بررسی جادهای ام وی ام X55 پرو: 500 کیلومتر رانندگی در شرایط سخت
با این کار، دور موتور اندکی بالاتر میرود و موتور برای سبقتگیری آماده میشود. از جمله امکانات این ماشین میتوان به تنظیم برقی صندلی راننده در ۶ جهت، تنظیم برقی گودی کمر صندلی راننده در ۴ جهت، دوربین ۳۶۰ درجه HD، دوربین عقب داینامیک، سنسور پارک عقب، نویگیشن، نمایشگر صفحه کیلومتر ۷ اینچی و سیستم صوتی با مانیتور ۱۰ اینچی اشاره کرد. ایکس ۵۵ پرو کراساووری کامپکت با طول ۴۳۱ سانتیمتر و فاصله محوری ۲۶۱ سانتیمتر است. از لحاظ ابعاد، این خودرو شبیه به تیگارد X35 و هوندا وزل وارداتی است و طول آن نسبت به ایکس ۳۳ کراس تنها ۱۰ سانتیمتر بیشتر است.
همانطور هم که گفته شد قیمت خودرو بین ۱و نیم تا ۲ میلیارد تومان تعیین میشود. بنابراین به طور کلی طراحی بدنه و استایل امویام X77 همچنان زیباست و با توجه به طرح چهره مدرن میتواند به راحتی با کراساوورهای میانرده موجود در بازار رقابت کند. به گزارش اقتصادآنلاین، این سری در بازار جهانی و مناطق مختلفی مانند آسیا، آمریکای لاتین و آفریقا عرضه شده و حالا از رکورد فروش یک میلیون نسخه عبور کرده و به یک موفقیت جدید رسیده است. چراغهای عقب هم با یک نوار کرومی به یکدیگر متصل شدهاند که نسبت به مدلهای فعلی سادهتر بوده و دیگر به درون چراغها امتداد نیافتهاند. روی داشبورد و رودریها از پلاستیک نرم و چرم مصنوعی استفاده شده که حس خوبی منتقل میکند اما کیفیت مونتاژ خیلی خوب نیست.
در واقع با توجه به نسبت قدرت به وزن، شتابگیری با این کراساوور کوچک لذتبخش است اما نباید از یاد برد که این ویژگی بیشتر در مسیر مستقیم کارآیی دارد زیرا سیستم تعلیق ساده و نرمX55 پرو برای حرکات مارپیچ یا فرمان دادنهای سریع مناسب نمیباشد. یکی از بزرگترین تفاوتها و موارد مهم در بررسی ام وی ام X55 پرو، بخش گیربکس آن است. این خودرو همچنان گیربکس CVT را در بخش انتقال قدرت دارد اما نوع این گیربکس در مقایسه با نسل اول آن تغییر کرده است.
سپر نیز هماهنگ با جلوپنجره عوض شده و شکل ورودیهای هوا، دیفیوزر و کاسه چراغهای جلو نسبت به X55 معمولی تغییر پیدا کرده است. زمانی که کاپوت ایکس ۵۵ پرو را بالا بزنید، با موتوری مشابه موتور اکثر خودروهای چینی بازار مواجه میشوید؛ یک موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری که به توربوشارژر مجهز شده است. برخلاف نسخه استاندارد ایکس ۵۵ که به گیربکس دوکلاچه مجهز بود، نسخه پرو از گیربکس CVT استفاده میکند تا با فلسفه یک «خودروی اقتصادی» هماهنگتر باشد. مثلاً راندمان خروجی موتور بهبود یافته و حالا از پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژر ماشین چیزی در حدود 156 اسببخار قدرت و 230 نیوتنمتر گشتاور استخراج میگردد که برای وزن حدود 1.4 تنی خودرو کاملاً کافی خواهد بود.
درست است که “چری” بزرگترین خودروساز چین به حساب نمیآید اما بواسطه حضور مستمر و ارائه محصولات متنوع در کشورمان توانسته به جایگاهی بالاتر از کمپانیهای قدر نظیر “سایک موتور” و “فاو” دست یابد و به عنوان یک برند شناختهشده و قابل اعتماد در سرزمینمان مطرح گردد. اگر هم محصولی از آنها داخل ایران شکست خورده باشد، همیشه سعی نمودهاند با ارائه نسخههای اصلاح شده، اوضاع را تغییر دهند و نظر مثبت بازار را یک بار دیگر به سمت خود بازگردانند. حداکثر قدرت موتور ام وی ام X77 برابر با ۱۵۰ اسب بخار است که حدود ۳ واحد نسبت به تیگو 7 افزایش نشان میدهد، ولی مقدار گشتاور آن تغییر نکرده و روی ۲۱۰ نیوتن متر ثابت مانده است. بنابراین میتوان انتظار داشت که شتاب و چابکی این خودرو نسبت به تیگو ۷ نسل اول چندان تغییر نکرده باشد و بهطور کلی میتوان شتاب صفر تا صد حدود ۱۰.۵ ثانیه را از این کراساور جمع و جور مدیران خودرو انتظار داشت.
این خودرو به عنوان یکی از مدلهای شاخص مدیران خودرو، نقش محوری در تقویت چهره این برند ایفا کرد. ایکس 55 پرو توانسته است به سطح بالایی از اعتماد در میان مشتریان جهانی دست یابد. جشن گرفتن صادرات یک میلیون دستگاه از مدل ایکس 55 پرو ، نقطه عطفی مهم در تاریخ این خودرو محسوب میشود که نشاندهنده استقبال گسترده از آن در بازارهای بینالمللی است. از زمان معرفی جهانی این مدل در سال 2018 تا به حالا، به لطف کیفیت بالای محصول و جایگاهیابی دقیق در بازار، توانسته است رضایت مصرفکنندگان را در بیش از 70 کشور و منطقه به دست آورد.
هدف ما در پایگاه خبری سبقتآزاد انتشار مقالات تست و بررسی ماشینهای ایرانی و واراداتی موجود در بازار ایران و جهان و نیز مقایسه آنها با یکدیگر است. تا علاقهمندان به خرید خودرو و ماشین بازها بتوانند با آگاهی از فناوری های خودرو، قیمت و اخبار و شرایط فروش خودروها، مشخصات و اطلاعات فنی ماشینها شایستهترین انتخاب را در خرید بهترین خودرو ایرانی و خارجی، وسایل نقلیه و تجهیزات جانبی و آپشن داشته باشند. متاسفانه در آخرین روزهای اسفند 1401 مجددا شرکت مدیران خودرو، قیمت مدلهای 1402 را به ترتیب به یک میلیارد و 220 میلیون تومان و یک میلیارد و 240 میلیون تومان افرایش داد. حال باید دید که با افزایش قیمت خودروهای داخلی در فروردین ماه 1402 قیمت این خودرو مجددا به چه میزانی افزایش خواهد یافت.
در قسمت عقب نیز از چراغهای طرح جدید با فرم پیوسته استفاده شده تا مطابق با گرایشهای روز مورد توجه مشتریان قرار گیرد. البته انتظار داریم که قیمت برخی قطعات ظاهری ایکس 55 پرو بهدلیل سبک طراحی این قطعات قابلتوجه باشد. بهتر است تا در بررسی ام وی ام X55 پرو از توصیف طراحی ظاهری این خودرو عبور کنیم و به اصل مطلب یعنی رانندگی و نحوه عملکرد آن در جاده و خیابان بپردازیم. بااینحال باید یادآور شد که ام وی ام X55 پرو درواقع نسخه فیسلیفت نسل اول خود محسوب میشود. برای بخش تجربه رانندگی، سؤالات متداول کاربران درخصوص این خودرو را پاسخ خواهیم داد تا در تصمیمگیری خرید به آنها کمک کرده باشیم.
در نمای عقب خودرو کمترین تغییرات مربوط به طرح چراغ عقب و دیفیوزر زیر سپر عقب است. نمایشگر بزرگ 10.25 اینچی به حالت ایستاده روی داشبورد شکوه خاصی دارد و استفاده از روکشهای چرمی در قسمت میانی داشبورد، کیفیت کابین را نسبتا بالا برده است. استفاده از نوارهای قرمز رنگ در بخشهای مختلف بدنه جلوهای اسپرت و جوانپسندتر برای این کراساوور کوچک خانوادگی رقمزده است. همچنین در نمای عقب نیز تحولاتی در قسمت زیر سپر عقب و گرافیک داخلی چراغها قابل مشاهده است. جعبه دنده ام وی ام ایکس 55 پرو (X55 pro) در مقایسه با مدل پیشین این خودرو بهکلی عوض شده است.
ماشین جدید که در سایر کشورها با نام چری تیگو ۴ پرو و چری تیگو 5X شناخته میشود، فیسلیفت X55 معمولی است. افزایش قدرت و گشتاور در نسخه پرو در مقایسه با نسل قبلی، به وضوح احساس می شود و لذت رانندگی را بیشتر نموده است. در کنار اهرم تعویض دنده یک صفحه برای شارژ بی سیم گوشی تلفن همراه قرار گرفته است و در قسمت عقب کنسول، دو جالیوانی قرار دارند.
همانطور که در جدول بالا میبینید، مجموعه قوای محرکه ایکس ۵۵ پرو حدود ۱۵۶ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتنمتر گشتاور ارائه میدهد که برای یک کراساوور کوچک و اقتصادی، اعداد جذابی به نظر میرسند. با وجود این، عملکرد ایکس ۵۵ پرو آنچنان درخشان نیست زیرا به حدود ۱۱ ثانیه زمان نیاز دارد تا به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت برسد. البته این را هم در نظر داشته باشید که پژو ۲۰۰۸ وزن کمتر و گیربکس پیشرفتهتری دارد. خودروهایی مانند چری آریزو 6، چری آریزو 5 نیوفیس و ام.وی.ام X33S توربوشارژ، از جمله محصولات مدیران خودرو هستند که دقیقا از همین ترکیب موتور و گیربکس، بهره میبرند. شتاب صفر تا صد ام وی ام X55 پرو نزدیک به 11.5 ثانیه است و با یک باک 55 لیتری، میانگین مصرف سوخت آن در سیکل شهری حدود ۷ لیتر در صد کیلومتر است.
همچنین، صندلی های جلو با گرمکن، آینه های بغل برقی با گرمکن، و روکش چرمی نیز از دیگر ویژگی های رفاهی این خودرو محسوب می شوند. در ابتدا، شماره گذاری این خودروها توسط سازمان استاندارد متوقف شد تا از ایمنی تمامی خودروها اطمینان حاصل شود. با این حال، پس از انجام فراخوان و تعویض اکسل های معیوب در برخی از خودروها، این نگرانی ها برطرف شد و شماره گذاری ایکس ۵۵ پرو از سر گرفته شد. طبق اعلام مدیران خودرو، دیگر مشکلی در این زمینه وجود ندارد و خودروهای تولیدی جدید ایمن و بدون مشکل به بازار عرضه می شوند. از نظر سیستمهای ایمنی، هر دو خودرو شش کیسه هوا، ترمز اضطراری خودکار، کروز کنترل تطبیقی و سیستم حفظ خودرو در بین خطوط را دارند؛ اما ایکس ۵۵ پرو بهدلیل موقعیت رانندگی بالاتر و دید وسیعتر، حس امنیت بیشتری را به راننده منتقل میکند.
در بخش بالای داشبورد می توان نمایشگر لمسی سیستم مالتی مدیا را مشاهده کرد که کیفیت و گرافیک قابل قبولی داشته و آپشنی کاربردی به حساب می آید. همانند رودری ها بخش هایی از قسمت های میانی داشبورد به رنگ قرمز در آمده و موجب هماهنگی بیشتر در طراحی داخل کابین شده است. همچنین استفاده از پلاستیک پیانویی نیز به کمک طراحی این بخش آمده و طراحی خوب این قسمت را تکمیل کرده است.
چری تیگو ۵x در سال ۲۰۱۷ وارد بازار چین شد و سپس توسط مدیران خودرو در سال ۱۳۹۸ با نام ایکس۵۵ به دست مشتریان ایرانی رسید. چری تیگو 5x در سال ۲۰۱۷ وارد بازار چین شد و سپس توسط مدیران خودرو در سال ۱۳۹۸ با نام ایکس55 به دست مشتریان ایرانی رسید. در بازار خودروهای چینی، چری آریزو ۶ پرو و فونیکس ایکس ۵۵ پرو، دو گزینه پرطرفدار هستند که هرکدام ویژگیهای منحصربهفردی دارند.
اگر بهتازگی این خودرو را خریداری کردهاید، لازم است تا مدتی را با آن در مسیرهای خلوت رانندگی کنید تا محدودیتهای خودرو را بهخوبی بشناسید. تا زمانی که راننده پا را تا انتها روی پدال گاز فشار ندهد، دور موتور در سطح پایین نگه داشته میشود و بنابراین صدایی به درون کابین نفوذ نمیکند. در این شرایط، فاصله کوتاهی بین فشردن پدال گاز و آغاز شتابگیری خودرو وجود دارد. این فاصله (که معمولا حدود ۱ یا ۲ ثانیه است) در مسیرهای بزرگراهی مشکلی ایجاد نمیکند. در این شرایط، پیش از آغاز سبقت میتوانید گیربکس را در وضعیت دستی (M) قرار دهید و با توجه به سرعت خودرو و دور موتور، یک یا دو دنده معکوس کنید.
در مجموع باید گفت که نمای داخلی این محصول در مقایسه با قبل روندی رو به رشد و مثبت را طی کرده که قطعا موجب ارتقای جذابیت آن خواهد شد. همچنین اگر بخواهید مسافتی نزدیک به ۱۰۰ کیلومتر را در حالت ترکیبی با ام وی ام X77 بپیمایید، احتمالا تحت شرایط استاندارد حداقل به ۶.۷ لیتر بنزین نیاز خواهید داشت که این رقم در شرایط ایدهآل است و در واقعیت به بالای ۷.۵ لیتر هم میرسد. سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است. شبکههای اجتماعی دیجیاتو سریعترین روش دسترسی به اخبار فناوری، علم و خودرو است.
مدیران خودرو از اواسط آذر ماه سال 1401، مدل جدیدی از X55 Pro را به بازار عرضه کرد، این مدل جدید علاوه بر امکانات مدل قبلی به شارژر وایرلس وایربگ های جانبی نیز مجهز شده تا این خودرو از این تاریخ به بعد، با 6 کیسه هوا به بازار عرضه شود. این تغییر را نمی توان یک جهش برای این خودرو دانست چرا که استفاده از جعبه دنده ضریب متغیر حداقل با ظاهر اسپرت تر X55 پرو نسبت به تیپ قبلی منافات دارد.لازم به ذکر است که قدرت تولید شده توسط جعبه دنده CVT آن به چرخ های جلو منتقل میشود. مدیران خودرو ام وی ام X55 Pro را در دو تیپ IE و اسپرت به بازار ایران عرضه میکند، که تفاوت های این دو تیپ تنها در رنگ بندی بدنه است، در تیپ IE سقف و ستون ها همرنگ بدنه است و در تیپ اسپرت، سقف و ستون های خودرو مشکی رنگ شده اند. با وجود حرکات عرضی زیاد، سیستم کنترل پایداری ام وی ام X55 پرو عملکرد مناسبی دارد و بهخوبی خودرو را در کنترل شما نگه میدارد. درواقع میتوان گفت که رانندگی با ایکس 55 پرو بیشتر از آنکه به راندن کراساوور شباهت داشته باشد، به راندن هاچبک کراس شباهت دارد.
طراحی کابین ایکس ۵۵ پرو شباهتهای زیادی به تیگو ۷ پرو دارد و مشابه آن، رگههایی از طراحی داخلی محصولات BMW را نشان میدهد. المانهای قرمزرنگ طراحی خارجی به فضای داخلی هم راه پیدا کرده و هماهنگی خوبی ایجاد کردهاند. نمایشگر ۱۰.۲ اینچی به سبک محصولات نسل قبل بامو روی داشبورد قرار گرفته و زیر آن هم دریچههای تهویه مطبوع و دکمه استارت دیده میشود.
به طور کلی طراحی MVM X55 PRO به نسل قبلی خود وفادار بوده و در بخش طراحی ظاهری شاهد تغییرات اندکی نسبت به نسل قبلی این خودرو هستیم. طراحی نمای جلو ام وی ام ایکس ۵۵ پرو از الگو های طراحی روز پیروی نمی کند و به طور کلی ظاهر به نسبت ساده ای در این نما دارد. چراغ های اصلی این خودرو درون قاب چشمی شکلی قرار گرفته و طراحی به نسبت قدیمی دارد. جلوپنجره بزرگ این خودرو طراحی کهکشانی دارد که این روزها به امضای محصولات گروه مدیران خودرو بدل شده است.
شرکت مدیران خودرو سعی کرده تا با ارائه امکانات جدیدتر، سطح رفاه کاربران این محصول را به نسبت سال گذشته افزایش دهد. در این راستا نمایشگر ۲۵/۱۰ اینچی جدید به کابینه اضافه شده و از ترمز پارک برقی، اتوهلد و شیفتر تعویض دنده الکتریکی هم بهره برده شده است. با ورود به کابین ام وی ام X55 پرو، تغییرات گسترده و جذابی در مقایسه با نسخه قبلی به چشم می خورد. داشبورد با خطوط افقی باریک و چیدمان مینیمالیستی طراحی شده که زیبایی و مدرنیته را به نمایش می گذارد. نمایشگر لمسی ۱۰.۲۵ اینچی، در مرکز داشبورد و بالای دریچه های تهویه قرار گرفته و حس مدرن بودن را به کابین می افزاید. در کنار آن، نشانگرهای دیجیتال پشت آمپر و پنل لمسی سیستم تهویه، بر جذابیت بصری و کاربری آسان افزوده اند.
طراحی داخل کابین ام وی ام X55 Pro بسیار شبیه به دیزاین داخل کابین تیگو ۷ پرو بوده و به نوعی نسخه کوچک شده آن به حساب می آید. در بخش رودری های ایکس ۵۵ پرو شاهد استفاده از متریال نرم هستیم که احساس خوبی را به سرنشینان منتقل می کند. جدا از این موارد در بخش رودری از دوخت و خطوط قرمز استفاده شده که با طراحی و دیزاین داخل کابین این خودرو هماهنگ بوده و احساس هیجان را به سرنشینان القا می کند. با وجود اینکه نمای ظاهری ایکس ۵۵ پرو ویژگیهای اصلی مدل قبلی را حفظ کرده، اما در مورد فضای داخلی این گونه نیست و کابین زیر و رو و از نو طراحی شده است.
از دی ماه همان سال این مدل با افزایش قیمت مواجه شد، به نحوی که تیپ IE با قیمت 990 میلیون تومان و تیپ IE SPORT با قیمت یک میلیارد تومان در اختیار مشتریان قرار گرفت. شرکت مدیران خودرو بار دیگر در بهمن 1401، قیمت X55 PRO را افزایش داد و قیمت جدید تیپ IE به یک میلیارد و شصت میلیون تومان و قیمت تیپ IE SPORT به یک میلیارد و هشتاد میلیون تومان رسیده است. اما شباهت ام وی ام X77 با تیگو ۷ تنها از نمای بغل است و چهره قسمت عقب این خودرو به طور کلی تغییر کرده است. اصلاحات صورتگرفته روی چهره، بهویژه با حضور جلوپنجره بزرگ، چراغهای دیلایت نواری و طراحی جدید سپر بسیار مدرن جلوه میکند و هماهنگی قابل قبولی با اتاق پیدا کرده است.
مشخصات فنی و امکانات این خودرو بهغیراز سیستم تعلیق عقب، تقریباً مشابه هستند و حتی کابین این خودرو نیز مشترک است. البته باید توجه داشت که ایکس 55 پرو فاقد سیستم تعلیق مولتیلینک در بخش عقب است و طراحی آن نیز بهاندازه تیگو 7 پرو جذاب نیست. پیشرانه نصبشده روی ام وی ام X55 پرو همانند گذشته، از نوع 1.5 لیتری چهار سیلندر توربوشارژر است. این پیشرانه در طیف گستردهای از محصولات ام وی ام و فونیکس استفاده شده است که با توجه به تنظیمات انجامشده، توان و گشتاور متفاوتی را در هر خودرو ارائه میدهد.
در زمان نگارش این مقاله (خردادماه 1402) قیمت ام وی ام X55 پرو از سوی مدیران خودرو معادل یک میلیارد و 251 میلیون تومان اعلام شده است. اگر قیمت بازار این دو خودرو را نیز مورد مقایسه قرار دهیم، اختلافی در حدود 200 میلیون تومان را مشاهده خواهیم کرد. بنابراین کاربرانی که به مشخصات فنی خودرو بیشتر از سایر موارد اهمیت میدهند، ایکس 55 پرو را برای خرید انتخاب خواهند کرد. در بخش پایانی از بررسی ام وی ام X55 پرو بایستی ارزش خرید این خودرو را بررسی کنیم. ام وی ام X55 پرو درواقع نسخه ارزانتر، سبکتر و سادهتر تیگو 7 پرو بهحساب میآید.
در حال حاضر میتوانید ایکس ۵۵ پرو را در دو تیپ اصلی IE و EXC (اکسلنت) خریداری کنید که نسخه IE امکانات جزئی بیشتری مانند شارژر بیسیم موبایل و ۲ ایربگ پردهای را بیشتر دارد. البته هر دو تیپ IE و اکسلنت دارای یک نسخه اسپرت هم هستند که با تریم دو رنگ مشکی عرضه شده اند و با پسوند اسپرت عرضه شده اند. جالب است بدانید همین موتور گیربکس بر روی نسخه گران تر یعنی فونیکس تیگو ۷ پرو نیز نصب شده است و به طور کلی حس رانندگی و فضای کابین X55 پرو تا حد زیادی به تیگو ۷ پرو نزدیک است و X55 پرو را میتوان نسخه جمع و جور و ارزان تیگو ۷ پرو نامید. ام وی ام X55 پرو دارای یک موتور ۱.۵ لیتری توربو شارژ است که می تواند نهایت قدرت ۱۵۶ اسب بخار و گشتاور نهایی ۲۳۰ نیوتن متر را تولید و از طریق جعبه دنده CVT با ۹ سرعته مصنوعی به چرخ های جلو منتقل کند.
دیدگاهتان را بنویسید