ام وی ام بهتر است یا پژو پارس

مقایسه ام وی ام 530 با پژو پارس سال

نمای جانبی این خودرو، تفاوتی با مدل ۴۰۵ ندارد؛ اما تغییرات صورت‌گرفته در بخش جلو و عقب، به‌خصوص استفاده از چراغ‌های جدید و سپرهای حجیم‌تر‌، سبب شده‌اند تا نمایی خوشایندتر از ۴۰۵ برای پارس رقم بخورد. درنتیجه، مشتریان بازار کم‌تنوع ایران هم‌چنان نسبت به طراحی ظاهری Peugeot Pars ابراز خرسندی نسبی می‌کنند و انتقاد چندانی نسبت به آن ندارند. با يک بررسي ساده، مي‌شود به اين نکته پي برد که علي‌رغم طراحي نسبتا قديمي کابين هر دو خودرو، نماي داخلي پژو پارس نسبت به ام وي ام ۵۳۰ جلوه خوشايندتري را به نمايش مي‌گذارد.

اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید، احتمالا هیچ‌گاه تصمیم به خرید ام وی ام 530 نگیرید. بدون تردید بزرگ‌ترین ایراد در بین معایب MVM 530، ظاهر نه چندان جذاب آن است. حتی خیلی از اصول آیرودینامیک برای جلوگیری از کاهش شتاب خودرو در سرعت‌های بالا نیز در این ماشین رعایت نشده است. در پایان این بخش، به‌نظر می‌رسد نکات مثبت کابین پژو پارس در مقایسه با ام وی ام ۵۳۰ بیشتر است و عمده مشتریان داخلی نیز کابین سدان فرانسوی را به رقیب چینی آن ترجیح می‌دهند.

اگرچه پارس‌های قبلی الهام گرفته از ۴۰۵ بودند و طراحی ساده و خطوط صافی داشتند، اما این مدل پارس در طراحی از ۴۰۶ وام گرفته است  و ظاهر قدرتمندتر و خشن‌تری دارد. رینگ اسپرت، چراغ عقب دو رنگ و سنسور دنده عقب روی سپر عقب مهم‌ترین تفاوت‌های این مدل با دیگر اسلاف آن است. تا همین دو سال پیش خودروهای بی رقیبی در بازار کراس اوور یا به قول نمایشگاه دارها نیم شاسی بودند، اما اکنون هموطن‌های دیگرشان نیز این بازار را شلوغ کرده‌اند.

لیفان X60 و ام‌وی‌ام X33 خودروهایی هستند که به راحتی می‌توانند خریدار را برسر دوراهی قرار دهند. طراحی و امکاناتی که این دو خودرو به نسبت قیمتشان در اختیار مالک می‌گذارند می‌تواند وسوسه‌کننده باشد. لیفان X60 خودرویی است که با ظرافت بیشتری طرحی شده، داخل آن از نورپردازی برخوردار است و حس داشتن یک خودرو نیمه لوکس را القا می‌کند.

در این میان برخی هم هستند که با سرعت بیشتری خودروی خود را عوض می‌کنند. آنها نیز همیشه دوست دارند بدانند که خودروهای جدید کدام هستند و تفاوت‌ها و شباهت‌های آنها با خودروی کنونی‌شان چیست. در بازار رو‌به رشد خودرو ایران چه از نظر تنوع مدل و چه از نظر افزایش خریدار مساله انتخاب خودرو، روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

مستحضر هستيد که در اين کارزار، با دو سدان قديمي مواجه هستيم؛ بنابراين نمي‌توان طراحي ظاهري مدرن و نويني را از اين دو خودرو انتظار داشت. شمايل  پژو پارس، آميخته‌اي از ترکيب دو خودروي پژو ۴۰۵ و ۴۰۶ است و بعد از حدود ۲۰ سال از آغاز توليد، قدمت ظاهري آن، به‌وضوح در وجنات اين خودرو ديده مي‌شود. بدنه پژو پارس فاقد انحناهاي جذاب است و خطوط عمدتا صاف با زواياي تقريبا شکسته به نحوي به يکديگر متصل شده‌اند که درنهايت، ظاهري ساده را براي اين خودرو رقم بزنند. در سوي مقابل، چري A5 يا MVM 530 نيز از سال ۲۰۰۶ به سبد توليدات کمپاني چري اضافه شد. شرکت مديران خودرو در سال ۸۹ اقدام به عرضه اين سدان جمع‌وجور به بازار ايران کرد که به دليل بهره‌مندي از نکات مثبت بيشتر نسبت به خودروهاي مشابه داخلي و هم‌چنين قيمت مناسب، توانست فروش نسبتا قابل‌قبولي را تجربه کند. ناگفته نماند که در سال ۱۳۹۵ توليد mvm 530 پس از ارايه مدل 550 به پايان راه خود رسيد.

شاخص مصرف سوخت نیز نشان می‌دهد که MVM 530 یک خودروی مناسب رانندگی در شهر است. در صورت برخورداری از قیمت منطقی و همچنین ارائه خدمات پس از فروش مناسب، ام‌وی‌ام ایکس‌۷۷ می‌تواند جایگاه مناسبی در بازار کراس‌اوورهای میان‌قیمت برای خود فراهم کند و فروش مناسبی را در بازار ایران به دست آورد. همان‌طور که در بخش فني اشاره شد، ميزان چالاکي پژو پارس سال ساده بنزيني 1.8 ليتري به دليل وزن کمتر و ضرايب دنده سنگين‌تر، اندکي نسبت به ام وي ام ۵۳۰ برتري دارد. البته سدان چيني نيز در رانندگي‌هاي روزمره کمبود چنداني از خود نشان نخواهد داد و به‌راحتي مي‌تواند انتظارات مشتريان را از اين حيث برآورده سازد.

اما مسأله این است که پارس سال در سال تولید خودش نمونه موفقی از یک خودرو فیس لیفت محسوب می‌شد و امروز دو دهه از حضور آن در جاده‌های ایران می‌گذرد و در این سال‌ها ایران خودرو هیچ تلاشی برای به روزتر کردن آن، انجام نداد. کیفیت متریال استفاده شده در کابین X77 در حد مناسب است و از محصولی در این کلاس انتظار بیشتر از این هم نمی‌رود. همچنین به دلیل فاصله محوری قابل قبول، می‌توانیم فضای جادار برای سرنشینان ردیف جلو و داخل کابین این محصول مدیران خودرو بیابیم. در پايان اين بخش، به‌نظر مي‌رسد نکات مثبت کابين پژو پارس در مقايسه با ام وي ام ۵۳۰ بيشتر است و عمده مشتريان داخلي نيز کابين سدان فرانسوي را به رقيب چيني آن ترجيح مي‌دهند. در طرف ديگر ميدان، داشبورد mvm 530 به‌شدت محافظه‌کارانه طراحي شده است و خلاقيت خاصي در طراحي آن به چشم نمي‌خورد. المان‌هاي چهارگوش‌ روي کنسول مياني قرار گرفته‌اند تا نماي اين بخش را بيش‌از‌پيش ساده جلوه دهند.

البته به ‌نظر عده قلیلی از افراد، این سبک ساده طراحی در مقایسه با فضای کابین پارس، آرامش‌بخش‌تر به‌نظر می‌رسد و رضایت بیشتری را برای ایشان در پی داشته است. زمان دقیقی برای فروش خودرو اعلام نشده، اما به احتمال زیاد در اواسط سال ۱۴۰۴ مشتریان امکان خرید خودرو را خواهند داشت. همان‌طور هم که گفته شد قیمت خودرو بین ۱و نیم  تا ۲ میلیارد تومان تعیین می‌شود. اما شباهت ام وی ام X77 با تیگو ۷ تنها از نمای بغل است و چهره قسمت عقب این خودرو به طور کلی تغییر کرده است. اصلاحات صورت‌گرفته روی چهره، به‌ویژه با حضور جلوپنجره بزرگ، چراغ‌های دی‌لایت نواری و طراحی جدید سپر بسیار مدرن جلوه می‌کند و هماهنگی قابل قبولی با اتاق پیدا کرده است.

این موضوع به‌خصوص در مواقعی که با MVM 530 به‌صورت خانوادگی به مسافرت می‌روید و بار در صندوق ماشین زیاد است، خیلی به‌چشم می‌آید. یکی از موضوعاتی مهمی که با بررسی تجربه رانندگی افراد مختلف درباره ام وی ام 530 خیلی به‌چشم می‌آید، عملکرد فوق‌العاده نرم فرمان این خودرو است. هر چند این موضوع باعث می‌شود که رانندگی در سرعت‌های پایین و همچنین پارک کردن خودرو برای شما آسان‌تر شود؛ اما در عین حال برای رانندگی در سرعت‌های بالا با این خودرو باید مراقب باشید.

Mvm 530 از مزایایی هم‌چون عملکرد فنی متقاعدکننده، سواری نرم و کابین جادار سود می‌برد که تمامی این عوامل در کنار هم، می‌توانند نیازهای مشتریان و خانواده‌های ایرانی را به نحو نسبتا مطلوبی برآورده سازند. البته این خودرو از خط تولید خارج شده است و نمی‌توان نمونه صفرکیلومتر آن را در بازار یافت؛ بنابراین واضح است که اگر دنبال خودروی صفرکیلومتر هستید، باید در این بازه قیمتی، پارس یا سایر رقبا نظیر سمند و سورن را خریداری کنید. موضوع این مقاله از سری مقالات مقایسه‌ای همراه مکانیک، مقایسه ام وی ام 530 با پژو پارس سال است. کلاس سدان‌های جمع‌وجور خانوادگی علی‌رغم تنوع کم، در کشور ما همواره مورد توجه مشتریان، به‌ویژه خانواده‌های کم‌جمعیت قرار داشته است. محصولاتی هم‌چون انواع مشتقات ۴۰۵ و سمند به‌همراه برخی مدل‌های چینی نظیر mvm530 و لیفان ۶۲۰، طی سال‌های گذشته تاکنون بخش اعظم نیازهای مشتریان را در این کلاس خودرویی برآورده ساخته‌اند. اگر شما هم بین خرید پژو پارس یا ام وی ام 530 تردید دارید، در ادامه همراه ما باشید.

در بین خودروهای سواری، وقتی نام سدان به میان می‌آید، خیلی نباید انتظار ابعاد جمع و جور را داشت. همچنین اگر بخواهید مسافتی نزدیک به ۱۰۰ کیلومتر را در حالت ترکیبی با ام وی ام X77 بپیمایید، احتمالا تحت شرایط استاندارد حداقل به ۶.۷ لیتر بنزین نیاز خواهید داشت که این رقم در شرایط ایده‌آل است و در واقعیت به بالای ۷.۵ لیتر هم می‌رسد. سلام هر دو تقریبا در حد هم هستن هم از لحاظ کیفیت و قیمتی ولی لوازم MVM بهتر و راحت گیر میاد. والله تا حالا این مسأله را نشنیدم.اتفاقا موتور ۵۳۰ موتور خوب و کم استهلاکیه.

به خصوص طرح نسبتا ناخوشايند چراغ‌هاي جلو و عقب، به‌همراه فرم بسيار ساده جلوپنجره و سپرها، طراحي ظاهري ام وي ام ۵۳۰ را تقريبا ناخوشايند جلوه مي‌دهد. در پايان اين قسمت به صراحت مي‌توان اعلام کرد که ظاهر پژو پارس با وجود قدمت بالا، به ميزان بيشتري موردپسند مشتريان ايراني قرار داشته و مي‌توان آن را برنده رقابت مقايسه پژو پارس و ام وي ام ۵۳۰ از نظر طراحي ظاهري دانست. پارس اتومات نیز از نظر ظاهری همان راه برادران بزرگترش را در پیش گرفته است و اینک هنگام بررسی پژو پارس ELX از نظر ظاهری است.

بر اساس اعلام رسمي سايت ايران خودرو، شتاب صفرتاصد پژو پارس نيز، حدود 11 ثانيه خواهد بود. موتور النترا اندکی قدرت بیشتر از لنسر تولید می‌کند، اما مصرف بنزین در لنسر کمتر از النتراست. به‌طور کلی اگر به دنبال خودرویی با کیفیت رانندگی بالا هستید لنسر بخرید اما اگر خودرویی با امکانات زیاد مد نظر شماست النترا انتخاب خوبی خواهد بود.

اگر‌چه تندر 90 استهلاک کمتری در مقایسه با پژو پارس دارد، اما در نهایت زمانی که احتیاج به تعویض قطعه باشد، هزینه قطعات یدکی تندر 90 بالاتر است. یکی دیگر از برتری‌های پژو پارس بر تندر این است که این خودرو راحت‌تر با قطعات یدکی غیر اصلی کنار می‌آید.در قطعات بزرگ مانند در یا گلگیر هم قطعه نو و بدون رنگ آن راحت‌تر از تندر پیدا می‌شود. از نظر خدمات پس از فروش و فراوانی نمایندگی‌ها این دو خودرو برتری خاصی بر هم نداشته و از این نظر مشکلی وجود ندارد. در بین خودروهای موجود در بازار ایران، یکی از نرم‌ترین سیستم‌های تعلیق مربوط به MVM 530 است.

متريال عمده کابين هر دو خودرو از نوع پلاستيک خشک است و سطح کيفي چندان مرغوبي را ارائه نمي‌دهد. البته پژو پارس‌هاي قديمي مجهز به داشبورد با متريال اسفنجي نرم بودند که حس بهتري نسبت به مدل‌هاي جديد در ذهن ايجاد مي‌کند. در بحث فضاسازي، هر دو خودرو از کابيني نسبتا جادار بهره مي‌برند و فضاي کافي براي حضور چهار تا پنج سرنشين بزرگسال را تدارک ديده‌اند. با اين وجود، به دليل فاصله محوري بزرگ‌تر پژو پارس، فضاي صندلي‌هاي رديف عقب اين خودرو نسبت به ام وي ام ۵۳۰ اندکي وسيع‌تر است؛ در عوض، صندوق‌عقب ام وي ام ۵۳۰ حدود ۴۸۳ ليتر ظرفيت دارد و نسبت به پژو پارس با ۴۷۰ ليتر گنجايش، از اين حيث کمي برتري نشان مي‌دهد. چنانچه قصد شرکت در طرح‌های فروش اقساطی پژو پارس را دارید، همه روزه در ساعات کاری با مراکز فروش آرشا خودرو تماس حاصل نمایید.

اگر چه بیش از یک سال است که تعدادی از آن وارد کشور شده اما هنوز به سختی می‌توان آن را در شهر مشاهده کرد و یک خودرو کاملا خاص به حساب می‌آید. از آن سو ب‌ام‌و X4 خودرویی فراگیر شده که در نبود رقیب جدی مشتری زیادی را به خود جلب کرده است. آئودی Q5 با موتور توربو 2 هزار سی‌سی وارد ایران شده اما به مدد تکنولوژی آئودی و توربوشارژرش می‌تواند قدرتی در حد ب‌ام‌و X4 سه لیتری تولید کند. اگر چه آئودی Q5 خصوصیات ظاهری اسپورت ب‌ام‌و X4 را ندارد، اما به جایش خصوصیات آفرود بسیار خوبی دارد که در ب‌ام‌و X4 دیده نمی‌شود. در سوي ديگر، mvm 530 به موتور حجيم‌تر 2 ليتري مجهز شده و ۱۳۹ اسب‌بخار قدرت به همراه ۱۸۲ نيوتن‌متر گشتاور توليد مي‌کند. تا اين‌جا، برتري فني mvm 530 واضح به‌نظر مي‌رسد؛ اما با اين وجود، به دليل ضرايب دنده نسبتا سبک گيربکس پنج سرعته اين خودرو شاهد شتاب‌گيري ضعيف‌تر آن به‌ويژه در سرعت‌هاي بالا خواهيم بود.

اما آنجایی که باید تصمیم خود را بگیرید، جایی است که بحث به تعمیر و تامین قطعات یدکی می‌رسد. ب‌ام‌و نمایندگی رسمی دارد اما آئودی هنوز زنجیره خدمات پس از فروش خود را تکمیل نکرده است. در مورد بازار دست دوم هم ب‌ام‌و X4 از معدود خودروهای گرانقیمتی است که به سرعت فروش می‌رود. همین به روز بودن باعث می‌شود عواملی مانند مصرف سوخت و استهلاک در تندر وضعیت بهتری داشته باشند.

خوشبختانه طراحی داخلی و به ویژه بخش داشبورد ام ‌وی ‌ام X77 به‌طور کامل متحول شده و حالا از یک سبک نوین مطابق با محصولات جدید چینی استفاده می‌کند. سبک طراحی طبق معمول از نمایشگرهای یکپارچه مالتی‌مدیا با نمایشگر کیلومترشمار به حالت شناور بهره می‌برد که جلوه فناورانه و زیبایی‌شناختی کابین را ارتقا بخشیده است. همان‌طور که در ابتدا اشاره کردیم، اتاق ام وی ام ایکس ۷۷ همان اتاق چری تیگو ‌۷ است که حالا به صورت کلی فیس‌لیفت شده و نمای زیبایی پیدا کرده است. البته باید اشاره کنیم که چری تیگو‌ ۷ در زمان خودش طراحی مدرنی ارائه می‌داد و این طراحی مدرن باعث شده تا بعد از چند سال همچنان بدنه نسبتا زیبا و جذابی برای مشتریان امروزی داشته باشد و استایل این خودرو همچنان در مقایسه با محصولات روز چندان مورد انتقاد واقع نشود. از طرف ديگر به‌واسطه سيستم تعليق خشک‌تر، شاهد سواري نسبت اسپرت با هندلينگ و فرمان‌پذيري بهتر در سدان ايراني-فرانسوي هستيم که به بروز سطح قابل‌قبولي از اطمينان خاطر در راننده منجر خواهد شد.

به محض تصمیم برای خرید پژو پارس می‌توانید از شرایط خرید اقساطی از آرشا خودرو، از جمله عدم نیاز به ضامن و امکان پرداخت وجه پس از تحویل خودرو و البته تحویل فوری بهره ببرید. برای اینکه به نتیجه قطعی برسیم که کدام مدل پژو پارس بهتر است؟ باید آن‌ها را از ابعاد مختلف با هم بررسی کنیم. به جرات میگم که تو این رنج قیمت بهترین گزینه واسه خریده.مشکل سیستم تعلیقش هم با تعویض کمک هاش با کمک ماکسیمایی و خوابوندن جزئی حل میشه.از همه نظر هم از همه ماشینای ایرانی سر تره. مواردی مثل نمایشگرهای یکپارچه کیلومترشمار و مالتی‌مدیا، سقف پانورامیک، گرم‌کن صندلی‌های جلو، حسگرهای پارک جلو و عقب و تهویه مطبوع با تنظیمات دوگانه در لیست تجهیزات رفاهی این خودرو حضور خواهند داشت. شتاب صفر تا صدی پارس اتومات ۱۴.۲ ثانیه است و میزان مصرف سوخت ترکیبی آن صدی ۸.۲ لیتر اعلام شده است. پارس سال، نمونه فیس لیفت ۴۰۵ بود، ۴۰۵ بسیار محبوب و پرطرفداری که پا به سن گذاشت و پارس سال یک درجه از آن به روز‌تر و مدرن‌تر به نظر می‌رسید.

کارشناسان آرشا خودرو آمادگی دارند تا به شما مشاوره رایگان پیش از خرید خودرو ارائه کنند. اگر چه این دو خودرو در ایران لوکس طبقه‌بندی می‌شوند اما هر دو طراحی داخلی نیمه لوکس دارند. طراحی آئودی ساده‌تر و اسپورت‌تر انجام شده اما طراحی ب‌ام‌و X4 کمی پیچیدگی بیشتری دارد.

اما خانواده پارس، متشکل از 4 عضو است، حال باید به این سوال پاسخ دادکه کدام مدل پژو پارس بهتر است؟ اگر شما هم از دلدادگان به اعضای این خانواده فرانسوی هستید، اما نمی‌دانید کدام یک را انتخاب کنید، این مطلب را تا انتها بخوانید. در سال‌های قبل قیمت این دو خودرو به یکدیگر نزدیک‌تر بود و همین مساله موضوع قیمت را هنگام انتخاب بین آنها کم‌اثر می‌کرد. از نظر طراحی بدنه نیز باید بگوییم که خودرو سراتو در نسل جدید خود کاملا ماهیت اسپورت پیدا کرده و از حالت یک خودرو با طراحی معمولی بیرون آمده است.این مساله در کیفیت ساخت داخل آن نیز صدق می‌کند. مستحضر هستید که در این کارزار، با دو سدان قدیمی مواجه هستیم؛ بنابراین نمی‌توان طراحی ظاهری مدرن و نوینی را از این دو خودرو انتظار داشت. شمایل Peugeot Pars، آمیخته‌ای از ترکیب دو خودروی پژو ۴۰۵ و ۴۰۶ است و بعد از حدود ۲۰ سال از آغاز تولید، قدمت ظاهری آن، به‌وضوح در وجنات این خودرو دیده می‌شود. بدنه پارس فاقد انحناهای جذاب است و خطوط عمدتا صاف با زوایای تقریبا شکسته به نحوی به یکدیگر متصل شده‌اند که درنهایت، ظاهری ساده را برای این خودرو رقم بزنند.

بدون تردید در زمان عرضه یکی از خودروهای با کیفیت خارجی اقتصادی در بازار ایران بود. قبل از بررسی معایب ام وی ام 530، بد نیست که نیم نگاهی به مهم‌ترین مزایای آن بیندازیم. استفاده از پنل کنترل لمسی به همراه شیفتر دنده جدید شبیه به آنچه که در تیگو ‌۷ پرو موجود است، باعث شده تا در مجموع شاهد یک کابین مدرن و مطابق با خودروهای میان‌رده چینی در ام ‌وی ‌ام X77 باشیم.

با این وجود، به دلیل فاصله محوری بزرگ‌تر Peugeot Pars، فضای صندلی‌های ردیف عقب این خودرو نسبت به ام وی ام ۵۳۰ اندکی وسیع‌تر است؛ در عوض، صندوق‌عقب mvm 530 حدود ۴۸۳ لیتر ظرفیت دارد و نسبت به پارس با ۴۷۰ لیتر گنجایش، از این حیث کمی برتری نشان می‌دهد. با یک بررسی ساده، می‌شود به این نکته پی برد که علی‌رغم طراحی نسبتا قدیمی کابین هر دو خودرو، نمای داخلی Peugeot Pars نسبت به ام وی ام ۵۳۰ جلوه خوشایندتری را به نمایش می‌گذارد. به‌ویژه نمونه‌های جدیدتر پژو پارس که نواحی داشبورد، رودری‌ها، غربیلک فرمان و پنل کیلومتر شمار آن‌ها مورد بازنگری قرار گرفته است، زیبایی بیشتر و نمایی جذاب‌تر را برای سرنشینان به ارمغان آورده‌اند. نماي جانبي اين خودرو، تفاوتي با مدل ۴۰۵ ندارد؛ اما تغييرات صورت‌گرفته در بخش جلو و عقب، به‌خصوص استفاده از چراغ‌هاي جديد و سپرهاي حجيم‌تر‌، سبب شده‌اند تا نمايي خوشايندتر از پژو ۴۰۵ براي پژوپارس رقم بخورد. درنتيجه، مشتريان بازار کم‌تنوع ايران هم‌چنان نسبت به طراحي ظاهري پژو پارس ابراز خرسندي نسبي مي‌کنند و انتقاد چنداني نسبت به آن ندارند. کرولا نیز در مدل 2016 کمری هیجان‌انگیزتر طراحی شده و از این نظر هم قدرت رقابت با اسپورت‌ها را پیدا کرده است.

طی این سال‌ها، مدل‌های مختلفی از این خودرو روانه بازار شده است که می‌توان به Peugeot Pars سال با موتور 1.8 لیتری  هشت‌سوپاپ XU7 و پارس LX با پیشرانه ۱.۶ لیتری TU5 شانزده‌سوپاپ اشاره کرد. از طرف ديگر، پژو پارس با مدل‌هاي مختلف، هم‌چنان روي خط توليد شرکت ايران خودرو حضوري پررنگ داشته و قطعات يدکي آن با قيمت متعادل‌تر و فراواني بيشتر در دسترس مشتريان قرار دارد. پژو پارس سال طي دو دهه اخير يکي از ارکان اصلي بازار خودروهاي نسبتا اقتصادي ايران به شمار رفته است و وضعيت فروش آن کماکان بسيار پررونق و پرحرارت دنبال مي‌شود. از طرف ديگر، mvm 530 گرچه مشتريان خاص خود را دارد و توانسته لبخند رضايت را بر لب مالکان خود بنشاند، اما از لحاظ شرايط بازار، به‌هيچ‌وجه به پاي پژو پارس نمي‌رسد. بنابراين به آساني مي‌توان پژو پارس را داراي ارزش خريد بالاتر و شرايط بازار پررونق‌تر نسبت به mvm 530 دانست. برای پاسخ به این سوال باید هر دو خودرو را از جنبه‌های متفاوت شامل مشخصات ظاهری، تجهیزات ایمنی، مشخصات فنی و یا امکانات رفاهی، بررسی کرد.

از طرف دیگر به‌واسطه سیستم تعلیق خشک‌تر، شاهد سواری نسبت اسپرت با هندلینگ و فرمان‌پذیری بهتر در سدان ایرانی-فرانسوی هستیم که به بروز سطح قابل‌قبولی از اطمینان خاطر در راننده منجر خواهد شد. اگر از بودجه کافی برای خرید پژو پارس برخوردار نیستید؛ از طرح فروش اقساطی پژو پارس شرکت همراه مکانیک استفاده کرده تا بدون ضامن و در سریع ترین زمان مالک این خودرو شوید. موتور 1761 سی‌سی پژو پارس سال قدرتی معادل ۱۰۰ اسب‌بخار تولید می‌کند و گشتاور حاصل از آن، به ۱۵۳ نیوتن‌متر می‌رسد. جعبه‌دنده ۵ سرعته دستی نیز در این خودرو حاضر است و نیروی حاصله را به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد. بر اساس اعلام رسمی سایت ایران خودرو، شتاب صفرتاصد Peugeot Pars نیز، حدود 11 ثانیه خواهد بود. با عنایت به سطح پایین توان مالی اکثر مشتریان داخلی، مدل‌هایی هم‌چون Peugeot Pars و ام وی ام ۵۳۰ به توفیق بالایی در بازار ایران دست پیدا کردند؛ چراکه این دو مدل در دسته خودروهای نسبتا ارزان‌قیمت طبقه‌بندی می‌‎شوند.

سیستم تعلیق نرم تا زمانی که با سرعت بالا رانندگی نکنید یا پیچ‌های تند و تیز در پیش نداشته باشید، هیچ مشکلی برای شما به‌وجود نمی‌آورد. در طرف دیگر، mvm 530 سواری فوق‌العاده نرمی را از خود به نمایش می‌گذارد؛ به نحوی که راحتی و آسایش کافی سرنشینان در طول مسافرت، رضایت خاطر ایشان را از عملکرد سیستم تعلیق خودرو به دنبال خواهد داشت. البته نرمی سیستم تعلیق سبب شده است تا هندلینگ و پایداری خودرو در جاده‌های پرپیچ‌وخم تحت تأثیر منفی قرار گیرد. عملکرد سیستم فرمان ام وی ام ۵۳۰ هم تقریبا نرم و سبک است؛ ولی در سرعت‌های بالا، اندکی ناایمن احساس می‌شود. ناگفته نماند که عایق‌بندی کابین هر دو خودرو، چندان خوب نیست و صدای پیشرانه در دورهای بالا کاملا درون کابین احساس خواهد شد.

پارس ELX مجهز به یک پیشرانه با حجم ۱۷۶۱ سی سی تنفس طبیعی با ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ است که می‌تواند ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۵۵ نیوتن متر گشتاور ایجاد کند. این خودرو با جعبه دنده پنج سرعته دستی با یک شتاب بسیار عالی ۹ ثانیه‌ای قادر است تا با سرعت ۱۹۵ کیلومتر در ساعت حرکت کند. مصرف سوخت ترکیبی این مدل ۸.۱ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است و استاندارد آلایندگی آن، باز هم یورو ۳. انتخاب یک خودرو از میان گزینه‌های موجود در بازار شاید یکی از دشوارترین خریدهای ممکن باشد؛ چرا‌که اغلب باید بانگاهی بلند‌مدت به ماجرا نگریست.

در این صفحه سعی شده خودروهای مختلفی که از نظر قیمت یا قابلیت‌های فنی در یک کلاس قرار دارند با زبانی ساده با یکدیگر مقایسه شوند. شاید امروز بسیاری از خودروهای میان رده موجود در بازار ایران از آپشن‌هایی مانند سنسور دنده عقب، چراغ مه شکن عقب و جلو، آینه برقی و … برخوردار باشند؛ اما وجود این ویژگی‌ها برای خودرویی که در سال 1390 در کشور عرضه شد، خیلی جذاب بود. از جمله دیگر مزایای MVM 530 در ردیف آپشن‌ها می‌توان به تهویه اتوماتیک، روکش‌های چرم و سانروف اشاره کرد. مانند بسیاری دیگر از خودروهای چینی، ام وی ام 530 نیز از نظر آپشن در وضعیت مناسبی به‌سر می‌برد. در سوی مقابل، چری A5 یا MVM 530 نیز از سال ۲۰۰۶ به سبد تولیدات کمپانی چری اضافه شد.

در پایان این قسمت به صراحت می‌توان اعلام کرد که ظاهر Peugeot Pars با وجود قدمت بالا، به میزان بیشتری موردپسند مشتریان ایرانی قرار داشته و می‌توان آن را برنده رقابت مقایسه پژو پارس و mvm 530 از نظر طراحی ظاهری دانست. اگر بخواهیم به پاسخ روشنی برای سوال بهترین مدل پژو پارس دست پیدا کنیم، باید آن‌ها را از نظر فنی بسنجیم و با یکدیگر قیاس کنیم. پارس سال مجهز به یک پیشرانه ۱۷۶۱ سی سی تنفس طبیعی با ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ و جعبه دنده پنج سرعته دستی است. در پاسخ به این سوال که کدام مدل پژو پارس بهتر است؟ اگر از نظر ظاهر بخواهیم بررسی و قضاوت کنیم باید بگوییم پارس ELX ظاهر زیباتری دارد و نمره قبولی دریافت می‌کند.

از طرف دیگر، mvm 530 انحنای بیشتری در ظاهر خود به کار برده است تا اندکی مدرن‌تر به‌نظر برسد؛ البته ناهماهنگی‌های فراوانی در شمایل این خودرو چینی به چشم می‌خورد که باعث شده mvm 530 از زیبایی چندانی برخوردار نباشد. در مورد صندوق عقب باید اشاره کنیم که فضایی معادل صندوق عقب تیگو ‌۷ نسل قدیم در محفظه پشت صندلی‌های ردیف دوم ام وی ام X77 جانمایی شده که تقریبا معادل ۴۱۰ لیتر است. طراحی لایه‌ای و فرم سراسری دریچه‌های تهویه نیز زیبایی بصری داشبورد را ارتقا داده که در کنار تریم دورنگ می‌تواند جذابیت زیادی برای نمای داخلی MVM X77 ایجاد کند. در دفترچه راهنمای ام وی ام 530 این طور ذکر شده است که شتاب 0 تا 100 این خودرو در حدود 12.5 ثانیه رقم می‌خورد. این در حالی است که در تجربه‌های عملی رانندگی با این خودرو معمولا زیر 14 ثانیه نمی‌توان 0 تا 100 را پر کرد. در شهری مانند تهران که پیدا کردن جای پارک در معابر شهری کار آسانی نیست، داشتن یک خودروی جمع و جور خیلی به‌کار می‌آید.

اما نباید از این نکته غافل شد که چهره هر ۴ مدل پارس قدیمی شده‌اند و به راحتی بازنده رقابت با خودروهای داخلی و خارجی مدرن هستند. در ادامه مقاله کدام مدل پژو پارس بهتر است؟ به بررسی طراحی ظاهری پژو پارس LX TU5  می‌پردازیم. نهایت تلاش طراحان ایران خودرو در حد استفاده از رینگ‌های آلومینیومی و تغییر قاب آینه‌های این خودرو  محدود شده است. باشگاه خبرنگاران/ در اين گزارش به  مقايسه پژو پارس سال و mvm 530 پرداخته ايم.کلاس سدان‌هاي جمع‌وجور خانوادگي علي‌رغم تنوع کم، در کشور ما همواره مورد توجه مشتريان، به‌ويژه خانواده‌هاي کم‌جمعيت قرار داشته است. محصولاتي هم‌چون انواع مشتقات پژو ۴۰۵ و سمند به‌همراه برخي مدل‌هاي چيني نظير ام وي ام ۵۳۰ و ليفان ۶۲۰، طي سال‌هاي گذشته تاکنون بخش اعظم نيازهاي مشتريان را در اين کلاس خودرويي برآورده ساخته‌اند.

پارس سال مجهز به سیستم ترمزABS,EBD، یک کیسه هوا برای راننده و سنسور ایمنی دنده عقب است. همانطور که مشخص است پارس طی سالهای گذشته از نظر ایمنی هیچ پیشرفتی نداشته است و از نظر ایمنی پاسخ در به سوال کدام مدل پژو پارس بهتر است؟ باید گفت هیچ کدام بر دیگری مزیتی ندارند. از طرف دیگر، Peugeot Pars با مدل‌های مختلف، هم‌چنان روی خط تولید شرکت ایران خودرو حضوری پررنگ داشته و قطعات یدکی آن با قیمت متعادل‌تر و فراوانی بیشتر در دسترس مشتریان قرار دارد. در این مقاله به طور کامل به مقایسه ام وی ام 530 با پژو پارس سال پرداختیم.

همچنین گیربکس دو کلاچه ۶ سرعته حالا از نوع روغنی شده تا استهلاک کمتری داشته باشد و عملکرد روان و دقیق‌تری نسبت به نمونه‌های خشک از خود نشان دهد. شرکت مدیران خودرو قدیمی‌ترین و اصلی‌ترین شریک کمپانی چری در ایران محسوب می‌شود که از حدود بیش از ۱۵ سال پیش (اواسط دهه ۸۰)، مونتاژ و عرضه محصولات این خودروساز چینی در ایران را بر عهده دارد. حداکثر قدرت این پارس ۱۹۰ کیلومتر بر ثانیه اعلام شده است و با استاندارد آلایندگی یورو ۳ میزان مصرف سوخت ترکیبی آن ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ثبت گردیده است. از یک خودرو با حداکثر قدرت 140 اسب بخار، انتظار نمی‌رود که در سینه کش جاده و سربالایی‌ها با مشکل روبه‌رو شود. این در حالی است که از معایب ام وی ام 530، عملکرد نامناسب در مسیرهای سربالایی است.

در قسمت عقب نیز از چراغ‌های طرح جدید با فرم پیوسته استفاده شده تا مطابق با گرایش‌های روز مورد توجه مشتریان قرار گیرد. همان طور که انتظار داشتیم، مشخصات فنی ام وی ام ایکس‌۷۷ تفاوت اساسی با تیگو‌۷ نسل اول ندارد. البته برخی اصلاحات و ارتقای نرم‌افزاری روی پیشرانه این خودرو صورت گرفته تا توان بیشتری را به‌صورت دقیق‌تر به چرخ‌های جلو منتقل کند.

سلطان واشر پژو پارس…پژو کاغذی با موتور tu5قبول کن ام وی ام خیلی سر تر از پژو کاغذیه..به سقفش دست بزنی متوجه..ام اوی ام موتور 2000 داره..بدنه هم خیلی قوی تر از پارس اینو میگم چون هرجفت رو داشتم.. البته تفاوت‌هایی هم وجود دارد، مثلا غربیلک فرمان خوش فرم‌تر شده است، سر دنده عوض شده یا تریم طرح چوبی برای کابین در نظر گرفته شده است، اما تم کلی، همانی است که پیشتر در ۴۰۵ دیده بودید. اما برای رانندگی در جاده‌هایی مانند چالوس یا گردنه حیران و حتی اتوبان‌های درون و بیرون شهری، نرم بودن بیش از حد سیستم تعلیق خطرناک است؛ چرا که ماشین جابه‌جایی عرضی بیشتری را با چرخش فرمان تجربه می‌کند و در نتیجه کنترل آن سخت‌تر می‌شود.

حداکثر قدرت موتور ام وی ام X77 برابر با ۱۵۰ اسب بخار است که حدود ۳ واحد نسبت به تیگو 7 افزایش نشان می‌دهد، ولی مقدار گشتاور آن تغییر نکرده و روی ۲۱۰ نیوتن متر ثابت مانده است. بنابراین می‌توان انتظار داشت که شتاب و چابکی این خودرو نسبت به تیگو ‌۷ نسل اول چندان تغییر نکرده باشد و به‌طور کلی می‌توان شتاب صفر تا صد حدود ۱۰.۵ ثانیه را از این کراس‌اور جمع و جور مدیران خودرو انتظار داشت. در طرف ديگر، mvm 530 سواري فوق‌العاده نرمي را از خود به نمايش مي‌گذارد؛ به نحوي که راحتي و آسايش کافي سرنشينان در طول مسافرت، رضايت خاطر ايشان را از عملکرد سيستم تعليق خودرو به دنبال خواهد داشت. البته نرمي سيستم تعليق سبب شده است تا هندلينگ و پايداري خودرو در جاده‌هاي پرپيچ‌وخم تحت تأثير منفي قرار گيرد. عملکرد سيستم فرمان ام وي ام ۵۳۰ هم تقريبا نرم و سبک است؛ ولي در سرعت‌هاي بالا، اندکي ناايمن احساس مي‌شود. ناگفته نماند که عايق‌بندي کابين هر دو خودرو، چندان خوب نيست و صداي پيشرانه در دورهاي بالا کاملا درون کابين احساس خواهد شد.

بالاتر نه اینکه استهلاکش بیشتر باشد بلکه کاملا کم‌استهلاک بوده و می‌توان گفت یکی از‌ کم‌استهلاک‌ترین خودروها در بازار کنونی ایران است. طراحی داخلی سراتو جوان پسندتربوده و حس داشتن یک خودرو مدرن را بهتر تداعی می‌کند. از نظر فراگیر بودن نمایندگی‌های مجاز برتری خاصی بر هم ندارند، اما قیمت لوازم یدکی سراتو ارزانتر است. برای یک خودرو مانند ام وی ام با حداکثر قدرت 140 اسب بخار، مصرف سوخت ترکیبی حدود 6.8 لیتر در 100 کیلومتر عدد قابل قبولی به‌شمار می‌رود. این در حالی است که معمولا سدان‌های موجود در بازار ایران مصرف بالاتر از 7 یا 8 لیتر دارند.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *