ام وی ام بهتر است یا دنا پلاس توربو

مقایسه دنا و دنا پلاس؛ مقایسه و بررسی انواع تیپ های دنا خودرو

آنتن سقف دنای ساده در دنا پلاس به شکل آنتن کوسه ای درآمده و در انتهای سقف قرار گرفته است. آینه های جانبی نیز در دنا پلاس بازطراحی شده اند و با طراحی جدید همچنان به راهنما مجهز هستند. جدا از تمایزهای طراحی، یکی از مهم‌ترین موارد مقایسه x22 معمولی با x22 pro در بخش امکانات رفاهی و ایمنی است. ام وی ام X22 ایران که در سال ۱۳۹۵ از سوی شرکت مدیران خودرو و از برند MVM روانه بازار شد، در حقیقت چری تیگو 3x است که در بازارهای بین‌المللی با نام‌های دیگر چری تیگو ۲ و DR3 نیز شناخته می‌شود.

فرمان برقی نیز به بهبود تجربه رانندگی در شهر کمک می‌کند، اگرچه در سرعت‌های بالا کمی نرم می‌ماند و نیاز به بهبود دارد. این جدول به خلاصه‌ای از نقاط قوت و ضعف دنا پلاس توربو اتوماتیک می‌پردازد که می‌تواند در تصمیم‌گیری برای خرید این خودرو مفید باشد. اما نسخه فیس لیفت X22 معمولی یا همان ام وی ام X22 پرو با سه تیپ روانه بازار شد که یک نسخه دنده‌ای (با موتور ۱.۵ لیتر تنفس طبیعی ۴ سیلندر) و دو نمونه دیگر اتوماتیک هستند. برترین نسخه با نام تیپ اتوماتیک IE شناخته می‌شود و حالا با یک پیشرانه ۱ لیتری ۳ سیلندر توربوشارژر همراه شده است که از سوی گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر CVT حمایت می‌شود.

کیفیت قطعات به کار رفته در بخش فنی دنا پلاس توربو خوب ارزیابی میشود و با توجه به اصلاحات صورت گرفته استهلاک کاهش داشته و عمر قطعات پرخوران افزایش داشته و دمای کارمرد موتور هم کاهش داشته است. X33 کراس که درواقع نسخهٔ فیس‌لیفت X22 پرو محسوب می‌شود، در دو نسخهٔ دستی و اتوماتیک به فروش می‌رسد که در پیشرانه باهم تفاوت دارند. نسخهٔ اتوماتیک موردنظر ما، به یک موتور ۱ لیتری سه سیلندر توربو مجهز است که ۱۱۲ اسب بخار قدرت و ۱۴۵ نیوتن متر گشتاور دارد؛ بنابراین، پیشرانهٔ کوچک ام‌وی‌ام از لحاظ قدرت و گشتاور با موتور تنفس طبیعی شاهین پلاس برابری می‌کند ولی به خاطر توربوشارژ بودن می‌توان استهلاک بالاتری داشته باشد.

اما اگر امکانات بیشتر و شتاب بهتر برای شما اهمیت دارد، دنا پلاس توربو ارزش هزینه بیشتر را دارد. دنا پلاس توربو از پیشرانه EF7 توربو که بیش از این بر روی سورن توربو استفاده شده بود بهره میبرد اما یک سری قطعات سیستم پرخوران آن اصلاح و از نظر برنامه ECU هم تغییراتی داشته است تا دنا پلاس توربو راندمان بالاتری داشته باشد. این پیشرانه 4 سیلندر است و 1646 سی سی حجم دارد  و با آرایش خطی در سینه دنا پلاس توربو قرار گرفته است. دنا پلاس توربو اتوماتیک در برابر رقبایی چون آریزو 5، برلیانس H330، بسترن B30، رنو ساندرو و ام وی ام X22 قرار می‌گیرد. هر یک از این خودروها ویژگی‌های منحصر به فردی دارند که ممکن است برای برخی خریداران جذاب باشد.

در بازهٔ قیمتی شاهین پلاس اگر علاقه‌ای به سدان‌هایی که معرفی کردیم ندارید و خواهان یک کراس‌اوور هستید، یکی از بهترین و نزدیک‌ترین گزینه‌های قیمتی، ام‌وی‌ام X33 کراس اتوماتیک خواهد بود. اگر قصد خرید شاهین پلاس را دارید، این مطلب را تا انتها دنبال کنید تا با خودروهای دیگری که با این قیمت قابل خریداری است آشنا شوید. متریال داخلی تغییر چندانی به خود ندیده است، اما در ترکیب با طراحی بهبودیافته داخلی، حس و حال بهتری به سرنشینان منتقل می‌کند که بدون تردید فراتر از احساس نسخه‌های قدیمی‌تر X22 است.

ظاهر خشن و عصبی دنا پلاس توربو اتوماتیک می‌تواند به خوبی با سلیقه خاص ایرانی‌ها همخوانی پیدا کند، و این امر می‌تواند به عنوان نقطه قوتی در بازار داخلی مطرح شود. با این وجود، برای دستیابی به استانداردهای بین‌المللی و رقابت جدی‌تر در بازار جهانی، دنا پلاس هنوز راه طولانی در پیش دارد. این خودرو در بازار کشور ما، که از تنوع رقابتی محدودتری برخوردار است، می‌تواند موقعیت بهتری کسب کند و به‌عنوان گزینه‌ای جذاب برای مشتریان ایرانی محسوب شود. دنا پلاس توربو اتوماتیک، به‌روزرسانی ظاهری خودروی سمند است که تلاش کرده با افزودن ویژگی‌های جدید و زیبایی‌شناسی اصلاح شده، جایگاهی بهتر در بازار پیدا کند. این نسخه، با جلوپنجره اسپرت و خطوط جسورانه بر روی بدنه، یک ظاهر قدرتمند و جذاب به خود گرفته است. با این حال، طراحی آن هنوز هم با استانداردهای جهانی فاصله دارد و در بخش‌هایی مانند انتهای خودرو و همچنین در جزئیات مونتاژ، نشان دهنده‌ی سطح اقتصادی تولید است.

مهم‌ترین ویژگی شاهین پلاس که باعث رشد قیمت آن در بازار شد، استفاده از پیشرانهٔ جدید ME16 است که نسخهٔ سایپا از موتور TU5 محسوب می‌شود. از سوی دیگر، دنا پلاس توربو به پیشرانهٔ ۱.۷ لیتری EF7 توربو مجهز است که ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور دارد. انتقال نیرو در هردو خودرو هم توسط یک گیربکس شش سرعته اتوماتیک صورت می‌گیرد که ساخت شرکت چینی DAE است؛ بنابراین، از لحاظ شتاب و کشش برتری کاملاً با دنا پلاس است درحالی‌که توان موتور تنفس طبیعی ME16 برای وزن سنگین ۱۳۳۰ کیلوگرمی شاهین پلاس کافی نیست و با خودروی نسبتاً تنبلی طرف هستیم. از سوی دیگر اما پیشرانهٔ تنفس طبیعی شاهین پلاس استهلاک و هزینه‌های نگهداری کمتری دارد درحالی‌که موتور توربوشارژ دنا پلاس با مشکلات مختلفی مواجه است. از لحاظ مصرف سوخت نیز برتری با شاهین پلاس است که در هر صد کیلومتر نزدیک به یک لیتر مصرف کمتری دارد. دنا پلاس توربو قابلیت تولید 169 اسب بخار قدرت در دور موتور 5000 در دقیقه را دارد و در محدوده دور موتور 2200 الی 4800 دور در دقیقه هم به حداکثر گشتاور 215 نیوتن متر دست پیدا میکند.

دنا پلاس توربو اتوماتیک در بازار ایران به عنوان نمونه‌ای پیشرفته از خودروهای داخلی شناخته می‌شود، با این وجود، افزودن تجهیزات جدید به این مدل نسبت به نسخه‌های قبلی آن، انتظارات را برآورده نکرده است. در حالی که در مدل‌های پایه تجهیزات نظیر سانروف و ایربگ‌های جانبی استاندارد بودند، این تجهیزات در مدل‌های ارزان‌تر حذف شده‌اند تا نسخه توربو اتوماتیک لوکس‌تر به نظر برسد. همچنین به شما نشان خواهیم داد که چگونه می‌توانید با استفاده از شرایط فروش اقساطی ایران خودرو، هر کدام از این خودروها را با سهولت بیشتری خریداری کنید.

گیربکس دنا پلاس توربو 5 سرعته دستی میباشد که نسبت دنده های خوبی دارد و در رانندگی با سرعت های بالا سعی شده تا با کمترین دور موتور بهترین شتاب و کمترین میزان مصرف سوخت را شاهد باشیم ؛ همچنین دنا پلاس توربو برای تیونر های وطنی جذاب واقع شده و به راحتی تا 220 اسب بخار قدرت را از آن استخراج کرده اند . دنا پلاس توربو از پیشرانه ef7 توربو که بیش از این بر روی سورن توربو استفاده شده بود بهره میبرد اما یک سری قطعات سیستم پرخوران آن اصلاح و از نظر برنامه ecu هم تغییراتی داشته است تا دنا پلاس توربو راندمان بالاتری داشته باشد . این پیشرانه ۴ سیلندر است و ۱۶۴۶ سی سی حجم دارد  و با آرایش خطی در سینه دنا پلاس توربو قرار گرفته است . دنا پلاس توربو قابلیت تولید ۱۶۹ اسب بخار قدرت در دور موتور ۵۰۰۰ در دقیقه را دارد و در محدوده دور موتور ۲۲۰۰ الی ۴۸۰۰ دور در دقیقه هم به حداکثر گشتاور ۲۱۵ نیوتن متر دست پیدا میکند . شتاب رسمی دنا پلاس توربو را ۱۰ ثانیه اعلام کرده اند که کمتر هم میتواند ثبت کند و در سیکل ترکیبی به ۷.۳ لیتر بنزین احتیاج دارد که با توجه به قدرت موتور عدد معقولی است . گیربکس دنا پلاس توربو ۵ سرعته دستی میباشد که نسبت دنده های خوبی دارد و در رانندگی با سرعت های بالا سعی شده تا با کمترین دور موتور بهترین شتاب و کمترین میزان مصرف سوخت را شاهد باشیم ؛ همچنین دنا پلاس توربو برای تیونر های وطنی جذاب واقع شده و به راحتی تا ۲۲۰ اسب بخار قدرت را از آن استخراج کرده اند .

سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، صفحه نمایش لمسی 8 اینچی، بلوتوث، کروز کنترل و آینه‌های برقی تنها بخشی از این امکانات هستند. هرچند شاهین پلاس در طراحی بیرونی تفاوتی با نسخه‌های قبلی شاهین ندارد ولی هنوز هم در برابر دنا پلاس اندکی برتری خواهد داشت زیرا ازآنجایی‌که دنا پلاس بر پایهٔ سمند شکل گرفته، با وجود تغییرات بزرگ همچنان ذات قدیمی خود را نشان می‌دهد اما سدان سایپا خودروی مستقلی محسوب می‌شود که از ابتدا طراحی شده و به همین دلیل نمای پخته‌تر و اصولی‌تری دارد. در داخل نیز مشکل دنا پلاس فضای تنگ و محدود حتی در قیاس با سمند است درحالی‌که شاهین پلاس برای خودرویی در کلاس C یا کامپکت، از کابین جادار و بزرگی برخوردار است که آن را به گزینه مناسب‌تری برای استفاده‌های خانوادگی و مسافرتی تبدیل می‌کند. دنا پلاس توربو دستی قادر است در 10 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد و این نتیجه در دنا پلاس توربو اتوماتیک در 10.5 ثانیه بدست می آید. دنا پلاس در مجموع و به لطف رینگ و لاستیک ۱۶ اینچ با فاق ۵۰ و پهنا لاستیک ۲۰۵ به صورت فابریک هندلینگ خوب ، فرمان پذیری متوسط رو به بالا و سواری مناسبی دارد و در مجموع در پیچها و مانور قدرت دنا پلاس قابلیت کنترل دارد و البته اگر در بخش تعلیق عقب دنا پلاس تغییراتی داده میشد و کمی هم از وزن جلو دنا پلاس توربو کاهش میافت کم فرمانی را شاهد نبودیم و تقسیم وزن بهتر انجام میشد .

البته درست است که کیفیت پایین متریال داخلی و ارگونومی نه چندان مناسب صندلی‌ها مقداری از حس خوب نشستن داخل اتاق X22 را کاهش میدهند اما با این حال و با در نظر گرفتن رده قیمتی و رقبا میتوان گفت که شرایط کلی نماینده ام‌وی‌ام قابل قبول است. در مقایسه نمای عقب دنا و دنا پلاس چراغ های جدید تنها المان هایی هستند که شامل تغییرات شده اند. در طراحی چراغ های جدید سعی شده است تا مشکل نور بیش از حد چراغ ترمز که در دنا های قدیمی وجود داشت برطرف شود. طراحی سپر و صندوق همانند قبل است و تنها با دقت بیشتر، متوجه وجود زه کرومی بالای پلاک در دنا پلاس خواهید شد که در دنا این زه همرنگ بدنه رنگ آمیزی شده است.

ام وی ام X22 که ارزان ترین کراس اوورهای مدیران خودرو محسوب می‌شود در سال 95 وارد بازار ایران شد. این خودرو که ظاهری اسپرت تر نسبت به ام وی ام X33 دارد با تمام مزایا و معایب خود امروز یکی از پر فروش ترین محصولات مدیران خودرو محسوب می‌شود. دنا پلاس یکی از محصولات ملی ایران خودرو است که در اصل فیس لیفت جزئی از دنا معمولی است و مثل سمند بر روی ساختار پژو 405 توسعه یافته است. با افزایش علاقه مردم به ماشین های کامپکت کراس اوور بسیاری از کمپانی های چینی محصولات خود در این کلاس را روانه بازار ایران کردند و ام وی ام x22 از آن دسته ماشین هایی است که در اصل هاچبک میباشد و همه چیز آن مشابه ام وی ام 315 است اما افزایش قد داشته و آن را کامپکت کراس اوور می دانند . ام وی ام X22 جذابترین بخشی که دارد و بیشترین وقت را برای آن صرف کرده اند ظاهر خوب ، اسپرت و زیبایی است که برای ام وی ام X22 خلق کرده اند و با به کار بردن برجستگی ، زوایای زیاد و المانی که به چشم مکعب می توان آن را تجسم کرد جذابیت بصری را به ام وی ام X22 هدیه کرده اند .

در بخش امکانات، X33 کراس با برخورداری از سنسور پارک جلو و عقب، شارژر بی‌سیم گوشی، صفحه آمپر دیجیتالی ۷ اینچی، ترمز پارک برقی با اتوهلد، نورپردازی داخلی ۶۴ رنگ، چهار ایربگ و… کاملاً نسبت به شاهین پلاس برتری دارد. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، شاهین پلاس یکی از گران‌ترین خودروهای داخلی محسوب می‌شود و قیمت آن در بازار به‌طور عجیبی بالا رفته به‌گونه‌ای که به محدودهٔ خودروهای چینی نزدیک شده است. این در حالی است که شاهین پلاس از لحاظ قوای محرکه یا امکانات ویژگی خاص یا منحصربه‌فردی ندارد اما در بازار قیمتی نزدیک به ۱.۳ میلیارد تومان پیدا کرده است.

دنا پلاس، خودرویی اقتصادی‌تر است که امکانات رفاهی کافی و طراحی جذاب را با قیمتی معقول ارائه می‌دهد. از سوی دیگر، دنا پلاس توربو، نسخه‌ای قدرتمندتر با شتاب بیشتر، امکانات لوکس‌تر و طراحی اسپرت‌تر است که مناسب افرادی است که به دنبال تجربه‌ای متفاوت از رانندگی هستند. تفاوت‌های این دو مدل در بخش‌هایی مانند پیشرانه، عملکرد فنی، طراحی داخلی و خارجی و همچنین امکانات ایمنی، باعث شده تا خریداران نیاز به بررسی دقیق‌تری برای انتخاب بهترین گزینه داشته باشند. با این حال، دنا پلاس توربو اتوماتیک مجهز به امکانات و تجهیزات ایمنی و راحتی قابل توجهی است. از جمله تجهیزات ایمنی می‌توان به ترمزهای چهارچرخ دیسکی با ABS و EBD، چهار ایربگ برای محافظت هرچه بهتر سرنشینان، فرمان برقی مجهز به کنترل‌های روی فرمان و روکش چرمی، و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک اشاره کرد.

با این حال، این خودرو در برخی جنبه‌ها مانند طراحی سپر و درزهای بزرگ بین اجزاء مختلف بدنه، همچنان دارای نقاط ضعف است. به نقل از پدال، در این بازهٔ قیمتی اما خودروهای صفرکیلومتر نسبتاً زیادی قابل خریداری است که می‌توانند تصمیم‌گیری را دشوار کنند. ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم شاهین پلاس را با سه رقیب هم‌قیمت در بازار مقایسه کنیم تا راهنمایی باشد برای کسانی که در این بازهٔ قیمتی به دنبال خودروی صفرکیلومتر هستند. در مجموع، اگر امنیت برای شما اولویت بالایی دارد، دنا پلاس توربو با امکانات بیشتر گزینه مناسب‌تری است. اما دنا پلاس توربو با اضافه کردن ایربگ‌های جانبی و سیستم هشدار نقاط کور، سطح ایمنی بالاتری ارائه می‌دهد. این ویژگی‌ها برای رانندگانی که بیشتر در جاده‌های پرتردد یا سفرهای بین‌شهری هستند اهمیت بیشتری دارد.

انتقال نیروی این موتور هم برخلاف دیگر خودروهای این مطلب، توسط یک گیربکس CVT صورت می‌گیرد. به لطف این قوای محرکهٔ اقتصادی، X33 کراس در هر صد کیلومتر ۶.۱ لیتر بنزین مصرف می‌کند که نزدیک به یک لیتر از شاهین پلاس کمتر است. با افزایش علاقه مردم به ماشین های کامپکت کراس اوور بسیاری از کمپانی های چینی محصولات خود در این کلاس را روانه بازار ایران کردند و ام وی ام x22 از آن دسته ماشین هایی است که در اصل هاچبک میباشد و همه چیز آن مشابه ام وی ام ۳۱۵ است اما افزایش قد داشته و آن را کامپکت کراس اوور میدانند .

پس از اجرای تحریم ها، دو کیسه هوای جانبی دنا پلاس حذف شدند و بعد تر تنها در بعضی کلاس های این خودرو عرضه شدند. در مقایسه دنا و دنا پلاس در قسمت جلو اولین و تنها تفاوت در گرافیک چراغ های جلو دیده می شود. در چراغ های دنا پلاس ابروی بالای چراغ ها اضافه شده و در قسمت زیرین آن نیز نوار LED با کاربری چراغ روز (Daylight) و راهنما قرار گرفته است. ام وی ام X22 سیستم تعلیق ساده ولی مناسبی برای وزن و ابعادش دارد که به لطف سیستم ESP قابلیت مانور ناگهانی ام وی ام X22 مناسب است و اگر احتیاج به ترمز ناگهانی و پیچیدن با سرعت یا مانور سریع داشته باشید کنترل ام وی ام X22 از دست راننده خارج نمیشود البته فرمان ام وی ام X22 حس مصنوعی از سطح جاده منتقل میکند که مورد منفی به شمار میرود . خودرو دارای سیستم‌های روشنایی پیشرفته‌ای است که شامل دی‌لایت، اتولایت (که از بهار 1402 به خودرو افزوده شده)، نور بالا و پایین اتومات، چراغ مه‌شکن جلو و عقب، چراغ چرخشی، و چراغ‌های شور می‌شود. این سیستم‌ها به بهبود دید راننده در شرایط مختلف جوی کمک می‌کنند و امکان مانور بهتر در شب یا در شرایط جوی نامناسب را فراهم می‌آورند.

سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودرو‌ها را انجام بدهیم. در قسمت جلوی کابین دنا یک صفحه نمایش لمسی قرار گرفته است که این مانیتور در میان دو دریچه­ ورودی و خروجی هوا قرار دارد، همچنین سعی شده است تا از چوب هم در طراحی استفاده کنند تا حس لوکس بودن نیز به سرنشینان دست بدهد و در رابطه با طراحی فرمان هم می‌­توانیم امتیاز خوبی به آن بدهیم. مصرف سوخت ترکیبی عنوان شده برای تیپ توربو دستی 7.82 و برای توربو اتوماتیک 8.12 لیتر در 100 کیلومتر است. این خودرو با سیستم‌های هشدار دهنده متعددی تجهیز شده که از جمله می‌توان به سنسورهای جلو و عقب، سنسور باران (که از بهار 1402 به خودرو افزوده شده)، سنسور فشار باد تایر، و سنسور خواب‌آلودگی راننده اشاره کرد. همچنین، تجهیزات پیشرفته‌تر نظیر رادار نقطه کور، رادار تغییر لاین، و رادارهای تصادف جلو و عقب به بهبود توانایی‌های خودرو در شناسایی خطرات احتمالی و واکنش به موقع کمک می‌کنند.

این مدل با سیستم‌های ترمز پیشرفته‌ای مانند توزیع نیروی ترمز، ترمز ضد قفل (ABS)، ترمز با نیروی کمکی، ترمز پارک برقی، و ترمز اضطراری هوشمند مجهز شده است. این ویژگی‌ها به راننده کمک می‌کنند تا در شرایط اضطراری کنترل بهتری بر خودرو داشته باشد و ایمنی سرنشینان را در هر شرایطی تضمین کند. در نتیجه امروزه ام وی ام X22 معمولی تنها در نسخه کارکرده و دست دوم در بازار موجود است و قیمت آن بر حسب کارکرد و سلامت، به میزان قابل قبولی پایین‌تر از مرز یک میلیارد تومان است.

این پیشرانه قابلیت تولید 105 اسب بخار قدرت در دور موتور 6000 دور در در دقیقه و 135 نیوتن متر گشتاور در دور موتور 2750 دور در دقیقه  را دارا می باشد و با توجه به وزن و ابعاد ماشین  خیلی جوابگو به نظر نمی رسد و ام وی ام X22 یک ماشین نسبتا کند است. 113 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه و 155 نیوتن متر در 3500 الی 4500 دور بر دقیقه از مشخصات این موتور هستند. این پیشرانه 16 سوپاپ که دقیقا 1645 سی سی حجم دارد، توسط جعبه 5 سرعته دستی نیرو را به چرخ های جلو منتقل می کند.طبق اطلاعات درج شده توسط ایران خودرو، دنا و دنا پلاس تفاوت وزنی ندارند و هر دو 1258 کیلوگرم هستند.

از سوی دیگر، رنو ساندرو و ام وی ام X22، با اینکه در کلاس بدنه‌های متفاوتی قرار دارند، به عنوان رقبای قیمتی دنا پلاس توربو اتوماتیک مطرح هستند. ام وی ام X22 از نظر شتاب و توانایی‌های حرکتی ضعیف‌تر است اما ظاهرا جذاب‌تری دارد و با آپشن‌های بیشتری عرضه می‌شود. همچنین، خودرو هنوز به سیستم کنترل پایداری الکترونیکی مجهز نیست، که این مسئله می‌تواند در پیچ‌های تند مشکل‌ساز شود. به طور کلی، دنا پلاس توربو اتوماتیک با ویژگی‌های به‌روز شده‌اش گزینه‌ای قابل توجه در بازار خودروهای داخلی به شمار می‌رود.

تنظیمات برقی صندلی راننده و سرنشین جلو، سانروف دو حالته و سیستم صوتی پیشرفته‌تر، تجربه بهتری از رانندگی را ارائه می‌دهد. این آپشن‌ها دنا پلاس توربو را به گزینه‌ای مناسب‌تر برای کسانی که به دنبال امکانات پیشرفته‌تر هستند تبدیل می‌کند. X33 کراس اتوماتیک هم‌اکنون در بازار یک میلیارد و ۲۸۰ میلیون تومان قیمت دارد که دقیقاً با قیمت شاهین پلاس یکسان است و بنابراین، انتخاب یکی از این دو، به انتظاراتی بازمی‌گردد که از خودرو دارید. از خواهان کراس‌اوور کوچک و بیشتر برای استفاده‌های شهری و روزمره هستید، X33 با ابعاد جمع‌وجور، امکانات مناسب و مصرف سوخت پایین، گزینهٔ ایده‌آلی خواهد بود ولی اگر خودرویی خانوادگی می‌خواهید، بهتر است سراغ شاهین با کابین جادار و صندوق بار بزرگ بروید.

به نظر من برگ برنده اصلی ام‌وی‌ام X22 که باعث محبوبیتش در بازار شده در همین ظاهر زیبا و شیک رو میشود. جایی که طراحان ام‌وی‌ام موفق شده‌اند با ترکیب جاذبه‌های اسپرت و جوان پسندانه با اِلمان‌های آفرودی خودرویی مطابق با مد روز خلق نمایند. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه مقایسه فنی MVM X22 اتومات و دنا پلاس اتومات جدول زیر را مطالعه کنید. ما در هارمن کو انواع مانیتور های ماشین دسته اول و اورجینال را با بهترین قیمت بازار و بالا ترین کیفیت برای شما نصب میکنیم. این جدول شامل تجهیزات و ویژگی‌های متنوعی است که در خودروهای مدرن به‌کار رفته و به ارتقای کیفیت رانندگی و امنیت سرنشینان کمک می‌کند.

ام وی ام X22 جذابترین بخشی که دارد و بیشترین وقت را برای آن صرف کرده اند ظاهر خوب ، اسپرت و زیبایی است که برای ام وی ام X22 خلق کرده اند و با به کار بردن برجستگی ، زوایای زیاد و المانی که به چشم مکعب میتوان آن را تجسم کرد جذابیت بصری را به ام وی ام X22 هدیه کرده اند . از نظر آپشن ام وی ام X22 امکانات کافی دارد و از نظر کیفیت ، آپشن ، فضای اتاق و بار و سرنشینان و راحتی برتری با دنا پلاس توربو است و ام وی ام X22 با نا امیدی امتیازات کمتری کسب میکند . اختلاف قیمت حدود 20 میلیون تومانی دنا و دنا پلاس که در بازار به 40 میلیون تومان می رسد، به ازای ظاهر بروزتر، سانروف، دوربین دنده عقب و 2 جهت برقی بیشتر صندلی پرداخت می شود! در حالی که ظاهر دنا شاید خیلی ساده و قدیمی به نظر برسد این اختلاف قیمتی را منطقی تر می کند.اما خرید دنا پلاس توربو در 2 تیپ دنده دستی و اتوماتیک در بازه قیمتی بیش از 450 میلیون تومان (بازار) شاید نیازمند تامل بیشتری باشد.

تریم مشکی و دو رنگ مشکی-کرم و همچنین قطعات دکوراتیو طرح چوب در کلاس های مختلف عرضه می شود. آریزو 5، با وجود اینکه خوش‌ساخت و زیباست، تنها در نسخه تنفس طبیعی و با گیربکس دستی عرضه می‌شود و نسخه‌های مجهزتر آن قیمت بسیار بالاتری دارند. برلیانس H330 نیز با ظاهری هماهنگ‌تر و استهلاک پایین‌تر ارائه شده، اما از نظر امکانات و شتاب با کمبودهایی روبرو است. در نسخه توربو، ارتقاء طراحی به خصوص در بخش رینگ‌ها که یک سایز بزرگ‌تر شده‌اند، موجب بهبود تناسب نیم‌رخ خودرو شده است. این تغییرات جزئی، هماهنگی بصری بیشتری به دنا پلاس بخشیده و ظاهری متمایز نسبت به نسخه‌های قبلی سمند داده است.

در عوض فضای بار و سرنشین تارا به‌مراتب بزرگ‌تر، جادارتر و راحت‌تر از رقیب سایپایی خود است. این خودروها مجهز به سیستم‌های ایمنی پیشرفته مانند ترمز ABS، EBD و سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC) هستند. در نهایت، با توجه به امکانات رفاهی، اگر به دنبال خودرویی با قیمت مقرون‌به‌صرفه‌تر هستید، فروش اقساطی دنا پلاس انتخاب بهتری است. اما اگر کمی بیشتر هزینه کنید، دنا پلاس توربو با آپشن‌های پیشرفته‌تر ارزش خرید بالاتری دارد.

گیربکس CVT در میان مشتریان ایرانی محبوبیت چندانی ندارد، اما با توجه به این که پیشرانه جدید همچنان در حد و اندازه پیشرانه X22 معمولی ایفای نقش می‌کند، گیربکس CVT با ۹ ضریب دنده مصنوعی شبیه‌سازی‌شده، هماهنگی منطقی‌تری به همراه دارد تا نسخه ۴ سرعت اتوماتیک. با این وجود این خودرو هنوز ذات درون‌شهری اقتصادی خود را حفظ کرده است و نباید از آن انتظار رفتار چالا و اسپرتی داشت. ساختار کلی داشبرد با طراحی خطوط شکسته و زوایای مبهم، بدون انسجام با یکدیگر، در ابتدا کمی غریب جلوه می‌کند. اما ترکیب تریم مشکی پیانویی و تریم تزئیناتی شبیه به فیبر کربن، در کنار فرمان D-Cut و کلاستر آنالوگی که حالا ساختار دایره دارد، بیننده را اندکی به یاد طراحی کابین محصولات برند آئودی می‌اندازد.

تریم داخلی دورنگ مشکی/نارنجی، با حجم کمتر به نسخه فیس‌لیفت ام وی ام X22 پرو نیز راه یافته است. رنگ‌بندی متنوع و چراغ‌های LED نیز جلوه‌ای خاص به هر دو خودرو می‌دهند، اما نسخه توربو با جزئیات بیشتر، برای افرادی که به طراحی ظاهری اهمیت بیشتری می‌دهند جذاب‌تر است. ازاین‌رو در صورت عدم محدودیت در بودجه، خرید نسخه صفر کیلومتر و یا تصمیم برای خرید ماشین کارکرده  نیز خرید x22 pro توجیه منطقی‌تری در مقایسه با x22 معمولی دارد. هر دو نسخه از خودرو از دیدگاه توانایی‌های فنی مخصوصا در جاده برون‌شهری و کیفیت سیستم تعلیق مورد انتقاد قرار گرفته‌اند که انتقادی به‌جا و کاملا صحیح است، اما باید به خاطر داشته باشید که ذات اصلی خودرو یک هاچبک ۵ در اقتصادی و روزمره درون‌شهری است.

پلتفرم شکل‌دهنده این کراس‌اوور بسیار کوچک متعلق به هاچبک ۵در چری A13 یا همان فولوین ۲ است که در ایران آن را به نام ام وی ام ۳۱۵ می‌شناسیم. نسخه Pro آن در بازار ایران، با نام ام وی ام X22 پرو همان نسخه 3x Plus فیس لیفت شده است که در سال ۲۰۲۰ از سوی چری روانه بازار جهان شد. ام وی ام X22 را باید یکی از موفق‌ترین محصولات تاریخ شرکت مدیران خودرو در بازار ایران دانست. خودرویی از کلاس کراس‌اوورهای ساب کامپکت (خیلی کوچک) توسعه‌یافته بر پلتفرم هاچبک ۵در، که به‌سادگی بازار برادر هاچ‌بک خود، ام وی ام ۳۱۵ را در دست گرفت. البته ممکن است بگوئید طراحی قسمت انتهای آنقدرها هم تعریف ندارد، بخصوص که این قسمت از نظر هماهنگی ارتباط چندانی با قسمت دماغه اتومبیل برقرار نکرده. اما با نگاهی به رقبای قیمتی X22 نظیر جک S3 و رنو ساندرو استپ‌وی متوجه میشویم که ام‌وی‌ام کارش را درست انجام داده است.

سبک طراحی چهره و بخش جلویی خودرو به‌طور کامل دگرگون و بر اساس زبان طراحی جدید چری با جلوپنجره نسبتا بزرگ کهکشانی و سپرهای الهام‌گرفته از خودروهای روز بازار از نو طراحی شد و ظاهری بسیار نزدیک به محصولات لوکس برند فونیکس در بازار ایران یافت. در مقابل، دنا پلاس توربو با امکانات پیشرفته‌تر و شتاب بهتر، برای کسانی که به دنبال خودرویی لوکس‌تر و هیجان‌انگیزتر هستند مناسب است. دنا پلاس توربو با رینگ‌های آلیاژی متفاوت، طراحی اسپرت‌تر جلوپنجره و سپرها، حس مدرن‌تری را منتقل می‌کند. ام وی ام X22 معمولی در تیپ‌های متنوع اسپرت، ساده و لاکچری در نسخه‌های دستی و اتوماتیک روانه بازار شد، اما گل سرسبد این سری قدیمی، نسخه ام وی ام X22 اتوماتیک اسپرت اکسلنت است.

یکی از نکات جالب دیگر در نشانگرهای پشت آمپر دیده میشود، جایی که عقربه سرعت‌سنج و دور شمار خلاف جهت هم حرکت می‌کنند؛ این طرح جدیداً در برخی از خودروهای مطرح نیز دیده شده، اما با این حال ممکن است باب سلیقه برخی افراد نباشد. از نظر دید به اطراف هم اوضاع قابل قبول است و با توجه به ارتفاع بالای ماشین و شیشه‌های نسبتاً بزرگ، راننده حس تسلط نسبتاً خوبی بر محیط اطراف دارد. نکته مهم دیگر در خصوص ظاهر X22 مربوط به فاصله نسبتاً زیاد ماشین از سطح زمین است که هرچند به فرمان‌پذیری ضعیف اتومبیل منتهی شده اما از نظر بصری، X22 را به یک کراس‌اوور واقعی شبیه نموده است. باتری دنا پلاس و باتری ام وی ام ایکس 22 در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *