اگر خودرو استارت نخورد

14 علت استارت نخوردن ماشین در شرایط مختلف و راهکارهای آن

اگر خوردگی مشاهده کردید با استفاده از ترکیب جوش‌شیرین و آب و یک برس سیمی، آن را تمیز کنید. در مواردی نادر، ممکن است رطوبت در خطوط سوخت وجود داشته باشد که در سرما یخ بزند و باعث مسدود‌شدن مسیر سوخت‌رسانی شود. این مشکل به‌ویژه در لوله‌های نازک سوخت رخ می‌دهد که به‌راحتی با یخ مسدود می‌شوند. همچنین در خودروهای دیزلی، ممکن است سوخت در دماهای پایین به‌صورت ژل تبدیل بشود که در عملکرد اولیه موتور تأثیر منفی می‌گذارد.

خالی بودن باتری به عنوان رایج‌ترین علت استارت نخوردن ماشین شناخته می‌شود و اکثر رانندگان نیز در این موقعیت به سراغ چک کردن باتری اتومبیل خود می‌روند. اگر در هنگام استارت زدن، چراغ‌های صفحه کیلومتر ماشین روشن نشوند و یا صدای چرخش موتور را نشنوید، به احتمال زیاد باتری اتومبیل شما خراب و یا خالی شده است. یکی دیگر آر دلایل استارت نخوردن خودرو می‌تواند خرابی فیوزها باشد. به‌عنوان‌مثال، در پراید زیر کاپوت خودرو کنار باطری سه فیوز سیمی وجود دارد که فیوزهای اصلی هستند. یکی از این فیوزها مربوط به برق خودرو و سوئیچ استارت و دینام است.

در این شرایط طبیعی است که ارسال سوخت به سمت محفظه احتراق با مشکل روبه‌رو شود و سوخت لازم برای احتراق به موتور ماشین نرسد. در حالت کلی بهتر است که هر 30 هزار کیلومتر یکبار فیلتر را تعویض کنیم تا مشکلاتی از این دست به‌وجود نیایند. به‌خاطر داشته باشید که در صورت آسیب دیدن باتری یا سیم و اتصالات آن، باید برای تعمیر یا تعویض به تعمیرگاه مراجعه کنید. برخی از این علل مربوط به سیستم برقی خودرو هستند، مانند خوابیدن یا خرابی باتری، دینام، سیم کشی، فیوز، سوئیچ، استارتر و باتری کلید فوب. این علل باعث میشوند که برق مورد نیاز برای روشن شدن موتور تامین نشود یا اختلال پیدا کند . ایراد در سیستم ضد سرقت خودرو نیز ممکن است منجر به استارت نخوردن ماشین اتومات و دستی شود.

اصلی‌ترین علت استارت نخوردن ماشین در روزهای سرد زمستان، خوابیدن باتری است. این مشکل معمولا وقتی رخ می‌دهد که چند روز پیاپی ماشین را روشن نکنید. اگر باتری انرژی لازم را ذخیره نکرده باشد، حین استارت زدن، توان الکتریکی مورد نیاز برای روشن شدن خودرو تامین نمی‌شود. خرابی دینام، مشکل در اتصالات سیم کشی بین دینام و باتری و همچنین تجمع گرد و غبار روی محل اتصالات باتری نیز احتمال خوابیدن باتری خودرو را افزایش می‌دهند. حتی اگر ماشین با بنزین کار کند، برای راه‌اندازی نیاز به توان الکتریکی دارد.

برای جلوگیری از این مشکل، بهتر است از شارژر باتری برای نگهداری شارژ آن استفاده کنید یا باتری خودرو را هر چند وقت یکبار بررسی کنید. همچنین، نصب سیستم‌هایی که مصرف باتری را در هنگام عدم استفاده کاهش دهند، می‌تواند از بروز این مشکل جلوگیری کند. در صورتی که خودرو برای مدت طولانی پارک شود، ممکن است باتری به تدریج تخلیه شود. بعد از خاموش کردن ماشین و خارج کردن سوییچ، با چرخاندن فرمان، فرمان ماشین قفل می شود.

اگر تسمه پاره شود یا دینام از کار بیفتد، مطمئناً یک فلاش نور هشدار دریافت خواهید کرد. به طور کلی با دانستن علائم خرابی دینام خودرو می‌توانید مشکلات مربوط به دینام را مرتفع کنید.با این حال، ممکن است در صورت وجود نقص در خروجی سیستم، این هشدار را دریافت نکنید. تعداد بسیار کمی از وسایل نقلیه پیشرفته دارای ناظر عملکرد صحیح دینام هستند، بنابراین ممکن است به یک تکنسین یا مکانیک برای بررسی موارد نیاز داشته باشید.

تنها مسائل مربوط به استارت می‌تواند مربوط به یا فلایویل باشد که یکی دیگر از علت استارت نخوردن ماشین است. موارد زیادی برای علت استارت نخوردن ماشین وجود دارد، اما برخی از آنها رایج‌تر از بقیه هستند. در این مطلب از مجله الماس پارت متداول‌ترین موارد و علت‌ها را برای روشن نشدن ماشین شما و توصیه‌هایی برای اطمینان از اینکه ماشین شما در بهترین شرایط خود باشد، آورده شده است. گاهی اوقات نیز برطرف کردن مشکل استارت نخوردن ماشین بسیار ساده‌ است و نیازی به چک کردن قطعات داخلی آن ندارد.

این کار ممکن است در روز بارها انجام شود و آن‌قدر عادی باشد که توجهی به آن نداشته باشیم اما گاهی همین موضوع با مشکلی مواجه شده و خودرو استارت نمی‌خورد. استارت نخوردن خودرو دلایل مختلفی دارد که قصد داریم در این مطلب به آن‌ها بپردازیم اما پیش از آن ذکر یک نکته ضروری است. استارت نخوردن با استارت خوردن و روشن نشدن خودرو متفاوت است و ما در اینجا صرفاً به عواملی که باعث استارت نخوردن می‌شوند می‌پردازیم. این در حالی است که استارت خوردن اما روشن نشدن خودرو می‌تواند دلایل بسیار متفاوتی داشته باشد.

مغزی سوئیچ سه حالت بسته یا خاموش، سوئیچ باز و استارت زدن را شامل می‌شود. عملکرد سوئیچ در حالت بسته مشخص است و هیچ عمل خاصی صورت نمی‌گیرد. در حالت سوئیچ باز برق به پشت صفحه کیلومتر و برخی از قطعات و اجزا موتور می‌رسد. آخرین مرحله استارت زدن است که مثبت ۱۲ ولت از سوئیچ، تنها به اتوماتیک استارت می‌رسد و خودرو استارت می‌خورد. اگر سوئیچ، مغزی سوئیچ یا سیم‌کشی ایراد داشته باشد خودرو روشن نمی‌شود.

وضعیت شمع ها و سیم های شمع را بررسی کنید و مطمئن شوید که هیچ آسیبی یا کثیفی وجود ندارد که باعث تداخل جرقه شود. اگر شمع فرسوده شده است، آن را با یک شمع جدید تعویض کنید تا فرآیند جرقه زنی به آرامی انجام شود. یک سیستم جرقه زنی مشکل ساز می تواند باعث شود موتور به درستی روشن نشود یا به درستی کار نکند. همه خودروها به‌صورت فابریک قفل فرمان دارند و وقتی در حالت بسته بودن سوئیچ فرمان چرخیده شود، قفل می‌شود. البته اگر فرمان قفل شده باشد، کلاً سوئیچ باز نمی‌شود و اجازهٔ استارت زدن نمی‌دهد.

سرویس دوره‌ای خودرو و تعویض به موقع قطعات کلیدی می‌تواند از بروز چنین مشکلاتی جلوگیری کند. برای حل این مشکل، باید سیستم سوخت‌رسانی خودرو را بررسی و در صورت نیاز، فیلتر سوخت را تعویض کنید. همچنین، سلامت پمپ سوخت و انژکتورها را نیز باید بررسی کرده و از عملکرد صحیح آن‌ها مطمئن شوید.

گاهی اوقات علت استارت نخوردن ماشین، پس از برداشت کلید، فرمان خودرو قفل می‌شود و این یک ویژگی ضد سرقت است. هنگام پارک، اگر فرمان در موقعیت قفل باشد، چرخ در آن وضعیت باقی می‌ماند. بنابراین، در حین چرخاندن کلید، چرخ را کمی به سمت راست یا چپ تکان دهید تا ویژگی ضد سرقت غیر فعال شده و کلید قابلیت چرخش پیدا کند.

برهم خوردن تنظیم تسمه تایم یا خرابی این قطعه، یکی دیگر از دلایل استارت نخوردن ماشین است. در این حالت باید به تعمیرگاه مراجعه کنید تا در صورت امکان تسمه تایم مجددا تنظیم شود یا در غیر این صورت به‌کلی جایگزین گردد. اکثر رانندگان حداقل برای یک‌بار با مشکل استارت نخوردن خودرو مواجه شده‌اند.

برای کسب دانش بیشتر در زمینه اجزای برقی خودرو، مقاله برق خودرو را مطالعه کنید. نمایندگی ایران خودرو از سال ۱۳۷۸ در منطقه رسالت تهران مشغول به فعالیت است. ما در این مجموعه با توجه به حجم کاری بالا سعی در ارائه بهترین خدمات به مشتریان نمایندگی را داریم . امیدواریم این مقاله از نمایندگی ایران خودرو 1113 به شما اطلاعات کاربردی را داده باشد.

یکی از دلایل اصلی استارت نخوردن ماشین در صبح زود، ضعف باتری است. اگر باتری ضعیف باشد، نمی‌تواند نیروی کافی برای چرخاندن موتور و روشن کردن آن را فراهم کند. علاوه بر باتری، مشکلات دیگری مانند خرابی استارت، مشکلات در سیستم سوخت‌رسانی و مشکلات در سیستم جرقه‌زنی نیز می‌توانند باعث استارت نخوردن خودرو در صبح شوند. استارتر یا استارت، نام قطعه‌ای در خودرو است که وظیفه تأمین انرژی موتور و راه انداختن آن را برعهده دارد. با چرخاندن سوئیچ، استارت زده می‌شود و در اثر انتقال انرژی از باتری به میل لنگ، خودرو روشن می‌گردد. در اثر حرکت میل لنگ، احتراق در موتور خودرو رخ داده و در نهایت اتومبیل شما قادر به حرکت خواهد بود.

زغال برق را به آرمیچر رسانده، آرمیچر چرخ‌دنده را می‌چرخاند و خودرو روشن می‌شود. علت استارت نخوردن ماشین اتومات و دستی به عوامل متعددی بستگی دارد، از مشکلات ساده مانند اتمام سوخت گرفته تا خرابی های پیچیده تر مانند استارت یا تسمه تایم. با شناسایی علت ها و اقدامات به موقع می توانید به راحتی مشکل استارت نخوردن خودرو را رفع کنید و از هزینه های اضافی جلوگیری نمایید. در صورتی که از عدم کارکرد صحیح دینام خود اطمینان ندارید با جستجوی تسمه درایو که فرسوده شده است، شروع کنید.

اگر حین استارت زدن خودرو صدای غیر معمول شنیدید، احتمالاً مشکل از اتوماتیک استارت است. برای تست آن، یک سر سیم را به قطب مثبت باتری و سر دیگر را به سوکت اتوماتیک وصل کنید. اگر خودرو روشن شد، اتوماتیک ضعیف شده و می‌توان با نصب یک رله، برق آن را تقویت کرد. استارت زدن خودرو از طریق سوئیچ صورت می‌گیرد که از یک مغزی و چند رشته سیم تشکیل شده است. در حالت باز، چراغ‌های صفحه آمپر روشن شده و پمپ‌بنزین به کار می‌افتد.

علت استارت نخوردن ماشین چیست؟ چرا خودروی من استارت نمی خورد؟ استارت نخوردن ماشین یکی از مشکلات رایجی است که بسیاری از رانندگان آن را تجربه کرده اند. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در شرایط اضطراری یا زمان هایی که نیاز به حرکت سریع دارید، خودروتان روشن نشود. آگاهی از دلایل استارت نزدن ماشین می تواند کمک کند که این مشکل را سریع تر و با کمترین هزینه حل کنید.

باطری‌ جزء قطعات مصرفی خودرو است و مثل خیلی دیگر از قطعات تاریخ مصرف دارد. البته موارد متعددی ازجمله نحوه عملکرد دینام در طول عمر باطری تأثیرگذار هستند. در خودروهای مجهز به فناوری‌های پیشرفته، استهلاک قطعات به حداقل رسیده است، اما در خودروهای قدیمی ممکن است خاموش و روشن شدن‌های مکرر به استارت و باتری آسیب بزند. تماس آب سرد با موتور داغ باعث می‌شود که قطعات الکتریکی آن به‌شدت در معرض آسیب قرار بگیرند و همچنین تغییر دمای ناگهانی که به وجود می آید باعث شود دیگر قطعات نیز آسیب ببینند.

در این شرایط پس از چند دقیقه روشن ماندن ماشین، ناگهان خودرویتان خاموش می‌شود و نمی‌توانید آن را روشن کنید چون باطری توسط دینام شارژ نشده. بنابراین ابتدا دینام را تعمیر نمایید سپس باطری را شارژ کنید. عملکرد سیستم استارت استاپ ماشین‌های نقلیه کاملا هوشمند و وابسته به شرایط خودروست. در لحظه‌ای که راننده قصد حرکت دارد، با فشردن پدال گاز یا کلاچ، موتور بدون نیاز به استارت دوباره روشن می‌شود. تصور کنید در یک روز شلوغ پشت طولانی‌ترین چراغ قرمز شهرتان گرفتار شده‌اید.

زیرا در این حالت باطری ضعیف یا خراب شده و باید آن را شارژ یا تعویض نمایید. بعد از چک کردن فیوزها و مطمئن شدن از سالم بودن آن‌ها به سراغ سوئیچ بروید. سوئیچ را بچرخانید ولی استارت نزنید به این حالت «سوییچ باز» می گویند. اگر سیم کشی ها و مغزی سوییچ مشکلی نداشته باشد، برق وارد صفحه کیلومتر جلوی راننده می‌شود. مشکلات مربوط به سوییچ خودرو باید توسط افراد متخصص و تکنسین ها رفع شود. در تمام مدت زمانی که خودروی شما روشن است، دینام وظیفه تامین برق مورد نیاز باتری و شارژ کردن آن را بر عهده دارد.

استارتر ماشین بدون بنزین قادر به استارت خوردن و روشن کردن خودرو نیست. تنها کافی است باک بنزین ماشین خود را مجدداً پر کنید تا این مشکل حل گردد. برای آنکه فرمان از حالت قفل خارج شود، کلید را در سوئیچ احتراق خودرو قرار دهید؛ سپس فرمان را آرام تکان دهید و در همان حین استارت بزنید. با این کار اگر دلیل استارت نخوردن فقط همین باشد مشکل حل می‌شود و خودرو استارت می‌خورد. یکی دیگر از مواردی که ممکن است موجب استارت نخوردن ماشین شود، گیر کردن فرمان در حالت قفل است که مانع از استارت خوردن و روشن شدن اتومبیل می‌شود. سوئیچ فعلی شما ممکن است فرسوده باشد و نتواند به درستی با زبانه‌های قفل درگیر شود.

در صورت مشکل در باتری، می‌توانید از خودرویی دیگر برای باتری به باتری کردن استفاده کنید. همچنین، مشکلات مربوط به سیستم برق خودرو مانند فیوزها، رله‌ها یا سیم‌کشی نیز می‌تواند مانع از روشن شدن خودرو شود. گاهی اوقات علت استارت نخوردن ماشین پژو 405، 206 و سایر خودروها خیلی ساده‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنید. اگر به‌هر دلیل سوخت موجود در باک خودرو شما تمام شده باشد، طبیعی است که ماشین استارت نخورد. در این حالت باید مقداری سوخت تهیه کرده و درون باک خودرو بریزید تا روشن شود. شاید برای شما این سؤال به‌‌وجود بیاید که دینام خودرو چه ارتباطی با استارت خوردن ماشین دارد؟ دینام عملیات شارژ باطری را انجام می‌دهد.

برای حل این مشکل، از باد برای خشک کردن اتصالات و صبر برای خشک شدن کامل قطعات استفاده کنید. در صورتی که فرمان قفل شده باشد، ممکن است استارت خودرو عمل نکند. برای رفع این مشکل باید کلید را به آرامی به جلو و عقب بچرخانید تا فرمان آزاد شود. در برخی مواقع، ممکن است نیاز به تنظیم مجدد سیستم ضد سرقت باشد. سوخت رسانی بوسیله انژکتور دقیق‌تر و بی‌نقص‌تر از سوخت رسانی کاربراتوری است و نقش ضروری در سیستم سوخت رسانی خودروهای جدید دارند. هنگامی که موتور گرم است احتمال نرسیدن سوخت به آن وجود دارد و دلیل آن نیز خراب بودن انژکتور خودرو است.

دینام انرژی مکانیکی را از حرکت خودرو دریافت کرده و به توان الکتریکی تبدیل می‌کند. اگر به‌هر دلیل دینام نتواند وظیفه خود را به‌درستی انجام دهد، شارژ باتری خیلی زود خالی می‌شود. اگر دینام خراب باشد و باطری را شارژ نکند، باطری دشارژ می‌شود. معمولاً خودرویی که دینام آن معیوب باشد نهایتاً تا یک ساعت روشن می‌ماند. اگر خودرو را خاموش کنید، به دلیل خالی شدن شارژ باطری خودرو مجدداً روشن نمی‌شود.

اگر استارت خراب باشد یا قطعات آن دچار مشکل شده باشند، نمی‌تواند موتور را به درستی بچرخاند و باعث ایجاد صدا می‌شود. همچنین، مشکلات در سیستم برقی خودرو مانند قطعی در سیم‌کشی یا خرابی در رله‌ها و فیوزها نیز منجر به این مشکل می‌شود. در هوای سرد زمستان، شایع‌ترین دلیل استارت نخوردن خودرو، ضعف باتری است که اغلب به دلیل عدم استفاده‌ طولانی‌ مدت از خودرو رخ می‌دهد. باتری، به عنوان منبع اصلی انرژی الکتریکی خودرو، در صورت عدم ذخیره‌ کافی انرژی، قادر به تامین نیروی لازم برای استارت زدن نخواهد بود.

معمولا قبل از اینکه شمع‌ها کاملا خراب شوند، نشانه‌های آن‌ها مشخص می‌شود. در این حالت شتاب‌گیری خودرو افت پیدا می‌کند و مصرف سوخت آن بالا می‌رود. اگر خواندن این نوشته برای شما مفید بود پیشنهاد می‌کنیم دیگر نوشته‌های ما در زمینه علل روشن نشدن ماشین در هوای سرد و علائم خرابی سنسور دریچه گاز را نیز بخوانید. زمانی که خودرو استارت نمی‌خورد، اولین چیزی که در خودرو به ذهن راننده می‌رسد باطری است.

قدم اول در سوار شدن ماشین، استارت زدن و روشن کردن خودرو است. دلیل استارت نخوردن ماشین هرچه که باشد، شناختن و برطرف کردن آن اجتناب‌ناپذیر است. قطعات مختلف درگیر در استارت زدن هرکدام به دلایلی ممکن است از کار بیفتند. پیشنهاد می‌کنیم با سرویس دوره‌ای ماشین و تعویض قطعاتی که مدت طولانی از کار کردن آن‌ها می‌گذرد، از مشکلات استارت یا… پیشگیری کنید.

این مشکل ممکن است به علت خرابی در سوئیچ خودرو یا اتصالات برقی به وجود آید. برای رفع این مشکل، نیاز به تعمیر یا تعویض سوئیچ خودرو و بررسی اتصالات برقی دارید. اگر مشکلی در تامین سوخت مانند باک خالی، پمپ بنزین معیوب یا گرفتگی فیلتر بنزین وجود داشته باشد، ممکن است خودرو روشن نشود.

دینام وظیفه شارژ باتری را بر عهده دارد و در صورتی که به درستی عمل نکند، باتری نمی‌تواند انرژی لازم برای استارت خودرو را تأمین کند. همچنین، اگر سیستم استارت خراب باشد، نمی‌توان خودرو را روشن کرد. در هوای سرد، روغن موتور غلیظ‌تر می‌شود و جریان آن در موتور کاهش می‌یابد. این وضعیت باعث می‌شود روغن سخت‌تر به قسمت‌های مختلف موتور برسد و به باتری فشار بیشتری وارد شود. اگر باتری ضعیف باشد، این مشکل می‌تواند منجر به استارت نخوردن ماشین شود.

هنگام استارت زدن اگر صدای تق‌تق شنیدید مستقیماً سراغ استارت بروید. چراکه در چنین مواردی اغلب اتوماتیک استارت ضعیف یا خراب‌شده است. برای تست کردن ضعیف بودن اتوماتیک ‌می‌توانید از یک تکه سیم استفاده کنید. یک سر سیم را به قطب مثبت باطری و سر دیگر سیم را به سوکت اتوماتیک وصل کنید. اگر استارت به‌خوبی عمل کند و خودرو روشن شود یعنی اتوماتیک ضعیف شده است. اگر مشکل خیلی جدی نباشد، این مورد با نصب یک رله برای اتوماتیک استارت برطرف می‌شود.

ابتدا به تعمیرگاه مراجعه کنید تا تعمیرکار عیب موردنظر را بررسی کند و اگر از باطری بود، سپس آن را عوض کنید. در چنین مواقعی، بهتر است سوخت خودرو را تعویض کرده و از سوخت جدید استفاده کنید. همچنین، اگر خودرو برای مدت طولانی پارک بوده، ممکن است نیاز به تمیزکاری سیستم سوخت‌رسانی و بررسی سلامت پمپ سوخت و انژکتورها باشد. در شرایط بسیار گرم، زمانی که خودرو را خاموش می‌کنید، دمای درون موتور ممکن است به‌طور موقت افزایش یابد و باعث حرارت‌زده‌شدن موتور شود.

این سیستم معایبی مانند افزایش فشار روی باتری و استارت دارد، اما با استفاده از قطعات مقاوم‌تر و نگهداری صحیح، می‌توان از مزایای آن بهره برد. در نهایت، تأثیر این سیستم بر استهلاک خودرو تا حد زیادی به خودرو بستگی دارد. در خودروهای داخلی که طراحی آن‌ها برای این سیستم بهینه‌سازی نشده، استفاده مداوم از استارت استاپ می‌تواند به استهلاک زودرس قطعات منجر شود. این سیستم بیشتر در خودروهای هیبریدی و برخی خودروهای بنزینی و دیزلی جدید دیده می‌شود و به کاهش مصرف سوخت و کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای کمک می‌کند.

یعنی شما زمانی که کلید را وارد می‌کنید و استارت می‌زنید باید بلافاصله روشن شود. اما اگر هنگام استارت زدن صدای تق تق بشنوید، احتمالا استارت اتومبیل شما شکسته است و قادر به روشن کردن موتور نیست. در این موقعیت نیز از دست شما کاری برنمی‌آید و باید به مکانیک مراجعه کنید. اگر هنگام استارت زدن، برق پشت صفحه کیلومتر قطع شود، احتمالاً باتری ضعیف شده است. اگر باتری صرفاً ضعیف باشد، می‌توان با هل دادن یا باتری به باتری کردن، خودرو را روشن کرد.

یکی از علت های استارت نزدن ماشین سیم پیچ احتراق آن است که برای تست دقیق و اندازه گیری مقاومت آن به مولتی متر نیاز است. فیوزها نیز یکی از بخش‌های مهم در سیستم برق رسانی خودرو هستند. ممکن است که به‌مرور زمان یک یا چند فیوز خودرو شما خراب شوند. برای دسترسی به فیوز‌ها می‌توانید از زیر کاپوت یا فرمان خودرو اقدام کنید.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *