اگر خودرو نبود چه میشد

اگر شورای رقابت نبود، قیمت خودرو چه می‎شد؟ اسب بخار مرجع تخصصی اخبار و ویدیوی خودرو

اگر نهاد تنظیم گر در اوایل سال آینده قیمت کارخانه ای خودروها را اصلاح کند، این موضوع به جبران کمبود نقدینگی خودروسازان کمک خواهد کرد و اثر خود را با رشد تولید نشان می دهد. دولت برای حل مشکل ناترازی بنزین و نقش خودرو در آن بیش از هرچیز روی ورود خودروهای برقی تاکید دارد. شاید بتوان «خودروی برقی» را پرتکرارترین عبارت سیاستگذار از زمان تصدی‌گری عباس علی آبادی در وزارتخانه دانست. توافق‌نامه‌ها و تفاهم‌نامه‌هایی در این مسیر با چینی‌ها منعقد شده است، تا جایی که طبق نامه علی‌آبادی به محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور، قرار است ۱۰۰هزار تاکسی برقی وارد کشور شود. اما هنوز خبری از اجرایی شدن آن نیست و نمی‌توان با قاطعیت گفت آنچه بر سر واردات خودروهای بنزینی آمد در مورد برقی‌ها تکرار نخواهد شد.

ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی می‌نویسم.

منظور از ناترازی، از بین رفتن تعادل و تناسب بین تولید و مصرف انرژی (اینجا برق و گاز را در نظر گرفته‌ایم) است که خود را در قالب قطعی‌های مکرر به خصوص برق نشان داد. به هر حال، طی امسال ناترازی انرژی کم و بیش تاثیر منفی خود را بر تولید صنعتی کشور از جمله خودرو گذاشت و با توجه به اینکه چشم‌انداز مثبتی از اوضاع انرژی در سال آینده وجود ندارد، این چالش احتمالا در ۱۴۰۴ خود را بیشتر نشان خواهد داد. مرور روند تولید خودروسازان کشور چه در بخش دولتی، چه در بخش خصوصی، نشان می‌دهد آنها در تابستان به دلیل کمبود برق یا در راستای مدیریت مصرف، مجبور به تعطیلی یا کاهش شیفت‌های کاری خود شدند. حتی یکی از خودروسازان بخش خصوصی رسما خبر از توقف فعالیت‌های خود در مقطعی از تابستان امسال به دلیل کمبود برق داد. این وضعیت نتیجه سیاست‌گذاری‌های کوتاه‌مدت و نبود برنامه‌ریزی بلندمدت است که طی سال‌ها مانع توسعه توان داخلی شده است.

البته خطری که بازار خودرو را تهدید می‌کند، انحصاری است که در این بازار وجود دارد. در این شرایط چنانچه قیمت‌گذاری هم آزاد شود، خودروسازان می‌توانند با مدیریت عرضه، قیمت خودرو را در بازار مهندسی کنند. این دیدگاه معتقد است در شرایط فعلی بعد از آزادسازی قیمت‌ها، دولت باید بسته‌ای برای حمایت از سمت تقاضا تهیه کند. این بسته می‌تواند شامل تسهیلات ارزان، با بهره پایین و بازپرداخت بلندمدت باشد تا صنعت خودرو از ناحیه آزاد‌سازی قیمت‌ها، با بحران تقاضا روبه‌رو نشود و همچنان بتواند محصولات تولیدی خود را به فروش برساند. به موازات این بسته حمایتی، باید به مرور دولت از حوزه مدیریت در خودروسازی کشور خارج شود و وظایف خود را به بخش خصوصی واگذار کند. البته طرفداران این دیدگاه تأکید می‌کنند که این واگذاری باید به سمت بخش خصوصی توسعه‌گرا که دارای برند و بازار باشد، حرکت کند، نه اینکه به اسم خروج دولت از این صنعت، خودروسازان را در اختیار قطعه سازان قرار دهد.

در حالی که خودروسازان این روزها بیشتر از باقی عوامل در مظان اتهام ناترازی بنزین هستند، اما به نظر می‌رسد سیاستگذار تاکنون اقدامات قابل‌توجهی برای کاهش مصرف بنزین توسط خودروها انجام نداده است. در اولین گام می‌توان گفت تاکنون دولت هیچ فشار قانونی به خودروسازان برای تولید خودروهای کم‌مصرف وارد نکرده است. می‌توان گفت تلاش‌های بسیار محدودی شده که خیلی زود هم با شکست مواجه شده است.

با این حال آنها خیلی دور هستند و ممکن است دریافت نورهایگسیل شده قبلی آنها به شما چندین سالی طول بکشد. به نظر می‌رسد که سایر اعضایبدن ما نیز رفتاری مشابه را از خود نشان خواهند داد. اگر نیروی جاذبه نباشد، قلب، ماهیچه‌ها،استخوان‌ها و سایر اعضای بدن ما نیز به گونه‌ای متفاوت رشد خواهند کرد. وی گفت که اگرجاذبه متوقف شود، ما موارد نگران کننده‌تری نسبت به تاثیر طولانی مدت نبود جاذبه برروی رشد جامعه انسانی خواهیم داشت. در عرض چند روز، دمای سطح زمین به‌سرعت کاهش می‌یابد و به زیر صفر درجه می‌رسد. اقیانوس‌ها شروع به یخ‌زدن می‌کنند و سطح زمین به‌تدریج به یک بیابان یخی تبدیل می‌شود.

بزرگ‌ترین موانع موجود بر سر راه آن‌ها در این مسیر، تبدیل زیرساخت‌های فعلی شهرهای اروپایی به زیرساخت‌هایی برای حمل‌ونقل عمومی و فعال است که به‌طور عمده برای خودروها ساخته شده‌اند. شانزلیزه که زمانی تفرجگاه مورد علاقه پاریسی‌ها بود، در سال‌های اخیر توسط مردم محلی به‌نوعی طرد شده است، زیرا فروشگاه‌ها و سینماهای محبوب جای خود را به بوتیک‌های مجلل و خودروها داده‌اند و این خیابان به محل تردد گردشگران ثروتمند تبدیل شده است. اکنون در بعضی مناسبت‌ها، این خیابان تنها روی عابران باز می‌شود تا مالکیت شهروندان بر خیابان‌ها گوشزد شود. شهرها یا محله‌های بدون خودرو به‌طور قطع آلودگی صوتی و هوای کمتری خواهند داشت. بدون خودرو شدن همچنین افراد را تشویق می‌کند بیشتر حرکت کنند و از نظر بدنی فعال‌تر شوند. یکی دیگر از دلایل قابل توجه جوامع برای کنار گذاشتن خودروها، افزایش ایمنی و سلامت عمومی است.

افزون بر این، قطعه سازانی که به هیئت مدیره شرکت خودروسازی ورود پیدا کرده‌اند، اطمینان و امنیت خاطر دارند که هر چیزی که تولید کنند، خریدار دارد؛ این قطعه سازان، هم تولیدکننده، هم فروشنده و هم خریدار هستند. کاهش تولید و عرضه خودرو در بازار، فشار مضاعفی بر مصرف‌کنندگان وارد می‌کند و قیمت‌ها را به شدت افزایش می‌دهد. این افزایش قیمت، دسترسی مردم به خودرو را دشوارتر خواهد کرد.چهارمین پیامد، کاهش رقابت‌پذیری صنعت خودروسازی ایران است. در صورتی که خودروسازان داخلی نتوانند محصولات با کیفیت و قیمت مناسب تولید کنند، بازار خودروهای وارداتی به رقیب اصلی تبدیل خواهد شد و تولید داخلی جایگاه خود را از دست می‌دهد. برای پیش بینی وضع تولید خودروسازی کشور در سال آینده، بهتر است عوامل کاهنده و افزاینده اثرگذار بر روند تولید خودروسازان را بررسی کنیم.

پس از اتمام هیاهوی رخ داده در مورد تقابل خودروهای برقی (EV) و احتراق داخلی (ICE) می توان بصورت خلاصه و با کنار گذاشتن رودر بایستی ها گفت تسلط خودروهای برقی بر موتورهای احتراق داخلی به این زودی ها رخ نخواهد داد. علم فیزیک معتقد است که چنیناتفاقی هرگز رخ نخواهد داد، البته این موضوع باعث توقف افکار برخی مردم در این رابطهنشده است. در اینجا ما بر مبنای نظر کارشناسان به شما خواهیم گفت که اگر نیروی جاذبهناگهان متوقف شود چه اتفاقاتی روی خواهد افتاد. جی باکی، یک پزشک و فضانورد ناسا است.او تاثیرات نبود جاذبه بر بدن انسان را در کنفرانس Ted بررسی کرده است. در بخش گاز نیز این سه خودروساز روی هم رفته بیش از ۷۸ میلیون مترمکعب گاز در ۱۱ ماه امسال مصرف کرده‌اند. در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، مصرف گاز خودروسازان بزرگ کشور بالغ بر ۱۴‌درصد بالا رفته است.

زمانی که نعمت‌زاده سکان‌دار وزارت صمت بود، دولت حسن روحانی مصوبه‌ای داشت که طبق آن خودروسازانی که محصول پرمصرف تولید می‌کردند مجبور به اسقاط خودرو می‌شدند. به‌دلیل اینکه در هیچ بازاری مانند خودرو، دولت نمی‌تواند منویات خود را پیش ببرد. در این حالت بازار خودرو می‌توانست رقابتی‌تر و قیمت‌ها نزدیک به بهای خودرو در کشورهای مجاور باشد؛ اما دولت توانسته است کل بازار را ذیل اراده خود بکشد؛ کاری که مثلا در لوازم خانگی، نتوانسته انجام دهد. از آن سو، با وجود آنکه سهام خودروسازها فروخته شده، با ترفندهایی بدیع مدیریت خودروسازی‌ها در ید دولت قرار گرفته است. اگر نبود مداخلات دولتی، چه بسا این صنعت هم می‌توانست از بخش خصوصی کارآمد خود، بهره ببرد. شانس ما بوده که در دیگر بازارها، دولت قادر نبوده سیاست‌های خود را پیش ببرد وگرنه در آن بازارها هم کمبود خودنمایی می‌کرد و افراد باید برای داشتن کالای مورد نیازشان ماه‌ها و سال‌ها در صف می‌ایستادند.

تنها مسئله‌ای که سبب شده تا با این شرایط کیفی، خودروسازان بتوانند به حیات خود ادامه دهند، حمایت‌های دولتی در کنار بازار انحصاری است که خودروسازان از آن بهره‌مند هستند. سیستم بانکی در راستای کنترل تورم، به سیاست انقباضی خود ادامه خواهد داد، بنابراین منابع مالی لازم را در اختیار بخش خودرو قرار نمی دهد و این مساله به کمبود نقدینگی لازم و کافی برای رشد تولید خودرو در سال آینده، منجر می شود. به نظر من، اصلاح قیمت می‌تواند کمک بزرگی به تولید در سال آینده کند، به شرط اینکه قیمت‌گذاری را کنار بگذاریم. وقتی قیمت مواد اولیه و دلار افزایشی شده، قیمت خودرو هم باید اصلاح شود تا خودروساز با جذب نقدینگی لازم و کافی، توانایی رشد تولید داشته باشد. در غیر این صورت، حتی ممکن است سال آینده تولید کمتری نسبت به امسال داشته باشیم.

بر اساس داده‌های سازمان جهانی بهداشت هوایی که تقریباً تمام جمعیت جهان (۹۹ درصد) تنفس می‌کنند، دارای سطوح بالایی از آلاینده‌ها و فراتر از محدودیت‌های دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت است و کشورهای با درآمد پایین و متوسط با بدترین میزان خطر، مواجه هستند. به نظر می‌رسد شهرها بیشترین و بدترین آلودگی هوا را دارند که نتیجه ترکیبی از آلاینده‌های صنعتی، ساخت‌وساز و ترافیک است، با این حال لیست نکات منفی و مشکلات مربوط به خودروها و شهرها بسیار طولانی‌تر است. سه‌شنبه هفته اخیر موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی میزبان نشستی با حضور علی دینی ترکمانی اقتصاددان، امیرحسین کاکایی کارشناس صنعت خودرو، بیوک علیمرادلو کارشناس صنعت خودرو و سعید مدنی مدیرعامل پیشین خودروسازی سایپا برگزار کرد. حتی بعد از ممنوعیت واردات خودرو این موضوع کاملا به فراموشی سپرده شد، تا جایی که بعد از سال ۹۷ حدود ۸۵درصد از مراکز اسقاط خودرو به طور کلی به تعطیلی کشانده شدند. بر این اساس اگر خودروی تولیدی کمتر از ۵لیتر برای هر ۱۰۰کیلومتر مصرف داشت نیازی به اسقاط خودرو نبود، اما با افزایش مصرف به طور پلکانی اسقاط خودرو تا ۸ دستگاه برای وارداتی‌ها و یک دستگاه برای تولیدی‌ها می‌رسید.

آن‌ها به بحران نبود تقاضا به دلیل آزاد‌سازی قیمت هم توجه کرده و برای حل این مسئله، راه‌حل‌های گوناگونی ارائه داده‌اند. مساله مهم دیگر که در افت و خیز تولید خودرو طی سال 1404 اثر دارد، اصلاح نظام قیمت‌گذاری است. با توجه به خصوصی شدن مدیریت ایران خودرو، انتظار داریم قدرت چانه‌زنی خودروسازان بر سر قیمت بالا برود، موضوعی که نقش مهمی در رشد تولید خواهد داشت.

در مقایسه با ۱۱ ماه مشابه پارسال، مجموع مصرف برق در این سه شرکت حدود ۲‌درصد افت کرده است. رهایی از وابستگی به چین در صنعت خودروسازی، چالشی زمان‌بر و دشوار است اما غیرممکن نیست. مساله اینجاست که برخی چالش‌ها و گلوگاه‌ها در زندگی ما ایرانی‌ها به مساله‌ای فرسایشی تبدیل شده است.

خورشید با جرم عظیم خود، نیروی گرانشی لازم برای نگه‌داشتن سیارات در مدارهایشان را فراهم می‌کند. اگر خورشید به‌طور ناگهانی ناپدید شود، این نیروی گرانشی از بین می‌رود و سیارات، از جمله زمین، در مسیرهای مستقیم به فضا پرتاب می‌شوند. این وضعیت باعث می‌شود که زمین از مدار خود خارج شده و در فضای بین‌ستاره‌ای سرگردان شود. در نبود جاذبه ، شما در اطراف شناور نخواهید شد ، به جای آن ، مثل خار و خاشاک بیابان ها می شوید ، بوته هایی که سریع حرکت می کنند و هیچ توانایی در کنترل خود ندارند. این تنها شما نخواهید بود؛ همه چیز حرکت خواهد کرد ، از جمله ساختمان ها ، ماشین ها ، خانه ها ، درختان … همه چیز در حال سقوط و چرخش دیوانه وار در اطراف زمین می شود و این به این دلیل است که زمین همچنان به سرعت در حال چرخیدن است ، همان طور که همیشه این کار را انجام می داد. به خاطر داشته باشید که این جاذبه است که همه چیز را در جای خود نگه می دارد و این سرعت سر سام آور زمین را برای شما کاهش می دهد با این حال ، این یک معامله بزرگ است ، در مقایسه با دیگر انواع تخریبهای که فقدان جاذبه می تواند موجب آن شود.

تجربه هم نشان می‌دهد، یا همتی برای حل آن نیست و یا اینکه طرف مقابل چنان پرزور است که نمی توان آن را تکان داد. علاوه بر این، با توجه به حواشی ایجاد شده پیرامون تخصیص ارز به مونتاژکاران در سال گذشته و فشاری که از سوی افکار عمومی به سیاست‌گذار وارد شد، وزارت صمت تصمیم گرفت رویه ارزی را تغییر دهد و بخشی از ارز مونتاژکاران را به واردات خودرو اختصاص دهد. Karen Masters، ستاره شناس از دانشگاهپورتسموت انگلستان است و به بررسی عواقب فیزیکی نبود جاذبه از منظر یک ستاره شناس پرداختهاست.

آهای ایندگان؛ شما که از دل طوفانی بیرون میجهید که ما را بلعیده، وقتی از ضعف های ما حرف می‌زنید یادتان باشد از زمانه سخت ما هم چیزی بگویید. به یاد آورید ما بیش از کفش هایمان، کشور عوض کردیم و نومیدانه میدان‌های جنگ را پشت سر گذاشتیم‌. حتی نفرت از حقارت نیز آدم را سنگدل میکند‌ حتی خشم بر نابرابری هم صدا را خشن میکند‌. آخ که ما میخواستیم زمین را برای مهربانی آماده کنیم، خود نتوانستیم مهربان باشیم. بدون وجود نیروهایهسته‌ای ضعیف و قوی و نیروی الکترومغناطیس، اتمها در هم خواهند شکست.

چنین است که اگر وزیر یا وکیلی اکنون بگوید این دو تیم را خصوصی می‌کند، ما هم می‌شنویم و باور نمی‌کنیم. از دیگر چالش‌هایی که خودروسازان در نیمه نخست سال با آن روبرو شدند، مساله بی‌برقی‌های مکرر در فصل تابستان بود. به دلیل قطع برق، تولید بسیاری از کارخانه‌ها متوقف شد و در برخی موارد این تعطیلی‌ها منجر به کاهش تولید شد. در همین حال، گزارش‌ها نشان می‌دهد که برخی از مونتاژکاران نیز به دلیل این مشکل، خطوط تولید خود را برای مدتی تعطیل کردند. یکی از مشکلات روز اقتصاد ایران صنعت خودرو است، صنعتی که مشکلات کوچکی داشت ولی با مدیریت غلط و لجبازی در سیاستگذاری به یک فاجعه ملی تبدیل شد پس خیلی خوب است که ما در اکوتوپیا این کیس استادی اقتصادی را باهم بررسی کنیم تا شاید آینه عبرتی برای آیندگان باشد.

این دیدگاه به شدت مخالف پرداخت تسهیلات بانکی و تلاش برای تحریک تقاضا با این فرمول است؛ زیرا معتقد است این کار باعث لطمه‌های بیشتری به اقتصاد کشور خواهد بود. در نهایت، سناریوی بدبینانه نیز بر اساس تشدید تحریم‌ها، ادامه قیمت‌گذاری دستوری، رشد ناترازی انرژی و ضعف نیروی انسانی استوار است. در مقابل، تشدید یا حتی پایداری تحریم‌ها که تداوم بحران ارزی را به دنبال دارد، در کنار مسائلی مانند ادامه قیمت‌گذاری دستوری و همچنین ناترازی انرژی، تولید خودرو در سال آینده را به سمت افت خواهد برد. اگر فقط یک بار بازار خودرو در ایران را با دیگر کشورها مقایسه کنیم، از این همه تفاوت تعجب خواهیم کرد. اما شاید مهم‌ترین نکته‎‌ای که در مورد این بازار به چشم می‌خورد، نداشتن ثبات است. خودرو در ایران به واسطه هر اتفاقی با تغییر قیمت روبرو می‌شود و یکباره مسیر خود را عوض می‌کند.

این وضعیت می‌تواند منجر به کاهش عرضه خودرو در بازار شود.افزایش بیکاری موضوع دیگری است که با خروج چین از حوزه خودروی ایران رخ خواهد داد. کاهش تولید در کارخانه‌ها باعث از دست رفتن شغل تعداد قابل توجهی کارگر و کارمند مرتبط با این صنعت خواهد شد و در این صورت صنعت خودروسازی ایران که به عنوان یکی از بزرگ‌ترین منابع اشتغال کشور شناخته می‌شود، ممکن است هزاران فرصت شغلی را از دست بدهد. حسن کریمی‌سنجری، کارشناس خودرو به «دنیای اقتصاد» می‌گوید که امروز و پس از سوزاندن فرصت‌های طلایی در پسابرجام شاید برای اقدامات اصلاحی در رهاسازی اقتصاد و رقابتی کردن قیمت‌ها دیر باشد، چراکه به اندازه کافی فشار تورمی بر مشتری وارد شده که دیگر توان تحمل تورم جدیدی را ندارد. قطعاً با آزاد‌سازی قیمت‌ها و خروج دلالان و واسطه‌ها و همچنین کوچ سرمایه‌های سرگردان از این بازار، آنچه به عنوان مشتری در بازار می‌ماند تنها مصرف‌کنندگانی هستند که به دلیل آزاد‌سازی قیمت‌ها، قدرت خرید خود را از دست داده‌اند. برای پاسخ به این پرسش‌ها، نظر چهار نفر از کارشناسان و فعالان صنعت خودرو جویا شدیم و از مجموع اظهارات آنها به سه سناریوی خوش‌بینانه، میانه و بدبینانه رسیده است. فصل مشترک نظرات آنها این است که وضع تولید خودرو در سال آینده به ریسک‌های سیاسی و اقتصادی بستگی دارد.

عامل اول، کاهش عرضه خودروسازان به بازار است و عامل دیگر افزایش تقاضای غیر‌مصرفی و حضور سرمایه‌های سرگردان در این بازار. مواد اولیه‌ای که در بورس کشور عرضه می‌شوند و مواد و قطعاتی که وارد می‌شود، به قیمت ارز وابسته‌اند، بنابراین شرایط بازار ارز در سال آینده همچنان تاثیر مهمی روی هزینه تولید دارد. شرایط فعلی نقدینگی خودروسازان، کفاف افزایش و حتی حفظ تولید –به میزان سال را نمی دهد. رشد تولید خودرو در سال 1404 به پیش‌نیازهایی مانند نقدینگی، مواد اولیه با کیفیت، ارز و منابع انرژی نیاز دارد. در این بین، ناترازی برق مساله‌ای جدی است که تاثیر مهمی در افت و خیز تولید خودرو دارد.

قیمت‌گذاری دستوری، زیان انباشته، بدهی و تورم صورت‌های مالی آنها را به وضعی رسانده که توان مالی سرمایه‌گذاری برای تولید خودروهای کم‌مصرف ندارند. همچنین نبود شرایط رقابتی هرگونه انگیزه را از آنها برای تولید خودرویی که بیشتر باب طبع مصرف کننده باشد گرفته است. به این ترتیب، از نظر من تحریم یک دستاویز و دروغ بزرگ است و هر فرد این بهانه را مطرح کند، من می‌گویم این فرد می‌خواهد از اصل قضیه فرار کند؛ اصل قضیه ترجیح منفعت شخصی بر منفعت ملی است. زمانی که ما در ایساکو بودیم، شاهد پدیده‌ای دردناک به نام آتش گرفتن پژوها بودیم که به دنبال آن، متأسفانه چندین نفر در آتش سوختند.

این عوامل شامل مواردی مانند قیمت گذاری، ارز تخصیصی، خصوصی شدن مدیریت ایران خودرو، چالش های سیاسی و بین المللی و البته ناترازی انرژی می شود. در این بین، استقرار مدیریت بخش خصوصی در ایران‌‌‌‌‌خودرو، عاملی فزاینده در تولید به حساب می‌‌‌‌‌آید که می‌‌‌‌‌تواند سبب رشد تیراژ خودرو در سال آینده شود. به هر حال بخش خصوصی که مدیریت ایران‌‌‌‌‌خودرو را بر عهده گرفته، سعی می‌‌‌‌‌کند برای اثبات توانایی های خود، تولید را تا حد امکان بالا ببرد. زاوه می‌گوید مشکل بزرگ‌تر که در حال حاضر صنعت خودروی کشور، چه در بخش عرضه و چه در بخش تقاضا با آن مواجه است، انحصار دو خودروساز بزرگ کشور در بازار است. زاوه برای حل این مشکل پیشنهاد می‌کند علاوه بر آزادسازی قیمت‌ها باید آزاد‌سازی واردات قطعات و حذف کلیه مجوزهای پیچیده اداری تولید به‌صورت همزمان در دستور کار قرار بگیرد و تمامی موانع غیرتعرفه‌ای و مجوزهای مکرری که جدیداً به سامانه واردات اضافه شده است، حذف شود. این کارشناس ادامه می‌دهد به موازات آن، کاهش شدید تعرفه مؤثر واردات و حذف سایر عوارض و مالیات‌های مستقیم و غیرمستقیمی که صرفاً از واردات کالا اخذ می‌شود، فضا را کاملاً رقابتی می‌کند.

تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقه‌مند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانسته‌ها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راه‌گشاست، بدانیم. افزایش دائمی قیمت‌ها و سقوط دائمی کیفیت، کاسه‌ی صبر مصرف‌کننده را لبریز کرده است. ما به اکسیژن برای نفس کشیدن نیاز داریم ، و بدون اتمسفر ، اکسیژن روی کره زمین وجود نخواهد داشت. بله ، فقدان جاذبه تنها برای 5 ثانیه نمایش بزرگی را حتی برای بعدش باقی خواهد گذاشت ، و افراد زیادی برای لذت بردن از این سیاره باقی نخواهند ماند. بدون جاذبه همه چیز بدون وزن می شود و بلافاصله دیگر هیچ چیز سر جایش نمی ماند.

دراین‌بین متقاضیانی که این مدت در بازار خودرو حضور داشته‌اند، به خودرو به عنوان یک کالای بادوام نگاه کرده و تلاش کرده‌اند تا با خرید آن به‌نوعی سرمایه ریالی خود را در برابر نوسانات نرخ ارز بیمه کنند. استفاده از یک فرمول جدید تجربه نشده برای تخصیص ارز به شرکت‌ها ، با هدف جلوگیری از اتفاقاتی مانند آنچه در مورد چای دبش رخ داده، باعث شد فرآیند ثبت سفارش و تخصیص ارز با تاخیر چندماهه صورت پذیرد. این روش که بنا بود نظم جدیدی را در توزیع ارز در صنعت ایجاد کند و عدالت را در واسپاری ارز به شرکت‌های تولیدی به وجود آورد نه تنها به سیاستگذار در تحقق این هدف کمکی نکرد، بلکه به‌دلیل توقف طولانی‌مدت تخصیص ارز، تولید را نیز دچار آشفتگی کرد. یکی دیگر از دلایلی که برخی کارشناسان آن را به عنوان عامل بی‌ثباتی در بازار بیان می‌کنند، مساله قیمت‌گذاری خودروست.

وجود این عوامل فزاینده در حالی است که در مقابل با عوامل کاهنده تولید نیز مواجه هستیم. به عنوان مثال، کمبود منابع ارزی کشور می تواند اثر اصلاح دستورالعمل های ارزی را از بین ببرد. از طرفی، تداوم سیستم انقباضی بانک ها نیز عاملی کاهنده است که سبب افت تولید خواهد شد. گیاهان برای تولید غذا و اکسیژن به فرآیند فتوسنتز نیاز دارند که وابسته به نور خورشید است. با ناپدید شدن خورشید، فتوسنتز متوقف می‌شود و گیاهان به‌سرعت از بین می‌روند.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *