سایپا اطلس بررسی طراحی و مشخصات فنی آلبوم تصاویر و ویدیو معرفی خودرو
تا پیش از این محصولاتی مثل تیبا صندوقدار، تیبا ۲، ساینا، انواع کوییک معمولی، اتوماتیک پلاس و کوییک آر در خانواده پلتفرم x۲۰۰ قرار میگرفتند، اما حالا شرکت سایپا یک محصول جدید را به این خانواده اضافه کرده است. دومین خودروساز بزرگ کشور برای خودروی جدیدش دو گیربکسی را که برای محصولات گذشته به کار برده، در نظر گرفته است، یکی گیربکس CVT با ۶ دنده است و یکی هم جعبه دنده دستی ۵ سرعته. این پیشرانه با تکنولوژی VVT طراحی شده و توان آن 9 درصد، گشتاور 8 درصد و مصرف سوخت 5 درصد بهبود یافته است.
در کابین اطلس با طراحی کاملا جدیدی از سوی سایپا مواجه می شویم که شبیه محصولات قبلی این شرکت نیست. سایپا از داشبورد کاملا جدیدی برای اطلس استفاده کرده که به صورت 2 رنگ طراحی شده است. در نمای مقابل راننده یک فرمان D کات با پوشش چرمی قرار گرفته و در پشت آن صفحه کیلومتری با طراحی جدید دیده می شود. در بخش میانی داشبورد یک مانیتور نسبتا بزرگ از بالای داشبورد بیرون زده و پایین تر از آن دریچه های سیستم تهویه مطبوع قرار گرفته اند. طراحی داخلی اطلس بهطرز چشمگیری شبیه به کابین سهند است و تریم کرم-مشکی در آن دیده میشود. شاید سایپا تصمیم بگیرد این تریم را بهعنوان آپشنی لوکس فقط در مدلهای فول عرضه کند.
به گزارش تجارت نیوز، سایپا اطلس، جدیدترین محصول شرکت سایپا، به عنوان یکی از خودروهای مورد انتظار در بازار ایران معرفی شده است. خودرو اطلس بهعنوان فیسلیفتی از مدل کوییک شناخته میشود، با طراحی مدرن و بهروز، تلاش دارد تا نیازهای متنوع مشتریان را برآورده سازد. سایپا اطلس نه تنها از نظر ظاهری، بلکه در بخشهای فنی و امکانات نیز بهبودهایی را تجربه کرده و با استفاده از تکنولوژیهای روز دنیا، به دنبال ارائه تجربهای منحصر به فرد برای کاربران است. مشخصات فنی سایپا اطلس سایپا نسبت به کوییک کمی متفاوت است؛ زیرا شرکت سایپا از نمونه تقویتشده موتور کوییک برای سایپا اطلس استفاده کرده است. گفته میشود مهندسان سایپا از سامانه زمانبندی متغیر سوپاپ CVVT و همچنین خروجی اگزوز استیل موسوم به هدرز جهت ارتقای قوای این موتور و همچنین کاهش مصرف سوخت بهره بردهاند. در نمای داخلی سایپا اطلس تلاش هایی برای ارائه ظاهری جدیدتر و مدرن تر در آن صورت گرفته است.
این جعبه دنده قابلیت آن را دارد تا در حالت تیپ ترونیک، ۶ دنده مصنوعی را برای راننده فراهم کند. تیپهای G و E از اطلس، که بهعنوان مدلهای ردهبالای این خودرو شناخته میشوند، همانند کوییک R و کوییک R پلاس، با بدنه دو رنگ عرضه میشوند. در این تیپها، سقف، قاب آینههای جانبی و قاب دور مهشکنهای جلو رنگ متفاوتی با دیگر اجزای بدنه دارند. قیمت کارخانه خودرو اطلس بهعنوان جدیدترین خودرو اقتصادی سایپا که از اواخر سال ۱۴۰۲ به بازار عرضه شد، با قیمت بازار آن تفاوت دارد. اگرچه در نمای بیرونی، طراحی این خودرو تحت تأثیر الگوبرداریهای متعدد قرار گرفته، اما فضای داخلی بهطور خاص از نسل دوم داچیا لوگان (رنو سیمبل در ایران) الهام گرفته است.
سایپا سعی کرده است فناوریها و آپشنهای ده سال پیش خودروهای اروپایی، آمریکایی، هندی و… را به اطلس بیاورد، البته نه همه مدلهای اطلس! البته همانطور که گفته شد، آپشنهای سایپا اطلس در تمامی مدلها یکسان نیست. لیست کامل آپشنهای تیپهای مختلف سایپا اطلس را که در سایت سایپا منتشر شده است، در ادامه میبینید. سایپا اطلس به عنوان جدیدترین عضو خانواده هاچ بک های سایپا، از همان موتور آشنای M15 استفاده می کند که در بسیاری از محصولات قبلی این خودروساز نیز به کار رفته است. این موتور ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ با حجم ۱.۵ لیتر، بهینه سازی هایی را تجربه کرده است.
درمجموع اطلس در داخل کابین نمای بسیار مدرنتری پیدا کرده است، اما کیفیت متریال مشابه محصولات قبلی است. اولین سری اطلس که برای فروش عرضه شد و هماکنون راهی بازار شده، همین تیپ G است. اطلس یکی از جدیدترین محصولات سایپا بر پایه پلتفرم تیبا محسوب میشود که در ادامه بهطور کامل به بررسی ویژگیها و مشخصات آن خواهیم پرداخت. اطلس در واقع فیس لیفت کوییک به حساب میآید و با توجه به تغییرات ظاهری و امکانات جدید، قیمتی بالاتر از کوییک در کارخانه خواهد داشت. قیمت سایپا اطلس احتمالا نسبت به کوییک دستی و اتومات حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد گرانتر خواهد بود.
تغییراتی در سرسیلندر و اضافه شدن سیستم VVT و دریچه گاز برقی باعث شده این پیشرانه که اکنون با نام M15GSI شناخته می شود، قدرتی معادل ۹۰ اسب بخار و گشتاوری برابر با ۱۳۷ نیوتن متر تولید کند. اگرچه این تغییرات کوچک هستند، اما باعث کاهش اندک مصرف سوخت خودرو شده و عملکرد پیشرانه را در مقایسه با نسخه قبلی کمی بهبود داده اند. سایپا تلاش کرده تا برخلاف محصولات قبلی این شرکت، اطلس را به خودرویی غنی از نظر امکانات رفاهی تبدیل کند. اطلس سایپا از یک موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری تنفس طبیعی 8 سوپاپ بهره می برد، همان موتور معروف سایپا اما با اندکی تغییرات!
تا اینکه اوایل مرداد 1403 دوباره قیمت اطلس سایپا با افزایش قیمت روبرو بود. این افزایش چیزی حدود 30 میلیون بود که شاید به دلیل اقبال جامعه به سمت این ماشین باشد. قیمت اعلام شده کارخانه در 14 آبان 1403 برای ماشین اطلس سایپا حدود 417 میلیون تومان می باشد که با قیمت ماشین اطلس سایپا در بازار آزاد حدود 100 میلیون تفاوت دارد.
همچنین مواردی مثل سیستم مولتیمدیا نمایشگر لمسی اتولایت سنسور باران دی لایت سیستم تغییر اتوماتیک با تنظیم دیجیتال و… ارزیابیهای اقتصادنیوز نشان میدهد قیمت «رانا پلاس» در بازار امروز با کاهش ۹ میلیونی به ۷۰۰ میلیون تومان رسید. به گزارش اقتصادنیوز، ارزیابیها نشان میدهد که ثبات قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی در روزهای پایانی اسفند در حالی رقم خورده است که معمولا در هفتههای پایانی این ماه، بازار با افزایش قیمت مواجه بوده است.
شما می توانید امکانات تیپ های مختلف این خودرو را بطور کامل در قیمت امکانات رفاهی و ایمنی ببینید. سایپا اطلس در دو تیپ اصلی ۱ و ۲ و بهطور دقیقتر در چهار تیپ S، L، G و E عرضه میشود. تیپهای S و G به عنوان نمونههای ۵ دنده دستی شناخته میشوند که تیپ S به عنوان مدل پایه و تیپ G به عنوان نمونه فول آپشن دستی معرفی شده است.
نهایتاً هم به تیپ E بهعنوان بالاترین تیپ اطلس میرسیم که با گیربکس اتوماتیک و تجهیزات بیشتری شامل تنظیم برقی صندلی راننده با گرمکن، شیشه دودی عقب، سنسور باران، توئیتر و سیستم تشخیص نقطه کور عرضه خواهد شد. اصلیترین ویژگی در قسمت جلوی طراحی سایپا اطلس چراغهای کشیده جدید و جلوپنجره ششضلعی با خطوط عمودی کرومی است که هرچند کاملاً از کیا K3 و جک J7 الهام گرفته اما نمای تهاجمیتری را نسبت به کوییک ایجاد کرده است. همانطور که گفته شد، اطلس سایپا نسخه فیسلیفت کوییک است که قسمت جلو و عقب آن کاملاً بازطراحی شده تا نمایی متفاوت و مدرنتر پیدا کند. همیشه در هر خودرویی طراحی ظاهری حرف اول را می زند و باعث جلب نظر مصرف کننده می شود و اطلس سایپا هم با یک طراحی ظاهری منحصر به فرد حرف های زیادی برای گفتن دارد. نمای بیرونی اطلس سایپا مشابه خودروی کوییک است و فقط طراحان تلاش کردهاند تا چهرهای تهاجمی تر و بروزتر ایجاد کنند و در این کار هم موفق بودهاند.
بسیاری از ویژگیهای خودرو اطلس مشابه کوییک هستند که برخی از مهمترین ویژگیهای این دو خودرو اقتصادی سایپا را میتوانید در جدول مشاهده کنید. وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودروها را انجام بدهیم. سایپا برای اولین بار اطلس را به صورت کامل در نمایشگاه تحول صنعت خودرو (تهران 1401) معرفی کرد و سپس فروش این خودرو را از اوایل سال 1402 در سامانه یکپارچه آغاز کرد. در این تیپ تمام تجهیزات تیپ G بهجز سانروف و طرح بدنه دورنگ ارائه میشود و از کروز کنترل و سیستم ورود بدون کلید هم بهره میبرد.
در نهایت مدل E را داریم که کاملترین مدل اطلس است و از گیربکس اتوماتیک CVT و فرمان الکترونیکی بهره میبرد. از دیگر ویژگیهای برجسته این مدل نسبت به سه مدل قبلی میتوان به کروز کنترل، سنسور باران، رادار نقطه کور، ورود و استارت بدون کلید، صندلی راننده برقی، گرمکن صندلی و سانروف اشاره کرد. این خودرو دارای ترمزهای ESC ، TCS، HSA، ABS، EBD و BAS است که عملکرد ترمز و پایداری خودرو را در شرایط مختلف بهبود میدهد. همچنین، سیستم ضدسرقت، هشدار دهنده امنیتی، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، و هشدار نبستن کمربند از دیگر ویژگیهای ایمنی این مدل محسوب میشوند. اگرچه در بخش فنی تغییرات زیادی نسبت به کوییک دیده نمی شود، اما طراحی جدید و امکانات بهتر اطلس باعث شده است این خودرو گزینه مناسبی برای مشتریانی باشد که به دنبال هاچبکی زیبا و مجهز هستند.
ناگفته نماند که با توجه نو بودن این خودرو، انتظار میرود بازار دستدوم مناسبی را تجربه کند. طراحی نسبتا تازه اطلس بر پایه پلتفرم گذشته سایپا، آن را به برادرش سهند نزدیکتر کرده است. در بین خودروهای صفر موجود در بازار ایران علاوه بر انواع کوییک، مدلهای مختلف از پژو ۲۰۷ نیز رقیب اطلس محسوب میشوند، هر چند قیمت محصولات ایران خودرو بیشتر از سایپا است. در بین خودروهای کارکرده و توقف تولیدشده، پژو ۲۰۶ و ام وی ام ۳۱۵ را میتوان به عنوان رقبای اطلس G به حساب آورد.
البته در آینده، سایپا نسخههای قویتر این موتور که قدرتی بین 105 تا 117 اسب بخار دارند را نیز به تولید میرساند. بر اساس گفتههای وی، تنوع در محصولات بالا رفته و در خانواده SP100 خودروهای شاهین با پیشرانه جدید، شاهین اتوماتیک و سایپا آریا دندهای و اتوماتیک در حال توسعه هستند؛ در خانواده X200 نیز اطلس وجود دارد. اطلس سعی دارد تا علاوه بر افزایش کیفیت، از نظر اقتصادی و رقابتی نیز جایگاه خوبی را کسب کند. طراحی بدنه اطلس شباهت زیادی به کوییک دارد و به نوعی نسخه ارتقاءیافته محصولات فیسلیفت این گروه خودروسازی یعنی کوییک و تیبا ۲ محسوب میشود. طراحی داخلی خودرو اطلس شباهت زیادی به کوییک دارد و گروه خودروسازی سایپا فقط برخی از آیتمهای آن را بهبود داده است.
با این حال، اگر از نمای جانبی خودرو عبور کنیم، هنوز هم به استایل کلی کوییک یا تیبا برخورد میکنیم که با حسی از مدرنیته همراه شده است. در نمای جانبی همان ظاهر خانواده X200 مانند ساینا و کوییک و تیبا را شاهد هستیم که تنها برخی جزئیات آن تغییر پیدا کرده است. خوشبختانه آیینه های جانبی طراحی جدیدی دارند و نسبت به کوییک بهبود یافته اند. در نمای جلو چراغ های اصلی با ظاهری کشیده و اخم آلود نمایی خشن را به خودرو دادهاند که تناسب چندانی با پلتفرم و فرم کلی بدنه این خودرو ندارد.
بهطور کلی ابعاد و طول اطلس به ترتیب ۱۵، ۷ و ۴۸ میلیمتر در مقایسه با کوییک افزایش یافته است. تنها سپر جلو و عقب و همچنین چراغها، اطلس را از خودروی کوئیک متمایز میکند. اگر به طراحی جلو نگاه کنیم به نظر میرسد که از کوسه برای طراحی الهام گرفته شده است.
اطلس G امکانات متعددی را به سرنشینان خود ارائه می دهد، از جمله این امکانات می توان به سیستم تهویه دیجیتال، سنسور پارک دنده عقب، سیستم کنترل باد تایرها (TPMS)، و سیستم مولتیمدیا با نمایشگر ۷ اینچ اشاره کرد. همچنین، فرمان برقی با دکمههای کنترلی، کروز کنترل، و سیستم استارت دکمهای از ویژگیهای کاربردی این مدل به شمار میآید. اطلس G به پیشرانه بهبودیافته M15i مجهز شده که در مقایسه با نسخه عادی کمی قدرت بیشتری دارد. این خودرو در مقایسه با تیپ پایینتر خود، امکانات گستردهتری را هم ارائه میکند که امروزه انتظار حضورشان در تمام خودروها را داریم. فضای بار مناسب در کلاس هاچبک و تجهیز آن به سیستمهای کنترل پایداری و کشش باعث میشود بتوان آن را با بهتری معامله کرد.
کیفیت ساخت پایین و ایرادات مونتاژی یکی از معایب همیشگی محصولات تولید داخل است که میتوان در ماشین اطلس نیز مشاهده کرد. اگرچه سایپا اطلس کابین نو و جدیدی دارد، اما از نظر فضا برای سرنشینان فرقی با دیگر هاچبک سایپا نداشته و ۴ نفر به راحتی میتوانند سوار شوند، البته جای پای ردیف عقب برای افراد متوسط و قد بلند کمی تنگ خواهد بود. آقای سلیمانی، درباره سایپا اطلس گفته که این خودرو، ظاهری مدرن و زیبا داشته و به امکاناتی مدرن نیز تجهیز شده است. حالا طبق تصاویری که بتازگی از کارخانه سایپا به بیرون درز کرده، تولید آزمایشی خودرو اطلس آغاز شده و حتی ممکن است در نیمه اول سال 1400 نیز برای اولینبار رونمایی شود.
جلوپنجره نیز از نوع 6 ضلعی بوده و با خطوط عمودی کرومی رنگ تلاش می کند تا ابعاد خودرو را بزرگ تر از چیزی که هست به نظر برساند. البته طبق اعلام سایپا حتی در همین تیپ هم سیستمهای کنترل پایداری، کنترل کشش، ترمز کمکی و سیستم کمکی شروع حرکت در سربالایی هم ارائه میشود که پیشرفت قابلتوجهی نسبت به کوییک محسوب میشود. از نظر فضای نشیمن کابین برای سرنشینان تفاوتی با سایر هاچ بک های سایپا مشاهده نمی شود و جای پای ردیف عقب برای افراد قد بلند کمی کوچک است. همچنین به دلیل بزرگتر بودن اتاق در این خودرو، شما شاهد صندوق عقب با گنجایش ۲۸۵ لیتر هستید و همچنین تیپ های S و G به صندلی عقب تاشو مجهز شده اند که با جمع کردن آنها میتوان به فضای بار بزرگتری دست پیدا کرد. تیپ L مدل پایه اتومات اطلس است که گیربکس اتوماتیک CVT و فرمان الکترونیکی دارد.
از ویژگیهای این خودرو میتوان به کنترل حرکت در سربالایی، سنسور دنده عقب، دی لایت و نمایشگر ۷ اینچی اشاره کرد. پایهترین مدل اطلس یعنی همین مدل، فاقد روکش چرمی و بسیاری دیگر از آپشنهاست. در حال حاضر، قیمت کارخانهای اطلس ۴۱۲ میلیون تومان است که این رقم در بازار حدود صد میلیون تومان بیشتر است. بااینحال، طراحی جدیدتر، امکانات بیشتر و کابین بهتر باعث میشود برخی حاضر به پرداخت این صد میلیون تومان اضافه شوند و سراغ اطلس بروند. همچنین از آنجایی که کوییک تولید بالایی دارد و فراوان در خیابانها دیده میشود، کاملاً تکراری شده درحالیکه اطلس حداقل تا مدتی تازگی خواهد داشت.
کیفیت پایین باعث افت کیفیت مونتاژ قطعات این خودرو شده و با نگاهی به قدیمی بودن پلتفرم و ساختار کلی آن، ما را به این نتیجه میرساند که خرید آن با توجه به انتخاب بسیار محدود، تنها راه چاره است؛ مگر آنکه به سراغ رقبای آن بروید. با توجه به امکاناتی که از اطلس G بیان شد، میتوان بهخوبی درک کرد که این خودرو در میان خودروهای پایینرده سایپا جایگاه یک میانرده را دارد. هر چند اطلس G در بخش فنی و در مقایسه با سایر هاچبکهای ردهپایین بازار بهجز ۱۰ اسب بخار قدرت بیشتر چیز دیگری برای ارائهکردن ندارد اما از امکاناتی چون نمایشگر مرکزی، دوربین پارک، آینههای برقی و تودوزی چرمی بهرهمند شده است. اما آیا این امکانات، خرید آن را توجیه میکنند؟ در ادامه به مشخصات فنی، امکانات و مزایاومعایب این خودرو نگاهی مفصل خواهیم داشت.
تیپ L بهعنوان نمونه پایه و تیپ E بهعنوان نمونه فولآپشن و اتوماتیک اطلس عرضه میشوند. تیپ S بهعنوان نمونه پایه و تیپ G بهعنوان نمونه فولآپشن دنده دستی اطلس ارائه میشود. با بررسی اطلس سایپا از نظر طراحی، میتوان به راحتی به مدل پایه این خودرو پی برد.
سپر هم متناسب با جلوپنجره و چراغها بهروز شده و مهشکنها درون قابی J شکل قرار گرفتهاند و در مجموع طرح اسپرتتری پیدا کردهاند. در خودروی جدید دیگر خبری از کاپوت صاف نیست و خطوط و حجمپردازیهای روی کاپوت چهره تهاجمی اطلس را کامل کردهاند. در حال حاضر فعلا نسخه دستی این خودرو با نام اطلس G وارد بازار شده است که به گیربکس ۵ سرعته دستی مجهز است و مشابه با کوییک، شتاب ۱۳ ثانیهای دارد.
با این وجود، در کابین سایپا اطلس ایرادات کوچکی وجود دارد که قابل توجهاند. چراغهای عقب طراحی جدید و بهروز دارند و بر خلاف چراغهای جلو که از زوایای تیز در گوشهها بهرهبردهاند، دارای فرمی نرمتر و هماهنگتر با ساختار کلی بدنه هستند. همچنین، استفاده از دیفیوزرهای اسپرت در زیر سپر، چهره این نما را بهطور قابل توجهی اسپرتتر کرده است. سایپا اطلس را در 4 تیپ با نام های اطلس E، اطلس G، اطلس L و اطلس S عرضه می کند.
این محصول قرار است در چهار تیپ ساده و آپشنال با گیربکسهای دستی و اتوماتیک روانه بازار شود تا رقیب مناسبتری برای محصولاتی مثل پژو ۲۰۶ تیپ ۲ و ۳ و یا مدلهای کارکرده پژو ۲۰۷ باشد. درباره پیشرانه سایپا اطلس باید دانست که این موتور نسخه ارتقا یافته اِم ۱۵ است. وجود سیستم زمان بندی متغییر سوپاپ های ورودی (VVT-i) باعث می شود که گشتاور تولیدی در این پیشرانه از دورهای پایین تری باشد.
همانند گیربکس ماشین جک J5 ، گیربکس ماشین اطلس یک گیربکس پنج سرعته دستی است که وظیفه انتقال قدرت به چرخهای جلو را برعهده دارد. سایپا ادعا کرده است که مصرف سوخت اطلس نسبت به کوییک حدود 7 درصد بهبود یافته است، بنابراین انتظار داریم تا مصرف ترکیبی اطلس حدود 6.5 لیتر در صد کیلومتر برآورد شود. در کل مشخصات خودرو اطلس به نسبت کوییک تغییر چشمگیری نداشته است و تنها اندکی بهبود یافته است. ماشین اطلس سایپا یک هاچ بک دیفرانسیل جلو می باشد که مجهز به یک موتور 1.5 لیتری با قدرت 90 اسب بخار است. تنفس موتور این ماشین به صورت طبیعی می باشد و جعبه دنده این ماشین 5 سرعته دستی یا CVT می باشد. ماشین اطلس توانایی رسیدن به سرعت 160 کیلومتر بر ساعت را دارد و مصرف سوخت این خودرو 6.9 لیتر دز هر 100 کیلومتر می باشد.
با وجود اینکه محصول جدید سایپا با نام اطلس معرفی شده است، اما خودرو کاملا جدیدی نیست و فیس لیفت کوییک محسوب میشود. نمای کلی اطلس، همان حالت کوییک را حفظ کرده و فقط طراحان تلاش کردهاند تا چهرهای تهاجمیتر و بهروزتر ایجاد کنند و در این کار موفق بودهاند. آنطور که از تصاویر سایپا اطلس برمیآید، این محصول جدید، خودرویی صندوقدار است و ابعادی مشابه سایپا شاهین دارد. حتی برخی رسانهها میگویند که موتور و گیربکس آن نیز با شاهین سایپا، مشترک است. آنطور که مگا موتور خبر داده، موتور بهبودیافته MGSI میتواند قدرتی بین 89 تا 94 اسب بخار و گشتاوری بین 135 تا 138 نیوتن متر تولید کند.
گروه خودروسازی سایپا در سالهای اخیر از چندین خودرو اقتصادی مثل پراید، تیبا و کوییک رونمایی کرده است. آخرین این نوع محصولات اقتصادی سایپا ماشین اطلس است که پس از عرضه به بازار در اواخر سال ۱۴۰۲، امکان ثبت نام اطلس برای متقاضیان آن فراهم شد. درمجموع اینطور به نظر میرسد که شرکت سایپا هنوز هم قصد ندارد تا به راحتی از پلتفرم قدیمی ایکس ۲۰۰ دست بکشد و سعی کرده تا با حداقل هزینه محصولی اصطلاحا جدید به بازار عرضه کند. بنابراین میتوان حدس زد که سایپا اطلس از لحاظ عملکردی تفاوت چندانی نسبت به کوییک نداشته باشد و با همان کاراکترهای اصلی موجود در کوییک به کار خود ادامه دهد. سایپا اطلس 2 ایربگ برای راننده و سرنشینان جلو دارد و ایمنی این خودرو در حوادث رانندگی تفاوت خاصی با سایر محصولات پلتفرم X200 ندارد. اما سایپا با افزودن امکانات کمک رانندگی مختلفی نظیر سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کمک حرکت در سربالایی HSA و رادار نقطه کور(در نسخه فول) تلاش کرده تا ایمنی اطلس را در هنگام رانندگی افزایش دهد.
گفته شده کیفیت عایقبندی کابین اطلس نسبت به کوییک ارتقا پیدا کرده تا سروصدای کمتری به گوش سرنشینان برسد. ضمنا این خودرو از نظر میزان فضای داخل کابین و همچنین حجم صندوق عقب، تفاوت چندانی با کوییک ندارد. شرکت سایپا در اواخر سال ۹۹ به طور رسمی از شروع به کار پروژه توسعه و ساخت خودروی اطلس به عنوان یک مدل جدید از خانواده پلتفرم ایکس۲۰۰ خبر داد. حالا و در روزهای واپسین پاییز ۱۴۰۱، شرکت سایپا از تصاویر رسمی مدل اطلس رونمایی کرده و خبر آغاز تولید آزمایشی این خودرو را به رسانهها داده است. اطلس از نظر مصرف سوخت نیز خودرویی اقتصادی به شمار می رود و سایپا مصرف سوخت محصول خود را در یک سیکل ترکیبی 7 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش اعلام کرده است. درمجموع، اگر اطلس سایپا بهعنوان جایگزین کوییک به بازار عرضه میشد، حرکت بسیار بهتری بهحساب میآمد اما طبق رسم خودروسازان داخلی، این خودرو بهعنوان نسخهای جدید در کنار کوییک و البته با قیمت گرانتر عرضه خواهد شد.
درمجموع، اطلس در تیپ G امکانات و تجهیزات قابلتوجهی را برای خودرویی در این کلاس ارائه میکند و ارتقاء خوبی نسبت به کوییک داشته است. رنج قیمت اطلس سایپا از 416 میلیون تومان قیمت کارخانه و در بازار آزاد تا 530 میلیون تومان به فروش می رسد. از سوی دیگر با توجه بهروزرسانیهای صورت گرفته روی این پیشرانه، گفته میشود که وضعیت مصرف سوخت آن نیز بهبود پیدا کرده و حالا اطلس سایپا میتواند به صورت بهینهتر بنزین مصرف کند. بنابراین از ماشین اطلس نباید انتظار داشت تا شتاب و سرعت بیشتری از کوییک داشته باشد و مصرف سوخت خودرو جدید هم فقط ۵ درصد از هاچبک قبلی کمتر است.
سایپا اطلس برای اولین بار در بیست و سومین نمایشگاه خودرو مشهد برای عموم مردم به نمایش درآمد. صندوق عقب سایپا اطلس ۲۲۵ لیتر گنجایش دارد که چندان بزرگ نیست و بیشتر به درد خانوادههای دونفره و افراد مجرد هنگام مسافرت خواهد خورد. آقای مصدقی گفت که با وجود حمایتهای مدیر ارشد گروه، توسعه پروژه اطلس پرشتاب بوده و در تاریخ 25 شهریورماه، تولید 27 بدنه در مرحله VP قرار گرفت.
بااینحال، برخی دکمهها مثل قفل پنجرههای عقب همچنان متعلق به مدلهای قدیمی هستند که با توجه به تغییر کامل داشبورد، موضوع ناخوشایندی است. قبل از هر چیزی بیایید نگاهی به مشخصات ظاهری این خودرو داشته باشیم که در سایت سایپا منتشر شده است. بر این اساس میتوان انتظار داشت که کابین این هاچبک کراس کوچک ردیف عقب تقریبا جادارتری نسبت به پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ داشته باشد و از این جهت گزینه بهتری برای خانوادهها محسوب شود. اما وقتی به نمای بغل این خودرو نگاه میکنید متوجه میشوید که تفاوت چندانی با کوییک ندارد و در واقع همان پنجرهها و درها در اینجا نیز مشغول انجام وظیفه هستند. از سوی دیگر بررسیها حکایت از آن دارد که امروز بازار دلار و سایر بازارهای موازی رفت و برگشتی بوده و این امر هم میتواند بر بازار خودرو اثرگذار باشد.
با این حال، قیمت بالاتر نسبت به کوییک ممکن است نقطه ضعفی در مقابل این رقیب ارزان تر باشد. سایپا موتور قدیمی خود را بهروزرسانی کرده اما خودرو همچنان در همان رده محصولات پیشین قرار دارد. همانطور که در مقدمه به آن اشاره شد، قدرت ازطریق یک جعبهدنده ۵ سرعتی دستی به چرخهای جلو میرسد تا اطلس G شتابی برابر سایر محصولات مجهز به این پیشرانه داشته باشد و درحدود ۱۲.۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد. این هاچبک برای حرکت به باک بنزین ۴۲ لیتری خود اتکا میکند که به ازای هر صد لیتر، ۶.۸ لیتر بنزین را در اختیار پیشرانه ۴ سیلندر آن قرار میدهد. همانطور که اشاره کردیم اطلس از نمای چهره و قسمت پشت جدید برخوردار شده است؛ به نحوی که چراغها، جلوپنجره، سپرها و درب صندوق به طور کلی تغییر کرده و حالا نمای جدیدتری به بدنه این خودرو در مقایسه با کوییک بخشیده است. چراغهای دو تکه جدیدی را در عقب اطلس میبینیم و در صندوق نیز از نو طراحی شده است.
چراغ های عقب فرمی C شکل داشته و درب صندوق نیز کاملا صاف و ساده طراحی شده تا جای پلاک به میانه سپر عقب منتقل شود. روی سپر عقب نیز از نوار های نقره ای استفاده شده و مه شکن ها در اطراف سپر قرار گرفته اند. انتقال قدرت توسط همان گیربکسهای پنج سرعته دستی و شش سرعته اتوماتیک CVT صورت میگیرد که قبلاً در کوییک دیدهایم و ترمزهای عقب همچنان در همه تیپها کاسهای هستند.
در بخش سیستم انتقال قدرت شاهد عضو جدید نیستیم و همان گیربکس ۵ دنده دستی یا اتوماتیک CVT شش سرعته مشابه کوییک برای اطلس هم انجام وظیفه خواهند کرد. البته برخی بهروزرسانیهای جزئی و به ویژه نرمافزاری برای گیربکس اتوماتیک اطلس پیشبینی شده است که موجب عملکرد بهتر آن خواهد شد. خودروساز ایرانی برای اسپرت نشان دادن فضای داخلی اطلس، فرمان برشخورده را در دستان راننده قرار داده است و پنل کیلومترشمار پشت آن اگرچه آنالوگ است، اما گرافیک بهروزتری دارد. در نمای عقب فرزند سایپا طراحی کاملا جدیدی دارد و به نظر می رسد که سایپا فرم چراغ های عقب را از روی محصولات رنو الهام گرفته است (ناشیانه کپی کرده است).
خودرو سایپا مشخصات فنی خود را دارد که در جدول زیر میتوانید برخی از مهمترین ویژگیهای انواع محصولات اطلس از جمله مشخصات اطلس جی و سایر مدلهای آن را مشاهده کنید. داشبورد این محصول جذاب سایپا رنگ کرم دارد؛ سیستم تهویه هم در وسط داشبورد تعبیه شده و یک مانیتور لمسی هم در وسط اطلس سایپا قرار گرفته است. البته متاسفانه شرکت سایپا به خود زحمت طراحی یک غربیلک فرمان جدید را نداده و همان مدل فعلی موجود در کوییک اتوماتیک و ساینا اس را به خدمت گرفته است که بهتر بود از یک غربیلک فرمان اسپرت و بهروزتر برای اطلس استفاده میکرد. در این تیپ شاهد مواردی مثل نشانگر تعویض دنده، سنسور پارک عقب، کامپیوتر سفری، دیلایت، سیستم پایش باد تایرها، چراغهای اتوماتیک، شارژر USB گوشی، سیستم تهویه نیمه اتوماتیک و دو ایربگ خواهیم بود. خودرو اطلس در چهار تیپ مختلف به بازار عرضه خواهد شد که دوتا دستی و دوتای دیگر اتوماتیک هستند و در سطح تجهیزات باهم تفاوت دارند.
استفاده از نمایشگر مرکزی بزرگ و لمسی، کلاستر جدید با نشانگرهایی که شباهتهایی به نسل اول امام X۲۲ و محصولات بامو دارند، و دریچههای دوار سیستم تهویه، از جمله ویژگیهای مثبت کابین اطلس هستند. همچنین، امکانات رفاهی و ایمنی بیشتری نظیر سانروف و سیستم تهویه اتوماتیک، فضای داخلی دلنشینتری را برای این خودرو به ارمغان آوردهاند. در نمای جانبی سایپا اطلس، همچنان با خط سقفی منحنی و فرم آشنای گرینهاوس «Green House» کوییک و تیبا مواجه هستیم. این طراحی قدیمی و از مد افتاده بهویژه زمانی که ارتفاع سقف و نیمه بالایی بدنه بلندتر از حد معمول باشد، تناسبات نامتعارفی ایجاد میکند. در نمای جلو، سایپا اطلس با الگوبرداری از نمونههای بینالمللی و استفاده از خطوط و زوایای تیز، بهویژه در طراحی جلوپنجره و چراغها، سعی دارد چهرهای جوانپسند و مدرن ارائه دهد.
دیدگاهتان را بنویسید