بررسی خودرو برقی فولکس واگن

بررسی فولکس واگن ID 4 Crozz، کراس اوور برقی آلمانی در ایران + عکس

بر این اساس پژو ۴۰۸x یک خودروی دیفرانسیل جلو است و در سرعت‌های بالا تعویض دنده‌ بسیار نرم انجام می‌شود. دیفرانسیل جلو بودن این خودرو موجب کاهش وزن، مصرف سوخت بهینه و کنترل بهتر خودرو در مسیرهای مختلف شده است. طراحی کابین ۴۰۸x شباهت زیادی به پژو ۳۰۸ دارد و به سبک i-Cockpit طراحی شده است. در این سبک، صفحه‌نمایش دیجیتالی پشت فرمان یا کلاستر کمی بالاتر از فرمان قرار گرفته تا راننده بتواند اطلاعات لازم را از بالای فرمان ببیند.

ID.4 از مزایای یک پلتفرم الکتریکی بهره می‌برد و به همین جهت نیز دارای یک کابین جادار و کاملا متفاوت با سایر محصولات فولکس واگن است. این کابین جادار مزیت اصلی ID.4 نسبت به دیگر رقبای این کراس‌اوور محسوب می‌شود و فولکس واگن قصد دارد در تبلیغات مرتبط با این خودرو مانور زیادی بر روی این مزیت دهد. در نمای عقب نیز به واسطه استفاده از چراغ های به هم پیوسته و عریض طراحی اسپرت و جوان پسندانه ای را به نمایش می گذارد. در حین رانندگی نیز فولکس واگن ID.4 Crozz حس لذت بخشی را به راننده منتقل می کند.

باتری لیتیوم-یون با ظرفیت‌های ۴۰ و ۵۲ کیلووات‌ساعت و شارژ سریع DC، این خودرو را به یک انتخاب هوشمندانه برای علاقه‌مندان به خودروهای برقی تبدیل کرده است. سیستم‌های کمک‌راننده پیشرفته و صفحه نمایش لمسی از دیگر امکانات رنو ۵ برقی هستند که تجربه رانندگی فرد را  ارتقا می‌دهند. آینده اینجاست و وسایل نقلیه الکتریکی کم‌کم دارند جای خود را بین مردم عادی باز می‌کنند. به همین دلیل خودروسازان اصلی در حال معرفی خودروهای برقی خود هستند و برندهای نوپای خودروهای برقی هم فعالیت‌شان را جدی‌تر دنبال می‌کنند.

این طراحی که به‌نوعی امضای پژو شناخته می‌شود، چهره‌ای خشن و تهاجمی به این خودرو داده است. باید اعتراف کرد که فولکس واگن ID.4 CROZZ ظاهری کاملا متعارف و متناسب دارد و زیبایی خاصی در آن موج می‌زند. این خودرو نه به اندازه برخی محصولات چینی به شکل پیچیده و نامتعارف طراحی شده و نه به شکل تولیدات قدیمی‌تر فولکس واگن، ساده و خالی از هیجان دیده می‌شود. به‌کارگیری کاملا استادانه خطوط منحنی در بخش‌هایی مثل طرح قاب پنجره‌ها، خط شانه‌ای، المان‌های چهره و عناصر اصلی نظیر چراغ‌ها در بخش عقب، به خلق یک بدنه زیبا، متناسب و گیرا برای VW ID4 CROZZ منجر شده است. در نمای روبروی این خودرو شاهد چراغ‌های LED پیوسته هستیم که یک لبخند را در ذهن مخاطب تلقی می‌کند. در راستای بهره‌مندی از طراحی آیرودینامیک هواکش‌های معمول بین چراغ‌های جلو حذف شده و همین موضوع واضح‌ترین نشانه برای تشخیص ID.4 از دیگر مدل‌های بنزین‌سوز فولکس واگن است.

همچنین وجود نمایشگر نسبتا بزرگ سیستم مالتی مدیا باعث شده است تا طراحی داخل کابین این خودرو، بروز جلوه کند. فولکس واگن ID.UNYX کراس اوور کوپه برقی است که به صورت اختصاصی در بازار چین طراحی و تولید می شود و به صورت وارداتی نیز در ایران عرضه می شود. فولکس واگن ID.4 Crozz قرار است به زودی توسط شرکت ماموت خودرو به بازار ایران عرضه شود. این خودرو ۱۹۴۵ کیلوگرم وزن دارد و با باتری فول شارژ می‌تواند ۴۴۲ کیلومتر را بپیماید. اما باید این نکته را در نظر داشت که این اعداد و ارقام خروجی روی کاغذ و در شرایط ایده‌ال هستند و با تغییر شرایط از جمله میزان بار، تعداد سرنشینان، نوع مسیر و ترافیک می‌توانند تاثیر مستقیمی بر این اعداد خروجی موتور الکتریکی داشته باشند.

مدل iD.4 در کلاس کراس‌اور اندازه متوسط و هاچبک iD.3 مهم‌ترین محصولات الکتریکی فولکس واگن برای رقابت با تولیدات تسلا هستند. نسخه‌ی مخصوص بازار آسیا به نام  iD4 Crozz  ساخت کارخانه‌های فاو (FAW) و سایک است که سابقه همکاری با برند آلمان را از سال‌های دور دارند. صندلی‌ها هم طراحی ارگونومیک و راحتی دارند و در مدل‌های فول‌‌آپشن به‌صورت برقی تنظیم می‌شوند.

سانروف، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و صندلی های عقب تاشو نیز به افزایش آسایش سرنشینان کمک شایانی می کنند. نسخه‌ی مخصوص بازار آسیا به نام iD4 Crozz ساخت کارخانه‌های فاو (FAW) و سایک است که سابقه همکاری با برند آلمان را از سال‌های دور دارند. ناگفته نماند که یک نسخه دیگر از VW ID4 در بازار چین تحت عنوان فولکس واگن ID.4 X هم به فروش می‌رسد.

این SUV جدید با توان ۲۱۰ کیلووات (۲۸۲ اسب بخار) و برد پیمایش ۵۵۰ کیلومتر، انتخابی بی‌نظیر خواهد بود. طراحی منحصر به فرد این خودرو به همراه سیستم تعلیق هوشمند و صفحه‌نمایش ۱۴ اینچی، راحتی و آسایش را در کنار قدرت و کارایی بالا فراهم می‌آورد. اما بدون توقف پیمودن این مسیر تنها یک شرط دارد و آن هم این است که فاصله مبدا تا مقصد شما بیش‌از 450 کیلومتر نباشد.

اما شرکت ماموت خودرو طی سال های گذشته به مشتریان خود ثابت کرده که در زمینه خدمات پس از فروش و تامین قطعات یدکی می تواند نیازهای اساسی را مرتفع سازد. لذا باید منتظر ماند و دید که این شرکت برای خودروهای الکتریکی چه تصمیماتی اتخاذ خواهد کرد. این مدل در زمان ۹ ثانیه به سرعت صد کیلومتار برساعت می‌رسد و همراه باتری ۵۵ کیلووات ساعت، شعاع حرکتی ۳۴۰ کیلومتر فراهم می‌کند. این خودروی تمام برقی، با پلتفرمی اختصاصی، با سرمایه‌گذاری عظیم فولکس واگن برای فتح بازار خودروهای الکتریکی دنیا طراحی و تولید شده است. کنسول مرکزی که در مرکز کابین قرار گرفته یک فضای نسبتا قابل‌توجه ذخیره‌سازی را در اختیار سرنشینان قرار داده و به پد شارژ بی‌سیم و چهار پورت USB تایپ C مجهز است.

این خودرو جذاب آلمانی به پیشرانه برقی ۱۲۵ کیلوواتی (معادل ۱۶۸ اسب بخار) مجهز است که این پیشرانه می تواند گشتاور 310 نیوتن متر را به چرخ های عقب این خودرو منتقل کند. فولکس‌واگن برای حضور جدی در بازار خودروهای الکتریکی، اقدام به ایجاد سری محصولاتی تحت عنوان ID کرد. دومین مدل خانواده ID نیز همین کراس‌اوور ID4 است که نسخه تولیدی آن اولین بار در اواسط سال 2020 معرفی شد. این خودرو روی پلت‌فرم MEB گروه فولکس‌واگن ساخته شده که برای خودروهای الکتریکی طراحی شده است. ID4 در آلمان، آمریکا و چین تولید می‌شود که نمونه‌های وارداتی ماموت تولید چین هستند. همان‌طور که در جدول می‌بینید، اعداد مربوط به نسخه وارداتی این خودرو چشمگیر نیستند.

سواری نرم و کم صدا به همراه سیستم تعلیق پیشرفته، امکان گذر آسان از موانع را فراهم می آورد. هندلینگ قابل اطمینان این کراس اوور نیز به راننده احساس کنترل کامل بر خودرو را می دهد. قیمت فروس ID.4 در بازار هم در ابتدا بیش از ۴.۵ میلیارد تومان بود اما در حال حاضر تا ۳.۵ میلیارد تومان کاهش یافته است. هم‌اکنون در بازار ایران، فولکس واگن تیگوان دست دوم مدل ۲۰۱۸ با کارکرد ۳۰ تا ۵۰ هزار کیلومتر، حدود ۶/۵ میلیارد تومان قیمت دارد. ابعاد فرمان، فضای دید مناسب برای دیدن این قسمت فراهم می‌کند و  حالت ساده مشابه دیگر خودروهای فولکس واگن دارد.

فولکس واگن ID.4 Crozz، یک کراس‌اور کاملا برقی است که توسط شرکت نامدار آلمانی فولکس واگن تولید و عرضه شده است. این خودرو که در سال 2020 به بازار جهانی معرفی شد، به عنوان اولین عضو از خانواده ID فولکس واگن، نقشی کلیدی در استراتژی برقی‌سازی این شرکت ایفا می‌کند. ID.4 Crozz با ارائه ترکیبی از طراحی جذاب، عملکرد قدرتمند، فضای داخلی جادار و فناوری‌های پیشرفته، به سرعت در میان علاقمندان به خودروهای برقی محبوبیت یافته است.

این جدول تمام جزئیات مهم و اصلی فولکس واگن ID.4 برقی را ارائه می‌دهد، از مشخصات فنی تا قابلیت‌های شارژ و امکانات رفاهی. طول پژو ۴۰۸x برابر با ۴,۷۰۵ میلی‌متر، عرض آن ۱,۸۵۹ میلی‌متر و ارتفاعش ۱,۵۰۲ میلی‌متر است؛ این خودرو به‌صورت کشیده طراحی شده و همین باعث شده است که هیبت چشمگیری داشته باشد. فاصله محوری خودرو ۲,۷۸۷ میلی‌متر است که علاوه‌بر افزایش تعادل، پایداری و تأمین فضای کافی برای سرنشینان، باعث بهبود کیفیت سواری و فرمان‌پذیری خودرو هم می‌شود.

پیش از این نیز برندهای معتبر دیگری نظیر آئودی و هوندا هم نمایندگانی شایسته را برای رقابت در بازار نوپای خودروهای الکتریکی در ایران حاضر کرده اند. گفتنی است فولکس واگن ID.4 Crozz چندی پیش برای اولین بار در سامانه خودروهای وارداتی عرضه شد و اکنون در حال گذراندن مراحل قانونی عرضه به بازار ایران است. جالب است بدانید که فولکس واگن ID4 به عنوان یکی از پرفروش ترین محصولات این برند در بازار ایالات متحده شناخته می شود و 11.5 درصد از کل فروش برند فولکس واگن را در این کشور به خود اختصاص داده است.

نمونه‌های وارداتی از این خودرو به ایران در مدت زمان ۹ ثانیه می‌توانند به سرعت صد کیلومتر برسند. پژو ۴۰۸x روی پلتفرم EMP2 پژو-سیتروئن ساخته شده  است که قبلاً در مدل‌هایی مانند پژو ۳۰۸ و ۳۰۰۸ استفاده شده بود. این خودرو در بازار جهانی، با پیشرانه‌های بنزینی و هیبریدی (PHEV) عرضه شده است. طراحی جذاب این مدل باعث شده که رقیب قدرتمندی برای سیتروئن C5X و فولکس‌واگن آرتئون شوتینگ بریک باشد.

این سپر برخلاف بسیاری از کراس‌اوورهای دیگر، ارتفاع نسبتاً زیادی دارد و همین باعث می‌شود خودرو از نمای عقب، بلندتر و باابهت‌تر به نظر برسد. وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودرو‌ها را انجام بدهیم.

در محور جلو این کراس اوور کوپه برقی از سیستم مک فرسون استفاده شده و در بخش عقب آن سیستم تعلیق مولتی لینک دیده می شود که باعث می شود نرمی و چسبندگی این خودرو بیشتر شده و پایداری آن افزایش می یابد. قسمت عقب VW ID.4 از زبان طراحی تمیز و مدرنِ دیگر قسمت‌های خودرو پیروی می‌کند. ID.4 یک کراس‌اوور الکتریکی است و به همین دلیل خروجی‌های اگزوز خودرو حذف شده‌اند؛ دیگر کم‌کم باید از این المان جذاب طراحی خودروهای بنزینی خداحافظی کنیم. فولکس ID.Unyx نیز که یک کراس اوور کوپه اسپرت است توسط ماموت رونمایی شده و برای مشتریان جوان و خانم می‌تواند گزینه‌ای جذاب‌تر از ID.4 باشد که یک خودروی خانوادگی محسوب می‌شود. چند مدل iD.4 با توانایی فنی و ظرفیت باتری متفاوت در بازار جهانی فروخته می‌شوند.

در نمای جلوی volkswagen ID.UNYX از چراغ های با طراحی مثلثی شکل استفاده شده که این چراغ ها به وسیله نواری باریک به یکدیگر متصل می شوند. خوشبختانه در بخش جلو پنجره بر خلاف بسیاری از خودرو های برقی، از جلو پنجره کاملا یکپارچه استفاده نشده و به عنوان یک خودرو تمام برقی، سبک طراحی اسپرت و جذابی را در نمای جلوی فولکس واگن ID.UNYX می توان مشاهده کرد. با وجود این، متقاضیان این خودرو باید مبلغ ۹۵۰ میلیون را به‌عنوان الی‌الحساب پرداخت کنند.

شارژر پرتابل یا خانگی هم که قرار است به‌عنوان شارژر اصلی ID.4 ایفای نقش کند، در کمتر از ۱۰ ساعت باتری این کراس‌اوور را شارژ خواهد کرد. صندلی های راحت چرم مصنوعی، داشبورد مینیمالیستی و نمایشگر لمسی 12 اینچی سیستم اطلاعات سرگرمی، تنها گوشه ای از امکانات این خودرو هستند. سانروف، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و صندلی های عقب تاشو از دیگر تجهیزات فولکس واگن ID.4 Crozz به شمار می روند. محصولات این برند، حتی اگر توسط کارخانه‌های چینی تولید شوند؛ کیفیت قابل قبول با قیمت منطقی فراهم می‌کنند. نمای عقب پژو ۴۰۸x جزئیات خاصی دارد که آن را درمیان بسیاری از کراس‌اوورهای هم‌رده خود متمایز کرده است. اولین چیزی که در این نما به چشم می‌خورد، چراغ‌های باریک و کشیده‌ای است که با نواری مشکی به هم وصل شده‌اند.

علاوه بر این ها کیفیت متریال مصرفی در این خودرو همان طور که انتظار می رود از سطح بالایی برخوردار بوده که همین موضوع برای خریداران می تواند از اهمیت زیادی برخوردار باشد. چرا که به عقیده بسیاری از مصرف کنندگان، این اصلی ترین دلیل تفاوت خودروهای اروپایی از برندهای چینی است. فولکس واگن ID.4 Crozz به دلیل دارا بودن فاصله بین دو محور ۲۷۶۵ میلیمتری، برای ۴ سرنشین بلند قد، خصوصا در ردیف عقب کاملا مناسب است. حجم صندوق بار در این خودرو، ۵۴۳ لیتر است که با خواباندن صندلی‌های ردیف عقب، این فضا تا ۱۶۵۵ لیتر افزایش پیدا می کند.

پژو ۴۰۸x دو اگزوز دارد و برخلاف برخی خودروهای امروزی، هر دو اگزوز آن واقعی هستند و کاملاً یکپارچه با سپر هماهنگ شده‌اند. خروجی‌ اگزوز در یک قاب مشکی‌رنگ قرار دارد که علاوه‌بر زیباتر کردن نمای عقب، تأکید کمپانی پژو بر ماهیت اسپرت این خودرو را نشان می‌دهد. تا زمان عرضه سراسری ID.4 فولکس واگن نمی‌توان در خصوص اعداد مطرح شده به صورت قاطعانه نظر داده و قضاوت کرد.

همچنین، با سیستم Pro Power Onboard، می‌تواند انرژی لازم برای ابزارها و تجهیزات برقی را تأمین کند.کابین این آمریکایی با نمایشگر ۱۲ اینچی و امکانات پیشرفته، آسایش را برای راننده و سرنشینان فراهم می‌کند. فولکس کراز از یک موتور تمام الکتریکی بهره می برد که حداکثر 168 اسب بخار قدرت و 310 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. توان تولیدی این موتور از طریق یک گیربکس تک سرعته با قابلیت بازیافت انرژی به چرخ های عقب منتقل می شود.

برخلاف سیتروئن C5X که باید برای تنظیمات سیستم تهویه مطبوع خودرو از دکمه‌های فیزیکی استفاده کنید، در پژو ۴۰۸x تنظیم سیستم تهویه از طریق نمایشگر انجام می‌شود که ممکن است هنگام رانندگی کمی باعث حواس‌پرتی راننده شود. دو صفحه نمایشی که در اتاقک خودرو قرار دارد در القای این حس نقش به سزایی دارند. یک صفحه نمایش ۵.۳ اینچی پشت فرمان قرار دارد و درست مشابه با نمونه بکار گرفته شده در BMW i3 نقش پشت آمپری را ایفا می‌کند. صفحه نمایش ۱۰ اینچی دیگری نیز در میان کنسول قرار داشته که در صورت انتخاب خریدار می‌تواند تا ۲ اینچ دیگر عریض‌تر شده و تنظیمات اصلی خودرو را در اختیار سرنشین و راننده قرار می‌دهد.

اسب بخار فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ با محور تست و بررسی ویدیویی خودروها آغاز کرد. این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد. در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد. نوار روشنایی روز، در بالای چراغ‌های اصلی وجود دارد و پیوستگی تا محل نصب نشان تجاری VW را فراهم می‌کند. این بخش، در تورفتگی است و با فاصله نسبت به برجستگی سپر، حالت تهاجمی فولکس واگن iD4 را افزایش می‌دهد. ادوات پلاستیکی در این کراس‌اور، هوشمندانه انتخاب شده و چندان توی ذوق نمی‌زنند.

مساله مهمی که در این باره وجود دارد، تامین نیروی برق مورد نیاز خودروهای الکتریکی در کشور است. چرا که ایران یکی از کشورهایی است که در زمان پیک مصرف دچار کاهش منابع تامین می شود. از طرفی با اضافه شدن خودروهای الکتریکی به شبکه حمل و نقل کشور، قطعا میزان مصرف و تقاضای نیروی الکتریکی در کشور افزایش خواهد یافت که ممکن است در آینده با این رویه با مشکلات اساسی مواجه شویم. همچنین خدمات پس از فروش استاندارد و تامین قطعات یدکی مورد نیاز یکی از موارد ضروری است که می بایست شرکت‌های عرضه کننده تصمیمات جدی‌تری را برای آن اتخاذ کنند. از آن جا که این خودروها غالبا از تکنولوژی های‌تک برخوردار هستند، نیروی متخصص در زمینه ارائه خدمات پس از فروش از مهم‌ترین مواردی است که باید توجه ویژه‌ای به آن داشت.

اما اگر بخواهید همین کار را با برق خانگی و شارژر معمولی انجام دهید، احتمالا باید حدود ۱۰ تا ۱۱ ساعت منتظر بمانید. اما هم آغاز تحریم ها و هم ممنوعیت واردات خودرو های خارجی باعث شد تا شاهد محصولات بیشتری از این نشان در داخل بازار ایران نباشیم. نیسان لیف ۲۰۲۵، خودرویی که شاید همانند برادران بزرگ‌جثه و کهنه‌کار خودش برای ما ایرانیان آشنا نباشد‌ اما می‌تواند با آلایندگی بسیار کمتر، توانی بسیار بیشتر را تولید کند.

چرا که برخلاف بسیاری از چینی ها، با وجود دیجیتالی شدن بسیاری از ادوات کابین، باز هم رگه هایی از آلمانی ها به چشم می خورد. استفاده از خطوط منحنی و روان در بخش های مختلف کابین به وضوح به چشم می خورد. همچنین سبک طراحی مدرن سبب شده تا یک نمایشگر بزرگ لمسی در بالای داشبورد خودنمایی کند و کلاستر دیجیتال نظیر بسیاری از خودروهای مدرن و جدید، در این خودوی الکتریکی هم به چشم می خورد. نمایشگر 12 اینچی لمسی یاد شده وظیفه کنترل سیستم مالتی مدیا و برخی دیگر از تجهیزات خودرو را برعهده دارد. همچنین سیستم صوتی این خودرو با 7 بلندگو، دستیار صوتی، wifi و GPS امکانات قابل قبولی را ارائه می دهد.

در پژو ۴۰۸x از یک پیشرانه ۱.۶ لیتری توربوشارژ چهار سیلندره استفاده شده است. استفاده از فناوری توربوشارژ باعث شده است که این موتور علاوه‌بر بهره‌وری بالا، عملکرد روان و شتاب‌گیری مناسبی هم داشته باشد. این نمایشگر از اپل کارپلی (Apple CarPlay) و اندروید اتو (Android Auto) پشتیبانی می‌کند، اما رابط کاربری آن کمی پیچیده است و کمی زمان نیاز است تا به آن عادت کنید.

این گواهی بر مهندسی متفکرانه‌ای است که هم زیبایی و هم کارایی را در اولویت قرار می‌دهد. منحنی‌های ملایم و خطوط تیز در نمای جلو با همکاری یکدیگر، ویژگی‌های آیرودینامیک خودرو را افزایش می‌دهند. همچنین می‌توانید در کناره‌های سپر ماشین هم ورودی‌های هوا را ببینید که تعبیه شده‌اند تا برد باتری را به حداکثر برسانند. گرافیک چراغ‌ها هم برای یک کراس‌اوور خانوادگی به‌اندازه کافی موجه و جذاب‌اند. به طراحی و حجم‌پردازی روی کاپوت نگاه کنید که چقدر هماهنگ با طراحی چراغ‌ها همراه شده‌اند.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *