آموزش دنده اتومات ام وی ام x33

ایکس 33 کراس اتومات X33 CROSS CVT + مشخصات فنی + تصاویر و ویدیو

البته نباید از شرایط فروش مناسب مدیران خودرو و امکانات رفاهی این خودرو در زمان خودش غافل شد. پیشرانه و جعبه دنده جدید تقریبا هماهنگی قابل قبولی با یکدیگر دارند و با توجه به توان نسبتا مناسب موتور، می‌توانند نیازهای خانوادگی از یک کراس اوور نه‌چندان بزرگ را تا حد امکان تامین کنند. کیفیت سواری ام وی ام ایکس ۳۳ اس جدید چندان خشک نیست اما فضای اتاق و ردیف عقب آن کمی تنگ به نظر می‌رسد و افراد بلندقد چندان در این بخش راحت نخواهند بود. برخورداری از موتور تنفس طبیعی یکی دیگر از مزیت‌های MVM X33S AT به حساب می‌آید؛ زیرا خیلی با دردسرهای ناشی از حساسیت به کیفیت بنزین چندان دست‌وپنجه نرم نمی‌کند و ناک زدن ناشی از این مورد را به حداقل می‌رساند.

طراحی داخلی ام وی ام X33 جدید چندان تغییر نکرده به استثنای استفاده از غربیلک فرمان جدید، تحول چشمگیر دیگری در نمای داخل ایکس ۳۳ اس اسپرت AT مشاهده نمی‌شود. البته در تیپ اسپرت اکسلنت از برخی تزیینات طلایی‌رنگ جهت متمایز جلوه دادن کابین این نسخه در مقایسه با مدل اسپرت بهره گرفته شده است. کابین و اتاق ام وی ام X33 کراس نه حس ارزان بودن می‌دهد و نه لاکچری سواری را به شما القا می‌کند.

اگرچه در نمونه دنده‌ای ایکس33 کراس خبری از تم دو رنگ نیست و تم کلی سیاه رنگ در این نسخه دیده می‌شود، اما این امکان وجود دارد که مدیران خودرو تیپ اتوماتیک ایکس33 کراس را نیز با کابین تک رنگ به بازار عرضه کند. در هر صورت استفاده از تزیینات دودی و دوخت‌هایی با رنگ فسفری حسی اسپرت را در کابین ایکس33 کراس ایجاد کرده‌اند. تاچ‌های رنگی هم‌رنگ با دوخت صندلی‌ها در بخش‌هایی از داشبورد نیز دیده می‌شود تا هارمونی کابین تکمیل شود.

هرچند سال ها از آن تست گذشته و X33 کراس و چری فالوین هم دقیقا یک خودرو نیستند، با این حال می توان اطمینان نسبی داشت که این خودرو حداقل هایی را در زمینه ایمنی دارد. همچنین مدیران خودرو برای نسخه دنده ای X33 Cross چهار ایربگ برای سرنشینان جلو و جانبی در نظر گرفته است. خودروی X33 کراس به پیشرانه‌ای مشابه X22 پرو مجهز شده است که از نوع سه سیلندر توربوشارژ با حجم یک لیتر (998 سی‌سی) است.

این خودرو از ابتدای فعالیت این شرکت طی دهه 1380 خورشیدی، در سبد محصولات مدیران خودرو حضور داشت. خودرویی که در چین با نام چری تیگو 3 عرضه شده بود، با نام ام وی ام ایکس 33 به دست مشتریان ایرانی رسید. ظاهر این خودرو که شباهت قابل‌توجهی به کراس‌اوور محبوب آن دوران یعنی سوزوکی ویتارا داشت، باعث شد تا ایکس 33 طی زمانی کوتاه به خودرویی محبوب تبدیل شود. این خودرو در کشور چین با نام چری تیگو 3X راهی بازار شده است و از پیشرانه‌های 1 لیتری TCI و 1.5 لیتری تنفس طبیعی بهره می‌برد که گیربکس CVT یا دستی را درگیر می‌کنند. چری Tiggo 3X با کسب 5 ستاره ایمنی از تست‌های موسسه ایمنی CNCAP، جزو امن‌ترین خودروهای چینی به حساب می‌آید و برای سواری شهری، یک گزینه مناسب است؛ به خصوص که پیشرانه‌ی تنفس طبیعی آن، کاملا با بنزین ایران سازگاری دارد. البته این خودرو از لحاظ استایل بدنه جزو قدیمی‌ترین مدل‌های موجود در بازار بوده و قاعدتا نمی‌تواند از این نظر چندان مهیج و ایده‌ال عمل کند.

شتاب صفر تا صد این خودرو حدود 14 ثانیه و حداکثر سرعت آن 172 کیلومتر در ساعت است که در مقایسه با X22 پرو بهبود یافته است. X33S در بخش مشخصات فنی از همان پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی تنها با برخی اصلاحات استفاده می کند که توانایی تولید 136 اسب بخار قدرت و 180 نیوتن متر گشتاور را دارد. اما نسخه توربوشارژ ام وی ام X33S مشخصاتی مشابه به آریزو 5 توربو جدید دارد که تیراژی محدود داشته و تنها هدف تولید آن رفع نیاز طرفداران X33S بود که به دنبال خودروی تند و تیز بودند. ام وی ام X33 همانطور که اشاره شد جزو اولین کراس اوور هایی بود که پایش به جاده های ایران باز شد. نسل اول این خودروی کراس اوور در ایران توانست به فروش قابل قبولی دست پیدا کند. با عرضه نسل اول MVM X33 در ایران رفته رفته شرکت های دیگر نیز به این فکر افتادند تا از سرزمین اژدها خودروهایی در این کلاس را به بازار معرفی کنند.

خروجی این پیشرانه کمی بیش‌تر از ایکس22 پرو است و قدرت 112 اسب‌بخار در دور موتور 5500 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 150 نیوتن‌متر در 1750 دور در دقیقه را فراهم می‌نماید. توان موتور توسط یک گیربکس CVT با شبیه‌سازی 9 دنده مجازی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. ایکس 33 کراس دستی به عنوان گزینه بهینه و گران تر X22 پرو دنده ای وارد بازار خواهد شد تا سهم بیشتری از بازار را برای مدیران خودرو در اختیار بگیرد.

ایکس 33 کراس از پلتفرم مشترک با X22 پرو بهره می برد که خود پلتفرم مشترکی با چری فالوین 2 یا همان MVM315 دارد. فالوین در سال 2009 با شرکت در تست های تصادف موسسه C-NCAP موفق به دریافت 4 ستاره ایمنی شده بود. همچنین مدیران چهار ایربگ (سرنشینان جلو و جانبی) نیز برای محصول جدید خود در نظر گرفته است.

اما ایکس33 کراس یک نقطه ضعف نیز دارد و آن تعبیه نکردن تنظیم برقی برای صندلی‌ راننده است. و در بخش امکانات رفاهی نمایشگر مرکزی در امتداد صفحه کیلومترشمار قرار گرفته است تا ظاهر آنها یکپارچه به نظر برسد. یکی از ویژگی‌های ظاهری X33 کراس، طرح Dragon Skin (پوست اژدها) روی آینه‌های جانبی و زه دور محفظه چرخ‌هاست که ظاهر منحصر به فردی برای این خودرو ایجاد کرده است. در بخش جانبی خودرو تفاوت خاصی میان ام وی ام X33 کراس و ام وی ام X22 پرو مشاهده نمی‌شود، اما کشیدگی بیشتر نمای جلو، باعث می‌شود تا ظاهر جانبی خودرو جذاب‌تر از قبل به نظر برسد. در بخش عقب نیز چراغ‌های کوچک که نمای چندان جذابی نداشتند، توسط یک خط قرمز رنگ به یکدیگر متصل شده‌اند.

فروش بالای X33 در ایران در کنار پیدا شدن رقبای هموطن در این سگمنت مدیران خودرو را برآن داشت تا نسل های بعدی و در واقع فیس لیفت های جدید این خودرو را به بازار عرضه کند. همین موضوع سبب شد تا در این مدت بیش از یک دهه دو نسخه فیس لیفت جدید دیگر نیز از ایکس 33 در ایران معرفی شود. ام وی ام X33 فیس لیفت و ام وی ام X33S دو فیس بعدی از این خودرو بودند که به ترتیب طی این چند سال به بازار ایران عرضه شدند.

چراغ های جلو اکنون میزبان چراغ های روز شده و فرم نسبتا کشیده و خشنی به خود گرفته‌اند و هماهنگی خوبی با جلوپنجره و سپر دارند. در نمای جانبی خوشبختانه سایز رینگ ها ارتقا پیدا کرده و در نمای عقب هم گرافیک داخلی چراغ های اصلی بروز شده‌اند. همچنین قاب تایر زاپاس بازطراحی شده و هماهنگی بیشتری با این نما پیدا کرده است. ام وی ام ایکس ۳۳ اس نیوفیس از نظر ظاهری صرفا در قسمت دماغه صاحب یک سپر و جلوپنجره جدید با مه شکن‌های نواری LED شده که جلوه هجومی‌تری به چهره این کراس اوور خانوادگی بخشیده است. در قسمت بغل نیز رینگ‌های جدید خودنمایی می‌کند اما تغییر ظاهری دیگری در نمای بیرونی خودرو احساس نمی‌شود.

ام وی ام X33 کراس دنده ای، در واقع نسخه فیس لیفت ماژور X22 پرو اتوماتیک است که در بازار چین با نام چری Omoda C3 شناخته شده و در سال 2023 به بازار این کشور معرفی شده است. سری اومودا چری در واقع کراس اور هایی هستند که با داشتن ظاهر مدرن و پیروی از مد روز، مشتریان جوان و طرفدار طراحی های نوین را به عنوان بازار هدف خود قرار داده اند. مدیران خودرو در سال 2023 این محصول را با فیس‌لیفت جذابی بازطراحی کرد و در ایران نیز شرکت مدیران خودرو به دلیل استقبال خوب از ام وی ام ایکس 22، تصمیم گرفت نمونه فیس‌لیفت شده را با عنوان ام وی ام X33 کراس در سبد محصولات خود قرار دهد. حداکثر راندمان موتور ام وی ام X33 کراس برابر با 116 اسب بخار قدرت و 145 نیوتن متر گشتاور است.

با شرایطی که تو کشور ایجاد کردن ، به نظرم این خودرو از ماشین های داخلی خیلی بهتره . البته در لیست مشخصات MVM X33S AT SPORT موتور توربوشارژ هم دیده می‌شود که به دلیل تیراژ بسیار پایین، در بازار تقریبا کمیاب هستند. از دیگر تفاوت‌های ام وی ام X33S جدید با مدل قبلی می‌توان به اضافه شدن برخی آپشن های مهم و کاربردی اشاره کرد که در بخش معرفی آپشن‌های این خودرو به آن اشاره شده است. همچنین شایان ذکر است که اولین طرح فروش X33 کراس دنده ای نیز در اواخر آبان ماه 1402 آغاز شد. علامت‌ها ممکن است در ماشین‌های مختلف اندکی متفاوت باشند، اما 6 علامت با شش حرف انگلیسی مشخص هستند.

این خودروی برای نخستین بار در اواخر آبان 1402 با قیمت قطعی 897 میلیون تومان توسط مدیران خودرو به فروش رسید. همچنین فضای داخل کابین به‌ویژه ردیف عقب برای برخی افراد نسبتا کوچک خواهد بود و این مورد نیز می‌تواند نارضایتی‌هایی را در کاربران ایجاد کند. نکته مهم دیگر درباره کمبودهای MVM X33S AT SPORT  می‌تواند فقدان سیستم تیپ ترونیک یا تعویض دستی دنده‌ها باشد که برای یک گیربکس اتوماتیک و خودروی حامل آن می‌تواند نقص نسبتا مهمی به حساب آید. اولین تفاوتی که در کابین X33 cross وجود دارد به نورپردازی داخلی مربوط می شود که در نسخه اتوماتیک این خودرو مشاهده می شود. تفاوت دوم مربوط به استارت دکمه ای است که در نسخه اتوماتیک X33 cross وجود دارد اما در نسخه دستی آن مشاهده نمی شود. در نمای جانبی با ظاهری شبیه به خودروی ام‌وی‌ام X22 مواجه هستیم که سطوح عضلانی یا خطوط برجسته خاصی دیده نمی‌شود و تنها یک خط باریک از چراغ عقب تا روی گلگیر جلو امتداد یافته است.

این خودرو نسبت به نسخه های قبلی تغییرات نسبتا زیادی پیدا کرد و توانست فروش ایکس 33 در ایران را افزایش دهد. این خودرو در دو تیپ ام وی ام X33S اسپرت و ام وی ام X33S ساده به فروش می رسید که تنها تفاوت این دو تیپ در نمای ظاهری است. ام وی ام X33S در دو تیپ ساده و اسپرت تولید شد که تیپ اسپرت تنها از نظر ظاهری سپر جلوی متفاوت و رکاب جانبی را نسبت به نسخه ساده داشت. ام وی ام X33 اس نیوفیس سومین نسخه فیس‌لیفت کراس اوور چری تیگو ۳ محسوب می‌شود و از سال ۲۰۲۰ پا به میدان گذاشته است. شرکت مدیران خودرو نیز این محصول را از سال ۱۳۹۹ جایگزین نسخه قبلی ام وی ام ایکس ۳۳ اس کرد و به تولید آن تا اوایل سال ۱۴۰۱ ادامه داد. به نظر می‌رسد با توجه به خط مشی جدید این شرکت در ارائه محصولات مدرن‌تر، MVMX33s AT New Face دیگر در سبد تولیدات این خودروساز جایی ندارد و ظاهرا به طور کامل بازنشسته شده است.

در نسخه دنده‌ای خبری از نورپردازی مخفی کابین و استارت دکمه‌ای نیست، اما هر دو تیپ دارای ترمز پارک برقی هستند. اما داستان این ماشین در ایران کمی متفاوت است؛ مدیران خودرو پس از توقف تولید X33 به عنوان یکی از محصولات معروف و پرفروش خود، جای خالی خودرویی برای پر کردن فاصله میان X55 پرو و X22 پرو را در سبد محصولات خود احساس می کند. اقدام به عرضه چری اومودا C3 با نام ایکس 33 کراس کرده است تا بار دیگر این فضای خالی موجود در سبد محصولات خود را پر کند.مدیران خودرو در روز 25 تیرماه 1402 طی مراسمی در هتل استقلال تهران، رسما ام وی ام X33 کراس را معرفی کرد. این شرکت کسب‌وکار خودش را در طول دو دهه گسترش داده است و اکنون یکی از خودروسازان بزرگ خصوصی به شمار می‌رود. جدیدترین محصول این شرکت برای بازار ایران، ام وی ام ایکس 33 کراس است که نسل چهارم این خودرو به حساب می‌آید.

مدیران خودرو نیز با ارائه قیمت‌های گران‌مایه برای محصولات جدید خود، آن‌ها را در معرض چنین رویه‌ای قرار داده است. نسخه آزمایشی که در اختیار دیجیاتو قرار داشت، تریم داخلی مشکی رنگ را روی خود می‌دید. بااین‌حال نسخه‌های تولید انبوه این خودرو به تریم داخلی آبی و سفید مجهز خواهند بود که باعث جذابیت نمای داخلی این خودرو می‌شود. هرچند باید توجه داشت که استفاده از رنگ سفید برای روکش صندلی‌ها، آن‌ها را در معرض آلودگی شدید قرار می‌دهد. گیربکس اتوماتیک یکی از فناوری‌های پیشرفته‌ای بوده که رانندگی را برای بسیاری ساده‌تر کرده است.

در هنگام توقف‌های کوتاه‌مدت یا زمانی که می‌خواهید خودرو را هل دهید، از این حالت استفاده می‌شود.

نمونه اتوماتیک ایکس33 کراس نیز به یک موتور 3 سیلندر 1 لیتری توربوشارژ مجهز شده که توان تولید 102 اسب بخار قدرت و 150 نیوتن متر گشتاور را دارد و به یک جعبه دنده CVT با شبیه‌سازی 9 سرعته مجهز شده است. ام وی ام X33 کراس در قالب دو نسخه اتوماتیک و دنده‌ای به بازار عرضه می‌شود که هر دو نسخه آن مشخصات فنی مشابهی نسبت به ام وی ام X22 پرو دارند. این نسخه به موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی چهار سیلندر به همراه گیربکس 5 سرعته دستی مجهز است. بنابراین از نظر مشخصات فنی، ام وی ام X33 کراس دنده‌ای و ام وی ام X22 پرو دنده‌ای مشخصات فنی یکسانی دارند. البته طبق کاتالوگ‌های ارائه‌شده از سوی مدیران خودرو، پیشرانه در ایکس 33 کراس راندمان بالاتری تولید می‌کند. از نظر مشخصات فنی دیگر خبری از پیشرانه 2 لیتری قدیمی خانواده X33 نیست و اکنون می بینیم که این خودرو مشخصاتی مشابه به آریزو 5 جدید پیدا کرده است.

برای مشتریانی که به ظاهر خودرو اهمیت بالایی می دهند، خرید X33 کراس دنده ای بجای X22 پرو دنده ای توصیه می شود. علاوه بر ارتقاء چهره و امکانات داخلی، ام وی ام ایکس 33 کراس در زمینه ایمنی و آپشن‌های رفاهی هم حرکت رو به جلو و بهبودی نسبت به ایکس 22 داشته است. X33 کراس با امکانات رفاهی و ایمنی متنوعی عرضه می‌شود که نسبت به رقبا خصوصا خودروهای داخلی تفاوت آشکاری دارد.

این خودروی برای نخستین بار در اواخر آبان 1402 با قیمت قطعی 800 میلیون تومان توسط مدیران خودرو به فروش رسید. در بقیه جزئیات ظاهری، این دو نسخه به یکدیگر شباهت دارند و تنها تفاوت آن ها همین موردی است که ذکر کردیم. ما از تیرماه 1394 با تولید فیلم‌های تست و بررسی خودرو و مقالات خودرویی  همراه شما هستیم. هدف ما در پایگاه خبری سبقت‌آزاد انتشار مقالات تست و بررسی ماشین‌های ایرانی و واراداتی موجود در بازار ایران و جهان و نیز مقایسه آنها با یکدیگر است.

ریل‌های سقفی هم در این قسمت به چشم می‌آیند که از طراحی دو رنگ بهره می‌برند. همچنین بد نیست اشاره کنیم که نسخه دو رنگ این محصول هم در چین، از محبوبیت بالایی برخوردار است و شاید راهی ایران هم شود. نمای عقب X33 کراس نیز بی شباهت به FX نبوده و چری از چراغ های به هم پیوسته در این خودرو استفاده کرده که نوشته MVM نیز در وسط آن ها دیده می شود. این خودرو دارای چهار کیسه هوا، سیستم‌های کنترل پایداری و کنترل کشش، سیستم ورود و استارت بدون کلید، سیستم تهویه دیجیتال و شارژر بی‌سیم تلفن همراه، سنسور پارک و دوربین عقب، پاور ویندوز و دیگر امکانات است.

لازم به ذکر است که انواع مختلف پژو 207 دنده‌ای نیز با با قیمتی بین 550 الی 650 میلیون تومان از بازار آزاد قابل خریداری هستند. لازم به ذکر است نسخه جدید X33 اواخر سال 2010 رونمایی شد که در اصل فیس لیفتی برای نسل اول تیگو 3 بود. فروش قابل قبول نسل اول ایکس 33 و همچنین باز شدن پای رقبای هموطن این خودرو به بازار ایران، همه دست به دست هم داد تا مدیران خودرو اولین فیس لیفت نماینده خود را در سال 1393 رونمایی کرده و کماکان سهم فروش خود را محفوظ نگه دارد. شرکت مدیران خودرو در تاریخ آبان ماه 1403 قیمت ام وی ام X33 کراس را برابر با 1 میلیارد و 60 میلیون تومان اعلام کرده است و قمیت نسخه دنده‌ای هم تقریبا 200 میلیون ارزان‌تر خواهد بود و شرایط فروش قسطی هم برای این محصول در نظر گرفته شده.

رقبای این خودرو کم کم از راه می‌رسند و البته قیمت بالای این محصول نیز در موفقیت آن تردید ایجاد می‌کند. درحال‌حاضر قیمت ام وی ام X22‌ پرو دنده‌ای از سوی مدیران خودرو 706 میلیون تومان اعلام شده است. با توجه به اینکه ام وی ام X33 کراس یک رده بالاتر از ایکس 22 قرار می‌گیرد، بایستی انتظار نرخی بیشتر را برای این خودرو داشته باشیم. انتخاب نوع گیربکس به عوامل مختلفی مانند سبک رانندگی، بودجه و نوع خودرویی که می‌خواهید خریداری کنید بستگی دارد. اگر به‌دنبال راحتی و نرمی در رانندگی هستید، گیربکس‌های اتوماتیک معمولی یا CVT گزینه‌های خوبی هستند.

قلب تپنده این خودروی کراس اوور یک پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ است که حداکثر می تواند 147 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور را تولید کند. این قدرت از طریق یک جعبه دنده اتوماتیک CVT با قابلیت شبیه سازی 9 سرعت به چرخ های جلو منتقل می شود. همین موارد سبب شده تا X33 توربو نسبت به دیگر اعضای خانواده شتاب بالاتر و مصرف پایین تری داشته باشد. ام‌وی‌ام X33 کراس دنده ای از یک موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری تنفس طبیعی بهره می‌برد که توانایی تولید 116 اسب بخار قدرت و 145 نیوتن متر گشتاور را دارد. توان تولیدی این موتور از طریق یک گیربکس 5 دنده دستی به چرخ های جلو منتقل می شوند.

تریم داخلی عموما با طرح و بافت خطوط رنگ و با عنوان Dragon Skin در واقع الهام گرفته از پوست اژدها است و توجه چینی‌ها به اساطیر خود را به نمایش ‌می‌گذارد. همین فرم الماسی را می‌توان در بدنه داشبورد و رودری‌ها هم مشاهده کرد و البته نوارهای نارنجی که علاوه بر داشبورد روی بدنه بیرونی هم قابل مشاهده است. در هر حال X33 کراس در هر دو نسخه، محصولی است که در کنار ظاهر بروز خود امکانات قابل قبولی را دارد و با توجه به قیمت خود می تواند فروش بسیار خوبی را تجربه کند. اما برای اینکه عمر این خودروها طولانی‌تر شود، باید به بعضی از نکات مهم توجه کرد.

ام.وی.ام ایکس33 کراس دارای طول4200 میلیمتر، عرض 1760 میلیمتر و ارتفاع 1570 میلیمتر است و فاصله بین محورهای جلو و عقب 2.55 متر است که فضای نسبتا مناسبی را در ردیف عقب فراهم می نماید. شباهت X33 کراس با X22 پرو بی‌دلیل نیست، چون ام.وی.ام X33کراس یا چری اومودا C3 نسخه ارتقا یافته ام.وی.ام X22پرو یا چری تیگو2 است. قیمت ام وی ام X33 کراس دنده‌ای از سوی مدیران خودرو معادل 850 میلیون تومان اعلام شده است. بنابراین نسخه ارتقا یافده ام وی ام X22‌ پرو، 12 درصد در تیپ دنده‌ای و 7 درصد در تیپ اتوماتیک گران‌تر از نسخه ساده تعیین شده است.

همچنین بد نیست بدانید که این موتور را قبلا در ام وی ام ایکس 22 پرو دنده‌ای هم دیده بودیم. ظرفیت باک ام وی ام ایکس 33 کراس به 48 لیتر می‌رسد و مصرف سوخت آن در حالت ترکیبی، از 6.1 لیتر بیشتر نمی‌شود. یعنی با یک باک کامل تقریبا در حالت ایده آل می‌توانید بیش از 700 کیلومتر را یک نفس طی کنید. ایکس 33 کراس CVT در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق نیمه مستقل تورشن بیم بهره می برد. در صورتی که دوست دارید اطلاعات بیشتری درباره این خودرو بدانید حتما با ما همراه باشید زیرا قصد داریم به مقایسه X33 cross اتوماتیک با دنده ای بپردازیم.

البته در این میان و از اواسط سال ۱۴۰۰ نسخه اکسلنت اسپرت این خودرو هم به بازار آمد که دارای کیت بدنه شامل سپر اسپرت جدید دیفیوزر عقب و رکاب‌های جانبی می‌شد. نسل اول این خودرو برای اولین بار در سال 2005 در نمایشگاه شانگهای چین رونمایی شد. این خودرو که در چین تیگو 3 نام دارد اولین محصول کراس اوور چری محسوب می شود که بر اساس نسل دوم تویوتا راو 4 ساخته شده است. همانطور که اشاره کردیم اواخر دهه 80 شمسی تیگو 3 در ایران با نام ام وی ام X33 رونمایی شد و با وجود دیدگاه منفی که در آن زمان به خودروهای چینی حکمفرما بود توانست به علل مختلفی فروش قابل قبولی را کسب کند. یکی از دلایل فروش خوب X33 ورود در بهترین برهه زمانی بود چرا که در آن زمان مردم می توانستند با پرداخت رقمی بسیار کمتر از خودروهای کره‌ای و ژاپنی صاحب یک کراس اوور شوند.

درصورتی‌که این مسئله به‌صورت نرم‌افزاری قابل حل باشد، نسخه‌های بعدی ایکس 33 کراس شتاب و کشش بهتری را نسبت به سری اول تجربه خواهند کرد. این هاچ‌بک کراس یا کراس‌اوور کامپکت به ازای هر 100 کیلومتر پیمایش، حدود 7.5 لیتر بنزین می‌سوزاند که رقم مطلوبی به حساب می‌آید. باید توجه داشت که این خودرو پیشرانه توربوشارژر نیز ندارد و بنابراین از دردسرهای نگهداری این نوع موتورها در امان خواهید بود. از مدتی پیش سبد محصولات مدیران خودرو به دو بخش ام وی ام و فونیکس تفکیک شده است. اکنون با کمرنگ‌شدن هاچ‌بک ام وی ام 315، ام وی ام X22 و ام وی ام ایکس 33 جایگاه مهم‌تری نسبت به گذشته پیدا کرده‌اند. گیربکس‌های CVT از یک سیستم پیچیده‌تر برای تعویض دنده استفاده می‌کنند که باعث می‌شود انتقال قدرت بین موتور و چرخ‌ها به‌صورت پیوسته انجام شود.

کابین ام وی ام ایکس 33 کراس ظاهری شبیه به خودروهای لوکس دارد، اما مواد استفاده‌شده در ساخت آن اقتصادی‌بودن را یادآور می‌شوند. بنابراین با خودرویی روبه‌رو هستیم که ظاهری زیبا دارد، اما این ظاهر زیبا از پلاستیک خشک ساخته شده است. این خودروها در غیاب هاچ‌بک کراس‌های محبوب، بایستی به یکه تازی خود در بازار ادامه دهند.

این خودرو در واقع همان چری اومودا C3 می باشد که بر روی پلت فرم ام وی ام X22 پرو تولید شد و در سال 2023 روانه بازار جهانی شد. در کنار شباهت هایی که این دو نسخه با یکدیگر دارند تفاوت هایی نیز با یکدیگر دارند که در ادامه به آن ها بیشتر می پردازیم. البته بایستی توجه داشت که ترکیب موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی و گیربکس دنده‌ای، چندان مد نظر ساکنین شهرهای بزرگ نخواهد بود.

ام وی ام X33S توربوشارژ نیز آخرین عضو این خانواده است که در واقع می توان آن را تر و فرز ترین نسخه ام وی ام X33 دانست. طراحی داخلی X33 کراس تفاوت فاحشی با سایر محصولات چری در ایران داشته و به خاطر سال تولید جدیدتر، طرحی کامل نوین و متفاوت دارد. در نگاه اول تریم داخلی کرم رنگ این خودرو جلب توجه می کند که ترکیب آن با بخش های مشکی رنگ در قسمت های بالایی باعث شده اند تا فرم اسپرت کابین از بین نرود. در نمای مقابل راننده یک فرمان D کات قرار گرفته و پشت سر آن صفحه کیلومتری دیجیتالی به چشم می خورد.

ام‌وی‌ام X33 کراس یکی از جدیدترین محصولات مدیران خودرو است که در دسته کراس‌اوورهای کوچک قرار دارد.این محصول در دو نسخه دنده دستی و اتوماتیک با دو پیشرانه مختلف به بازار عرضه می‌شود. در این ویدیو به سراغ تست و بررسی نسخه اتوماتیک ام‌وی‌ام X33 کراس رفته‌ایم. در نمای جلوی این خودرو طراحی چراغ ها تغییری نکرده اما مجموعه جلوپنجره و سپر طراحی متفاوتی پیدا کرده‌اند.

از خلاص‌کردن خودرو در حین حرکت، لانچ‌کردن ناگهانی و تعویض دنده در حین حرکت خودداری کنید. همچنین، سرویس‌های دوره‌ای را به‌طور منظم انجام داده و از رانندگی آرام و اصولی لذت ببرید. با این کار، نه‌تنها هزینه‌های تعمیرات شما کاهش می‌یابد، بلکه از رانندگی با خودرویی روان و بی‌دردسر نیز لذت خواهید برد. این مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارید تا آن‌ها نیز بتوانند از خودروهای خود به بهترین نحو مراقبت کنند. با رعایت این نکات ساده، می‌توانید از خودرو خود به مدت طولانی لذت ببرید و هزینه‌های تعمیرات را به حداقل برسانید. نمای کناری علاوه بر رینگ‌های 16 اینچی را طرح 5 پره و کالیپر قرمز رنگ، میزبان فلاپ‌های پلاستیکی است و رگه‌هایی از رنگ نارنجی هم در آن دیده می‌شود.

در قسمت میانی داشبورد یک مانیتور برای دسترسی به سیستم مولتی مدیا خودرو قرار گرفته و پایین تر از آن کلید هایی پیانویی و یک فضای دو طبقه برای قرار دادن وسایل و گوشی موبایل قرار دارد. کنسول میانی نیز میزبان یک موس برای کنترل سیستم صوتی و همچنین کلید ترمز دستی برقی است. شتاب صفر تا صد ام وی ام X33 کراس هم در تست‌های غیر رسمی، بین 15 تا 17 ثانیه ثبت شده است اما گجت نیوز به کمک اکتان و تکنیک پنجه پاشنه، عدد 12 ثانیه را به دست آورده است. مصرف سوخت ام وی ام ایکس 33 کراس هم در حالت ترکیبی برابر با 6.1 لیتر در هر 100 کیلومتر خواهد بود. بنابراین مواردی مثل شتاب اولیه در این خودرو بهبود پیدا کرده و لذت رانندگی برای کاربر به حد بالاتری رسیده است. طراحی داخلی X33 کراس تفاوت بسیاری با سایر محصولات ام وی ام در ایران داشته و به خاطر سال تولید جدیدتر، طرحی کامل نوین و متفاوت دارد.

نمایشگر مرکزی 10.5 اینچی در امتداد صفحه کیلومتر قرار گرفته تا ظاهر یکپارچه و به‌روز پیدا کند. چیدمان کنترلرها و دگمه استارت موتور هم در میانه داشبورد به جذابیت ام وی ام X33 کراس افزوده‌اند و صندلی‌ها هم برای رانندگی چند ساعته مناسب و راحت به نظر می‌رسند. تجربه رانندگی با ام وی ام X33 کراس نکته جدیدی را برای شما به همراه نخواهد داشت، به خصوص اگر سابقه رانندگی با ام وی ام X22 یا ام وی ام 315 را در کارنامه خود داشته باشید. در پاسخ باید گفت که شتاب و کشش ایکس 33 کراس دنده‌ای همانند دیگر خودروهای این رده قیمتی است و تفاوت خاصی با آن‌ها ندارد. بنابراین از نظر کشش، انتظار مواجه شدن با شرایطی همچون پژو 207 دنده‌ای را ایکس 22 پرو دنده‌ای را باید داشت.

موتورهای زنجیر تایم به سبب فناوری بهتر از استهلاک کمتری نسبت به خودروهای تسمه تایم برخوردار هستند. گشتاور بالای این خودروی نسبت به رقبای خود موجب می‌شود خودرو در دور موتورهای پایین‌تر از قدرت مناسبی برخوردار باشد. جدی‌ترین رقیب ام وی ام ایکس 33 کراس در این رده قیمتی، BAC X3 Pro از خودروسازان بم خواهد بود. این کراس‌اوور با قیمت تقریبی 900 میلیون الی یک میلیارد تومان آماده عرضه به بازار است تا محصول مدیران خودرو را تحت فشار قرار دهد. بنابراین در نبرد دو کراس‌اوور هم‌قیمت، برتری روی کاغذ با خودرویی است که به صورت انبوه و با قیمت رقابتی وارد بازار شود.

با این حال ام وی ام X33S نیوفیس از لحاظ فنی ارتقا پیدا کرده و چابکی بهتری نسبت به قبل از ارائه می‌دهد. کیفیت سواری آن تا حدودی رضایت‌بخش است و از لحاظ خدمات پس از فروش، قیمت قطعات یدکی و فرایند تامین لوازم در بازار چندان با مشکل مواجه نیست. اگر از آن دسته افرادی هستید که فروش سریع خودرو برایتان اهمیت زیادی دارد، باید بدانید برای فروش این خودرو باید صبر و حوصله بیشتری به خرج دهید. قابل ذکر است که هیچ تفاوت ظاهری میان X33 کراس دستی با اتوماتیک وجود ندارد.

قابل ذکر است که مجموعه موتور و گیربکس این خودرو به طور کامل با X22 پرو دنده ای مشترک هستند. اما مهم ترین تفاوت میان دو نسخه X33 کراس مربوط به جنبه و مشخصات فنی این دو خودرو است. یک نسخه دیگر از X33 کراس نیز عرضه خواهد شد که به یک موتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی و گیربکس 5 سرعته دستی مجهز شده است. سیستم تعلیق X33 کراس در نسخه اتوماتیک و دنده‌ای در جلو از نوع مک‌فرسون و در عقب از نوع میله پیچشی است.

نسخه دنده‌ای ام وی ام ایکس 33 کراس که در اختیار دیجیاتو قرار داشت، فاقد بسیاری از آپشن‌های نسخه اتوماتیک بود. برای مثال دوربین 360 درجه یا سیستم ورود و استارت بدون کلید از این نسخه حذف شده‌اند. البته اگر اختلاف قیمت 170 میلیون تومانی احتمالی بین نسخه دنده‌ای و اتوماتیک را در نظر بگیریم، ممکن است حذف این آپشن‌ها چندان برای مصرف‌کننده نهایی مهم نباشد. هم‌زمان با عرضه نسل‌های بعدی چری تیگو 3 در چین، مدیران خودرو نیز نسخه‌های جدیدتری از ام وی ام X33 را روانه بازار کرد. درنهایت پس از قطع تولید این سری خودرو توسط چری، مدیران خودرو نیز ناچار شد تا ایکس 33 را از خط تولید خود کنار بگذارد. اگر هم‌اکنون به وب‌سایت بین‌المللی چری مراجعه کنید، دیگر اثری از چری تیگو 3 یا همان ام وی ام ایکس 33 خودمان نخواهید دید.

در نمای جانبی تنها رکاب به انتهای درب ها اضافه و طرح رینگ ها نیز اسپرت تر از قبل شده که اتفاقی مثبت است. نمای عقب اما تغییر چندانی نداشته و طراحان چری همان نمای قبلی را مناسب این نسخه دانسته‌اند. متاسفانه همچنان خبری از یک سپر کامل و زیبا نیست و تاثیرات منفی بر روی این بخش گذاشته است. در ایران اما داستان این ماشین کمی متفاوت خواهد بود؛ مدیران خودرو مدتی است که X33 را به عنوان یکی از محصولات مشهور و پرفروش خود از دست داده و حتی با جایگزین کردن X55 و X55 پرو نیز نتوانست جای خالی این محصول در سبد فروش خود را پر کند.

این نوع گیربکس‌ها معمولاً در خودروهای هیبریدی و بعضی از خودروهای کوچک شهری به کار می‌روند. با این‌حال، برخی افراد صدای موتور در دورهای بالا را در این نوع گیربکس‌ها آزاردهنده می‌دانند. اگرچه رانندگی با آن‌ها بسیار نرم و روان است، اما معمولاً مصرف سوخت بیشتری نسبت به خودروهای گیربکس دستی دارند. بسیاری از خودروهای لوکس و شاسی‌بلندهای بزرگ از این نوع گیربکس استفاده می‌کنند. وقتی دنده اتومبیل را روی حالت P قرار می‌دهید، درواقع گیربکس خودرو قفل می‌شود و خودرو کاملاً بی‌حرکت خواهد شد. این حالت برای زمانی که می‌خواهید خودرو را پارک کنید یا از آن پیاده شوید، بسیار مناسب است.

ام وی ام X33 دنده‌ای همچنین از نظر مصرف سوخت به صورت ترکیبی حدود 9.5 لیتر در هر 100 کیلومتر می سوزاند! مصرف سوخت ترکیبی فیس لیفت این کراس اوور هم 8.3 لیتر در هر 100 کیلومتر و شتاب آن نیز 13 ثانیه اعلام شده بود. مهم ترین تفاوتی که در دو نسخه اتوماتیک و دنده ای X33 cross وجود دارد به مشخصات فنی آن ها مربوط می شود. نسخه اتوماتیک X33 cross مجهز به یک پیشرانه 1 لیتری توربوشارژ است که می تواند حداکثر قدرت 102 اسب بخار و گشتاور نهایی 150 نیوتون متر را تولید کند و آن را به کمک جعبه دنده 9 سرعته مصنوعی CVT به چرخ های جلویی منتقل نماید. مدیران خودرو ام وی‌ام ایکس33 کراس را در دو تیپ در بازار ایران به فروش می‌رساند. تیپ پایه این خودرو مجهز به پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی و جعبه دنده دستی 5 سرعته است.

این پیشرانه 1.5 لیتری علاوه بر ایکس 22، روی آریزو 5 دنده‌ای و همچنین ام وی ام 315 نیز نصب شده بود. البته اکنون موتور خودرو به سامانه زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها یا VVT-i مجهز شده است که عملکرد کاری آن را افزایش می‌دهد. این پیشرانه تاکنون عملکرد موفقی را از خود به اجرا گذاشته است و مشتریان قادرند به آن اعتماد کنند. طبق بخش نامه‌های شرکت مدیران خودرو، قیمت چری ام وی ام ایکس 33 کراس در نسخه گیربکس دستی از 850 میلیون تومان شروع می‌شود و در مدل اتوماتیک CVT توربو شارژ به نزدیک 1 میلیارد تومان می‌رسد. برای اطلاع از شرایط فروش ام وی ام X33 کراس پیشنهاد می‌کنیم تا اخبار خودرو را از گجت نیوز دنبال کنید.

با توجه به محدودیت ظرفیت ثبت نام، فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان ما جهت ثبت نام قطعی باشما ارتباط برقرار کنند. این گیربکس‌ها از دو کلاچ جداگانه استفاده می‌کنند که به‌صورت همزمان کار می‌کنند. به همین دلیل، بسیاری از خودروهای اسپرت و پرشتاب از این نوع گیربکس استفاده می‌کنند.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *