بررسی فردا SX5 گاو در حال زایمان با شتاب ناامید کننده + فیلم سبقت آزاد
دکمههای روی داشبورد و ادوات کنسول میانی، طراحی ارگونومیکی داشته و دسترسی مناسبی برای راننده فراهم میکنند. صفحه نمایش مرکزی کوچک 8 اینچی لمسی کار شده روی داشبورد، به سبک محصولات بیامو از قسمت بالای داشبورد بیرون زده و دید راننده به آن بسیار مناسب است. یافتن قطعات هردو خودرو در بازار کار چندان دشواری نیست و فردا موتور، لوازم یدکی هردو مدل را در فروشگاههای سراسر کشور توزیع میکند. احتمال دارد قیمت لوازم جانبی و قطعات T۵ کمی بیشتر از اس ایکس ۵ برای شما آب بخورد که با توجه به کثرت آپشنهای این خودرو دور از ذهن هم نیست. با وجود تحریمهای سفت و سخت، مشکلات واردات خودرو و کیفیت پایین چهارچرخهای داخلی، بسیاری از هموطنان ما رو به خودروهای مونتاژی خودروسازان داخلی میآورند تا حداقل بابت هزینه هنگفت خرید خودرو، سرویسهای قابل قبول و ایمنی نسبتاً استانداردی تحویل بگیرند.
سیستم ترمز خودرو نیز حس امنیت لازم را با توجه به وزن و جثه اتومبیل، به سرنشینان القا می کند. با گذر از این نما و رسیدن به نمای کناری، به نظر میآید که از جسارت طراحان تا حدودی کاسته شده است و شاهد طرحی نسبتاً جعبهای شکل هستیم؛ دو خط افقی موازی که یکی از پایین درها و دیگری از زیر دستگیرههای کناری عبور کرده است، شخصیت ساید این خودرو را تشکیل میدهند. پنجرههای بزرگ، آینههای کناری با میدان دید وسیع، فاصله محوری زیاد و رینگهای ۱۷ اینچی نیز از دیگر خصوصیات ظاهری نمای کناری این خودرو هستند. نکته جالب توجه در نمای کناری نیز شباهت بخش گلگیر عقب و قسمت چراغ روی آن با فولکس واگن تیگوان است. خدمات سرویس در محل امداد خودرو کرمان موتور از سال ۱۳۹۵ در شهرهای تهران، کرج، مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز، رشت و کرمان راهاندازی شد. این سرویس مناسب زمانی است که در جاده یا خیابانهای درونشهری خودرویتان دچار مشکلی شده است و مایلید که در سریعترین زمان ممکن، آن را رفع کنید.
می رسیم به سال ۹۸ که خودروسازی فردا با تولید خودروی چینی به نام فردا SX6 جان تازه ای به صنعت خود بخشید. ادامه همکاری با خودروسازی دانگ فنگ سبب مونتاژ خودروی فردا SX5 یا FMC SX5 شد که امروز ما قصد داریم توضیح مختصری درباره ی این کراس اوور کامپکت شهری دهیم. دانگ فنگ ید طولایی در اسکی رفتن از دیزاین کمپانیهای خارجی دارد و در مقایسه ماشین T۵ و SX۵، شباهت المانها به طراحی داخلی فولکس واگن دیده میشود.
به علت تعدد این کراس اوورها در مارکت فروش باید پذیرفت که کار انتخاب این محصولات، هم برای خودروسازان و هم مشتریان سخت شده است و کمپانی های خودروساز موظف هستند محصولاتی متفاوت، زیبا و البته کارآمد را برگزینند تا مورد توجه خریداران قرار گیرند. طی آن سال، شرکت دانگ فنگ ترجیح داد تا قالب بدنه x5 را از حالت MPV (ون) خارج کند و یک کراساوور شهری تمامعیار را به مشتریان عرضه کند. در همین راستا، بازدیدکنندگان نمایشگاه خودروی گوانگژو ۲۰۱۶ برای اولین بار با نسل دوم دانگ فنگ ایکس ۵ ملاقات کردند. شرکت خودروسازی فردا نیز همین نمونه را از زمستان ۹۹ با تغییر نام به «فردا SX5» به محضر خریداران ایرانی پیشکش کرده است. در مقاله بررسی فردا sx5 از سری مقالات مجله خودرو همراه مکانیک، به سراغ این مهمان چینیالاصل بازار خودروی کشور رفتهایم و مشخصات فنی فردا SX5 را به اطلاع شما خواهیم رساند. بنابراین اگر علاقهمند به کسب اطلاعات بیشتر پیرامون کراساوور دانگ فنگ sx5 هستید، ادامه این مقاله را از دست ندهید.
فردا SX5 از نظر طراحی ظاهری شرایط قابل قبولی دارد؛ البته شاید بگوئید دماغهاش قدری به هوندا CR-V شباهت پیدا کرده و خطوط کلی بدنه نیز به فولکسواگن تیگوان نزدیک است؛ حتی ممکن است از سادگیهای بخش کناری و کوچک بودن نسبی سایز چرخها هم گلایه کنید. تیگو ۸ پرو مکس با امتیاز ۸۸% محافظت از سرنشینان بزرگسال و ۸۷% محافظت از کودکان، عملکردی خیرهکننده در تستهای ایمنی داشته است. برند فونیکس با کسب گواهی ۵ ستاره ایمنی از ANCAP برای مدلهایی همچون تیگو ۸ پرو مکس و اف ایکس برقی، استانداردهای جدید ایمنی را در صنعت خودروسازی ایران معرفی کرده است. زمان دقیقی برای فروش خودرو اعلام نشده، اما به احتمال زیاد در اواسط سال ۱۴۰۴ مشتریان امکان خرید خودرو را خواهند داشت. خودرویی که تحویل سری نخست آن به مشتریان انجام شده و در ایام عید، کمپین تجربه رانندگی با آن برای علاقهمندان در شهرهای شمالی کشور نیز در حال برگزاری بوده است و آنچه در ادامه میخوانید ماحصل تجربه کوتاه رانندگی با این خودرو تازه وارد است. در بخش نمای جانبی این پختگی طراحی رعایت شده است اما به نظر میرسد سایز رینگ و لاستیکهای این خودرو نسبت به جثه اش کوچک است و اگر کمی بزرگتر بود هماهنگی بیشتری را در نمای جانبی شاهد بودیم.
خوب این اعداد و ارقام به نسبت حجم سیلندرها و عدم بهرهمندی از پرخوران توربو مناسب به نظر میرسند و نشان از بازدهی قابل قبول انجین دارند اما در نهایت خروجی چنین موتور کوچک تفسطبیعی، هرچقدر هم که خوب باشد، برای یک کراساوور با وزن بیش از 1.3 تن کافی نخواهد بود. نتیجه اینکه SX5 برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت به زمانی در حدود 16.5 ثانیه (با بنزین وطنی و ارتفاع تهران از سطح دریا) احتیاج خواهد داشت که برای علاقهمندان به شتاب و سرعت عدد جالبی محسوب نمیشود. در واقع نقطهضعف اصلی فردا SX5 همین پیشرانه نهچندان قدرتمند است که هرچند بواسطه ساختار تنفسطبیعی، دردسرهای نگهداری از یک موتور توربو را به مالک تحمیل نمیکند اما در عوض قدرت و گشتاور کافی را هم در اختیار این کراساوور 1345 کیلوگرمی قرار نخواهد داد. بخصوص که سیستم انتقال قدرت هم از نوع CVT است و تاخیرهای اولیه رایج در این قبیل گیربکسها، ضعف موتور کوچک 1.6 لیتری را بیش از پیش نمایان ساخته.
این میزان نیرو از طریق یک گیربکس CVT ششدنده شبیهسازیشده تیپترونیک به سوی چرخها روانه خواهد شد. کابین fmc sx5 هم مثل بیرون خودرو ظاهر چندان بهروزی ندارد اما طراحان سعی کردهاند با المانهایی مثل مانیتور ایستاده در بالای داشبورد و غربیلک فرمان D کات، کمی از گرد پیری نشسته روی این کابین بکاهند. البته نکته مثبت این کابین، استفاده از دکمههای فیزیکی است که شاید زرق و برق صفحات لمسی را نداشته باشد اما کارکردن با آنها بسیار راحت است و راننده را گیج نمیکند.
طراحان دانگ فنگ با الهام از خودروهایی همچون فولکسواگن تیگوان و هوندا CR-V چهرهای شکیل به خودرو بخشیدهاند. شاید فردا SX5 زرقوبرق برخی هموطنان مدرن خود را نداشته باشد اما قطعاً با گذشت زمان گرد پیری دیرتر بر چهرهاش خواهد نشست. در پروفایل جانبی این خودرو طراحی سادهای را مشاهده میکنیم هرچند طبق عادت چینیها ابعاد رینگها کوچک به نظر میرسند. نهایتاً در بخش عقب هم چراغهای ساده، اسپویلر روی سقف و خروجیهای اگزوز غیرواقعی وجود دارند که در مجموع پذیرفتنی خواهند بود. طراحی ظاهری فردا SX5 را میتوان ساده، شیک و به دور از اغراقهای ناخوشایند برخی خودروهای دیگر دانست. همچنین این خودرو از نظر خدمات پس از فروش شرایط مطلوبی ندارد اما پیش بینی می شود با توجه به افزایش نمایندگی های گروه خودروسازی فردا در سراسر کشور خدمات پس از فروش این خودرو نیز مطلوب شود.
لازم به ذکر است که پیشرانه تنفس طبیعی SX5 مصرف سوخت مناسبی دارد و هزینههای نگهداری آن را کاهش میدهد. از طرف دیگر شاهد آن هستیم که صدای موتور و باد به خوبی در کابین عایق میشود و محیطی آرام را برای سرنشینان ایجاد میکند. خودرو فردا SX5 یکی از جدیدترین محصولات شرکت خودروسازی فردا است که به عنوان یک کراساوور کامپکت در بازار ایران عرضه شده است. این خودرو با طراحی مدرن و ویژگیهای فنی مناسب، توجه بسیاری از خریداران را به خود جلب کرده است.
اول از همه اینکه پیشرانه SX5 با بنزینهای وطنی سازگار نشان میدهد و همین مورد دردسرهای نگهداری را در قیاس با رقبای توربو به شدت کاهش داده است. مصرف سوخت ترکیبی نیز 7.3 لیتر به ازای هر صد کیلومتر پیمایش اعلام شده که رقمی منطقی برای چنین خودرویی به حساب میآید. سیستم تعلیق نیز با اینکه برای رانندگی اسپرت ساخته نشده اما در عوض بسیار نرم و راحت است و به خوبی ضربات ناشی از دستاندازها را جذب میکند و اجازه نمیدهد به این سادگیها آسایش سرنشینان برهم خورد.
فرمان خودرو طراحی نسبتا خوش دست و 3 شاخهای دارد که با یک رنگ مشکی پیانویی همراه شده است اما در کمال تعجب خبری از پوشش چرمی روی غربیلک فرمان نیست و به مانند خودرو های بسیار ارزان قیمت، غربیلک فرمان پوشش پلاستیکی دارد. این کراس اوور محصول گروه دی اف ام و کمپانی دی اف ال چین است و از خودروهای میان رده این برند محسوب میگردد. کمپانی فردا موتورز ایران نیز برای اولین خودروی قابل عرضه خود در کشور، این کراس اوور را برگزیده و قرار است با درصد داخلی سازی حدود ۲۰ درصد برای شروع و نیز برند داخلی خود به بازار عرضه نماید. در این بین رفتار خاص گیربکس CVT هم بیتقصیر نیست زیرا با تاخیر اولیه خود میان دستور راننده تا رسیدن قدرت به سر چرخها وقفه ایجاد میکند. البته ممکن است بگوئید این یک خودرو خانوادگی است و ما هم قرار نیست با آن مسابقه دهیم اما در هر صورت گاهی برای سبقتگیری و یا فرار از خطر تصادف به شتاب مناسبی نیاز خواهید داشت که در این شرایط SX5 شما را ناامید میکند. حال اگر خودرو با سرنشینان کامل و صندوق عقب پر و کولر روشن باشد که اوضاع وخیمتر هم خواهد شد.
ضمناً کابین SX5 عایقبندی قابلقبولی دارد و حداقل در هنگام رانندگی عادی صدای چندانی گوش سرنشنیان را آزار نخواهد داد. این خودرو با طول کلی ۴۵۱۵ میلی متر، عرض ۱۸۱۲ میلی متر، ارتفاع ۱۷۲۵ میلی متر و فاصله بین دو محور ۲۷۲۰ میلی متری ساخته شده است که از نظر ابعاد و اندازه کوچکتر از دیگر محصول شرکت خودروسازی فردا یعنی فردا SX۶ خواهد بود. همچنین به نظر میرسد که با توجه به وزن ۱۳۴۰ کیلوگرمی و توان ۱۲۳ اسب بخاری پیشرانه، این مدل از نظر شتاب گیری نیز حرف چندانی برای گفتن نداشته باشد، هرچند در این رابطه عدد دقیقی در کاتالوگ این خودرو ذکر نشدهاست، اما براساس تست نشریات شتاب گیری فردا اس ایکس ۵ در حدود ۱۸ ثانیه به طول میانجامد. از نکات جالب در فضای داخلی دانگ فنگ X۵ میتوان به نوعی پلاستیک سیاهرنگ در داشبورد و تودریها اشاره کرد که به ادوات فیبرکربن در خودروهای لوکس اروپایی شباهت دارد. چرم مصنوعی و دوخت صندلیها نیز باکیفیت بهنظر میرسند؛ اما از تصاویر منتشرشده میتوان پلاستیک خشک و احتمالاً نامرغوب روی داشبورد و فرمان را تشخیص داد. دانگ فنگ X۵ ترمز دستی اهرمی و دستهدنده نسبتاً بزرگی دارد که درمقایسه با خودروهای مدرن، نکات منفی محسوب میشوند.
سپس فردا موتور به سراغ شرکت دانگ فنگ موتور چین رفت و ابتدا در سال 1398 اقدام به معرفی و عرضه فردا SX6 کرد. پس از آن نوبت به SX5 رسید و این خودرو اواخر سال 1399 به بازار ایران معرفی و عرضه آن آغاز شد. ام وی ام X77 کراساوور جمع و جور نیمهاقتصادی است که در محدوده قیمتی یک میلیارد و پانصد میلیون تومان (البته با فرض ثبات شرایط اقتصادی فعلی) به فروش خواهد رسید و در این میان باید با محصولاتی همچون ریرا ایران خودرو، فیدلیتی الیت، فیدلیتی پرایم، کی ام سی X5 و کی ام سی A5 به رقابت بپردازد. در صورت برخورداری از قیمت منطقی و همچنین ارائه خدمات پس از فروش مناسب، امویام ایکس۷۷ میتواند جایگاه مناسبی در بازار کراساوورهای میانقیمت برای خود فراهم کند و فروش مناسبی را در بازار ایران به دست آورد. فردا SX5 در بازار کراس اوورهای کشور با رقبای قدرتمندی همچون لیفان X70، هایما S5 و هایما S7، هن تنگ X5، ام وی ام X55 و چری تیگو ۵ رقابت میکند. این خودروها به دلیل پیشرانه قویتر و شبکه گستردهتر خدمات پس از فروش، برتریهایی نسبت به SX5 دارند؛ با اینحال، فردا SX5 با ارائه شرایط فروش اقساطی جذاب و استهلاک پایین موتور توانسته است نظر برخی خریداران را به خود جلب کند.
هندلینگ SX5 هم تعریفی ندارد و ساختار ساده تعلیق جلو و عقب در ترکیب با مرکز ثقل بالا، سیستم تکدیفرانسیل (جلو) و نرمی کمکفنرها باعث شده در پیچهای تند با مشکل کمفرمانی و حرکات عرضی روبرو باشیم. اگر اعداد و ارقام پیشرانه به نظرتان راضیکننده نباشد، پس نباید انتظار شتاب قابل قبولی را از فردا اس ایکس 5 داشته باشید، چرا که این خودرو برای رسیدن به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت به ۱۵.۵ ثانیه زمان نیاز دارد که حتی از هاچبکهای ملی و تولید داخل نیز بیشتر است. بهطور کلی، مشخصات فنی فردا SX5 نشاندهنده توازن بین عملکرد قابلقبول، مصرف سوخت اقتصادی و تجربه رانندگی راحت است. امکانات ام وی ام X77 نسبت به تیگو۷ بسیار ارتقا پیدا کرده و مهمترین شاخصه آن برخورداری از سیستم راداری نوین موسوم به ADAS است که تجهیزات نوینی نظیر رادار نقطه کور، دستیار رانندگی بین خطوط، ترمز اضطراری اتوماتیک و کروز کنترل تطبیقی را به فهرست آپشنهای این خودرو اضافه میکند. مواردی مثل نمایشگرهای یکپارچه کیلومترشمار و مالتیمدیا، سقف پانورامیک، گرمکن صندلیهای جلو، حسگرهای پارک جلو و عقب و تهویه مطبوع با تنظیمات دوگانه در لیست تجهیزات رفاهی این خودرو حضور خواهند داشت.
فردا اس ایکس ۵ در اصل یکی از محصولات گروه خودروسازی دانگ فنگ است که در بازار چین تحت عنوان «فنگژینگ جینگی x5» به فروش میرسد. نسل اول این خودرو در سال ۲۰۱۳ بهعنوان یک کراساوور- امپیوی روانه بازار شد و تا سال ۲۰۱۶ به حضور خود در عرصه ادامه داد. ترکیب تمامی این موارد با صندوق عقب جادار، فردا SX5 را به یک خودرو خانوادگی مناسب تبدیل نموده که حتی برای مسافرتهای طولانی هم کارآمد خواهد بود. در این بین تنها نکتهای که اقتصادی بودن خودرو را لو میدهد استفاده از پلاستیک خشک و نهچندان با کیفیت در جایجای اتاق میباشد که البته برای خودروهای این رده قیمتی تا حدودی طبیعی است. فضای داخلی فردا SX5 به گونهای طراحی شده که هم از نظر زیبایی و هم از نظر کاربری، انتظارات را برآورده کند. کابین این خودرو با استفاده از متریال تقریبا باکیفیت، فضایی راحت برای سرنشینان ایجاد میکند.
شرکت دانگفنگ چین، این خودرو را تحت برند Fengxing یا Forthing در بازار چین میفروشد، برندهایی که خودشان زیرمجموعه جوینتونچر DFLZ است. فردا SX5 یک خودروی کراس اوور کامپکت شهری است که از نظر طراحی و امکانات رفاهی و ایمنی مناسب استفاده خانواده ها خصوصا با جمعیت زیاد است. این خودرو از نظر فنی مشخصات نسبتا مناسبی دارد اما به هیچ عنوان خودروی چالاکی نیست و عواملی مانند شتاب ضعیف و بادی رول موجب شده اند تا این خودرو مناسب رانندگی اسپرت نباشد. فردا موتور از ابتدای فروش این محصول شرایط اقساطی خوبی برای این خودرو در نظر گرفت و به همین علت نیز استقبال از این خودرو کمی بالا رفت اما باید دید در دراز مدت شرایط بازار برای این خودروی خانوادگی چگونه خواهد شد.
خودروسازی فردا سری جدید FMC SX5 معمولی را با تغییراتی در سیستم تعلیق عقب عرضه کرد و برای سواری بهتر و راحتتر در SX5 پلاس نیز همین تغییرات را اعمال کرده است. با قیمتی که برای خودروهای T۵ و SX۵ اعلام شده، خریداران انتظار دارند مجموعهای کامل از آپشنهای ایمنی و رفاهی را تحویل بگیرند که توقع دور از ذهنی هم نیست. شاید این انتظار تا حدودی در T۵ پاسخ داده شده باشد، اما لیست امکانات SX۵ قطعاً جا داشت که برخی از گزینههای استاندارد جهانی را داشته باشد.
یک خط که از انتهای چراغ عقب شروع شده و با عبور از دستگیره درب ها روی گلگیر جلو محو شده و خط دیگر که بالای رکاب خودرو طراحی شده است. FMC SX5 در کلاس خودروهای کراس اوور کامپکت شهری قرار می گیرد اما طراحی آن شباهت زیادی به مینی ون ها و خودروی های MPV دارد. این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد. در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد. ورودی هوای سپر نیز که در دو سمت با دو قاب U شکل افقی احاطه شده است به عضلانیتر شدن چهره خودرو کمک شایانی کرده است. در کل و با نگاه به نمای جلوی خودرو به نظر میرسد طراحان نیم نگاهی نیز به طراحی هوندا CR-V داشته اند.
چراغهای جلو با ظاهری کشیده در دو طرف جلوپنجره قرار دارند و در وسط جلوپنجره لوگوی دانگفنگ قرار گرفته است. جلوپنجره این کراساوور مانند چراغهای جلو کشیده، مستطیل شکل و چسبیده به چراغهای جلو طراحی شده و با خطوط موازی کرومی تزیین شده است. در زیر سپر یک دریچه باریک ورود هوا بین آنها وجود دارد و داخل سپر خودرو یک قسمت مشبک به رنگ مشکی در سرتاسر عرض سپر قرار گرفته که از دو طرف با خطوط کرومی تزیین شده و چراغهای دایرهای مهشکن در دو قاب مشکی بزرگ تعبیه شدهاند. درموتور ظاهری محدب و حجیم دارد و در کنار سپر عضلانی و برجسته، چهره تهاجمیتری به این کراساوور بخشیده است. تا اینجا از نظر امکانات فنی، طراحی ظاهری و پیشرانه به مقایسه ماشین T۵ و SX۵ پرداختیم. مقایسه ماشین T۵ و SX۵ در تست درایو، حاکی از آن است که میتوان انتظار یک سواری نسبتاً نرم و بی دردسر را از هردو خودرو داشت.
در این خودرو شاهد ظاهر جعبهای و ارتفاع مناسب هستیم که این ویژگیها به SX5 ظاهری قدرتمند و شاسیبلندگونه بخشیده و آن را از رقبا متمایز میکنند. همچنین المانهایی مانند فریم کرومی دور پروژکتورها، دیفیوزر عقب و نوار کرومی روی درب صندوق، به جذابیت این خودرو افزودهاند و حس اسپرت بودن آن را تقویت میکنند. البته اگر بخواهیم درباره نقاط ضعف sx5 فردا صحبت کنیم، باید بگوییم که پیشرانه ضعیف SX5، شتابگیری آن را کند کرده است و سبقت گرفتن در جادههای شلوغ را دشوار میکند.
فردا SX5 علیرغم برخورداری از طراحی ساده بدنه، دارای طراحی کابین شیک، جادار و خوشساختی است که میتواند به عنوان برگ برنده این خودرو محسوب شود. داشبورد خودرو از خطوط افقی منطقی با طرح سه طبقه تشکیل شده است و نوارهای قرمز رنگ در کنار طرح فیبرکربن، روی داشبورد را تزئین نمودهاند. خودروی FMC SX5 اندکی از فردا SX6 کوچکتر است، بنابراین در کلاس کراساوورهای جمعوجور یا کامپکت قرار میگیرد.
از سوی دیگر موتور T۵ توربوشارژ ۱.۵ لیتری با قدرت ۱۵۶ اسببخار و گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر ارائه شده است. خودروسازی فردا در زمستان ۱۴۰۰ با تغییراتی در آپشنها و مشخصات فنی، کیفیت SX5 را ارتقا داد. شرکت ایرانی، تغییراتی در بخش پیشرانه انجام داده و با جایگزین کردن موتور ۱.۵ لیتری توربو به قدرت ۱۴۷ اسب بخار، نسخه جدید پرتیراژترین محصولش را با نام فردا SX5 پلاس روانه بازار کرده است. این محصول علیرغم ابعاد نه چندان بزرگ بدنه، فضای داخل و صندوق جاداری دارد و با سیستم تعلیق نرم و صندلیهای نسبتاً راحت و عایقبندی قابلقبول داخلی، حس آرامش مناسبی به سرنشینانش هدیه میکند و به همین دلایل برای ترددهای شهری و مسافرتهای خانوادگی گزینه کارآمدی به نظر میرسد.
فردا SX5 از نظر آپشنها در حد قابل قبولی قرار میگیرد که شامل کروز کنترل، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل پایداری، سنسور فشار باد تایر، ترمز کمکی، سنسور و دوربین عقب و سانروف میشود. در فردا sx5 شاهد نوعی طراحی هستیم که تعادلی ظریف بین خطوط کلاسیک و المانهای اسپرت ایجاد کرده است. در نگاه اول، شباهتهایی با خودروهای محبوب بازار مانند هوندا CR-V و فولکس واگن تیگوان بهچشم میخورند که نشان از الهامگیری از طراحیهای موفق در این کلاس دارد. همانطور که از تصاویر مشخص است، طراحی فردا اس ایکس 5 به دور از خط و خطوط عجیب و غریب برخی از خودروهای جدید و با رعایت اصول کلی و تناسبات صحیح انجام شده است و در نمای کلی بدنه کاملا مدرن و البته اتوکشیده به چشم میآید. البته این ضعف به دلیل تاخیر خاص و طبیعی در تعویض دندههای گیربکس CVT و وزن زیاد هزار و 350 کیلوگرمی خودرو نیز بوده است که با تاخیر اولیه خود میان دستور راننده تا ارسال قدرت به سر چرخها وقفه زیادی ایجاد میکند و باعث کاهش شتاب خودرو میشود.
اگر پیش از ثبت نام خودرو در سامانه یکپارچه فروش خودرو نیاز دارید تا اطلاعات لازم را درباره مشخصات فنی فردا sx5 بهدست بیاورید، باید بگوییم که فردا SX5 نوعی کراس اور خانوادگی است که برای رانندگی روزمره و مسافرتهای درونشهری طراحی شده است. این خودرو با طراحی ساده و فضای داخلی جادار، گزینه مناسبی برای خانوادههایی است که به دنبال خودرو راحت و بیدردسر هستند. این ترکیب توانایی تولید قدرتی در حدود ۱۱۰ اسب بخار را دارد که برای یک خودرو کراساوور کامپکت مناسب است. عملکرد موتور در ترافیک شهری و همچنین در بزرگراهها رضایتبخش گزارش شده است، اما برخی از کاربران از کمبود قدرت در سربالاییها شکایت دارند. این خودرو با طول کلی 4515 میلی متر، عرض 1812 میلی متر، ارتفاع 1725 میلی متر و فاصله بین دو محور 2720 میلی متری ساخته شده است که از نظر ابعاد و اندازه کوچک تر از دیگر محصول شرکت خودروسازی فردا یعنی فردا SX6 خواهد بود.
لازم به ذکر است که خودروی کراس اوور فردا SX5 تنها با جعبه دنده اتوماتیک CVT به مشتریان عرضه میشود و مصرف سوخت 7.5 لیتری به صورت ترکیبی برای کارکرد 100 کیلومتری خواهد داشت. داشبورد با خطوط افقی و یک نوار قرمز رنگ دیزاین شده است و چرم صندلی ها و رودری ها نیز دارای دوخت قرمز و نوارهای قرمز رنگی میباشد که باعث شده است کمی حس و حال بهتری به کابین نسبتا کم کیفیت فردا SX5 دهد. منظور از کم کیفیت استفاده از مواد بی کیفیت است و به نظر میرسد از نظر دوام و ماندگاری قرص و محکم بودن مشکل خاصی نداشته باشد. در مجموع با وارد شدن به کابین فردا SX5 حس خوبی از یک کراس اوور در این رده قیمتی میگیرید و فضای سرنشینان چه در جلو و چه در عقب بسیار سخاوتمندانه است. فردا SX5 همانطور که از نامش پیداست محصول شرکت فردا موتورز میباشد که به اختصار FMC یا همان FARDA MOTOR Company نامیده میشود. این محصول چینی نام اصلیش Forthing Jingyi X5 میباشد که کمپانی مادر آن دانگ فنگ است و در سال ۲۰۱۳ اولین نسل آن به بازار آمد.
اگر شما هم قصد خرید یک کراساوور خانوادگی صفرکیلومتر با قیمت نه چندان گران را دارید، این مقاله را از دست ندهید. فردا اس ایکس ۵ در اصل یکی از محصولات گروه خودروسازی دانگ فنگ است که در بازار چین تحت عنوان «فنگژینگ جینگی x۵» به فروش میرسد. نسل اول این خودرو در سال ۲۰۱۳ بهعنوان یک کراساوور- امپیوی روانه بازار شد و تا سال ۲۰۱۶ به حضور خود در عرصه ادامه داد.
عایق بندی تقریباً استاندارد و استفاده از عایق نمدی در کاپوت، از ورود صدای موتور به کابین جلوگیری میکند. البته همانطور که اشاره کردیم ممکن است در سرعتهای بالای رانندگی با T۵، اندکی با صدای موتور مشکل داشته باشید. در مقایسه مصرف سوخت فردا T۵ با SX۵، اعداد نسبتاً مشابهی در مصرف سوخت ترکیبی مشاهده میشود. در نتیجه در شرایط ایران جای نگرانی بابت استهلاک سریع ناشی از مصرف بنزینهای درجه دو و سه وجود نخواهد داشت.
باید ببینیم مشتریان ایرانی که به فرق T۵ با SX۵ واقف هستند، از کدام خودرو استقبال بیشتری به عمل خواهند آورد. به بهانه معرفی دو محصول جدید حاصل شرکت فردا موتور یعنی اف ام سی T۵ و SX۵، بد نیست نگاهی به خصوصیات این دو خودرو بیندازیم و بدانیم انتظار چه چیزی را میتوانیم داشته باشیم. در این گزارش، پرشین خودرو با دید بیطرفانه به مقایسه ماشین T۵ و SX۵ میپردازد تا با جنبههای ظاهری، عملکردی و فنی این دو کراس اوور نه چندان جدید آشنا شویم. دیگر کراساوور مونتاژی فردا موتور یعنی T5 و همینطور لاماری آرین موتور هم از محصولات برند فورتینگ هستند. نسل اول فورتینگ X5 که در سال ۲۰۱۳ راهی بازار شد، بر اساس میتسوبیشی گرندیس ساخته شده بود.
این شراکت تا حدی تداوم پیدا کرده و ریشه دوانیده که حالا کمپانی معتبر چری برای نشان ایرانی ام وی ام یک محصول خاص تولید کرده تا آن را به صورت اختصاصی در بازار ایران عرضه کند. البته انتظار نداریم که کمپانی چری از پلتفرم یا اتاق جدید برای عرضه یک محصول در بازار ایران استفاده کند. بنابراین مطابق انتظار، اتاق و پلتفرم این خودرو کاملا برای بازار ایران آشنا بوده و متعلق به چری تیگو ۷ IE یا همان تیگو ۷ نسل قدیم محسوب میشود. با این حال، فیسلیفت کلی روی این اتاق صورت گرفته و کابین و امکانات آن کاملا تغییر کرده تا در حد یک خودروی امروزی توسعه پیدا کند و بتواند با رقبای میانقیمت نبرد نزدیکی را انجام دهد. بارزترین نکتهای که با قرار دادن تی فایو در برابر اس ایکس فایو چشممان را میگیرد، طراحی ظاهری (داخلی و خارجی) این دو خودروست.
اما نبود کنترل کشش، ورود و استارت بدون کلید، تهویه اتوماتیک و صندلیهای برقی موجب شده تا فردا اس ایکس 5 از رقبا عقب بماند. یکی از محسوسترین تفاوتها در فرق موتور فردا SX۵ با T۵، غیاب موتور توربوشارژ در SX۵ است که خریداران را از دردسرهای نگهداری از موتور توربو خلاص میکند. نمای جانبی فردا SX5 فرق چندانی با SX6 ندارد و همچنان همان شکل و شمایل ساده و خطی را که از چراغ عقب تا بالای گلگیرهای جلو کشیده شده، حفظ کرده است. طول، عرض و ارتفاع فردا SX5 به ترتیب ۴۵۱۵ میلیمتر، ۱۸۱۲ میلیمتر و ۱۷۲۵ میلیمتر میباشد و فاصله محوری آن نیز ۲.۷۲ متر است که همین فاصله محوری مناسب و سقف بلند SX5 باعث میشود سرنشینان حتی افراد بلندقامت در آسایش و راحتی کامل به سر ببرند. اف ام سی T۵ مجهز به ۶ ایربگ و دارنده امتیاز ۳ ستاره از CNCAP است که با توجه به قیمت و کلاس، میتواند گزینه قابل اعتمادی برای خانوادهها به حساب بیاید.
وجود تجهیزاتی همچون نمایشگر لمسی ایستاده در بالای داشبورد، پنل تهویه مطبوع اتوماتیک، دکمههای کنترل روی فرمان و… شِمایی از یک فضای داخلی نسبتا بهروز را در برابر کاربران به نمایش خواهد گذاشت. در هر حال، موتور ۱.۶ لیتری فردا sx5 که با کد شناسایی 4A92 تحت لیسانس میتسوبیشی تولید میشود؛ از توانایی تولید ۱۲۳ اسببخار قدرت در ۶۰۰۰ دور در دقیقه برخوردار است. حداکثر گشتاور این پیشرانه نیز حدود ۱۵۱ نیوتنمتر برآورد شده است که در دور موتور rpm۴۰۰۰ به دست خواهد آمد.
به طور کلی در بخش امکانات رفاهی کمبود برخی آپشنها نظیر گرمکن صندلی، صندلی برقی و عدم بهره گیری از کیلس یا همان ورود بدون کلید احساس میشود. تنها تفاوتی که محصول جدید فردا موتورز پیدا کرده، نشانهایی است که روی در صندوق اضافه شده است. استارت دکمهای، صندلی برقی راننده، پاور ویندوز و دو اسپیکر به فهرست امکانات مدل پلاس اضافه شده تا تفاوتهایی با نسخه معمولی داشته باشد.
لازم به ذکر است که طراحی کلی SX5 از هماهنگی خوبی برخوردار است و خطوط بدنه بهصورت روان در کنار هم قرار گرفتهاند. با توجه به قیمت خودرو فردا sx5 و کلاس آن، طراحی این ماشین را میتوان مناسب ارزیابی کرد. قبل از خرید خودروی فردا SX5 باید انتظارتان از خودرو و نیازهای روزانهتان را مرور نمایید، چون این محصول نه به درد شتابگیری و سبقت گرفتن از سایر خودروها میخورد و نه برای آفرود و طبیعتگردی مناسب است.
ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ با سیستمهای ABS و EBD نیز ایمنی بالایی برای رانندگان و سرنشینان فراهم کردهاند. استفاده از پنل کنترل لمسی به همراه شیفتر دنده جدید شبیه به آنچه که در تیگو ۷ پرو موجود است، باعث شده تا در مجموع شاهد یک کابین مدرن و مطابق با خودروهای میانرده چینی در ام وی ام X77 باشیم. شرکت مدیران خودرو قدیمیترین و اصلیترین شریک کمپانی چری در ایران محسوب میشود که از حدود بیش از ۱۵ سال پیش (اواسط دهه ۸۰)، مونتاژ و عرضه محصولات این خودروساز چینی در ایران را بر عهده دارد. در پایان نیز باید گفت همانطور که مشاهده کردید، فردا SX5 نوعی خودرو خانوادگی مناسب برای افرادی است که به دنبال ماشینی راحت و جادار با هزینههای نگهداری پایین هستند.
در یک جمعبندی کلی، خودروی فردا SX5 آنقدر زیبا و خاص نیست که درخیابان چشمها را به سمت خود جذب کند، اما به لطف خطوط هماهنگ و المانهای اسپرت در مقابل رقبای هم سطح خود در بازار آنقدرها هم دست و پا بسته نیست. گیربکس CVT پنج سرعته تیپ ترونیک (با حالت ۶ سرعته مصنوعی) به کار رفته در SX۵ تا حدودی مصرف سوخت خودرورا پایین میآورد و برای هندلینگ نرم کفایت میکند، اما نمیتوان انتظار رانندگی پرشتابی را داشت که به سرعت هیکل ۱.۳ تنی ماشین را از جا بکند و به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برساند. گیربکس ماشین T۵ ۶ سرعته و ساخت شرکت DAE ۶ سرعته اتوماتیک است و دردسرهای جعبه دنده دوکلاچهای که در خودروهایی مانند فیدلیتی کامنتهای منفی زیادی جذب کرد را ندارد. این گیربکس از فناوری تورک کانورتر (مبدل گشتاور) بهره میبرد که استهلاک آن را در مقایسه با جعبه دندههای دیگری مانند CVT و دوکلاچه، پایین میآورد.
اما توجه داشته باشید که شما با یک خودروی اقتصادی سر و کار دارید، پس نبود توربو و استفاده از گیبرکس CVT توانسته تا حد زیادی هزینه های نگهداری این خودرو را بکاهد. همانطور که در پاراگراف بالا اشاره شد ما با یک کراس اوور کامپکت اقتصادی سر و کار داریم. ارتقای کیفیت عایق صوتی و حرارتی، ارتقای کیفیت متریال روکش صندلیها، نصب نمایشگر لمسی بزرگتر، اضافه شدن سیستم عامل اندروید، ارتقای کیفیت متریال رنگ و استفاده از نسل جدید کمپرسورهایA/C بهروزرسانیهایی است که در لیست آپشنهای FMC SX5 پلاس اعمال شده است.
دیدگاهتان را بنویسید