ام وی ام 530

قیمت و مشخصات ام وی ام 530 MVM 530 کاراپ

از جمله دیگر مزایای MVM 530 در ردیف آپشن‌ها می‌توان به تهویه اتوماتیک، روکش‌های چرم و سانروف اشاره کرد. مانند بسیاری دیگر از خودروهای چینی، ام وی ام ۵۳۰ نیز از نظر آپشن در وضعیت مناسبی به‌سر می‌برد. با توجه به بالا بودن نسبی قیمت خودرو در کشورمان، سدان‌های ارزان‌قیمت شهری همواره موردتوجه خریداران ایرانی قرار داشته‌اند. ام وی ام ۵۳۰ در بازار ایران راه خود را به صورت آهسته و پیوسته کرده است و از همان ابتدا سعی در جذب مشتریانی داشته که نسبت به وضعیت ظاهری، عملکرد فنی و آپشن‌های محصولات ارزان قیمت داخلی خسته و دل‌زده شده بودند. به دلایلی همچون قیمت نسبتا متعادل و خدمات پس از فروش گسترده مدیران خودرو که برای محصولات چری در ایران فراهم آورده است، سبب شده تا برخی مشتریان حتی در انواع دست دوم نیز همچنان به سراغ محصولاتی همچون MVM 530 رفته و تمایل به خرید آنها داشته باشند.

شما می توانید با استفاده از منوی اصلی یا جستجو به محصول مورد نظر خود برسید و همچنین در صورت نیاز با شماره های پشتیبانی در تماس باشید. به طور کل با توجه به آمار فنی ارائه شده می‌توان عملکرد پیشرانه ام وی ام ۵۳۰ را نسبتا مناسب و برتر از محصولات داخلی همچون انواع پژو و سمند دانست. سواری نرم، چابکی متوسط، فرمان نرم و تیز و پایداری نه چندان سطح بالا را می‌توان در زمره ویژگی‌ها و دینامیک رانندگی ام وی ام ۵۳۰ قلمداد کرد. می توان گفت که بزرگ ترین مشکل این خودروی چینی همین مورد قطعات و بازار دست دوم است. برای یک خودرو مانند ام وی ام با حداکثر قدرت ۱۴۰ اسب بخار، مصرف سوخت ترکیبی حدود ۶٫۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر عدد قابل قبولی به‌شمار می‌رود.

ام وی ام ۵۳۰ را می توان دومین خودروی تولید شرکت مدیران خودرو دانست که پس از نسل اول ام وی ام 110 که همان چری QQ بود در سال 1390 وارد ایران شد. این خودروی سدان چینی در اصل چری A15 نام داشت که در ایران با برند ام وی ام عرضه شد. تولید این خودرو تا سال 1395 ادامه داشت و در نهایت در آن سال ام وی ام 530 به آخر خط رسید و تولید آن متوقف شد تا محصولات جدید چری در ایران توسط مدیران خودرو عرضه شوند. نوع سواری مدل mvm 550 به دلیل تغییرات سیستم تعلیق نرم‌تر و راحت‌تر از mvm 530 به‌نظر می‌رسد و جذب ضربات جاده توسط ادوات تعلیق به طرز خوشایندتری صورت می‌پذیرد، اما این مورد اندکی بر میزان تکان‌های عرضی بدنه افزوده و پایداری خودرو را حین عبور پرسرعت از مسیرهای منحنی شکل کاهش داده است. پیشرانه نسبتا ملایم و کم‌صدا کار می‌کند و تعویض دستی دنده‌ها با لطافت انجام می‌گیرد.

با نگاه به طرح بدنه ام وی ام ۵۳۰ متوجه ظاهر نسبتا قدیمی این خودرو به سبک تولیدات اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی خواهید شد که تحت شرایط فعلی چندان مدرن و امروزی به نظر نمی‌رسد. چراغ‌های جلو با سایز نسبتا بزرگ و فرم ساده شبیه به ربع دایره، دو طرف یک جلو پنجره ذوزنقه شکل مزین به نوارهای افقی کروم رنگ را به تسخیر خود درآورده‌اند. سپر جلو نیز جزئیات چندانی را در خود به نمایش نگذاشته و همراه با سایر المان‌های این بخش جلوه‌ای بسیار ساده و نسبتا قدیمی از چهره MVM 530 را به نمایش گذاشته‌ است.

ام وی ام ۵۳۰ به دلیل قیمت مناسب و امکانات خوب، انتخاب مناسبی برای کسانی است که به دنبال یک خودروی اقتصادی با امکانات قابل قبول هستند، اما در مقابل، مصرف سوخت بالا و کیفیت مونتاژ ممکن است برخی خریداران را به فکر جایگزین‌های دیگر بیندازد. خیلی اوقات افراد با دیدن یک ماشین تصمیم به خریدن یا نخریدن آن می‌گیرند. اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید، احتمالا هیچ‌گاه تصمیم به خرید ام وی ام ۵۳۰ نگیرید. بدون تردید بزرگ‌ترین ایراد در بین معایب MVM 530، ظاهر نه چندان جذاب آن است. حتی خیلی از اصول آیرودینامیک برای جلوگیری از کاهش شتاب خودرو در سرعت‌های بالا نیز در این ماشین رعایت نشده است.

نمای عقب این خودروی سدان کاملا هماهنگ با دیگر بخش ها، کاملا ناموزون طراحی شده. درب صندوق اندازه مناسبی دارد اما تنها یک خط سرتاسری کرومی به همراه محل نصب پلاک بر روی آن تعبیه شده است. در بین خودروهای موجود در بازار ایران، یکی از نرم‌ترین سیستم‌های تعلیق مربوط به MVM 530 است. سیستم تعلیق نرم تا زمانی که با سرعت بالا رانندگی نکنید یا پیچ‌های تند و تیز در پیش نداشته باشید، هیچ مشکلی برای شما به‌وجود نمی‌آورد.

ام وی ام ۵۳۰ یکی از اولین خودروهای چینی است که در دهه ۹۰ شمسی وارد ایران شد. مدیران خودرو با همکاری کمپانی چینی چری، MVM 530 را در سال ۱۳۹۰ روانه بازار ایران کرد. در آن زمان ام وی ام ۵۳۰ به‌عنوان یک خودرو پرآپشن با قیمت مقرون‌به‌صرفه بود. به‌همین دلیل خیلی از کسانی که به‌دنبال خرید ماشین میان رده بودند، به‌سراغ آن رفتند.

اکنون که بیش از ۱۲ سال از زمان عرضه آن سپری شده، قصد داریم نگاهی به مهم‌ترین مزایا و معایب ام وی ام ۵۳۰ بیندازیم. اگر هنوز در فکر خرید این ماشین هستید، پیشنهاد می‌کنیم قبل از تصمیم‌گیری نهایی این مطلب را بخوانید. شاید امروز بسیاری از خودروهای میان رده موجود در بازار ایران از آپشن‌هایی مانند سنسور دنده عقب، چراغ مه شکن عقب و جلو، آینه برقی و … برخوردار باشند؛ اما وجود این ویژگی‌ها برای خودرویی که در سال 1390 در کشور عرضه شد، خیلی جذاب بود. مانند بسیاری دیگر از خودروهای چینی، ام وی ام 530 نیز از نظر آپشن در وضعیت مناسبی به‌سر می‌برد. ام وی ام 530 با نام اصلی چری A5، از سال 2006 وارد سبد محصولات شرکت چری شد و از سال 1389 به‌واسطه شرکت مدیران خودرو راه جاده‌های کشورمان را در پیش گرفت. اولین نکته این است که طراحی داخلی MVM 530 نسبت به رقبای ایرانی-فرانسوی خودش بهتر است و این خبر خوبی است.

این در حالی است که از معایب ام وی ام ۵۳۰، عملکرد نامناسب در مسیرهای سربالایی است. این موضوع به‌خصوص در مواقعی که با MVM 530 به‌صورت خانوادگی به مسافرت می‌روید و بار در صندوق ماشین زیاد است، خیلی به‌چشم می‌آید. یکی از موضوعاتی مهمی که با بررسی تجربه رانندگی افراد مختلف درباره ام وی ام ۵۳۰ خیلی به‌چشم می‌آید، عملکرد فوق‌العاده نرم فرمان این خودرو است.

هر دو مدل ام وی ام ۵۳۰ و ۵۵۰ از یک پیشرانه 4 سیلندر تنفس طبیعی به حجم 2 لیتر مجهز هستند که تفاوت اندکی در مقدار نیروی تولیدی این دو خودرو دیده می‌شود. وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودرو‌ها را انجام بدهیم. به جرات میگم که تو این رنج قیمت بهترین گزینه واسه خریده.مشکل سیستم تعلیقش هم با تعویض کمک هاش با کمک ماکسیمایی و خوابوندن جزئی حل میشه.از همه نظر هم از همه ماشینای ایرانی سر تره. MVM 530 دو کیسه هوا و سیستم ABS و EBD دارد و از لحاظ ایمنی در تصادف می تواند خیلی بهتر از خودروهای ایرانی عمل کند و اینجا برگ برنده دست MVM است. از یک خودرو با حداکثر قدرت ۱۴۰ اسب بخار، انتظار نمی‌رود که در سینه کش جاده و سربالایی‌ها با مشکل روبه‌رو شود.

Mvm 550 به دلیل آنکه نسخه فیس‌لیفت و به‌روزرسانی شده مدل mvm 530 به‌شمار می‌رود، از چهره مدرن، زیبا و خوشایندتری سود می‌برد. چراغ‌های جلو، سپر و جلوپنجره ام وی ام ۵۳۰ بسیار ساده طراحی شده و اثری از هیجان در این بخش‌ها به چشم نمی‌خورد. چراغ‌های عقب نیز با حالتی غیرمنحنی، عمودی و کسل‌کننده در کنار درب صندوق‌عقب جا خوش کرده و چندان جذاب به‌نظر نمی‌رسند.

سواری آن سواری نسبتا خوبی است که البته با تغییری که گفتیم، خیلی بهتر نیز می شود، خودرویی که قیمت مناسبی دارد و اگر با کمبود قطعات و بازار دست دوم ضعیف آن مشکلی نداشته باشید، حتما می تواند گزینه مناسبی برای خرید باشد. طبیعی است که وقتی بیش از ۱۲ سال از عرضه یک خودرو در بازار ایران می‌گذرد، نمی‌توان انتظار داشت بازار خرید و فروش دست دوم آن، رونق سال‌های نخستین را داشته باشد. یکی از معایب ام وی ام ۵۳۰، مشکل در پیدا کردن قطعات یدکی این خودرو است. شرکت سازنده به‌مرور زمان از خدمات پس از فروش این محصول خود در بازار ایران کاسته است.

نمای جلو و پشت ام وی ام ۵۵۰ در مقایسه با مدل mvm 530 دستخوش تحولات شده و چهره‌ای به‌مراتب دل‌پذیرتر و بانشاط‌تر از قبل را به نمایش گذاشته است. چراغ‌ها، جلوپنجره و همچنین سپرهای جلو و عقب، بخش‌هایی از ۵۵۰ هستند که در مقایسه با ام وی ام ۵۳۰ به‌طور کامل تغییر کرده و از شمایل جذاب‌تری برخورد‌ارند. نمای کناری هر دو خودرو تقریبا مشابه است و به‌غیراز چند مورد جزئی، شاهد تحول خاصی در این بخش نیستیم.

واضح است که فضای داخلی mvm 550 نیز بسیار به‌روزتر و زیباتر جلوه کند؛ درون کابین ۵۵۰ اثری از دریچه‌های تهویه مستطیلی شکل و کنسول میانی بسیار ساده که در مدل mvm 530 وجود داشت، به چشم نمی‌خورد. طراحی داشبورد و تو‌دری‌ها بسیار چشم‌نوازتر شده و وجود نمایشگر لمسی، محیطی تکنولوژیک را برای کابین ۵۵۰ پدید آورده است. با توجه به یکسان بودن پلتفرم هر دو خودرو و ابعاد اتاق و گنجایش کابین این دو مدل کاملا مشابه با یکدیگر برآورد شده و نسبتا کافی به‌نظر می‌رسد. به‌طور کلی، طراحی داخلی و خارجی ام وی ام ۵۳۰ ساده و بدون پیچیدگی است و بیشتر بر کاربردی بودن و ارائه امکانات اساسی متمرکز است. این خودرو برای کسانی که به دنبال خودرویی اقتصادی با طراحی کلاسیک و امکانات پایه هستند، گزینه مناسبی است.

ما با کادری مجرب و حرفه‌ای و به صورت شبانه‌روزی و 24 ساعته آماده ارائه خدمات به شما مشتریان گرامی هستیم. چینی ها از اواخر دهه هشتاد کم کم پایشان را به بازار ایران باز کردند. اولین خودروهای چینی که وارد بازار ایران شدند، چندان موفق نبودند و دلایل مختلفی در این امر دخیل بود.

قوای حاصل از پیشرانه MVM 530 برابر با ۱۳۹ اسب بخار قدرت ۱۸۲ نیوتن متر گشتاور است که توسط یک جعبه دنده ۵ سرعته دستی به سوی چرخ‌های جلو ارسال می‌شود. شتاب صفر تا صد ام وی ام ۵۳۰ برابر با ۱۲.۵ ثانیه بوده و بیشینه سرعت این خودرو به رقم ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. میانگین مصرف سوخت این سدان ۱۲۹۰ کیلوگرمی نیز برابر با ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر ارزیابی شده است. شاید امروز بسیاری از خودروهای میان رده موجود در بازار ایران از آپشن‌هایی مانند سنسور دنده عقب، چراغ مه شکن عقب و جلو، آینه برقی و … برخوردار باشند؛ اما وجود این ویژگی‌ها برای خودرویی که در سال ۱۳۹۰ در کشور عرضه شد، خیلی جذاب بود.

یکی از معایب ام وی ام 530، مشکل در پیدا کردن قطعات یدکی این خودرو است. برای یک خودرو مانند ام وی ام با حداکثر قدرت 140 اسب بخار، مصرف سوخت ترکیبی حدود 6.8 لیتر در 100 کیلومتر عدد قابل قبولی به‌شمار می‌رود. این در حالی است که معمولا سدان‌های موجود در بازار ایران مصرف بالاتر از 7 یا 8 لیتر دارند. همچون طراحی بیرونی، در داخل کابین هم نباید توقع یک داشبورد جذاب و پیشرفته را داشت، ولی به نسبت قیمت خودرو کیفیت مناسبی دارد و با ظاهر ساده آن هم می‌ توان کنار آمد. طراحی ادوات داخلی بسیار ساده است و کیفیت داشبورد نیز در طول زمان افت کرده است. البته چری در این مورد در طول سالیان گذشته بسیار کار کرده و اکنون کیفیت متریال داخلی خودروهای چری بسیار پیشرفت کرده است.

یکی از خودروهایی که به همراه MVM X33 و MVM 315 می توان گفت سه تا از نمایندگان خودروسازان چینی در بازار ایران بودند که در هر سه کلاس محبوب خودروهای بازار ایران وجود داشتند. MVM 530 یک سدان با ویژگی های مثبت و منفی که به طور کامل قرار است آن را بررسی کنیم. ام وی ام 530 در بازار دست دوم ها آنچنان تنها نیست و با قیمت آن می توانید به راحتی یک خودروی سدان داخلی نیز تهیه کنید. اما این خودرو برای آن دسته ای خود است که لااقل می خواهند خودرویی سوار شوند که در هر کوچه ای چندین نمونه از آن دیده نشود و نسبت به خودروهای نرم بازار کمی متفاوت باشد. اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید، احتمالا هیچ‌گاه تصمیم به خرید ام وی ام 530 نگیرید. میزان شتاب و چالاکی نسخه‌های دستی ام وی ام ۵۵۰ و ۵۳۰ به دلیل برخورداری از قوای فنی یکسان، در سطحی مشابه قرار داشته و اختلاف چندانی میان این دو سدان شرقی مشاهده نمی‌شود.

در آن زمان ام وی ام 530 به‌عنوان یک خودرو پرآپشن با قیمت مقرون‌به‌صرفه بود. اکنون که بیش از 12 سال از زمان عرضه آن سپری شده، قصد داریم نگاهی به مهم‌ترین مزایا و معایب ام وی ام 530 بیندازیم. متریال به خدمت گرفته شده در ساخت داشبورد در مقایسه با محصولات هم‌رده داخلی اندکی باکیفیت‌تر بوده و حضور در داخل کابین 530 را لذت‌بخش‌تر می‌کند. همچنین ام وی ام ۵۳۰ از لحاظ گنجایش فضای داخلی در سطح نسبتا مناسبی قرار داشته و می‌توان چهار تا پنج سرنشین بزرگسال را با حداقل محدودیت درون این خودرو جای داد. ظرفیت صندوق عقب ام وی ام ۵۳۰ معادل ۴۸۳ لیتر است که فضای کاملا مناسبی جهت جای دادن اسباب و وسایل مسافرت خانوادگی را برای کاربران خود فراهم آورده و از این حیث دردسر چندانی را بر کاربران خود تحمیل نخواهد کرد.

مقایسه ام وی ام ۵۳۰ فقط با خودرو هم کلاس خودش یعنی مگان ۲۰۰۰ درست هستش و اصلا کار درستی نیست که با خودروهای کلاس پایینی مثل سمند و پرشیا مقایسه بشه. اما برای رانندگی در جاده‌هایی مانند چالوس یا گردنه حیران و حتی اتوبان‌های درون و بیرون شهری، نرم بودن بیش از حد سیستم تعلیق خطرناک است؛ چرا که ماشین جابه‌جایی عرضی بیشتری را با چرخش فرمان تجربه می‌کند و در نتیجه کنترل آن سخت‌تر می‌شود. در دفترچه راهنمای ام وی ام 530 این طور ذکر شده است که شتاب 0 تا 100 این خودرو در حدود 12.5 ثانیه رقم می‌خورد. این در حالی است که در تجربه‌های عملی رانندگی با این خودرو معمولا زیر 14 ثانیه نمی‌توان 0 تا 100 را پر کرد. در شهری مانند تهران که پیدا کردن جای پارک در معابر شهری کار آسانی نیست، داشتن یک خودروی جمع و جور خیلی به‌کار می‌آید.

بنابراین می‌توان وضعیت فروش ام وی ام ۵۳۰ کارکرده در بازار ایران را نسبتا متوسط ارزیابی کرد. مواردی همچون طراحی ظاهری به روزتر، سواری نرم، عملکرد فنی مناسب و تجهیزات بیشتر نسبت به تولیدات کلاسیک بازار ایران همچون انواع مشتقات پژو ۴۰۵، پژو پارس، سمند، تندر ۹۰ و … سبب شد تا ام وی ام ۵۳۰ از شرایط نسبتا مناسبی در میان رقیبان سنتی خود برخوردار شود. در ادامه خودرو MVM530 به عنوان یکی از محصولات ام وی ام نقد و بررسی شده است.

با این تفاسیر مسلما هیچ شک و تردیدی در برتری طراحی ظاهری ام وی ام ۵۵۰ در مقایسه با ۵۳۰ وجود نخواهد داشت. شرکت امداد مدیران خودرو، با سابقه طولانی در زمینه خدمات فنی و حمل وسایل نقلیه و خودروهای سواری، همواره تلاش نموده تا بهترین خدمات را با بالاترین کیفیت به مشتریان خود ارائه دهد. هدف ما محافظت از خودرو در برابر آسیب دیدگی و ارائه خدمات مطلوب در هنگام یدک کش کردن اتومبیل شما با هزینه مناسب است. امداد مدیران خودرو با سرعت در ارائه خدمات، استفاده از تجهیزات ایمن برای یدک کشی‌های طولانی، و قیمت مناسب، از شرکت‌های دیگر متمایز است.

در دفترچه راهنمای ام وی ام ۵۳۰ این طور ذکر شده است که شتاب ۰ تا ۱۰۰ این خودرو در حدود ۱۲٫۵ ثانیه رقم می‌خورد. این در حالی است که در تجربه‌های عملی رانندگی با این خودرو معمولا زیر ۱۴ ثانیه نمی‌توان ۰ تا ۱۰۰ را پر کرد. در نمای جانبی ام وی ام530 نیز شاهد یک طراحی بسیار ساده و بدون خطوط تند و تیز هستیم که با گذشت سالها از طراحی آن کاملا قدیمی شده است، امضای طراحی چینی ها در این نما نیز با انتخاب چرخ هایی که به شدت برای این بدنه کوچک به نظر می رسند دیده می شود. با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهره‌مند شوید. مجله خودرو همراه مکانیک در مقاله پیش رو قصد دارد به مقایسه ام وی ام 530 با 550 بپردازد و پس از بررسی تمامی جوانب این دو سدان چینی، نتایج آن را در اختیار شما مخاطبان گرامی قرار دهد.

از جمله مهم‌ترین مزیت‌های ام وی ام ۵۳۰ می‌توان به کابین جادار، عملکرد فنی قابل قبول، سواری نرم، صندلی‌های راحت و فرمان نرم اشاره کرد. از سوی دیگر عایق‌بندی کابین، طراحی ظاهری نه چندان زیبا، طراحی داخلی بسیار ساده و ضرایب سبک دنده را می‌توان در زمره نقاط انتقاد برانگیز ام وی ام ۵۳۰ در نظر گرفت. امروز با خودرویی طرف بودیم که علیرغم موتور حجیم، شتاب خیلی خوبی نداشت اما مصرف سوخت خوبی داشت.

به‌طور کل ماهیت تجربه رانندگی با این دو خودرو تقریبا مشابه بوده و تفاوت چشمگیری میان آن‌ها احساس نمی‌شود. ام وی ام ۵۳۰ (MVM 530) یک خودروی سواری در دسته‌ی سدان‌های کامپکت است که توسط شرکت چری (Chery) چین تولید شده و در ایران توسط شرکت مدیران خودرو (MVM) مونتاژ و عرضه می‌شود. این خودرو در بازارهای مختلف با نام‌های گوناگون از جمله Chery A5 شناخته می‌شود برای حل مشکل خودرو ام وی ام ۵۳۰ با امداد خودرو ام وی ام تماس بگیرید.

سعی کردیم تصویر روشنی از مزایا و معایب ام وی ام 530 پیش روی شما قرار دهیم تا تصمیم‌گیری برای خریدن یا نخریدن این خودرو برایتان آسان‌تر شود. روی‌هم‌رفته می‌توان گفت که MVM 530 به‌عنوان یک خودرو معمولی برای رانندگی در شهر مناسب است؛ اما برای رانندگی با سرعت زیاد در جاده‌های بین شهری، گزینه‌های جایگزین بهتری در مقایسه با آن وجود دارند. تجربه رانندگی با MVM 530 را دارید؟ نظرات خود را درباره آن با ما در میان بگذارید. سعی کردیم تصویر روشنی از مزایا و معایب ام وی ام ۵۳۰ پیش روی شما قرار دهیم تا تصمیم‌گیری برای خریدن یا نخریدن این خودرو برایتان آسان‌تر شود. این خودرو بسته به میزان کارکرد و سلامت فنی در زمان نگارش این مطلب (تابستان 1402) در محدوده قیمت 320 تا 420 میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

یکی از اصلی‌ترین وجوه تمایز میان آپشن‌های رفاهی دو خودرو به برخورداری ام وی ام ۵۵۰ از نمایشگر ۷ اینچی بازمی‌گردد؛ در سایر موارد نمی‌توان اختلاف جدی میان این دو مدل پیدا کرد. این مشخصات فنی به‌طور کلی نمایی از قابلیت‌ها و عملکرد ام وی ام ۵۳۰ را به نمایش می‌گذارد، اما تجربه رانندگی و استفاده روزمره نیز می‌تواند تفاوت‌های جزئی در عملکرد ایجاد کند. از یک خودرو با حداکثر قدرت 140 اسب بخار، انتظار نمی‌رود که در سینه کش جاده و سربالایی‌ها با مشکل روبه‌رو شود. این در حالی است که از معایب ام وی ام 530، عملکرد نامناسب در مسیرهای سربالایی است. یکی از موضوعاتی مهمی که با بررسی تجربه رانندگی افراد مختلف درباره ام وی ام 530 خیلی به‌چشم می‌آید، عملکرد فوق‌العاده نرم فرمان این خودرو است. برای مقایسه بار دیگر به‌سراغ سمند می‌رویم که حدود 1460 میلی متر ارتفاع دارد.

این در حالی است که معمولا سدان‌های موجود در بازار ایران مصرف بالاتر از ۷ یا ۸ لیتر دارند. شاخص مصرف سوخت نیز نشان می‌دهد که MVM 530 یک خودروی مناسب رانندگی در شهر است. با ورود به کابین ام وی ام 530 با یک ظاهر نسبتا ساده مواجه هستیم و به نظر می رسد طراحی داشبورد آن با الهام از داشبورد سوناتا نسل 5 طراحی شده است. متریال به کار رفته در داشبورد و اتاق MVM530 کیفیت بالایی ندارند اما نسبت به رقبای ایرانی‌اش در رتبه بالاتری قرار دارد. صندلی های خودرو هم بسیار نرم بوده و هنگام رانندگی راحتی قابل قبولی را برای سرنشینان به ارمغان می آورد. طبیعی است که وقتی بیش از 12 سال از عرضه یک خودرو در بازار ایران می‌گذرد، نمی‌توان انتظار داشت بازار خرید و فروش دست دوم آن، رونق سال‌های نخستین را داشته باشد.

یک طراحی که هیچ ظرافتی در آن به کار نرفته است، تا حدودی مکعبی است و البته ابعاد خودرو ابعاد بزرگی است و می توان گفت که در حد و اندازه سدان های متوسط ایرانی مثل سمند، پژو پارس و پژو ۴۰۵ قرار می گیرد. اما واقعیت این است که رقبای این خودرو در ایران نیز از همین سبک طراحی پیروی می کنند و به همین دلیل نمی توان از آن ایراد خاصی گرفت. طراحی چراغ های جلو خیلی شاداب است و چراغ های بزرگی برای آن در نظر گرفته شده است. درهای خودرو بزرگ اند و طول خودرو حدود ۴.۶ متر است که طول زیادی است. طراحی این خودرو با معیارهای روز هیچ همخوانی ای ندارد اما از آنجایی که رقبای آن نیز مانند خودش هستند نمی توان از آن ایراد خاصی گرفت.

اولین نکته ای که داخل MVM دیده می شود این است که جایگاه راننده خیلی خوب است، هم از لحاظ فضای زیادی که دارد و هم از لحاظ راحتی صندلی و جای گیری کلیدهایی که راننده به آن ها نیاز دارد. دلیل آن این است که خودروهای چینی سری اول معمولا در قسمت گیربکس و تنظیمات ECU مشکل دارند و به دلیل بهینه سازی هایی که روی ECU آن ها انجام شده است، شتاب اولیه خوبی ندارند. پس در حال حاضر این خودرو شتاب مناسبی در حد و اندازه قدرت خودش ندارد اما با تغییراتی در قسمت گیربکس و ECU می توان به شتاب خیلی خوبی دست پیدا کرد که شاید به زیر ۱۰ ثانیه نیز برسد. نکته بعدی در مورد MVM 530 فرمان نرم آن است که باعث می شود در دور زدن ها و رانندگی های شهری خیلی راحت باشید اما مشکل بسیار رایجی که در این خودرو وجود دارد، کوبش سیستم تعلیق آن است که هیچ راه حلی ندارد جز اینکه مانند بعضی از مالکین اقدام به نصب کمک فنرهای ماکسیمایی بکنید تا این مشکل حل شود. خودرو صندلی های نرمی دارد اما سیستم تعلیق آن اصلا نرم نیست و برای یک خودروی خانوادگی ضعف بزرگی محسوب می شود.

بدنه این خودرو بدون هیچگونه خط و خطوط اضافه طراحی شده و از نظر کلاس نیز در دسته سدان های خانوادگی هم رده با خودروهای داخلی مانند سمند و پژو پارس قرار دارد. نمای جلوی خودرو ظاهری ناهماهنگ دارد و چراغ های اصلی طراحی بزرگ و پهنی دارند. جلوپنجره خودرو نیز با خطوط بزرگ و افقی کرومی به همراه لوگو MVM تزیین شده است.

بااین‌حال و با توجه به یکسان بودن پلتفرم و اساس هر دو خودرو، نمی‌توان تفاوت زیادی میان امنیت ام وی ام ۵۵۰ با مدل ۵۳۰ قائل شد. با مطالعه جدول زیر می‌توانید اطلاعات بیشتری پیرامون تجهیزات ایمنی موجود در این خودروها به دست آورید. بنابراین بازار دست‌دوم ام وی ام ۵۳۰ در مقایسه با ام وی ام ۵۵۰ به‌مراتب پررونق‌تر بوده و مشتریان بیشتری را به‌سوی خود کشانده است. البته برخورداری ۵۵۰ از جعبه‌دنده اتوماتیک موجب شده است تا تعداد اندکی از مشتریانی که استفاده از گیربکس اتوماتیک جز اولویت‌های آن‌ها در این رنج قیمتی محسوب می‌شود، به سمت این مدل تمایل پیدا کنند.

در طول سالهای متمادی همواره  با  در نظر گرفتن  حق  انتخاب مشتریان ، تلاش نمودیم  کیفیت را با تنوع قرین نماییم  . درهمین  راستا  است که برای  مشتریان خوش سلیقه خود گلچینی ازمرغوبترین وسایل جانبی  ضروری و  فابریک هر  خودرو را تدارک دیده ایم  . مشتری مداری ، کیفیت بالا و قیمت مناسب 3 اصل راهبردی است که مدیران بانک روکش صندلی اتوبیل متین  سرلوحه کار خود قرار داده اند. بعد از قریب به بیست سال فعالیت در این حوزه، افتخار مجموعه موقر متین این است که  با ارتقای همین 3 اصل راهبردی توانسته خود را به جایگاه بزرگترین فروشگاه لوازم جانبی ضروری ماشین در کشور برساند. بی تردید کسب چنین موفقیتی بدون اعتماد و همراهی شما مشتریان ارجمند هرگز میسر نمی شد.

از سوی دیگر ام وی ام ۵۳۰ به دلیل قیمت پایین‌تر، گزینه مناسب‌تری برای بسیاری از مشتریانی است که از محصولات قدیمی تولید داخل نظیر انواع مشتقات سمند و پژو ۴۰۵ خسته شده‌اند و به دنبال یک خودرو متفاوت با قیمتی مناسب می‌گردند. Mvm 530 از یک پیشرانه 2 لیتری 4 سیلندر تنفس طبیعی بهره میبرد که 139 اسب بخار قدرت و 176 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. قدرت این پیشرانه تنها از طریق یک جعبه دنده 5 سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل می شود. شتاب 0 تا 100 این خودروی چینی حدود 12 ثانیه بوده و مصرف ترکیبی آن هم حدود 6.8 لیتر در هر 100 کیلومتر اعلام شده است. این سدان چینی نیروی مورد نیاز خود را از یک پیشرانه چهار سیلندر تنفس طبیعی به حجم ۲ لیتر دریافت می‌کند.

این موضوع مهمی است که باید حتما قبل از خرید MVM 530 مد نظر قرار دهید. در بخش پایانی مقاله مقایسه ام وی ام 530 با 550 باید گفت که دو خودرو ام وی ام ۵۵۰ و ۵۳۰ اساساً دارای ذاتی مشابه هستند و تفاوت‌های جدی میان قابلیت‌های عملکردی این دو خودرو مشاهده نمی‌شود. کابین جادار، شتاب معقول، هماهنگی منطقی میان جعبه‌دنده و پیشرانه، کیفیت و دوام فنی بهتر از رقیبان داخلی و کیفیت ساخت مناسب، ازجمله مزایای مشترک میان این دو مدل به‌حساب می‌آید. دراین‌بین ام وی ام ۵۵۰ در ازای قیمت بالاتر، ظاهری امروزی و خوشایندتر را برای مالک خود به ارمغان می‌آورد که رضایتمندی بیشتر ایشان را هم به دنبال خواهد داشت. همچنین وجود جعبه‌دنده اتوماتیک، طراحی برتر کابین و لطافت بیشتر سواری مدل ۵۵۰ سبب می‌شود تا برخی مشتریان تمایل بیشتری به سمت آن داشته باشند. بانک روکش صندلی اتومبیل متین بزرگترین و کامل ترین مرکز تخصصی فروش و نصب روکش صندلی و کفپوش خودرو در ایران می باشد.

در نمای جانبی نیز شاهد طرح نه چندان مدرن فریم پنجره‌ها و شمایل ساده پروفیل جانبی خودرو هستیم که حجم پردازی‌های جزئی صورت گرفته روی آن کمک زیادی به خوش‌فرم‌تر و عضلانی جلوه کردن این قسمت از خودرو نکرده است. در نمای عقب نیز شاهد چراغ‌های عمودی به فرم چهارضلعی و به صورت یک تکه هستیم که در دو طرف درب صندوق به حالتی استوار جانمایی شده‌اند و نمایی ساده را به همراه سایر المان‌های این بخش برای قسمت پشت  mvm 530 پدید آورده‌اند. به طور کل طراحی ظاهری ام وی ام ۵۳۰ در مقایسه با سایر محصولات چینی چندان جذاب به نظر نرسیده و در قیاس با محصولاتی همچون سمند یا پژو پارس نمی‌توان فاکتور برتری قابل توجهی را برای آن در نظر گرفت. MVM 530 از نظر ظاهری خودرویی بسیارساده و مکعبی شکل است که طراحی آن اکنون دیگر قدیمی به نظر می رسد.

اگر قصد خرید خودرو صفر در این بازه قیمت را دارید، سه گزینه کوییک، ساینا و تیبا پیش روی شما قرار دارند؛ اما اگر به‌دنبال خودروهای کارکرده هستید، می‌توانید پژو ۲۰۶، سمند و لیفان ۶۲۰ را خریداری کنید. البته هرکدام از خودروهای جایگزین MVM 530 نیز نقاط ضعف و قوت خاص خود را دارند که باید در جای خود بررسی کنید. ام وی ام 530 دارای طراحی بسیار ساده ای است اما دارای آپشن هایی متناسب با قیمتش میباشد که یکی از مزایای این خودرو است.

در بین خودروهای سواری، وقتی نام سدان به میان می‌آید، خیلی نباید انتظار ابعاد جمع و جور را داشت. سلام .من ۹ ساله این ماشین رو دارم واقعا واقعا عالیه و ازش راضیم .مدل ۹۳.هر کی بخره برده ..فقط شاید برای برای خرید شاسی ام وی ام بخام بفروشم. ام وی ام 530 آنچنان خودروی پرآپشنی نیست و نباید از آن توقع بالایی داشته باشید.

هر چند این موضوع باعث می‌شود که رانندگی در سرعت‌های پایین و همچنین پارک کردن خودرو برای شما آسان‌تر شود؛ اما در عین حال برای رانندگی در سرعت‌های بالا با این خودرو باید مراقب باشید. تغییر جهت ناگهانی MVM 530 در سرعت‌های بالا ممکن است حادثه آفرین باشد. البته خوشبختانه در طراحی کابین این خودرو تا حدی ملاحظه افراد قد بلند را کرده‌اند. برای مقایسه بار دیگر به‌سراغ سمند می‌رویم که حدود ۱۴۶۰ میلی متر ارتفاع دارد. این یعنی چند سانتی متر فضای بلندتری برای نشستن در این خودرو وجود دارد. هر دو خودرو ام وی ام ۵۵۰ و ۵۳۰ از سطح امکانات رفاهی بسیار پایینی بهره می‌برند و لیست تجهیزات رفاهی این خودروها اصلا بلندبالا نیست.

طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ نیز نمونه فیس لیفت این خودرو که در ایران با نام ام وی ام ۵۵۰ شناخته می‌شود، روی خط تولید کمپانی چری حضور داشت. MVM 530 طی سال‌های ۱۳۸۹ تا ۱۳۹۵ توسط شرکت مدیران خودرو (نماینده رسمی چری در ایران) راهی بازار کشورمان شد و توانست جنب‌وجوشی هرچند ناچیز را در کلاس خودروهای اقتصادی ارزان قیمت بازار ایران پدید بیاورد. قبل از پایان بخشیدن به این مطلب، بد نیست که نیم نگاهی به جایگزین‌های MVM 530 در بازار ایران بیندازیم. این خودرو بسته به میزان کارکرد و سلامت فنی در زمان نگارش این مطلب (تابستان ۱۴۰۲) در محدوده قیمت ۳۲۰ تا ۴۲۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. چری A5 یا ام وی ام 530 سدان چینی است که از سال 2006 تولید شده این خودرو مجهز به موتور 4 سیلندر 2 لیتری است که توان تولید 139 اسب بخار در 5750 دور در دقیقه را دارد و این قدرت توسط گیربکس 5 سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل می شود.

از مزایای دیگر ام وی ام 530 میتوان به مصرف سوخت مناسب آن و استاندارد آلایندگی یورو 5 آن اشاره کرد. این مجموعه با تجریه‌ی هزاران همراهی در خرید و با ارائه‌ی خدمات همه جانبه‌ی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربه‌ی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست. اگر قصد خرید خودرو صفر در این بازه قیمت را دارید، سه گزینه کوییک، ساینا و تیبا پیش روی شما قرار دارند؛ اما اگر به‌دنبال خودروهای کارکرده هستید، می‌توانید پژو 206، سمند و لیفان 620 را خریداری کنید. این در حالی است که کمپانی چری، عرض خودروی ام وی ام 530 را به‌عنوان یک سدان کوچک‌تر از بسیاری خودروهای دیگر طراحی کرده است. قبل از بررسی معایب ام وی ام 530، بد نیست که نیم نگاهی به مهم‌ترین مزایای آن بیندازیم. در مقایسه ام وی ام 530 با 550 ازنظر ایمنی و تجهیزات امنیتی باید گفت که ام وی ام ۵۳۰ یا همان چری A5 در سال 2009 موفق به کسب سه ستاره ایمنی از موسسه CNCAP شده‌است، اما اطلاعات دقیقی مبنی بر تست مدل ۵۵۰ توسط این موسسه یافت نشد.

ابعاد خودرو بزرگ است اما میدان دید خوبی بر روی اطراف داریم و به طور کلی رانندگی با MVM 530 داخل شهر خوب است و اما مهم ترین مزیت این خودرو این است که با یک موتور ۲ لیتری، مصرف سوخت میانگین ۷ الی ۸ لیتر در هر صد کیلومتر دارد که عدد فوق العاده خوبی برای این حجم موتور و این ابعاد خودرو است. فراموش نکنید که با خودرویی طرف هستیم که حدود ۱۳۵۰ کیلوگرم جرم دارد. ام وی ام ۵۳۰ یک خودروی سدان متوسط خانوادگی است که توسط مدیران خودرو شریک تجاری چری چین در ایران به بازار عرضه شد. این خودرو از نظر طراحی ظاهری خودرویی بسیار ساده و بی آلایش است اما در مقابل رقبای داخلی خود مانند پژو ۴۰۵ و سمند چیزی کم ندارد. این خودرو بخاطر شرایط فروش مناسب توانست در همان سالهای عرضه توجه مردم را جلب کند اما اکنون بخاطر رقبای جدید و جذاب و همچنین خدمات پس از فروش نامناسب از محبوبیت آن درصد زیادی کم شده است. از نظر مشخصات فنی ام وی ام ۵۳۰ شرایط نسبتا قابل قبولی دارد و همچنین با توجه به فضای خوب کابین و صندوق عقب هنوز هم میتواند برای خانواده هایی که به دنبال یک خودروی جادار و تاحدودی بدون آزار دست دوم هستند مناسب باشد.

با ورود به فضای داخل کابین ام وی ام ۵۳۰ متوجه نوعی طراحی بسیار ساده و تا حدودی ناهماهنگ به ویژه در بخش کنسول میانی با المان‌های مربع مستطیل مانند خواهید شد که البته در قیاس با برخی از محصولات داخلی چندان هم ‌سطح پایین جلوه نمی‌کند. داشبورد حجیم این خودرو به شکل نسبتا ساده طراحی شده اما کنسول میانی آن همان‌طور که اشاره شد جلوه جذاب و هماهنگ متناسب با سایر قسمت‌ها ندارد. در این بین طرح غربیلک فرمان و پنل کیلومتر شمار می‌تواند باعث زیباتر شدن فضای داخلی کابین باشد. در قسمت موتور، MVM 530 مجهز به یک موتور ۲ لیتری ۱۶ سوپاپ است که ۱۳۹ اسب بخار قدرت و ۱۷۶ نیوتن متر گشتاور تولید می کند. این قدرت و گشتاور با یک گیربکس پنج سرعته دستی به چرخ های جلو می رسند. از لحاظ اعداد و ارقام به نظر می رسد با یک خودروی پرشتاب، با کشش بالا و مصرف بالا طرف باشیم اما باید گفت که خیلی هم اینطور نیست و در قسمت تست رانندگی بیشتر به آن می پردازیم.

از لحاظ کیفیتی MVM 530 سطح بالایی ندارد اما راضی کننده است و خیلی کیفیت پایین و آزار دهنده ای ندارد. کابین MVM 530 فوق العاده جادار است و صندلی های خیلی نرمی نیز دارد و باعث می شود که تجربه سواری خوبی داخل MVM داشته باشیم. MVM نسبت به سالی که در بازار بوده است آپشن های مناسبی دارد و تا حدودی کارمان را راحت می کند. دو کیسه هوا، تهویه اتوماتیک، تنظیم برقی ۴ شیشه و سانروف از آپشن های این خودرو هستند. ام وی ام 530 یکی از اولین خودروهای چینی است که در دهه 90 شمسی وارد ایران شد. مدیران خودرو با همکاری کمپانی چینی چری، MVM 530 را در سال 1390 روانه بازار ایران کرد.

این ماشین مقام اول را در میان خودروهای تولید شده در چین در آزمایش معتبر C-NCAP کسب کرده است. با بهره گیری از همکاری و تکنولوژی شرکت لوتوس، طراح و سازنده خودروهای اسپورت در انگلستان، و بهینه سازی NVH (لرزش صدا و سختی) برای تمام اجزای خودرو، با عملکرد فوق العاده سبکی اروپائی، کنترل آسان، آسودگی و پایداری را ارائه می دهد. فضای داخلی این خودرو شیک و مدرن می باشد و کاملا مشابه خودروهایی در کلاس بالاتر می باشد. صندلی های نرم که کاملا در بر گیرنده و مناسب برای مسافتها و سفرهای طولانی می باشد. این خودرو از امکانات رفاهی و آپشن های زیاد بر خوردار می باشد که از جمله می توان به صندلی های چرم، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک اشاره نمود.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *