سایپا اطلس بررسی طراحی و مشخصات فنی آلبوم تصاویر و ویدیو معرفی خودرو
اطلس یکی از جدیدترین محصولات سایپا بر پایه پلتفرم تیبا محسوب میشود که در ادامه بهطور کامل به بررسی ویژگیها و مشخصات آن خواهیم پرداخت. اطلس خودرویی است که در واقع فیس لیفتی از کوییک به حساب می آید و خط طراحی های جدید شرکت سایپا را درچهره اش دارد. طراحی در این خودرو به آنچه در شاهین و آریا دیده می شد نزدیک شده و ظاهر این خودرو با آنچه در کوییک و ساینا دیده می شد بسیار متفاوت است. خورو اطلس سایپا بهعنوان جدیدترین محصول اقتصادی این گروه خودروسازی، رقبایی هم دارد که از جمله این رقبا ماشین کوییک است.
این نسخه جدید بهبودهایی را هم در سیستم جرقهزنی و پاشش سوخت تجربه کرده که باعث شده بتواند با استاندردهای آلایندگی یورو پنج مطابقت پیدا کند. برای اطلاع از قیمت روز اطلس جی صفر در کارخانه و بازار این صفحه از پدال را دنبال کنید. سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است. اطلاعات شخصی شما برای پردازش سفارش شما استفاده میشود، و پشتیبانی از تجربه شما در این وبسایت، و برای اهداف دیگری که در privacy policy توضیح داده شده است.
سیستم GSI یا راهنمای تعویض دنده خودرو اطلس ، به کاربر کمک میکند تا بهترین دنده را در هر زمان انتخاب کند و به طور همزمان مصرف سوخت و راندمان خروجی بهینهای دریافت کند. از دیگر تغییرات پیشرانه ماشین اطلس سایپا یا M15GSI نسبت به نسخه عادی موتور M15، میتوان به نصب سیستم زمانبندی متغیر سوپاپ یا VVT و دریچه گاز برقی اشاره کرد که افزایش اندکی را در راندمان این پیشرانه به همراه داشتهاند. در نتیجه موتور سایپا اطلس جی میتواند حدود 94 اسب بخار قدرت و 138 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. در صورتی که وزن سایپا اطلس جی نسبت به کوییک افزایش قابل توجهی را تجربه نکرده باشد، با یک هاچبک اقتصادی سریع از سایپا روبرو خواهیم بود.
درجه رسانه شماست، رسانهای که کمکتان میکند با چشمانی باز انتخاب و هوشمندانه خرید کنید. ما اینجا هستیم تا دقیق، صریح و شفاف درباره کالاهایی که هر روز در اطرافتان میبینید با شما صحبت کنیم. کلا این دو خودرو ساز ایرانی تمامی زحمات بنی بشر را در راه توسعه صنعت خودرو پودر کردند، نمیدونم این فکرها به ذهن کی میرسه من ساقیش میخام.
خودرو اطلس بهعنوان فیسلیفتی از مدل کوییک شناخته میشود، با طراحی مدرن و بهروز، تلاش دارد تا نیازهای متنوع مشتریان را برآورده سازد. سایپا اطلس نه تنها از نظر ظاهری، بلکه در بخشهای فنی و امکانات نیز بهبودهایی را تجربه کرده و با استفاده از تکنولوژیهای روز دنیا، به دنبال ارائه تجربهای منحصر به فرد برای کاربران است. اکثر این امکانات برای نخستین بار است که به یکی از محصولات اقتصادی سایپا راه پیدا کرده و نقطه قوت بسیار شاخص برای اطلس به شمار میروند. جهت انتقال قدرت این پیشرانه به محور چرخهای جلو نیز از گیربکسهای ۵ دنده دستی و یا ۶ سرعته اتوماتیک سی وی تی کمک گرفته خواهد شد. انتظار میرود شتاب سایپا اطلس کمی نسبت به کوییک بهتر باشد و به محدوده ۱۲.۵ ثانیه برسد.
طراحی بدنه اطلس شباهت زیادی به کوییک دارد و به نوعی نسخه ارتقاءیافته محصولات فیسلیفت این گروه خودروسازی یعنی کوییک و تیبا ۲ محسوب میشود. داشبورد این محصول جذاب سایپا رنگ کرم دارد؛ سیستم تهویه هم در وسط داشبورد تعبیه شده و یک مانیتور لمسی هم در وسط اطلس سایپا قرار گرفته است. طراحی داخلی خودرو اطلس شباهت زیادی به کوییک دارد و گروه خودروسازی سایپا فقط برخی از آیتمهای آن را بهبود داده است. از نظر سواری نیز تفاوتی بین سایپا اطلس و کوییک نیست، زیرا سایپا هیچ تغییری روی پلتفرم و سیستم تعلیق خودرو جدید خود نداده است. دومین خودروساز بزرگ کشور برای خودروی جدیدش دو گیربکسی را که برای محصولات گذشته به کار برده، در نظر گرفته است، یکی گیربکس CVT با ۶ دنده است و یکی هم جعبه دنده دستی ۵ سرعته. بنابراین از ماشین اطلس نباید انتظار داشت تا شتاب و سرعت بیشتری از کوییک داشته باشد و مصرف سوخت خودرو جدید هم فقط ۵ درصد از هاچبک قبلی کمتر است.
به طور کلی، طراحی داخلی اطلس تلاشی برای بهبود تجربه کاربری و ارائه حس مدرن تر بوده، اما همچنان با محدودیت هایی همراه است که بیشتر به پلتفرم قدیمی و اقتصادی بودن خودرو برمی گردد. سایپا تمام تلاش خود را کرده تا با ارائه امکاناتی بهتر و گستردهتر در اطلس تیپ ۲ (G و E) نظر مشتریان را به خود جلب کند. هر چند این دسته از امکانات رفاهی در نسخه پایه هیچ کدام از محصولات این خودروساز ایرانی به چشم نمیخورند اما ویژگیهایی پایه هستند که میتوانند به استفاده راحتتر از خودرو کمک کنند.
حالا و در روزهای واپسین پاییز ۱۴۰۱، شرکت سایپا از تصاویر رسمی مدل اطلس رونمایی کرده و خبر آغاز تولید آزمایشی این خودرو را به رسانهها داده است. تفاوت عمده اطلس نسبت به کوییک در تعداد آپشنها، نمای جلویی و نمای عقب است اما در بخش فنی تفاوت خاصی بینشان دیده نمیشود. همانطور که گفتیم، قرار است مدلهای G و E با بدنه دو رنگ عرضه شوند که سقف، قابهای آینههای جانبی و مهگیر جلویی رنگ متفاوتی از بدنه خواهند داشت. بهطور کلی ابعاد و طول اطلس به ترتیب ۱۵، ۷ و ۴۸ میلیمتر در مقایسه با کوییک افزایش یافته است. در این تیپ شاهد مواردی مثل نشانگر تعویض دنده، سنسور پارک عقب، کامپیوتر سفری، دیلایت، سیستم پایش باد تایرها، چراغهای اتوماتیک، شارژر USB گوشی، سیستم تهویه نیمه اتوماتیک و دو ایربگ خواهیم بود.
خرید خودرو مانند دیگر محصولات سایپا از طریق طرحهای فروش و پیشفروش سایپا امکانپذیر است. قیمت اطلس G در بازار حدود ۱۰۰ میلیون تومان از کوییک GX بیشتر است، اما با قیمت ارزانتری از کوییک اتوماتیک به فروش میرسد. سال ۱۴۰۰ بود که نارنجیپوشان کرج خبر از طراحی و تولید خودرو کراس جدید دادند و چندی بعد عکسی از نمای جلویی محصول جدید سایپا با نام اطلس منتشر شد.
طرح این داشبورد زیباتر از طرح داشبورد کوییک شده و استفاده از دریچههای هوای دایرهای کروم رنگ، در ارتقای کیفیت آن تأثیر بسزایی داشته است. بررسی سایپا اطلس در قسمت پشت نیز نشان میدهد که این خودرو از چراغها و سپر جدید استفاده کرده و به طور کلی از شمایل متفاوتی نسبت به گذشته بهرهمند شده است که در نوع خود زیبا و مناسب به نظر میرسد. این جدول نشان می دهد که اطلس از نظر طراحی، قدرت موتور و مصرف سوخت برتری هایی نسبت به کوییک دارد. مدل های تیپ بالای اطلس مانند G و E با طراحی دو رنگ بدنه تولید می شوند که شامل سقف، قاب آینه های جانبی و دور مه شکن ها با رنگی متفاوت از سایر اجزای بدنه است.
از آنجایی که هیچ اطلاعات دیگری از سایپا اطلس در دسترس نیست، میتوان حدسهای مختلفی درباره این محصول جدید زد. اولین حدس این است که سایپا اطلس، شاید نام نسخه ایرانیزه شده رنو تندر باشد که اواسط پاییز 99 و بعنوان پروژه سایپا P90 رونمایی شده بود. طبق تصاویری که از داخل کابین سایپا اطلس در نسخههای آزمایش منتشر شده، این بخش شباهت بسیاری به داخل کابین سهند دارد. البته باید منتظر ماند و دید که سایپا قصد دارد این دو محصول را با کابین یکسان عرضه کند یا قصد اعمال تغییراتی روی آن گرفته است. طبق اعلام شرکت سازنده، خودروی سایپا اطلس در دو نسخه پایه و فول تحویل مشتریان خواهد شد.
اولین سری اطلس که برای فروش عرضه شد و هماکنون راهی بازار شده، همین تیپ G است. رنج قیمت اطلس سایپا از 416 میلیون تومان قیمت کارخانه و در بازار آزاد تا 530 میلیون تومان به فروش می رسد. قیمت این محصول اقتصادی سایپا با توجه به عواملی مثل نرخ ارز، میزان عرضه و تقاضای موجود در بازار و برخی دیگر از فاکتورها در نوسان است. بسیاری از ویژگیهای خودرو اطلس مشابه کوییک هستند که برخی از مهمترین ویژگیهای این دو خودرو اقتصادی سایپا را میتوانید در جدول مشاهده کنید. خودرو سایپا مشخصات فنی خود را دارد که در جدول زیر میتوانید برخی از مهمترین ویژگیهای انواع محصولات اطلس از جمله مشخصات اطلس جی و سایر مدلهای آن را مشاهده کنید. خودروساز ایرانی برای اسپرت نشان دادن فضای داخلی اطلس، فرمان برشخورده را در دستان راننده قرار داده است و پنل کیلومترشمار پشت آن اگرچه آنالوگ است، اما گرافیک بهروزتری دارد.
خودرو اطلس در چهار تیپ مختلف به بازار عرضه خواهد شد که دوتا دستی و دوتای دیگر اتوماتیک هستند و در سطح تجهیزات باهم تفاوت دارند. بااینحال، مثل اکثر فیسلیفتهای خودروسازان داخلی، بهمنظور کاهش هزینهها، در پروفیل جانبی هیچ تغییری صورت نگرفته و شاهد نمایی کاملاً مشابه کوییک هستیم. تنها تغییرات قابلذکری که در اینجا دیده میشود ارائه رینگهای جدید با طراحی متفاوت و آینههای جانبی جدید است که بهمراتب زیباتر از آینههای قبلی کوییک به نظر میرسند. هر چند امکاناتی چون کروزکنترل به مدل E اختصاص یافتهاند اما اطلس G به کنترل کشش و کنترل پایداری مجهز شده است. سایپا برای راضی نگهداشتن مشتریان تازهاش، اطلس G را به سنسور باران و سنسور دنده عقب هم مجهز کرده است.
اطلس L و E به گیربکس اتوماتیک CVT مجهز بوده و اطلس G و S از گیربکس 5 دنده دستی بهره می برند. در نمای عقب فرزند سایپا طراحی کاملا جدیدی دارد و به نظر می رسد که سایپا فرم چراغ های عقب را از روی محصولات رنو الهام گرفته است (ناشیانه کپی کرده است). چراغ های عقب فرمی C شکل داشته و درب صندوق نیز کاملا صاف و ساده طراحی شده تا جای پلاک به میانه سپر عقب منتقل شود.
اطلس G که نسخه دنده دستی تیپ ۲ این هاچبک به شمار میرود برای خریدارانش یک پیشرانه M15i را به ارمغان میآورد؛ موتوری که هماکنون در نسخههای آپشنال کوییک هم استفاده میشود. ۹۱ اسب بخار قدرت این پیشرانه از طریق یک جعبهدنده معمولی ۵ سرعتی دستی به چرخهای جلو منتقل میشود. این بازطراحی نهچندان چشمگیر که در سال ۱۴۰۲ به بازار رسید، در دو تیپ مختلف و با دو جعبهدنده دستی و اتوماتیک به بازار عرضه میشود.
درنتیجه شاهد هستیم موتور سایپا اطلس که با کد M15-GSI شناخته میشود، حالا قدرتی معادل ۹۲ اسب بخار و گشتاور ۱۳۷ نیوتن متر تولید میکند. این در حالی است که حداکثر قدرت و گشتاور موتور کوییک در حال حاضر حدود ۸۷ اسب بخار و ۱۲۸ نیوتن متر است. از ویژگیهای این خودرو میتوان به کنترل حرکت در سربالایی، سنسور دنده عقب، دی لایت و نمایشگر ۷ اینچی اشاره کرد.
قیمت اعلام شده کارخانه در 14 آبان 1403 برای ماشین اطلس سایپا حدود 417 میلیون تومان می باشد که با قیمت ماشین اطلس سایپا در بازار آزاد حدود 100 میلیون تفاوت دارد. درباره پیشرانه سایپا اطلس باید دانست که این موتور نسخه ارتقا یافته اِم ۱۵ است. وجود سیستم زمان بندی متغییر سوپاپ های ورودی (VVT-i) باعث می شود که گشتاور تولیدی در این پیشرانه از دورهای پایین تری باشد. یکی از مزیت های VVT-i در M15-GSI در ترددهای شهری، دور موتور کمتر از نمونه معمولی M15 است. همچنین این اتفاق سبب می شود تا مصرف سوخت کاهش پیدا کند و نفوذ صدا به کابین در ترددهای معمولی کاهش پیدا کند. تغییر در جرقه زنی و ارتقای سیستم خروجی دود باعث شده است تا توان خروجی تا حدی افزایش پیدا کند.
طراحی مدرن، آپشنهای بهروز و امکانات استانداردی مثل کنترل پایداری از جمله نقاط قوت اطلس در این رقابت هستند. این خودرو همراه با سهند که آنهم فیسلیفتی روی ساینا محسوب میشود، اولین بار در شهریور ۱۴۰۱ در اولین نمایشگاه تحول صنعت خودرو دیده شد. دراینبین، اطلس زودتر به بازار آمد و اولین سری آن حدود یک سال و نیم بعد در اواخر اسفند ۱۴۰۲ به خریداران تحویل داده شد. در کاتالوگ اطلس که توسط سایپا منتشر شده، مشخصات فنی و آپشنهای ۳ تیپ S و G و E به چشم میخورد.
یکی از بارزترین نقاط قوت این خودرو، طراحی مدرن و جذاب آن است که بر اساس پلتفرم X200 شکل گرفته است. جلوپنجره بزرگتر و چراغهای جدید، نمای ظاهری تهاجمیتری به این خودرو بخشیده و آن را از سایر مدلها متمایز میکند. طراحی داخلی اطلس بهطرز چشمگیری شبیه به کابین سهند است و تریم کرم-مشکی در آن دیده میشود. شاید سایپا تصمیم بگیرد این تریم را بهعنوان آپشنی لوکس فقط در مدلهای فول عرضه کند. در هر صورت داشبورد جدید با دریچههای تهویه دایرهای کرومی و صفحه نمایش لمسی در بالای داشبورد که تا حدودی مثل یک تبلت قدیمی به نظر میرسد، سعی دارند حس مدرنتری نسبت به فضای داخلی کوییک ایجاد کنند.
نخستین تصاویری که از خودرو اطلس سایپا منتشر شدند، تنها به ظاهر خارجی خودرو میپرداختند و تصوری از نمای داخلی ماشین اطلس را برای ما فراهم نمیکردند. با این حال اگر تصاویر رونمایی اطلس ماشین در نمایشگاههای خودرو را مشاهده کنیم، میتوانیم تصویری از فضای نمای داخلی اطلس را در ذهن خود مجسم کنیم. بر اساس گفته علیرضا مصدقی مدیر پروژه ماشین اطلس ، برای طراحی شکل ماشین اطلس از پوزه کوسه الهام گرفته شده است. همانند فضای خارجی سایپا اطلس ، فضای داخلی آن نیز نسخه تغییر یافته کوییک محسوب میشود.
از طرفی، موتور ۱.۵ لیتری M15GSI سایپا اطلس، با وجود بهبودهایی در قدرت و گشتاور، هنوز هم در مقایسه با رقبا، بهروز نیست و این نکته میتواند برای خریداران مدنظر قرار گیرد. در پایان مطلب بررسی اطلس سایپا باید به آگاهی شما برسانیم که این هاچبک کوچک قرار است طی سال ۱۴۰۲ در قالب مدلهای دستی و اتوماتیک به صورت ساده و آپشنال (جمعا چهار تیپ) به بازار ایران راه پیدا کند. در مورد قیمت سایپا اطلس هنوز نمیتوان به طور دقیق اظهارنظر کرد، اما میتوان اینطور حدس زد که حداقل قیمت نسخه ساده سایپا اطلس با گیربکس دستی حدود ۲۰ درصد گرانتر از کوییک خواهد بود.
به همین دلیل، برای داخل خودرو داشبورد کاملاً جدیدی طراحی شده که به لطف تریم دورنگ مشکی و کرم، هم زیباتر و هم لوکستر از قبل به نظر میرسد. البته در تیپ پایه بنام S که هنوز به بازار عرضه نشده، خبری از این تریم دورنگ نیست و این ویژگی فقط در تیپهای G و E ارائه میشود. خودرو اطلس جدیدترین محصول اقتصادی گروه خودروسازی سایپا محسوب میشود که با عرضه این محصول به بازار در اواخر سال ۱۴۰۲، امکان ثبت نام سایپا برای مشتریان فراهم شد. این خودرو با توجه به قیمت مناسب، مزایای جذاب و ویژگیهایی که دارد، مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است. سایپا اطلس، تنها در بخش سپرهای جلو و عقب و چراغها با خودروی کوییک متفاوت است. اما اگر بخواهیم طراحی جلوی آن را بررسی کنیم، طرح جلوپنجره از پوزه کوسه الهام گرفته شده که نسبت به کوییک زیباست، اما چراغهای جلو با چراغهای خودروی سهند که از دیگر خودروهای جدید سایپا بوده، مشترک است.
طبق گفتههای آقای مصدقی، اطلس در چهار تیپ تولید میشود؛ دو تیپ با گیربکس دستی ساده و آپشنال و دو تیپ با گیربکس اتوماتیک ساده و آپشنال. کیفیت ساخت خودرو اطلس بسیار مورد توجه بوده و در این راستا، نفوذ صدای موتور به داخل کابین کاهش یافته است. سایپا اطلس جدیدترین محصول گروه خودروسازی سایپا است که بر اساس پلتفرم X200 ساخته شده و در رده اقتصادی بازار قرار می گیرد.
این موتور با وجود برخی تغییرات، قادر به ارائه شتاب و سرعت مطلوب نیست و در مقایسه با رقبا، عملکرد ضعیفی دارد. سایپا اطلس با تنوع تیپها، از S به عنوان مدل پایه و ارزانترین تا E به عنوان فولترین و گرانترین تیپ، گزینههای مناسبی را برای خریداران فراهم میآورد. تمامی جزئیات و عناصر طراحی شده در این قسمت بهسرعت ما را به یاد کپچر میاندازند. علاقه طراحان به استفاده از خطوط و زوایای تیز در فرم چراغها، جلوپنجره و سپر، یادآور طراحی ساینا است. این عدم هماهنگی بین این عناصر و فرمهای نرم بدنه، بهویژه در نمای جانبی، ممکن است آزاردهنده باشد. با وجود اینکه در طراحی کوییک تا حدودی این نقصها برطرف شده بود، عدم بهبود در بروزرسانی جدید اطلس بهعنوان یک پسرفت در نظر گرفته میشود که نمیتوان بهراحتی از آن چشمپوشی کرد.
چراغهای دو تکه جدیدی را در عقب اطلس میبینیم و در صندوق نیز از نو طراحی شده است. محل قرارگیری پلاک روی در صندوق کوییک قرار داشت، در اطلس جابهجا شده و به زیر در صندوق منتقل شده است. در کل نمای عقب اطلس طرحی متفاوت با نمای جلو دارد و بیشیله پیلهتر طراحی شده است. اگر از کنارهها به سایپا اطلس نگاه کنید، همان کوییک را خواهید دید، با این تفاوت که قاب آینههای جانبی نو نوار و راهنمادار شده است.
حدود سه سال پیش اعلام شد خودروی جدیدی با نام سایپا اطلس که قرار است نسخه فیسلیفتی از کوییک باشد، توسط این شرکت عرضه شود. حال با نزدیک شدن به تاریخ عرضه این خودرو، شرکت سایپا مشخصات و تصاویر بیشتری از اطلس منتشر کرده و تیپهایی که قرار است از آن عرضه شود را توضیح داده است. حداکثر توان موتور اطلس ۹۲ اسب بخار و ۱۳۷ نیوتن متر گشتاور اعلام شده که کمی نسبت به کوییک و ساینا قویتر است. اما اگر وضعیت طوری باشد که نتوان محصولات جدید را با قیمت متعادل خریداری کرد، آن وقت مانعی برای خرید این محصول قدیمی بهروز شده سایپا وجود نخواهد داشت. از جمله امکانات رفاهی این خودرو میتوان به تهویه مطبوع و صندلیهای تاشو اشاره کرد که به راحتی سرنشینان کمک میکند.
سایپا برای اولین بار اطلس را به صورت کامل در نمایشگاه تحول صنعت خودرو (تهران 1401) معرفی کرد و سپس فروش این خودرو را از اوایل سال 1402 در سامانه یکپارچه آغاز کرد. انتقال قدرت توسط همان گیربکسهای پنج سرعته دستی و شش سرعته اتوماتیک CVT صورت میگیرد که قبلاً در کوییک دیدهایم و ترمزهای عقب همچنان در همه تیپها کاسهای هستند. کیفیت ساخت پایین و ایرادات مونتاژی یکی از معایب همیشگی محصولات تولید داخل است که میتوان در ماشین اطلس نیز مشاهده کرد. اگرچه سایپا اطلس کابین نو و جدیدی دارد، اما از نظر فضا برای سرنشینان فرقی با دیگر هاچبک سایپا نداشته و ۴ نفر به راحتی میتوانند سوار شوند، البته جای پای ردیف عقب برای افراد متوسط و قد بلند کمی تنگ خواهد بود. حالا طبق تصاویری که بتازگی از کارخانه سایپا به بیرون درز کرده، تولید آزمایشی خودرو اطلس آغاز شده و حتی ممکن است در نیمه اول سال 1400 نیز برای اولینبار رونمایی شود. جلوپنجره با میلههای کرومی عمودی، چراغهای دو تکه عقب، قطعه دیفیوزر مانند زیر سپر عقب و…، از مشخصههای ظاهری نسبتا زیبای این محصول جدید سایپا به شمار میروند.
هدف ما در این مقاله، تحلیل دقیق مزایا و معایب سایپا اطلس است تا به خریداران کمک کنیم تا تصمیمی هوشمندانه در خصوص خرید این خودرو بگیرند. با توجه به نیازهای مختلف خریداران و شرایط بازار، بررسی جامع این خودرو میتواند به انتخابی آگاهانه و مناسب منجر شود. آیا سایپا اطلس واقعاً گزینهای مناسب برای شماست یا بهتر است به دنبال گزینههای دیگری بگردید؟ در ادامه به این سوالات پاسخ خواهیم داد.
با این حال، قیمت بالاتر نسبت به کوییک ممکن است نقطه ضعفی در مقابل این رقیب ارزان تر باشد. سایپا موتور قدیمی خود را بهروزرسانی کرده اما خودرو همچنان در همان رده محصولات پیشین قرار دارد. درمجموع، اطلس در تیپ G امکانات و تجهیزات قابلتوجهی را برای خودرویی در این کلاس ارائه میکند و ارتقاء خوبی نسبت به کوییک داشته است.
افزایش ابعاد ظاهری ماشین اطلس موجب شده تا امکان تغییراتی در اندازههای داخلی نیز فراهم شود. بدین ترتیب صندوق هاچبک جدید سایپا ۲۸۵ لیتر گنجایش خواهد داشت، در صورتی که ظرفیت فضای بار کوییک فقط ۲۲۶ لیتر است. علاوه بر این، اطلس جی به صندلی عقب تاشو مجهز شده که با جمع کردن آنها میتوان به فضای بار بزرگتری دسترسی پیدا کرد. تیپهای G و E، به عنوان مدلهای رده بالای اطلس، همانند کوییک R و کوییک R پلاس با بدنه دو رنگ عرضه خواهند شد و سقف، قاب آینههای جانبی و قاب دور مهشکنهای جلو رنگ متفاوتی با دیگر اجزای بدنه دارند. با وجود اینکه محصول جدید سایپا با نام اطلس معرفی شده است، اما خودرو کاملا جدیدی نیست و فیس لیفت کوییک محسوب میشود. نمای کلی اطلس، همان حالت کوییک را حفظ کرده و فقط طراحان تلاش کردهاند تا چهرهای تهاجمیتر و بهروزتر ایجاد کنند و در این کار موفق بودهاند.
نمای جلویی این خودرو با جلوپنجره بزرگ و چراغهای جدید، چهرهای تهاجمی و جذاب به آن بخشیده است. سپر جلو به خوبی با طراحی جدید هماهنگ شده و به نتیجهای متوازن و چشمنواز منجر شده است. در نمای عقب، تغییراتی همچون چراغهای دو تکه و طراحی جدید صندوق خودرو، زیبایی بیشتری نسبت به مدلهای قبلی ایجاد کردهاند. این طراحی به وضوح نشاندهنده تلاش سایپا برای رقابت با برندهای بینالمللی و جذب نظر جوانان و خانوادهها است.
نمای عقب و جلو ماشین اطلس با تغییراتی که سایپا در طراحی چراغ ها، جلوپنجره سپر داده است این ماشین را فرسنگ ها دور تر از همزاد فیس لیفت نشده آن یعنی کوییک قرار داده است. متریال و طراحی داخل کابین ماشین اطلس سایپا نیز نسبت به کوییک پیشرفت چشمگیری داشته است. نمایشگر ایستاده دورنگ در وسط داشبرد طرح جدید خودرو اطلس یکی از جلوه های متمایز این ماشین از خودرو کوییک می باشد.
سایپا اطلس به طور کلی در دو تیپ ۱ و ۲ به تولید می رسد و بصورت دقیق تر در ۴ تریم تیپ S، تیپ E، تیپ G و تیپ L عرضه می شود. تیپ های S و G نمونه های دنده دستی هستند و تیپ های L و E به جعبه دنده CVT مجهز می شوند. نسخه های E و G فول آپشن هستند و نمونه های S و L به عنوان نمونه های پایه عرضه می شوند. تفاوت اصلی در این تیپ بندی های اطلس به طور خاص در امکانات ایمنی و رفاهی دیده می شود. شما می توانید امکانات تیپ های مختلف این خودرو را بطور کامل در قیمت امکانات رفاهی و ایمنی ببینید. مصرف سوخت سایپا اطلس در شرایط ترکیبی به حدود ۶.8 لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر میرسد که این مقدار در مقایسه با رقبای خود، گزینهای اقتصادی به شمار میآید.
ضعف فنی این شرکت در طراحی و تولید موتورهای جدید موجب شده تا همه محصولات سایپا بعد از پراید، با همان موتور ۱.۵ لیتری M15 به فروش برسند. دومین حدس این است که سایپا اطلس، شاید سومین محصولی باشد که با پلتفرم ملی SP ساخته شده. اگر چنین حدسی درست باشد، ممکن است که با یک خودروی هاچبک، روبرو شویم چراکه سایپا، تاکنون هم نسخه سدان (شاهین) و هم نسخه کراساور (آریا) را با پلتفرم ملی SP ساخته و فقط نسخه هاچبک آن باقیمانده است. این خودرو نیز مانند تمامی محصولات دیگر سایپا که اخیرا با عنوان فیسلیفت نسخههای قبلی معرفی شده است، از لحاظ بدنه هیچ تفاوتی با کوییک ندارد و اگر از قسمت جانبی به آن نگاه کنید، تقریبا هیچ تفاوتی با کوییک نخواهید دید.
دیدگاهتان را بنویسید