چری تیگو ۵ مدیران خودرو + مشخصات فنی، بررسی و قیمت ایمنا
سپر عقب هم به مانند سپر جلو بوسیله قسمت پلاستیک سه بعدی ظاهری جذاب به خود گرفته است. در آخرین فروش اینترنتی مدیران خودرو تیگو ۵ حدود ۷۵۰ میلیون تومان و با شرایط مختلف به فروش میرسد. در نهایت، کیفیت ساخت قابل قبول (نسبت به قیمت و سال تولید) و سواری نرم و بدون سر و صدای زیاد (در مقایسه با برخی رقبا) از دیگر نکات مثبتی است که میتوان برای تیگو 5 برشمرد. در مورد میزان مصرف سوخت، شرایط به نفع ام وی ام X55 پیش میرود؛ چرا که این خودرو با وزن پایینتر و موتور کمحجمتر ۶.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر بنزین میسوزاند، اما میزان مصرف سوخت ترکیبی تیگو ۵ IE به حدود ۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر میرسد.
سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است. صرفا در ستون انتهای بدنه، شیشهی سیاه اضافه شده است و ادوات پلاستیکی، مشابه قبل هستند. رینگ ۱۷ اینچ برای X5 هماندازهی چرخهای X55 است اما طرح متفاوت و فاقد جزئیات قرمز دارد. جهت بهرهمندی و دسترسی به امکانات ویژه و بخشهای مختلف در دیجیاتو عضو ویژه دیجیاتو شوید.
سبک طراحی طبق معمول از نمایشگرهای یکپارچه مالتیمدیا با نمایشگر کیلومترشمار به حالت شناور بهره میبرد که جلوه فناورانه و زیباییشناختی کابین را ارتقا بخشیده است. هماکنون برای پیشفروش MVM X55 مونتاژ مدیران خودرو، قیمت یک میلیارد و ۴۷۰ میلیون تومان وجود دارد. در سبد محصولات این شرکت، تیگو ۷ پرو با قیمت ۲ میلیارد تومان دیده میشود و فونیکس FX تقریبا ۲/۲ میلیارد تومان است. از مجموع این موارد میتوان نتیجه گرفت، MVM X5 حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان گرانتر از X55 قیمتگذاری شود. براساس گزارشات دریافتی از نمایندگی های مدیران خودرو، تمامی تیگو ۵ های توربو مدل ۱۳۹۹ هستند. این خودروها با قیمت ۷۹۰.۰۰۰.۰۰۰ میلیون تومان به دست مشتریان می رسند و رنگ های قابل عرضه هم سفید و مشکی خواهند بود.
شاید بتوان گفت در این بخش، مهندسان چری دست به کپیبرداریهای هوشمندانهای از کراساوری مطرح ژاپنی زدهاند؛ اما باید قبول کرد این حرکت هنرمندانه و با ظرافت انجام شده است. یک خط هدایتکننده از چراغ عقب تا روی دستگیرهها دیده میشود که همراهبا خطوط روی گلگیر، بهخوبی بدنه را حجم داده و جذاب میکند. از سویی دیگر، سقف دارای شیبی ملایم به سمت عقب است و پنجرهها، شبیه آنچه در نیسان ایکستریل بازار ایران دیدهایم، دارای قابی فلزی و براق هستند.
این مسئله در راحتی افراد مختلف و به ویژه راننده به هنگام نشستن بر روی صندلی نقش بسیار چشمگیری دارد. همچنین دوخت روکش صندلی در تیگو ۵ بهصورت دوگانه است و این مسئله ظاهر لوکس، شیک و زیبایی را به فضای داخلی این خودروی چینی میبخشد. طراحی داخلی شامل صندلیها و داشبورد میتواند حس سواری در یک خودروی نسبتاً لوکس را به شما هدیه کند، که البته با توجه به قیمت خودرو کاملاً رضایتبخش خواهد بود. تیگو 5 در طول حضور خود در بازار ایران، چندین بار فیسلیفت و بهروزرسانی را تجربه کرده است. اولین فیسلیفت در زمستان 95 و یکسال پس از عرضه اولیه، با تغییراتی در ظاهر خودرو مانند گرافیک چراغهای جلو، سپر و درب صندوق عقب همراه بود.
البته این تغییر احتمالا به دلیل افزایش پایداری خودرو در عبور از مسیرهای منحنی شکل انجام گرفته است. این موضوع زمانی اوج گرفت که مشخص شد نهفقط X55 و نهتنها در بازار ایران، بلکه گروهی از خانواده محصولات چری (نظیر اومودا ۵ یا همان فونیکس FX) در سایر بازارهای جهان (از جمله روسیه و مالزی) دچار مشکل مشابهی شدهاند. این ایراد از تنظیمات اشتباه یک روبات جوشکار در کارخانه تولید محورهای عقب محصولات چری نشات گرفته بود که تحت تاثیر بهروزرسانی این خط تولید اتفاق افتاد و تعداد مشخصی از محورهای تولیدی این خط را با ضعف قابل توجه در کیفیت جوشکاری نقاط اتصال مواجه کرد.
سیستم ترمز تیگو 5 از ترمزهای دیسکی همراه با سیستم ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی ترمز EBD و سیستم کمکی ترمز BA بهره میبرد که ایمنی مناسبی را در شرایط مختلف رانندگی فراهم میکند. این سیستمهای ایمنی به افزایش اعتماد به نفس در رانندگی در جادههای شهری و بینشهری کمک میکند. در نهایت، مصرف سوخت تیگو 5 در سیکل ترکیبی به حدود 9 لیتر در هر 100 کیلومتر میرسد که به نسبت رقبا کمی بالاتر است. این عدد در عمل ممکن است به دلیل عوامل مختلف افزایش یابد، اما در کل، مصرف سوخت این خودرو در مقایسه با بسیاری از رقبای همرده آن، قابل قبول است. در همین راستا تصمیم گرفتیم تا نگاهی به ویژگیهای این دو کراس اوور چینی در قیاس با یکدیگر انداخته و نظر خود را مبنی بر خرید ام وی ام ایکس 22 صفر کیلومتر و یا چری تیگو ۵ کارکرده به استحضار شما مخاطبان گرامی همراه مکانیک برسانیم. با این حساب اگر قصد خرید یکی از این دو خودرو را دارید، بهتر است به ادامه مطلب توجه بفرمایید.
جالب است بدانید که ام وی ام X33 اولین کراساوور چینی مونتاژی بود که در ایران حضور پیدا کرد و علیرغم آنکه طی سالهای حضور در بازار ایران چندین مرتبه فیس لیفت و تغییرات ظاهری را تجربه کرد، اما استایل کلی بدنه آن تغییری نکرد و همان استایل با فیسهای جدید در ایران عرضه شد. چری تیگو ۵ نیز از سال ۹۵ به بازار ایران عرضه شد، اما نسخه جدیدتر آن از سال ۹۷ و در قالب تیپ IE با امکانات بیشتر و برخی بهروزرسانیهای ظاهری در دسترس مشتریان ایرانی قرار گرفت. تیگو ۵ توربو هم به صورت محدودتر در اواخر سالهای تولید این خودرو در بازار ایران حاضر شد.
طراحی لایهای و فرم سراسری دریچههای تهویه نیز زیبایی بصری داشبورد را ارتقا داده که در کنار تریم دورنگ میتواند جذابیت زیادی برای نمای داخلی MVM X77 ایجاد کند. صندلیهای ردیف دوم برای افراد بلند قد، چندان ایدهال نیست اما برای سرنشینان جلو، ایراد خاصی دیده نمیشود. از لحاظ قدرت خروجی، کاملا مشابه با نمونه مورد استفاده در مدل های تیگو۷ و آریزو۶ است.
