استفاده ارتش آمریکا از خودروهای مقاوم در برابر مین در عراق و افغانستان و کاهش تلفات ناشی از آن، توجه کشورهای دیگر را به این نوع خودروهای زرهی جلب کرده است. این خودروها از سرنشینان در برابر صدمات محافظت میکنند و به عنوان خودروهای ضد مین یا MRAP شناخته میشوند. آنها در نقشهای مختلفی از جمله نفربر، گشتزنی، اسکورت کاروان، شناسایی رزمی و سکوی سلاح به کار گرفته میشوند. تکنولوژی قدیمی این نفربر باعث شده بود، تا جایی که در زمان آغاز جنگ تحمیلی رژیم بعث عراق به ایران سالها بود که دیگر استفاده نمیشد.
این خودرو که توسط وزارت دفاع ایران طراحی و ساخته شد در نیروی زمینی سپاه و ناجا وارد خدمت شده است. طوفان در ۲۹ آبان ۱۳۹۷ با حضور امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع در یک مراسم رونمایی شد. خودروی زرهی ربدان ۶×۶ حداکثر سرعت جادهای ۱۰۵ کیلومتر در ساعت را ارائه میدهد و برد عملیاتی آن ۷۰۰ کیلومتر است. این خودرو میتواند از سنگرهای ۱۱۵۰ میلی متری عبور کند و حداکثر عمق ۱۵۰۰ میلی متر را بپیماید. طوفان آخرین دستاورد کشورمان در حوزه خودروهای زرهی است که 29 آبان ماه سال جاری با حضور وزیر دفاع رونمایی شد.
این وسیله نقلیه همچنین دارای کمربند ایمنی پنج نقطهای برای محافظت بیشتر از خدمه و سربازان است. این نمونه به امکانات درمانی چون دستگاه تنفس مصنوعی، اکو قلب، تجهیزات ارتوپدی، کمک های اولیه و تهویه مطبوع مجهز شده است. وزن مکس پرو حدود ۱۳ تن است و ارتفاع سه متری، طول هفت متری و عرض ۲.۵ متری دارد و می تواند هفت نفر را جابجا کند. این خودرو توسط نَویستار دِفِنس زیرمجموعه شرکت نویستار اینترنشنال طراحی و تولید شدهاست. این اتومبیل زرهی کاملا تولید بومی می باشد و جالب است بدانید از زمان تحقیقات و زمان تولیدش فقط 1 سال نیم زمان برده است. این نمونه به امکانات درمانی، چون دستگاه تنفس مصنوعی، اکو قلب، تجهیزات ارتوپدی، کمکهای اولیه و تهویه مطبوع مجهز شده است.
دیگر نفربر تولید شده در صنایع دفاعی کشورمان، نفربر BMP2 است که علاوه بر توانایی انجام کلیه ماموریت های یک نفربر زرهی، قابلیت اجرای ماموریت های رزمی و تیراندازی را نیز دارد. نفربر رخش بوسیله یک مسلسل خودکار ۱۲.۷ میلیمتری(دوشکا) که درون یک کابین قرار دارد مسلح شده است که دیگر تسلیحات مانند مسلسل های ۷.۶۲ میلیمتری یا تفنگ های آب پاش برای موثر بودن در اغتشاشات و درگیری های شهری نیز قابلیت نصب بر روی آن را دارند. دیگر نفربر تولید شده در صنایع دفاعی کشورمان، نفربر BMP۲ است که علاوه بر توانایی انجام کلیه ماموریت های یک نفربر زرهی، قابلیت اجرای ماموریت های رزمی و تیراندازی را نیز دارد.
با آغاز دفاع مقدس هر دو کشور ایران و عراق مشتری این خودروی زرهی بودند و از این خودروی زرهی در ارتشهای دو کشور وجود داشته و دارد. این خودروی زرهی در واقع نسخه چینی تانک مشهور افسانهای تی ۵۵ ساخت شوروی است. این نفربر یکی از موفقترین نفربرهای تاریخ بود که ایران همانند کشورهای دیگر آن را خریداری کرد.
نفربر براق دارای مدلهای مختلفی از جمله نفربر فرماندهی، آمبولانس، مهندسی، مهمات بر، حامل موشک ضدتانک، حامل خمپاره، توپدار و انواع مدل دریایی است. با توجه به استفاده روزافزون از مین های ضد خودرو و بمب های کنار جاده ای، صنایع دفاعی ایران اقدام به ساخت انواع نفربر ضد مین و ضد کمین به نام MRAP کرده است که به محصولی کاربردی در امنیت مرزها تبدیل شده است. یکی دیگر از عواملی که باید آن را در نظر گرفت، مربوط به مقاومت در برابر حرکت میشود که این خودروهای زرهی هنگام حرکت روی جادههای معمولی ایجاد میکنند. برای محاسبه این عدد، فرمول ریاضی خاصی وجود دارد که ارتش از آن بهره میبرد. مقاومت در برابر حرکت یک خودرو زرهی شنی بهطور متوسط برابر با ۴ درصد از وزن آن است، در حالی که برای یک خودرو زرهی با چرخهای مناسب، حرکت در زمینهای ناهموار فقط ۲ درصد از وزن آن را تشکیل میدهد.
این وسیله نقلیه مجهز به سیستم زرهی افزودنی مدولار، حفاظت بالستیک انعطاف پذیری را برای سرنشینان خود ارائه میدهد. طراحی مدولار خودروی رزمی پیاده نظام ربدان ۶×۶ امکان ادغام ایستگاههای سلاح کنترل از راه دور با مسلسلهای ۷.۶۲ میلی متری، ۱۲.۷ و ۱۴.۵ میلی متری کنترل از راه دور و نارنجک انداز خودکار ۴۰ میلی متری را فراهم میکند. خودروی زرهی رزمی ۶×۶ ربدان با وزن ناخالص ۲۲۵۰۰ کیلوگرم، میتواند حداکثر ۱۰ خدمه شامل یک راننده و یک فرمانده را حمل کند. طوفان ظرفیت حمل 10 سرنشین را دارد و با تجهیز به چرخ های پنچر رو قادر است عملیات را ادامه داده و نیز برای ترک محل درگیری در حالت پنچری چرخ ها تا شعاع 50 کیلومتری حرکت کند. نفربر براق دارای مدل های مختلفی از جمله نفربر فرماندهی، آمبولانس، مهندسی، مهمات بر، حامل موشک ضدتانک، حامل خمپاره، توپدار و انواع مدل دریایی است.
در کشورمان ایران از سال 1365 فعالیت در زمینه نفربرهای زرهی با تعمیر تعدادی از نفربرهای موجود در نیروهای مسلح آغاز شد که این فعالیت رفته رفته منجر به تولید و تست نخستین نفربر ایرانی در سال 1367 و تحویل آن به نیروهای مسلح در سال 1369 شد. در کشورمان ایران از سال ۱۳۶۵ فعالیت در زمینه نفربرهای زرهی با تعمیر تعدادی از نفربرهای موجود در نیروهای مسلح آغاز شد که این فعالیت رفته رفته منجر به تولید و تست نخستین نفربر ایرانی در سال ۱۳۶۷ و تحویل آن به نیروهای مسلح در سال ۱۳۶۹ شد. این خودرو با قدرتی حدودی 320 اسب بخار یکی از نیرومند ترین خودرو های زرهی در نوع خود می باشد. تنها چهار کشور در دنیا این نوع اتومبیل را توانسته اند بسازند و ایران پنجمین کشور دنیا می باشد که بعد از ایالات امریکا و انگلیس و فرانسه و آفریقای جنوبی این خودروی زرهی را تولید کرده است.
نصب تجهیزات سنگین و برجک 360 درجه روی سقف طوفان و حافظت بالستیکی از جمله مزایای طوفان است. برای امنیت بیشتر در شرایط دید کم، دو دوربین در جلو و عقب خودرو تعبیه شده است و برای راحتی بیشتر سرنشینان در شرایط مختلف، سیستمهای تهویه مطبوع، سرمایش و گرمایش تدارک دیده شده است. مهمترین ویژگی این کولهپشتی صفحهی ضدگلولهی مخفیشده در یکی از محفظههای آن است. با بازکردن زیپ محفظه و کشیدن دو بند چسبی متصل به ناحیهی شانه، میتوان صفحهی محافظ را با عبور از روی سر، روی سینه قرار داد. خودرو جنگی به نمایش گذاشته شده در آیدکس نخستین نمونه اولیه بود، که در کارخانه آزمایش شده و انجام آزمایش های احراز صلاحیت آن پس از نمایشگاه ابوظبی برنامه ریزی شده است. همچنین سیستم اطفاء حریق خودکار برای اطفاء و کنترل حریق در خودرو تعبیه شده است.
خودروهای جنگی به عنوان یکی از ارکان اصلی تجهیزات نظامی، نقش بسیار مهمی در عملیاتهای نظامی مدرن ایفا میکنند. این وسایل نقلیه زرهی، با طراحی خاص و تکنولوژیهای پیشرفته، برای حفاظت از نیروهای نظامی در برابر تهدیدات مختلف از جمله مینها، گلولهها و حملات هوایی ساخته شدهاند. تنوع در انواع خودروهای جنگی، از نفربرهای زرهی تا خودروهای ضد مین و کمین، امکان انجام مأموریتهای مختلفی از جمله گشتزنی، شناسایی و پشتیبانی آتش را فراهم میآورد.
اسپارتاک یک خودروی زرهی چرخدار است که توسط وی پی کا ساخته شده است و به عنوان خودروی محافظت شده در برابر مین یا امرپ طبقه بندی میشود. این خودرو اولین بار در نمایشگاه دفاعی ارتش-۲۰۱۹ روسیه رونمایی و توسط نیروهای ویژه روسیه در زمان تهاجم به اوکراین مورد استفاده قرار گرفت. برخی از واحدها توسط اوکراین به غنیمت گرفته شده و متعاقباً توسط نیروهای اوکراینی مورد استفاده قرار گرفتند. در این مراسم، امیر سرتیپ حاتمی اعلام کرد که هزینه نهایی هر خودرو در این کلاس کمتر از ۵۰۰ هزار دلار است که نشاندهنده ارزش اقتصادی این محصول است. طوفان برای اولین بار در رژه ۳۱ شهریور ۱۳۹۸ نیروهای مسلح در تهران به نمایش درآمد و از آن زمان توسط نیروی زمینی سپاه، فرماندهی مرزبانی ناجا و یگانهای حشد الشعبی عراق مورد استفاده قرار گرفته است. بزرگ ترین مزیتهای این تانک را میتوان مجهز بودن به توپ ۱۲۰ میلی متری و قابلیت شلیک در حال حرکت عنوان کرد که ستون فقرات زرهی ایران در زمان جنگ را تشکیل میداد.
طوفان نوعی خودروی زرهی است که در دنیا به MRAP به معنای مقاوم و محافظت شده در برابر مین و کمین معروف است. براق با 13 تن وزن از موتوری با قدرت 330 اسب بخار نیروی پیشران خود را تامین می کند که سرعتی معادل 65.5 کیلومتر بر ساعت را در جاده های هموار برای آن به ارمغان خواهد آورد. در نهایت تلاش های صنایع دفاعی کشور در زمینه تولید نفربرها و خودروهای زرهی منجر به تولید نفربرهایی چون براق، BMP-2، رخش و توفان شد که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.
این خودروی زرهی به گونه ای طراحی شده که علاوه بر تحرک بالا و توانمندی عبور از موانع ذو عارضه، قابلیت عبور از کانال آب با عمق ۱.۵ متر و عبور از موانع عمودی ۵۰سانتی متر را دارا می باشد. تحرک و چابکی، سادگی طرح و سهولت اپراتوری، قابلیت استقرار جنگ افزار و سیستم تعلیق مستقل برای هر چرخ، دریچههای تیربار در طرفین خودرو، سرعت و قدرت مناسب از جمله ویژگی هایی است که وزیر دفاع در مراسم رونمایی از این نفربر برای آن عنوان کرد. دیگر نمونه نفربر براق، از قابلیت حمل موشک ضد زره برخوردار است که به دلیل دوزیست بودن نفربر، قابلیت تحرک بالا و عبور از موانع، نوعی سایت متحرک موشک ضدتانک محسوب می شود. قیمت این کلاس ماشین در سطح بازارهای جهانی تا 500 هزار دلار بوده که بحمدالله با تلاش متخصصان صنایع زرهی سازمان صنایع دفاع بهای تمامشده این خودروی بومی با قیمتی بهمراتب کمتر تحویل نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می شود.
این نفربر چرخدار به منظور سرعت بالا در جاده ها طراحی شده که از تحرک خوبی در جاده های ناهموار نیز برخوردار است و قابلیت حمل 10 نفر را دارد. تحرک بالا، قدرت آتش موثر و زیاد و حفاظت از سرنشین ها در برابر حملات هسته ای، میکروبی و شیمیایی از جمله ویژگی های بارز نفربر BMP2 است. بدنه این نفربر از آلیاژ فولاد با قطر 5 تا 19 میلیمتری ساخته شده که توان مقاومت در برابر گلوله های 12.7 میلیمتری را دارد.
پارس آلفا میدان دید 180 درجه را برای راننده و فرمانده که در این خودرو کنار هم قرار میگیرند، با استفاده از شیشه بالستیک عریض فراهم میکند. همچنین طراحی خاص این خودرو به هر دوی آنها اجازه میدهد که دید مستقیم با پیاده شدن سربازها در عقب داشته باشند. این خودرو نظامی جمع و جور که 711 اسب بخار قدرت داشته و به یک گیربکس 6 سرعته تمام اتوماتیک با یک دنده معکوس مجهز است، قسمت جلو خودرو بر روی محور اول و قسمت عقب که شامل برجک مسلسل و سرنشینان میشود بر روی محور دوم قرار دارد. زره جلویی خودرو و سقف آن برای مقاومت در برابر گلولههای ۱۲.۷ میلی متری تقویت شده است تا حفاظت را افزایش دهد.
اما همین نفربر توانست در بسیاری از عملیاتهای حساس؛ قابلیتهای مورد نیاز نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را تامین کند. بدنه نفربر رخش از لایه های کامپوزیت سرامیکی تشکیل شده که توانایی مقاومت در برابر گلوله های 12.7 و 14.5 میلیمتری را دارد. نفربر رخش بوسیله یک مسلسل خودکار 12.7 میلیمتری(دوشکا) که درون یک کابین قرار دارد مسلح شده است که دیگر تسلیحات مانند مسلسل های 7.62 میلیمتری یا تفنگ های آب پاش برای موثر بودن در اغتشاشات و درگیری های شهری نیز قابلیت نصب بر روی آن را دارند. این نفربر 14 تنی مجهز به یک موتور هشت سیلندر 300 اسب بخاری است که بیشترین سرعت 65.7 کیلومتر بر ساعت در جاده های هموار را برای آن به همراه دارد.
در آگوست ۲۰۲۲، در مجمع بین المللی نظامی فنی ارتش، نسخه به روز شده ماشین زرهی وی پی کا -اورال با همان شاخص و نام جدید “اسپارتاک” برای اولین بار به نمایش درآمد. موشک الحداه سلاحی با برد 10 کیلومتر است که می تواند به جستجوگر لیزری نیمه فعال یا تصویربرداری فروسرخ و سر جنگی با انفجار قوی یا سر جنگی انفجاری دو مرحله ای مجهز شود. حدود ۴۰۰ دستگاه نفربر مکانیزه ام ۱۱۳ ایرانی جان بسیاری از رزمندگان ایرانی را در میدانهای نبرد نجات داد؛ به طوری که مجروحان جنگی ایرانی با این نفربرها به پشت جبهه ها منتقل می شدند. رزمندگان اسلام در طول جنگ بارها و بارها با این تانک رو به رو شده بودند و به همین دلیل هم برای خرید انتخاب شد. موفقیت همین تانک در دوران دفاع مقدس باعث شد تا ایران نمونه جدیدتری از این خانواده با مدل تی ۶۲ را به توان زرهی خود اضافه کند.
وزیر دفاع اظهار کرد خودروی زرهی طوفان ، یک نفربر تاکتیکی است که صرفا برای نیازمندیهای نیروهای مسلح طراحی شده است و از ویژگیهایی نظیر سرعت بالا، حرکت در شیبهای طولی و عرضی تند و عبور از موانع بهره میبرد. این خودرو 4×4 در برابر انفجار مین و تلههای انفجاری با قدرت چندین کیلوگرم TNT بسیار مقاوم بوده و سطح حفاظتی آن برابر با گلولههای مختلف هسته فولادی است. خودروی ضد مین طوفانMRAP) ) یک وسیله زرهی پیشرفته ساخت ایران است که به نیروهای ایرانی این امکان را میدهد تا ماموریتهای لجستیکی و رزمی را در تمامی صحنههای جنگی به اجرا بگذارند. این خودرو توسط وزارت دفاع ایران طراحی و ساخته شده و در نیروی زمینی سپاه و نیروی انتظامی (ناجا) به خدمت گرفته شده است. طوفان برای اولین بار در نمایشگاه IPAS در سال ۱۳۹۵ به نمایش درآمد و در ۲۹ آبان ۱۳۹۷ با حضور امیر سرتیپ حاتمی وزیر دفاع ایران در یک مراسم رسمی رونمایی شد. این خودروی زرهی مجهز به موتور دیزلی توربوشارژ با قدرت ۳۱۲ اسب بخار و گیربکس ۵ سرعته دستی است.
اقتصادآنلاین – مهسا زرگری؛ خودروهای جنگی به عنوان یکی از ارکان اصلی تجهیزات نظامی، نقش بسیار مهمی در عملیاتهای نظامی مدرن ایفا میکنند. این خودروی ضد مین و ضد کمین با هدف پشتیبانی رزمی و تردد در مناطق جنگی و عملیاتی توسط سازمان صنایع دفاع وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح تولید شده است. نمونه خمپاره انداز نفربر براق قابلیت حمل و شلیک خمپارههای ۱۲۰ میلیمتری را دارد که میتواند در تمامی جهات معادل ۵۰ گلوله خمپاره را شلیک کند.
طوفان آخرین دستاورد کشورمان در حوزه خودروهای زرهی است که ۲۹ آبان ماه سال جاری با حضور وزیر دفاع رونمایی شد. براق با ۱۳ تن وزن از موتوری با قدرت ۳۳۰ اسب بخار نیروی پیشران خود را تامین می کند که سرعتی معادل ۶۵.۵ کیلومتر بر ساعت را در جاده های هموار برای آن به ارمغان خواهد آورد. در نهایت تلاش های صنایع دفاعی کشور در زمینه تولید نفربرها و خودروهای زرهی منجر به تولید نفربرهایی چون براق، BMP-۲، رخش و توفان شد که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.
مارائودر(غارتگر) خودرویی زرهی است که توسط گروه پارامونت در آفریقای جنوبی تولید شده است. در سال ۲۰۰۷ برنامه امرپ وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا به عنوان پاسخی به افزایش تهدیدات بمب کنارجادهای در طول جنگ عراق آغاز شد. این اصطلاح مخفف کلمههای «Mine-Resistant Ambush Protected» به معنی مقاوم و محافظت شده در برابر مین و کمین است.
این تانک بسیار کارآمد و به روز بود و میتوانست به خوبی در مقابل تانکهای تی ۵۵ و تی ۶۲ عراقی مقاومت کند. بسیاری از نظامیان ایرانی معتقدند که تانک چیفتن بسیار به ایرانیها شبیه است، چون این قدر جنگید تا بالاخره پیروز شد. این تانک ساخت صنایع نظامی انگلستان است که عمدهترین ضعف آن را میتوان در قسمت زره و موتور دانست.
این شیشه دید وسیع و بدون مانع تقریبا 180 درجه را به راننده و فرمانده ارائه می دهد، که آگاهی موقعیتی را بهبود می بخشد. این امر به لطف نحوه قرارگیری عناصر مختلف بسته نیرو، پیشرانه، جعبه دنده و سیستم خنک کننده، امکان پذیر شده است. لهب یک راننده و دو خدمه در برجک (فرمانده و توپچی) را در خود جای می دهد، و یک صندلی برای سرباز سوم نیز در دسترس است، در حالی که فضای اضافی نیز در بدنه موجود است. یکی از معایب این خودرو نداشتن شنی برای حرکت است که همین امر سبب میشود که این خودرو فقط توان حرکت در جادههای آسفالت و بدون عارضه را داشته باشد و نه همه نوع راه و جادهای.
خودروی ربدان ۶×۶ مجهز به سیستم ترمز دو مداره است که شامل ترمزهای پنوماتیکی با دیسک در هر چرخ است. همچنین دارای سیستم ترمز ضد قفل، سیستم ترمز پارک مستقل پنوماتیکی، لاستیکهای ۱۴.۰۰ R۲۰ دارای قابلیت ران فلت (پنجررو) بوده و فرمان کمکی با محورهای اول و دوم قابل هدایت است. این خودرو دارای سیستم الکتریکی ۲۴ ولتی با باتریهای ۱۲ ولتی، ۱۲۰ آمپر ساعتی و دینام ۲۸ ولتی است. این خودرو همچنین میتواند با سیستمهای تسلیحاتی با کالیبر متوسط شامل توپهای ۲۰ میلی متری، ۲۵ میلی متری، ۳۰ میلی متری و همچنین سیستمهای تسلیحاتی کالیبر بالا شامل توپهای ۹۰ میلی متری ترکیب شود. سایر گزینههای تسلیحاتی شامل سامانههای خمپاره ای، موشکهای ضد تانک و سامانههای موشکی پدافند هوایی است.
بیت ران یک رسانه مستقل درباره صنعت حمل و نقل است که سعی می کند با اصول حرفه ای روزنامه نگاری مانند انصاف و دقت به پوشش وقایع مختلف این صنعت بپردازد. این رسانه سعی دارد تا با دید تحلیلی وقایع را کنکاش کرده و با یک بررسی دقیق و فنی محصولات را معرفی کند. این خودرو از موتور MaxxForce D9.3I6 ساخت شرکت نویستار اینترنشنال استفاده می کند. بنظر می رسد طوفان هم با توجه به تعداد سرنشینان در دسته یک که سبک ترین دسته است قرار می گیرد .
صنعت دفاعی ایران در چهار دهه اخیر، بهویژه پس از جنگ تحمیلی ۸ ساله، پیشرفتهای قابل توجهی در ساخت تجهیزات نظامی داشته و توانسته است کشور را از وابستگی به تولیدات خارجی بینیاز کند. به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ادوات و تسلیحات مورد استفاده در دوران دفاع مقدس در سه عرصه هوایی، زمینی و دریایی همواره یکی از عوامل مهم و موثر در تعیین قدرت طرفین حاضر در جنگ تحمیلی عراق با ایران بود. تجهیزات زرهی که ایران و عراق در طول دوران دفاع مقدس علیه یکدیگر استفاده میکردند، هم غربی بودند و هم شرقی.
اسپارتاک معمولاً دارای یک برجک باز است که توسط صفحات زرهی ۳۶۰ درجه محافظت میشود. اگرچه میتوان مسلسل PK/PKP یا حتی نارنجک انداز خودکار AGS-۱۷/۳۰/۴۰ را نیز روی آن نصب کرد. بنا به اعلام شرکت وی پی کا اسپارتاک را میتوان با یک برجک کنترل از راه دور مانند آربالت-دی ام مجهز کرد.
این نفربر که از زره حفاظتی بهتری نسبت به دیگر مدل ها برخوردار است، می تواند نقش تعیین کننده ای در جهت سناریو جنگ و حفاظت از فرماندهان میدان جنگ بازی کند. خودروی ضد مین و ضد کمین طوفان را میتوان با سلاحهای نیمه سنگین بر روی سپر و برجکهای اسلحه در عقب، از جمله یک مسلسل سنگین ۱۲.۷ با سپر تفنگ مجهز کرد. به عنوان مثال، صنایع دفاعی در رفع نیاز کشور به نفربر و خودروهای زرهی دستاوردهای چشمگیری داشته و با سرمایه گذاری موثر و استفاده از دانش بومی توانسته به موفقیتهای چشمگیری دست یابد. علاوه بر این، تایرها چیزی که روی آن حرکت میکنند را خراب یا از بین نمیبرند، حتی اگر خودرو زرهی بسیار سنگین باشد.
همچنین این اتومبیل 10 سرنشین را حمل میکند ودر صورت پنچر شدن میتواند 50 کیلومتر را بدون نیاز به پنچر گیری حرکت کند. ۱۰ سرنشین این نفربر از طریق ۱۰ دیدگاه و منفذ تیراندازی که بر روی بدنه رخش قرار دارد میتوانند فضای بیرونی را رصد و در صورت نیاز مبادرت به تیراندازی کنند. افزونبر این، پنل ضدگلولهی دوم در پشت کولهپشتی از کاربر در برابر تهدیدات از عقب محافظت میکند. طراحی ماژولار این محصول امکان جایگزینی صفحات استاندارد سطح 3A با نمونههای مقاومتر را نیز فراهم میسازد. رضوانی، سازندهی خودروهای اسپرت با کارایی بالا و ضدگلوله، از کولهپشتی ضدگلولهی نوآورانهای پردهبرداری کرد که در چند ثانیه به جلیقهی محافظ تبدیل میشود.
با این حال بهطور قطع میتوان گفت که چرخها، خودرو زرهی را سریعتر از شنیها حرکت میدهند، مخصوصاً روی سطوح سخت و جادههای معمولی که بسیاری از میدانهای نبرد امروزی شامل آنها میشود. در مقایسه با خودروهای زرهی شرح داده شده پیشین، خودروی به نمایش گذاشته شده در ورودی غرفه کالدس به نام LIFV کوچک تر به نظر می رسد، و در واقع هم همینطور است. ارتفاع آن تا سقف فقط 2.4 متر، عرض آن 2.9 متر و طول آن 8 متر است (اطلاعات مربوط به وحش به ترتیب 2.7، 3.1 و 8.5 متر است). یکی از دلایل اصلی به فیزیک و به طور دقیق تر به قانون ارشمیدس باز می گردد؛ وحش استاندارد آبی-خاکی است، اما LIFV جدید این گونه نیست.
این خودرو دارای یک موتور کاماز ۳۶۰۰ سی سی ۸ سیلندر دیزل است که ۳۶۰ اسب بخار نیرو تولید میکند. طوفان میتواند از عمق ۱.۵ متری آب عبور کند و از موانع تا ارتفاع ۵۰ سانتی متری بالا برود. خودروهای زرهی جنگی به انواع مختلفی مانند تانک اصلی میدان نبرد، تانک سبک، نفربر زرهپوش، خودرو جنگی پیادهنظام، خودرو شناسایی زرهی و توپ خودکششی تقسیم میشوند. در این مقاله به بررسی مشخصات و قابلیتهای خودروی ضد مین طوفان خواهیم پرداخت. طوفان قادر است تا ۱۰ نفر پرسنل را حمل کند و به لاستیکهای پنچررو یا ران فلت مجهز است که به آن اجازه میدهد حتی در شرایط پنچر، با سرعت ۵۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند.
لوازم الکترونیکی خودرو شامل سیستم روشنایی خاموشی، چراغهای مه شکن، سیستم ثبت و پخش مجدد برای نمایش دادههای ویدئویی و خودرو، سوکت استارت پرش و همچنین سیستمهای فرمان، کنترل، ارتباطات، کامپیوتر و اطلاعات میباشد. ۱۰ سرنشین این نفربر از طریق ۱۰ دیدگاه و منفذ تیراندازی که بر روی بدنه رخش قرار دارد می توانند فضای بیرونی را رصد و در صورت نیاز مبادرت به تیراندازی کنند. این خودرو حدود ۱۰ تن وزن دارد و از یک موتور دیزل کامینز با قدرت ۳۰۰ اسب بخار با نام ISBe4 استفاده می کند. این خودرو از موتور کاماز هشت سیلندر ۳۶۰۰ سی سی دیزلی با قدرت ۳۶۰ اسب بخار و گشتاور ۱۲۰۰ نیوتن متری استفاده می کند. گرچه تا کنون خبری مبنی بر تولید انبوه و بهکارگیری ان در یگانهاي رزمی خبری منتشر نشده، اما براساس اطلاعات کلی که توسط صنایع شهید کلاهدوز عنوان شده دارای شاسی یکپارچه V شکل با قابلیت حفاظت از سرنشینان و تجهیزات است. همچنین این اتومبیل قادر است از موانع عمودی به ارتفاع 50 سانتی متر عبور کند.
این خودرو زرهی به لاستیک های پنوماتیک 16R20 مجهز شده است که همان ابعاد مورد استفاده در وحش است. نوع ربدان ۶×۶ در نمایشگاه و کنفرانس بین المللی دفاع IDEX ۲۰۲۱ که در فوریه ۲۰۲۱ در امارات متحده عربی برگزار شد، رونمایی شد. این خودروی نسل جدید اشتراکات و قابلیت تعویض قابل توجهی را با خودروی زرهی ربدان ۸×۸ ارائه میدهد که در آوریل ۲۰۲۱ وارد خدمت نیروهای مسلح امارات شد. این نفربر چرخدار به منظور سرعت بالا در جاده ها طراحی شده که از تحرک خوبی در جاده های ناهموار نیز برخوردار است و قابلیت حمل ۱۰ نفر را دارد.
این خودرو، معروف به “خودروهای زرهی” یا “تانکها”، در طول جنگ جهانی اول توسعه یافت. تانکها به خاطر طراحی خاص خود برای عبور از موانع و حفاظت از سرنشینان در برابر آتش دشمن، به سرعت به جزء حیاتی از استراتژیهای نظامی تبدیل شدند. این خودروی زرهی به گونهای طراحی شده که علاوه بر تحرک بالا و توانمندی عبور از موانعذو عارضه، قابلیت عبور از کانال آب با عمق ۱.۵ متر و عبور از موانع عمودی ۵۰ سانتی متر را دارا میباشد. به گزارش پایگاه خبری«عصرخودرو» به نقل از فارس ، جابجایی نیروهای پیاده در سطح میدان نبرد و سرعت در این کار، موضوعی است که میتواند سرنوشت یک جنگ را تعیین کند.
اگر تانکهای اولیه در جنگ جهانی اول به جای شنی از چرخ استفاده میکردند، احتمالاً در زمینهای نرم گیر کرده یا فرو میرفتند؛ تا جایی که از حرکت باز میماندند. طبق داده های ارائه شده توسط FNSS، عرض خودرو نظامی پارس آلفا همانند نسل قبلی خود 3.1 متر بوده و ارتفاع آن هم 2.4 متر است. شعاع چرخشی پارسا آلفا 7.8 متر اعلام شده که به راحتی میتواند در مناطق شهری فعالیت داشته باشد.
این نفربر که سیستم حرکتی آن مبتنی بر شنی است، از تحرک بالا، قابلیت عبور از موانع و راه های ناهموار در سرعت های بالا و قابلیت انجام مانورهای سنگین در سرعت بالا برخوردار است. دیگر نفربر تولید شده در صنایع دفاعی کشورمان، نفربر BMP۲ است که علاوه بر توانایی انجام کلیه ماموریتهای یک نفربر زرهی، قابلیت اجرای ماموریتهای رزمی و تیراندازی را نیز دارد. این نفربر که سیستم حرکتی آن مبتنی بر شنی است، از تحرک بالا، قابلیت عبور از موانع و راههای ناهموار در سرعتهای بالا و قابلیت انجام مانورهای سنگین در سرعت بالا برخوردار است. طوفان به عنوان یک وسیله نقلیه بسیار متحرک برای نیروهای ایرانی امکان انجام ماموریتهای لجستیکی و رزمی در تمام صحنههای جنگی را ممکن میسازد.
دیدگاهتان را بنویسید