بررسی خودرو اریزو ۵ توربو

چری آریزو 5 توربو ماشین چری آریزو 5 توربو : مشخصات چری آریزو 5 توربو

بیشترین سرعت چری آریزو 5 جدید در شرایط استاندارد به 185 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. برای جلوگیری از افزایش دمای موتور در گک امپو از سیستم خنک‌کننده هوا به آب (Air to Water) استفاده شده است. در این سیستم، هوای فشرده‌شده توسط توربوشارژر قبل از ورود به موتور خنک می‌شود و به این صورت راندمان موتور افزایش می‌یابد و از افت توان موتور هم جلوگیری خواهد شد.

شاهین پلاس اتوماتیک اما برخلاف رقیب از تریم داخلی دو رنگ به همراه قطعات دکوراتیو طرح چوب بهره مند شده که یک صفحه نمایش مالتی مدیای بزرگ و عریض به همراه برخی کلیدهای کنترلی و پنل الکتریکی که لمسی نیست را در دل خود جا داده است. مقابل راننده هم یک فرمان سه شاخه ساده و یک کلاستر آنالوگ به همراه یک کامپیوتر سفری مشابه رقیب وجود دارد. شاهین پلاس در نمای جلو تفاوتی نسبت به قبل نکرده و همان فرم نسبتا ساده اما هماهنگش را دارد اما حجم پردازی‌هایی که در بخش جلوی این خودرو وجود دارد سبب شده تا از سادگی بیش از حد نجات پیدا کند.

هر دو خودرو امکانات و ویژگی‌های مناسبی را ارائه می‌دهند، اما تفاوت‌هایی نیز دارند که انتخاب میان آن‌ها را به اولویت‌های فردی وابسته می‌کند. آریزو ۵ اسپرت با سپرهای جلو و عقب جدید، ظاهری تهاجمی‌تر دارد و امکاناتی همچون گرمکن صندلی و کنسول میانی بهبود یافته در آن دیده می‌شود. این نسخه برای افرادی که به دنبال خودرویی با ظاهری جذاب‌تر و عملکرد کمی بهتر هستند، گزینه مناسبی محسوب می‌شود. چری آریزو 5 به‌عنوان یک سدان اقتصادی و خانوادگی، تجربه رانندگی روان و لذت‌بخشی ارائه می‌دهد. این خودرو با ترکیب شاسی مناسب، سیستم تعلیق قابل قبول و امکانات رفاهی، برای استفاده‌های شهری و سفرهای بین‌شهری طراحی شده است.

ترکیب این ویژگی با طراحی مدرن خودرو، تجربه‌ای راحت و پیشرفته به کاربر ارائه می‌دهد. یکی دیگر از معایب آریزو 5 توربو که معمولا رانندگان به‌خصوص در مناطق گرمسیری و مرطوب کشور مانند شهرهای جنوب ایران از آن گلایه می‌کنند، عملکرد نه‌چندان ایده‌آل کولر است. بسیاری از رانندگان تاکید می‌کنند که کولر این خودرو، آن طور که باید و شاید فضای کابین را خنک نمی‌کند.

یکی از مهمترین تغییرات صورت گرفته در آریزو 5 توربو جدید استفاده از ترمز پارک برقی، اتو هولد و سامانه کمکی شروع حرکت در سربالایی است. شاهین پلاس اتوماتیک از نظر ابعاد با دارا بودن ۴۴۴۶ میلیمتر طول، ۱۷۷۱ میلیمتر عرض و ۱۴۹۰ میلیمتر ارتفاع از آریزو ۵ توربو جدید که ۴۵۳۲ میلیمتر طول، ۱۸۱۴ میلیمتر عرض و ۱۴۸۷ میلیمتر ارتفاع دارد خودروی کوچکتری است. اما فاصله محوری هر دو خودرو دقیقا ۲۶۵۰ میلیمتر بوده و به همین علت نماینده ام وی ام به مراتب کمی جادارتر از خودروی ملی سایپاست.

طراحی ارگونومیک فرمان و قابلیت تنظیم آن بر اساس نیاز راننده، تجربه رانندگی را لذت‌بخش‌تر می‌کند. این ویژگی‌ها باعث شده آریزو 5 در جاده‌های پرپیچ‌وخم یا در مانورهای ناگهانی عملکردی مطمئن داشته باشد. مصرف سوخت اقتصادیمصرف سوخت مناسب، به‌ویژه در نسخه تنفس طبیعی، یکی از دلایلی است که بسیاری از خریداران برای انتخاب این خودرو به آن اشاره کرده‌اند. چری آریزو 5، یک سدان اقتصادی از کمپانی چری، برای مخاطبانی طراحی شده که به دنبال ترکیبی از زیبایی، تکنولوژی و مقرون‌به‌صرفه بودن هستند. این خودرو که در سال 2016 معرفی شد، توانسته با طراحی مدرن، امکانات متنوع و عملکرد قابل‌قبول خود، در بازارهای مختلف، از جمله ایران، جایگاه قابل‌توجهی پیدا کند. یکی از مهم‌ترین مواردی که برای خرید انواع مختلف آریزو مثل آریزو ۵ اتومات، نیو، توربو و… باید به آن توجه کنید، طراحی بدنه این خودرو است.

نماینده چین طراحی داشبورد به مراتب مدرن‌تر و جوان پسندتری داشته اما سدان ملی مان بیشتر تمرکزش روی راحتی و سادگی بوده اما سعی داشته تا حداقل قطعات دکوراتیو کمی لوکس جلوه دهد. از نظر طراحی ظاهری آریزو ۵ توربو بی شک از شاهین چهره پویاتر و بهتری دارد اما این بدان معنا نیست که شاهین چهره زشتی دارد. شاهین طوری طراحی شده که علاوه بر اینکه ظاهری مختص خود را داشته باشد بیشتر خانواده‌ها را هدف قرار داده اما آریزو ۵ توربو به مراتب جوان پسندتر و تا حدودی اسپرت‌تر از این سدان ملی است.

صرف نظر از تغییرات اعمال شده‌در چری آریزو۵ جدید، به نظر نگارنده، طراحی قسمت عقب چری آریزو۵ توربو نسبت به نمای جانبی و نمای جلو، تا حدودی از ناهماهنگی برخوردار است. از دیگر ایراداتی که قسمت عقب چری آریزو۵ توربو جدید از مدل قبلی به ارث برده‌است، خودنمایی سنسورهای مشکی رنگ پارک روی سپر عقب است. در نسخه جدید، اگر این سنسورها در سپر و هم رنگ بدنه کار می شد جلوه‌ی بهتری داشت. آریزو ۶ پرو به‌دلیل طراحی سدان خود، سواری نرم‌تری دارد و برای استفاده در جاده‌های شهری و مسافرت‌های طولانی گزینه‌ای راحت‌تر است؛ اما، ایکس ۵۵ پرو برای مسیرهای ناهموار و سفرهای خارج شهری راحتی بیشتری دارد. هرچند فرمان‌پذیری و پایداری آریزو ۶ پرو در سرعت‌های بالا کمی بهتر است، اما ایکس ۵۵ پرو به‌لطف سیستم تعلیق تطبیق‌پذیر، عملکرد مناسبی در جذب ضربات دارد.

ازاین‌رو، در ادامه به بررسی ویژگی‌ها و مشخصات این کراس‌اوور چینی جدید بازار کشورمان خواهیم پرداخت. تیسان S05 خودروی مونتاژی جدید مکث موتور است که محصول برند جتور چری محسوب می‌شود با پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری توربو عرضه خواهد شد. این سدان کوپه‌مانند که توسط کرمان موتور عرضه می‌شود، به‌دلیل طراحی خاص، سقف فست‌بک و پیشرانه قدرتمند، توانسته توجه بسیاری از خریداران را به خود جلب کند. نیروی تولیدشده توسط موتور از طریق گیربکس اتوماتیک ۷سرعته دوکلاچه تر (Wet DCT) به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. این گیربکس در مقایسه با مدل‌های خشک، دوام بیشتری دارد و باعث می‌شود که تعویض دنده‌ نرم‌تر و سریع‌تر انجام شود.

فرمان سه‌شاخه اسپرت نیز با دکمه‌های کنترلی، امکان دسترسی به تنظیمات مختلف را برای راننده فراهم می‌کند. قدرت موتور نسخه تنفس طبیعیموتور 1.5 لیتری تنفس طبیعی در سربالایی‌ها و شرایط بارگذاری کامل، گاهی عملکرد ضعیف‌تری نسبت به رقبا دارد. آریزو زیرمجموعه شرکت چری، خودروساز معروف چینی است که با تولید خودروهای سدان با کیفیت و اقتصادی به بازار عرضه شده است. این برند با خودروهایی که تولید می‌کند به نیازهای متفاوت مشتریان پاسخ می‌دهد و انتخابی مناسب برای شما عزیزان است. شاید با گذشت سال‌ها، فراموش کرده باشید که اولین خودروی چینی بازار ایران، چه بود و توسط کدام برند ساخته می‌شد. پاسخ این سؤال، می‌‌تواند نشانه‌ای از تجربه‌ی بالای گروه خودروسازی چری در امر صادرات به خارج از چین باشد، ضمن اینکه پیشرفت قابل‌توجه صنایع مرتبط با خودرو، دراین کشور را یادآوری می‌کند.

بااین‌حال، تغییراتی که طی این به‌روزرسانی در ظاهر خودرو صورت گرفته خیلی بزرگ نیستند تا جایی که در قسمت جلو حتی چراغ‌ها هم تغییری نکرده و همان نمونه‌های متعلق به سوئیست DX5 را می‌بینیم. بااین‌حال، روی دماغهٔ خودرو حالا جلوپنجرهٔ جدید و بسیار بزرگی کار شده که با خطوط کرومی عمودی، در کنار ورودی‌های هوای عمودی در طرفین سپر سعی دارد از سادگی طراحی قبلی بکاهد. برای معرفی محصول جدید مکث موتور باید به شرکت سوئیست بپردازیم یعنی برندی که سال‌ها پیش ون دلیکای آن در تعداد زیادی وارد کشورمان شد. این شرکت سال‌ها با میتسوبیشی همکاری می‌کرد که این همکاری در سال ۲۰۲۱ پایان یافت و سپس در سال ۲۰۲۴، سوئیست به‌طور کامل توسط چری خریداری شد. پس‌ازاین اتفاق، یکی از کراس‌اوورهای سوئیست با نام DX5 مورد به‌روزرسانی قرار گرفت تا در بازارهای صادراتی با نام جتور X50 عرضه شود. این خودرو ابتدا در سال ۲۰۲۴ در روسیه رونمایی شد و سپس به بازارهای دیگری مثل فیلیپین، الجزایر و خاورمیانه هم راه پیدا کرد.

البته باید توجه داشت که مصرف سوخت آریزو 5 توربو در مقایسه با سایر خودروهای هم کلاس، کمی بالا است. از مهم‌ترین امکانات فنی چری آریزو 5 می‌توان به کولر برقی در نمونه‌ی فول‌آپشن این خودرو اشاره کرد که فشار بسیار کمی به پیشرانه‌ی بنزینی می‌آورد. البته باید توجه داشت که فرم چراغ‌های عقب و پیکربندی بدنه، شباهت بسیار زیادی به هیوندای سوناتا ۲۰۱۷ دارد.

با توجه به اینکه کراس‌اوور موردبحث در کشورمان هم قرار است با نام تیسان S05 عرضه شود، مکث موتور قطعات این خودرو برای مونتاژ را از هنگران موتور تأمین می‌کند و ظاهراً ارتباط مستقیمی با جتور ندارد. درهرحال، این کراس‌اوور کامپکت نسبتاً سالخورده که پیشینهٔ آن به سوئیست DX5 سال ۲۰۱۹ بازمی‌گردد را قرار است پس از چند دست گشتن و باواسطه در ایران ببینیم. گک امپو یکی از مدل‌های جذاب و پرطرفدار برند گک است که اولین‌بار در سال ۲۰۲۱ تولید شد.

عامل دیگر لاستیک‌های فابریک خشک و سفت است که روی بعضی از خودروهای عرضه شده در بازار نصب می‌شوند. هر چند این مشکل کمی عجیب به‌نظر می‌رسد؛ اما واقعیتی است که نمی‌توان نادیده گرفت. بنابراین شاید تعویض چهار حلقه لاستیک خودرو هم در بهبود کیفیت سواری آریزو 5 توربو به‌شما کمک کند. عدم هماهنگی کامل بین گیربکس CVT هفت سرعته با موتور باعث می‌شود که به‌خصوص در زمان آغاز حرکت، راننده با مقداری تاخیر از سوی ماشین هنگام فشار دادن پدال گاز روبه‌رو شود. طبق ادعای شرکت سازنده، نمای ظاهری این خودرو بر اساس روش هیدرودینامیکی (H.D.S) و با الهام از عنصر آب شکل گرفته است؛ به همین دلیل، از لحاظ آیرودینامیک در سطح بالاتری نسبت به سایر خودروهای هم‌رده خود قرار می‌گیرد. عملکرد موتور با گیربکس هفت سرعته در نسخه های قبلی، چندان مناسب نبود و به نوعی، با یک خودروی تقریبا تنبل طرف بودیم.

صندلی‌های راحتصندلی‌های چری آریزو 5 با طراحی ارگونومیک و استفاده از مواد باکیفیت، راحتی بالایی را برای راننده و سرنشینان فراهم می‌کنند. این صندلی‌ها با پشتی مناسب و بالشتک‌های نرم طراحی شده‌اند تا از خستگی در سفرهای طولانی جلوگیری کنند. در نسخه‌های فول آپشن، تنظیمات برقی صندلی‌ها امکان شخصی‌سازی دقیق‌تری را فراهم کرده است. همچنین، پوشش صندلی‌ها از مواد مقاوم و با دوخت‌های زیبا تهیه شده که علاوه بر دوام، ظاهر جذابی به کابین می‌بخشد. تنظیم برقی صندلی‌ها در چری آریزو 5 به راننده و سرنشینان امکان می‌دهد تا موقعیت صندلی را به‌طور دقیق و با کمترین تلاش تنظیم کنند. این ویژگی در نسخه‌های فول آپشن موجود است و شامل تنظیمات متنوعی مانند ارتفاع، زاویه پشتی و فاصله صندلی از فرمان می‌شود.

این ویژگی‌ها، آریزو 5 را به خودرویی مناسب برای استفاده‌های روزمره و سفرهای طولانی تبدیل کرده است. ترکیب طراحی داخلی و خارجی چری آریزو 5، یک هماهنگی چشم‌نواز را به نمایش می‌گذارد که جذابیت این خودرو را دوچندان می‌کند. طراحی خارجی با خطوط مدرن و جلوپنجره شش‌ضلعی همراه با چراغ‌های LED، ظاهری پویا و اسپرت ارائه می‌دهد.

چری آریزو 5 با توجه به امکانات رفاهی و ایمنی، طراحی جذاب و مصرف سوخت اقتصادی، یکی از بهترین گزینه‌ها در بازه قیمتی خود است. اگر به دنبال یک خودروی مدرن، مجهز و قابل‌اعتماد برای استفاده‌های شهری و بین‌شهری هستید، آریزو 5 انتخابی منطقی و مناسب خواهد بود. البته اگر نسخه فول آپشن را انتخاب کنید، ارزش خرید آن به‌طور چشم‌گیری افزایش می‌یابد. چری آریزو 5 با ارائه امکانات رفاهی متنوع و مدرن، تجربه‌ای فراتر از یک خودروی اقتصادی را به سرنشینان خود هدیه می‌دهد. از سیستم تهویه مطبوع خودکار گرفته تا نمایشگر لمسی پیشرفته و صندلی‌های راحت، تمامی امکانات این خودرو به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که راحتی و لذت رانندگی را به حداکثر برسانند.

از جمله وظایف این صفحه نمایش، می توان به نمایش میزان سوخت باقی مانده، حرارت موتور، حالت رانندگی، کیلومتر پیموده‌شده، و باز بودن درها اشاره‌کرد. آریزو 5 توربو جدید نسبت به نسخه های قبلی تغییرات ظاهری اندکی داشته و تفاوت های اصلی آن در تغییر دکوراسیون کامل کابین و بهره مندی از گیربکسی جدید و هوشمندتر خلاصه می شوند. موتور و گیربکس آریزو 5 جدید دقیقاً همان موتور و گیربکس آریزو 6 هست و نسبت به رقبای داخلی، عملکرد بسیار خوبی دارد.

چری آریزو ۵ به‌عنوان یک سدان اقتصادی از برند چری، در بازاری رقابتی با خودروهای داخلی و چینی حضور دارد. این خودرو در برابر رقبایی مانند جک J4، برلیانس H330 و خودروهای داخلی همچون دنا پلاس توربو قرار می‌گیرد. در این بخش، آریزو 5 را از جنبه‌های مختلف با رقبا مقایسه می‌کنیم تا ببینیم آیا ارزش خرید دارد یا خیر. کابین آرامکابین چری آریزو 5 با طراحی ویژه‌ای که بر کاهش نویز و ارتقاء راحتی متمرکز است، فضایی آرام و دلپذیر برای سرنشینان فراهم می‌کند. استفاده از مواد عایق باکیفیت در بخش‌های مختلف کابین، ورود صدای موتور، باد و جاده را به حداقل رسانده است.

چری آریزو 5 با تولید مدل‌های مختلف با طرح، آپشن و قیمت متفاوت به گزینه محبوبی در بازار خودروهای سدان اقتصادی ایران تبدیل شده است و نیازهای متنوع مشتریان را پاسخ می‌دهد؛ خدمات پس از فروش خوب، باعث اطمینان بیشتر خریداران می‌شود. در صورت نیاز به لوازم یدکی آریزو 5 به آرمیا پارت به صورت آنلاین و حضوری مراجعه کنید. آنچه مسلم به‌نظر می‌رسد، تفاوت قابل‌توجه آپشن‌های ایمنی و رفاهی در آریزو 5 مجهز به پیشرانه‌ی تنفس طبیعی و جعبه‌دنده‌ی دستی با نسخه‌ی توربوشارژ دنده خودکار است. هرچند که قیمت این دو محصول نیز اختلاف زیادی دارد، از نظر ظاهری تفاوت خاصی در آن‌ها احساس نمی‌شود.

چری آریزو 5 ترکیبی از راحتی، مصرف سوخت اقتصادی و امکانات مدرن را ارائه می‌دهد که برای رانندگی در شهر و جاده مناسب است. اگرچه نسخه تنفس طبیعی برای استفاده‌های روزمره طراحی شده، نسخه توربوشارژ تجربه‌ای قدرتمندتر و لذت‌بخش‌تر در جاده‌های بین‌شهری فراهم می‌کند. جک  J4 نوعی سدان کامپکت چینی است که از سوی کرمان موتور به بازار ایران عرضه می‌شود و از نظر قیمت پایین‌تر از آریزو ۵ نیو قرار می‌گیرد. جک J4 با طراحی ظاهری ساده، کابینی جادار و لیست قابل قبول آپشن‌ها، گزینه مناسبی برای افرادی است که به دنبال خودرو اقتصادی و کاربردی هستند.

در نمای جلو، شاهین پلاس تغییر خاصی نسبت به قبل نداشته و فرم نسبتا ساده و هماهنگ خود را حفظ کرده است، اما حجم‌پردازی‌های موجود در بخش جلوی خودرو باعث شده تا از سادگی بیش از حد خارج شود. در مقابل، آریزو ۵ توربو به دلیل داشتن جلوپنجره به اصطلاح کهکشانی و چراغ‌های متصل به آن، با وجود خطوط کمتر، خودروی ساده‌ای به نظر نمی‌رسد. شاهین پلاس اتوماتیک جدیدترین نسخه از خانواده شاهین سایپا است که با تغییرات عمده و مثبت در بخش فنی و امکانات به بازار عرضه شده است. این خودروی ملی اکنون به‌عنوان گران‌ترین محصول بومی سایپا شناخته می‌شود و نسبت به تیپ‌های دیگر شاهین، کیفیت و کم‌استهلاک‌تری دارد. لاستیک‌های آریزو ۵ با سایز ۲۰۵/۵۰ R17 برای مدل‌های بالاتر، تعادل خوبی بین نرمی و پایداری خودرو در جاده ایجاد می‌کنند.

میانگین مصرف سوخت این خودرو هم، طبیعتا در نسخه‌ی دستی و خودکار، حدود یک لیتر در ۱۰۰ کیلومتر تفاوت دارد و عددی حدود ۹ تا ۱۰ لیتر خواهد داشت. نهایت سرعت آریزو 5 با پیشرانه‌ی ۱۱۶ اسب‌بخار، ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت عنوان شده است. از نمای جانبی، تأکید طراحان چری بر خطوط تیز، بیشتر توی چشم می‌زند و فرم سه‌بعدی محصول را مشخص می‌کند. خط اصلی این قسمت، از انتهای چراغ عقب و دقیقا در امتداد دستگیره‌ها تا لبه‌ی گلگیر جلو دیده می‌شود، درحالیکه کاملا موازی با آن؛ خط دیگری در پایین درها وجود دارد. چری آریزو 5، با شیب نسبتا متقارن سقف در طرفین طراحی شده است که باعث می‌شود، شیشه‌های جلو و عقب هم‌اندازه به‌نظر برسند. این موضوع، طول کاپوت عقب کاهش می‌دهد و حس یک خودروی اسپرت فست‌بک، شبیه به محصولات آئودی تداعی می‌کند.

آریزو 5 اسپرت از همان مشخصات فنی مشابه با نسخه IE بهره می برد و تفاوت های میان آن ها صرفا در سپر های جلو و عقب جدید، افزوده شدن برخی امکانات از جمله گرمکن صندلی و تغییر کردن کنسول میانی داشبورد خلاصه می شود. کابین آریزو 5 توربو جدید جایی است که بیشترین تغییرات خودرو در آن دیده می شود؛ چری برای محصول خود از داشبورد جدیدی استفاده کرده که شباهت بسیار زیادی به داشبورد آریزو 6 دارد. در نمای مقابل راننده یک فرمان 33 شاخه با لوگوی MVM قرار گرفته که D کات هم نیست. پشت سر آن صفحه کیلومتری از نوع آنالوگ قرار دارد که به زیبایی بصری کابین کمک شایانی کرده است. (امان از صفحه کیلومتر های دیجیتال!) بخش میانی داشبورد شاهد حضور یک مانیتور 8 اینچی تاچ برای استفاده از سیستم مولتی مدیا است.

اگرچه این خودرو رقبای سرسختی همچون فونیکس آریزو ۶ GT و کی‌ام‌سی J7 دارد، ولی انتظار می‌رود که بتواند جای خود را در میان علاقه‌مندان به خودروهای وارداتی پیدا کند. در مجموع، اگر به‌دنبال یک سدان اسپرت، مدرن و پرقدرت هستید، گک امپو می‌تواند یکی از گزینه‌های قابل‌تأمل باشد. آریزو ۵ توربو نیز در بخش فنی به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ مجهز است که قادر به تولید ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور می‌باشد. این قدرت از طریق یک جعبه دنده اتوماتیک CVT با تعویض دنده ۹ سرعته مصنوعی به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. این خودرو با موتور ۱٫۵ لیتری توربوشارژ و گیربکس CVT با ۹ ضریب دنده مجازی، عملکرد روان و قدرت خوبی ارائه می‌دهد. چری آریزو 5 به‌عنوان یک سدان اقتصادی و مدرن، طیف گسترده‌ای از امکانات و آپشن‌ها را ارائه می‌دهد که برای خریداران ایرانی، به‌ویژه در این بازه قیمتی، جذاب و کاربردی به نظر می‌رسد.

همچنین، تریم مشکی آریزو بیشتر مورد پسند بازار قرار گرفته است نسبت به شاهین پلاس. در نمای عقب، آریزو ۵ توربو با طراحی ساده‌تر از جلو، اما به دلیل گرافیک به‌روزتر چراغ‌ها و برجستگی درب صندوق، جذاب‌تر از رقیب خود به نظر می‌رسد. شاهین پلاس اتوماتیک با حفظ همان چراغ‌های قبلی و طراحی پیشین، همچنان به خانواده‌ها توجه دارد و بیشتر به دنبال خدمت به این گروه از خریداران است.

چری از آن دسته گروه‌های صنعتی چین محسوب می‌شود که با هدف صادرات و فروش در بازار جهانی تأسیس شد و البته با سرعت غیر قابل تصوری رشد کرد. این شرکت، هم‌اکنون رتبه دهم ساخت و مونتاژ خودرو در چین را با تیراژ ۷۰۰ هزار دستگاه در سال به خود اختصاص داده است. لازم به توضیح است، برند MVM که در ایران با مدل‌هایی مثل X55 و 550 حضور دارد هم، زیرمجموعه‌ی چری محسوب می‌شود. قسمت بالایی داشبورد از پلاستیک نرم ساخته شده، و قسمت پایین از پلاستیک خشک است.

نسبت به ام جی ۳۶۰ توربو، کیا سراتو مونتاژ از شرایط بهتری در بازار خرید و فروش و قطعات بهره‌مند است. با توجه به شرایط پیست و محدودیت های موجود، نتوانستیم شتاب صفر تا صد چری آریزو۵ توربو جدید را به صورت دقیق ارزیابی کنیم. در سال 1402 مدیران خودرو اقدام به معرفی تیپ جدیدی از سدان قدیمی خود با نام آریزو 5 اسپرت کرد.

در این شرایط راننده می‌تواند رفتار گیربکس را مدیریت کند و به‌صورت دستی، مانع از سبک شدن دنده‌ها شود. استفاده از توربو شارژر در آریزو ۵ توربو باعث می‌شود در هر مرحله از سیکل کاری موتور، هوای بیشتری وارد موتور شود. در حالت عادی میزان هوای وارد شده به حجم موتور و فشار هوای اطراف وابسته است و به همین دلیل نمی‌توان میزان بیشتری هوا را وارد موتور کرد.

رقبای اصلی آریزو ۵ در بازار ایران کدام‌اند؟جک J4، برلیانس H330 و دنا پلاس توربو. این خودرو با تعادل خوبی بین راحتی و عملکرد، انتخابی مناسب برای خانواده‌ها و افرادی است که به دنبال خودرویی اقتصادی اما مجهز هستند. قیمت رقابتینسبت به امکانات و کیفیت ارائه‌شده، آریزو ۵ در بازه قیمتی خود ارزش خرید بالایی دارد و بسیاری از خریداران به این نکته تاکید کرده‌اند. چری آریزو ۵ با وزن نسبی کم و تعادل مناسب شاسی، سواری نرم و راحتی ارائه می‌دهد.

پیش از آن، با توجه به ارائه مدل‌های گوناگون کراس‌اوور، تصور می‌شد این خودروساز چینی، فعالیتی جدی در رده خودروهای سدان نخواهد داشت. آریزو 5 خودرویی است که چری با آن توانست در میان خودروهای سدان بازار نیز حرفی برای گفتن داشته‌ باشد. حجم موتور آریزو ۵ توربو، ۱.۵ لیتر است اما به کمک توربو شارژر و البته استفاده از دو میل سوپاپ در سرسیلندر و سیستم زمان‌بندی متغیر دوگانه سوپاپ‌های DVVT می‌تواند ۱۴۵ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتون متر گشتاور تولید کند.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *