راهنمای خرید MVM X22؛ مشخصات فنی، آپشن ها، قیمت و شرایط فروش
شرکت مدیران خودرو قصد دارد در آینده نه چندان دور نسخه جدیدی از کراس اوور ام وی ام ایکس ۲۲ پرو را به بازار کشور عرضه کند. ام وی ام ایکس ۲۲ پرو ۴ سال قبل روانه بازار کشور شد و طی این مدت به فروش ۵۰ هزار دستگاه در بازار کشور دست پیدا کرد که تا پیش از آن هیچیک از کراس اوورهای ارائه شده توسط مدیران خودرو نتوانسته بودند به این میزان فروش دست پیدا کنند. اکنون باید منتظر ماند و دید که آیا ام وی ام X22 جدید میتواند راه برادر بزرگتر خود را ادامه دهد یا خیر. ام وی ام X22 پرو دنده ای از همان موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری تنفس طبیعی بهره می برد که پیشتر روی X22 نیز دیده بودیم. با این حال پیشرانه مذکور دچار تغییراتی شده و اکنون X22 پرو دستی حداکثر 116 اسب بخار قدرت و 143 نیوتن متر گشتاور تولید می کند و نسبت به نسخه قبلی 11 اسب بخار و 8 نیوتن متر توان بیشتری دارد.
در ادامه به بررسی ایکس 22 پرو IE در زمینه مشخصات فنی، طراحی، امکانات و تجهیزات و قیمت میپردازیم. ام وی ام ایکس 22 یا چری تیگو ۲ یک کراساوور کوچک شهری است که طی مدت برگزاری نمایشگاه اتومبیل پکن در سال ۲۰۱۶ به معرض دید عموم درآمد. این کراس اوور ریزنقش تک دیفرانسیل که بر پلتفرم ام وی ام ۳۱۵ استوار شده، از زمستان سال 1395 به سبد محصولات شرکت مدیران خودرو راه پیدا کرد و به سرعت مورد استقبال مشتریان ایرانی قرار گرفت. در مقاله پیش رو قصد داریم تا ام وی ام ایکس ۲۲ را از نظر سبک طراحی داخلی و خارجی، امکانات و آپشنها، ایمنی و ارزش خرید مورد نقد و بررسی قرار دهیم. موتور X22 پرو دنده ای دارای موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی است که از ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ تشکیل شده است. این خودرو ۱۱۶ اسب بخار قدرت و گشتاور ۱۴۳ نیوتن متر را از طریق یک گیربکس ۵ سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل کند.
طبق آگهیهایی که برای فروش ام وی ام ایکس 22 پرو دنده ای در فضای مجازی منتشر شده، این شاسی بلند در بازار ایران حدود 800 میلیون تومان قیمت دارد. گفتنی است قیمت کارخانه این خودرو 706 میلیون و 700 هزار تومان بوده که نشان میدهد بین قیمت بازار و کارخانه این خودرو اختلاف 93 میلیون و 300 هزار تومانی وجود دارد. چنین اختلاف قیمتی حاکی از آن است که مالکان این خودرو بر خلاف گذشته برای آن قیمتهای نجومی را تعیین نکردند.
این سبک از طراحی و نحوه قرار گیری چراغ ها، به تقلید از سبک طراحی خودروهای هیوندا انجام گرفته و جدا از اینکه چهره اسپرت تری را به خودرو می دهد، سطح و عمق نور دهی بیشتری نیز دارد. X22 دنده ای با اینکه یک خودرو اقتصادی محسوب می شود اما توانسته سطح امکانات به نسبت خوبی را با توجه به رده قیمتی ، در خود جای دهد و ارزش خرید خود را بالا ببرد. لازم به ذکر است که مجموعه مدیران خودرو طرح فروش خودروهای مونتاژی جدیدش را به دو صورت نقد و اقساط برگزار میکند و متقاضیان ثبت نام میتوانند به پایگاه اینترنتی این شرکت مراجعه نمایند. برخلاف بسیاری دیگر از فیسلیفتهای ارائه شده در بازار ایران، x22 pro علاوه بر تحولات ظاهری دستی هم به داخل محفظه موتور خود کشیده و یک موتور گیربکس جدید را در این قسمت سکونت داده است. برای مثال در تست شتاب مقایسه ای بین مدل های دنده دستی و اتوماتیک، برتری نسخه دنده دستی چندان چشمگیر نبود و این نکته حکایت از عملکرد خوب مدل اتوماتیک در تعویض دنده ها دارد. پس با ما همراه شوید تا اطلاعات کاملی از ایکس22 را به گنجینه دانش خودرویی خود اضافه نمایید و یا اگر قصد خرید این اتومبیل را دارید، با آگاهی کامل به سراغ آن بروید.
طراحی مدرن رینگهای 16 اینچی به همراه استفاده از روف-رک و فلاپهای مشکی رنگ در اطراف بدنه، از جمله ترفندهایی است که در هر چه جذابتر شدن ظاهر این خودرو تاثیر بسزایی داشتهاند. گفتنی است که در نسخه های جدید این خودرو سامانه کنترل پایداری ESP نیز به شکل استاندارد نصب شده است و به جز سری اولیه (سال نخست عرضه) سایز مدل ها مجهز به سیستم کنترل پایداری هستند. X22 پرو دنده ای در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق نیمه مستقل تورشن بیم استفاده می کند. ترمز های این خودرو نیز در جلو از نوع دیسکی خنک شونده و در عقب از نوع دیسکی بوده و به امکاناتی نظیر سیستم ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز کمکی BA نیز مجهزند.
اما می توان گفت که هماهنگی موتور و گیربکس در این خودرو بهتر از نمونه های قبلی انجام شده است. چراغ های بالا که به صورت نواری قرار گرفته اند چراغ های روشنایی اصلی نیستند بلکه چراغ های روشنایی روز (day light) هستند که از نوع led هستند. چراغ های روشنایی اصلی در زیر چراغ های روشنایی روز و در سپر قرار گرفته اند که نوع چراغ ها بر خلاف نسخه اتومات X22 pro، از نوع هالوژنی است.
اما باید بدانیم که به خاطر نوع برنامه ریزی پیشرانه و از طرفی ضرایب جعبه دنده، شتاب این خودرو آنچنان خوب و مناسب نیست و در حد رقبای خود توان دارد. بهطور کل باید گفت که ام وی ام X22 از قیمت و شرایط نسبتا مناسبی در بازار ایران برخوردار است. با این حال، نسخه دنده ای X22 پرو از لحاظ آپشن ها پیشرفت خوبی نسبت به X22 داشته است.
ام وی ام ایکس 22 پرو دندهای به لحاظ نسل قبلی خود و از نظر فنی دچار دگرگونیهای بسیاری شده است. بیشتر که وارد جزئیات طراحی شویم، اول از همه در نمای جلو جلوپنجره بزرگ کهکشانی با چینش چراغها باعث جلب توجهاند. در دماغه این شاسی بلند همان جلوپنجره اصطلاحاً کهکشانی چری به چشم میخورد که به اشکال مختلف در محصولات امروزی آن مثل تیگو 8 پرو و فونیکس اف ایکس پیادهسازی شده است. چراغها هم بهشکل دو قسمته طراحی شدهاند؛ بخش بالایی را دیلایتهای باریک به خود اختصاص دادهاند و بخش پایینی را چراغهای اصلی. این سبک و سیاق طراحی را از کراس اوورهایی مثل جک/سهول K7 که در ایران با نام کی ام سی کی 7 عرضه میشود دیدهایم. صفحه آمپر تغییر کرده و به حالت متعارف آنالوگ درآمده است که البته خیلی هیجانانگیز نیست و انتظار ما را که حضور نمایشگر تمام دیجیتال در این بخش بود، برآورده نمیکند.
اما باید بدانیم که شاید تعویض دنده های این خودرو برای ما جذاب نباشد و کیفیت متریال کابین X22 پرو دنده ای نتواند نظر ما را جلب کند. همچنین حجم نفوذ صدا به کابین این محصول ام وی ام تا حدی زیاد است و شاید برای بسیاری مورد پسند نباشد. کراس اوور مذکور از سال 2016 میلادی به بازارهای جهانی معرفی و سپس عرضه شد و به ایران آمد.
طراحان X22 با بهرهگیری از خطوط نسبتا ساده به همراه اشکال هندسی چندضلعی و تلفیق آنها با یکدیگر به شیوهای مدرن، موفق به ایجاد شمایلی نسبتا چشمنواز، پویا و جذاب برای این کراساوور کوچک شهری شدهاند. کامیابی طراحان در تامین نیازهای بصری مشتریان به حدی بوده که یکی از دلایل استقبال مناسب از ام وی ام ایکس 22 را میتوان همین سبک طراحی نسبتا جذاب و زیبای آن به حساب آورد. در بازار داخلی ایران ارزانترین نسخه MVM X22 با پرداخت تقریبا 488 میلیون تومان از نمایندگی قابل خرید است. طبق اعلام شرکت سازنده، حداکثر سرعت نمونه مجهز به گیربکس اتوماتیک برابر با 160 کیلومتربرساعت بوده و این رقم برای خودروی تجهیز شده با جعبه دنده دستی تا 170 کیلومتر قابل افزایش است.
با توجه به محدودیت ظرفیت ثبت نام، فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان ما جهت ثبت نام قطعی باشما ارتباط برقرار کنند. وباپلیکیشن یا PWA دیوار سرویسی است که نصب آن، استفاده از دیوار را بدون نیاز به دانلود اپلیکیشن و بهروزرسانی و تنها با کلیک روی آیکون آن فراهم میکند. در نسخهٔ وباپلیکیشن نیازی به دانلود و بهروزرسانی نیست و کاربران iOS و اندروید با دسترسی به آیکون اپلیکیشن در کنار سایر اپهای موبایل خود میتوانند از آن استفاده کنند. برای خرید اقساطی 50 درصد از مبلغ روز خودروی ام وی ام X22 را به عنوان پیش پرداخت واریز میکنید و مابقی را طی اقساط 6 تا 30 ماهه میپردازید. درودحدود آبان ۱۴۰۳ تحویل گرفتیم و از نمایندگی تا خونه متوجه خشکی زیاد شدیم ولی با عوض کردن لاستیک ها عالی شد.لاستیک های خودش خیلی بی کیفیت بودند.
دید به بیرون به واسطه سایز مناسب پنجرههای جانبی و شیشه جلو، در حد مطلوب ارزیابی می شود. طرح مدرن دستگیره دربها به رنگ کرومی براق و تناسب آن با تزیینات نقرهای رنگ روی قسمت بازویی دربها، بر جنبههای زیباییشناختی کابین X22 افزوده است. به واسطه نمایشگر مذکور امکان دسترسی به تجهیزات مختلف نظیر سیستم صوتی-تصویری، بلوتوث، تلفن همراه و دوربین دید عقب فراهم شده است اما نباید انتظار یک سیستم پیشرفته با حساسیت لمسی بالا را از این سیستم داشته باشید. نمای داخلی ایکس 22 به ویژه در بخش داشبورد، غربیلک فرمان و پنل دربها، یک سروگردن بالاتر از رقبای هم قیمت بوده و از ظاهری نسبتاً مدرن برخوردار گشته است. نمای پشتی ایکس22 به زیبایی نمای روبرو نیست به ویژه که سایز چراغهای عقب تناسب چندانی با انواع جلویی نداشته و در همان نگاه اول ابعاد کوچک آنها نظر هر بیننده ای را به خود جلب می نماید.
در این فیس لیفت صرفاً نمای جلو تغییر محسوسی را تجربه کرده و نمای کناری و عقب همچنان دستنخورده ماندهاند. هرچند از یک فیس لیفت نمیتوان توقع ایجاد تغییری اساسی در طراحی داشت، طراحی ناحیه عقب این شاسی بلند چینی به نوعی ناهماهنگ با ناحیه جلو به نظر میرسد و حداقل نیاز به بازنگریهایی جزئی در آن وجود دارد. ایکس ۲۲ پرو اتومات لااقل ۱۰۰ تومن بزار روش.آدم عاقل اتوماتیک رو با دستی عوض نمی کنه. سوار ماشین X22 PRO که میشوید نیز با تغییرات قابل توجهی نسبت به ایکس 22 روبهرو میشوید. پنل مرکزی داشبورد کمی به سمت راننده چرخیده است تا دسترسی راحتتری را فراهم کند. بسیاری از دکمههای پنل مرکزی نیز حذف شده و جای خود را به دکمههای لمسی دادهاند.
حجم صندوق عقب ایکس ۲۲ پرو نیز معادل ۴۲۰ لیتر است که تقریبا در حد متوسط به بالا قرار دارد. پیشرانه 1.5 لیتری میتواند 116 اسب بخار را در اختیار راننده قرار دهد و گشتاور اعلام شده این موتور نیز 143 نیوتن متر است. نیروی موتور از طریق گیربکس 5 سرعته دستی (MT) به چرخهای جلو منتقل میشود و طبق اعلام کمپانی، شتاب صفر تا صد ام وی ام X22 پرو با 1200 کیلوگرم وزن، حدود 12.5 ثانیه است. هر دو نسخهی ایکس ۲۲ از موتور ۱۴۹۷ سیسی (۱.۵ لیتری) استفاده میکنند که ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ دارد. پس از موفقیت X33 شرکت امویام تصمیم گرفت مدل جدید این خودرو را با نام X33s در کنار کراساوور X22 به بازار ارائه کند. کراس اوور ایکس ۲۲ از خودروی شاسی بلند ایکس ۳۳ جمع و جورتر است و مشخصاتی شبیه به ایکس۵۰ لیفان، یکی از رقبای هموطن چری در ایران دارد.
حاشیههای این قسمت نیز درجهبندی شده تا عقربه های سرعت سنج و دورسنج بتوانند راننده را نسبت به وضعیت سرعت خودرو و دور موتور آگاه نمایند. پنل کیلومتر شمار تعبیه شده در پشت غربیلک فرمان نیز از طراحی منحصر به فردی و عجیبی بهره میبرد. در پس زمینه آن صفحهای منقش به طرح لانه زنبوری وجود دارد که یک نمایشگر کوچک دیجیتال در وسط آن قرار داشته و اطلاعاتی نظیر دمای پیشرانه، حجم سوخت موجود در باک و مسافت پیموده شده را به اطلاع راننده میرساند.
البته در صورتی که مدیران خودرو سایز رینگ ها را یک سایز بزرگ تر می کرد یا از حالت خرگوشی عقب خودرو می کاهید، X22 پرو فرم شکیل تری به خود می گرفت. پنل مدل کلاسیک دو صفحهای است که یکی سرعت و یکی دور موتور را نشان میدهد. کامپیوتر سفری هم بین دو دایره مدرج قرار گرفته و اطلاعات مربوط به طی مسافت و میزان مصرف سوخت را نشان میدهد. میزان مصرف سوخت ام وی ام X22 پرو دندهای هم در سیکل ترکیبی حدود 7 لیتر برای هر 100 کیلومتر است. مشخصات فنی دقیق انواع خودرو MVM و چری در بازار کشورمان، مقایسهی آنها با محصولات برندهای دیگر، بحث و تبادل نظر پیرامون آنها، پرسش و پاسخ کاربران و کارشناسان به همراه گالری تصاویر این خودروساز چینی را در بخش محصولات زومیت ببنید.
برای صندلیها و پنلهای دربها هم تریم مشکی و نارنجی انتخاب شده است که فضای داخلی را از یکنواختی در میآورد؛ ضمن اینکه احتمالاً بتواند رضایت خیلی از رانندگان جوانتر را جلب کند. پس از معرفی ام وی ام ایکس 22 پرو آپشنال اکنون نوبت به رونمایی و فروش ام وی ام X22 پرو IE رسیده است. این مجموعه با تجریهی هزاران همراهی در خرید و با ارائهی خدمات همه جانبهی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربهی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست. دنده های 4 و 5 وجود در راستای کاستن از مصرف سوخت، تا حدی زیادی سبک در نظر گرفته شده اند و دنده 3 در این میان نقش واسطه ای بین دو دنده سنگین نخست و دنده های انتهایی سبک را بازی می کند. محل نصب پلاک نیز به طرز هوشمندانهای در داخل دریچه بزرگ هواکش تعبیه شده و قطعه نقرهای رنگ طراحی شده در زیر سپر خودرو، زیبایی نمای روبروی ایکس22 را تکمیل نموده است.
ظاهری که گویا نسخه باشگاهرفته و رشدکرده ۳۱۵ است و مستقیما ظاهر «شاسیبلندشده» برادر هاچبک خود را به نمایش میگذارد. در نمای جانبی X22 پرو رینگ های ۱۶ اینچی آلومینیومی را مشاهده میکنیم که رینگ ها طراحی اسپرت دارند و استفاده از ترکیب رنگ های مشکی و نقره ای موجب زیبایی بیشتر این خودرو شده است. یک نسخه برقی از چری تیگو 2 نیز در بازار چین و ایتالیا نیز وجود دارد که با خطوط آبی موجود در بدنه قابل شناسایی است. از نظر مشخصات فنی، این ام وی ام ایکس 22 ام تی است که پیروز میدان خواهد شد؛ چرا که مجهز به پیشرانهای کماستهلاک است و حجم بیشتری نیز دارد. روی داشبورد و پنلهای دربها هم نوعی تریم شبیه به فیبر کربن به کار رفته است. چنین تریمی را بیشک خیلی از مشتریان به خاطر جلوه زرق و برقدار میپسندند، اما شاید حس نه چندان جالبی که بهخاطر مصنوعی بودن آن به فرد القا میشود به ظاهرش بچربد.
مدیران خودرو سالها است که به همکاری با چری چین میپردازد و خودروهای خود را با برند MVM به بازار ارائه میکند. این شرکت بهتازگی از خودروی کراس اوور ایکس ۲۲ رونمایی و قیمت آن را مشخص کرده است. این خودرو در بازار چین با نام چری تیگو ۳ ایکس (Chery tiggo x3) شناخته میشود. قوای محرکه X22 pro MT یک موتور ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی با ۴ سیلندر و ۱۶سوپاپ است نهایت قدرت ۱۱۶اسب بخار و گشتاور نهایی ۱۴۳ نیوتن متر را به وسیله گیربکس ۵ سرعته دنده دستی به چهار جلو منتقل می کند. عملکرد فرمان کمکی برقی X22 پرو دنده ای خوب و مناسب است و راحتی خوبی را به راننده می دهد. همچنین حرکت های عرضی این خودرو تا حد قابل توجهی به صورت مکانیکی خنثی می شوند و گاهی سیستم کنترل پایداری الکتریکی به کمک می آید.
البته از نظرات سورنا و دفاعی که دارن از این ماشین میکنن و جواب هر کسی که بد گفته رو میدن مشخصه مصرف کننده نیستن. دو کیسه هوا، ترمزهای دیسکی مجهز به ABS و EBD، حسگر پارک عقب، کنترل کشش و پایداری، ترمز کمکی. البته باید تاکید کرد که هندلینگ و پایداری خودرو برای انجام مانورهای عادی و رانندگی روزمره قابل قبول به نظر می رسد و مهندسان چینی با سفت تر کردن فنربندی از حرکات گهواره ای بدنه (بادی رول) کاسته اند.
قدرت ترمزها نیز میتواند در شرایط عادی متناسب و تا حد زیادی اطمینانبخش برآورد شود. متریال داشبورد از نوع پلاستیک فشرده است که اگرچه کیفیت آن چندان مرغوب و سطح بالا نیست، اما در این رنج قیمت قابل قبول خواهد بود. گنجایش فضای کابین در ردیف جلو برای دو نفر بزرگسال کاملا مناسب است، اما سرنشینان ردیف عقب محدودیتهایی را از ناحیه سر و زانوها تجربه خواهند کرد و میتوان گفت که ردیف دوم بیشتر مناسب کودکان طراحی شده تا افراد بزرگسال. جذابیت نسبی شمایل بیرونی ایکس ۲۲ در مقایسه با رقبای همرده سبب شده تا اقشار مختلف جامعه، از زوجهای جوان گرفته تا خانوادههای پرجمعیتتر، همگی نسبت به این سبک طراحی رضایت خاطر نسبی خود را ابراز کرده و از تصاحب این محصول چینی کاملا خرسند باشند.
بخش بالای رو دری ها از جنس پلاستیک خشک اما طرح دار است و کیفیت معمولی دارد. در بخش میانی رودری ها از رویه چرم مصنوعی، هماهنگ با تریم استفاده شده در داخل کابین هستند و در بخش پایین رو دری ها نیز مانند قسمت بالا از پلاستیک خشک استفاده شده است. در فضای داخلی هم تلاش شده است طراحی به بهروزترین شکلی که مقدور است باشد. وسط داشبورد این خودرو یک نمایشگر لمسی کوچک 9 اینچی در پنلی با تریم مشکی پیانویی جا گرفته و موقعیت آن متمایل به راننده است تا رانندگانی که امکان دارد کار با سیستم مولتیمدیا حین رانندگی حواسشان را پرت کند، دیگر از این بابت نگرانی نداشته باشند. جلوپنجره X22 PRO به رسم تولیدات جدیدتر کمپانی چری، از نوع کهکشانی است و طرح جدید سپر نیز آخرین ترفند خودروساز چینی برای جذابتر جلوه دادن ظاهر این کراس اوور نسبتا قدیمی محسوب میشود. این خودرو پیشرانه 1.5 لیتری (1497 سی سی) 16 سوپاپه دارد و حداکثر توان خروجی 6000rpm برابر با 105 اسب بخار و 135 نیوتن متر گشتاور است.
در نیمه پایینی چهره ام وی ام X22 ، سپر بزرگ و سرتاسری آن واقع شده که از یک هواکش بزرگتر به منظور انجام وظیفه خنککاری رادیاتور و مجموعه پیشرانه به همراه دو دریچه هواکش کوچک در جناحین بهره میبرد. جهت بهرهمندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخشهای مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید. فاصله بین دو محور در این خودرو نسبت به رقبا بازتر است و این موضوع به افزایش راحتی سرنشین کمک میکند.
تیگو 2 که در ایران با نام امویام X ۲۲ شناخته می شود در ابتدا در یک تیپ ساده با گیربکس دنده ای و موتور 1.5 لیتری به بازار آمد. یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی نیز در این کراس اوور جمع و جور به خدمت گرفته شده که در فرایند شتابگیری به میزان هفت دهم ثانیه سریعتر از نسخه اتوماتیک عمل میکند. حداکثر سرعت نسخه دندهای ایکس ۲۲ برابر ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت بوده و مصرف سوخت آن در سیکل ترکیبی به رقم 5.9 لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر میرسد. شرکت مدیران خودرو در راستای ارائه یک محصول کراس اوور کوچک و ارزانقیمت جهت مقابله با رقبایی مثل لیفان x50، تصمیم گرفت ام وی ام x22 یا چری تیگو ۳ ایکس را در سال ۹۶ به فهرست تولیدات خود اضافه کند. ایکس ۲۲ طی این سالها تا حد زیادی در بازار خوش درخشیده و کمابیش توقعات مشتریان را از یک کراس اوور کوچک برآورده ساخته است.
اما در اوایل سال ۱۴۰۱ شاهد نسخه IE ایکس ۲۲ پرو در بازار بودیم که سه آپشن استارت دکمهای، گرمکن صندلیهای جلو و آینههای جانبی تاشونده برقی به آن اضافه شده بود. بعد از اینکه پدال گاز mvm x22 pro را فشار دهید متوجه خواهید شد که علیرغم حذف یک سیلندر موتور، شتاب اولیه چندان تغییر نکرده و همان کارایی متعادل و متناسب با نیازهای شهری و خانوادگی را ارائه میدهد. ضمن آنکه گیربکس سی وی تی هم به صورت نرم و با دقت کافی نسبت به اشاره شما روی پدال گاز واکنش نشان میدهد و عملکرد نسبتا قابل قبولی را از خود به نمایش میگذارد. نمای جانبی از زیر تیغ قلم طراحان جان سالم به در برده و به جز یکی دو مورد جزئی، تحول چشمگیری در آن به چشم نمیخورد. متاسفانه در نمای عقب نیز که انتظار داشتیم حداقل نوع طراحی چراغها و سپر متناسب با قسمت جلو تغییر کند و تا حد زیادی بهروزرسانی شود، تحول دلچسبی به چشم نمیخورد. بنابراین مهمترین انتقاد ما نسبت به ظاهر x22 pro، همین عدم تحول نمای عقب است که میتوانست امروزیتر باشد و آتش انتقادات را با آب سرد خود تا حد زیادی فرونشاند.
این پیشرانه توانایی تولید قدرت 102 اسب بخار و گشتاور 150 نیوتن متر را دارد که نیرو محرکه تولیدشده توسط آن به واسطه یک گیربکس متغیر پیوسته یا سی وی تی 9 سرعته (مصنوعی) به محور جلو ارسال میشود. پیش از این، در ایکس 22 یک پیشرانه 1.5 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی به کار رفته بود که 105 اسب بخار قدرت و 135 نیوتن متر گشتاور تولید میکرد. در ادامه به معرفی و بررسی کامل مشخصات فنی، امکانات و طراحی MVM X22 Pro میپردازیم. در کنار این موضوع، در ادامه مطلب بررسی ایکس ۲۲ پرو، به تفاوت x22 pro اکسلنت و ie میپردازیم؛ همراه با ما بمانید.
تولید X22 معمولی در سال ۱۴۰۰ خاتمه یافت تا X22 pro جایگزین آن روی خط تولید شود. در نتیجه امروزه ام وی ام X22 معمولی تنها در نسخه کارکرده و دست دوم در بازار موجود است و قیمت آن بر حسب کارکرد و سلامت، به میزان قابل قبولی پایینتر از مرز یک میلیارد تومان است. هر دو نسخه از خودرو از دیدگاه تواناییهای فنی مخصوصا در جاده برونشهری و کیفیت سیستم تعلیق مورد انتقاد قرار گرفتهاند که انتقادی بهجا و کاملا صحیح است، اما باید به خاطر داشته باشید که ذات اصلی خودرو یک هاچبک ۵ در اقتصادی و روزمره درونشهری است.
در بازار فعلی، هیچ کراس اور دنده ای کوچک در حال تولیدی برای رقابت با X22 پرو دنده ای وجود ندارد و بالجبار باید این خودرو را در مقابل رقیبانی مانند رنو ساندرو استپ وی کارکرده و یا پژو 207 پانوراما دنده ای صفر کیلومتر قرار داد. X22 پرو دنده ای موتور قوی تری از رقبای خود داشته و آپشن های بیشتری هم دارد. طراحی جدید و کراس اور بودن این خودرو نیز دلیلی دیگری است تا این خودرو را به 207 کیلومتر صفر کیلومتر ترجیح دهیم. این ظاهری را می توان یکی از نقاط قوت این خودرو دانست زیرا علاوه بر به روز بودن، کاملا جسورانه و اسپرت است. ابعاد خودرو نیز برای رانندگی در شهر کاملا مناسب بوده و تسلط راننده به ابعاد خودرو قابل قبول است.
گرچه دامنه تحولات داخل ماشین x22 پرو گستردهتر است اما لزوما دلچسبتر به نظر نمیرسد. طراحان نیت خوبی برای ایجاد تحول و نوآوری در کابین قدیمی این خودرو داشتهاند، اما متاسفانه در عمل طرح داشبورد ام وی ام ایکس ۲۲ پرو خیلی جذاب و عامهپسند از آب درنیامده است. شیوه طراحی نامتقارن و استفاده نسبتا نابجا از اشکال هندسی و زوایای تند در داشبورد، موجب شده تا این بخش علیرغم بهرهمندی از الگوی جدید و خلاقانه، خیلی زیبا و مطابق با سلیقه مشتریان ایرانی احساس نشود. در زمان نگارش این نوشته (مرداد ماه 1401) و مطابق با آخرین شرایط فروش، ایکس 22 اتوماتیک در نسخه اتوماتیک اکسلنت اسپرت با صفر کیلومتر کارکرد و سال تولید 1400 قیمتی برابر با 580 میلیون تومان دارد. نسخه دندهای این خودرو در تیپ اسپرت لاکچری با صفر کیلومتر کارکرد و سال تولید 1400 نیز با بهای 487 میلیون تومان داد و ستد میشود.
ام وی ام X22 یا همان خودرویی که در بازار های جهانی با نام چری تیگو 2 یا تیگو 3X شناخته می شود. یک خودروی کراس اور کوچک شهری است که بر روی شاسی چری فالوین 2 یا همان ام وی ام 315 توسط کمپانی چینی چری طراحی و ساخته شده است. Mvm x22 با نام اصلی چری تیگو 3X ابتدا در سال 2016 در نمایشگاه خودروی پکن معرفی شده و روی خط تولید کمپانی چری رفت. سپس نمایندگان چری در برزیل و ایران نیز اقدام به مونتاژ این خودرو با نام های چری تیگو 2 و ام وی ام ایکس 22 کردند. ام وی ام ایکس ۲۲ یا در اصل تیگو 3x بر اساس هاچ بک چری A13 یا فولوین 2 که در ایران به نام ام وی ام ۳۱۵ میشناسیم توسعه پیدا کرده است و بهعنوان نسخه کراس اوور بلوغ یافته ام وی ام ۳۱۵ در نظر گرفته میشود.
در این جا نحوه ورود به سامانه فروش آنلاین شرکت مدیران خودرو و ثبت سفارش x22 از طریق آن را توضیح دادیم. هم چنین، شرایط فروش اقساطی و قیمت کارخانه و بازار x22 این محصول را بررسی کردیم. طرح رو کش صندلیها و تو دریها تغییری نکرده و مانند خودرو ایکس ۲۲ از دو رنگ مشکی و نارنجی تشکیل شده است. ام وی ام ایکس ۲۲ پرو یک کراس اوور فوقالعاده جمعوجور یا هاچبک کراس محسوب میشود. فاصله محوری این خودرو ۲۵۵۵ میلیمتر است و به لطف سقف بلند این خودرو، سرنشینان فضای کافی در اختیار دارند. حجم فضای بار این خودرو معادل ۴۲۰ لیتر است که برای یک مسافرت کوتاه خانوادگی مناسب به نظر میرسد.
داشبورد میانی این خودرو نیز کمی به سمت راننده متمایل شده تا او کنترل بیشتری بر کابین داشته باشد. این شاسی بلند مدیران خودرو برای شتابگیری از 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت به 14.2 ثانیه زمان نیاز دارد؛ رقمی که با توجه به خروجی پیشرانه و بهصورت کلی ماهیت روزمره این محصول قابل پیشبینی است. همچنین این خودرو در یک سیکل ترکیبی 8.5 لیتر سوخت به ازای هر 100 کیلومتر مصرف میکند تا دست کم روی کاغذ وعده مقرون به صرفه بودن را برآورده کند. برای تعلیق هم در نواحی جلو و عقب به ترتیب سیستم مک فرسون و میله پیچشی استفاده شده است.
ارتفاع بخش عقب و فضای پای سرنشینان عقب با توجه به ابعاد خودرو مناسب است . نسخه جدید دنده دستی ام وی ام X22 پرو مجهز به پیشرانهای 1.5 لیتری تنفس طبیعی شده که میتواند نهایتاً 116 اسب بخار قدرت و 143 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. نیروی محرکه نیز از طریق یک جعبه دنده 5 سرعته به محور جلو منتقل میشود و دیگر خبری از گیربکس ضریب متغیر یا سی وی تی نیست. مشخصات فنی این خودرو شامل یک پیشرانه 998 سی سی توربوشارژ به همراه جعبه دنده سی وی تی است و قدرت موتور به چرخهای جلو انتقال داده میشود. پیشرانه مذکور تحت مهندسی موسوم به AVL ساخته شده و سه سیلندری است و میتواند حداکثر قدرت 101 اسب بخار و گشتاور 150 نیوتنمتر را تولید کند.
صفحه کیلومتر خودرو نیز از نوع آنالوگ بوده و یک مانیتور برای نمایش اطلاعات کامپیوتر سفری در وسط آن قرار دارد. در قسمت میانی داشبورد یک مانیتور 9 اینچی برای استفاده از سیستم مولتی مدیا قرار گرفته و پایین تر از آن پنل سیستم تهویه مطبوع قرار دارد. صندلی ها از روکش چرمی با رنگ های مشکی و نارنجی استفاده می کنند که بر خلاف محصولات گران تر این شرکت نظیر X55 پرو و تیگو 7 کیفیت چندان جالبی ندارد. فضای ردیف عقب خودرو نیز برای افراد قد بلند مناسب نیست و در واقع باید گفت که X22 پرو دنده ای بیشتر مناسب خانواده های کم جمعیت و مسافرت های کم وسیله است.
ام وی ام X22 پرو دنده ای تنها 2 ایربگ برای سرنشینان جلو دارد و ایمنی این خودرو در حوادث رانندگی نیز مورد آزمایش قرار نگرفته است. از میان سیستم های کمک رانندگی نیز این خودرو تنها به سیستم کنترل پایداری ESP و سیستم کمک حرکت در سراشیبی HDC مجهز بوده و در مجموع باید این خودرو را از نظر ایمنی خودرویی متوسط ارزیابی کرد. گیربکس CVT در میان مشتریان ایرانی محبوبیت چندانی ندارد، اما با توجه به این که پیشرانه جدید همچنان در حد و اندازه پیشرانه X22 معمولی ایفای نقش میکند، گیربکس CVT با ۹ ضریب دنده مصنوعی شبیهسازیشده، هماهنگی منطقیتری به همراه دارد تا نسخه ۴ سرعت اتوماتیک.
میزان مصرف سوخت ترکیبی مدل اتوماتیک ایکس 22 پرو برابر با 6.1 لیتر برصد کیلومتر است. شرکت چری در یکی دو سال اخیر روی خودروهای خود امکانات جانبی رفاهی یا همان آپشنهای زیادی تعبیه میکند. این امکانات در برخی نسخههای خودروهای شاسی بلند چون تیگو ۵ به حد عالی خود میرسد.
همچنین برخی از بخشهای داشبورد با روکشی به طرح فیبرکربن پوشانده شده است که زیبایی و حس اسپرت بیشتری را القا مینماید.دکمههای مرتبط با کنترل سیستم صوتی و کروز کنترل، خود را در دل غربیلک فرمان نسبتا بزرگ و خوشدست ام وی ام ایکس22 جای دادهاند. متریال کابین را میتوان با در نظرگیری قیمت خودرو، تشکیل شده از پلاستیک خشک اما نسبتا باکیفیت دانست. صندلیها، بخشهایی از پنل دربها و غربیلک فرمان به وسیله پوشش چرم مانند روکش شدهاند. ریل سقفی آلومینیومی به همراه متعلقات پلاستیکی مشکیرنگ دور گلگیرها که از قسمت جلو تا بخش عقب خودرو امتداد یافتهاند، بر خصوصیات ظاهری اسپرتگونه ام وی ام ایکس 22 افزوده اند.. نمای کناری خودرو به واسطه دو چین خوردگی حجمی که یکی در قسمت زیرین پنجره های جانبی از بالای گلگیر جلو تا انتهای چراغهای عقب امتداد یافته و دیگری در بخش پایینی دربها، دو گلگیر جلو و عقب را به یکدیگر متصل نموده، از ظاهری اسپرت و تاحدی عضلانی برخوردار شده است.
ام وی ام x22 پرو دنده ای یکی از محصولات شاخه ام وی ام از شرکت مدیران خودرو است که در واقع نسخه اقتصادی از X22 پرو اتوماتیک به حساب می آید. از دیگر امکاناتی که این کراس اوور بدان مجهز است میتوان به 2 کیسه هوا برای سرنشینان جلو، سیستم صوتی با نمایشگر 9 اینچی و قابلیت اندروید میرورلینک، تعداد 4 بلندگو داخل کابین و بلوتوث اشاره کرد. به هر حال جادههای کشورمان پر شده از کراس اوورهای چینی که قیمتهای مناسب و امکانات جذابی دارند. یکی از جذابترین خودروهایی که هماکنون میتوان از برند چری نام برد، ام وی ام X22 است که در خود چین و بسیاری از کشورهای همسایه با نام چری تیگو 3 یا چری تیگو 2 شناخته میشود. اگرچه با یک کراس اوور بهشدت فشرده مواجهایم، کماکان موتور X22 Pro توانی که باید را برای به حرکت در آوردن وزن 1.2 تنی آن ندارد. سیستم تعلیق هم در برخی از مواقع در دفع یا کاهش شدت تکانهایی که به کابین وارد میشود ناتوان است؛ این خصوصاً در ناحیه عقب به چشم میآید.
قیمت امویام ایکس ۲۲ اتوماتیک ساده ۶۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان و امویام ایکس ۲۲ اتوماتیک اسپرت ۶۶ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. خودرو x22 یک کراس اوور جذاب و از محصولات منحصر به فرد مدیران خودرو است. علاقه مندان جهت اطلاع از شرایط فروش x22 پرو مدیران خودرو اقساطی و نقدی، باید به سایت فروش اینترنتی آن مراجعه کنند.
باید گفت که این خودرو پایداری بهتری از ام وی ام ۳۱۵ دارد، اما همچنان در بحث هندلینگ زیاد ایده آل رفتار نمی کند. اما به خاطر ساختار سیستم تعلیق عقب، تا حدی ضربه ها از جاده به سرنشینان عقب منتقل می شود. امروزه با تورم شدید حاکم بر بازار، مفهوم کلمههایی مثل «مقرون به صرفه»، «اقتصادی» و… کمی مبهم شده است. خودرو MVM X22 Pro هم در اصل جزو کراس اوورهای مقرون به صرفهتر قرار میگیرد، اما در حال حاضر قیمت کارخانه نسخه دنده اتوماتیک آن به حدود 900 میلیون تومان میرسد. همه اینها گفته شد تا در نهایت به این نکته برسیم که اگر این کراس اوور مدیران خودرو را یک محصول اقتصادی در نظر بگیرید، سطح امکانات و تجهیزات رفاهی و ایمنی آن باید رضایتبخش باشد. ام وی ام ایکس 22 نسخه پرو از یک پیشرانه کمحجم 1 لیتری 3 سیلندر توربوشارژ برای تامین قوای محرکه خود بهره میبرد.
دیدگاهتان را بنویسید