نواخودرو MG GT
در مجموع، ام جی GT یک سدان اسپرت جذاب و قدرتمند است که می تواند با قیمت مناسب و کیفیت ساخت قابل قبول، گزینه جالبی برای علاقه مندان به خودروهای اسپرت در ایران باشد. ام جی GT از یک موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری توربو بهره می برد که با کد 15S4E شناخته می شود. این موتور توانایی تولید حداکثر 173 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور را دارد و توان تولیدی خود را از طریق یک گیربکس 7 دنده دو کلاچه تر به چرخ های جلو منتقل می کند. این خودرو سال گذشته توسط سازمان ارزیابی خودروهای جدید استرالیا یا ANCAP در آزمونهای تصادف موردبررسی قرار گرفت و نتوانست هیچ ستارهای کسب کند. این خودرو در بخش حفاظت از سرنشینان بزرگسال امتیاز ۳۷ درصد را کسب کرده است زیرا ساختار داشبورد میتواند به راننده آسیب بزند.
هر چند که در بازار سدان ها گزینه های متعددی همچون شاین مکس، آریزو ۶ جی تی و گک امپو وجود دارند. در نمای بیرونی ماشین mg gt یک طراحی اسپرت و جوان پسند را میبینیم در نمای جلوی فرم خاص جلو پنجره خودرو بیش از هر چیز دیگری جلب توجه می کند. چراغ های جلو ابعادی نسبتا کوچک دارد اما گرافیک خاص و زیبایی دارند جلو پنجره خودرو ابعاد بزرگی دارد و از طراحی سه بعدی بهره میبرد. روی سپر نیز فرورفتگی ها و فلاپ های تزیینی زیادی دیده می شود که ظاهر منحصر به فردی به خودرو بخشیده است. این خودرو از نقاط قوتی همچون طراحی ظاهری اسپرت، کابین باکیفیت، عملکرد فنی مناسب و امکانات و تجهیزات رفاهی-ایمنی متقاعدکننده بهره میبرد.
سپر جچیم با دریچه های ورودی هوا در طرفین و درب موتور عضلانی از دیگر شاخصه های بارز در نمای جلوی ام جی جی تی به شمار می روند. تریم طرح لانه زنبوری روی بخشی از داشبورد به همراه دوخت قرمز رنگ فرمان و صندلی های دو رنگ مشکی قرمز، همگی تکمیل کننده طرح اسپرت کابین ام جی جی تی هستند. همچنین تریم کروم براش و مشکی پینانویی، از دیگر نکات قابل توجهی هستند که ظهاری مدرن و جذاب را درون کابین رقم زده اند.
در این تستها، امجی GT جدید هیچ ستاره ایمنی دریافت نکرده است که به معنای عدم انطباق این خودرو با استانداردهای ایمنی روز دنیا است. این نکته میتواند برخی از مصرفکنندگان را از خرید این خودرو منصرف کند، مگر آنکه شرکت سازنده اصلاحاتی در بخش ایمنی آن انجام دهد تا این مشکلات رفع شود. همانطور که قابل پیشبینی به نظر میرسید، MG GT هم مثل دیگر خودروهای چینی بازار ایران، دارای ۵ ستارهی از نهاد تست تصادف خودروهای چین (C-NCAP) است. خودروی MG GT واردشده به ایران، دارای جعبهدندهی اتوماتیک ۶ سرعته در کنار پیشرانهی ۱.۵ لیتری توربو خواهد بود؛ اما نسخهی ۱.۴ لیتری، با گیربکس ۷ سرعته و کلاچ دوگانه ارائه میشود. اما در اتو اکسپو تهران که اخیرا برگزار شد فردا موتورز از یک سدان اسپرت MG GT رونمایی کرد که در ادامه قصد داریم نگاهی دقیق به سدان وارداتی ام جی GT داشته باشیم. کنسول میانی نیز میزبان یک دسته دنده الکترونیکی با طراحی اسپرت به همراه کلید های ترمز پارک برقی و اتوهلد است.
برای افرادی که سابقهی استفاده از خودروهای تولید داخل را داشته باشند، نشیمن MG GT فراتر از انتظار است؛ اما به اندازهی سدانهای کرهای، آرامشبخش نیست. دیگر نکتهی مثبت در طراحی داخلی این خودرو، نمای جذاب تودریها با حضور پوشش پارچهای است که همراه با دستگیرههای نقرهای رنگ، حس سرنشین در یک محصول کمکیفیت و ارزانقیمت را کاهش میدهد. امجی (MG) مخفف عبارت گاراژ موریس (Morris Garage)، سال ۱۹۲۳ در انگلستان بنیان نهاده شد. این شرکت هم از بحرانهای اقتصادی خودروسازی در بریتانیا جان سالم به در نبرد و بارها میان شرکتهای انگلیسی و غیر انگلیسی، دست به دست شد. به عقیدهی کارشناسان، دوران طلایی امجی به سالهای دههی ۵۰ و ۶۰ میلادی بازمیگردد که با خودروهای اسپرت و سبکوزن دونفره، طیف وسیعی از طبقهی متوسط انگلستان را به سمت خود جذب کرد.
آنچه خریدار ایرانی را به سمت محصولی از امجی جذب میکند، مسلما اصالت انگلیسی برند سازنده نیست. تجربه نشان داده است که کیفیت سواری در کنار ظاهر قابل قبول بیرونی و داخلی، مهمترین دلایل عامهی مردم در انتخاب یک خودروی خارجی محسوب میشوند. ام جی GT که در بعضی از بازارها نیز با نام ام جی ۵ شناخته می شود، در کنار برادر بزرگتر خود یعنی ام جی ۷، از اولین محصولات ام جی بودند که از زبان طراحی جدید این برند، تحت عنوان «Hunting Pupil» یا «Hunting Eye» به معنی «چشم شکارچی» پیروی می کند. در واقع این زبان طراحی، روح و ارزش این برند را در قالب چهره ای اسپرت و جسورانه به نمایش می گذارد. با این حال، یک نکته منفی که ممکن است برای برخی از خریداران نگرانکننده باشد، نتیجه تستهای ایمنی این خودرو در سازمان استاندارد و ایمنی ترافیک استرالیا (A-NCAP) است.
همچنین یکی از مزیت های اصلی ام جی جی تی می تواند قیمت مناسب آن در مقایسه با رقبای خارجی باشد. اگرچه ام جی در گذشته فروش چندان موفقی در ایران نداشته، اما نام این برند برای بسیاری از علاقه مندان به خودرو آشناست و همین موضوع می تواند اعتماد مشتریان را جلب کند. از طرف دیگر، کیفیت مونتاژ قابل قبول این سدان چینی که از قوای فنی شرکت سایک بهره می برد، نیز یکی دیگر از نقاط قوت آن محسوب می شود. خودرو ام جی GT مجهز به یک موتور ۱٫۵ لیتری توربوشارژ مجهز به سیستم پاشش مستقیم سوخت است که توانایی تولید ۱۷۳ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. ام جی GT هم از زبان طراحی سایر خوردو های ام جی مانند ام جی 6 و ام جی GS از همان فرم چراغ های جلو و جلو پنجره ی باریک برخوردار است.
این نیرو به کمک جعبه دنده 7 سرعته اتوماتیک از نوع دوکلاچه تر به چرخ های جلو انتقال می یابد. بر این اساس می توان گفت که طبق ادعای کمپانی سازنده، این سدان 1.3 تنی برای رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت از حالت سکون، تنها به 8.6 ثانیه زمان نیاز دارد. این در حالی است که حداکثر سرعت 215 کیلومتر در ساعت نیز برای آن به ثبت رسیده است. ام جی GT وارداتی فردا موتورز برای بازار ایران، طبق انتظار یک موتور ۴ سیلندر توربوشارژ با حجم ۱.۵ لیتر به علاوه گیربکس اتوماتیک دوکلاچه ۷ سرعته را به خدمت خود درآورده است. این ترکیب فنی میتواند قدرتی در حد ۱۷۳ اسب بخار و گشتاور ۲۵۰ نیوتن.متر را به سمت چرخهای جلو ارسال کند.
وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودروها را انجام بدهیم. قسمت میانی داشبورد مقداری به سمت راننده چرخیده و یک مانیتور لمسی از آن بیرون زده است. کلیدهای تنظیم سیستم تهویه مطبوع نیز به صورت پیانویی پایین تر از مانیتور قرار گرفته اند.
با ورود به کابین ام جی جی تی، با فضایی کاملا متفاوت و اسپرت مواجه خواهید شد که شاید تا پیش از آن انتظارش را نداشتید! تریم داحلی دو رنگ، صندلی های اسپرت با طراحی در بر گیرنده بدن، فرمان اسپرت سه شاخه، داشبورد عضلانی با طراحی خاص، همگی از مواردی هستند که سبب شده ام جی جی تی به عنوان یک سدان اسپرت و جذاب شناخته شود. برخلاف بسیاری از خودروهای چینی در کابین این خودرو خبری از نمایشگرهای بزرگ و به هم متصل نیست و در قسمت میانی داشبورد نمایشگر 12.3 اینچی سیستم مولتی مدیا و در قسمت پشت فرمان، کلاستر دیجیتالی 10 اینچی با گرافیک جذاب قرار گرفته است. محل قرار گیری پلاک نیز، در عرض در صندوق و بدون هیچ حجم پردازی اغراق شده ای امتداد یافته است و همین امر همانند نمای جلو، به عریض تر شدن این نما نیز کمک کرده است. در نمایشگاه خودرو تهران (اتو اکسپو تهران) امسال سدانهای مختلفی به چشم خوردند؛ از تویوتا کرولا ۱.۲ لیتری و تویوتا کرولا ۱.۵ لیتری تا کیا سراتو جی تی لاین.
