بررسی خودرو برقی

بررسی خودروهای برقی سامانه یکپارچه؛ هونگچی و هوندا و لونا و EJ7 کرمان موتور مجله پدال

تا زمانی که موتور روشن است، حتی وقتی که خودرو در حالت درجا (آیدل) قرار دارد، سوخت همچنان می‌سوزد. در موتورهای احتراق داخلی، صدها قطعه متحرک با تلرانس‌های دقیق با هماهنگی کار می‌کنند تا موتور به درستی عمل کند. وقتی فرآیند احتراق شروع می‌شود، می‌توانید لرزش‌های ایجاد شده توسط سیستم‌های مکانیکی و هیدرولیکی در خودرو را احساس کنید. این خودروها با سوزاندن سوخت‌های فسیلی (معمولاً بنزین یا دیزل) کار می‌کنند. سوخت با ایجاد حرارت، قسمت‌های مختلف موتور و سایر اجزای سیستم را به حرکت درمی‌آورد تا نیرو به چرخ‌ها منتقل شود.

اینورتر برق مستقیم را که از باتری یا سلول‌های خورشیدی تامین می‌شود، به برق متناوب تبدیل می‌کند. برق متناوب برای راه‌اندازی موتور‌های الکتریکی که چرخ‌های خودرو را می‌چرخانند، لازم است. در این نوع خودروها از تکنولوژی پیل سوختی برای تولید برق استفاده می‌شود. این ماشین‌ها دارای بازده بسیار بالا، صدای بسیار کم و آلایندگی صفر هستند و فقط آب از اگزوز آنها بیرون می‌آید!

ET5 در ایران توسط شرکت نوین ماهان مونتاژ و عرضه می‌شود که با برند نبکا موتور شناخته می‌شود و از طریق همکاری کرمان موتور و گروه مپنا شکل گرفته است. ET5 روی محور جلوی خود یک موتور الکتریکی با ۲۰۱ اسب بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن متر گشتاور دارد و به یک پکیج باطری ۷۲ کیلووات ساعتی مجهز است که شعاع حرکتی ۵۲۰ کیلومتری را فراهم می‌کند. تارا برقی با الهام از خودروهای تسلا، با همکاری ایران‌خودرو و شرکت جتکو طراحی و تولید شده است.

این خودرو مجهز به یک موتور بنزینی 1.8 لیتری و یک موتور الکتریکی با مصرف سوخت ترکیبی حدود 4.1 لیتر در هر 100 کیلومتر است. تویوتا CHR هیبریدی علاوه‌بر طراحی زیبا و مدرن، امکانات رفاهی و ایمنی پیشرفته‌ای هم دارد و برای کسانی که به‌دنبال یک خودروی اسپرت و مدرن هستند، گزینه‌ای مناسب محسوب می‌شود. تویوتا لوین هیبرید یکی از محبوب‌ترین خودروهای هیبریدی در ایران است که طراحی جذاب، مصرف سوخت پایین و کیفیت ساخت بالای دارد. این خودرو مجهز به یک موتور بنزینی 1.8 لیتری و یک موتور الکتریکی است که در مجموع توانی معادل 120 اسب بخار تولید می‌کنند. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو حدود 4.2 لیتر در هر 100 کیلومتر است که برای رانندگی شهری بسیار اقتصادی محسوب می‌شود. با توجه به اینکه ماشین الکتریکی وابسته به سوخت‌های فسیلی نیست، حرکت آن باعث تولید گازهای گلخانه‌ای نمی‌شود.

درنتیجه پیشرانه‌های الکتریکی امروزه بسیار محبوب شده‌اند و تعمیر آن‌ها نیز به‌سادگی صورت می‌گیرد. این نوع خودروهای برقی معمولاً به‌تنهایی بانام خودروهای برقی معروف هستند. این دسته از انواع خودروهای برقی کاملاً الکترونیکی بوده و با کمک باتری‌های قابل شارژ کار می‌کنند. در خودروهای برقی باطری دار انرژی الکتریسیته در داخل خودرو و با کمک بسته‌های باتری ظرفیت بالا ذخیره می‌شود.

نیروی باتری این نوع خودروها قابلیت راه‌اندازی موتوربرقی و کلیه قسمت‌های الکتریکی خودرو را دارد. درنتیجه این نوع خودروها نسبت به خودروهای بنزینی معمولی این مزیت بزرگ رادارند. این نوع خودروهای برقی با کمک نیروی برق خارجی نیروی موردنیاز خود را دریافت می‌کنند. پس خودرو‌های هیبریدی، خودروهایی هستند که هم با انرژی الکتریکی و هم با سوخت‌های فسیلی کار می‌کنند. در این مورد باید گفت در فهرست بهترین خودرو برقی در ایران خیلی از مواردی که به چشم می‌خورند خودرو‌های هیبریدی هستند. این موضوع هم برای خودرو‌های وارداتی و هم خودروهایی که برای ساخت آنها در داخل کشور تلاش شده است، صادق می‌باشد.

در کنار این دو شارژر سریع یک شارژر کند 4/7 کیلوواتی و دو شارژر 5/5 کیلوواتی برای موتور سیکلت نیز عرضه شده است. صندلی‌ها کی ام سی E50A با پارچه و چرم مصنوعی پوشانده شده‌اند و دارای تریم داخلی دو رنگ هستند. صندلی راننده قابلیت تنظیم دستی در ۶ جهت و صندلی سرنشین جلو قابلیت تنظیم دستی در ۴ جهت را دارند. داشبورد کی ام سی E50A دارای کلاستر دیجیتال ۷ اینچی است که اطلاعات مربوط به سرعت، شارژ باتری، مسافت طی شده و سیستم‌های کمکی رانندگی را نشان می‌دهد. درب‌های کی ام سی E50A دارای شیشه‌های جانبی برقی است که مجهز به سیستم تک لمسی و پاور ویندوز شده‌اند.

حتی در سفرهای طولانی‌تر نیز می‌توان از خودروهای برقی استفاده کرد، اما برای پیشگیری از اضطراب ناشی از تمام شدن شارژ، بهتر است پیش از حرکت، نقاط شارژ موجود در مسیر را شناسایی کنید. علاوه بر این، همراه داشتن یک شارژر پرتابل به شما این امکان را می‌دهد که در طول شب خودرو را با برق متناوب شارژ کرده و نگرانی از بابت کمبود شارژ نداشته باشید. در صورتی که بیشتر در شهر رانندگی می‌کنید، خرید خودرو برقی می‌تواند به طور قابل توجهی در هزینه‌های سوخت و تعمیرات خودرو صرفه‌جویی ایجاد کند. اگر پس از بررسی مزایای خرید خودرو برقی، به خرید این نوع خودرو علاقه‌مند شده‌اید، اما هنوز در انتخاب بین خودرو بنزینی و برقی دچار تردید هستید، بهتر است یک مقایسه کلی انجام دهید. در مقابل، انرژی برق به عنوان منبع تغذیه خودروهای برقی، مقرون به‌صرفه‌تر است و در درازمدت می‌تواند به نفع مصرف‌کنندگان باشد. یکی از معایب اصلی خرید خودرو برقی، زمان بیشتر مورد نیاز برای شارژ آن‌ها است.

با این حال، فیس‌لیفت کلی روی این اتاق صورت گرفته و کابین و امکانات آن کاملا تغییر کرده تا در حد یک خودروی امروزی توسعه پیدا کند و بتواند با رقبای میان‌قیمت نبرد نزدیکی را انجام دهد. دوشاخه نوع 1 طراحی 5 پین دارد و دارای یک قفل است که آن  را در جای خود نگه می‌دارد و از جابجا شدن آن از سوکت شارژر جلوگیری می‌کند. در حالی که مدل‌های نوع 2 که طراحی 7 پین دارند، فاقد اینگونه قفل‌ها هستند. به جای آن، وسایل نقلیه‌ای که از دوشاخه های نوع 2 استفاده می‌کنند، دارای یک پین قفل‌سازی هستند که آن را در جای خود قرار داده و ثابت نگه می‌دارد. همچنین قیمت های ذکر شده شامل بیمه، مالیات، عوارض، شماره گذاری خودرو و … نمی‌باشد. مواد به کار رفته برای تودری، راضی کننده و باکیفیت به نظر می‌رسند؛ اما لونا GRE ایران خودرو ظاهرا صندلی‌های ترکیبی چرم و پارچه ارایه خواهد کرد که چندان لوکس نخواهد بود.

البته ماشین مجارستانی به عنوان نمونه‌ای از پتانسیل‌های نیروی برق برای حمل و نقل زمینی طراحی شده بود و هرگز به مرحله تولید انبوه نرسید. تا به امروز، نحوه شارژ خودروهای برقی، بر اساس نوع کانکتور سازگار با هر خودرو، متفاوت بوده است. فعالان حوزه خودروهای برقی خواستار یک استاندارد واحد برای شارژ سریع هستند تا شرکت ها مجبور نباشند ایستگاه های شارژ را با انواع مختلف کانکتور طراحی کنند. برخی مدل‌ها حتی سریع‌تر از خودروهای بنزینی عمل می‌کنند، بنابراین رانندگی با آن‌ها می‌تواند هیجان‌انگیز باشد. علاوه بر این، به دلیل سبک‌تر بودن، خودروهای برقی عملکرد بهتری دارند.

بولتEV به راحتی می‌تواند مسافتی حدود 400 کیلومتر را با یک بار شارژ طی کند و دارای فضای داخلی جادار و تکنولوژی‌های مدرن است. فروش خودروهای برقی در اروپا ۱.۴ درصد کاهش یافته است که عمدتاً به دلیل افت ۱۳.۷ درصدی فروش تسلا بوده است. این شرکت برای جذب مشتریان، تخفیف‌های ویژه و شارژ رایگان ارائه کرده اما رقابت با برندهای لوکس آلمانی و خودروسازان چینی، چالش‌های بزرگی ایجاد کرده است. در حوزه خودرو­های برقی و نیمه برقی دانشگاه با صنعت همکاری­‌هایی داشته است.

سدان لونا gre به عنوان نخستین خودرو برقی ایران خودرو با طراحی جذاب، عملکرد مطمئن و فضای جادار گزینه مناسبی برای افرادی است که طرفدار خودروهای سازگار با محیط زیست هستند. لونا gre به موتور الکتریکی سنکرون مغناطیس دائم مجهز است که قدرت ۱۴۹ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۲۲۵ نیوتن متر را ارائه می دهد. این پیشرانه با دور حداکثر ۱۲۰۰۰ دور بر دقیقه به جعبه دنده تک سرعته متصل شده که راندمان بالایی دارد.

در خودروهای برقی پلاگین هیبرید باتری از طریق تولید انرژی موتور و یا برق شهری از منبع خارجی شارژ می‌شود. در خودروهای هیبریدی استاندارد معمولی این خودروها می‌توانند در سرعت‌های پایین قبل از اینکه موتور بنزینی آغاز به کار کند، حرکت کنند. بیشتر باتری‌هایی که در وسایل نقلیه الکتریکی و خودروهای الکتریکی وجود دارند، قدرت لازم برای پذیرش انرژی بازیافت شده را دارند.

این دلایل باعث شد که خودروهای برقی در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ از بازار خارج شوند و جای خود را به خودروهای درون‌سوز بدهند. استراتژی وانگ نتیجه داد و سال ۲۰۰۲، یعنی زمانی‌که سهام بی‌وای‌دی در بورس هنگ‌کنگ عرضه شد، این شرکت به بزرگ‌ترین تولیدکننده باتری‌های قابل‌شارژ در چین تبدیل شده بود. اوایل دهه ۱۹۹۰، وانگ به‌عنوان محقق و استادیار در دانشگاه فنی پکن کار می‌کرد. در چندین کشور اروپایی از جمله فرانسه، سوئد و آلمان، پروژه‌های مربوط به جاده‌های برقی در حال توسعه است. دولت فرانسه قصد دارد ۸۸۵۰ کیلومتر جاده برقی با استفاده از کابل‌های هوایی یا شارژ القایی احداث کند. آلمان نیز قصد دارد چهار هزار کیلومتر کابل هوایی در بزرگراه‌ها نصب کند و سوئد نیز در نظر دارد ۲۰۰۰ کیلومتر جاده برقی بسازد.

موانع فنی دیگری نیز در زمینه ادغام شارژرها در مکان‌های مختلف به‌ویژه در فضاهای شهری وجود دارد. همان طور که انتظار داشتیم، مشخصات فنی ام وی ام ایکس‌۷۷ تفاوت اساسی با تیگو‌۷ نسل اول ندارد. البته برخی اصلاحات و ارتقای نرم‌افزاری روی پیشرانه این خودرو صورت گرفته تا توان بیشتری را به‌صورت دقیق‌تر به چرخ‌های جلو منتقل کند.

همچنین در نمای کناری رینگ‌های اسپرت و آلومینومی هم دیده می‌شود که ظاهری زیبا به این خودرو داده است. فاصله محوری جک جی۷ برقی ۲۷۶۰ میلی‌متر است که باعث می‌شود فضای داخلی کابین برای سرنشینان مناسب باشد. همچنین در پایان این مطلب می توانید برای آشنایی با بهترین خودروهای برقی ۲۰۲۴  و  طرز کار سیستم خودروهای برقی روی لینک ها کلیک کنید. رینگ های ۱۷ اینچی برای خودرویی با این ابعاد مناسب بوده ولی در برخی نمونه ها قالپاق پلاستیکی به کار رفته که احتمالا در نهایت به رینگ های آلومینیومی تبدیل شوند. بدنه و ظاهر این محصول جدید بسیار شیک و جذاب بوده و از خودروهای جدید تولیدی کشور چین به حساب می آید.

نمایشگر لمسی وسط داشبورد هنوز برای نمونه‌ی وارداتی به ایران، مشخص نیست. برای مدل تاکسی، ممکن است تجهیزات مربوط به تاکسی‌متر، در محل مانیتور نصب شوند. حتی فرمان خودرو، تمام چرم نیست و به تنها ۲ نقطه‌ی اتصال به غربیلک دارد. برخلاف آنچه برخی رسانه‌های داخلی ادعا کرده‌اند، باید لونا GRE ایران خودرو را، یک محصول صد در صد چینی دانست. حتی مونتاژ این مدل توسط طرف ایران، بعید می‌رسد و احتمالا فقط چند قطعه ساده مثل چرخ‌ها توسط کارشناسان زبردست ایران خودرو، به هم وصل خواهند شد.

تاکنون امید اصلی فعالان این حوزه، به شارژ خانگی و اختصاصی خودروها بوده است. تحقق کامل پتانسیل خودروهای برقی نیاز به توسعه شبکه های شارژ عمومی دارد. تحقق کامل پتانسیل خودروهای برقی نیاز به توسعه شبکه‌های شارژ عمومی دارد. به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، روند روبه‌رشد استفاده از خودروهای برقی، زیرساخت‌های شارژ عمومی را به یکی از موانع اصلی توسعه این نوع وسایل نقلیه تبدیل کرده است.

موتور سنکرون مغناطیس دائم از سه بخش اصلی تشکیل شده است که عبارتند از استاتور، روتور و آهنرباهای دائم. استاتور بخش ثابت موتور است که از لایه‌های نازک فلزی با روکش سیلیکون ساخته شده است تا تلفات هسته در آن کم شود. در این استاتور شیارهایی وجود دارد که در آنها سیم‌پیچ‌های مربوط به فازهای مختلف قرار گرفته‌اند. این سیم‌پیچ‌ها به صورت توزیع‌شده در شیار قرار می‌گیرند و تعداد فاز موتور را مشخص می‌کنند.

شرکت پرشیا خودرو که سابقهٔ پررنگی در واردات خودروهای ب‌ام‌و دارد، درصدد واردات یکی از جدیدترین کراس‌اوورهای الکتریکی این شرکت یعنی iX1 است. این خودرو که نسخهٔ الکتریکی نسل سوم ب‌ام‌و X1 محسوب می‌شود، اخیراً برای فروش عرضه شده است. IX1 به یک موتور الکتریکی با ۲۰۴ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نئون متر گشتاور در جلو مجهز است که انرژی موردنیاز خود را از یک باطری ۶۸ کیلووات ساعتی می‌گیرد. این باطری‌ها با هر بار شارژ امکان پیمودن تا ۴۴۰ کیلومتر را فراهم می‌کنند. این کراس‌اوور آلمانی ظرف ۸.۶ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رسد.

از این کابل برای شارژ خودروی برقی در خانه، ایستگاه‌های شارژ عمومی و یا مراکز شارژ سریع استفاده می‌کنند. به این معنی که اتومبیل برقی نباید شارژ خود را به دلیل عدم استفاده چند روزه از دست بدهد. یک خودروی برقی از باتری برای ذخیره‌سازی انرژی الکتریکی استفاده می‌کند. یک پک باتری از تعدادی سلول تشکیل شده که به صورت ماژول‌ها گروه‌بندی شده‌اند. هنگامی که باتری انرژی کافی را ذخیره کرده باشد، خودرو آماده استفاده است.

حقوق ورودی خودروی برقی برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی شهرها در سال ۱۴۰۳ معادل نیم واحد درصد در نظر گرفته شده است. این رقم برای سایر متقاضیان چهار واحد درصد و حقوق ورودی خودروهای برقی بنزینی (هیبریدی) پانزده واحد درصد تعیین گردیده است. خودروهای برقی در ایران و جهان با معرفی مدل‌های پیشرفته، همکاری‌های کلان و تلاش برای توسعه زیرساخت‌ها، مسیر پرچالشی را دنبال می‌کنند.

در ادامه با هم کاندیداهای بهترین خودرو برقی در ایران را خواهیم شناخت و کمی هم در مورد خودروهای برقی نافرجام ایرانی صحبت خواهیم کرد. شکی نیست که ایران، مشابه بسیاری دیگر کشورهای پرجمعیت دنیا، به خودروهای الکتریکی نیاز دارد؛ اما مشکلات موجود در تامین برق که تابستان و زمستان به وضوح دیده می‌شوند؛ هنوز حل نشده‌اند. سوال مهم از مسئولان دولتی، بی‌توجهی به واردات گسترده‌ی خودروهای هیبرید و پلاگین هیبرید، با قیمت کمتر نسبت به مدل‌های تمام برقی است. ظاهرا تصمیم قاطع برای افزایش واردات خودرو در ایران وجود ندارد و ساماندهی بازار آشفته، به لطف ناکارآمدی شرکت‌های داخلی، امسال هم انجام نخواهد شد. تویوتا CHR هیبریدی هم یکی از خودروهای محبوب در بازار ایران است که با طراحی خاص و دینامیک بدنه جذاب، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.

سوناتا از مدل‌­های قدیمی برند هیوندای است که سال­‌هاست در ایران حضوری پر رنگ دارد و از خودرو­های پرطرفدار ایران محسوب می­‌شود. در سال 2017 فیس لیفت جذاب این خودرو با دو نسخه هیبریدی و بنزینی به بازار عرضه شد و توانست فروش خوبی داشته باشد. سال بعد با ارائه مدل 2018 این خودرو با چهره­ای به روز تر، بیش از پیش در بازار ایران محبوب شد. استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی در ایران با نرخ کندی در حال پیشرفت است. می­‌توان گفت خودروی کاملا برقی در ایران استفاده نمی­‌شود و موتور­های برقی وجود دارند.

به طور خلاصه می­‌توان گفت با داشتن یک خودرو هیبریدی بنزین کمتری می­زنید. نگران تمام شدن شارژ موتور برقی ماشین نیستید و در عین حال در جهت حفظ محیط زیست قدمی برداشته‌­اید. چند وقتی هست که در خیابان‌ها خودروهایی را می‌بینیم که با عنوان خودرو‌های برقی، الکتریکی و همینطور هیبریدی معرفی می‌شوند.

در انواع خودروی برقی واحد مدیریت انرژی با کنترل‌کننده‌ی خودرو در ارتباط است تا انرژی به‌دست‌آمده از ترمز را به‌خوبی کنترل کند. این واحد با قسمت سوخت‌گیری نیز مرتبط است تا بتواند میزان موردنیاز از منبع انرژی را مدیریت کند. این محصول به مصرف انرژی بهینه، تجهیزات ایمنی پیشرفته و امکانات مناسب می تواند انتخاب هوشمندانه ای برای خانواده ها به شمار رود. در ضمن گارانتی طولانی مدت باتری و قیمت مناسب خودرو، لونا gre را به گزینه رقابتی در بازار خودروهای برقی تبدیل می کند. یکی از این خودروهای وارداتی پرطرفدار لونا gre می باشد که توسط شرکت ایران خودرو برای نوسازی سیستم تاکسیرانی و حمل و نقل عمومی در نظر گرفته شده است.

ساختار تک موتور محرک جلو، قدرت  ۱۴۹ اسب بخار و گشتاور ۲۲۵ نیوتن متر فراهم می‌کند. خودروهای برقی و هیبریدی نسل جدیدی از خودرو‌ها هستند که برای بقای بشر لازم است رفته رفته باید جایگزین خودروهایی با سوخت‌های فسیلی شوند. اینکه بهترین خودرو برقی در ایران کدام استف موضوعی بود که در این مقاله در مورد آن صحبت کردیم و دیدیم که اکنون در بازار ایران چه خودرو‌های الکتریکی در اوج هستند.

ساخت و تولید خودروهای برقی هیبریدی با به هم وصل کردن دو یا چند پیشرانه انتقال نیرو انجام می‌شود. این خودروها به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم با کمک سیستم انتقال کننده قدرت کار می‌کنند. خودروهای برقی و هیبریدی شامل دسته‌بندی‌های مختلفی هستند که ازجمله معروف‌ترین آن‌ها می‌توان به خودروهای برقی و هیبریدی سری و خودروهای برقی و هیبریدی موازی اشاره کرد. در انواع خودروهای برقی موتوری به‌کاررفته است که نیازی به احتراق سوخت فسیلی ندارد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *