نسخه کابریولهای از 504 هم محبوبتر شد؛ چرا که در آن زمان یکی از معدود مدلهای خودرو در فرانسه بود که طراح جوانپسند و شبیه به محصولات ایتالیایی داشت. در این دهه کمپانی پژو بیشتر روی طراحی و ساخت خودروهای هاچ بک، کانورتیبل و مینی ون تمرکز کرد. این کمپانی در این دهه توانست خودروهای محبوبی از قبیل ۴۰۷، ۱۰۷، ۱۰۰۷، ۹۰۸ و ۳۰۸ را عرضه کند. برای رفع این مشکل در سال ۱۸۹۰ کلا استفاده از موتور بخار در خودرو ممنوع شد و و برای خودروهای سوختی استفاده از از موتورهای سوختی پیشنهاد شد. اما لوگوی اصلی این شرکت، با طرح شیر، در سال ۱۹۳۳ بهعنوان لوگوی جهانی پژو طراحی شد و این لوگو، نخستین بار، برروی مدل پژو ۲۰۳ ظاهر شد.
پژو ۲۰۱ با مدل ۱۴۶۵ سیسی و ۳۵ اسببخار تولید شد که میتوانست به بدنهی ۴در، ۲در و حتی وانت یا استیشن داشته باشد. سال ۱۹۱۴، پژو موفق شد اولین موتورسیکلت دنیا با پیشرانهی ۲ سیلندری و میلسوپاپ دوبل بالاسری (Dual Overhead Camshafts ) را تولید کند. یکی از مهمترین تواناییهای M 500 رسیدن به نهایت سرعت ۱۲۲ کیلومتربرساعت و ثبت رکورد جهانی سریعترین موتورسیکلت دنیا در سال ۱۹۱۳ بود. این مدل با پیشرانهی ۵۰۰ سیسی و قدرت ۱۵ اسببخار، برتریهای فنی متعدد نسبت به رقبا داشت و در جنگ جهانی اول، کیفیت خوب خود را ثابت کرد. آرماند در سال 1889 با همکاری یک صنعتگر فرانسوی بنام «Léon Serpollet»، ساخت اولین خودروی پژو را شروع کرد.
آرماند که عاشق این صنعت شده بود، با همکاری مخترع مشهور فرانسوی، لئون سرپوله (Léon Serpollet) اقدام به ساخت اولین اتومبیل در تاریخچه پژو که در واقع موتوری سهچرخ بود، کرد. این محصول پژو، تایپ یک نام داشت که قدرت آن بالغ بر 5 اسب بخار بود؛ اما به دلایلی مانند وزن بالای دیگ بخار، مورد توجه واقع نشد. سال 1938 با آغاز جنگ جهانی دوم پژو مجبور شد کامیون و ون برای جنگ تولید کند؛ اما پس از پايان جنگ و در سال ۱۹۴۸ دوباره کار خود را با تولید پژو ۲۰۳ آغاز کرد. بعد از آن مدلهای بسیاری با همکاری شرکت طراحی ایتالیایی پنین فارینا مانند پژو ۵۰۴ عرضه کرد. متاسفانه استفاده از این وسیله نقلیه آنقدرها هم آسان نبود، چرا که دستگاه تولید کننده بخار بسیار سنگین بوده و به زمانی طولانی برای گرم شدن نیاز داشت.
این شرکت فرانسوی در زمینه موتوراسپرت هم بهعنوان یکی از باسابقهترین برندهای جهان شناخته میشود. خودروهای پژو در زمینههای گوناگونی چون رالی، قهرمانی استقامت جهان، مسابقات فرمول 1 و مسابقات تورینگ به رقابت پرداختهاند و به قهرمانی رسیدهاند. خانواده پژو فعالیت خود را در شهری در شرق فرانسه آغاز کردند که هماکنون میزبان یک کارخانه بزرگ و موزه این شرکت است.
این مدل که اندازهای متوسط دارد و برای رانندگی در جادههای ناهموار مناسب است، در کشورهای در حال توسعه طرفداران زیادی داشت. سال 2019، گروه PSA که حالا کمپانی پژو بخش مهمی از آن است، اعلام کرد به بازار آمریکا باز خواهد گشت. همچنین قراردادی در سال 2020، بین این کمپانی و فیات کرایسلر (Fiat Chrysler) عقد شد. بر طبق این قرارداد، این دو کمپانی مهم با کمک یکدیگر، برند استلانتیس (Stellantis) را بنیان گذاری خواهند کرد. در دهه 70 میلادی، این کمپانی به قدری قوی شده بود که 30 درصد از سهام کمپانی محبوب سیتروئن ( Citroën) را خریداری کرد.
این خودرو مجهز به سیستمهای ایمنی مانند ترمز ضد قفل (ABS)، کنترل پایداری الکترونیکی (ESP)، کیسههای هوا و سیستمهای دیگری است که در مواقع اضطراری به کاهش خطرات کمک میکنند. در آن زمان، هزینهی خرید پژو ۴۰۴ کوپه، حدود ۴ هزار دلار (معادل ۳۵ هزار دلار امروزی) و تقریبا برابر با جگوار E تایپ بود. علاوهبر اینها، نسخهی ویژهای از ۴۰۴ با پیشرانهی دیزل نیز ساخته شد که رکوردهای مختلف در زمینهی مصرف سوخت و دوام قطعات بر جای گذاشت.
رقابت پاریس روان (Paris–Rouen) سال ۱۸۹۴، امروزه با عنوان قدیمیترین رقابت اتومبیلرانی تاریخ شناخته میشود. این خودروی بنزینی، ۳ دقیقه بعد از رقابتکنندهی مجهز به موتور بخار از خط پایان عبور کرده بود؛ اما بهدلیل نیاز به زغالسنگ و کارگر مخصوص در خودروی بخاری، پژو تایپ ۷ بهعنوان برنده اعلام شد. محصول پژو از پیشرانهی ۳.۷ اسببخار دایلمر استفاده میکرد و از لاستیکهای ضخیم بدون تیوپ بهره میبرد که در آن زمان، تازگی داشت. دیگر نکتهی جالب در مسابقهی پاریس روان ۱۸۹۴، کسب مقام اول تا دوازدهم توسط خودروهای ساخت پژو و پنهارد است که همگی دارای پیشرانههای دایلمر بودند.
در سال ۱۸۹۰ بهکارگیری موتور بخار ممنوع شد و پیشنهاد گردید، که در خودروها از موتورهای سوختی، که توسط شرکت پنهارد و تحت لیسانس دایملر ساخته شده بود، استفاده شود. پژو به تولید موتورهای خودروهای فرمول یک برای دیگر تیمها نیز میپرداخت. پژو هنوز در پی نوآوری در مدلهای خودرو است تا بتواند نیازهای همه بخشها را پاسخ دهد و همینطور در تلاش است تا بازارهای جدید را در چین، روسیه و آمریکای شمالی داشته باشد.
در همان سال، آرماند در شرکای خود جدا شد و کارخانه خود را با نام Audincourt احداث کرد. کم کم آرماند به تولید و وسایل نقلیه علاقه مند شد و پس از دیدار با گوتلیب دایملر و چند نابغه دیگر آن زمان، از تصمیم خود مطمئن شد. این محصول توسط لئون سرپولت طراحی و همانطور که پیشتر گفته شد، توسط آرماند پژو تولید شد. متاسفانه به دلیل بازگشت تحریمها، پژو هم مجبور شد که ارسال قطعاتش به ایران را به حالت تعویق درآورد. در اواخر سال ۱۳۹۱ بود که شرکت پژو به دلیل فشار تحریمها و البته تهدیدهای دولت فرانسه، مجبور به خداحافظی از بازار ایران شد. در اکتبر ۲۰۱۳ پژو شعبهای از کارخانه تولیدی خود در شمال شرقی پاریس را به دلیل کم کردن هزینهها تعطیل کرد.
بخشی از این بیزینس که در سال 1810 تاسیس و به پژوی فعلی ختم شد، هیچ ارتباطی با خودروساز نداشت، چرا که قهوه ساب تولید میکرد. امیل پژو کسی بود که نماد شیر را برای کسب و کارشان انتخاب کرد، اما شخصی که اولین ماشین را ساخت، کسی نبود جز آرماند پژو. بعد از اتمام جنگ جهانی دوم تاریخچه شرکت پژو وارد فاز جدی میشود و در سال ۱۹۴۶ تولید تیپ ۲۰۲ دوباره آغاز شد و یک سال بعد مدل ۲۰۳ با فرمان دندهای و ترمز هیدرولیکی معرفی شد. پژو 207 توانسته است با طراحی جذاب و امکانات پیشرفته خود، جایگاه ویژهای در بازارهای جهانی پیدا کند.
در سال ۱۹۰۱ توانست با تولید موتوری با حجم ۶۵۲ سیسی، قدرت ۵ اسب بخار، یک سیلندر و ظاهر سنتی، برنده مسابقات بهترین مدل آن سال شود. پژو ۲۰۰۸ اولین خودرویی است که پس از برجام به ایران پا گذاشت و این خودرو مونتاژی محصول سرمایه گذاری مشترک پژو و ایران خودرو در ایکاپ است. پیشرانه۱.۶ لیتری این خودرو ۱۶۰ اسب بخار قدرت دارد و اولین کراس اوور پژو در ایران به شمار میرود. همانطور که خواندید و شاید باورتان نشود، این ماشین که همچنان و هنوز بهعنوان یک گزینه در بین موارد خرید در داخل کشور وجود دارد در سال ۱۹۸۷ معرفی شده است. خودرویی که هر چند در تولیدات جدیدترش بهبود یافت، اما سالهاست دیگر نه در فرانسه و نه هیچجای دیگری تولید نمیشود و با اینکه بیشتر از ۳۰ سال از معرفی آن گذشته، همچنان در ایران تولید میشود! و جالبتر اینکه علیرغم موفقیت ۴۰۵ در اروپا و آسیا، این خودرو بههیچ وجه نتوانست در بازار آمریکا تجربه فروش خوبی کسب کند.
این توافق، صرفهجویی مالی بسیار خوبی برای گروه PSA فرانسه بود؛ چراکه میتوانست از پلتفرم بعضی از محصولات جنرال موتورز استفاده کند و هزینههای خود را کاهش دهد. همان سال، مدیران پژو از احتمال تعطیلی چند کارخانه در فرانسه و اخراج ۸ هزار تا ۱۰ هزار شاغل خبر دادند که منجر به دریافت وام و فاینانس از بانکهای فرانسوی به ارزش ۱۴.۹ میلیارد دلار شد. علاوهبر این، دولت فرانسه هم ضمانتهای مالی به ارزش ۹ میلیارد دلار در اختیار گروه PSA قرار داد. گروه خودروسازی PSA مخفف Peugeot Société Anonyme حاصل ادغام شرکتهای پژو و سیتروئن در سال ۱۹۷۶ ثبت شد.
این شرکت موفق شد، پیشرانههای ۳ سیلندر با فناوری پیورتک (PureTech) بسازد که حجم کم، راندمان بالا و آلایندگی بسیار کم داشتند. این سری محصولات، جوایز متعدد، از جمله بهترین پیشرانهی سال را به دست آوردند. امروزه، پیشرانههای پیروتک یک لیتری با قدرت ۶۸ اسببخار و ۱.۲ لیتری با قدرت ۱۱۰ اسببخار، روی مدلهای هاچبک پژو، به ترتیب با مصرف سوخت ۴.۵ و ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر نصب میشوند. همچنین پیشرانههای سری پرینس با کد THP طی همکاری مشترک پژو با بیامو، گسترش یافتهاند. این موتورهای توربوشارژ با حجم ۱.۶ لیتر، قدرتهای ۲۰۸، ۲۵۳ و ۲۷۰ اسببخار تولید میکنند. در سالهای اخیر، پیشرانههای هیبرید و پلاگین هیبرید هم به تولیدات پژو اضافه شدهاند.
آلمان، ژاپن، ایالات متحده، فرانسه، و ایتالیا از جمله کشورهایی هستند که با برندهای معتبری همچون مرسدس بنز، تویوتا، فورد، پژو، و فیات، در صنعت خودروسازی جهانی نقش بسیار مهمی دارند. در سال 1974 نیز پژو 30 درصد از سهام شرکت سیتروئن را خریده و یک سال بعد کل سیتروئن را به تملک خود درآورد. بدین ترتیب شرکت جدیدی بنام PSA یا پژو-سیتروئن شکل گرفت که در آن هر دو برند پژو و سیتروئن بهصورت مجزا عمل میکردند اما از لحاظ فنی، تکنولوژی و تحقیقات باهم اشتراک داشتند. در حال حاضر گروه پژو-سیتروئن پس از گروه فولکسواگن بزرگترین خودروساز اروپا محسوب میشود. شرکت پژو با قدمتی طولانی، نامی آشنا در صنعت خودروسازی ایرانیان است که خودروهای این شرکت سالهاست که کوچه و خیابانهای سراسر ایران را فرا گرفتهاند. تاریخچه پژو به 200 سال قبل در فرانسه بازمیگردد که داستان طولانی کسبوکار خانگی خانوادهای را بازگو میکند.
این خودروها، عموما از پیشرانهی ۲ لیتری و ۷۰ اسببخار پژو استفاده میکردند؛ اما بهلطف وزن کمتر و آیرودینامیک بهتر، نهایت سرعت بیش از ۱۲۰ کیلومتربرساعت داشتند. مدل ۴۰۲ اسپرت رودستر که با کد 402DS شناخته میشود؛ در مسابقات سرعت و حتی لومانز ۲۴ ساعته هم شرکت کرد. این خودرو با نهایت سرعت ۱۷۰ کیلومتربرساعت، امروزه یکی از ارزشمندترین خودروهای کلاسیک فرانسوی در دنیا است و با قیمتی حدود ۵۰۰ هزار دلار، حراج میشود. هرچند که خودروهای این شرکت، با توجه امکانات و اندازه بدنه، چندان اقتصادی به حساب نمیآیند؛ اما گارانتی طولانیمدت و نسبت قدرت به مصرف سوخت بسیار خوبی فراهم میکنند.
X برای نشان دادن اندازه خودرو و Y برای سال تولید خودرو، بکار میرود؛ یعنی هرچه رقم، بالاتر باشد، مدل خودرو، جدیدتر است. در نتیجه بر پایه این فرمول، پژو ۵۰۸، بزرگتر و جدیدتر از پژو ۲۰۸ میباشد. در اواخر ۲۰۰۹ نیز پژو دچار افول عملیاتی و کاهش فروش شد که در پی آن «فیلیپ وارین» به جای «کریستین استریف» مدیریت شرکت را به عهده گرفت. پژو از هدف خود که فروش چهار میلیون خودرو در سال بود، فاصله بسیار بسیاری داشت. در سال ۲۰۰۸ فروش شرکت کمتر از ۲ میلیون دستگاه در سال بود و در اوایل ۲۰۰۹ به دلیل بحران مالی ۲۰۱۲–۲۰۰۷، فروش باز هم کاهش پیدا کرد.
پس از ساخت پژو تیپ 2، خودروهای بیشتری توسط این شرکت ساخته شد به طوری که تولیدات پژو از 29 دستگاه در سال 1892 به 300 ماشین در سال 1899رسید. بعد از آن مدل 406 کوپه به دلیل موتور دیزلی و آیرودینامیک توانست شهرت زیادی کسب کند. در این دوره کوپه کانورتیبل ۲۰۶ نیز روانه بازار شد که توانست ۳ بار در مسابقات رالی جهان عنوان قهرمانی را دریافت کند. تمامی این سرمایهگذاریها باعث شد شرکت پول زیادی را خرج نماید و دچار مشکلات مالی شود. در سال ۱۹۸۳ مدل موفق پژو ۲۰۵ ارائه شد و بسیاری از هزینههای شرکت را پوشش داد.
مجموع فروش ۲۰۶ تا امروز، از مرز ۱۰ میلیون دستگاه گذشته است و با عنوان پرفروشترین محصول پژو در تاریخ شناخته میشود. این خودرو، در انگلستان محبوبیت زیادی دارد و با آمار بسیار بالا در نسخههای دست دوم، معامله میشود. اولین خودروی پژو با پیشرانهی درونسوز به نام تایپ ۲، سال ۱۸۹۰ با همکاری شرکت فرانسوی پنهارد تولید شد که از فناوری و لایسنس دایلمر آلمان برای پیشرانه استفاده میکرد. سال ۱۸۹۲، تعداد ۲۴ دستگاه خودروی پژو تایپ ۳ به فروش رسید که اولین محصولات تجاری شرکت سازنده محسوب میشدند. سال ۱۸۹۹ تیراژ تولید خودروسازی پژو به سالیانه ۳۰۰ دستگاه رسید که شامل مدلهای مختلف، از جمله تایپ ۳، تایپ ۵ و تایپ ۷ تا ۲۸ میشد.
در سال 1929 شرکت پژو تصمیم گرفت که نام گذاری خاصی را برای محصولات خود در نظر بگیرد که در آن هم مدل خودرو مشخص باشد و هم نماد سال تولید. به طور مثال 207 مدل بالاتر 206 است اما استثنا نیز وجود دارد به طور مثال پژو 306 جدیدتر از پژو 309 است. دوران طلایی تاریخچه پژو با تولید مدل 205 آغاز شد که برخلاف مدلهای 404 و 504، حضوری کمرنگ و ناموفق در ایران داشت. در طول سال های 2010 تا 2023 کمپانی پژو خودروهای با ویژگی های پیشرفته عرضه کرده است.
بعد از اتمام جنگ جهانی اول هم، کشورهای شرق اروپا، مخصوصا حکومت صربها و یوگسلاوی که درگیر جنگ داخلی با بولشویکها شده بودند، چند دستگاه AM و AC به پژو سفارش دادند. در نمایشگاه جهانی اختراعات سال ۱۸۸۹ پاریس، آرماند پژو با گوتلیب دایلمر ملاقات کرد و علاقهمند به صنعت نوپای خودروسازی در آلمان شد. سومین محصول پرفروش پژو در سالهای طلایی قبل از قرن بیستم، مدل ۲۰۶ بود. این محصول هم به خط مونتاژ ایرانخودرو رسید و تولید خود را تاکنون، ادامه داده است. پژو ۲۰۶، در سال ۱۹۹۸ توسط استودیو پینین فارینا طراحی شد و تا سال ۲۰۱۲ در فرانسه روی خط تولید بود.
از نگاه بسیاری از افراد بهترین زمان برای سفر در ایران، بهار و عید است؛ به همین علت یکی از اصلیترین کارهایی که اکثر افراد و خانوادهها در عید و تعطیلات نوروز انجام میدهند، مسافرت و… سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.
ادغام رنو و نیسان در اواخر قرن بیستم، شرکت فرانسوی را از نظر مالی و مدیریتی متحول کرد تا امروز، رنو بزرگترین برند خودروساز فرانسه باشد. در سمت دیگر ماجرا، اتحاد پژو با سیترون و تشکیل گروه PSA، موفقیت بزرگی به همراه نداشت و بارها به ورشکستگی کامل نزدیک شد. حمایت همه جانبهی دولت فرانسه از خودروسازی این کشور و خصوصا برندهای گروه PSA، تاثیر زیادی بر ادامهی حیات پژو و سیتروئن در سالهای اخیر داشته است. سال ۲۰۱۴، شرکت دانگ فنگ چین و دولت فرانسه، هر کدام ۱۴ درصد از سهام PSA را در اختیار گرفتند تا سرمایهی لازم برای توسعه این خودروسازی بزرگ و نجات از ورشستگی پژو، فراهم شود. ادغام رنو و نیسان در اواخر قرن بیستم، شرکت فرانسوی را از نظر مالی و مدیریتی متحول کرد تا امروز، رنو بزرگترین برند خودروساز فرانسه باشد.
در آن زمان سیتروئن دچار مشکلات مالی بسیاری بود، اما در عین حال، مدلهای بسیاری از خودرو را برای تولید نهایی طراحی نموده بود. پس از اینکه در مسابقات پاریس، مقام نوزدهم را بدست آورد، تصمیم گرفت از مسابقات کنارهگیری نماید. در سال ۱۹۰۳ پژو اقدام به تولید موتورسیکلت نمود و از آن پس، موتورسیکلتهای پژو، بهسرعت جای خود را در بازار باز کردند.
این خودرو در اکتبر 2022 در فهرست امنترین ماشینهای پژو جای گرفت؛ همچنین 50% از قطعات موتوری این خودرو از نسل گذشته و 50% از قطعات نسل جدید ساخته شده است. این خودرو محصول مشترک پژو و ایران خودرو در ایکاپ (شرکت سرمایه گذاری مشترک پژو و ایران خودرو) است. پژو 2008 دارای مخزن سوخت ۱.۶ لیتری و ۱۶۰ اسب بخار قدرت بوده که اولین کراس اوور پژو در ایران نیز به شمار میرود. در اوایل دهه 50 میلادی، پژو 404 یکی از پرفروشترین خودروهای اروپایی در ایران عرضه شد. محصولی با بدنه سدان چهار در، سرعتی حدود 150 کیلومتر بر ساعت و با قیمتی مناسب عرضه شد. در ایران مدلهای استیشن این خودرو به تعداد اندک وجود داشت که البته فروش چندان بالایی را تجربه نکرد.
تا سال ۱۹۷۵، مجموع تولید پژو ۴۰۴ در فرانسه، یک میلیون و ۸۴۷ هزار دستگاه بود و در مجموع کارخانههای مختلف جهان، به عدد ۲ میلیون و ۸۸۵ هزار دستگاه رسید. پژو در سالهای ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۰ بهطور مداوم در رالی معروف پاریس داکار قهرمان شد. فروش این شرکت در ایالات متحده با مدلهای پژو ۴۰۵ و پژو ۵۰۵ به ۴٫۲۶۱ دستگاه در سال ۱۹۹۰ میلادی رسید و فروش ۲٫۲۴۰ دستگاه، در ژوئیه ۱۹۹۱ شرکت را پس از ۳۳ سال، به نقطه اوج خود رساند. همچنین پژو در سالهای ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۰ تأمین موتورهای مسابقات فرمول یک را عهدهدار شد. در سال ۱۹۷۸ شرکت پژو سیتروئن واحد اروپایی کرایسلر را به دلیل بحرانهای ایجادشده در این شرکت، از آن خود کرد. در نتیجه دو شرکت با یکدیگر ادغام شدند و شرکت جدید نیز پژو سیتروئن نامگذاری شد، که برندهای هر شرکت حفظ شود؛ اما از لحاظ منابع فنی و فناوری از تحقیقات یکدیگر بهرهمند شوند.
علاوهبر مدلهای خاص و کلکسیونی ساخت برندهای ژاپنی که قیمت میلیارد تومانی دارند؛ تنوع عجیبی از موتورهای چینی و هندی در بازهی ۵۰۰ میلیون تا یک میلیارد تومان در بازار ایران دیده میشود. – بله، ماشینهای خارجی در بازار ایران به دلیل کیفیت بالا، طراحی مدرن، و امکانات فنی پیشرفته، مورد توجه مصرفکنندگان قرار میگیرند. در نظر گرفتن ارزش خودروها، کشورهایی مانند آلمان، ژاپن و کره جنوبی میتوانند در صدر قرار بگیرند. برندهای آلمانی مانند مرسدس بنز، پورشه و بامو به دلیل کیفیت بالا و قیمتهای مناسب، سهم قابل توجهی از بازار را از نظر ارزش به خود اختصاص میدهند.
این خودرو در سال ۲۰۰۰ توانست ۴ ستارهی ایمنی را از یورو انکپ NCAP (سازمان ارزیابی امنیت خودرو) دریافت کند. در این دوره خودروی هاچ بک 4 هم روانه بازار شد که جزء کوچکترین هاچ بک این کمپانی به شمار می رفت. پژو در سالهای ۱۹۸۷ تا ۱۹۹۰ به طور مداوم در رالی معروف پاریس داکار قهرمان شد. اين خودرو سه چرخ داراي يك موتور بخار با وزن سنگین بود كه حجم زیادی نیز اشغال میکرد، و براي گرم شدن آن مدت زمان زیادی زمان لازم داشت.
X برای نشان دادن سایز خودرو و Y برای سال تولید خودرو، بکار میرود؛ یعنی هرچه رقم، بالاتر باشد، مدل خودرو، جدیدتر است. در نتیجه بر پایه این فرمول، پژو ۴۰۶، بزرگتر و جدیدتر از پژو ۳۰۵ میباشد. نمونه دیگر پژو ۲۰۶ اسدبلیو است، که اندازهای در حدود یک پژو ۴۰وای دارد.
شرکت پژو توانسته عنوان بزرگترین شرکت اتومبیلسازی کشور فرانسه و دومین شرکت خودروسازی اروپا را از آن خود کند. شرکت پژو از سال 1880 وارد صنعت خودروسازی شد و توانست قسمت بزرگی از بازار جهان بهخصوص در اروپا و آسیا را به خود اختصاص دهد. این کمپانی از سال 2021 تصمیم گرفت به بازار آمریکا بازگردد؛ بنابراین قرارداد جدیدی با شرکت فیات بست و طبق آن بهعنوان زیرمجموعهای از شرکت «Stellantis» فعالیت خود را در امریکا از سر گرفت. شرکت خودروسازی ایرانخودرو از سال 1369 شروع به مونتاژ و تولید انواع اتومبیلهای پژو در ایران کرد. البته تا پیش از آن نیز مدلهایی مثل 404 و 504 به طور مستقیم وارد ایران میشدند.
تا قبل از آن، پژو برای کارخانههای مختلف، از جمله تولیدکنندگان دوچرخه، قطعات فلزی میساخت. پژو ۴۰۸x روی پلتفرم EMP2 پژو-سیتروئن ساخته شده است که قبلاً در مدلهایی مانند پژو ۳۰۸ و ۳۰۰۸ استفاده شده بود. این خودرو در بازار جهانی، با پیشرانههای بنزینی و هیبریدی (PHEV) عرضه شده است. طراحی جذاب این مدل باعث شده که رقیب قدرتمندی برای سیتروئن C5X و فولکسواگن آرتئون شوتینگ بریک باشد. شرکت پژو، پژو 207 را که در واقع نیوفیس پژو 206 است را بر اساس استانداردهای آلایندگی یورو 5 تولید کرد.
در این سیستم، سوخت بهصورت مستقیم و با فشار بالا به داخل سیلندرها تزریق میشود تا راندمان موتور افزایش، مصرف سوخت بهینه، آلایندگی کاهش و شتابگیری بهتر باشد. قدرت این پیشرانه از طریق یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک (AT) ساخت آیسین به چرخهای جلو منتقل میشود. بر این اساس پژو ۴۰۸x یک خودروی دیفرانسیل جلو است و در سرعتهای بالا تعویض دنده بسیار نرم انجام میشود. دیفرانسیل جلو بودن این خودرو موجب کاهش وزن، مصرف سوخت بهینه و کنترل بهتر خودرو در مسیرهای مختلف شده است.
پس از جنگ جهانی دوم که تاثیرات مخربی بر انواع صنایع کشورهای مختلف داشت، این کمپانی فعالیت و تولیدات خود را با مدل 202 در سال 1946 آغاز کرد. سال بعد، مدل 203 معرفی شد که یکی از افتخارات به یادماندنی این کمپانی محسوب میشود. این مدل رکورد فروش دیگر محصولات کمپانی را شکست و تا دهه 60 میلادی همچنان تولید میشد. تقریبا هیچ کسی در دنیا پیدا نمیشود که نام برند پژو به گوشش نخورده باشد. این برند فرانسوی محبوب، بخش بزرگی از صنعت خودروسازی را تشکیل داده و نقشی اساسی در آن ایفا میکند.
تولید پژو ۶۰۱ بعد از ۱۸ ماه و فروش بسیار خوب ۴ هزار دستگاه بهدلیل بحران اقتصادی اروپا و امریکا متوقف شد. پیش از آغاز جنگ جهانی دوم، پژو توانست بهعنوان یک خودروساز بزرگ با محصولات مقاوم و کماستهلاک در اروپا مطرح شود. در سالهای ۱۹۲۰، مدلهایی از پژو وارد مسابقات نمایشی و رقابت با اسبها میشدند تا پرش از سکوها و فنربندی بسیار خوب خود را، نشان دهند. سال ۱۹۱۹ و بعد از اتمام جنگ جهانی اول، تعدادی از خودروهای پژو که کارکرد بیش از ۲۰۰ هزار کیلومتر داشتند هم، بهعنوان محصولاتی جانسخت در رسانههای آن زمان، تبلیغ میشدند.
بیت ران – مثلث غولهای خودروسازی فرانسه، شامل رنو، سیتروئن و پژو همچنان به تولید و فروش گسترده در بازار جهانی مشغول هستند. هرچند که، قدرت تجاری و صنعتی شرکتهای خودروساز فرانسوی، در مقایسه با دهههای ۸۰ و ۹۰ میلادی کاهش یافته است؛ همچنان با تیراژ تولید بالا، اهمیت ویژهای در اقتصاد اروپا دارند. به عقیدهی کارشناسان، سالهای ۱۹۸۵ تا ۲۰۰۰، دوران طلایی پژو در تاریخ خودروسازی جهان محسوب میشود. پس از این دوران، فروش مدلهای فرانسوی در سراسر دنیا کاهش یافت و صنعت خودروسازی این کشور، برای مدتی نزدیک به ۱۵ سال با بحران مالی و عدم تقاضا روبهرو شد. سال ۱۹۱۲ همکاری بین اتوره بوگاتی (موسس برند بوگاتی) و پژو ادامه یافت و این مهندس فرانسوی، خودروی پرفروش بهبه را بازطراحی کرد. تا سال ۱۹۵۰، کارخانهی موتورسیکلتسازی پژو با بیشترین تیراژ تولید در فرانسه، یکی از بزرگترینها در اروپا بود.
در سال ۱۸۹۹ سهم فروش گروه خودروی پژو توسط مدیریت آرماند یک چهارم کل خودروهای فرانسه و به تعداد ۳۰۰ دستگاه بود و این میزان در سال ۱۹۰۳ به نیمی از تولیدات کل کشور رسید. اگر به تاریخچه شرکت پژو نگاهی بیاندازیم متوجه میشویم که پژو از آن برندهایی است که برای ما ایرانیها بسیار آشناست. سالهاست محصولات این کارخانه معظم اتومبیلسازی در خیابانهای شهرهای مختلف کشورمان به وفور دیده میشود. پژو 207 توسط شرکت خودروسازی فرانسوی پژو تولید شده و در فرانسه، اسپانیا و اسلواکی ساخته میشد.
پس از اتمام جنگ جهانی اول و دوم، پژو دوباره ساخت خودروهای سواری را بهصورت جدی از سر گرفت و به زمین مسابقات نیز بازگشت؛ اما در سال 1929 صنعت خودروسازی فرانسه دچار رکود شدیدی شد. این موضوع اگرچه ضرر و زیان فراوانی به صنعت خودروسازی زد؛ اما مدل 201 ساخت پژو ارزانترین خودرو موجود در آن زمان و در نتیجه انتخاب اول خریداران بود. همین موضوع باعث شد خودروسازی پژو در دوران رکود زنده بماند و در همان سال ارم تجاری فعلی و سیستم نامگذاری سهرقمی خود را معرفی کرد. نمای ظاهری 203 از خودروهایی امریکایی و خصوصا محصولات کرایسلر الهام گرفته شد. نسخهی نهایی، آنچنان پرفروش و محبوب بود که تا ۱۲ سال و به تعداد ۷۰۰ هزار دستگاه، در خط تولید باقی ماند. بین سالهای ۱۹۴۹ تا ۱۹۵۵ که دوران بازسازی فرانسه بعد از پایان جنگ بود؛ پژو 203 تنها محصول تولیدی شرکت سازنده محسوب میشد.
گرچه 403 از ذهن بسیاری از طرفداران پاک شده است، اما در زمان خودش عملکردی بسیار درخشان داشت. این مدل جادار، در سال 1955 رونمایی شد و اولین محصول مشترک کمپانی محبوب پژو و برند Pininfarina ایتالیایی بود. این مدل 11 سال پس از 504 معرفی شد و همیشه یه عنوان یکی از به یادماندنیترین مدلهای تاریخ شناخته میشود.
پژو با بهرهگیری از فناوریهای پیشرفته و استفاده از مواد با کیفیت، خودروهایی با ایمنی بالا و کارایی بیشتر به بازار عرضه میکند. آرماند پژو، با عنوان بنیانگذار خودروسازی پژو و مهمترین شخص در توسعهی این شرکت خانوادگی شناخته میشود. از سال ۱۸۵۸ و با حمایت امیل پژو (پدر آرماند)، کارخانه دوچرخهسازی تأسیس شد. سال ۱۸۸۲ و زمانیکه آرماند پژو به سمت مدیرعاملی رسیده بود، تولید انبوه دوچرخههای پنی فارتینگ آغاز شد.
البته شهرت این محصول نه فقط در تعداد فروش که در راهاندازی خط تولید آن در کشورهای مختلف است. دومین محصول محبوب پژو که باز هم توسط پینین فارینا طراحی شد، ۵۰۴ نام داشت. بین سالهای ۱۹۶۸ تا ۱۹۸۳، مدلهای مختلف ۵۰۴ با بدنهی سدان، کوپه، وانت و استیشن در خط تولید پژو فرانسه باقی ماند و فقط در این کشور، به تعداد بیش از ۳ میلیون دستگاه تولید شد. تا آن زمان، پیشرانههای ۴ سیلندر و ۶ سیلندر هم به خط تولید خودروساز فرانسوی اضافه شده و توانایی فنی شرکت را افزایش داده بودند. تایپ ۱۲۵ در سال ۱۹۱۰، یک خودروی اسپرت و سرعتی محسوب میشد که میتوانست بهلطف پیشرانهی ۱۱۵۰ سیسی، به سرعت ۵۰ کیلومتربرساعت برسد.
شرکت پژو سپس در سال 1896 نخستین موتور خود را توسعه داد تا دیگر به دایملر وابسته نباشد. این برند خودروسازی که بهعنوان قدیمیترین موتورسیکلتساز جهان شناخته میشود، در سال 1901 بهطور رسمی موتورسیکلتهایش را به جهان عرضه میکرد و در سال 1903، نیمی از خودروهای فرانسه را میساخت. مانند هر صنعت دیگری پژو هم نمیتوانست بدون کمک سرمایههای خارجی به فعالیت خود ادامه دهد؛ بااینحال خانواده پژو تا قبل از سال 2000 عمدهترین سهامدار شرکت خود بودند. در اواخر سال 2006 خط تولید پژو در کاونتری انگلستان بسته شد و در سال 2008 فروش خودروهای این کمپانی به نصف کاهش پیدا کرد.
دیدگاهتان را بنویسید