ام وی ام x22 پرو دنده ای X22 Pro MT ؛ ویدیوی معرفی + مشخصات فنی آخرین خودرو
شرکت مدیران خودرو شب گذشته طی یک مراسم رسمی در حضور خبرنگاران تخصصی حوزه خودرو، از X22 جدید که با پسوند پرو (Pro) شناخته میشود، رونمایی کرد. این خودرو در نمای جلو از طراحی کاملا نوین و منطبق بر زبان طراحی جهانی مشترک با برندهایی چون سیتروئن و نیسان بهره میبرد. طراحی بخش جلو، از سیستم روشنایی در روز LED باریک تشکیل شده است که سیستم روشنایی اصلی خودرو در پایین آن قرار دارد. این تغییر در کنار سپر جدید در عقب، آینههای جانبی مشترک با آریزو ۵ و جلوپنجره سه بعدی کهکشانی جدید (مشابه با کراساوور جدید چری تیگو ۸ پرو)، بزرگترین تغییرات اعمال شده بر سبک طراحی خارجی X22 پرو جدید است. قوای محرکه X22 pro یک موتور سه سیلندر توربوشارژ یک لیتری است و گیربکس آن از نوع ۹ سرعته CVT می باشد اما در نسخه X22 PRO MT قوای محرکه چهار سیلندر ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی است و گیربکس آن ۵ سرعته دستی است. چراغ های روشنایی اصلی در نسخه اتومات از نوع LED بوده اما در نسخه دنده دستی از نوع هالوژنی است.
فرمان اسپرت با چند کلید لمسی و فیزیکی، همراه طرح D شکل، حس اسپرت ایکس ۲۲ جدید را افزایش میدهد. پنل پشت فرمان هم، با طرحی بسیار شبیه به نمونهی موجود در X33، ارائه میشود که دارای کامپیوتر سفر و یک صفحه دیجیتال کوچک برای نمایش اطلاعات فنی خودرو است. X22 یکی از محصولات منحصر به فرد مدیران خودرو است که هم از نظر ظاهری و هم قیمتی، برای مشتریان جذابیت دارد. اما از ابتدای سال ۱۴۰۳، بیش تر مدل پرو آن در طرح های مختلف فروش قابل مشاهده بوده است. ثبت نام x22 در طرح های فروش نقدی و اقساطی، از طریق سامانه فروش اینترنتی مدیران خودرو انجام می گیرد. بنابراین علاقه مندان به خرید این خودرو کراس اوور، باید در زمان فعال شدن طرح فروش به سامانه مذکور مراجعه نمایند.
ام وی ام ایکس ۲۲ پرو (MVM X۲۲ Pro) بر اساس چری تیگو ۳ ایکس پلاس (Chery Tiggo ۳X Plus) توسعه یافته و تغییرات زیادی در طراحی ظاهری، داخلی و مشخصات فنی دارد. ایکس ۲۲ پرو به موتور سه سیلندر توربوشارژ یک لیتری که توان تولید ۱۰۲ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور را دارد مجهز شده است. این مدل دارای از گیربکس CVT با ۹ دنده مصنوعی بهرهمیبرد که با فشار دادن پای خود بر روی پدال گاز، متوجه عملکرد قابل توجه سیستم گیربکس این محصول خواهید شد.
در نمای جلو چراغهای دی لایت به جای چراغهای اصلی قرار گرفته و در بخش میانی سپر جلو نیز چراغهای اصلی قرار دارند که زیبایی خاصی به این کراساوور بخشیده است. همچنین جلوپنجره الماس نشان با تم کهکشانی این محصول چشم هر بینندهای را به خود محصور میکند. طبق جدیدترین اخبار و نوسانهایی که در نیمه دوم سال جاری درحال رخ دادن هستند، تفاوت ام وی ام ایکس ۲۲ با ام وی ام ایکس ۲۲ پرو در بازار نیز تغییراتی را تجربه کرده است. قیمت ام وی ام X۲۲ مدل ۱۴۰۲ در بازار ایران بین ۷۳۵,۰۰۰,۰۰۰ تا ۹۲۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان برآورد میشود. این بازه قیمتی بسته به تیپ و کارکرد خودرو متفاوت خواهد بود؛ بهعنوان مثال، مدل دندهای اسپرت لاکچری ۱۴۰۲ حدود ۷۳۵,۰۰۰,۰۰۰ تومان قیمتگذاری شده است. موتور ۱.۰ لیتری جدید با آرایش سه سیلندر و توربو قادر به تولید ۱۰۲ اسب بخار قدرت و ۱۵۰ نیوتن متر گشتاور است و این رقم را از طریق گیربکس ۹ سرعته ضریب متغییر پیوسته (CVT) به چرخ های جلو تحویل میدهد.
تاریخ تاسیس چری به سال ۱۹۹۷ میرسد و حالا در کنار جیلی و بیوایدی و هاوال و چانگان، در گروه خودروسازان برتر چین ازنظر کیفیت فنی و ایمنی است. ام وی ام X5 جدیدترین محصول مدیران خودرو بر اساس چری X55 تولید میشود و به جای گیربکس CVT از مدل اتوماتیک دو کلاچه استفاده میکند. همه این ویژگی ها باعث شده افراد زیادی تمایل به خرید این خودرو جمع و جور مدیران خودرو داشته باشند. هم چنین، شیوه ورود به سایت ثبت نام این محصول و شرایط خرید آن را برای تان توضیح می دهیم. در نمای جانبی ایکس۲۲ پرو تقریبا می شود گفت که تغییری اعمال نشده است و اندک تفاوت ها نیز به دلیل استفاده از زه کرومی در نوار لاستیکی پایین شیشه ها و روی پوشش پلاستیکی سیاه رنگ ستون عقب خودرو به چشم می آید.
برترین نسخه با نام تیپ اتوماتیک IE شناخته میشود و حالا با یک پیشرانه ۱ لیتری ۳ سیلندر توربوشارژر همراه شده است که از سوی گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر CVT حمایت میشود. نسخه فیس لیفت X22 در سال ۱۴۰۰ و تحت عنوان ام وی ام X22 Pro روانه بازار کشور شد. سبک طراحی چهره و بخش جلویی خودرو بهطور کامل دگرگون و بر اساس زبان طراحی جدید چری با جلوپنجره نسبتا بزرگ کهکشانی و سپرهای الهامگرفته از خودروهای روز بازار از نو طراحی شد و ظاهری بسیار نزدیک به محصولات لوکس برند فونیکس در بازار ایران یافت. همزمان با فرایند رونمایی، مدیران ارشد مدیران خودرو بلافاصله قیمت فروش X22 پرو را برابر با ۵۸۰ میلیون تومان اعلام کردهاند که در بازار آشفته محصولات داخلی و در برابر برخی رقبای تولیدی شرکتهای خودروسازی دولتی، رقم منطقی و رقابتی به نظر میرسد.
تغییرات بعدی کابین در مقایسه با ایکس۲۲ به طراحی دریچه های تهویه بازمی گردد که متحول شده و دیگر از آن دریچه گرد و دورنگ ایکس۲۲ خبری نیست و حاشیه ای از پلاستیک براق آن را احاطه کرده است. جدا از تمایزهای طراحی، یکی از مهمترین موارد مقایسه x22 معمولی با x22 pro در بخش امکانات رفاهی و ایمنی است. با نگاهی به نمای جانبی و عقب X22 و X22 PRO هیچگونه تغییر ملموسی را مشاهده نخواهید کرد. البته اگر از کنار رینگهای ۱۶ اینچی X22 PRO که طراحی زیباتری دارند، عبور کنید. در نمای عقب طراحان در شکل سپر بازنگری نموده و خروجی اگزوز را اکنون با آن یکپارچه کردهاند.
در قسمت پایین بخش میانی کنسول می توان به پورت usb و خروجی ۱۲ ولت اشاره کرد. در بخش پایین دنده دکمه های مربوط به تنظیمات مالتی مدیا ( خاموش و روشن کردن و تنظیم صدای سیستم صوتی ) و دکمه کنترل خودرو در سرازیری را می توانیم مشاهده کنیم. در این خودرو، فرمان از نوع کمکی برقی است و غربیلک فرمان به صورت دی کات است که حس اسپرتی را به راننده منتقل می کند. با توجه به تلاش طرف ایرانی برای عرضه جدیدترین محصولات چری، دور از انتظار نیست که در آینده نه چندان دور 3X پلاس نیز با نام ام وی ام X22 فیس لیفت راهی خیابانهای کشور ما شود. موتور بکار رفته روی ام وی ام X22 پلاس یک لیتری 3 سیلندر توربوشارژ است که نیروی خود را از طریق یک گیربکس CVT به چرخهای جلو تحویل میدهد.
اما این موضوع بههیچ عنوان منفی تلقی نمیشود، چرا که مشتریان ایرانی منطبق بر سلیقه بازار جهان، بهشدت از خودروهای کراساوور استقبال کرده و X22 را به آغوش گرم خود پذیرفتند. از نظر مشخصات فنی، این ام وی ام ایکس 22 ام تی است که پیروز میدان خواهد شد؛ چرا که مجهز به پیشرانهای کماستهلاک است و حجم بیشتری نیز دارد. پس از معرفی ام وی ام ایکس 22 پرو آپشنال اکنون نوبت به رونمایی و فروش ام وی ام X22 پرو IE رسیده است.
شرکت مدیران خودرو اواسط دهه 90 کراس اوور جمع و جور جدیدی با نام ام وی ام ایکس ۲۲ را به بازار معرفی کرد که در بازارهای دیگر بهعنوان تیگو ۲ یا تیگو ۳x شناخته میشد. این خودروساز بخش خصوصی سپس در سال ۱۴۰۰ اقدام به عرضه نسخه جدید همین کراس اوور با نام ایکس ۲۲ پرو (۳x پلاس) کرد؛ ابتدا در تیپ اکسلنت و از سال گذشته در تیپ IE اتوماتیک. در ادامه به بررسی ایکس 22 پرو IE در زمینه مشخصات فنی، طراحی، امکانات و تجهیزات و قیمت میپردازیم. شرکت مدیران خودرو در راستای ارائه یک محصول کراس اوور کوچک و ارزانقیمت جهت مقابله با رقبایی مثل لیفان x50، تصمیم گرفت ام وی ام x22 یا چری تیگو ۳ ایکس را در سال ۹۶ به فهرست تولیدات خود اضافه کند. ایکس ۲۲ طی این سالها تا حد زیادی در بازار خوش درخشیده و کمابیش توقعات مشتریان را از یک کراس اوور کوچک برآورده ساخته است.
در نمای عقب تغییرات کمتری دیده میشود و از همان چراغهای قبلی استفاده شده اما زیر سپر از یک دیفیوزر نمایشی استفاده شده که بسیار شبیه به چری تیگو 5 است. در بازار فعلی، هیچ کراس اور دنده ای کوچک در حال تولیدی برای رقابت با X22 پرو دنده ای وجود ندارد و بالجبار باید این خودرو را در مقابل رقیبانی مانند رنو ساندرو استپ وی کارکرده و یا پژو 207 پانوراما دنده ای صفر کیلومتر قرار داد. X22 پرو دنده ای موتور قوی تری از رقبای خود داشته و آپشن های بیشتری هم دارد.
اما باید بدانید که کیفیت آنچنان بهتر نشده و همان سبک اقتصادی به شما ارائه شده است. ارگونومی کابین X22 پرو دنده ای تا حد قابل قبولی مناسب است و از سویی دید راننده به بیرون خوب ارزیابی می شود. فضای پا و سر برای سرنشینان ردیف جلو منطقی بوده و در بخش عقب آنچنان با کابین جاداری طرف نیستیم. یک خط طراحی دیگر در قسمت پایین درب ها قرار دارد که از درب سرنشینان جلو شروع شده و در انتهای درب سرنشینان عقب پایان می یابد.
قیمت ام وی ام X22 Pro اتوماتیک در حال حاضر چیزی حدود 1,070,000,000 میلیون تومان است. البته ذات گیربکسهای سی وی تی با شتابگیری مهیج چندان تناسبی ندارد و شما هم نباید انتظار عملکردی در حد انواع دوکلاچه و یا اتوماتیک مجهز به تورک کانورتور از این جعبه دنده داشته باشید. شتاب صفر تا صد ام وی ام ایکس ۲۲ پرو چیزی حدود ۱۴ ثانیه ذکر شده که قاعدتا پاسخگوی انتظارات خانوادگی خواهد بود.
سانروف، یکی دیگر از آپشنهای ایکس ۲۲ پرو است که لذت دیدن آسمان بالای سر را به راننده ارائه میکند و برای تهویه هوا کاربردی است. سیستم کنترل فشار باد لاستیک (TPMS) یکی دیگر از آپشنهای این محصول مدیران خودرو است. این سیستم با پایش میزان باد لاستیکهای خودرو به صورت مداوم امنیت سرنشینان خودرو را افزایش میدهد.
با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهرهمند شوید. خیلی از خودروسازان معروف ۳ سیلندر توربو تولید می کنند.اگه خراب شد بیمه هم که هست. دوست عزیز من یه ام جی 6 مدل ۲۰۱۲ توربو دارم تا حالا یه بار هم بابت توربوشارژر هزینه ای نکردم . بوست توربوی ماشین منم از همه اینها بالاتره تازه .به نحوه نگهداری و سرویس ماشین مربوط میشه بیشتر و البته کیفیت بنزین موثره ولی نه دیگه هر شش ماه مبلغی که فرمودید . درودحدود آبان ۱۴۰۳ تحویل گرفتیم و از نمایندگی تا خونه متوجه خشکی زیاد شدیم ولی با عوض کردن لاستیک ها عالی شد.لاستیک های خودش خیلی بی کیفیت بودند.
در تیپ اکسلنت فونیکس FX از موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژر و نام آشنای چری استفاده شده است که به همراه گیربکس اتوماتیک CVT با ۹ دنده مصنوعی عرضه میشود. در واقع مشخصات این تیپ با فونیکس تیگو ۷ پرو مشابه است و بنابراین پیشرانه یاد شده از سیستم تزریق غیرمستقیم سوخت یا MPi بهره میبرد. فونیکس FX اکسلنت در تعداد بسیار محدودی روانه بازار شد و پس از عرضه تعداد اندکی از این تیپ، تولید آن متوقف شد. علاوهبر اشتراک قوای فنی با تیگو ۷ پرو، سیستم تعلیق عقب تیپ اکسلنت فونیکس FX از نوع یکپارچه است. اعداد اعلام شده برای راندمان فونیکس FX اکسلنت ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور هستند.
X22 نیز همانند تمامی خودروهای کلاس ساب کامپکت کراساوور یا مینی کراساووری که بر اساس پلتفرمهای سواری (هاچبک) توسعه یافتهاند، در اجرای مانورهای تند و تیز استقامت چندانی از خود نشان نمیدهند. این موضوع از ذات سواری بودن آنها نشات میگیرد و مالک موظف است با آگاهی از ویژگیهای فنی خودرو مورد نظر، در بازه تواناییهای فنی آن اقدام به رانندگی کند. از این رو در آزمایش رانندگی پرفشاری که در پیست اتومبیلرانی مجموعه ورزشی آزادی با حضور خبرنگاران تخصصی خودرو برگزار شد، X22 Pro رفتار دینامیکی بسیار پویاتر و سرزندهتری از خود به نمایش گذاشت که نسخه اتوماتیک نسل پیشین از آن بیبهره بود. تنظیم بودن رفتار پیشرانه و هماهنگی بسیار بیشتر آن با گیربکس CVT جدید، حالا باعث شده است که X22 Pro در مسیرهای بین شهری و جادههای نامتعارف، رفتار قابل پیشبینیتر و اسپرتتری از خود نشان دهد. جدیدترین نسخه این خودرو با نام ام وی ام X22 پرو، مجموعهای از تغییرات مثبت ظاهری و فنی را به همراه دارد که از دیدگاه دینامیک سواری، آن را یک سر و گردن بالاتر از رقبا و نمونههای نسل پیشین قرار داده است.
اما پیشرانه توربوشارژ با حساسیت بیشتر نسبت به بنزین و قیمت نسبتا بالای ایکس۲۲ پرو را هم میتوان در رده نکات منفی این خودرو دستهبندی کرد. مشخصات فونیکس FX پرمیوم که در واقع تیپ گرانتر و مجهزتر این خودرو محسوب میشود با مشخصات فنی تیگو ۸ پرو مشترک است. بنابراین پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژر با تزریق مستقیم سوخت را در فونیکس اف ایکس تیپ پرمیوم مشاهده میکنید که با گیربکس هفت سرعته دو کلاچه جفت شده است. سیستم تعلیق محور عقب در فونیکس FX پرمیوم نیز از نوع چند اتصالی یا مولتی لینک است. حداکثر توان و گشتاور تیپ پرمیوم به ۱۹۷ اسب بخار قدرت و ۲۹۰ نیوتن متر میرسد.
ناگفته نماند که نمای داخلی این خودرو نیز کاملا دستخوش تغییر شده و ضمن بهرهگیری از تریم داخلی دو رنگ و سبک طراحی راننده محور، از المانهای طراحی نوین و مشترک با سایر خودروهای جدید مدیران خودرو بهره میگیرد. ویژگیهایی چون نمایشگر بزرگ ۹ اینچی با کیفیت HD با قابلیت اتصال به تلفن همراه و ویژگی میرور لینک (Mirror Link)، ترمز پارک برقی، اتوهولد، کنترل حرکت در سرازیری و فرمان برقی از ویژگیهای رفاهی و ایمنی مهم این خودرو به شمار میآیند. متاسفانه جای خالی سیستم استارت بدون کلید در این کراس اوور کامپکت احساس میشود.
اندک ادوات پلاستیکی در سپر و نصب مهشکنهای LED در گوشهها، ارزش ظاهری X22 پرو را افزایش دادهاند. تیگو ۲ یا مدیران خودرو امویام ایکس ۲۲، سال ۲۰۱۶ در چین رونمایی شد و به دلیل قیمت مناسب، با استقبال نسبی مواجه بود. در ایران هم، X22 به فروش قابل قبول رسیده است؛ چراکه ارزانترین خودرو با بدنهای شبیه کراساوور محسوب میشود و کمبودهایی مثل پیشرانهی ضعیف را کمرنگ نشان میدهد. این خودرو، اواخر سال ۲۰۲۰ تغییر چهره داد و در چین، تیگو 3X پلاس نامگذاری شد. با این حال، نسخه دنده ای X22 پرو از لحاظ آپشن ها پیشرفت خوبی نسبت به X22 داشته است. در ادامه یک بررسی جامع درباره تغییرات ظاهری، مشخصات فنی X22 PRO ، آپشن های ایکس ۲۲ پرو و کلیه جنبههای ظاهری و باطنی این کراس اوور شهری کوچک خواهیم داشت.
قیمت نمایندگی ام وی ام ایکس ۵۵ پرو مدل ۲۰۲۴ حوالی ۱ میلیارد و ۵۱۵ میلیون تومان تعیین شده است و ام وی ام ایکس ۳۳ کراس اتوماتیک مدل ۲۰۲۴ حدود ۱ میلیارد و ۸۳ میلیون تومان قیمت دارد. مدل پرو با موتور توربوشارژ ۱ لیتری و گیربکس CVT، قدرت و گشتاور بیشتری نسبت به مدل معمولی با موتور ۱.۵ لیتری و گیربکس AT دارد. این تفاوتها باعث میشود X۲۲ پرو برای رانندگی در جادهها و شرایط دشوار مناسبتر باشد، در حالی که X۲۲ معمولی بیشتر برای استفادههای روزمره و شهری طراحی شده است. اما نسخه فیس لیفت X22 معمولی یا همان ام وی ام X22 پرو با سه تیپ روانه بازار شد که یک نسخه دندهای (با موتور ۱.۵ لیتر تنفس طبیعی ۴ سیلندر) و دو نمونه دیگر اتوماتیک هستند.
عرضه نسخههای مختلف با فیس لیفت و تغییرات فنی و حضور نزدیک به ده سال در بازار ایران، از این خودرو یک گزینه اقتصادی روزمره بسیار محبوب ساخت. مقایسه x22 pro با x22 معمولی در حقیقت رقابت میان یک خودرو واحد از دو نسل متفاوت است که هر دو در بازار خودرو ایران حضور پر رنگ دارند. مینی کراساوور ام وی ام X22 چهار سال پیش از سوی شرکت مدیران خودرو روانه بازار کشور شد. خودرویی که بر پلتفرمی مشترک با ام وی ام ۳۱۵ بنا شده بود اما به لطف بهره بردن از زبان طراحی جدید و جوان پسندانه، تفاوتهای بسیاری با سایر محصولات وقت مدیران خودرو از خود نشان داد و موفق شد تاکنون در رقم قابل توجه ۵۰ هزار دستگاه به فروش برسد. اگر با دقت نگاه کنید، احتمالا متوجه بازطراحی سپر عقب خواهید شد که حالا شبرنگهای قرمز افقی و ادوات نقرهای رنگ با دو حفرهی ظاهری در طرفین دارد. چراغ ترمز هم به وسط سپر عقب منتقل شده است تا کارایی و زیبایی بیشتری داشته باشد.
شایان ذکر است که صندلی های جلو به صورت دستی تنظیم می شود و قابلیت پر کردن گودی کمر برای راننده وجود دارد. به صورت کلی ام وی ام ایکس ۲۲ پرو دنده ای یا همان ام وی ام ایکس ۲۲ پرو MT همان زبان پلتفرم و زبان طراحی x22 pro است که ظاهری اسپرت و جوان پسندانه دارد و طراحی آن حس خوبی را به بیننده القا می کند. در نمای جلو چیزی که بیشتر از همه جلب توجه می کند جلو پنجره بزرگ و مشبک و کهکشانی است که در میانه آن لوگوی MVM قرار گرفته است.
سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودروها را انجام بدهیم. ام وی ام X22 پرو یک هاچبک کراس است که در گروه خودروهای اقتصادی کلاس B قرار میگیرد و برای استفاده شهری مناسبتر است در حالی که نیاز خانواده را برای مسافرتهای بین شهری نیز برآورده میکند. اما در مورد قیمت احتمالی ام وی ام ایکس 5 نیز باید گفت که هنوز به طور رسمی از سوی مدیران خودرو هیچ رقمی اعلام نشده در حالی که قاعدتا باید با مدل ایکس 55 تفاوت قیمت داشته باشد.
امروزه با تورم شدید حاکم بر بازار، مفهوم کلمههایی مثل «مقرون به صرفه»، «اقتصادی» و… کمی مبهم شده است. خودرو MVM X22 Pro هم در اصل جزو کراس اوورهای مقرون به صرفهتر قرار میگیرد، اما در حال حاضر قیمت کارخانه نسخه دنده اتوماتیک آن به حدود 900 میلیون تومان میرسد. همه اینها گفته شد تا در نهایت به این نکته برسیم که اگر این کراس اوور مدیران خودرو را یک محصول اقتصادی در نظر بگیرید، سطح امکانات و تجهیزات رفاهی و ایمنی آن باید رضایتبخش باشد. به گزارش سرویس خودرو اقتصادآنلاین، مدیران خودرو یکی از وارد کنندگان خودروی چینی به بازار ایران است که دارای محصولات متنوعی میباشد.
رینگ ۱۷ اینچ برای X5 هماندازهی چرخهای X55 است اما طرح متفاوت و فاقد جزئیات قرمز دارد. در عقب خودرو نیز همچون آریزو۵ توربوی جدید تغییر آن چنانی دیده نمی شود به جز افزوده شدن دو خروجی اگزوز که تنها جنبه زینتی دارد. این تست در شرایط عادی بررسی شده و ارتباطی به تست های نفوذ صدا به کابین در شرایط آزمایشگاهی ندارد. همچنین واحد اعداد اعلام شده در تست نفود صدا به کابین خودروها دسی بل (dB) است.
البته این خودرو در بازارهای جهانی به نام چری تیگو 3X (یا چری تیگو 2) عرضه میشود که در بازار ایران با نام ام وی ام X22 سالها توسط مدیران خودرو مونتاژ و فروخته شدهاست. ام وی ام X22 پرو دنده ای تنها 2 ایربگ برای سرنشینان جلو دارد و ایمنی این خودرو در حوادث رانندگی نیز مورد آزمایش قرار نگرفته است. از میان سیستم های کمک رانندگی نیز این خودرو تنها به سیستم کنترل پایداری ESP و سیستم کمک حرکت در سراشیبی HDC مجهز بوده و در مجموع باید این خودرو را از نظر ایمنی خودرویی متوسط ارزیابی کرد. عدم انتقال قدرت از موتور به گیربکس، شتابگیری بسیار ضعیف، مشکل برقی، مشکل کولر، مشکل هواگیری باک.
از جمله امکاناتی که نسخه پرو دارد میتوان به گرمکن صندلی، آینههای جانبی تاشونده، سیستم فرمان برقی، سیستم کنترل حرکت در سرپایینی، سنسور نور، صفحه نمایش بزرگتر، نورپردازی زیر درها، تنظیم برقی جهت تهویه مطبوع و تصفیه هوای داخل کابین اشاره کرد. تهویه الکتریکی دستی، دوربین و سنسور پارک عقب، دو کیسه هوا، سانروف، سامانه کنترل در سربالایی و سراشیبی، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، نمایشگر لمسی، کروز کنترل، ترمز پارک برقی و اتوهلد، تریم داخلی چرم و فرمان کمکی برقی. کراس اوور X22 Pro در دسته محصولات اقتصادی قرار میگیرد که بایستی در انتظارات از طراحی به آن توجه داشت.
چری، تعدادی از تولیدات خود را با نام MVM و از طریق شرکت مدیران خودرو در ایران مونتاژ میکند. چری باسابقهترین برند چینی فعال در کشور ما محسوب میشود و بیشترین تنوع محصولات را دارد. کراساوورهای چری، با نام تیگو شناخته میشوند و نام اصلی X22 در بازار کشورهای خارج چین مثل روسیه، تیگو ۲ است اما در داخل چین با نام تیگو 3X فروخته میشود. گرچه دامنه تحولات داخل ماشین x22 پرو گستردهتر است اما لزوما دلچسبتر به نظر نمیرسد.
X22 با پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر با دو گیربکس پنج سرعت دستی یا چهار سرعت اتوماتیک روانه بازار میشد. مدل جدید با پسوند پرو (Pro) حالا از پیشرانه کوچکتر سه سیلندر ۱.۰ لیتری توربو بهره میگیرد که کاهش ۰.۵ لیتری در حجم آن میتواند برای مشتریان کمی نگران کننده باشد. نمای داخلی ام وی ام X22 پرو، یکی دیگر از تمایزهای نوین این مدل جدید را به نمایش میگذارد. داشبرد خودرو به طور کلی تغییر یافته و حالا با زاویه گرفتن بخش مرکزی داشبورد به سمت راننده، طراحی رانندهمحور دارد. نمایشگر سیستم مولتی مدیا به ابعاد ۹ اینچ افزایش یافته است تا با حذف بیشتر کلیدهای کنترلی، شباهت بیشتری به محصولات خانواده لوکستر چری پیدا کند. وقتی وارد کابین X22 پرو دنده ای می شوید، با فضایی جذاب تر از قبل مواجه هستید.
این مدل عملکردی قابل قبول برای رانندگی در شهر ارائه میدهد و هزینه تعمیر و نگهداری آن نیز کمتر است. این خودرو برای کسانی که به دنبال یک ماشین خانوادگی و اقتصادی هستند، انتخاب مناسبی محسوب میشود. بر خلاف ایکس۲۲ قبلی در نسخه پرو شاهد کلیدهایی در اطراف دنده خودرو هستیم و کلیدهایی نیز در این نقطه قرار دارد که می تواند برای راننده جذابیت بیشتری ایجاد کند. با این وجود نباید از این کراساوور شهری انتظار رفتار اسپرت و تند و تیز داشت.
در صورت استفاده از حالت اتوماتیک معمولی (غیر از تیپ ترونیک دستی)، همچنان شاهد رفتار یک گیربکس استاندارد CVT خواهیم بود. مشکل نسخه اتوماتیک X22 در حقیقت ضعف نسبی پیشرانه و تعداد نسبتا کم ضرایب گیربکس (تنها چهار دنده) بود که تواناییهای فنی خودرو را اندکی محدود ساخته و از لذت سواری آن در مسیرهای غیر شهری کم میکرد. به همین دلیل بسیاری از خریداران همچنان نسخه دستی پنج سرعت را به مدل اتوماتیک آن ترجیح میدادند. نمای عقب ام وی ام X22 پرو MT به نسخه های قبلی خود وفادار بوده و شاهد تغییرات زیادی نیستیم. چراغ های عقب مانند چراغ های نسل های قبلی خود است و به وسیله یک نوار به هم متصل شده اند و در مرکز این نوار لوگو MVM قرار گرفته اند. نکته دیگری که در نمای عقب ام وی ام x22 پرو دنده ای می توانیم به آن اشاره کنیم دو خروجی تزئینی و یا فیک اگزوز است که درون سپر عقب قرار گرفته و توسط دیفیوزر دز سپر به هم متصل شده اند.
چراغ های روشنایی اصلی در زیر چراغ های روشنایی روز و در سپر قرار گرفته اند که نوع چراغ ها بر خلاف نسخه اتومات X22 pro، از نوع هالوژنی است.سبک طراحی و نحوه قرار گیری چراغ ها، به تقلید از سبک طراحی خودروهای هیوندا است و چهره اسپرت تری را به خودرو می دهد. این تغییر در طراحی از خودرویی چون هیوندای کونا الهام گرفته است که البته از سوی برند چری با چاشنیهای متفاوتی همراه شده تا از شباهت بیش از حد میان این دو خودرو بکاهد. همچنین در نمای جلو x22 پرو دنده ای دیفیوزر جلو را مشاهده می کنیم که به رنگ نقره ای و در زیر قسمت پلاک قرار گرفته است. در نماهای جانبی ام وی ام x22 پرو دنده ای یک خط طراحی را مشاهده می کنیم که از قسمت گلگیر جلو شروع شده و تا قسمت چراغ های عقب کشیده می شود. چراغ های بالا که به صورت نواری قرار گرفته اند چراغ های روشنایی اصلی نیستند بلکه چراغ های روشنایی روز (day light) هستند که از نوع led هستند.
قدرت ترمزها نیز میتواند در شرایط عادی متناسب و تا حد زیادی اطمینانبخش برآورد شود. بعد از اینکه پدال گاز mvm x22 pro را فشار دهید متوجه خواهید شد که علیرغم حذف یک سیلندر موتور، شتاب اولیه چندان تغییر نکرده و همان کارایی متعادل و متناسب با نیازهای شهری و خانوادگی را ارائه میدهد. ضمن آنکه گیربکس سی وی تی هم به صورت نرم و با دقت کافی نسبت به اشاره شما روی پدال گاز واکنش نشان میدهد و عملکرد نسبتا قابل قبولی را از خود به نمایش میگذارد. چری یکی از قدیمیترین صادرکنندگان خودروهای چینی محسوب میشود که موفق به فروش در بازار جهانی شد. هرچند که محصولات اولیه، طراحی ناخوشایند و کیفیت فنی بسیار پایین داشتند؛ اما به مرور زمان، خودروهای چری سهم بیشتری از بازار کشورهای شرق آسیا و امریکای جنوبی گرفتند.
در نتیجه ام وی ام X22 معمولی را از هر زاویهای که نگاه کنید، هنوز میتوانید المانهای ام وی ام ۳۱۵ را در ظاهر بیرونی آن ببینید. ظاهری که گویا نسخه باشگاهرفته و رشدکرده ۳۱۵ است و مستقیما ظاهر «شاسیبلندشده» برادر هاچبک خود را به نمایش میگذارد. تریم داخلی ام وی ام X22 پرو در نمونههای پیشین به نوع دو رنگ نارنجی مشکی تغییر یافته بود، اما در نسخه مورد بررسی، داشبرد سراسر به رنگ مشکی با تزئینات مشکی پیانویی و طرح فیبرکربن مات درآمده که کمی با پوشش دو رنگ رودریها و صندلیها در تضاد است. این درحالیست که نسخههای اولیه ایکس ۲۲ که فاقد سامانه ESP بودند از حیث هندلینگ با چالشهای مواجه میشدند. ام وی ام X22 در هر دو نسخه اکسلنت PRO و پرو (IE) در طی ۶ ماه گذشته چه در درب کارخانه و چه در بازار آزاد با جهش قابلتوجه قیمت مواجه شده اند. این مجموعه با تجریهی هزاران همراهی در خرید و با ارائهی خدمات همه جانبهی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربهی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست.
البته در مدل اصلی هم، طراحی نمای روبرو با توجه به ابعاد و برند چینی سازنده خودرو، رضایتبخش بود اما برای مدل پرو، تغییر چهر آنچنان خوب انجام شده که انگار تغییر نسل اتفاق افتاده است. ایکس 22 پرو دنده ای از لحاظ ظاهری تفاوت هیچ تفاوتی با نسخه اتوماتیک نداشته و تشخیص دادن این که خودروی مقابل ما دنده ای است یا اتوماتیک از روی ظاهر امکان پذیر نیست. X22 پرو دنده ای در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق نیمه مستقل تورشن بیم استفاده می کند. ترمز های این خودرو نیز در جلو از نوع دیسکی خنک شونده و در عقب از نوع دیسکی بوده و به امکاناتی نظیر سیستم ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز کمکی BA نیز مجهزند. برخلاف بسیاری دیگر از فیسلیفتهای ارائه شده در بازار ایران، x22 pro علاوه بر تحولات ظاهری دستی هم به داخل محفظه موتور خود کشیده و یک موتور گیربکس جدید را در این قسمت سکونت داده است. جلوپنجره X22 PRO به رسم تولیدات جدیدتر کمپانی چری، از نوع کهکشانی است و طرح جدید سپر نیز آخرین ترفند خودروساز چینی برای جذابتر جلوه دادن ظاهر این کراس اوور نسبتا قدیمی محسوب میشود.
در مقابل، X۲۲ پرو مجهز به گیربکس CVT (پیوسته متغیر) است که فناوری پیشرفتهتری دارد. این گیربکس با ۹ دنده مصنوعی، انتقال قدرت نرمتر و مصرف سوخت بهینهتری را ارائه میدهد، اما ممکن است در شتابگیری صدای بیشتری تولید کند. طرح رو کش صندلیها و تو دریها تغییری نکرده و مانند خودرو ایکس ۲۲ از دو رنگ مشکی و نارنجی تشکیل شده است. ام وی ام ایکس ۲۲ پرو یک کراس اوور فوقالعاده جمعوجور یا هاچبک کراس محسوب میشود. فاصله محوری این خودرو ۲۵۵۵ میلیمتر است و به لطف سقف بلند این خودرو، سرنشینان فضای کافی در اختیار دارند. حجم فضای بار این خودرو معادل ۴۲۰ لیتر است که برای یک مسافرت کوتاه خانوادگی مناسب به نظر میرسد.
همچنین حجم نفوذ صدا به کابین این محصول ام وی ام تا حدی زیاد است و شاید برای بسیاری مورد پسند نباشد. از سوی دیگر جک S3 به عنوان تنها رقیب مستقیم MVM X22 PRO نیز متاسفانه اخیرا افزایش قیمت را تجربه کرده و حالا (اذر 1400) ۵۲۸ میلیون تومان قیمت دارد. از این رو در بازاری کم رقیب شرکتهایی مانند مدیران خودرو و کرمان موتور میتوانند قیمتهای دلخواه خود را به بازار دیکته کنند. این شرایط احتمالا تا قبل از عرضه رسمی نسخه هاچ بک شاهین (آریا) به عنوان یک خودرو کراس داخلی یا نسخه داخلی سازی شده پژو ۲۰۰۸ در سال آینده ادامه خواهد داشت. در نمای جانبی، تفاوت خاصی بین ایکس ۲۲ معمولی و ایکس ۲۲ پرو دیده نمیشود که البته باتوجه به عدم تغییر نسل خودرو، طبیعی است. در تصاویر منتشر شده، رینگهای ۱۶ اینچ هم مثل سالهای قبل روی X22 پرو نصب شدهاند؛ اما تغییراتی جزئی در آینه بغلها دیده میشود.
از نکات مثبت ام وی ام ایکس ۲۲ دنده ای می توانیم به هماهنگی خوب میان موتور و گیربکس اشاره کنیم.سیستم تعلیق جلو آن از نوع مک فرسون است و سیستم تعلیق عقب از نوع توییست بیم است که با توجه به اقتصادی بودن این ماشین سواری نرم و قابل قبولی را فراهم می کند. شرکت مدیران خودرو سرانجام نخستین سری از شاسی بلند ام وی ام ایکس 22 پرو دنده ای را به دست مشتریان رساند. در همین راستا فعالان بازار در آگهیهای فروش خود، قیمت این خودرو را در بازار نیز تعیین کردند. در ادامه ضمن بررسی اختلاف قیمت MVM X22 Pro MT در بازار و کارخانه، با مشخصات فنی و امکانات آن نیز آشنا خواهیم شد.
نمایشگر جدید و فرمان دیکات، دو تغییر بزرگ وی ام X22 پرو دنده ای در مقایسه با نسل نخست این خودرو هستند. داشبورد میانی این خودرو نیز کمی به سمت راننده متمایل شده تا او کنترل بیشتری بر کابین داشته باشد. نسخه فیس لیفت با نام ام وی ام X22 pro در نمای داخل نیز با بهبودهای بصری همراه شد. ساختار کلی داشبرد با طراحی خطوط شکسته و زوایای مبهم، بدون انسجام با یکدیگر، در ابتدا کمی غریب جلوه میکند. اما ترکیب تریم مشکی پیانویی و تریم تزئیناتی شبیه به فیبر کربن، در کنار فرمان D-Cut و کلاستر آنالوگی که حالا ساختار دایره دارد، بیننده را اندکی به یاد طراحی کابین محصولات برند آئودی میاندازد.
این افزایش قیمت را تا حدی میتوان به تغییر کامل موتور٬ گیربکس٬ داشبورد و طراحی بخش جلویی خودرو نسبت داد که نسبت به مدل قبلی بهبود یافته و حالا خودرویی مدرنترو جذاب تر را یادآور میشود. نسخه اکسلنت PRO ماشین ام وی ام X22 در اردیبهشت ماه امسال از بهایی برابر با ۶۵۰ میلیون تومان در بازار آزاد برخوردار بوده است. این در حالی است که این خودرو در حال حاضر و در زمان نگارش این نوشته (آذر ۱۴۰۱) بهایی برابر با ۷۱۳ میلیون تومان دارد.
چنین رقمی در مقام مقایسه با سایر خودروهای موجود در بازار٬ رقم مناسبی محسوب میشود اما در استانداردهای جهانی عملکردی کاملا معمولی برای سیستم ترمز محسوب میشود. خودروسازی چری، در شهر ووهو استان آنهوی (Wuhu, Anhui Province) کشور چین فعالیت میکند. این شرکت در سال ۱۹۹۹ بنیان نهاده شد و از سال ۲۰۰۳ با تولید انواع خودروهای سواری آغاز به کار کرد. هماکنون چری در گروه خودروسازان برتر چین از نظر تیراژ تولید و کیفیت ساخت است. وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است.
انتظار می رود X22 پرو دنده ای شتاب ۰-۱۰۰ را با توجه به وزن ۱.۲ تنی خود، در بازه زمانی ۱۶ ثانیه طی کند. این محصول مونتاژی مدیران خودرو یک کراس اوور ساب کامپکت است که فضایی فوقالعاده جمع و جور را در اختیار سرنشینان قرار میدهد. البته سه سرنشین بزرگسال به خوبی در صندلی عقب آن جا میگیرند، اما بهوضوح بهخاطر محدود بودن فضای سر در این ناحیه افراد قدبلند به هیچ وجه تجربه راحتی از نشستن داخل کابین این خودرو نخواهند داشت. از جمله امکانات رفاهی اضافه شده به نسخه فیس لیفت ایکس ۲۲ باید به سامانه جلوگیری از عقبگرد خودرو در سربالاییها کنترل سرعت در سرازیری ترمز پارک برقی و فرمان برقی اشاره کرد که این مورد آخر در استفاده شهری معمولا مورد توجه رانندگان قرار میگیرد.
اختلاف قیمت این خودرو در بازار آزاد و کارخانه در حال حاضر رقمی بیش از ۱۱۰ میلیون تومان است که یک سود نسبتا خوب برای دلالان بازار خودرو محسوب میشود. در کابین، نمایشگر لمسی ۹ اینچ فراتر از انتظار مشتریان از یک کراساور کوچک چینی است. رابط بلوتوث، قابلیت پاسخ به تماس تلفن، کروز کنترل، ناوبری ماهوارهای، دوربین پارک، حسگر عقب، سانروف و فناوری همگامسازی مانیتور خودرو با صفحه نمایش گوشی همراه (به طوری که نمایشگر گوشی روی مانیتور منتقل شود)، مهمترین امکانات رفاهی X22 پرو خواهند بود. بدون شک، فیسلیفت تیگو ۲ به مدل جدید، ظاهر خودرو را بهبود داده و جذابتر کرده است.
بیش از هر چیز دیگر، جلو پنجره این خودرو به چشم میآید که با طرحی کهکشانی نمای زیبا و مدرن برای آن به ارمغان آورده است. چراغهای اصلی خودرو نیز روی سپر قرار گرفتهاند و جای خود را به دو چراغ دی لایت ریز و کشیده روی کاپوت دادهاند. به هر روی مدیران خودرو قیمتی در حدود 600 تا 640 میلیون تومان را برای این کراس اوور کامپکت شهری در نظر گرفتهاست (بسته به نوع خرید و شرایط فروش اعلامی) که البته رقمی نسبتا بالا در شرایط فعلی بازار محسوب میشود. دیگر تفاوت مهم نیز جایگزینی گیربکس 4 سرعته ایکس 22 با جعبه دنده 9 سرعته CVT در ایکس 22 پرو است که تجربه تعویض دنده نرمتر را برای شما به ارمغان میآورد. به صورت کلی ام وی ام ایکس ۲۲ پرو دنده ای یا همان ام وی ام ایکس ۲۲ پرو MT طراحی مشابه x22 pro دارد.
علاقه مندان جهت اطلاع از شرایط فروش x22 پرو مدیران خودرو اقساطی و نقدی، باید به سایت فروش اینترنتی آن مراجعه کنند. در این جا نحوه ورود به سامانه فروش آنلاین شرکت مدیران خودرو و ثبت سفارش x22 از طریق آن را توضیح دادیم. هم چنین، شرایط فروش اقساطی و قیمت کارخانه و بازار x22 این محصول را بررسی کردیم. نسخه جدید دنده دستی ام وی ام X22 پرو مجهز به پیشرانهای 1.5 لیتری تنفس طبیعی شده که میتواند نهایتاً 116 اسب بخار قدرت و 143 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. نیروی محرکه نیز از طریق یک جعبه دنده 5 سرعته به محور جلو منتقل میشود و دیگر خبری از گیربکس ضریب متغیر یا سی وی تی نیست.
تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقهمند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانستهها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راهگشاست، بدانیم. در تصاویر سایتهای خارجی، X22 جدید همراه با پنل تمام دیجیتال پشت فرمان نیز وجود دارد. این تجهیزات احتمالا در آینده به صورت سفارشی برای خودروی مونتاژ ایران فراهم خواهم بود.
ام وی ام ایکس ۲۲ (MVM X۲۲) در سال ۱۳۹۵ توسط شرکت مدیران خودرو به بازار ایران معرفی شد. این خودرو که بر اساس مدل چری تیگو ۳ ایکس (Chery Tiggo ۳X) طراحی شده، بهعنوان یک کراساوور کامپکت شهری با پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی و گیربکسهای دستی و اتوماتیک عرضه میشود. فرق MVM X۲۲ PRO و MVM X۲۲ در نسخه جدیدتر ایکس ۲۲ پرو که در آذرماه ۱۴۰۰ به بازار ایران عرضه شد، قابل توجه است.
پیشرانه مذکور تحت مهندسی موسوم به AVL ساخته شده و سه سیلندری است و میتواند حداکثر قدرت 101 اسب بخار و گشتاور 150 نیوتنمتر را تولید کند. جعبه دنده ام وی ام X22 پرو IE نسل جدید جعبه دندههای گروه چری است و دو قابلیت تیپ ترونیک و تعویض دنده مصنوعی تا 9 سرعته دارد. ام وی ام ایکس۲۲ پرو، ۱۰۲ اسب بخار قدرت دارد و ظاهرا، سه اسب بخار ضعیفتر از مدل قبلی است اما همراه گشتاور ۱۵۰ نیوتنمتر و کاهش وزن خالص به میزانی حدود ۲۰ کیلوگرم، شتابگیری بهتری فراهم میکند. براساس آزمونهای انجام شده با مدل جدید، سرعتگیری صفر تا صد کیلومتربرساعت ۱۴/۵ ثانیه و نهایت سرعت ۱۷۰ کیلومتربرساعت برای ایکس ۲۲ پرو فراهم است. با نزدیک شدن به زمان عرضه نسخه فیس لیفت کراس اوور ام وی ام ایکس۲۲ که با نام «امویام ایکس۲۲ پرو» وارد بازار می شود، نگاهی به تفاوت ام وی ام ایکس ۲۲ با ام وی ام ایکس ۲۲ پرو به روایت تصاویر می اندازیم.
برای صندلیها و پنلهای دربها هم تریم مشکی و نارنجی انتخاب شده است که فضای داخلی را از یکنواختی در میآورد؛ ضمن اینکه احتمالاً بتواند رضایت خیلی از رانندگان جوانتر را جلب کند. راهنمای خرید و تست بررسی ام وی ام X22 را می توانید از طریق لینک های مربوطه مطالعه فرمایید. به هیچ عنوان خریدش عاقلانه نیست .هر کی گفته خوبه دلال این خودروی چینی هست یک کراس آور بسیار ضعیف چینی هست دیگه . فاصله بین دو محور در این خودرو نسبت به رقبا بازتر است و این موضوع به افزایش راحتی سرنشین کمک میکند. در نمونه رونمایی شده، تریم داخلی دو رنگ است و ترکیب خاکستری و مشکی، آرامش بیشتری به سرنشینان میبخشد.
دیدگاهتان را بنویسید