هرچند صندلیها برای چهار سرنشین بلندقد، تا حدودی راحت هستند، مواد بهکاررفته و طرح داشبورد مدل GT، رضایتبخش نیست. از سویی دیگر، صندوق جادار ۴۸۵ لیتری این خودرو را نباید فراموش کرد؛ چراکه تقریبا برابر با سمند است و البته با امکان خواباندن صندلیهای عقب، میتواند جذاب و راهگشا باشد. اما در نمای عقبی شیب زیاد در ناحیه ستون C خودرو جلب توجه می کند که این موضوع به اسپرت تر جلوه دادن خودرو کمک شایانی می کند. چراغ های عقبی خودرو طراحی قابل قبولی داشته و گرافیک آن ها نیز زیباست، هرچند که این سبک از طراحی شباهت هایی با طراحی های سابق پژو مثل نسل قبل ۵۰۸ و ۲۰۰۸ دارد.
در حال حاضر، MG GT با پیشرانهی ۱.۵ لیتر توربوشارژ در ایران پیشفروش میشود و مشخص نیست که نمونهی قویتر با پیشرانهی ۱.۴ لیتری هم در کشورمان حضور داشته باشد. برند ام جی در واقع اصالتی الگلیسی داشته و نخستین بار در سال 1924 میلادی در انگلستان تاسیس شد، اما به دلیل بحران های مالی و سو مدیریت هایی که در سال های متمادی تجربه کرد. ام جی در آغاز فعالیت خود به عنوان تولید کننده خودرو های مسابقه ای شناخته میشد و خودرو هایی با کیفیت و عملکرد بالا را برای علاقه مندان به رانندگی و مسابقات تولید می کرد. در دهه ۱۹۵۰، MG خودرو هایی با طراحی کلاسیک و عملکرد ورزشی را تولید کرد و مطرح شد. در دهه ۱۹۶۰ شرکت MG توسط بریتیش موتورز به خانواده بزرگ تری از شرکت های خودروسازی ملحق شد.
نیروی این موتور هم توسط یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه به چرخهای جلو منتقل میشود. به لطف این نیرو، MG GT با وزن ۱۲۶۰ کیلوگرم ظرف ۸.۵ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت میرسد و به حداکثر سرعت ۲۱۵ کیلومتر بر ساعت دست پیدا میکند. زیر کاپوت ام جی جی تی وارداتی یک موتور 1.5 لیتری 4 سیلندر توربوشارژ قرار دارد که میتواند 173 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور تولید کند. این موتور که همچنین از فناوری پاشش مستقیم بنزین بهره میبرد، برای انتقال نیرو محرکه به چرخهای جلو متکی به یک گیربکس دوکلاچه 7 سرعته تر (W-DCT) است.
همچنین علاوه بر این دو محصول، ام جی سایبرستر و ام جی 4 ایکس پاور از دیگر مدل هایی هستند که احتمال می رود در آینده توسط این شرکت به بازار عرضه شوند. ام جی جی تی به عنوان یک سدان اسپرت و جوان پسند می تواند با آمدنش به بازار، خلا عدم حضور خودروهای اسپرت را پر کند و نظر بسیاری از خریداران را به خود جلب کند. نسخهی پایه و ارزانتر MG GT، با پیشرانهی ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری عرضه میشود که به لطف استفاده از توربوشارژر، قدرت ۱۲۰ اسب بخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتنمتر فراهم میکند. بالاترین قدرت موتور، در ۵۰۰۰ دور بر دقیقه حاصل میشود؛ اما نهایت گشتاور از دور موتور ۲۰۰۰ دور بر دقیقه تا ۴۴۰۰ دور بر دقیقه در اختیار راننده خواهد بود که نشان از عملکرد قابل قبول سیستم توربوشارژر دارد.
طبق ادعای شرکت سازنده، ام جی جیتی توربو وارداتی فرداموتورز شتاب صفر تا صد حدود ۸.۵ ثانیه را به ثبت میرساند و میتواند تا ۲۱۵ کیلومتر بر ساعت هم سرعت بگیرد. با توجه به اینکه ام جی جی تی در رده سدان های اسپرت قرار است پا به بازار ایران بگذارد، باید گفت که رقبای چندان زیادی را پیش روی خودش ندارد. هرچند که این موضوع هم می تواند راه را برایش هموار سازد، هم می تواند مسیری چالش برانگیز را برای رقم بزند. چرا که این عدم تنوع در بازار موجب می شود خریداران با دقت نظر بیشتری اقدام به انتخاب خودروی مدنظر خود کنند و از سوی دیگر همین عدم تنوع شانس موفقیت آن را افزایش می دهد. با این وجود باید گفت که از اصلی ترین رقبای ام جی جی تی در بازار ایران می توان به خودرو جی ای سی امپو و فونیکس آریزو 6 جی تی اشاره کرد که هر دوی این خودروها هم قرار است به زودی در سگمنت سدان های اسپرت وارد میدان رقابت شوند. البته باید به این مضووع شااره کرد که در بین این سه گزینه، فونیکس آریزو 6 جی تی از یک پیشرانه 1.6 لیتری چهارسیلندر توربوشارژر برخوردار است که معادل 197 اسب بخار قدرت و 290 نیوتن متر گشتاور را تولید می کند.
این ترکیب باعث شده که امجی GT نه تنها از نظر عملکردی در جادههای صاف و آزادراهها عالی عمل کند، بلکه در پیچها و مسیرهای پر از دستانداز نیز به خوبی کنترل شود و رانندگی راحت و لذتبخشی را برای سرنشینان فراهم آورد. خودرو MG GT، وارداتی جدید بازار ایران سدانهای خودروساز شناختهشده کرهای هیوندای را به یاد میآورد؛ از این جهت که یک سدان شهری برای رفت و آمدهای روزانه است، اما در همان حال طراحی متمایل به اسپرت یا به عبارتی دیگر، جوانپسند دارد. این رویکرد در طراحی شیبدار سقف و چراغهای تهاجمی کشیده آن در جلو به وضوح به چشم میآیند. در مجموع، با توجه به طراحی جذاب، کابین و صندوق بار جادار در کلاس سدان کامپکت، در کنار پیشرانهی قابل قبول MG GT، این خودرو را باید مناسب نسل جوان با توان مالی بالا دانست. برخلاف بسیاری از سدانهای چینی که صرفا با یک پیشرانه تولید میشوند، MG GT با دو قوای محرک در چین عرضه میشود که هر دوی آنها، میتوانند با گیربکس دستی یا خودکار خریداری شوند.
پس از آن ام جی با معرفی و عرضه محصولاتی توانمند همچون امی جی 5 و ام جی جی تی، توانست به سرعت سهم بازارهای محتلف را از آن خود کند و بار دیگر بر سر زبان ها بیوفتد. همچنین این برند چینی تواسنت با ورود به بازار اروپا و حتی انگلستان، موفقیتی بیش از پیش را برای خود کسب کند. MG GT نخستین بار در سال 2014 به صورت رسمی معرفی شد و تاکنون دو نسل از آن روانه بازار شده است. نسل دوم و کنونی این محصول در سال 2021 با تغییراتی بنیادی معرفی شد و اکنون فرصت این را پیدا کرده تا بار دیگر در بازار ایران حضور پیدا کند. شرکت مدیا موتورز بهعنوان نمایندهی رسمی محصولات امجی در ایران، قیمت فروش نقدی MG GT را ۱۱۲ میلیون تومان اعلام کرده است.
جی تی سقف سرعت 215 کیلومتر بر ساعتی دارد و علاوه بر این، با اتکا به این موتور باید بتواند طی 8.5 ثانیه از 0 تا 100 کیلومتر بر ساعت شتاب بگیرد. جی تی از برند ام جی سدانی کامپکت است که از سال 2014 در خط تولید شرکت سایک (SAIC) قرار دارد. اولین نسل این خودرو در سال 2014 به تولید رسید و نسل دوم هم که در حال حاضر در آن به سر میبرد، سال 2021 به بازار معرفی شد. این نسل از جی تی با نام ام جی 5 هم شناخته میشود، اما در بازارهایی از جمله خاورمیانه جی تی نام گرفته است. جلوپنجرهی پلاستیکی و سیاهرنگ MG GT بهخوبی چشم بیننده را به سمت لوگوی شرکت سازنده هدایت میکند.
در سایت چینی، زمان صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت این نسخه از MG GT، کمتر از ۱۰ ثانیه اعلام شده است. هر چند این عدد با توجه به وزن و قدرت پیشرانه، تا حدودی قابل قبول به نظر میرسد؛ با توجه به تعداد محدود این خودرو در کشور، نمیتوان دربارهی نتیجهی تست شتابگیری با بنزین ایران اظهار نظر کرد. نهایت سرعت MG GT،ا۱۸۰ کیلومتر بر ساعت و میانگین مصرف سوخت آن، کمتر از ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر خواهد بود. ام جی جی تی وارداتی توسط شرکت فردا موتورز برای تامین نیروی پیشران خودرو، از یک موتور چهار سیلندر توربوشارژر با حجم 1.5 لیتر بهره می گیرد که توانایی تولید نیرویی معادل 173 اسب بخار و 250 نیوتن متر گشتاور را دارد.
اما در نمای عقب شاهد طرحی آشنا هستیم به واسطه شباهت چراغ های عقب به محصولات سابق پژو از جمله 2008 و 508 رقم خورده است. سپر حجیم و عضلانی که در طرفین آن شبرنگ های عمودی تعبیه شده است، تاثیر قابل توجهی در زیبایی ام جی جی تی دارد. همچنین دیفیوزر بزرگ و مشکی رنگ که در دو طرف آن خروجی های اگزوز کرومی اما فیک قرار گرفته اند، چهره ای اسپرت و مهیج را به این سدان تازه وارد داده اند. امجی، شاید اصیلترین برند در میان خودروسازان چینی باشد، چراکه ۹۰ سال پیش در انگلستان بنیان نهاده شده است. امروزه شاهد جنگ سختی میان هواداران امجی و گروهی از علاقهمندان صنعت خودرو، دربارهی بریتانیایی بودن این برند هستیم؛ چراکه از سال ۲۰۰۸، سایک موتورز چین، مالکیت امجی را در اختیار دارد. از سویی دیگر، با حضور پررنگ مهندسان و طراحان اروپایی در بسیاری از شرکتهای چینی مثل جک و چری، بهبود کیفیت فنی و ظاهری خودروهای ساخت چین، بهوضوح قابل مشاهده است.
در این سرویسها، متخصصان به بررسی و عیبیابی کلیه بخشهای فنی خودرو، از جمله موتور، گیربکس، سیستم تعلیق، ترمزها، سیستمهای برقی و الکترونیکی و … انجام منظم سرویسهای دورهای، به حفظ سلامت فنی خودرو، افزایش طول عمر آن و جلوگیری از بروز مشکلات و خرابیهای ناگهانی کمک میکند. استفاده از روغن موتور با کیفیت و توصیهشده توسط شرکت سازنده و بررسی منظم سطح روغن و خنککننده موتور از جمله اقداماتی است که باید به طور مرتب انجام شود. استفاده از سوخت با کیفیت بالا و اکتان مناسب، برای حفظ عملکرد بهینه موتور توربوشارژ ام جی جی تی ضروری است.
نسخه ۲۰۲۳-۲۰۲۴ امجی GT در نمایشگاه اتو اکسپو تهران ۱۴۰۲ رونمایی شد و به احتمال زیاد در سال ۱۴۰۳ وارد بازار ایران خواهد شد. امجی GT با طراحی بدنه جذاب و اسپرت خود، به خوبی ویژگیهای مدرن و دینامیک را در کنار اصالت کلاسیک خودروهای اسپرت و جوانپسند ترکیب کرده است. همانند طراحی ظاهری، کابین MG GT نیز فضایی اسپرت و جذاب را برای سرنشینان فراهم می کند. به هر صورت ام جی GT یکی از محصولات کمتر شناختهشده برند موریس گاراژ در کشور است که نمونههای دست دوم آن به صورت معدود در بازار یافت میشوند.
روی سپر نیز فرورفتگی ها و فلاپ های تزیینی متعددی دیده می شود و روی کاپوت خودرو نیز به وسیله خطوط متعدد یک طراحی نسبتا عضلانی ایجاد شده است. ام جی جی تی یک سدان اسپرت جذاب و خوشتیپ است که میتواند نظر جوانان و افراد عاشق هیجان را به خود جلب کند. این خودرو از نظر فنی نیز در سطح قابل قبولی قرار دارد و میتواند با رقبای خود در بازار ایران رقابت کند.
شاید این سؤال، از گذشته در ذهن شما شکل گرفته باشد که چرا علاقهمندان حرفهای خودروهای اسپرت، مدلهای غیر توربوشارژ با پیشرانهی تنفس طبیعی را ترجیح میدهند. پاسخ این سؤال، معمولا به دو خاصیت ذاتی پیشرانههای توربوشارژ بازمیگردد که شامل تأخیر در عملکرد توربو (Turbo Lag) و صدای بیشتر میشود. در مورد MG GT، شاید بتوان از تأخیر در عملکرد توربوشارژ، چشمپوشی کرد و آن را با توجه به کلاس قیمتی این خودرو، نادیده گرفت؛ اما سر و صدای پیشرانه، خصوصا در دور موتور بالا، در کابین شنیده میشود. این نکتهی منفی ممکن است برای بعضی افراد، آزاردهنده نباشد؛ اما میتواند نشانهای از عایقبندی ضعیف MG GT یا ناکارآمدی اگزوز باشد.
این سدان چینی در بخش حفاظت از عابرین پیاده نیز امتیاز ۴۲ درصد را گرفته است زیرا عملکرد ترمز اضطراری امجی ۵ اصلاً خوب نبوده و نمیتواند عابران پیاده را تشخیص دهد و واکنش نشان دهد. MG GT در داخل هم طراحی مدرن و شیکی دارد و برخلاف بسیاری از خودروهای چینی، در اینجا خبری از نمایشگرهای متصل به هم نیست. در اینجا بخش میانی داشبورد به سمت راننده زاویه دارد که دسترسی به نمایشگر مرکزی و دکمههای زیر آن را آسانتر خواهد کرد. یکی از ویژگیهای جالب داشبورد MG GT تریم لانهزنبوری است که دریچههای تهویهٔ کناری به زیبایی در آن ادغام شده است. در همین حال، دوخت قرمزرنگ روی فرمان و پانل درها و تریم قرمزرنگ روی صندلیها حال و هوای اسپرتی به کابین این سدان چینی بخشیده است.
برای اطلاع از اخرین اخبار و بررسی خودرو های وارداتی جدید این صفحه از پدال را دنبال کنید. سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است.
نمای جانبی این خودرو ساده اما شیک است و فرم سقف فست بک مانند نیز جذابیت دو چندانی به محصول جدید سایک بخشیده است. ام جی GT جدید از زبان طراحی نسل سوم محصولات MG استفاده می کند و تقریبا نسخه کوچک تر MG6 محبوب محسوب می شود. سیستم هشدار برخورد از جلو، رادار بین خطوط، سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS و سیستم کمکی حرکت در سربالایی HAC نیز لیست امکانات کمک رانندگی این خودرو را تشکیل می دهند. تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقهمند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانستهها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راهگشاست، بدانیم. نه زیاد و نه کم؛ این جمله دقیقترین توصیفی است که میتوان در باب سطح آپشنهای مدل GT بر زبان آورد.
تکمیلکنندهٔ ویژگیهای داخلی MG GT هم کنسول مرکزی برجسته با شیفتر الکترونیکی است که تا حدودی شبیه خودروهای بامو به نظر میرسد. اما یکی از نکات مثبت در طراحی ام جی جی تی، استفاده درست و به اندازه از قطعات کرومی در هر نما است، به طوری علاوه بر مدرن تر کردن ظاهر خودرو، به هیچ عنوان به جنبه های اسپرت بدنه لطمه وارد نکرده است. موردی که ما به ندرت در طراحی محصولات چینی و البته در این سگمنت و کلاس خودرویی می بینیم. چرا که معمولا با استفاده اغراق شده از قطعات کرومی سعی در مدرن تر کردن ظاهر محصول دارند که در ام جی GT خوشبختانه با چنین م.ردی روبه رو نیستیم.
در این میان، طرح ایستاده نمایشگر مستطیل شکل مالتی مدیا به همراه اهرم تعویض دنده نیز در نوع خود جذاب و گیرا احساس میشود. متریال بهکاررفته در متعلقات کابین هم کیفیت مناسبی دارد و میتواند باعث رضایت نسبی در کاربران شود. روز ۱۱ نوامبر سال ۲۰۱۴ میلادی محصول جدید کمپانی بریتانیایی ام جی (تحت تملک سایک موتورز چین) به بازار خودرو معرفی شد. ام جی GT به عنوان مدلی کوچکتر از ام جی 6 پا به میدان گذاشت و از همین رو در برخی بازارها به آن ام جی 5 نیز گفته میشود.
سوختهای با اکتان پایین میتوانند به عملکرد موتور آسیب زده و مصرف سوخت را افزایش دهند. درون کابین ام جی جی تی نیز یک طراحی اسپرت و به روز را مشاهده میکنیم رو دری های خودرو طراحی ارگونومیک دارند. فرماناین خودرو طراحی دی کات دارد و از تزیینات کرومی نیز بر روی آن استفاده شده است.
گفتنی است ام جی جی تی با طول 4675 میلی متر، عرض 1842 میلی متر، ارتفاع 1473 میلی متر و فاصله بین محوری 2680 میلی متر، سدانی سایز متوسط است که دارای کابینی جادار و بزرگ است. به همین دلیل می توان گفت که ردیف دوم صندلی های این خودرو کاملا مناسب افراد بزرگسال بوده و فضایی برای حضور سه نفر را فراهم ساخته است. همچنین حجم صندوق بار این خودرو حدود 401 لیتر است که با توجه به نوع کاربری و اسپرت بودن آن، مناسب ارزیابی می شود. یکی از دلایل محبوبیت MG 6 در ایران، عرضه این خودرو در نسخهی فستبک بود که به واسطهی آن، شیشهی عقب با کاپوت صندوق، بالا میآمد و جذابیت ظاهری MG 6 را افزایش میداد.
ام جی GT وارداتی مجهز به یک موتور ۱/۵ لیتری توربو شارژر مجهز به سیستم پاشش مستقیم سوخت است که توانایی تولید ۱۷۳ اسب بخار و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور است، گیربکس خودرو نیز از نوع دو کلاچه تر و ۷ سرعته اتوماتیک است. ام جی جی تی از یک موتور چهار سیلندر توربوشارژر با حجم 1.5 لیتر بهره می گیرد که توانایی تولید نیرویی معادل 173 اسب بخار و 250 نیوتن متر گشتاور را دارد. در نمای جانبی نیز خطوط شانه قوی، ادوات کرومی دور شیشه ها و رینگ های 17 اینچی دو رنگ، حس سرعت و پویایی را منتقل می کنند. نکته قابل توجه در این بخش، شیب تند ستون C است که موجب ادغام سقف و درب صندوق شده است و به نوعی آن را به فست بک اسپرت تبدیل کرده است.
هرچند MG GT، برای بازار انگلستان طراحی نشده است و در اروپا حضور نخواهد داشت؛ حس خوب یک محصول مدرن و آیندهنگر با حس اسپرت را تداعی میکند. ابعاد این خودرو، شامل طول ۴۶۱۲ میلیمتر و عرض ۱۸۰۴ میلیمتر است که با ارتفاع سقف ۱۴۸۸ میلیمتر و فاصله محورهای ۲۶۵۰ میلیمتر ارائه میشود. در نهایت باید گفت کابین ام جی GT یکی از باکیفیتترین نمونهها در رنج قیمتی خود است و با توجه به طراحی نسبتا عامهپسند آن به راحتی میتواند سلیقههای گوناگون را با خود همراه سازد.
فرمان MG GT هم کاملا شبیه به نمونهی دیدهشده در MG 6 است که دکمههای پلاستیکی و دو قطعهی مورب نقرهای رنگ دارد. صندلیهای اسپرت خودرو به نحوی طراحی شدهاند که از راحتی و پشتیبانی مناسبی برخوردار هستند. در مدل وارداتی، صندلیهای جلو به احتمال زیاد با قابلیت تنظیم برقی عرضه خواهند شد تا راحتی بیشتری برای راننده و سرنشینان جلو فراهم گردد.
در طرفین این جلوپنجره ورودیهای هوای بزرگ و برجستهای جلبتوجه میکنند و در بالا شاهد چراغهای مثلثی شکل جذابی هستیم. مطابق انتظار، طراحی داخلی ام جی GT فردا موتورز همچون نمای بیرونی بسیار اسپرت و هیجانانگیز ترسیم شده است. قسمت میانه داشبورد به سمت راننده متمایل شده تا همچون خودروهای پرفورمنس حسی اختصاصی و البته کاربردپذیری راحتتری را برای راننده به وجود آورد. طرح داشبورد به کمک الگوهای لوزی شکل جالب توجه و چشمنواز دیده میشود و غربیلک فرمان سه شاخه مورد پسند جوانترها قرار خواهد گرفت. در نمای جلویی، اولین چیزی که نظر را جلب میکند فرم خاص دماغه خودرو است که با طراحی سهبعدی جلو پنجره بزرگ و خطوط عضلانی روی کاپوت، نمایی پر از قدرت و پویایی به خودرو بخشیده است. چراغهای جلو کوچک اما با گرافیک جذاب و تاثیرگذار به زیبایی در این طراحی جای گرفتهاند و سپر جلو نیز با فلاپها و فرورفتگیهای تزئینی متعددی همراه است که جلوهای ورزشی به خودرو میدهد.
شرکت فردا موتورز به عنوان نماینده محصولات MG در ایران، قصد دارد ام جی جی تی را به صورت وارداتی به بازار عرضه کند. در مقابل، نبود برخی ویژگی ها و تجهیزات ایمنی پیشرفته در مقایسه با رقبا، می تواند از معایب ام جی GT باشد. به عنوان مثال، این خودرو فاقد سیستم تهویه دو کاناله و رادار کنار برای تشخیص نقطه کور است که در بسیاری از رقبای آن یافت می شود. همچنین عملکرد ضعیف ام جی GT در آزمون های تصادف مؤسسه ANCAP نیز باید به عنوان یک نقطه ضعف مهم برای آن در نظر گرفته شود.
خطوط برجسته روی پروفیل جانبی حالتی مواج گونه در این قسمت پدید آوردهاند و سعی در خوشفرمتر نشان دادن نمای بغل دارند. جلو آمپر خودرو در نسخه وارداتی به بازار ایران از نوع صفحهنمایش ۱۰ اینچی است که علاوه بر قابلیتهای اطلاعاتی، به طراحی مدرن کابین افزوده است. داشبورد خودرو نیز طراحی به روزی دارد که در آن ادوات و نمایشگر سیستم مالتیمدیا بهطور راننده محور قرار گرفتهاند. اندازه مانیتور سیستم مالتیمدیا در این خودرو ۱۲.۳ اینچ است که این اندازه بزرگ، نمایش بهتر اطلاعات را برای راننده فراهم میکند. امجی GT با توجه به قدرت پیشرانه و طراحی آئرودینامیک خود، توانسته است شتاب صفر تا صد خود را در 8.5 ثانیه به اتمام برساند که نشاندهنده سرعت و عملکرد بالای این خودرو در شرایط مختلف است.
در سال ۲۰۲۲ هم امجی نسخهای اسپرت از این خودرو را با نام اسکورپیون معرفی کرد که از طراحی تهاجمیتر و پیشرانهٔ قویتر بهره میبرد. همانطور که اشاره کردیم، ام جی GT به تازگی یک فیس لیفت را نیز تجربه کرده است که در نمای عقب آن تغییرات نسبتا عمیقی را ایجاد شده است و استفاده از چراغ های کشیده که هارمونی بیشتری با چراغ های جلو دارد از جمله ویژگی های آن می باشد. اما در نسخه عرضه شده در بازار ایران، چراغ های نسبتا کوچک عقب، تصویری مدرن از محصولات گذشته ام جی مانند ام جی 6GT که از محصولات موفق ام جی در بازار ایران بود را به نمایش می گذارد. ام جی GT به موتور چهار سیلندر توربوشارژ ۱.5 لیتری با قدرت ۱۲۷ اسب بخار و گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر مجهز شده و به منظور انتقال نیرو به سوی چرخهای جلو، یک گیربکس شش دنده اتوماتیک را در کنار پیشرانه جای داده است.
قدرت ۱۲۰ اسب بخار این خودرو (که در کاتالوگ شرکت واردکننده ۱۲۷ اسب بخار ذکر شده است) برای بدنهی ۱۳۵۰ کیلوگرمی MG GT کفایت میکند و رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت، حتی اگر در زمانی حدود ۱۱ ثانیه هم انجام شود، قابل قبول خواهد بود. هر چند در آن زمان تیراژ عرضه این محصول چندان زیاد نبود، اما به دلیل طراحی خاص و مشخصات فنی قابل قبولی که داشت، توانست جایگاه خود را در بازار ایران تثبیت کند. اکنون شاهد بازگشت ان محصول با نسل دوم هستیم که تغییراتی بنیادی را تجربه کرده و با ظاهری کاملا متحول شده و بروز، نامش در لیست وارداتی های تازه وارد قرار گرفته است. در نمای جلوی ام جی جی تی شاهد چهره ای تهاجمی هستیم که از یک جلوپنجره بزرگ و چراغ های کشیده ئ تیز تشکیل شده است. این طرح بیش از هر چیز دیگری ما را یاد محصولات کره ای نظیر برخی از مدل های هیوندای می اندازد.
امجی GT به عنوان یک گزینه جذاب برای علاقهمندان به خودروهای اسپرت با عملکرد بالا، طراحی لوکس و امکانات رفاهی عالی شناخته میشود. نسل جدید امجی GT در ایران به عنوان یک خودروی اسپرت با طراحی جذاب و عملکرد قدرتمند وارد بازار شده است. این خودرو از یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژ بهره میبرد که قادر است 173 اسببخار قدرت و 250 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. این میزان قدرت به کمک یک گیربکس 7 سرعته دوکلاچه به محور جلو منتقل میشود و به راننده تجربهای پرشتاب و پویا از رانندگی را ارائه میدهد.
شرکت فردا موتورز قصد دارد MG GT را با پیشرانه ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو و ۱۷۳ اسب بخار قدرت بهصورت وارداتی در ایران عرضه کند. امجی GT با توجه به طراحی اسپرت و لوکسی که دارد، به امکانات ایمنی و رفاهی پیشرفتهای نیز مجهز است تا تجربه رانندگی ایمن و راحتی را برای راننده و سرنشینان فراهم کند. در بخش ایمنی، این خودرو با استفاده از تکنولوژیهای روز دنیا سعی کرده تا امنیت سرنشینان خود را در بهترین سطح ممکن حفظ کند. در کنار آن، تجهیزات رفاهی این خودرو نیز به گونهای طراحی شدهاند که راحتی، راحتی و لذت بیشتری برای رانندگان و سرنشینان ایجاد نمایند.
طرح سپر، با حالتی سهبعدی و چشمنواز ارائه میشود که در نزدیکی چرخ و زیر چراغ، نمای متفاوتی دارد. بخش کمی از پایین سپر، با ادوات پلاستیک مشبک و سیاه ساخته شده است که علاوه بر هدایت هوا، جایگاه نهچندان مناسبی برای LED روشنایی روز دارد. خطوط حجمدهنده، در نمای روبرو MG GT، نقش پررنگی دارند و خصوصا روی کاپوت جلو، حس اسپرت این محصول را با اشاره به لوگوی MG افزایش میدهند.
دیدگاهتان را بنویسید