مقایسه لیفان X60 و ام وی ام X33 S مجله همراه مکانیک کراساوورهای چینی بازار ایران
از امکانات و آپشنهای لیفان X60میتوان به سانروف دو حالته، دوربین و سنسور پارک عقب، سیستم صوتی دارای نمایشگر لمسی، کنترل سیستم پخش از روی فرمان اشاره کرد. اما در لیست آپشنهای ام وی ام X33s علاوهبر امکانات بالا مواردی چون سیستم ضدسرقت ایموبلایزر، سیستم تهویه اتوماتیک و کمربند ایمنی سه نقطهای سرنشین و کروز کنترل نیز دیده میشود. با وارد شدن به دو کابین هر دو خودرو متوجه بی کیفیتی متریال بکار رفته خواهی شد اما در بحث طراحی باز هم لیفان ایکس 60 هست با طراحی زیبا و مدرن نمای داخلی به ویژه در نمای داشبورد که شامل نورپردازی و صفحه نمایش دیجیتال است توجه شما را به خود جلب خواهد کرد. هر دو خودرو در دسته کراس اوور های شهری قرار می گیرند، اما تفاوت های قابل توجهی در طراحی و عملکرد فنی آن ها وجود دارد. در این مطلب، با مقایسه این دو مدل، تلاش می کنیم تا انتخابی هوشمندانه تر داشته باشید و همچنین مزایای MVM X22 را که آن را به گزینه ای جذاب تر تبدیل می کند، بررسی کنیم. البته به شرطی که خودروی مورد نظر علاوه بر برخورداری از وزن زیاد، از موتور قدرتمندی نیز برخوردار باشد.
این چینی نه چندان خوش سیما در مدت زمان 13.2 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست پیدا میکند. لیفان X60 و ام وی ام x33 اسپرت به عنوان یکی از ارزانترین کراس اوورها در بازار فروش خوبی را تجربه کرده اند. هرچند که فروش بالای این دو خودرو ارتباطی با کیفیت ساخت و توانایی های فنی آنها ندارد بلکه به دلیل نبود تنوع در بازار و علاقه خریداران به خودروهای شاسی بلند است که باعث شده بازاری پر رونق برایشان فراهم شود. لیفان X60 که از سال 1391 به فروش میرسد بدون شک طراحی قدیمیتری در مقایسه با ام وی ام X33 اسپرت دارد و در این زمینه حرفی برای گفتن نخواهد داشت.
لامپ های راهنمای جلو از کاسه چراغ اصلی خارج شده و به میانه های سپر منتقل شده اند. از سوی دیگر اما شرکت کرمان موتور به عنوان قطب دیگر عرضه کننده محصولات خودرویی کشور چین در بازار ایران، اقدام به فروش یک هاچبک چینی البته با ظاهری شبهکراساوور به نام لیفان ایکس50 نمود تا در این کلاس خودرویی نیز حرفی برای گفتن داشته باشد. در مقابل، شرکت چری برای طراحی داخلی خودروی ام وی ام X33s، از یک ظاهر مدرن برای غربیلک فرمان و همچنین یک داشبورد غیر قرینه استفاده کرده است. این دو عامل باعث شده است تا این خودرو، از لحاظ طراحی داخلی، از زیبایی زیادی برخوردار باشد. البته قرار دادن کروز کنترل، صفحه نمایش نسبتاً بزرگ (لمسی) و همچنین کنترلرهای سیستم صوتی، این زیبایی ظاهری را چند برابر کرده است.
در سال 1389، مدیران خودرو به عنوان شریک تجاری این خودروساز چینی در ایران، چری تیگو را با نام ام وی ام X33 در بازار ایران رونمایی کرد. در نبود کراساوورهای ارزان قیمت، علیرغم طراحی ضعیف و کیفیت بحثبرانگیز این خودرو، به فروش قابلتوجهی دست پیدا کرد. قبل از هر چیز لازم به ذکر است این خودرو، دارای نسلهای متفاوتی میباشد.
اما در مقابل، همان طور که در بخشهای قبلی این مطلب ذکر شد، خودروی ام وی ام X33 دارای نسلهای مختلفی است. به عنوان مثال، نسخه اسپرت خودروی ام وی ام X33 دارای آینهها، سقف و ستونهایی به رنگ مشکی است. نسخه اسپرت این خودرو همچنین دارای دیفیوزر عقب و جلو و همچنین دارای رکاب اسپرت در زیر دربهای خود میباشد. بنابراین امتیاز این بخش، به دلیل تنوع بیشتر، به خودروی ام وی ام X33 میرسد.
این شاسیبلند کوچک شهری، در بازار چین جایگاه خوبی برای خود دستوپا کرد و به خودرویی موفق در فروش تبدیل شد.در سال 1389، مدیران خودرو به عنوان شریک تجاری این خودروساز چینی در ایران، تیگو 3 را با نام ام وی ام X33s در بازار ایران رونمایی کرد. در نبود کراساوورهای ارزان قیمت، علیرغم طراحی ضعیف و کیفیت بحثبرانگیز این خودرو، به فروش قابلتوجهی دست پیدا کرد.نسخه بعدی ام وی ام X33s در سال 93 وارد بازار خودرو شد که تغییرات کمی نسبت به نسخه قبلی داشت. درنهایت، دو سال بعد سومین نسخه ام وی ام X33s هم روانه بازار شد.در قلب ام وی امX33S ، یک پیشرانه 4 سیلندر 1971 سی سی قرارداده شده است که ازنظر راندمان و بازدهی در سطح متوسطی قرار دارد.
ام وی ام 315 (چری A13 یا فالوین2) نخستین مرتبه در اوایل دهه ۹۰ شمسی از طریق نماینده رسمی چری در ایران یعنی مدیران خودرو وارد بازار کم تنوع خودروی کشورمان شد. کیفیت سواری دو کراساوور موردنظر، در دسته اسپرت و نسبتا خشک طبقهبندی میشود که این مورد اندکی در ام وی ام بیشتر احساس خواهد شد. از نظر عایقبندی کابین نیز لیفان در رده پایینتری قرار میگیرد و صدای بیشتری در فضای داخل آن به گوش خواهد رسید. تعادل و پایداری این دو خودرو حین عبور از پیچ در حالت عادی، چندان نگرانکننده نیست؛ اما در سرعتهای بالا، باید مراقب بروز حرکات گهوارهای در اتاق بود. نسل اول ام وی ام X33 از دیدگاه ظاهری به واقع هیچ المان جذاب، چشمگیر و خیره کنندهای ندارد. به هین دلیل از دیدگاه طراحی خودرویی قدیمی از ساختههای ریزنقشهای سرزمین پهناور چین است پس نباید از آن انتظار زیادی داشت.
قسمت عقبی خودرو هم طراحی سادهای دارد و تنها چراغهای عمودی در طرفین و یا دیفیوزر نصب شده زیر سپر، کمی از سادگی قسمت پشتی X60 کم کرده است. همانطور که گفته شد X22 از ابعاد بزرگتری برخوردار است و در نتیجه وزن بیشتری هم دارد که همین عامل باعث می شود شتاب و سرعت کمتری را نسبت به X50 داشته باشد. فرم چراغهای جلو و جلوپنجره کوچک و کشیده آن، تا حدی با ام وی ام 315 مشابهت دارد اما مجرای ورودی هوا که بر روی سپر تعبیه شده نسبت به 315 کاملا متفاوت بوده و به سمت بالا تا زیر جلو پنجره کشیده شده است، به طوری که جایگاه نصب پلاک را نیز در دل خود جای داده است. جهت بهرهمندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخشهای مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.
چرا که اگر چری در طراحی بیرونی از آن تقلید کرده بود، لیفان در طراحی داخلی به سراغ نسل بعدی آن رفته است! طرح داشبورد، کنسول و حتی کلیدهای روی آن در ایکس 60، عینا از راو 4 کپی برداری شده اند! حتی همچون راو 4، طرح دریچه های کناری هم با دریچه های وسط، متفاوت است. کنترلر های تهویه به شکل سه دکمه دوار و با حالتی زاویه دار در دسترس راننده هستند.
به طور کلی، طراحی داخلی خودروی ام وی ام X33s نسبت به خودروی لیفان X60، مدرنتر و به روزتر است. بنابراین امتیاز این بخش نیز به سومین نسخه و دومین فیس لیفت از خودروی ام وی ام X33 میرسد. به همین دلیل، خودروی ام وی ام X33 دارای سه مدل مجزا است که توسط شرکت ام وی ام (مدیران خودرو) مونتاژ میشود. نسخه اول این خودرو، در سال 2005 توسط سرکت خودروسازی چری تولید شده و وارد بازارهای خودرو شد. از این رو، تنها یکی از موتورهای به کار برده شده در یکی از نسلهای این خودرو در این بخش مورد بررسی قرار میگیرد. جالب است بدانید شرکت خودروسازی لیفان، برای طراحی و تولید موتورهای به کار برده شده در این خودرو، از شرکت انگلیسی ریکاردو کمک گرفته است.
با این تفاسیر، درمجموع به نظر میرسد ام وی ام ایکس ۲۲ با اختلاف بسیار اندک برنده این بخش از رقابت باشد. چنین نتایجی به خوبی نشاندهنده سطح امنیت بسیار ضعیف ام وی ام ایکس 33 است. این مجموعه با تجریهی هزاران همراهی در خرید و با ارائهی خدمات همه جانبهی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربهی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست. در بحث آپشنها و امکانات رفاهی، ام وی ام 550 در مقایسه با لیفان 620 تلنت 1.8 لیتری از برتری خاصی برخوردار نیست و هر دو خودرو تقریبا سطح مشابهی از تجهیزات رفاهی را در اختیار سرنشینان خود میگذارند. با مطالعه جدول زیر میتوانید از جزئیات بیشتری پیرامون امکانات و آپشنهای رفاهی این دو خودرو اطلاع پیدا کنید. زمان دقیقی برای فروش خودرو اعلام نشده، اما به احتمال زیاد در اواسط سال ۱۴۰۴ مشتریان امکان خرید خودرو را خواهند داشت.
این پیشرانه که در مدل قبلی X33s نیز وجود داشته به یک گیربکس ۷ سرعته CVT با قابلیت تعویض دستی متصل شده و نیروی خود را به چرخهای جلو انتقال میدهد. این خودرو برای اولینبار با گیربکس 5 سرعته دستی به بازار عرضه شد؛ هرچند که بعدها کرمانموتور، گیربکس اتوماتیک CVT را هم به لیست امکانات این خودرو اضافه کرد. یکی دیگر از ضعفهای فنی X60 عدمهماهنگی موتور و گیربکس است که باعث شده عملکرد چندان سریعی را در این خودرو مشاهده نکنیم؛ البته نمونه مجهز به گیربکس دستی از لحاظ چالاکی در وضعیت بهتری نسبت به نمونه اتوماتیک قرار دارد. لیفان 620 در زمره اولین سدانهای چینی عرضهشده در بازار ایران دستهبندی میشود.
این دو عامل باعث شده تا خودروی لیفان X60 در مدت زمان نسبتاً کوتاهی بتواند به یکی از پر طرفدارترین خودروهای چینی موجود در کشور ایران تبدیل شود. در این قسمت، دو خودروی ام وی ام X33 و لیفان X60، از لحاظ فنی مورد مقایسه قرار میگیرند. لازم به ذکر است موتور خودروی لیفان X60 یک خودروی 4 سیلندر با حجم 1794 سی سی میباشد.
البته نسخه اولیهای که توسط کرمان موتور وارد ایران شد، دارای یک گیربکس 5 سرعته دستی بود که با گذشت زمان، توسط شرکت کرمان موتور ارتقا داده شد. کلام پایانی مقاله مقایسه لیفان X60 و ام وی ام X33 S اینکه، کراساوورهای هم رده با لیفانX60 و ام وی ام X33s در بازار خودرو ایران کم نیستند. اما اگر شما تصمیم به خرید یکی از این دو خودرو را دارید، باید بدانید که هر دو خودرو وضعیت تقریبا برابری دارند و در یک حد و اندازه هستند. لطفا نظرات خود را درباره خودروهای نام برده شده در این مقایسه با ما و دیگر مخاطبین مجله خودرو همراه مکانیک به اشتراک بگذارید. برای اطلاع از قیمت ام وی ام X33 s اتوماتیک ساده و قیمت لیفان X60 اتوماتیک کلیک کنید.
کراساوور لیفان به دلیل بهرهمندی از گیربکس سی وی تی و همچنین وزن بیشتر، عملکرد آرامتری از خود ارائه میدهد؛ بهویژه شتابگیری اولیه آن نسبت به حریف مجهز به گیربکس 4سرعته اتوماتیک، کندتر است و از این حیث، نمیتواند نظر مشتریان جوانتر را به نحو احسنت نسبت به خود جلب کند. مشکل دیگری که برخی از مالکان لیفان X60 به آن اشاره میکنند، عدم کشش مطلوب خودرو حین حرکت در سربالاییها است که باعث انتقاد بسیاری از مالکان نسبت به این مسئله شده است. اعداد و ارقام فنی در نسخههای اتوماتیک هر دو خودرو حتی بدتر از آن چیزی است که بیان شد. یکی از مهمترین ضعفهای این دست خودروهای چینی نداشتن توان کافی مجموعه فنی و مخصوصا ضعف گیربکس اتوماتیک CVT آنها برای عبور از شیبهای تند و تیز مانند مناطق شمالی شهر تهران است که موجب نارضایتی بسیاری از مشتریان ایرانی شد؛ هرچند که در دراز مدت خریداران نیز با آن کنار آمدند.
اگر بخواهیم به دو محصول چینی بسیار مشهور از کلاس سدانهای جمعوجور اقتصادی موجود در بازار کشورمان اشارهکنیم، بیشک «ام وی ام 550» و «لیفان 620» اولین گزینههایی هستند که نامشان به ذهن خطور خواهد کرد. به لطف برجستگیهای ایجاد شده بر روی گلگیرهای لیفان X60، این خودرو از چراغهایی بزرگ و کشیده و متناسب با جلوپنجره برخوردار است. البته به عقیده برخی این برآمدگیها کمی اغراقآمیز و نامتوازن با بدنه خودرو است. باید اعتراف کرد که این خودرو در قیاس با لیفان X60 چهرهای مدرنتر و البته جوانپسندانه دارد.
مدلهای مختلف خودروی لیفان، مجهز به انواع سنسورها و آپشنهای الکترونیکی هستند که مصرف باتری آن را افزایش میدهند. درنتیجه، بهطورکلی، باتری، یکی از پرمصرفترین لوازم یدکی Lifan محسوب میشود. تعویض بهموقع این قطعه بر عملکرد کل سیستم برق خودرو تاثیر مثبت دارد. این شراکت تا حدی تداوم پیدا کرده و ریشه دوانیده که حالا کمپانی معتبر چری برای نشان ایرانی ام وی ام یک محصول خاص تولید کرده تا آن را به صورت اختصاصی در بازار ایران عرضه کند. البته انتظار نداریم که کمپانی چری از پلتفرم یا اتاق جدید برای عرضه یک محصول در بازار ایران استفاده کند.
در سایر قسمتها هر دو خودرو تقریبا عملکرد و شرایط نزدیکی دارند و نمیتوان برتری محسوسی برای یکی نسبت به دیگری قائل شد. چنین فروشگاههایی معمولا تنوع بالایی از لوازم یدکی Lifan داشته و مانند زدفیت، همه مدلهای موجود این خودرو در ایران را پوشش میدهند. مزیت مهم فروشگاه zed.fit، ارائه مشاوره خرید توسط کارشناسان این شرکت است. خدماتی که میتواند از صرف هزینههای اضافه جلوگیری کرده و تجربه خرید خوبی برای مشتری رقم بزند.
مدیران خودرو شاید یکی از اولین خودوسازان خصوصی در همکاری مستقیم چینیها بود اما بدون شک در این بازار پرسود تنها نبود. به مقایسه لیفان X60 و ام وی ام X33 S از نظر ظاهری رسیدیم؛ از آنجایی که لیفانX60 اولین بار در سال 2011 وارد بازار شده است، طبیعتا طراحی ظاهری آن قدیمی به نظر میرسد و جذابیت زیادی برای خریداران ندارد. نمای جلویی خودرو بیشباهت به نسل اول هیوندای سانتافه نیست که البته کموکاستیهایی نیز دارد. در سال 1396 ایجاد تغییراتی در جلوپنجره و چراغهای این خودرو باعث شد تا لیفان X60 چهرهای بهمراتب جذابتر و مهیجتر به خود بگیرد.
البته برخی اصلاحات و ارتقای نرمافزاری روی پیشرانه این خودرو صورت گرفته تا توان بیشتری را بهصورت دقیقتر به چرخهای جلو منتقل کند. همچنین گیربکس دو کلاچه ۶ سرعته حالا از نوع روغنی شده تا استهلاک کمتری داشته باشد و عملکرد روان و دقیقتری نسبت به نمونههای خشک از خود نشان دهد. به گزارش وب سایت خبری «پیشرانه» در ادامه مقاله مقایسه لیفان ایکس ۶۰ با ام وی ام ایکس ۳۳ قصد داریم تا به بررسی ویژگیهای این دو خودرو و مقایسه آنها با یکدیگر از جنبههای مختلف بپردازیم. مقایسه ام وی ام 530 با لیفان 620 برای افرادی جالب است که تصمیم دارند یک خودرو میان رده دست دوم چینی را خریداری کنند. هر دو خودروی ام وی ام 530 و لیفان 620 توقف تولید شدهاند و آنها را تنها در بازار دست دوم خودرو میتوانید خریداری نمایید. در این مقاله به معرفی ام وی ام 530 و لیفان 620 میپردازیم و سپس با یکدیگر مقایسه میکنیم.
همچنین به علت یکسان بودن پیشرانه و جعبهدنده ام وی ام 550 با کراساوور امویام ایکس 33، مالکان این خودرو دغدغه کمتری در رابطه با تأمین قطعات یدکی و دریافت خدمات پس از فروش گسترده خواهند داشت. البته بهرهمندی پیشرانه لیفان 620 از زنجیر تایم بهجای تسمه، مزیتی است که تقریبا هیچکدام از رقبای حاضر در این رنج قیمت از آن سود نمیبرند. با تمام این تفاسیر میتوان با اختلاف نهچندان زیاد ام وی ام 550 را برنده این رقابت و دارای ارزش خرید بیشتر در مقایسه با لیفان 620 دانست. جدیدترین نسل ام وی ام X33s در دو تیپ ساده و اسپورت عرضه میشوند که تفاوتهای آنها به رنگ سقف و همچنین وجود گارد و رکاب محدود میشود. برای اینکه مقایسه منصفانهای داشته باشیم نمونه ساده را انتخاب میکنیم که از پیشرانه ۴ سیلندر ۲ لیتری تنفس طبیعی با قدرت ۱۳۶ اسب بخار و گشتاور 180 نیوتون متر بهره میبرد.
سپر ایکس 33 همچون خودروهای دهه نود میلادی، به شکل یکپارچه و با درز زیاد از بدنه، نصب شده است. ورودی ها هوای سپر، کوچک هستند و دو مه شکن بزرگ هم در دو طرف سپر، دیده می شوند. از سوی دیگر لیفان 620 تلنت از پیشرانه چهار سیلندر 1.8 لیتری مجهز به زنجیر تایم با قدرت 131 اسب بخار و گشتاور 160 نیوتنمتر نیرو میگیرد. این میزان توان خروجی بهوسیله یک گیربکس 5 سرعته دستی بهسوی چرخهای جلو انتقال داده میشود.
سواری لیفان ایکس 60، نسبت به کراس اوور بودن خودرو، نرم و راضی کننده است. فرمان هیدرولیک خودرو هم آنچنان نرم است که تصور می کنید با یک فرمان الکتریکی طرف هستید! پایداری ایکس 60 را می توان قابل قبول دانست، اما جای خالی ESP در این خودرو به وضوح احساس می شود. ام وی ام X33s، برای اولین بار در کشور چین و با نام چری تیگو 3 معرفی شد.
این پیشرانه قادر به تولید 132 اسب بخار قدرت در 5750 دور در دقیقه و 180 نیوتنمتر گشتاور در 4300 دور در دقیقه است. ناگفته نماند که ام وی ام 550 مجهز به گیربکس 5 سرعته دستی نیز در بازار کشورمان حضور دارد. البته پس از گذشت چند سال، به دلیل پیشرفت کمپانیهای خودروسازی چینی و همچنین پر رنگتر شدن نقش خودروهای چینی دیگر در بازارهای خودروی ایران، این مدل خودرو با گذشت زمان، طرفداران خود را از دست داد. شرکت کرمان موتور برای بازگرداندن این خودرو به دوران اوج خود، مدل اتوماتیک خودروی لیفان X60 را در سال 1395 ارائه کرد. امروزه خودروهای چینی توانستهاند بخش بزرگی از بازار خودروهای موجود در کشور ایران را تصاحب کنند.
لیفان ایکس 60 به لطف بهره مندی از سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها در موتور، شتاب گیری قابل قبولی دارد. نسبت خوب قدرت به وزن هم در این خودرو، به چالاکی بیشتر آن، کمک کرده است. هر چند که نمی توان عملکرد گیربکس را بی نقص دانست و در دنده های سنگین تر، ناهماهنگی هایی میان آن و موتور، دیده می شود. اما در دنده های سبک تر، لیفان ایکس 60 به خوبی دور می گیرد و از کشش مناسبی برخوردار است. البته برقی بودن دریچه گاز سبب شده که تیک آف اولیه ایکس 60 با اندکی کندی صورت بگیرد.
اما ساعت دیجیتال ایکس 60، بیش از اندازه بالاست و به زحمت توسط سرنشینان دیده می شود! اما صفحه کیلومتر ایکس 60، نسبتا مدرن است و عقربه سرعت شمار آن هم به صورت دیجیتالی در آمده است. استفاده از نور پردازی آبی در این پشت آمپر و سایر تجهیزات کابین ایکس 60، حس خوبی به سرنشینان می دهد. تریم داخلی هم به صورت دو رنگ کرم – خاکستری است که زیبایی بصری بیشتری از تریم تک رنگ دارد. در جای جای کابین از قطعات پلاستیکی نقره ای رنگ استفاده شده که حکم تزئینات طرح کروم را دارند.
کیفیت متریال استفاده شده در کابین X77 در حد مناسب است و از محصولی در این کلاس انتظار بیشتر از این هم نمیرود. همچنین به دلیل فاصله محوری قابل قبول، میتوانیم فضای جادار برای سرنشینان ردیف جلو و داخل کابین این محصول مدیران خودرو بیابیم. خوشبختانه طراحی داخلی و به ویژه بخش داشبورد ام وی ام X77 بهطور کامل متحول شده و حالا از یک سبک نوین مطابق با محصولات جدید چینی استفاده میکند. سبک طراحی طبق معمول از نمایشگرهای یکپارچه مالتیمدیا با نمایشگر کیلومترشمار به حالت شناور بهره میبرد که جلوه فناورانه و زیباییشناختی کابین را ارتقا بخشیده است. شرکت مدیران خودرو قدیمیترین و اصلیترین شریک کمپانی چری در ایران محسوب میشود که از حدود بیش از ۱۵ سال پیش (اواسط دهه ۸۰)، مونتاژ و عرضه محصولات این خودروساز چینی در ایران را بر عهده دارد. در مقایسه لیفان ایکس ۶۰ با ام وی ام X33 باید گفت طراحی هر دو خودرو به سبک خودروهای شرقی بوده و تلاش شده تا کپی موفقی از سایر شاسیبلندها انجام بشود.
در این میان، دو خودروی محبوب یعنی لیفان X60 و MVM X22 به دلیل قیمت مناسب و ویژگی های متنوع، توجه خریداران را به خود جلب کرده اند. طراحی بیرونی خودرو یکی دیگر از مهمترین معیارهای مقایسه خودروهای مختلف است. لازم است بدانید هیچ کدام از دو خودروی مورد مقایسه، از یک طراحی نو و به روز برخوردار نیستند. به طور کلی، مناسب بودن یا نبودن طراحی بیرونی یک خودرو، تا حد زیادی بستگی به نظر متقاضی دارد. بنابراین با توجه به اینکه هیچ کدام از این دو خودرو از یک طراحی متفاوت و نو بهرهمند نیستند، نمیتوان امتیاز این بخش را با قطعیت کامل به یکی از این دو خودرو داد. همان طور که در ابتدای این مطلب ذکر شد، امروزه خودروهای بسیار متنوعی در بازارهای خودرو موجود هستند.
در سمت دیگر، MVM X22 نیز با محور محرک دیفرانسیل جلو عرضه شده است، اما تفاوت عمده آن در استفاده از گیربکس 5 دنده دستی است که به راننده اجازه کنترل دقیق تری روی شتاب و انتقال قدرت می دهد. این خودرو از یک موتور 4 سیلندر با حجم 1.5 لیتر بهره می برد که در مقایسه با لیفان X60، کمی کوچک تر است اما عملکرد بهینه تری در مصرف سوخت و شتاب ارائه می دهد. از لحاظ فنی، موتور خودروی ام وی ام 530، قدرتمندتر از موتور خودروی لیفان 620 است. خودروی ام وی ام 530 از یک موتور با حجم 1971 سی سی و خودروی لیفان 620 از یک موتور با حجم 1794 سی سی بهره میبرد.
با توجه به شرایط جادهای و فرهنگ رانندگی در ایران، لنتهای ترمز، جزء پرمتقاضیترین لوازم یدکی Lifan هستند. این موضوع در مورد مدلهای SUV، شاسیبلند و کراساوور بیشتر صدق میکند. به همین دلیل است که لنت ترمز، بخش مهمی از بازار لوازم یدکی Lifan 520 را بهعنوان یک کراساوور شهری به خود اختصاص میدهد. مانند هر خودروی دیگری، برخی لوازم یدکی لیفان نیز نسبت به دیگر قطعات آن در کشور ما پرمصرفتر هستند. بهعبارتی اگر صاحب این خودرو باشید به احتمال زیاد، پس از مدتی رانندگی در جادههای ایران به آنها نیاز پیدا میکنید.
در بخش مقالههای مقایسهای خودرو اینبار به سراغ دو چینی کهنهکار بازار خودرو رفتهایم. در این مقاله، قصد داریم به مقایسه لیفان X60 و ام وی ام X33 S بپردازیم. در یک سوی این مقایسه، ام وی ام X33 به عنوان یکی قدیمیترین و شناختهشدهترین کراساوورهای چینی بازار ایران و در سمت دیگر، لیفان X60 محصول چندساله شرکت کرمان موتور قرار دارد. یکی دیگر از مواردی که افراد زیادی به آن اهمیت میدهند، طراحی داخلی خودرو است. در بخش مقایسه خودروهای ام وی ام X33 و لیفان X60 از لحاظ ظاهر بیرونی، خودروی ام وی ام X33 به دلیل به روزتر بودن نسبت به لیفان X60، توانست امتیاز آن مرحله را با فاصله نسبتاً زیادی نسبت به رقیب خود، کسب کند.
ایمنی یکی از مهم ترین معیار ها برای انتخاب خودرو است، به ویژه در دسته کراس اوور های شهری که برای خانواده ها و استفاده روزمره طراحی شده اند. لیفان X60 و MVM X22 هر دو دارای تجهیزات ایمنی استانداردی هستند، اما تفاوت هایی در سطح امکانات و تکنولوژی های ایمنی بین این دو مدل وجود دارد. لیفان X60 با حجم باک 55 لیتر برای سفر های طولانی تر مناسب تر به نظر می رسد، در حالی که حجم باک 50 لیتری MVM X22 با توجه به مصرف سوخت کمتر آن، کاملاً کافی به نظر می رسد.
فضای داخلی لیفان ایکس50 در قیاس با ام وی ام 315 مدرنتر و جذاب تر احساس میشود. در آنجا یک سیستم پخش صوت سنتی حضور دارد و از طراحی دلنشینتری برخوردار است. نمونه دندهای X22 اسپرت اکسلنت در حال حاضر، از لحاظ قیمت به مدل اتوماتیک لیفان X60 بسیار نزدیک است و به همین بهانه، قصد داریم تا در مقاله پیش رو به مقایسه ام وی ام ایکس 22 و لیفان ایکس 60 بپردازیم. در سوی دیگر لیفان 620 نیز شرایط بهتری از ام وی ام 550 در بازار ندارد و همچون رقیب هموطنش آهسته و پیوسته راه خود را در بازار ایران ادامه میدهد.
یکی دیگر از مهمترین معیارهایی که بر اساس آن میتوانستیم خودروهای لیفان X60 و ام وی ام X33 را مورد مقایسه قرار دهیم، آپشنهای به کار برده شده در هر یک از این خودروها میباشد. به طور کلی، خودروهای مختلف را از دیدگاههای مختلفی میتوان مورد مقایسه قرار داد. بر اساس چهار معیاری که در این مقاله برای مقایسه این دو خودرو در نظر گرفته شد، خودروی ام وی ام X33، امتیاز بهتری را نسبت به خودروی لیفان X60 کسب میکند. همان طور که ذکر شد، خودروی لیفان X60، برای اولین بار در سال 2011 وارد کشور ایران شد. به همین دلیل، این خودرو از ظاهر قدیمیتری نسبت به خودروی ام وی ام X33 برخوردار است.
البته در نظر داشته باشید که به جز تفاوت فنی و ایمنی، برتری دادن به هر یک از این خودروها از لحاظ ظاهر بیرونی و طراحی داخلی، بستگی به نظر شخصی و سلیقه متقاضی دارد. به عنوان مثال یک شخص ممکن است بر اساس سلیقه شخصی خود، امتیاز بخش طراحی داخلی را به خودروی لیفان X60 بدهد. بنابراین شما با توجه به سلیقه شخصی خود و همچنین با در نظر گرفتن تفاوتهای فنی، ایمنی و آپشنهای متفاوت در نظر گرفته شده برای هر یک از این خودروها، میتوانید یکی از این دو خودرو را انتخاب کنید. برای طراحی داخلی خودروی لیفان X60، از خودروی تویوتا راوفور الگوبرداری شده است. قرار دادن پنل کنترلی میان داشبود و دریچههای تهویه مطبوع برای این خودرو، باعث تحقق این امر شده است. البته چیدمان ایدهآل کنسول نیز در افزایش زیبایی طراحی داخلی خودروی لیفان X60 تاثیر بسیار زیادی گذاشته است.
در مقابل، حداکثر توان لیفان 620، 131 اسب بخار در 6000 دور دقیقه میباشد. ام وی ام X22، از پیشرانه ۱.۵ لیتری به قدرت 105 اسببخار و گشتاور ۱۳۵ نیوتنمتر برخوردار است. مانند دیگر محصولات چری، درون کابین ام وی ام X33s هم با نمایی جذاب و جوانپسند مواجه هستیم. در اولین بخش از مقایسه ام وی ام 550 و لیفان 620 به بررسی طراحی این دو خودرو خواهیم پرداخت؛ عرضه MVM 550 چند سال پس از LIFAN 620 صورت گرفته است، بههمیندلیل از طراحی مدرنتر و خوشایندتری در مقایسه با رقیب هموطن خود سود میبرد. در نمای جانبی ام وی ام 550 نسبت به نسخه قبلی (ام وی ام ۵۳۰) تغییرات چندانی اعمال نشدهاست، اما نمای جلو و عقب آن کمی جذابتر از قبل بهنظر میرسد. سبک طراحی چراغهای نسبتا حجیم به همراه شمایل ساده اما کم نقص سپرها و جلوپنجره مزین به نوارهای کرومی، باعث شده ام وی ام 550 در مقایسه با لیفان 620 از نمای ظاهری زیبا و هماهنگتری برخوردار باشد.
حال آنکه ایکس 33 همان خلق و خوی مدل های قدیمی راو 4 را دارد و ظاهر کلاسیک تری را به نمایش می گذارد. طول ایکس 60 هم بیشتر است و این طول بلندتر، در نمای کناری به وضوح احساس می شود. افزون بر کاپوت بلندتر ایکس 60، دربهای عقب این خودرو هم کشیدگی بیشتری از رقیب دارند.
درست بر خلاف نسل های بعدی این خودرو که به گیربکس CVT مجهز شدند و این ویژگی مثبت را از دست دادند. البته تکنولوژی موتور چری از لیفان قدیمی تر است و همین موضوع سبب می شود که در دور های بالاتر، ایکس 60 با اختلاف اندک، از ایکس 33 سبقت بگیرد. سواری ایکس 33 هم به مانند رقیب هم وطنش، نرم و قابل قبول تر از چیزی است که فکرش را می کنید. فرمان ایکس 33 نیز بسیار نرم است، اما ترمزهای آن به اندازه ترمزهای لیفان، قرص و محکم عمل نمی کنند. اما این اولویت با توجه به افزایش سرسام آور قیمت کالاها از جمله خودرو در بازار، مدت هاست که تبدیل به رویا شده است!
چراغهای جلو با گوشه های تیز در دو طرف یک جلوپنجره کوچک و چهار ضلعی قرار گرفتهاند. البته ناگفته نماند که ایکس 22 از سال 97 به بعد، در کنار برخی آپشنهای رفاهی، به سیستم کنترل کشش، کنترل پایداری و ترمز کمکی مجهز شده است که چنین تجهیزات امنیتی در رقیب این خودرو مشاهده نمیشود. با این حال از دیدگاه ابعاد خارجی X60 نشان دهنده کشیدگی 40 میلیمتری در طول، 25 میلمتر عرض بیشتر اما ارتفاع 15 میلیمتر کمتر آن در مقایسه با X33 است.
از لحاظ حداکثر گشتاور ایجاد شده توسط هر موتور، همچنان موتور ام وی ام 530، عملکرد بهتری نسبت به لیفان 620 از خود نشان میدهد. حداکثر گشتاور موتور ام وی ام 530، 182 نیوتن متر در 4500 دور در درقیقه میباشد. موتور لیفان 620 نیز دارای حداکثر گشتاوری برابر با 160 نیوتن متر در 4200 دور در دقیقه است. نمای جانبی لیفان ایکس50 نسبتا جذاب بوده و در قیاس با ام وی ام 315 جلوهی بهتری دارد. از طرف دیگر، اختلافاتی همچون بهرهمندی ایکس ۲۲ از کروزکنترل و نمایشگر مرکزی بزرگتر بهعلاوه دیلایت در این بین وجود دارد. در عوض، X60 اتوماتیک نیز از اتولایت، روکش صندلی چرمی و خروجی برق ۱۲ ولت بهره میبرد.
از این رو مدل X33 تا کنون در سه نسل مجزا به بازار خودرو ایران تزریق شده است در حالی که لیفان نه تنها در نسخه X60، بلکه در هیچ یک از محصولات ارائه شدهاش در بازار ایران در جوار کرمان موتور؛ به قدرت و سرعت چری و مدیران خودرو عمل نکرده است. به همین دلیل لیفان X60 از دیدگاه تنوع هرگز نمیتواند با X33 مدیران خودرو سرشاخ شود. با اینحال نباید از انصاف گذشت؛ طراحی ظاهری و داخلی ام وی ام 550 قدری مدرنتر و دلپذیرتر بهنظر میرسد و از کیفیت سواری خوشایندتری برای مصارف خانوادگی سود میبرد.
لیفان 620 نیز از همین سطح ایمنی برخوردار بوده و موفق به کسب سه ستاره ایمنی از موسسه C-NCAP کم شدهاست. بنابراین میتوان سطح امنیتی که این دو خودرو به سرنشینان خود ارائه میدهند را تقریبا یکسان دانست. با مطالعه جدول زیر اطلاعات دقیقتری نسبت به نوع تجهیزات ایمنی ام وی ام 550 و لیفان 620 به دست خواهید آورد. کلاس سدانهای جمعوجور شهری در کشور ما با استقبال بیشماری روبرو بوده و همین امر سبب شدهاست تا خودروسازان همواره روی فروش محصولات خود در این کلاس خودرویی حساب ویژهای باز کنند.
این موتور در مینی کوپرهای تولید شده توسط بی ام، نیز به کار برده شده است. حداکثر سرعتی که خودروی لیفان 620 میتواند به آن دست یابد، 180 کیلومتر بر ساعت است. در طرف دیگر رقیب هموطن یعنی X60 حضور دارد که قلب تپنده آن پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری با قدرت ۱۳۱ اسب بخار و گشتاور ۱۶۸ نیوتون متر استفاده میکند. این گیربکس اگرچه باعث کندی حرکت خودرو شده اما مشکلات نمونه دستی را ندارد. خب پس در این بخش از مقایسه لیفان ایکس ۶۰ با ام وی ام X33 شاید نتوان هیچیک از دو رقیب را برتر مطلق دانست. کلام پایانی مقاله مقایسه لیفان X60 و ام وی ام X33 S اینکه، کراساوورهای هم رده با لیفانX60 و ام وی ام X33s در بازار خودرو ایران کم نیستند.اما اگر شما تصمیم به خرید یکی از این دو خودرو را دارید، باید بدانید که هر دو خودرو وضعیت تقریبا برابری دارند و در یک حد و اندازه هستند.
از مهمترین معایبی که میتوان برای این خودرو نام برد، میتوان به کیفیت ساخت نسبتاً پایین، وجود ضعف در گیربکس و عایق بندی کابین خودرو اشاره کرد. جعبه دنده ام وی ام 530 نیز مانند جعبه دنده خودروی لیفان 620، یک جعبه دنده 5 سرعته دستی است. اما شرکت لیفان برای جبران این مورد، امکانات مختلف و ایمنی بالایی را برای لیفان 620 در نظر گرفته است.
خودروسازان چینی همواره در تلاش هستند با افزایش کیفیت و در نظر گرفتن قیمتهای مناسب برای خودروهای خود، مشتریان خود را حفظ کنند. دو مورد از خودروهای چینی که در کشور ایران متقاضیان زیادی دارند، خودروهای ام وی ام X33 و لیفان X60 هستند. در ادامه، هر یک از این دو خودرو به صورت جداگانه مورد بررسی قرار گرفته و سپس هر دوی آنها نسبت به یکدیگر مورد مقایسه قرار میگیرند. اما در سمت دیگر، ام وی ام X33s با یک پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر و حجم 1971 سی سی قرار دارد که توانایی تولید نیرویی معادل 139 اسببخار و گشتاور 182 نیوتون متر را دارد. وزن زیاد خودرو و قدرت کم موتور باعث شده است تا شاهد شتاب اولیه ضعیفی باشیم.
با ماشین3 همراه باشید تا به مقایسه لیفان x60 با ام وی ام x33 بپردازیم . اگر از نمای جانبی به لیفان X50 نگاهی بیاندازید بیشتر شبیه یک خودروی هاچ بک میباشد تا کراس اوور. به طور متوسط، ام وی ام 530 به ازای پیمودن هر 100 کیلومتر مسافت، سوختی برابر با 6.8 لیتر را مصرف میکند.
بنابراین مطابق انتظار، اتاق و پلتفرم این خودرو کاملا برای بازار ایران آشنا بوده و متعلق به چری تیگو ۷ IE یا همان تیگو ۷ نسل قدیم محسوب میشود. با این حال، فیسلیفت کلی روی این اتاق صورت گرفته و کابین و امکانات آن کاملا تغییر کرده تا در حد یک خودروی امروزی توسعه پیدا کند و بتواند با رقبای میانقیمت نبرد نزدیکی را انجام دهد. محصول مدیران خودرو در هر صد کیلومتر مصرف سوخت حدود ۸.۵ کیلومتری دارد. متأسفانه اطلاع دقیقی از مصرف سوخت نسخه اتوماتیک لیفان X60 در دست نیست اما مدل دستی آن مصرف سوخت ترکیبی ۸.۲ لیتری داشته بنابراین انتظار داریم مدل اتوماتیک مصرف بیشتری داشته باشد.
تعویض بهموقع فیلترها سبب افزایش طول عمر دیگر قطعات مانند موتور، سیستم خنکسازی و غیره شده و از هزینههای بیشتر جلوگیری میکند. یکی از اصلیترین و قابل مشاهدهترین تفاوتها بین دو خودروی مختلف، تفاوت ظاهری آنها است. برای مقایسه ظاهر خودروهای ام وی ام X33 و لیفان X60، لازم است به تاریخ تولید و وارد شدن آنها به کشور ایران اشاره کنیم. زیرا هر چه تاریخ تولید یک خودرو جدیدتر باشد، از ظاهر به روزتری نیز برخوردار خواهد بود.
این در صورتی است که این عدد برای لیفان 620، تا 8.8 لیتر افزایش پیدا میکند. بنابراین مصرف سوخت لیفان 620 حدوداً دو لیتر بیشتر از رقیب خود است (به ازای هر 100 کیلومتر مسافت). در مقاله پیش رو قصد داریم تا این دو خودروی هاچبک چینی را در برابر یکدیگر قرار داده و آنها را نسبت به یکدیگر محک بزنیم. هردو خودرو صندلیهای راحت و باکیفیتی دارند که هنگام رانندگی در مسافتهای طولانی، باعث احساس خستگی در راننده نمیشوند. در مورد صندوق عقب باید اشاره کنیم که فضایی معادل صندوق عقب تیگو ۷ نسل قدیم در محفظه پشت صندلیهای ردیف دوم ام وی ام X77 جانمایی شده که تقریبا معادل ۴۱۰ لیتر است. نهایتاً به بحث قیمت میرسیم که شاید مهمترین فاکتور برای خرید این دوشاسی بلند باشد.
دیدگاهتان را بنویسید