مقایسه ام وی ام X55 با تیگو 5 از نظر ویژگیهای فنی نشان میدهد که در یک طرف با موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ مواجه هستیم و در سمت دیگر یک پیشرانه ۲ لیتری تنفس طبیعی انجام وظیفه میکند. ام وی ام ایکس ۵۵ به کمک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ خود قدرتی نزدیک به ۱۴۷ اسب بخار و ۲۱۰ نیوتن.متر گشتاور را به یک گیربکس اتوماتیک دوکلاچه ۶ سرعته تحویل میدهد تا از آنجا به سمت چرخهای جلو منتقل شود. چری تیگو 5 به دلیل پیشرانه تنفس طبیعی 2 لیتری و سیستم انتقال قدرت سادهتر، در مقایسه با بسیاری از رقبای توربوشارژ، نیاز به مراقبت کمتری دارد.
بزرگترین ضعف نسل فعلی این خودرو حضور موتور تنفس طبیعی 2.0 لیتری بود که علاوه بر مصرف زیاد از قدرت کمتری هم برخوردار بود. کمپانی چری در یک تصمیم گیری درست موتور نسل جدید تیگو 5 مدل 2018 را به پیشرانه 1.5 لیتری توربو مجهز نموده که این موتور توانایی تولید 147 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور را خواهد داشت.این موتور پیش از این در تیگو 7 مورد استفاده قرار گرفته بود. قدرت این موتور همانند نسل قبلی توسط جعبه دنده CVT به چرخهای عقب جلو منتقل می گردد. این پیشرانه جدید حدود 8 اسب بخار قدرت و 30 تیوتن متر گشتاور بیشتر تولید خواهد کرد.برخی گزارش ها حکایت از این دارد که ام وی ام X55 با پیشرانه 2.0 لیتری نسل فعلی تیگو 5 عرضه خواهد شد که امیدواریم این اتفاق نیافتد. چری تیگو ۵ خودرویی کاملاً خانوادگی است و فضای مناسبی برای قرارگیری چهار سرنشین بزرگسال ارائه میدهد.
نمیتوان ام وی ام X55 پرو را بررسی کرد و سخنی از حواشی سنگین مربوط به فراخوان آن به میان نیاورد. اوایل سال جاری (۱۴۰۳)، اخباری مبنی بر شکسته شدن محور عقب یک نسخه X55 پرو کم کارکرد در اتوبان قم-کاشان که خوشبختانه آسیب جدی سرنشینان را به همراه نداشت، حاشیه سنگینی در رسانههای تخصصی حوزه خودرو به وجود آورد. استفاده از ورقهای فولادی شرکت بنتلر آلمان و جوشکاری لیزری در سراسر بدنه خودرو تیگو ۵ سبب شد خودرو در تصادفهای سنگین نیز در مقایسه با سایر رقبای خود آسیب کمتری ببیند و توان تحمل ضربههایی تا ۱۶۰۰ مگا پیکسل را داشته باشد. استفاده از جوشکاری لیزری سبب تقویت ۳۰ درصدی قسمتهای جوشکاری شده در مقایسه با جوش معمولی شده است و کسب ۵ ستاره ایمنی در تست تصادف CNCAP گواه این مورد است.
با این وجود، این روش باعث شده که افت قیمت محصولات دست دوم چری در بازار بیشتر از رقبا باشد و مشتریان باید برای خرید خودروهای کارکرده از برند چری کمی بیشتر دقت کنند. در نهایت، تیگو 5 با توجه به ویژگیهای فنی خود و مزایای خاصی چون پیشرانه تنفس طبیعی، میتواند انتخاب مناسبی برای افرادی باشد که به دنبال خودرویی با کمترین دغدغه نگهداری و هزینههای جاری هستند. با این وجود، کسانی که به قدرت پیشرانه و فضای داخلی بزرگتر اهمیت میدهند، ممکن است خودروهای رقیب را ترجیح دهند. چری تا کنون دو نسل از تیگو 5 را روانه بازار کرده است که هر دو نسل این خودرو پیش از این توسط مدیران خودرو در بازار ایران عرضه شده است.
نکاتی که در مورد مقایسه چری تیگو 5 اکسلنت IE با ام وی ام X55 مطرح شد، به طور خلاصه نشان میدهد که اگر مشتری به دنبال خرید خودرو با طراحی ظاهری کمی اسپرتتر، نمای داخلی مدرنتر، شتاب و چالاکی بیشتر و بعضی امکانات مهم نظیر دوربین ۳۶۰ و ترمز پارک برقی است، میتواند خرید ام وی ام را انتخاب کند. از لحاظ میزان استهلاک فنی میتوان به عمر موتور تنفس طبیعی تیگو ۵ اعتماد بیشتری داشت و آن را خودروی بادوامتری در بخش پیشرانه دانست. این در حالی است که موتورهای توربوشارژ خودروهای چینی در بازار ایران از لحاظ حساسیت به کیفیت بنزین و طول عمر نسبت به نمونههای تنفس طبیعی در سطح پایینتری قرار میگیرند و معمولا نیازمند تعمیرات و نگهداری بیشتری هستند. بنابراین اگر موتور کمدردسرتری میخواهید تیگو ۵ از این نظر گزینه بهتری نسبت به ام وی ام X55 به حساب میآید. اما تیگو 5 اکسلنت IE نیروی خود را مدیون یک موتور ۲ لیتری تنفس طبیعی است که در بهترین حالت توانی نزدیک به ۱۳۹ اسب بخار و ۱۸۲ نیوتن.متر گشتاور تولید میکند. گیربکس این خودرو هم از نوع CVT با ۷ دنده مصنوعی است که توان موتور را به محور جلو ارسال میکند.
با توجه به سیستم تعلیق نرم تیگو 5، این خودرو تجربه رانندگی راحتی را فراهم میآورد، اما در پیچها و سرعتهای بالا ممکن است کمی از عملکرد خود کاسته شود. همچنین، برخی از کاربران گزارش دادهاند که کیفیت متریال داخلی خودرو نسبت به برخی از رقبا ضعیفتر است و ممکن است در استفاده طولانیمدت نیاز به نگهداری بیشتری داشته باشد. در مجموع، چری تیگو 5 با توجه به قیمت مناسب، مصرف سوخت بهینه و هزینههای نگهداری کمتر، گزینهای مناسب برای کاربرانی است که به دنبال یک خودروی خانوادگی با قابلیتهای قابل قبول و کم استهلاک در بازار ایران هستند. در بخش ایمنی، تیگو 5 با تجهیزاتی همچون سیستم ترمز ضدقفل، ترمز کمکی و کنترل کشش از سرنشینان خود محافظت میکند.
ام وی ام x22 اتوماتیک اسپرت اکسلنت همچون دیگر نسخههای این خودرو از یک پیشرانه ۱.۵ لیتری تنفس طبیعی ۴ سیلندر به قدرت ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۳۵ نیوتن متر بهره میبرد. این خودرو به گیربکس ۴ دنده اتوماتیک مجهز شده و شتاب صفر تا صد آن در عمل حدود 14 ثانیه ارزیابی شده است؛ بنابراین باید گفت که این کراس اوور دیفرانسیل جلو از لحاظ چابکی و شتابگیری به هیچ وجه مناسب جوانان و افراد اسپرت پسند نبوده و بیشتر با توقعات خانوادهها و افراد مسنتر تطابق خواهد داشت. با ورود به کابین چری تیگو 5، طراحی داخلی مدرن و نسبتاً جاداری را مشاهده میکنیم که با استفاده از یک نمایشگر عمودی 10 اینچی در مرکز داشبورد، جلوهای امروزی پیدا کرده است.
طراحی داخل کابین تیگو 5(Tiggo 5) در نوع خود و در بین دیگر محصولات چری منحصر به فرد و در حد استاندارد یک خودرو لوکس می باشد. صفحه دیجیتال بین کیلومتر شمار و دور سنج زیبایی خاصی به پشت آمپر تیگو 5 داده است. مدیراین خودرو که یکی از فعال ترین خودروسازان خصوصی این روزها کشور محسوب می گردد قرار است در این بازار بی رقابت برای چندمین بار نسخه فیس لیفت یا بروزرسانی شده ام وی ام X33 را روانه بازار نماید تا همچنا … در نهایت باید گفت که طراحی ام وی ام X55 کاملا جسور و تهاجمی به نظر می رسد و می تواند به سرعت در بازار ایران به یکی از کراس اور های شاخص تبدیل گردد. وقتی به عقب خودرو می رسیم بیشتر از هر زمان دیگر راضی خواهیم شد چرا که چراغهای این خودرو با گرافیک داخلی زیباتر از دیگر المان خودرو به نظر می رسد . این دو چراغ توسط نوار فلزی به یکدیگر متصل شده اند و شاید این نوار فلزی تنها نقطه مشترک بین این نسل و نسل فعلی باشد.
اما طراحی متقارن قسمت میانی داشبورد تیگو ۵ به سبک رایج چندین سال قبل برمیگردد که در آن دوران جذابیت خاص خود را داشت و برای مشتریان زیبا جلوه میکرد. اما امروزه این سبک طراحی هم معمولی و تا حدی قدیمی شده و شاید نتواند با سلیقههای مدرنپسند هماهنگی پیدا کند. با این حال به طور کلی سبک طراحی داخلی و داشبورد تیگو ۵ متانت و دلنشینی بیشتری نسبت به حریف ارائه میدهد که میتواند با معیارهای خانوادگی هماهنگی بالاتری پیدا کند. بنابراین مقایسه چری تیگو 5 اکسلنت IE با ام وی ام X55 از لحاظ میزان شتاب و مصرف سوخت به نفع X55 تمام میشود، اما از لحاظ استهلاک و دوام فنی موتور، تیگو ۵ شرایط بهتری نسبت به پیشرانه توربوشارژ حریف دارد. ام وی ام X5 جدیدترین محصول مدیران خودرو بر اساس چری X55 تولید میشود و به جای گیربکس CVT از مدل اتوماتیک دو کلاچه استفاده میکند.
به گفتهی شرکت چری، این خودرو دارای ۵ ستاره از سازمان رسمی استاندارد ایمنی خودروی اروپا (Euro NCAP) است. البته ما در سایت رسمی این سازمان، فیلم رسمی از تست تصادف تیگو ۵ را پیدا نکردیم و البته نتایج این تستها هم مشخص نیست. از سویی دیگر میتوان اطمینان داست تیگو ۵ به عنوان محصول صادراتی چری در روسیه، شرق آسیا و امریکای جنوبی، استقامت بدنهی بهتری نسبت به تولیدات ایران خودرو و سایپا داشته باشد.
از دیدگاه نگارنده، X55 مدیران خودرو با پیشرانهی ۱/۵ لیتر توربو و گیربکس اتوماتیک غیر CVT، ارزش خرید بالاتری نسبت به تیگو ۵ دست دوم مدل بالا دارد. هماکنون X55 مدل ۱۳۹۹ با کارکرد حدود ۳۰ هزار کیلومتر، ۷۰۰ تا ۷۵۰ میلیون تومان قیمت دارد. مدل جدید X55 با نام X55 پرو، از گیربکس CVT استفاده میکند و حدود ۹۰۰ میلیون تومان در نسخهی صفر کیلومتر، قیمتگذاری شده است.
حجمدهی در این بخش از تیگو ۵ هم بهخوبی انجام شده است و برجستگیها، نمای اسپرت و جذابی (در مقایسه با دیگر چینیهایی که در ایران دیدهایم) به آن دادهاند. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو ۹.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که در مقایسه با مصرف ترکیبی رقبایی نظیر جک S۵ و هایما S۵ (در حدود ۸ لیتر) کمی زیاد به نظر میرسد. در شرایط فعلی، نمونههای کارکرده این دو کراساوور جمعوجور چینی قیمتهای نزدیکی دارند و رقیب مستقیم همدیگر محسوب میشوند. ازهمینرو، مقایسه تیگو 5 با ام وی ام X33 جزئیات بیشتری از این دو خودروی چینی مونتاژی را نشان میدهد. استفاده از پنل کنترل لمسی به همراه شیفتر دنده جدید شبیه به آنچه که در تیگو ۷ پرو موجود است، باعث شده تا در مجموع شاهد یک کابین مدرن و مطابق با خودروهای میانرده چینی در ام وی ام X77 باشیم. ابعاد MVM X5شامل طول ۴,۳۳۸ میلیمتر با عرض ۱,۸۳۰ میلیمتر و ارتفاع سقف ۱,۶۴۵ میلیمتر تفاوتی با امویام ایکس ۵۵ ندارد.
این خودرو ددر سال 97 توسط مدیران خودرو رونمایی و فروش آن بلافاصله آغاز خواهد شد. پس از این دو فاکتور مهم که به شکنجهگر روزمره مالکان این خودرو بدل شد، باید فاکتور خرابی گیربکس بسیار حساس و بسیار ضعیف CVT را نیز در نظر بگیریم که به پاشنه آشیل تیگو ۵ بدل شد و مخارج سنگینی روی دستان مالکان این خودرو گذاشت. آن هم در شرایطی که شرکت مدیران خودرو توان تامین خدمات پس از فروش در زمینه تامین این حجم از گیربکسهای خراب را نداشت.
این خودرو در سال 2010 توانست با فروش 377 هزار دستگاهی لقب پرفروش ترین خودروکوچک آمریکا را نصیب خود کند و البته در سال ج … من از ماشین چینی بدم میاد ولی انصافا طراحی توش و پشتش خیلی خوب شده و مواد بکاررفته نسبت به سایر محصولات mvmبالاتره و قشنگتره.و اینکه تا میلیون میتونه منصفانه باشه واسش. زمانی بود که کالاهای ژاپنی نقش «بَدِه» را بازی می کردند، نیم قرن پیش پدران ما می گفتند جنس فقط آلمانی، ژاپنی بنجل است، کمی گذشت، سی سال پیش می گفتند جنس خوب فقط ژاپنی، کره ای نامرغوب است.
تمامی مدلها و تیپهای چری تیگو ۵ از پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ به حجم دقیق ۱۹۷۱ سیسی بهره میبرند که به تکنولوژی اختصاصی Dual VVT مجهز شده است. طبق ادعای شرکت چری تکنولوژی DVVT امکان کارکرد سوپاپها را با زمانبندی متغیر فراهم میکند و درنهایت باعث افزایش کارایی، کاهش آلایندگی و کاهش مصرف سوخت در این خودرو میشود. پیشرانه تیگو ۵ که کد SQR۴۸۴F به آن اختصاص دادهشده توان تولید ۱۳۹ اسببخار قدرت و ۱۸۲ نیوتنمتر گشتاور را دارد و بهطور رسمی میتواند این خودرو را در عرض ۱۳ ثانیه از حالت سکون بهسرعت ۱۰۰ کیلومتر برساند. برای انتقال نیروی تولیدشده پیشرانه تیگو ۵ به چرخهای جلو از یک گیربکس ۷ سرعته CVT استفادهشده است که تسمه انتقال قدرت موجود در محورهای مخروطی شکل آن کیفیت بالایی داشته و توسط شرکت بوش (BOSCH) آلمان ساختهشده است. نسخه 1.5 لیتری توربوشارژر با 11 اسب بخار قدرت و 23 نیوتنمتر گشتاور بیشتر که در دور موتور پایینتری هم بدست میآیند میتواند به شتاب رسمی حدود 11.2 ثانیه دست یابد که حدود 1.8 ثانیه بهتر از مدل 2 لیتری تنفس طبیعی است.
در قسمت عقب نیز از چراغهای طرح جدید با فرم پیوسته استفاده شده تا مطابق با گرایشهای روز مورد توجه مشتریان قرار گیرد. ماشینی که بعد از یکسال کسی ازتون نعره یا حد اکثر فقط دو سوم پولشو بهت بدن،چه ارزشی داره.تازه همه میگن عقده شاسی بلند داشت ،نمیتوانست خبره ،رفته چینی شو خریده،ماشین چینی بی اعتباره،من پشیمانم که خریدم.الانم هیچ چاره ای ندارم.گول نخورید. فثط اینو با جک اس5 مقایسه کنید از همه لحاظ …فقط جک اس 5 ، من که ندارم ولی میخوام بگیرم … شرکت مدیران خودرو به تازگی اعلام کرده قصد دارد در آینده نزدیک این خودرو را وارد بازار ایران نماید.
مهمترین تفاوت فنی X5 با X55 به گیربکس ۶ سرعتهی دبل کلاچه مربوط است که جایگزین نمونهی CVT در X55 شده. با این شرایط، موتور ۱/۵ لیتر توربو همراه قدرت ۱۵۶ اسب بخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتنمتر مثل سالهای قبل ارایه خواهد شد اما شتابگیری به لطف جعبهدندهی جدید، بهتر خواهد بود و احتمالا سرعتگیری صفر تا صد کیلومتر برساعت ۹ ثانیه فراهم خواهد کرد. شرایط بازار کشور در اوضاع فعلی به گونهای رقم خورده که دو محصول کراس اوور چری یعنی ام وی ام x22 صفرکیلومتر و تیگو ۵ اکسلنت نیوفیس دست دوم، از لحاظ قیمتی در یک بازه قرار گرفتهاند و همین موضوع میتواند محل اختلافنظر برخی از مشتریان در انتخاب نهایی یکی از این دو محصول چینی باشد. تیگو ۵ در کشورمان با دو تیپ MT و CVT عرضه میشود که نوع CVT (دنده خودکار) به سه زیرگروه کامفورت، لاکچری و اکسلنت تقسیم میشود. نوع MT به عنوان ارزانترین نسخه دارای حسگر پارک، فرمان برقی تلسکوپی، چراغ رانندگی در روز و آینههای برقی جمعشونده است. مدل کامفورت علاوه بر آپشنهای گفتهشده و جعبهدنده خودکار با استارت بدون کلید، کروزکنترل، نمایشگر ۷ اینچ، دوربین پارک و صندلیهای چرمی همراه است.
حال منابع آگاه می گویند که تولید نسخه جدید این کراس اوور چینی در مدیران خودرو آغاز شده و تیگو ۵ جدید بزودی وارد بازار خواهد شد. میانگین مصرف سوخت تیگو ۵ حدود ۸/۵ تا ۹ لیتر بنزین در ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده و رانندگان ایرانی، متوسط مصرف سوخت را ۹/۵ لیتر اعلام کردهاند. تیگو ۵ با پیشرانهی ۲ لیتری موجود در ایران، بیش از ۱۳ ثانیه برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، زمان لازم دارد و نهایت سرعت ۱۶۵ کیلومتر بر ساعت ارائه میدهد. نوع دندهخودکار تیگو ۵ به جعبه دندهی CVT مجهز است که در صورت استفاده در حالت تیپ ترونیک، ۷ ضریب دندهی تعیینشده در اختیار راننده قرار میگیرد تا بتواند شرایط مشابهی با جعبهدندههای خودکار معمولی تجربه کند. نمای جلویی این خودرو نسبت به گذشته تغییرات زیادی دارد؛ غالب کلی چراغهای جلو تغییری نداشته اما گرافیک آنها کاملاً بهروزرسانی شده و یک نوار LED مارپیچ نیز در مرکز آن قرار دادهشده است. فضای خالی باریکی که در بالای چراغهای جلو قرار داشت، اکنون به لطف یک نوار کرومی پوشیده شده و جذابیت نمای جلویی خودرو را دوچندان کرده است.
به نظر من کسایی که میان حرف از ماشین های کره ای می زنن عقده داشتن این ماشینا رو دارن و کسایی که می گن ماشین چینی آشغاله یا ذینفع این حرف ها هستن یا پولشون به خرید همین ماشینا نمی رسه . بله مردم ما باید بهترین برند ها رو سوار بشن پس لطفا انقدر عقده بازی در نیارین . تیگو 5 خودرویی با طراحی ظاهری نسبتاً خوب، فضای داخلی جادار و امکانات رفاهی قابل قبول است، اما موتور ضعیف و گیربکس CVT آن، شتاب و لذت رانندگی را کاهش میدهد. همچنین، کیفیت پایین برخی قطعات داخلی و عدم وجود برخی امکانات رفاهی، از نقاط ضعف این خودرو محسوب میشود. فهرست امکانات این دو خودرو در یک حد است و اثری از انواع رادارهای هشداردهنده یا سیستمهای کمک رانندگی در آنها دیده نمیشود.
به دلیل نزدیکی قیمتی و کلاس بدنه، این دو محصول مدیران خودرو در حال حاضر رقیب یکدیگر هستند و بهتر است به مقایسه چری تیگو 5 اکسلنت IE با ام وی ام X55 بپردازیم تا نقاط ضعف و قوت آنها برای مشتریان احتمالی بیشتر مشخص شود. کیفیت متریال استفاده شده در کابین X77 در حد مناسب است و از محصولی در این کلاس انتظار بیشتر از این هم نمیرود. همچنین به دلیل فاصله محوری قابل قبول، میتوانیم فضای جادار برای سرنشینان ردیف جلو و داخل کابین این محصول مدیران خودرو بیابیم. خوشبختانه طراحی داخلی و به ویژه بخش داشبورد ام وی ام X77 بهطور کامل متحول شده و حالا از یک سبک نوین مطابق با محصولات جدید چینی استفاده میکند.
این موضوعی بود که بسیاری از مشتریان X55 را خوشحال و مالکان تیگو ۷ نسل دوم را دلخور کرد، چرا که فضای کابین یک خودرو اقتصادی از محصولات ام وی ام، از این پس به نمای داخلی مدل لوکستر سری اول تیگو ۷ نسل دوم شباهت کامل پیدا کرده بود. بعدها و با عرضه تیگو ۷ نسل دوم فیسلیفتشده و تغییر کامل سبک طراحی داخلی کابین آن، این موضوع به طور کلی فراموش شد. در بهار 1400، تیگو 5 توربو با تیپ TE و موتور توربوشارژ (مشابه تیگو 7) به بازار آمد که قدرت و گشتاور بیشتری نسبت به موتور 2.0 لیتری تنفس طبیعی داشت. همچنین، امکانات رفاهی قابل قبولی مانند گرمکن صندلی، صفحه نمایش لمسی و دوربین دنده عقب در مقایسه با رقبا ارائه میدهد. فضای صندوق عقب بزرگ و ارتفاع مناسب در قسمت عقب خودرو نیز از دیگر مزایای آن هستند.
همچنین در مدل توربو اصلاحاتی روی گیربکس CVT انجام شده و حالا بجای 7 سرعت مجازی، 9 انتخاب در دسترس قرار دارد. از دیگر تفاوتهای فنی نمونه توربو میتوان به اضافه شدن فرمان برقی در این مدل اشاره نمود. کمپاین چری را می توان یکی از برترین خودروسازان چینی بر شمرد که در چند دهه فعالیت خود توانست پله های ترقی را سریعتر از دیگر برند های این کشور طی نماید و خود را به جایگاه قابل قبولی برساند. این شرکت چینی با بکار گیری طراحان برتر جهان تغییر قابل توجهی را در محصولات تولید خود ایجاد نمود و به سرعت گستره فروش محصولات خود را به چندین کشور جهان از جمله ایران افزایش داد. مدیران خودرو شریک تجاری چری در ایران قصد دارد به مانند روال همیشگی در خصوص معرفی محصولات جدید این شرکت در ایران ، چری تیگو 5 جدید 2018 را در ایران رونمایی کند.البته اینبار قرار است این خودرو تحت برند نام ام وی ام و با نام ام وی ام X55 روانه بازار شود. در مقاله قصد داریم به نقد و بررسی این خودرو بپردازیم تا در یابیم که ام وی ام X55 به چه میزان ارزش خرید دارد.
دیدگاهتان را بنویسید