آموزش رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک 5 کاری که در ماشین اتومات نباید انجام بدیم

– این حالت هم زمانی مورد استفاده قرار گرفته که در شرایط خاصی مانند رانندگی در شیب‌های تند یا در شرایط برفی و یخ‌زده باشیم. در این حالت، دنده‌ها در سطح پایین‌تر قفل می‌شوند تا قدرت بیشتری به چرخ‌ها منتقل شود. در این حالت، گیربکس قفل می‌شود و خودرو نمی‌تواند حرکت کند. حتماً قبل از خروج از خودرو، دنده را به این حالت تغییر دهید. برای رانندگی با خودرو اتوماتیک بایدها و نبایدها و توجه به آنها الزامی است. در ادامه با ما همراه باشید تا با نحوه رانندگی با خودرو اتوماتیک آشنا شوید.

– اگر خودرویی اسپرت و یا کلاس آن را ببینید، حالت S را مشاهده کرده که برای رانندگی اسپرت و افزایش عملکرد خودرو طراحی شده است. در این حالت، دنده‌ها در دور موتور بالاتر تعویض می‌شوند و پاسخگویی خودرو سریع‌تر خواهد بود که در خودروهای اسپرت به کار رفته است. راحتی در رانندگی، تمرکز بیشتر بر روی جاده، کاهش نیاز به کنترل دنده‌ها و بهبود کنترل خودرو را می‌توان دلایلی دانست که یک راننده را ترغیب کرده تا ماشین دنده اتومات انتخاب کند. برای روشن کردن خودرو اتومات، مطمئن شوید که دنده روی حالت P باشد. به این ترتیب مطمئن خواهید شد که هنگام روشن کردن، ماشین حرکت نخواهد کرد.

بهتر است هر 5 هزار کیلومتر مقدار روغن گیربکس کنترل شود و به ازای هر 50 هزار کیلومتر از روغن جدید استفاده کنید. انتخاب مکان مناسب و فضای کافی برای ورود و خروج و تنظیم آینه‌ها برای دید بهتر و چک کردن نقاط کور دو اصل مهم برای پارک کردن خودرو است. اگر خودرو شما دارای دوربین عقب هست، از آن برای دید بهتر هنگام پارک استفاده کنید. کارهای اولیه ماننده تنظیم صندلی، تنظیم آینه ماشین، کمربند و غیره انجام می‌شود. با پیشرفت تکنولوژی گیربکس‌های اتوماتیک هوشمندتر و پیچیده‌تر شده‌اند تا از بروز خطا و آسیب‌ برای گیربکس‌های اتوماتیک‌ گران‌قیمت جلوگیری کنند.

به همین دلیل آموزش رانندگی با دنده اتومات بسیار ساده‌تر است. کافیست بدانید اگر قرار است ماشین حرکت نکند دنده باید روی P قرار داشته باشد. برای رانندگی با ماشین اتوماتیک در سربالایی و سرپایینی‌های خیلی تند بهتر است که ماشین را روی دنده ۱ تا ۳ به‌صورت دستی تنظیم کنیم (البته در ماشین‌های جدید و پیشرفته‌تر با همان حالت D هم می‌توان این مسیرها را رفت). در این حالت جلوی دور گرفتن ماشین و افزایش سرعت آن را هم می‌گیریم. در بعضی از خودروها به‌جای دنده ۱ تا ۳، باید روی حالت L قرار بگیرند.

دنده R یا حالت عقب، برای حرکت خودرو به عقب استفاده می‌شود. این حالت برای پارک کردن، خروج از فضاهای تنگ و مانورهای دیگر که نیاز به حرکت به عقب دارند، کاربرد دارد. فرمایش دوستمان درست است اما صحبتهای مهندس هم صحیح میباشد. در واقع به تفاوت ماشینهای اتومات مربوط است مثلا ماشین من بسترن اسن و لازم نیست پا موقع استارت روی ترمز باشد در حالیکه در ب ام و اگر روی ترمز نباشد اصلا استارت نمیخورد. یا در بعضی خودروها موقع استارت باید دنده روی P و بعضی روی D باشد.

از فشار دادن بیش از حد پدال گاز خودداری کنید، زیرا این کار می‌تواند باعث هدر رفتن سوخت و افزایش دمای موتور شود. در ضمن بهتر بوده سرعت خودرو را در سربالایی ثابت نگه دارید. از تغییر ناگهانی سرعت خودداری کنید، زیرا این کار می‌تواند باعث از دست رفتن کنترل خودرو شود. در نهایت در صورت نیاز به توقف در سربالایی، از ترمز دستی استفاده کنید تا خودرو به عقب برنگردد. در ادامه آموزش رانندگی با خودروهای اتوماتیک نوبت به معرفی دنده خلاص می‌رسد. این دنده که با حرف N مخفف کلمه Neutral نشان داده می‌شود، زمانی کاربرد دارد که بخواهید ماشین را در هر حالتی یا سرعتی که هست، نگه دارید.

در گیربکس‌های چهار دنده با خاموش‌کردن وضعیت over drive دنده چهار را غیرفعال می‌کنیم و در خودروهای پنج‌دنده، کلید Over Drive مربوط به دنده‌پنج است. هر وقت بخواهیم حرکت کنیم فقط پدال گاز را فشار می‌دهیم و هر وقت بخواهیم بایستیم پدال ترمز را فشار می‌دهیم. 5-  جهت توقف، پا را از روی پدال گاز برداشته و به آرامی پدال ترمز را فشار دهید و به یکباره توقف نکنید. با دقت به کنار خودرو پارک شده نزدیک شوید و فاصله مناسبی حفظ کنید.

کسانی که تجربه ساعت‌ها ماندن در ترافیک سنگین را دارند، به خوبی می‌توانند اهمیت اتوماتیک بودن گیربکس خودرو را درک کنند. با این اوصاف تصمیم گرفتیم که در این مقاله آموزش رانندگی با خودروهای اتوماتیک را برای شما عزیزان آماده کنیم. هر فردی که می‌خواهد تازه رانندگی را یاد بگیرد با استرس همراه بوده که حتی با تعویض دنده در خودروهای دستی دچار اشتباه هم می‌گردند، اما خودروهای دنده اتوماتیک این مشکل را حل می‌کنند. مزیت دیگر اینکه برای رانندگان مسن‌تر یا افرادی که مشکلات جسمی دارند، رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک راحت‌تر و ایمن‌تر خواهد بود. اگر خودرو در حالت پارک است، ابتدا دنده را به حالت D (رانندگی) یا R (عقب) تغییر دهید. برای حرکت به جلو، دنده را بر روی مدل D قرار داده و برای حرکت به عقب نیز، با کمی مکث دنده را به حالت R گذاشته و به آرامی پدال را فشار داده تا ماشین حرکت کند.

در این نوع خودروها، سیستم انتقال قدرت به طور خودکار دنده‌ها را تغییر می‌دهد و راننده نیازی به تعویض دنده به صورت دستی ندارد. وقتی در ترافیک سنگین قرار می‌گیرید و یا پشت چراغ قرمزهای طولانی هستید، بهتر است به جای نگه داشتن پدال ترمز، خودرو را در حالت N قرار دهید. سپس برای جلوگیری از حرکت خودرو همزمان ترمز دستی را هم بکشید.

توصیه دیگر اینکه هرگز به بهانه شتاب اولیه بیشتر، در زمان گاز دادن حالت (Drive) را انتخاب نکنید. نگه داشتن پدال گاز در وضعیت خلاص و سپس انتخاب D برای راه افتادن می‌تواند خسارت و آسیب جبران‌ناپذیری به گیربکس اتوماتیک خودروی شما وارد می‌کند. اما توصیه دیگر اینکه قبل از توقف کامل خودرو، حالت P (پارک) را درگیر نکنید. شما باید بدانید که تغییر دنده بستگی به میزان فشار پای شما بر روی گاز دارد. هر چقدر که بیش‌تر پای خود را روی پدال گاز فشار دهید دنده سبک می‌شود.

در اینجا به مهم‌ترین تغییرات ایمنی انجام‌شده برای افزایش سلامت و طول عمر این گیربکس‌ها می‌پردازیم. قبل از شروع، مطمئن شوید که صندلی راننده در موقعیت مناسبی قرار دارد تا به پدال‌ها و فرمان به راحتی دسترسی داشته باشید. آینه‌های جانبی و آینه وسط را نیز طوری تنظیم کنید که دید کاملی از اطراف داشته باشید. در این مطلب راهنمای رانندگی با خودرو گیربکس اتومات را آماده کرده‌ایم. ضمن اینکه به بررسی مهم‌ترین اشتباهات رانندگان هنگام سواری با این خودروها می‌پردازیم. فرق چندانی ندارن خصوصا که دنده اتومات در ترافیک و یک و دو کردن خیلی راحت تره ، به نظر من اصلا نگران نباشید و یک حرکت رو به جلو بدانید.

برای کاهش سرعت یا توقف، به آرامی بر روی پدال ترمز فشار دهید. برای رانندگی با دنده اتوماتیک در سربالایی و سرپایینی لازم است که حداکثر کنترل خود را روی ماشین حفظ کنید. به‌همین دلیل لازم است که ماشین را روی دنده 1 تا 3 به‌صورت دستی تنظیم کنید. در این حالت از قدرت موتور بهتر استفاده می‌کنید و جلوی دور گرفتن ماشین و افزایش سرعت آن را هم می‌گیرید. برخی دیگر از خودروها به‌جای دنده 1 تا 3، باید روی حالت L قرار بگیرند.

بسیاری از خودروهای دنده اتوماتیک به تکنولوژی‌های پیشرفته مانند کروز کنترل، سیستم‌های پارک خودکار و سنسورهای پارک نیز مجهز هستند که تجربه رانندگی را بهتر می‌کند. دنده دو در خودروهای اتوماتیک معمولاً به عنوان یک گزینه برای مواقعی استفاده می‌شود که نیاز به کنترل بیشتر روی سرعت خودرو یا افزایش قدرت ترمزگیری وجود دارد. این دنده به ویژه در شرایطی مانند رانندگی در سراشیبی‌های تند، جاده‌های لغزنده یا هنگام کشیدن بارهای سنگین مفید است. بعضی رانندگان خودروهای دنده اتومات عادت دارند مشابه با خودروهای دنده‌ای در زمان روشن کردن خودرو، ابتدا دنده را در حالت N یا خلاص می‌گذارند و دور موتور را بالا می برند، سپس دنده را در حالت Drive قرار می‌دهند. این عادت اشتباه آسیب جدی به گیربکس‌های اتوماتیک وارد می‌کند و هزینه‌های زیادی را برای صاحب خودرو به‌همراه دارد. در این مقاله به آموزش رانندگی با خودروهای اتوماتیک پرداختیم.

ابتدا باید بدانید که معنی حروف دنده اتوماتیک چیست؟ فارغ از اینکه چه نوع خودروی اتوماتیک را سوار می‌شوید، چهار حرف جدول زیر را در کنار دسته دنده مشاهده خواهید کرد. سال ۱۹۴۰ گیربکس اتوماتیک برای اولین بار توسط شرکت الدزمبیل بر روی اتومبیل قرار گرفت . در آن زمان که تراکم خودرو ها بسیار کم بود، این آپشن صرفا یک امکان تجملاتی به حساب میامد.

ماشین اتوماتیک به خودرویی اطلاق می‌شود که از سیستم انتقال قدرت خودکار برای تغییر دنده‌ها استفاده می‌کند. در این نوع خودروها، راننده نیازی به تعویض دنده به‌ صورت دستی ندارد و سیستم با توجه به شرایط رانندگی و سرعت خودرو، به‌ طور خودکار دنده‌ها را تغییر می‌دهد. خودروهای دنده اتوماتیک به خودروهایی گفته می‌شود که به طور خودکار دنده‌ها را تغییر می‌دهند و راننده نیازی به فشار دادن کلاچ یا تغییر دنده ندارد. این نوع خودروها معمولاً راحت‌تر از خودروهای دنده دستی هستند و برای رانندگان مبتدی یا کسانی که در ترافیک‌های سنگین رانندگی می‌کنند، گزینه مناسبی محسوب می‌شوند. از طرفی، با عدم نیاز به تعویض دنده، راننده می‌تواند تمرکز بیشتری بر روی جاده و ترافیک داشته باشد، که این موضوع می‌تواند به افزایش ایمنی کمک کرده و همچنین احتمال اشتباه در تعویض دنده کمتر است.

سومین دنده مهم در خودروهای اتوماتیک با حرف D که مخفف کلمه Drive است، نشان داده می‌شود. زمانی که قرار است خودرو حرکت کند، باید روی دنده D قرار بگیرد. در واقع اگر خودرو روی دنده D باشد و پای خود را از روی ترمز بردارید، ماشین به سمت جلو حرکت خواهد کرد. وقتی ماشین را روشن می‌کنید، و دنده را روی حالت P قرار می‌دهید، به هیچ عنوان ماشین حرکت نمی‌کند. توجه داشته باشید که حتی اگر پدال گاز را هم فشار دهید، باز هم خودرو از جای خود تکان نمی‌خورد.

هر چند که این احتمال ضعیف است، اما نادیده گرفتن آن ممکن است منجر به مشکلات جبران‌ناپذیری شود. حال اگر به هر دلیلی آخرین باری که خودرو را پارک کرده‌اید، مکانیزم الکترونیکی شیفتر دنده دچار اشکال شده و خودرو در حالت P قرار نگرفته باشد، بلافاصله بعد از روشن شدن موتور، خودرو حرکت می‌کند. برای شروع حرکت به سمت جلو با خودرو دنده اتوماتیک، پس از استارت زدن، ترمز دستی را بخوابانید.

تمامی‌ حقوق‌ این‌ وب‌سایت‌ به‌ شرکت‌ پارسانوآوران‌سامان‌ایرانیان‌ تعلق‌‌ دارد. ۱- به علت این که در کلاچ خشک خبری از روغن نیست، میزان خوردگی صفحات اصطکاکی کلاچ زیاد است و سروصدای بیشتری دارد. البته باید بدانیم این گیربکس از بهترین‌های بازار است و اگر ماشینمان دارای این گیربکس بود باید خوشحال باشیم. خودروی چینی ساخت شرکت چری است که توسط مدیران خودرو روانه بازار شده است.

اتومبیل‌هایی که مجهز به دنده اتوماتیک هستند برای افرادی که به تازگی موفق به کسب گواهینامه شده‌اند بسیار مناسب می‌باشند. رانندگی با دنده اتوماتیک بسیار راحت‌تر از نوع دستی آن است. اما تغییر از دنده دستی به اتوماتیک همراه با چالش‌هایی می‌باشد. روغن گیربکس خودرو را نیز حتما هر 5 هزار کیلومتر یکبار بررسی کنید. به طور طبیعی نیز هر 50 هزار کیلومتر یکبار نیز باید نسبت به تعویض آن اقدام کنید. همیشه کمربند ایمنی خود و تمامی سرنشینان را ببندید تا جان خود و عزیزان‌تان را در صورت تصادف نجات دهید.

البته اگر توقف کوتاه و کمتر از ۲ دقیقه بود بهتر است دنده را تغییر ندهیم؛ یعنی در همان حالت D باقی بماند. در  بسیاری از دسته‌دنده‌های اتومات، دکمه‌ای برای تغییر وضعیت دنده وجود دارد. اگر در خصوص خرید خودروهای اتوماتیک سردرگم هستید، می‌توانید از مشاوره خرید تلفنی همراه مکانیک استفاده کنید. برای این منظور کافی است با شماره های تماس حاصل کرده یا به این صفحه مراجعه کنید. با پدال ترمز فشرده، دنده را به حالت D (حرکت) تغییر دهید.ترمز دستی (اگر فعال است) را آزاد کنید.

رانندگی با خودروهای دنده اتوماتیک مزایای زیادی دارد که می‌تواند تجربه رانندگی شما را بهبود بخشد. از جمله این مزایا می‌توان به مواردی همچون راحتی و سهولت در رانندگی، بدون نیاز به تعویض دنده، خستگی کمتر، کنترل بهتر در شرایط مختلف، کنترل آسوده ماشین در ترافیک، عملکرد بهتر در شرایط بارانی و برفی اشاره کرد. این مکان باید به اندازه کافی بزرگ باشد تا خودروی شما به راحتی در آن جای بگیرد و مزاحمتی برای سایر خودروها و عابرین پیاده ایجاد نکند. به آرامی سرعت خودرو را کاهش دهید و در فاصله مناسب از محل پارک، توقف کنید. برای این کار کافی بوده ابتدا خودرو را روی دنده خلاص گذاشته و بعد ترمز دستی را بکشید. این کار باعث می‌شود سنگینی ماشین به چرخ‌های عقب وارد شود و فشار از روی گیربکس برداشته شود.

به‌این ترتیب کافیست پای خود را از روی پدال ترمز بردارید، ماشین شروع به حرکت می‌کند. بسیاری از خودروهای اتوماتیک مجهز به سیستم کنترل پایداری در مسیر شیبدار هستند. به‌همین دلیل حتی با برداشتن پا از روی پدال ترمز، به سمت عقب حرکت نمی‌کنند. خودروهای دنده اتوماتیک، با حذف نیاز به تعویض دستی دنده‌ها، رانندگی را بسیار ساده‌تر می‌کنند.

در ادامه می‌توانید پدال ترمز را رها کنید و دنده را روی حالت P بگذارید. کلام پایانی در این مطلب به آموزش رانندگی با خودروهای اتوماتیک پرداختیم. توجه داشته باشید که با وجود راحتی رانندگی با خودروهای اتوماتیک حتما باید ملاحظاتی را که در این مقاله ذکر کردیم، به دقت رعایت کنید. توصیه مهم ما این است که در توقف‌های کوتاه مدت به جای تعویض دنده به حالت N از پدال ترمز استفاده کنید.

همچنین در شرایط خاص مانند رانندگی در شیب‌های تند، تغییر به حالت L (پایین) بهترین اقدام است. 3- بدون آن‌که پا را از روی پدال ترمز بردارید، دنده را در حالت D (یا R) قرار دهید. رانندگی با دنده اتوماتیک به شما این امکان را می‌دهد که بیشتر بر روی جاده تمرکز کنید و از تجربه رانندگی لذت ببرید.

مواردی پیش می‌آید که دنده از حالت P خارج نمی‌شود و اصطلاحا قفل می‌کند. در این موارد بخشی کنار دنده تعبیه شده که با نام shift lock نام‌گذاری می‌شود. اگر سوئیچ و یا یک پیچ‌گوشتی را در این بخش وارد کنید قفل باز خواهد شد. ۱- در این مدل کلاچ از روانکار (Lubricant) و روغن استفاده نشده است، بنابراین در این نوع کلاچ‌ها اتلاف ناشی از وجود روغن وجود ندارد. گیربکس‌های اتوماتیک فاقد TCU (بدون کامپیوتر) به گیربکس گاورنری معروف هستند. این خودرو بازار خریدوفروش خیلی خوبی دارد؛ ولی کیفیت پایین‌تری نسبت به پژو ۲۰۷ دارد.

البته در خودروهای پیشرفته تر، سنسورهای سرعت اجازه شیفت یا تغییر به حالت P در سرعتهای بالا را نمی دهند و این مشکل تا حدود زیادی برطرف در این خودروها برطرف شده است. توضیح وظیفه گیربکس به زبان ساده آن است که موتور اتومبیل نیروی اصلی حرکت را تامین می‌کند اما برای انتقال این نیرو به چرخ‌ها به گیبرکس نیاز خواهد داشت. گیبربکس میزان نیرویی که باید به چرخ‌ها برسد را تنظیم می‌کند. اکثر افراد و خریداران اطلاعات زیادی درباره گیربکس‌های اتوماتیک ندارند و نمی‌دانند که در دو نوع کلاچ خشک و کلاچ تر در بازار موجود هستند. محصولات خانواده آلفا رومئو (جولیتا) و همچنین نسل اول تیگو ۷، خودروهایی مانند تیگوآن، پاسات، جک S5 و فیدلیتی از جمله خودروهایی هستند که گیربکس دوکلاچه دارند. اصولاً مربی‌هایی که ماشین و آموزش دنده‌اتوماتیک را دارند را می‌توانید در این سرچ‌ها پیدا کنید و با آنها جلسه آموزشی را هماهنگ کنید.

در این مقاله رانندگی با خودروهای اتوماتیک را به شما آموزش می‌دهیم. قبل از حرکت، آینه‌های جانبی و آینه وسط را تنظیم کنید تا دید بهتری داشته باشید. اگر خودرو شما دارای دوربین عقب است، از آن برای دید بهتر هنگام پارک و عقب‌روی بهره برده تا رانندگی مطلوب‌تری را تجربه نمایید. در شرایط خاص، از حالت‌های مناسب دنده (مانند L برای شیب) استفاده کرده و پس از پارک کردن نیز، ترمز دستی را بکشید تا خودرو حرکت نکند.

سلام وقتتون بخیرمن شاهین اتومات دارم در حالت M یا همون تعویض دستی نمیدونم که وقتی پام رو پدال گاز هست باید دنده عوض کنم یا باید پام رو از پدال گاز بردارم تا دنده عوض کنم .لطفا راهنمایی کنید. این کار علاوه بر کاهش کنترل شما بر روی خودرو، باعث فشار مضاعف به شیر برقی های گیربکس خواهد شد. برای مثال جعبه دنده ی خودروی ۲۰۶ تیپ ۶ با کد AL4 که از ساده ترین گیربکس های اتوماتیک به شمار می رود، ۸ عدد شیر برقی دارد که ۲ تای آن در معرض خرابی است. این عدد که بدون در نظر گرفتن اجرت تعویض این قطعه اعلام شده، برای جعبه دنده های به روزتر در خودرو های جدید چندین برابر خواهد بود. جهت که تعیین شد، برای جلو رفتن دنده D وبرای عقب رفتن دنده R را فشار دهید. بر خلاف باور بسیاری از رانندگان روشن و خاموش‌کردن حالت Over Drive در سرعت‌های پایین و دنده‌های سنگین هیچ تأثیری در شتاب‌گیری خودرو نخواهد داشت.

برای افزایش سرعت، پدال گاز را بیشتر فشار دهید.برای کاهش سرعت یا توقف، پدال ترمز را به آرامی فشار دهید. به آرامی پدال ترمز را رها کنید.پدال گاز را به آرامی فشار دهید تا خودرو شروع به حرکت کند. علاوه‌بر این بلافاصله پس از روشن کردن موتور، به فکر سرعت‌های بالا نباشید.

دانستن این که گیربکس دوکلاچه خودروی شما از کدام نوع است می‌تواند شما را درباره نحوه نگهداری از آن گیربکس و همچنین میزان استهلاک و عملکرد آن آگاه کند. اولین راه‌حل این است که از مربی‌ها بخواهید با ماشین اتومات خودتان به شما آموزش بدهند. همراه مکانیک، همراه مطمئن شما در فرآیند خرید و فروش خودرو‌ست. این مجموعه با تجریه‌ی هزاران همراهی در خرید و با ارائه‌ی خدمات همه جانبه‌ی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربه‌ی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست. مدت زمان آموزش و تجربه مربی انتخاب مربی با تجربه می‌تواند تأثیر زیادی بر یادگیری شما داشته باشد. خیر.چون به گیربکس فشار می آورد.فقط باید درحالتDترمز را نگه دارید.

برای سربالایی‌های تند، ممکن است نیاز به استفاده از دنده سنگین‌تر باشد. در بیشتر موارد، دنده رانندگی (D) برای رانندگی در سربالایی کافی است. با این حال، در سربالایی‌های تند می‌توانید از دنده سنگین‌تر (L) استفاده کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا کنترل بیشتری بر سرعت خودرو داشته باشید و از افزایش بیش از حد دور موتور جلوگیری خواهد شد. سپس پدال گاز را به آرامی و به تدریج فشار دهید تا خودرو شروع به حرکت کند.

اما با خودروهای دنده اتوماتیک، این فرآیند بسیار ساده‌تر و راحت‌تر می‌شود. دیگر نیازی به نگرانی در مورد تعویض دنده به صورت دستی نیست و می‌توانید تمرکز خود را روی اصول رانندگی ایمن و صحیح بگذارید. خود ماشین به‌صورت خودکار این عمل را برای ما انجام می‌دهد. شاید در نگاه اول این امر مصرف سوخت شما را کاهش دهد، اما با توجه به آن‌که روان‌کاری دنده‌ها صورت نمی‌پذیرد، فرسودگی و صدمات زودرسی را در پی خواهد داشت. این کار باعث فشار مضاعف به شیر برقی‌های گیربکس خواهد شد و هزینه تعویض این شیرهای برقی رقم قابل‌توجهی است. به عبارتی هزینه‌های ایجاد شده بسیار بیشتر از صرفه‌جویی مصرف سوخت است.

این حرف مخفف عبارت Sport Mode به معنی رانندگی در حالت اسپرت است. رانندگی با ماشین دنده اتوماتیک در سال‌های اخیر به دلیل سهولت و راحتی بیشتر، محبوبیت زیادی پیدا کرده است. خودروهای اتوماتیک به خصوص برای مبتدیان و کسانی که به دنبال تجربه رانندگی آرام و بدون استرس هستند، گزینه‌ای ایده‌آل محسوب می‌شوند.

با رعایت این نکات نسبتا ساده ولی مهم می‌توانید لذت رانندگی با خودروهای اتوماتیک را در شرایط مختلف تجربه کنید. 4- ترمز دستی را خوابانده و کم‌کم پا را از روی پدال ترمز پایی برداشته و به آرامی بر روی پدال گاز فشار دهید و از رانندگی لذت ببرید. حال اگر به هر دلیلی آخرین باری که خودرو را پارک کرده‌اید، مکانیزم الکترونیکی شیفتر دنده دچار اشکال شده و خودرو در حالت P قرار نگرفته باشد، بلافاصله بعد از روشن شدن موتور، خودرو حرکت می‌کند.

در ادامه نحوه صحیح و درست رانندگی با خودروهای اتوماتیک را به شما آموزش می‌دهیم. در این مطلب آموزش رانندگی با دنده اتومات را با هم مرور کردیم. همان‌طور که مشاهده کردید، برای رانندگی با ماشین اتومات، کار چندان سختی پیش رو ندارید. کافیست مجموعه نکات این مقاله را چند بار بخوانید و به ذهن بسپارید. با چند مرتبه سوار شدن بر یک خودرو اتوماتیک، خیلی راحت می‌توانید زیر و بم رانندگی با یک ماشین گیربکس اتوماتیک را یاد بگیرید.

به موتور اجازه دهید خود را پیدا کرده و کم‌کم سرعت را بالا ببرید. اغلب گیربکس‌های اتوماتیک مناسب برای شتاب‌گیری‌های ناگهانی و رانندگی پر فشار نیستند، البته قضیه در مورد خودروهای اسپرت اتومات کمی متفاوت است. برای یادگیری رانندگی با ماشین اتومات باید با دنده‌های آن آشنا باشید.

در این حالت، خودرو می‌تواند آزادانه حرکت کند، بنابراین باید از ترمز دستی برای جلوگیری از حرکت ناخواسته خودرو استفاده شود. در بعضی از ماشین های دنده اتوماتیک مخصوصا ماشین های اسپرت گزینه ای روی دنده از طرف کمپانی سازنده خودرو قرار داده شده است برای حالت اسپرت و یا تغییر وضعیت نوع رانندگی (کلاسیک، شهری، اسپرت). خودرو که موقف شد پای شما هنوز روی ترمز است، دنده را روی N گذاشته ترمز دستی را بکشید، پا را از روی ترمز بردارید. برای روشن‌کردن خودرو اتومات، اول مطمئن شویم که دنده روی حالت P باشد. به‌این‌ترتیب مطمئن خواهیم شد که هنگام روشن‌کردن، ماشین حرکت نخواهد کرد (البته بسیاری از ماشین‌های اتومات تا ترمزدستی فعال نباشد و پایمان روی ترمز نباید روشن نمی‌شوند).

در بعضی از ماشین‌های اتوماتیک حالت Snow Mode یا رانندگی در برف وجود دارد. در این حالت، خودرو روی دنده ۲ حرکت می‌کند و حتی با فشاردادن پدال گاز، به دنده‌های بالاتر منتقل نمی‌شود. وقتی می‌خواهیم به سمت عقب حرکت کنیم، باید دنده را در حالت R قرار دهیم.

سپس دنده را به حالت R (عقب) تغییر دهید و به آرامی به عقب بروید تا خودرو به فضای پارک وارد شود. هنگامی که عقب می‌روید، فرمان را به سمت فضای پارک بچرخانید. وقتی که جلوی خودرو به خط پارک نزدیک شد، فرمان را به سمت مخالف بچرخانید تا خودرو به طور کامل در فضای پارک قرار گیرد. تغییر دنده در حال حرکت هم اشتباهی بوده که می‌تواند به سیستم انتقال قدرت آسیب برساند. هرگز دنده را در حال حرکت به حالت N تغییر ندهید و تنها در مواقع ضروری و با احتیاط این کار را انجام بدهید. در مواقعی که نیاز به توقف طولانی دارید، می‌توانید دنده را به حالت N برگردانید.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *