بررسی کامل و تجربه رانندگی بیجینگ X55؛ تلفیقی از فناوری و طراحی نوین چینی + عکس
گروه بایک یکی از بزرگ ترین گروه های صنعتی خودرو در چین است که از سال ۱۹۵۸ کار خود را در این زمینه آغاز کرد. این کمپانی برندها و زیرمجموعه های بسیاری دارد و در تمام رده های خودرو فعالیت می کند. همچنین در سال های اخیر بایک توانسته است با تولید خودروهای برقی با برند Arcfox، سهمی از این رده هم داشته باشد. کمپانی بایک همکاری های مشترک مهمی با کمپانی های بنز و هیوندای در چین دارد و بخشی از تولیدات این دو نشان در چین با همکاری بایک ساخته می شوند.
این کراساوور با طراحی مدرن، فناوریهای پیشرفته و قیمت رقابتی، گزینهای جذاب برای مشتریان جوان و خانوادههای کوچک محسوب میشود. در نمایشگاه خودروی اصفهان مدیران دیار خودرو اعلام کردند که برنامه واردات این خودرو را دارند. از آنجا که این شرکت از جمله شرکت های مورد تأیید وزارت صمت برای واردات خودرو به شمار می رود، احتمالاً این کراس اوور را به زودی در بازار ایران خواهیم دید. بایک X55 یا بایک بیجینگ X55 از جمله محصولات جدید کمپانی چینی بایک است که به زودی توسط دیار خودرو وارد بازار ایران خواهد شد. بایک X55 در مقایسه با لاماری ایما، ۱۰ اسب بخار قدرت کمتر و ۲۰ نیوتنمتر گشتاور بیشتر تولید میکند.
در بیجینگ X55 با یک موتور توربوشارژ تزریق مستقیم TGDi به حجم ۱.۵ لیتر روبرو هستیم که میتواند قدرتی در حد ۱۸۵ اسب بخار و نهایت گشتاور ۳۰۵ نیوتن.متر تولید کند. همچنین مطابق انتظار یک گیربکس دوکلاچه ۷ سرعته خیس یا روغنی (WDCT) وظیفه انتقال نیروی موتور به سمت چرخهای جلو را بر عهده دارد . شرکت دیار خودرو یک کراس اوور سایز متوسط بسیار مدرن و زیبا به نام بیجینگ X55 از تولیدات گروه بایک را به صورت وارداتی در ایران عرضه میکند. بایک موفانگ که در برخی از کشورها آن را با نام بیجینگ X5 میشناسند، یک کراس اوور شاسیبلند تقریباً کامپکت به حساب میآید که نخستین بار در ماه جولای 2022 روانه بازار چین شد. شرکت دیار خودرو این کراساوور چینی را ابتدا به صورت وارداتی و سپس در قالب نسخههای مونتاژی به بازار ایران تزریق میکند تا مشتریان داخلی نیز امکان استفاده از این ماشین چینی را داشته باشند.
از دیگر ویژگیهای طراحی جانبی این خودرو میتوان به دستگیرههای مخفی و رینگهای آیرودینامیک اشاره کرد که زیبایی ظاهری خودرو را افزایش داده و در عین حال به بهبود آیرودینامیک و کاهش درگ کمک میکنند. طراحی شیشهها و ستونها به گونهای انجام شده که نمایی هماهنگ با کل بدنه خودرو ایجاد کند و همین امر باعث افزایش جذابیت این خودرو از همه جهات میشود. بایک X55 دیار خودرو از جمله محصولاتی است که به تازگی کاتالوگ آن توسط دیار خودرو منتشر شده و در وهله اول به صورت یک محصول وارداتی قدم به بازار ایران خواهد گذاشت. گفتنی است گام بعدی در خصوص X55، مونتاژ آن در ایران است که احتمالا با نام تیگارد X55 به بازار عرضه می شود. از آنجا که استقبال از کراس اوور های کامپکت در بازار ایران روند رو به رشدی دارند به نظر می رسد که این خودرو نیز بتواند جایگاه خوبی در میان خودرو ها باز کند. مخصوصا که اگر نسل های مدلهای هیبریدی یا برقی آن وارد بازار شوند از استقبال پر شور تری برخوردار خواهند شد.
بیجینگ X55 به دلیل استفاده از فناوری توربوشارژ و پیشرانه بهینه، مصرف سوخت مناسبی دارد. این کراساوور بهطور میانگین در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۷ تا ۸ لیتر سوخت مصرف میکند، که با توجه به ابعاد و وزن آن رقم خوبی محسوب میشود. بیجینگ X55 از موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ با توان ۱۸۵ اسب بخار و جعبهدنده ۷ سرعته دوکلاچه خودکار بهره میبرد.
این سیستمها به راننده کمک میکنند تا در شرایط بحرانی بهترین عملکرد را داشته باشد و از خطرات احتمالی جلوگیری کند. این خودرو همچنین با سیستم تعلیق مستقل جلو و عقب مجهز است که باعث میشود رانندگی با آن در جادههای مختلف، چه صاف و چه ناهموار، راحت و بدون مشکلی باشد. سیستم ترمز بیجینگ X55 نیز از دیسکهای تهویهشده جلو و عقب بهره میبرد که باعث بهبود عملکرد ترمز و جلوگیری از گرم شدن بیش از حد سیستم ترمز میشود.
از جمله شرکای تجاری بینالمللی و مطرح بایک میتوان به شرکتهای بنز و هیوندای اشاره کرد، این شرکت همچنین تولید بخشی از محصولات این دو شرکت را در کشور چین برعهده دارد. یکی از زیرمجموعههای این شرکت، برند بجینگ است و محصول بجینگ X55 توسط شرکت دیار خودرو برای واردات به کشور ایران انتخاب شده است. در نمای عقب بایک X55 چراغ های کشیده و تمام ال ای دی را داریم که در وسط با یک قطعه پلاستیکی مشکی رنگ به هم متصل می شوند. در بالا یک اسپویلر اسپرت را می بینیم و در قسمت پایین سپر به صورت دورنگ طراحی شده است و اسپویلری تیره رنگ در پایین آن دیده می شود.
بایک X55 با ورود به بازار ایران در مقابل رقبایی نظیر فونیکس FX پریمیوم، لاماری ایما و چانگان Uni-T قرار می گیرد. با وجود اینکه برند بایک یکی از قدیمی ترین برند های چینی در دنیا و بسیار معتبر است، اما به علت عرضه نادرست هیچ گاه نتوانسته در ایران به موفقیت برسد. خودروی بیجینگ X55 نیز با وجود شایستگی ها، راه سختی برای مقابله با FX و لاماری در پیش دارد و احتمالا سیاست های شرکت عرضه کننده سهم زیادی در موفقیت یا عدم موفقیت این خودرو در ایران خواهد داشت.
در نهایت، بیجینگ X55 نشان میدهد که صنعت خودروسازی چین به سرعت در حال پیشرفت است و میتواند محصولاتی با کیفیت جهانی تولید کند. این خودرو نماد تلاش چینیها برای ورود به بازارهای جهانی و رقابت با برندهای معتبر است. کابین بایک X55 نیز کاملا آینده نگر بوده و طراحی متفاوتی با سایر خودرو های موجود در بازار دارد؛ شرکت سازنده در نمای مقابل راننده از یک فرمان D کات استفاده کرده که در پشت آن یک تبلت کوچک به عنوان کلاستر قرار گرفته. یک تبلت دیگر نیز به صورت جداگانه در قسمت میانی داشبورد سیستم اطلاعات و سرگرمی خودرو را در اختیار سرنشینان قرار می دهد.
سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است.
حالت کشیده و داسیشکل چراغهای دیلایت جلو، فرمی نسبتاً خشن اما دوستداشتنی به چهره این ماشین شهری خانوادگی بخشیده است. شتاب گیری سریع این خودرو از جمله امتیازاتی است که در شرایط مورد نیاز نظیر سبقت ها و غیره می توان به آن به عنوان یک امتیاز مثبت اشاره کرد. البته که موتور توربوشارژ این خودرو در کنار گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه موجب شده که بهینه سازی هایی در مصرف سوخت روی خودرو باشد که باز هم در عین حال رقم های گزارش شده تامل برانگیز است. این خودرو دارای ۶ کیسه هوا است که به صورت جانبی، پرده ای و برای سرنشینان جلو تنظیم شده است..
قابلیت تاشدن صندلیهای عقب، انعطافپذیری فضای بار را افزایش میدهد و امکان حمل وسایل بزرگتر را فراهم میکند. گروه خودروسازی بایک (Beijing Automotive Industry Company) با بیش از شصت سال سابقه، یکی از پیشگامان صنعت خودروسازی چین محسوب می شود. این شرکت با همکاری های بین المللی با غولهای صنعت خودرو مانند هیوندای و مرسدس بنز، توانسته دانش فنی و طراحی خود را به طور چشمگیری ارتقا دهد.
در مجموع، طراحی این کراس اوور بسیار نوآورانه و مدرن است و می توان گفت نسبت به دیگر چینی های بازار ایران در رده ای بالاتر قرار می گیرد. نکته ای که در خصوص نمای عقب این خودرو به چشم می آید، شباهت نسبی آن با محصولات پژو است. این کراس اوور تک دیفرانسیل چینی به یک موتور چهارسیلندر ۱.۵ لیتری توربوGDi و گیربکس اتوماتیک دوکلاچه تر مجهز شده است. حداکثر قدرت موتور بیجینگ X55 نزدیک به ۱۸۵ اسب بخار و ۳۰۵ نیوتنمتر گشتاور است و شتاب صفر تا ۱۰۰ کمتر از ۸ ثانیه را برای این خودرو به دنبال میآورد. سیستم تعلیق مستقل مکفرسون در جلو و مالتیلینک در قسمت عقب وظیفه حفظ پایداری و کیفیت سواری این ماشین چینی شاسیبلند را عهدهدار شدهاند. اتصال تلفن بیسیم و شارژ بیسیم نیز از امکانات مدرن این خودرو است که به شما این امکان را میدهد تا در حین رانندگی به راحتی تماسها را مدیریت کنید و گوشی خود را بدون نگرانی از شارژ کردن در دسترس داشته باشید.
سقف و بدنه دورنگ، آینه های کناری مشکی، دستگیره های مخفی شونده، رینگ های ۱۹ اینچی و چراغ های عقب بههم پیوسته از جمله دیگر ویژگی های ظاهری بایک X55 به شمار می آیند. بیجینگ X55 از سیستم فرمان برقی با دقت بالا و حالتهای رانندگی مختلف برخوردار است، که تجربه رانندگی راحت و دقیقی را ارائه میدهند. فضای پاها در ردیف عقب قابل قبول است، که میتواند تا چهار سرنشین بزرگسال را به راحتی در خود جای دهد. در زیر آنها ورودیهای هوای بزرگی قرار دارند که علاوه بر زیبایی، به بهبود آیرودینامیک خودرو کمک میکنند. طراحی کابین بسیار مدرن انجام شده است و الهام از طراحی های مرسدس بنز و برند پژو را تا حدی می توان در المان های داخلی دید.
سیستم تعلیق مستقل مکفرسون در جلو و مالتیلینک در قسمت عقب وظیفه حفظ پایداری و کیفیت سواری این ماشین چینی شاسیبلند را عهدهدار شدهاند. بایک X55 که احتمالاً در آینده با نام تیگارد X55 در قالب نمونههای مونتاژی نیز در ایران حاضر میشود، از یک دستور پخت مشابه بیشتر خودروهای چینی در ایران پیروی میکند تا بنزین دریافتی خود را به انرژی حرکتی چرخها تبدیل کند. بر این اساس باید حدس زده باشید که در این خودرو هم با یک گیربکس دو کلاچه 7 سرعته اتوماتیک در کنار پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوشارژ تزریق مستقیم طرف هستیم.
با این ترفند، ادوات پلاستیکی و سیاهرنگ نصب شده داخل سپر، از دید مخاطب پنهان میشوند تا صرفهجویی اقتصادی، کمتر به چشم برسد. ظاهرا هوای مورد نیاز پیشرانه و سیستم خنککننده از طریق شکاف زیر سپر فراهم میشود؛ اما فضای بین چراغهای جلو بسته است. باتوجه به اینکه خط لبهی کاپوت نیز با فاصله از گوشهی چراغها، در دید بیننده قرار دارد؛ نمیتوان X55 را خالی از ایرادات طراحی دانست. چراغهای باریک همسطح بدنه با حذف جلوپنجره و حجمدهی چشمنواز، بایک X55 را مدرن و جذاب جلوه میدهد. این خودرو، البته طراحی هماهنگ با استانداردهای جهانی ندارد اما به عنوان یک کراساور چینی، برای رقابت با محصولات همکلاس ساخت چانگان و دانگفنگ (مثل یونیT و لارماری ایما) قابل قبول است. دیار خودرو در تلاش است تا مونتاژ محصولات بایک در ایران را برای مدلهای مختلف انجام دهد.
طراحان بایک با الهام از مفاهیمی چون «شکوه»، «رویا» و «زیبایی پایتخت»، خودرویی را خلق کرده اند که در آن هویت فرهنگی چین به زبانی جهانی ترجمه شده است. چراغهای جلو که به طور خاص برای این مدل طراحی شدهاند، با ترکیب خطوط تیز و جذاب، جلوهای داینامیک و آیندهنگر دارند. این چراغها با استفاده از تکنولوژی LED، نور بسیار واضح و دقیقی را به جاده میتابانند که علاوه بر زیبایی، به بهبود دید در شب نیز کمک میکند.
در زمینه ایمنی، بیجینگ X55 از فناوریهای پیشرفتهای همچون ترمز اضطراری خودکار، هشدار تصادف، سیستم پایش فشار تایرها و سیستم کروز کنترل تطبیقی بهره میبرد. همچنین، دوربین 360 درجهای که در این خودرو تعبیه شده است، کمک میکند تا راننده دید کاملتری از اطراف خودرو داشته باشد و در شرایط پارک یا تغییر مسیر دقت بیشتری داشته باشد. در صندلی ردیف عقب فضای زیادی وجود دارد، بنابراین افراد بلندقد چه از نظر پا و چه از نظر میزان فضای سر با مشکل خاصی روبرو نخواهند بود. نکته منفی در مورد فضای داخل بایک بیجینگ X55 دیار خودرو گنجایش محدود صندوق عقب است که تنها ۳۵۰ لیتر جا برای وسایل سرنشینان ارائه میدهد و اصلا توان رقابت با محصولاتی مثل فیدلیتی پرایم ۷ نفره را ندارد. به جز این مورد در حال حاضر نمیتوان عیب و ایراد دیگری به کابین زیبای بایک بیجینگ X55 دیارخودرو نسبت داد.
با این حال مواردی مانند دستگیره های مخفی شده در درب که با نزدیک شدن به خودرو از جای خود خارج می شوند و آینه های نصب شده روی درب، باعث جذابیت بصری این نما شده اند. در نمای جلو طراحان بایک از چراغ های اصلی داخل سپر و یک دی لایت باریک در قسمت بالایی استفاده کرده اند. یک جلوپنجره فریم لس به همراه یک خط نازک که دی لایت های جلو را به همدیگر متصل کرده اند نمای جلو این خودرو را تکمیل کرده اند. در نمای عقب شاهد چراغهای دوگانه با گرافیک شبیه به چراغهای جلو، اسپویلر سقف و دیفیوزر عقب اسپرت هستیم.
علاوه بر این، سیستم ناوبری دقیق و به روز، کمک میکند تا راننده بدون مشکل به مقصد خود برسد و از زمان سفر خود لذت ببرد. بیجینگ X55 با طراحی جدید خود که به وضوح تحت تأثیر زبان طراحی مدرن برند بایک قرار دارد، به عنوان یک کراساوور خوشساخت و جذاب به نظر میآید. طراحی بدنه این خودرو با استفاده از خطوط صاف و منحنیهای ظریف، ظاهری شیک و جذاب ایجاد کرده است که به خوبی از دیگر مدلهای بایک متمایز است.
از طریق صفحه نمایش بزرگ و عریض مالتی مدیا بسیاری از آپشن های خودرو از جمله سیستم تهویه مطبوع قابل کنترل است. کلاستر خودرو به صورت جداگانه با ابعادی نسبتا جمع و جور روبرو راننده تعبیه شده و کنسول میانی هم جدا از داشبورد است. در نمای عقب، طراحی چراغهای دوگانه با گرافیک جدید که به طراحی چراغهای جلو شباهت دارد، به خودرو هماهنگی بیشتری میبخشد.
در نمای جلو، این خودرو با جلوپنجرهای بزرگ و هلالی شکل که در آن خطوط افقی به چشم میخورند، نمایی قوی و برجسته ایجاد کرده است. بازار خودروهای کراس اوور در ایران و جهان روز به روز رقابتی تر می شود و X55 با ویژگی های فنی خود، توانسته توجه بسیاری از علاقه مندان به خودروهای شاسی بلند را به خود جلب کند. این خودرو نشان می دهد که چین دیگر تنها یک تولیدکننده ارزان قیمت نیست، بلکه می تواند محصولاتی با کیفیت و طراحی جهانی تولید کند.
در مقایسه بایک X55 با لاماری ایما با قیمت بازار برابر، این خودرو امکانات رفاهی و ایمنی بیشتری فراهم خواهد کرد تا موفق به جذب مخاطب شود. فونیکس FX با ابعاد جمع و جورتر و فونیکس تیگو ۷ پرو پریمیوم با ابعاد مشابه اما پیشرانه ضعیفتر هم در همین بازه قیمتی قرار میگیرند اما از مزیت شناختهتر بودن و خدمات پس از فروش بهتر سود میبرند. نمایشگرهای بزرگ، مهمترین تفاوت X55 با دیگر کراساورهای مونتاژ ایران را نشان میدهند. فرمدهی داشبورد و خروجی هوا نیز، حس یک خودروی مدرن را به خوبی برای X55 فراهم میکنند. مدل LV2 فاقد برخی امکانات مانند کروز تطبیقی، پرده کناری و صندلی برقی عقب است. مدل LV1 نیز علاوه بر LV2، صندلی راننده دستی دارد اما سنسور پارک جلو در آن نصب شده است.
در بالا یک اسپویلر اسپرت را شبیه به چانگان یونی تی می بینیم و در قسمت پایین سپر به صورت دورنگ طراحی شده است و اسپویلری تیره رنگ در پایین آن دیده می شود. چراغهای کشیده عقب به همراه طرح متعارف سپر عقب نیز تکمیلکننده زیبایی ظاهری این ماشین چینی به حساب میآید. در مجموع باید گفت که طراحی بدنه بیجینگ X55 نسبت به بسیاری از هموطنانش منطقی و ایدهآلتر به نظر میرسد و دیگر اثر پررنگی از خلاقیتهای نچسب طراحان چینی روی نمای بیرونی این ماشین دیده نمیشود. تجربه رانندگی با بیجینگ X55 به عنوان یک کراساوور متوسط، یکی از جذابترین ویژگیهای این خودرو است که ترکیبی از راحتی، دقت در هدایت و شتابگیری مطلوب را به راننده ارائه میدهد. این خودرو با سیستمهای پیشرفتهای که در اختیار راننده قرار میدهد، تجربهای مناسبی را در هر نوع جاده و شرایط رانندگی به ارمغان میآورد.
صوت فوقالعاده با بلندگوهای قدرتمند ۸ اینچی، تجربهی صوتی فوقالعادهای را برای شما به ارمغان میآورد. این بلندگوها همراه با پورت شارژ ۱۲ ولت کابین / صندوق عقب، امکان اتصال دستگاههای مختلف را فراهم میکنند. شیشه بالابر برقی چهار در با یک کلید و سیستم ایمنی، امنیت و سهولت در کار با شیشهها را تضمین میکند. بایک X55، یک خودروی کراس اور شهری است که توسط کمپانی بایک کشور چین به تولید رسیده و قرار است بزودی توسط شرکت سانیار موتور پارسیان و یا دیار خودرو و به صورت وارداتی به بازار ایران عرضه شود. این شرکت که قبلا خودروی بایک X35 را با نام تیگارد X35 در ایران مونتاژ و عرضه کرده بود، اکنون به صورت برادر بزرگ تر محصول خود رفته تا سهم بیشتری در بازار ایران را در اختیار بگیرد. بایک بیجینگ X55 یک کراس اوور کامپکت از سری تولیدات کمپانی بیجینگ اتو بایک محسوب میشود که شرکت تیگاردموتور عرضه آن به صورت وارداتی و مونتاژی به بازار ایران را برعهده گرفته است.
موتور بیجینگ X55 حداکثر میتواند قدرتی نزدیک به ۱۸۵ اسب بخار تولید کند و ۳۰۵ نیوتنمتر گشتاور را به محور ورودی گیربکس تحویل دهد. حاصل این تعامل و همکاری بین موتور و جعبهدنده بایک X55 دستیابی به شتاب صفر تا صد حدوداً ۸ ثانیهای است که باعث رضایت و تا حدی غرور کاذب مالک این خودرو خواهد شد. بایک X55، یک خودروی لوکس و پیشرفته است که با امکانات بینظیر خود، تجربه رانندگی را به یک سطح جدید ارتقا داده است. این خودرو با طراحی زیبا و امکانات فوقالعاده، ترکیبی از تکنولوژی و راحتی را فراهم میکند. یکی از نقاط قوت بایک X55، صفحه نمایشگر لمسی ۱۰/۱ اینچی است که به شما این امکان را میدهد که به راحتی به اطلاعات مختلف دسترسی پیدا کنید.
همچنین، سیستمهای ABS/EBD/EBA/EPB/BOS و Auto Hold توقف خودکار از جمله اقداماتی هستند که به افزایش ایمنی در حین رانندگی کمک میکنند. بایک X7 اما این سوی میدان به مراتب داشبورد و کابین لوکس تری داشته که به عنوان مثال می توان صندلی شاگرد در این محصول مجهز به استراحتگاه زانو نیز هست. در بایک X7 کلاستر X55 صفحه نمایش سیستم مالتی مدیا به صورت یکپارچه بوده و پنل کنترل سیستم تهویه مطبوع هم به صورت تمام لمسی انتهای داشبورد میانی تعبیه شده است.
این خودروها، وزن خالص مشابه در حدود ۱۵۵۰ کیلوگرم دارند و ظاهرا از نظر شتابگیری، تفاوت خاصی برای راننده ایجاد نمیکنند. در بعضی منابع خارجی، قدرت ۱۸۸ اسب بخار و نهایت سرعت ۲۰۰ کیلومتر برساعت برای X55 عنوان شده است. تنوع محصولات بایک در بازار چین، انواع سواری، وانت، شاسیبلند و هاچبک با پیشرانهی بنزینی و هیبریدی و تمام برقی را شامل میشود. حدود ۱۵ سال پیش، خودروهای اقتصادی بایک، شامل سابرینا (E150) و X25 توسط دیار خودرو در ایران عرضه شدند اما موفقیت چندانی از نظر تجاری به دنبال نداشتند. بایک X55 با افتخار به یکی از پیشرفتهترین خودروهای امنیتی در بازار تبدیل شده است، با امکانات و فناوریهای حرفهای که برای حفاظت از شما و سرنشینان شما طراحی شده است.
آنتن باله کوسه به زیبایی خودرو افزوده و سنسور باران و سنسور درب عقب، به شما این اطمینان را میدهند که خودرو به طور هوشمند به محیط اطراف و شرایط هوایی واکنش نشان میدهد. درب عقب برقی با سیستم ایمنی هوشمند نیز از جمله ویژگیهای این خودرو است که تجربهی رانندگی را به یک سطح جدید از ایمنی و راحتی میبرد. بایک X55 دارای یک موتور توربوشارژر GDi ۱.۵ لیتری است که قادر است قدرتی برابر ب ۱۸۵ اسب بخار ایجاد کند. بایک X55 داخل کابین خود میزبان یک طراحی مینیمال بوده و در آن سعی شده تا استفاده از کلید های فیزیکی به حداقل برسد.
یکی از ویژگیهای مهم این خودرو راحتی و آرامش در داخل کابین است، که به لطف عایقبندی خوب آن فراهم میشود. این ویژگی در سفرهای طولانی و در جادههای پر سر و صدا راحتی سرنشینان را افزایش میدهد. همچنین، صندلیها با طراحی ارگونومیک و تنظیمات متعدد، راحتی بیشتری را فراهم میکنند، تا راننده و سرنشینان مسافتهای طولانی را بدون احساس خستگی طی کنند.
اگر بخواهیم به طور دقیق تر این خودرو را بررسی کنیم باید بگوییم که این خودرو یک کراس اوور شاسیبلند تقریباً کامپکت است که نخستین بار در ماه جولای ۲۰۲۲ روانه بازار چین شد. این خودرو در کشورهای اروپایی نظیر هلند و ایتالیا هم عرضه میشود و اولین خودروی بنزینی است که از سیستم عامل هارمونی شرکت هوآوی در سامانه مالتیمدیای خود بهره میبرد. بایک X55 دیار خودرو به پیشرانه اختصاصی گروه بایک مجهز است که ۱.۵ لیتر حجم دارد و فناوری توربوشارژر و GDi در آن دیده می شود. این پیشرانه ۱۸۵ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۳۰۵ نیوتن متر تولید می کند و جعبه دنده ۷ سرعته اتوماتیک دو کلاچه تَر (W-DCT) توان را به چرخ های جلوی بایک X55 می رساند. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت این کراس اوور چینی در حالت ایده آل حدود ۷.۸۴ ثانیه اعلام شده است.
بایک X55 در شروع حرکت شتابگیری خوبی دارد و تعویض ها نیز به درستی صورت می گیرند. هنگامی که با سرعت بالا وارد پیچ ها می شویم، خودرو کمی کش می آید، اما عملکرد سیستم کنترل پایداری درست و دقیق است. البته این مورد را باید ذکر کنیم که سطح فشار روی خودروها در پیست به نسبت استفاده روزمره و عادی، به حد قابل توجهی بالاتر است. این یعنی عملاً در شرایط عادی و رانندگی روزمره، بسیاری از موارد مطرح شده را تجربه نخواهید کرد. بیجینگ X55 به عنوان نماینده نسل جدید خودروهای چینی نشان میدهد، که این کشور از یک تولیدکننده مقلد به یک عنصر نوآور در صنعت خودرو تبدیل شده است.
در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد. با این حال مصرف سوخت ترکیبی این خودرو در ۱۰۰ کیلومتر برای یک خودرو در این سال به میزان ۷.۲ لیتر تقریبا زیاد است. تریم داخلی بایک X7 هم برخلاف برادرش به صورت دو رنگ بوده و استفاده از چرم مصنوعی و سافت تاچ در بخش های مختلف اتاق به وفور دیده می شود. همین موارد باعث شده تا بایک X7 بیشتر برای خانواده ها و افرادی که به دنبال یک خودروی لوکس هستند مناسب باشد.
بیجینگ X55 با کمک زبان طراحی مدرن بایک به عنوان یک کراساوور زیبا و جذاب خودنمایی میکند. در طراحی بدنه از خطوط صاف و منحنیهای ظریف استفاده شده است که آن را از سایر مدلهای بایک متمایز میکند. در نمای جلو شاهد جلوپنجرهای بزرگ و هلالیشکل با خطوط افقی هستیم که هویتی منحصر به فرد به X55 بخشیده است. اسب بخار فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ با محور تست و بررسی ویدیویی خودروها آغاز کرد. این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد.
همچنین تریم داخلی نیز طراحی اسپرت و پویایی داشته و در مجموع می توان گفت که بایک X55 گزینهای بسیار مناسب برای جوانان محسوب می شود. با ورود به کابین دو محصول بایک بیشترین تفاوت میان این دو محصول دیده شده و اصلا وجود تمایز در کابین این دو محصول سبب شده تا هر کدام به درد قشر خاصی بخورد. البته نکات مشترکی نیز همچون متریال به کار رفته با کیفیت بالا و فضای کابین میان این دو برادر چینی وجود دارد. X55 در نمای جلو بخاطر به کار رفتن چراغ های اصلی داخل سپر کمی بروزتر و اسپرت تر از X7 بوده اما در هر دو محصول جلو پنجره عضوی از سپر جلوست.
دریچههای تهویه مطبوع با فرم بومرنگ که از کنارهها تا مرکز کشیده شدهاند، نشان از توجه دقیق طراحان به جزئیات دارد. این طراحی نه تنها زیبایی بصری دارد، بلکه کارکرد عملی نیز دارد و جریان هوا را به شکل بهینه هدایت میکند. در قسمت زیر چراغهای دیلایت جلو از لامپهای کوچک استفاده شده که به آن چراغ مخفی ستارهای نیز گفته میشود. جلوپنجره نیز به حالت بدون مرز طراحی شده تا تداعیگر جهان هستی و ستارگان آن باشد و به فلسفه طراحی بینهایت این خودرو اشاره کند. ضمن آنکه این جلوپنجره باعث میشود تا چهره ایکس۵۵ شباهت زیادی به خودروهای برقی پیدا کند.
DW/RDP هشدار و جلوگیری خارج شدن از لاین، BSD تشخیص نقطه کور، ترمز AEB شناسایی خودرو و عابر پیاده، HMA کنترل هوشمند چراغ جلو و LKA سیستم حفظ خطوط نیز به افزایش ایمنی و کنترل در رانندگی کمک میکنند. FCW (هشدار برخورد از جلو) و TIA (کروز کنترل تطبیقی هنگام ترافیک) نیز از امکاناتی هستند که به شما در مواقع خطرناک هشدار میدهند و کنترل رانندگی را تسهیل میکنند. بایک بیجینگ X55 به صورت استاندارد از 6 ایربگ بهره می برد (سرنشینان جلو، جانبی، پرده ای) و همچنین برای اطمینان خاطر بیشتر سرنشینان 5 ستاره ایمنی C-NCAP را نیز در رزومه خود دارد. بایک بیجینگ X55 یکی از جدیدترین محصولات کمپانی بایک محسوب میشود که انتخاب آن توسط دیار خودرو بسیار قابل تحسین است.
عایقبندی مطلوب کابین، میزان صدای محیط بیرون را به حداقل میرساند و آرامش داخل خودرو را حفظ میکند. صنعت خودروسازی در دهه های اخیر شاهد تحولات گسترده ای بوده است که در این میان، خودروسازان چینی نقش برجسته ای ایفا کرده اند. بیجینگ X55 یکی از محصولات نسل جدید خودروسازی چین است که نشان می دهد این کشور چگونه توانسته در کمترین زمان ممکن، از تولیدکننده ای تقلیدی به نوآوری در عرصه طراحی و مهندسی خودرو تبدیل شود. واردات این خودرو هنوز در مرحله اولیه آن است و قیمتی برای این خودرو مشخص نشده است اما با توجه به قیمت صادراتی این محصول در بازارهای هدف میتوان چشم اندازی برای قیمت این خودرو در بازار ایران متصور بود. این خودرو در حدود 20 هزار دلار در بازارهایی مانند آفریقای جنوبی عرضه میشود و احتمالا این خودرو بین 1,5 تا 2 میلیارد تومان در بازار کشورمان قیمت میگیرد.
پیشرانه ۱.۵ لیتری به خوبی نسبت به پدال گاز واکنش نشان میدهد و شتاب قابلتوجهی را در اختیار راننده قرار میدهد. این پیشرانه همراه با گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه باعث میشود X55 در شهر و جاده عملکردی سریع و قابل قبول داشته باشد. بازار خودروهای کراساوور در ایران نیز مانند بازارهای جهانی بسیار رقابتی است و X55 نیز توجه بسیاری از مشتریان را به خود جلب کرده است.
این خودرو با پیشرانه توربوشارژ، مصرف سوخت مناسب و سیستمهای ایمنی و سرگرمی پیشرفته، جایگاه مناسبی در بازار ایران به دست آورده است. علاوه بر این، طراحی شیک و فضای داخلی راحت، X55 را به یکی از گزینههای جذاب برای خریداران خودروهای چینی تبدیل کرده است. دو نوع رینگ ۱۷ و ۱۸ اینچ آلومینیوم، صندوق برقی، سانروف پانورامیک، پنل دیجیتال پشت فرمان، نمایشگر ۱۰ و ۱۴ اینچ، همراه با ۱۰ رنگ متنوع برای بدنه قابل سفارش هستند. به کارگیری تعلیق مالتیلینک مستقل در عقب باعث میشود تا پایداری خودرو در قسمت انتهایی افزایش پیدا کند و حس گیجی در هندلینگ آن به حداقل برسد. بایک X55 به یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ مجهز است که می تواند ۱۸۵ اسب بخار قدرت و ۳۰۵ نیوتن متر گشتاور تولید کند.
دیدگاهتان را بنویسید