این مدل در بازار اروپا، بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه فروش دارد و نیاز به تردد روزانه با سرعت پایین را برآورده میکند. قیمت پژو کیسبی ۵۰ سیسی در فرانسه ۱۵۰۰ یورو است و احتمالا برای مشتری ایرانی، ۲۰۰ تا ۲۲۰ میلیون تومان هزینه خرید خواهد داشت. به گفته ی مدیرعامل شرکت ایران خودرو،همکاری پژو فرانسه و ایران خودرو قرار است از سر گرفته شود و خودروهای جدیدی در ایران تولید شود که در ادامه با جدیدترین پژوها آشنا می شوید. این کراساوور کامپکت فرانسوی در داخل با i-Cockpit جدید پژو ارائه میشود که شامل یک نمایشگر خمیدهٔ ۲۱ اینچی خواهد بود.
هم اکنون براساس اطلاعاتی که در دست داریم، میدانیم که ایران خودرو با رایزنیهای خود موفق شده یک محصول تازه وارد به سامانه بیاورد و آن یک کراس اوور جذاب و شیک از پاریس است. مسلما این تنها وارداتی آبی پوشان از پژو نخواهد بود و خودروهای بعدی به مرور زمان، فرآیند عرضه و فروش را طی خواهند کرد و طبق وعده قبلی، ایران خودرو 4 مدل پژو وارد میکند. کراساوور توربوشارژ هایما ۸S یکی دیگر از رقبا است که بهدلیل قیمت رقابتی و امکانات مناسب توانسته جایگاه خود را در بازار ایران تثبیت کند. احتمالا با هدف جذب مشتریان در کلاس قیمتی پایینتر، اسکوتر ۵۰ سیسی پژو توسط آسان سیکلت پیشتاز وارد ایران شده است.
گروه صنعتی ایران خودرو قیمت کلیه محصولات خود را ویژه تیرماه ۱۴۰۰ اعلام نمود. گروه صنعتی ایران خودرو قیمت کلیه محصولات خود را ویژه مردادماه ۱۴۰۰ اعلام نمود. گروه صنعتی ایران خودرو قیمت کلیه محصولات خود را ویژه شهریورماه ۱۴۰۰ اعلام نمود. در طرف دیگر دنا پلاس با موتور تنفس طبیعی EF۷ یا همان موتور ملی حضور دارد. این پیشرانه ۱۶ سوپاپ ۱.۷ لیتری میتواند معادل ۱۱۳ اسب بخار قدرت و حدود ۱۵۵ نیوتن.متر گشتاور را از طریق گیربکس پنج دنده دستی به محور جلو انتقال دهد.
پژو ۴۰۸x بهمحض ورود به بازار ایران با رقبای قدرتمندی در دستهبندی خود مواجه خواهد شد. یکی از اصلیترین رقبا، چری تیگو ۸ پرو است که طراحی جذاب، امکانات رفاهی متنوع و پیشرانه قدرتمندی دارد و به همین دلیل توانسته جایگاه خوبی در بازار ایران پیدا کند. پژو ۴۰۸x روی پلتفرم EMP2 پژو-سیتروئن ساخته شده است که قبلاً در مدلهایی مانند پژو ۳۰۸ و ۳۰۰۸ استفاده شده بود. این خودرو در بازار جهانی، با پیشرانههای بنزینی و هیبریدی (PHEV) عرضه شده است.
سیستم مکفرسون طراحی ساده و کارآمدی دارد و ضربات ناشی از دستاندازها را تا حد زیادی جذب میکند. شاید یکی از ضعفهای این خودرو را بتوان استفاده از سیستم تورشن بیم در محور عقب عنوان کرد که پایداری کمی دارد. همزمان با برگزاری نمایشگاه تخصصی دوچرخه و موتورسیکلت تهران، شرکت آسان سیکلت پیشتاز از چند مدل پژو رونمایی کرد.
اولین بار در سال 2022 و در نمایشگاه پاریس از کراس اوور پژو 408 رونمایی شد. این خودرو، محصولی مابین پژو 308 و 3008 است و بر مبنای پلتفرم EMP2 توسعه یافته است. به طور کلی میتوان گفت که 408 ایکس، ترکیبی از هاچبک، سدان و شاسی بلند است.
به جز این مورد، کابین پژو ۵۰۰۸ مدل ۲۰۲۱ طراحی خیلی خوبی دارد و با مواد باکیفیت ساخته شده است. ابزارها و دکمهها و کلیدها سر جای خودشان قرار دارند و در طراحی داشبورد و درها دقت زیادی صرف شده است. در بخش کابین بر خلاف نمای بیرونی نسبت به سایر تیپها تغییرات بیشتری بهچشم میخورد. داشبورد تیپ سفارشی پژو پارس بهشکل استاندارد از یک نمایشگر بزرگ لمسی با پشتیبانی از زبان فارسی بهره میبرد. این خودرو که در سال ۲۰۲۲ به بازار جهانی معرفی شد، با طراحی مدرن و جذاب خود، نگاهها را به خود خیره کرده است. پژو ۴۰۸X در بازار چین با همین نام شناخته میشود و به دلیل ویژگیهای فنی پیشرفتهاش، محبوبیت زیادی پیدا کرده است.
در داخل کابین دیگر خبری از طراحی های قدیمی پژو نیست و سبک جدید و مدرن پژو را در داخل پژو 408X می بینیم. در طراحی های جدید پژو الگوهای راننده محور را در داخل کابین می بینیم و الهاماتی از کابین هواپیما هم در طراحی جزئیات به کار رفته تا همه چیز جذاب تر از مدل های قدیمی پژو شده باشد. البته در تیپ های فول تر امکاناتی مثل رادار خط خوان، سیستم رانندگی خودکار بین خطوط، کروز کنترل تطبیقی، نوربالای اتوماتیک، در صندوق برقی و … دیده می شود و در نهایت باید دید واردات کدام تیپ به ایران نهایی خواهد شد. قبل تر خبری را پوشش دادیم که یک شرکت خصوصی واردات خودروهای نشان پژو را برنامه ریزی می کند و پس از آن هم اعلام کردیم که ایران خودرو هم برای واردات پژو اقدام کرده است.
جالب اینجاست که ۴۰۸ X دقیقا با خود نشان پژو در کنار لوگوی ایران خودرو و ایکاپ حضور پیدا کرده است. شرکت ایکاپ یک شرکت سرمایهگذاری مشترک با سهم ۵۰٪ ایران خودرو و ۵۰٪ پژو بود که در سال ۱۳۹۵ با امضای قرارداد بین ایران خودرو و پژو در تهران افتتاح شد. هدف از ایجاد این شرکت، تولید محصولات جدید پژو در ایران و صادرات به خاورمیانه و در نهایت ایجاد هاب تولید محصولات پژو در غرب آسیا بود که در سال ۹۷ با اعمال مجدد تحریمها، این همکاری لغو شد. به گزارش سرویس خودرو اقتصادآنلاین، با توجه به نزدیک شدن به سال جدید قیمت سال ۱۴۰۴ محصولات ایران خودرو منتشر شد. در ادامه به بررسی قیمتهای سال آینده محصولات ایران خودرو در بازار میپردازیم.
همچنین پژو ۲۰۷ دندهای پانوراما مدل ۱۴۰۳ در بازار آزاد به قیمت ۸۸۶ میلیون تومان معامله میشود این در حالی است که قیمت کارخانه این مدل پژو ۲۰۷ حدود ۶۷۵ میلیون تومان ارزش گذاری شده است. پژو ۴۰۸x کراساووری کوپه با طراحی جذاب و فناوریهای پیشرفته است که بهزودی وارد بازار ایران خواهد شد. این خودرو با پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ و امکانات رفاهی متعدد مثل سیستم تهویه دیجیتال، دوربین ۳۶۰ درجه و سیستم کروز کنترل هوشمند تطبیقی، گزینه مناسبی برای علاقهمندان به خودروهای اسپرت بهحساب میآید. از نظر ایمنی نیز پژو ۴۰۸x سیستمهای پیشرفتهای دارد که همین باعث آرامش خاطر بیشتر سرنشینان خواهد شد.
زیر کاپوت کراس اوور جدید پژو یک پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ قرار دارد که توان تولید نهایت قدرت ۱۷۵ اسب بخار و نهایت گشتاور 250 نیوتن متر را دارد و قدرت از طریق جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک AT به چرخ های جلو می رسد. وجود قوای محرکه قدرتمند و ترکیب آن با جعبه دنده ۸ سرعته AT این محصول پژو را به یک وارداتی جذاب تبدیل می کند. سیستم تعلیق در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع تورشن بیم بوده و رینگ های ۱۸ و ۱۹ اینچی در بازار چین برای این خودرو طراحی شده که باعث می شود ظاهری با ابهت را در این کراس اوور فرانسوی ببینیم. اساس فنی و مشخصات پژو 408X، بر مبنای پژو سیتروئن C5-X بوده و از همان پیشرانه 1.6 لیتری توربوشارژ سود میبرد.
طراحی جذاب این مدل باعث شده که رقیب قدرتمندی برای سیتروئن C5X و فولکسواگن آرتئون شوتینگ بریک باشد. این خودرو بین کراس اوور و سدان کوپه قرار دارد اما بهطور دقیق نمیتوان آن را یک شاسیبلند دانست. پژو ۴۰۸x ارتفاع بیشتری نسبت به سدانها دارد، طراحی آن الهامگرفته از کراساوورهاست و گلگیرهایی برجسته و بدنهای عضلانی دارد؛ به همین خاطر کراساوور محسوب میشود. همچنین امکاناتی شامل نمایشگر دیجیتال و مسیریاب ماهوارهای نیز دارد تا گزینهای جالب برای سفرهای بین شهری یا طبیعتگردی باشد. قیمت پژو XP400 با امکانات استاندارد، ۶ هزار یورو است و برای مشتری ایرانی، حداقل یک میلیارد تومان هزینه خرید خواهد داشت.
نکته جالب دیگر این است که لوگوی ایکاپ نیز متناسب با لوگوی جدید پژو تغییرات زیادی کرده و میتواند بیانگر این باشد که ایران خودرو و پژو احتمالا به شکل دیگری با یکدیگر همکاری خواهند کرد. ساختار ابتدایی سبک طراحی i-Cockpit پژو، بر ساختار راننده محور نمای داخلی تاکید دارد، اما این موضوع به آن معنا نیست که سرنشین جلو از نعمت کنترل و استفاده از تجهیزات کنترلی (مخصوصا نمایشگر مولتی مدیا) بیبهره باشد. یکی از جنجالیترین بخشهای تاریخ پژو در دهه اخیر، تغییر سبک طراحی نمای خارجی و مخصوصا الهامگیری از المان بارز طراحی نمای خارجی رنو با سیستم روشنایی در روز به شکل حرف C است که از سال ۲۰۱۶ به بعد اعمال شد. پژو نیز در اقدامی مشابه و پیرو نشان تجاری این شرکت، سیستم روشنایی در روز خود را به صورت یک چراغ باریک زاویهدار نسبتا عمودی برگزید که در تاریکی ظاهری بسیار شبیه به دندانهای نیش یک شیر درنده دارد. پک باتری ارائه شده در نسخههای پلاگین ظرفیتی برابر با ۱۲.۴ کیلووات.ساعت دارد، اما این خودرو میتواند با دو نوع شارژر سفارشی درونی، ۳.۷ کیلووات تک فاز و ۷.۴ کیلووات تک فاز سفارش داده شود. تمایز در توان خروجی شارژر درونی ۴۰۸ فستبک، در نهایت به مدت زمان نهایی برای شارژ باتری خودرو باز میگردد.
پژو ۴۰۸ جدید یک سدان فستبک از دسته خودروهای سگمنت C (خودروهای کامپکت) است که با داشتن بزرگترین ابعاد خارجی ممکن، در بالاترین بخش سگمنت C میایستد. در نتیجه نه تنها فضای داخلی خودرو در ردیف جلو و عقب، بلکه فضای سر، فضای پا و حتی ظرفیت صندوق عقب آن نیز به شکل قابل توجهی بزرگ و جادار است. به این ترتیب که در صورت تا شدن ردیف دوم صندلیها، فضای صندوق تا مرز قابل توجه ۱۶۱۱ لیتر افزایش مییابد. باتوجه به عرضهی ۵۰۸ در اروپا و دیگر کشورهای جهان، تنوع پیشرانه برای این خودرو، زیاد است.
چراغهای ال ای دی روز به شکل دندانهای نیش طراحی شده و تا پایین سپر امتداد پیدا میکند. از سایر ویژگیهای این بخش میتوان به طراحی جدید صفحه کیلومترشمار، تغییر رنگ غربیلک فرمان، دستههای راهنما و برف پاککن جدید بههمراه سنسور نور و باران اشاره کرد. متریال کابین نیز از کیفیت قابل قبولی بهره میبردند و سرنشینان هر دو ردیف به فضای پا و سر مناسبی دسترسی دارند. پیگیری خبرنگار ما حاکی از آن است که این خودروها انواعی از دنا، پژو ۲۰۷ و تارا است که به زودی قیمت آنها به صورت رسمی توسط شورای رقابت اعلام میشود. حالا که صحبت از شیر و نشان پژو شد، باید یادآوری کنیم که این خودروساز اخیرا اقدام به تغییر سبک طراحی نشان تجاری خود کرده است و نشان شیر جدید پژو، با سبک طراحی نوین این شرکت به خوبی سازگار و همسو است. هنوز مشخصات کامل پژو ۴۰۸ فستبک به صورت دقیق اعلام نشده است اما این خودرو از استاندارد آلایندگی یورو ۶.۴ پیروی میکند.
۴۰۸x بهدلیل داشتن یک کابین جادار و مصرف سوخت بهینه، برای سفرهای طولانی عالی است. اگر بهدنبال خودرویی اسپرت با عملکرد فنی قابلقبول هستید، پژو ۴۰۸x گزینه خوبی برایتان خواهد بود. پژو ۴۰۸x (یا همان پژو ۴۰۸ جدید) کراساووری کوپه است که به لحاظ طراحی بین سدان، هاچبک و شاسیبلند قرار دارد. این خودرو که در سال ۲۰۲۲ معرفی شد، بهدلیل طراحی منحصربهفرد و فناوریهای پیشرفته، جایگاه ویژهای در بازار جهانی پیدا کرده است. پژو ۴۰۸x که نسخهای متفاوت از ۴۰۸ سدان بهحساب میآید، قرار است نیمه اول سال ۱۴۰۴ توسط ایرانخودرو وارد بازار ایران شود.
سیستم جدید سرگرمی و اطلاعات Peugeot 5008 به لطف کلیدهای فیزیکی در پایین نمایشگر به راحتی قابل کنترل است، اما هنوز هم ایراداتی دارد. سیستمهای اپل کارپلی و اندروید اتو روی همه کلاسهای پژو ۵۰۰۸، حتی کلاسهای رده پایین نصب شده است. در ابتدا نسخهٔ الکتریکی Electeric 210 پایه و یک نسخه بنزینی هیبریدی راهی بازار میشود و دو مدل الکتریکی دیگر و همینطور یک نسخهٔ پلاگینهیبریدی هم تا پایان سهماههٔ سوم سال ۲۰۲۴ به آنها اضافه خواهند شد. ظاهر جذابتر پارس در مقایسه با ۴۰۵ باعث شد تا استقبال مشتریان ایرانی از این محصول بسیار چشمگیر باشد طوریکه حتی با گذشت بیش از ربع قرن از مونتاژ آن، همچنان از محبوبترین تولیدات داخلی است. خودروهایی که در لیست بالا وجود ندارد، در برنامه تولید یا برنامه عرضه در فروردین ۱۴۰۰ قرار ندارند.
به گزارش راهبرد معاصر؛ چندی پیش خبری مبنی بر عرضه محصولات پژو توسط یک شرکت خصوصی منتشر شد. بلافاصله پس از این خبر، مطلع شدیم که ایران خودرو فورا دست به کار شده و قصد واردات پژو ۴۰۸ X به ایران را دارد. این خبر در حالی منتشر شد که همکاری ایران خودرو و پژو چند سال است که به واسطه تحریمها قطع شده و با محدودیت و موانعی بسیاری که وجود دارد، احتمال ورود این خودروهای فرانسوی به شدت کم به نظر میرسید. تغییرات بهای کارخانه محصولات ایران خودرو براساس دستورالعمل شورای رقابت برای اجرا در سه ماه دوم سال ۹۹ منتشر شد.
پیکان ساخت ایران خودرو و رنو ۵ سایپا، مهمترین تولیدات کشور برای مدتی نزدیک به ۱۵ سال بودند و البته، حق انتخاب دیگری برای عامهی مردم، وجود نداشت. در سالهای قبل از انقلاب، علاوه بر پیکان خودروهای پهنپیکر امریکایی هم در ایران مونتاژ میشدند. به بیان بهتر، بازار ایران به سدانهای جادار، عادت کرده بود؛ اما با عرضهی رنو۵ در سال ۱۳۵۵ و تولید گسترده در سالهای بعد از انقلاب، فواید یک خودروی هاچبک برای مردم، آشکار شد. از اوایل دههی ۷۰ با مونتاژ پژو ۴۰۵ ایران خودرو، بازار خودروهای ساخت ایران متحول شد و برای مدتی نسبتا طولانی، محصولی با کیفیت قابل قبول به مردم کشورمان رسید.
طی سه دهه، انحصار مونتاژ و واردات محصولات پژو در ایران به شرکت ایران خودرو تعلق داشت؛ اما پس از تحریمهای سال ۱۳۹۶ شرایط تغییر کرد. آبانماه ۱۴۰۱ هم امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت دولت مرحوم رئیسی، واردات خودروهای فرانسوی به ایران را از سوی این وزارتخانه ممنوع و تحریم شده اعلام کرد. حالا ظاهرا شرکت سیف خودرو با خرید مدلهایی از پژو که توسط کارخانههای چینی تولید میشوند، واردات ۴۰۸ و ۴۰۰۸ و 508L و 408X را انجام خواهد داد. کارخانههای پژو در چین، با همکاری دانگ فنگ فعالیت میکنند و DPCA نام دارند.
خودروهای ۴۰۸ و ۴۰۰۸ و 508L و 408X توسط سیف خودرو به بازار کشورمان وارد خواهند شد. وقتی صحبت از پژو 408 میشود، ذهن عموم مردم به سمت و سوی سدانی میرود که سالها پیش در سگمنت سدان C طراحی و تولید شد. فرانسویها در سال 2022 میلادی تصمیم گرفتند از یک کراس اوور متفاوت در اروپا رونمایی کنند که 408 نام داشت. چشم بادامیها به اسم این خودرو، پسوند X را اضافه کردهاند تا متمایز از سدان مشابه در بازار شود.
دعوتنامه تسویه حساب برای مشتریانی که قبلا محصولات ایران خودرو را با موعد تحویل مهر ۹۹ ثبت نام کرده بودند ، صادرگردید و برهمین اساس قیمت ۳ ماهه سوم سال ۹۹ محصولات این شرکت مشخص شد. لیست درج شده قیمت بهای کارخانه است و به آن مبالغ مالیات، بیمه، شماره گذاری و سایر موارد قانونی اضافه می شود. بطور مثال قیمت نهایی (مصرف کننده) پژو ۲۰۷ تیپ ۵ معادل ۳۵۳ میلیون تومان تعیین شده است.
شرکت صنعتی ایران خودرو قیمت جدید کلیه محصولات خود را ویژه ۳ ماهه سوم سال ۹۹ را منتشر کرد. پژو ۴۰۸ فستبک جدید، در حقیقت با تمرکز بر ساختار پلاگین هیبرید طراحی شده است. اما یک نسخه بنزینی پیور تِک سه سیلندر ۱.۲ لیتری نیز قابل سفارش است که ۱۳۰ اسب بخار قدرت دارد.
همچنین گفته می شود که در سال ۱۴۰۴ پروژه مونتاژ این خودروی جدید در ایران خودرو آغاز خواهد شد. پژو پارس یا پژو پرشیا فیسلیفتی از پژو ۴۰۵ است که در بخشهای سپر جلو و عقب، جلوپنجره، در کاپوت، چراغهای جلو و عقب و در صندوق عقب نسبت به ۴۰۵ تغییر بافته است. پژو آردی هم خودرویی شبیه به مدلهای پیش از فیسلیفت ۴۰۵ بود که با موتور پیکان و محور محرک عقب عرضه میشد. مدل ارتقا یافته آن نیز پژو روآ نام دارد که در سال ۸۵ و در ابتدا با نام آردیایکس عرضه میشد.
نسل جدید کراساوور کامپکت پژو اولین خودرویی است که روی پلتفرم جدید STLA Medium استلانتیس ساخته شده است. تیپ پایه این خودرو که Electeric 210 نام دارد، از یک موتور الکتریکی با ۲۱۰ اسب بخار قدرت و ۳۴۳ نیوتن متر گشتاور در جلو استفاده میکند و با باطری ۷۳ کیلووات ساعتی برد ۵۲۵ کیلومتری را در اختیار راننده قرار میدهد. پژو پارس ELX جدید در نسخه TU5 از یک موتور 1.6 لیتری 16 سوپاپ بهره میبرد که میتواند قدرتی برابر با 105 اسب بخار و گشتاور 142 نیوتنمتر را به تولید برساند. قدرت تولید شده از این پیشرانه نیز توسط گیربکس 5 سرعته دستی به چرخها منتقل خواهد شد که نسبت به قبل عملکرد بهتری را ارائه میدهد. شرکت ایران خودرو که هر ماه فهرست جدید قیمت محصولاتش را در بخش فروش سایت رسمی منتشر می کند، فهرست قیمت خودروهای تولیدی این مجموعه در فروردین ماه مطابق جدول ذیل نیز منتشر کرده است.
فروش در بازار اروپا در اکتبر ۱۹۸۷ و در بریتانیا در ژانویه ۱۹۸۸ آغاز شد.۹ این خودرو جانشین پژو ۳۰۵ قدیمی و همچنین مدلهای تالبوت، هاچبک آلپاین و سدان سولارا شد که عرضه آن یک سال پیش و با حذف برند تالبوت متوقف شد. مدل ۳۰۵ که از نظر ابعاد اندکی کوچکتر بود بلافاصله پس از عرضه ۴۰۵ از محدوده پژو خارج شد و تولید مدل بزرگتر ۵۰۵ نیز چند سال بعد به پایان رسید. با توجه به اینکه امکان استفاده از موتور بنزینی برقی روی این شاسی بلند وجود ندارد، بهروزرسانیها و ارتقاها بیشتر مربوط به طراحی ظاهری و نمای داخلی و امکانات پژو ۵۰۰۸ است. تزئینات جدید در نمای داخلی، یک نمایشگر لمسی بزرگ و جدید به ابعاد ۱۰ اینچ برای سیستم سرگرمی و اطلاعات، مجموعه جدید دستیار راننده و یک آینه عقب بدون قاب از امکانات جدید مدل ۲۰۲۱ پژو ۵۰۰۸ به شمار میآید.
پژو ۴۰۸x به سیستمهای ترمز پیشرفتهای مانند ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، ترمز کمکی اضطراری (EBA)، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) و ترمز پارک برقی با قابلیت Auto Hold مجهز است. بااینحال، دقیقاً مشخص نیست که ترمزهای اصلی از نوع دیسکی هستند یا کاسهای. طراحی کابین ۴۰۸x شباهت زیادی به پژو ۳۰۸ دارد و به سبک i-Cockpit طراحی شده است. در این سبک، صفحهنمایش دیجیتالی پشت فرمان یا کلاستر کمی بالاتر از فرمان قرار گرفته تا راننده بتواند اطلاعات لازم را از بالای فرمان ببیند. طبق بررسیهای کارشناسان، مدلهای بالاتر محصولات پژو امکانات بیشتری نسبت به مدلهای پایینتر دارند. برای مثال پژو ۵۰۰۸ امکانات بیشتری را نسبت به پژو ۳۰۰۸ در اختیار راننده و سرنشینان قرار میدهد.
دیدگاهتان را بنویسید