هوندا ENS1 ، بررسی کامل کراساوور برقی با مشخصات، قیمت و امکانات یدک هوندا
این خودرو با ویژگیهای مدرن و کارایی بالا، در سالهای آینده احتمالاً در بازارهای جهانی رشد چشمگیری خواهد داشت. در مقایسه با خودروهایی مانند BYD Atto 3، MG ZS EV و Nissan Leaf، هوندا eNS1 در زمینه طراحی، تکنولوژی و راحتی رانندگی دارای برتریهای قابل توجهی است. این خودرو در کلاس خود جایگاه ویژهای دارد و میتواند انتخابی ایدهآل برای علاقهمندان به خودروهای برقی باشد. سطح کیفی متریال کابین این خودرو نیز در حد متوسط رو به بالا قرار دارد و نسبت به خودروهای همرده حس بهتری به کاربر منتقل میکند. داخل اتاق نسبتاً جادار است و میتوان گفت که افراد با قد حدود ۱۸۰ سانتیمتر در صندلیهای ردیف دوم به مشکل جدی برنمیخورند. همچنین صندوق عقب هوندا ENS1 حدود ۶۹۰ لیتر ظرفیت دارد که در این کلاس بسیار مناسب و جادار به حساب میآید.
حداکثر سرعت گک امپو ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت و شتاب ۰ تا ۱۰۰ آن نیز حدود ۷ ثانیه برآورد شده است. گک امپو در هر چهار چرخ به ترمزهای دیسکی خنکشونده مجهز است که عملکرد بسیار خوبی در دفع گرمای ناشی از ترمزگیری دارند. این خودرو همچنین به سیستم ترمز ABS، EBD، BA، ESP و TCS هم مجهز شده است. در طراحی کابین گک امپو از مواد باکیفیت مانند چرم مصنوعی و پلاستیک نرم استفاده شده است.
هونگچی E-QM5 نسخهی برقی H5 است اما از نظر طراحی ظاهر و کابین هم، بسیار متفاوت از مدل بنزینی است. سدان برقی هونگچی با طول ۵,۰۴۰ وعرض ۱,۹۱۰ و ارتفاع ۱,۵۶۹ میلیمتر، همراه فاصله محوری ۲,۹۹۰ میلیمتر، ابعادی مشابه تویوتا آوالون (بزرگتر از کمری) دارد. هوندا eNS1 با ویژگیهای پیشرفتهای که ارائه میدهد، قیمت مناسبی دارد. در بازارهای اروپا حدود ۳۰ هزار یورو و در بازار چین حدود ۲۴ هزار دلار قیمتگذاری شده است. این قیمت نسبت به رقبا، مانند BYD Atto 3 و MG ZS EV، کاملاً رقابتی است. ENS1 به کروز کنترل تطبیقی، سیستم هشدار تصادف و سیستم جلوگیری از برخورد مجهز است.
هر دو نسخه از این خودرو دارای شارژرهای بی سیم تلفن و چهار پورت USB هستند. تعلیق از نوع محور مک فرسون جلو و چندلینکی عقب با سیستم معمولی فنر و میل لنگ است. یک اسپویلر هم روی قسمت انتهایی سقف قرار گرفته که علاوهبر بهبود جریان هوا، جلوه اسپرتتری به خودرو داده است. آیا این موج جدید، هیدروژن را به جریان اصلی حملونقل تبدیل میکند؟ کارشناسان دو در این خصوص دستهاند.
تولید هیدروژن هنوز گران است و بیشتر آن از سوختهای فسیلی به دست میآید، مگر اینکه از روشهای سبز مثل الکترولیز با انرژی تجدیدپذیر استفاده شود، چیزی که هنوز در مقیاس بزرگ عملیاتی نشده. سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم.
یکی از ویژگیهای متمایز کابین آیونیک ۵، استفاده از موادسازنده قابلبازیافت و سازگار با محیط زیست است. بسیاری از قطعات داخلی این خودرو از مواد قابلبازیافت، الیاف گیاهی و رنگهای زیستی ساخته شدهاند. ژاپن برنامهای برای ساخت ۱۰۰۰ جایگاه سوخت هیدروژنی تا سال ۲۰۳۰ دارد، و اتحادیه اروپا نیز ۷۵۰ میلیون دلار برای پروژههای هیدروژنی در سال ۲۰۲۵ اختصاص داده. محصول برقی هوندا با دو تریم مشکی و سفید عرضه میشود که احتمال عرضه تریم تماماً مشکی بیشتر است.
صندوقعقب گک امپو، ظرفیتی معادل ۵۴۳ لیتر دارد که کاملاً برای جا دادن وسایل روزمره و حتی وسایل سفر یک خانواده ۴ نفره کفایت میکند. تویوتا با میرای ثابت کرده که این فناوری نهتنها زنده است، بلکه میتواند نفس تازهای به صنعت خودرو ببخشد. حالا باید دید این پرچمدار ژاپنی و رقبایش، چگونه این موج را به ساحل موفقیت میرسانند.
تریم داخلی این خودرو مشکی و زرد است که در کنار دوخت زرد رنگ صندلیها، باعث شده است کابین ظاهر اسپرتی داشته باشد. اسب بخار فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ با محور تست و بررسی ویدیویی خودروها آغاز کرد. این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد. در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد. پس از آن نیز نسخههای ضعیفتر این موتورسیکلت وارد بازار شدند که هرگز جای نسخههای پیشین را نگرفتند.
با این حال، هوندا ENS1 باید در هنگام ورود به بازار ایران وارد رقابت با کراس اورهای برقی و بنزینی رنج قیمتی خود شود. این خودرو در بازارهای جهانی قیمتی در حدود 28 هزار دلار دارد که با توجه به تعرفه ناچیز خودروهای برقی در ایران احتمالا با قیمتی زیر دو میلیارد تومان به سامانه یکپارچه خواهد آمد. هوندا وزل برقی تنها با یک نوع قوای محرکه عرضه میشود که شامل یک موتور برقی با ۲۰۱ اسب بخار قدرت است. باتری ۶۸.۸ کیلووات ساعتی خودرو نیز حداکثر شعاع حرکتی ۴۱۲ کیلومتری را بر اساس استانداردهای WLTP فراهم میسازد. البته پیمایش اعلامی کراس اور هوندا در شرایط واقعی بررسی نشده هرچند مواردی همچون مسیرهای سربالایی، هوای سرد زمستانی و… میتوانند باعث کاهش شعاع حرکتی شوند. هیوندای سوناتا هیبریدی یکی دیگر از خودروهای محبوب در بازار ایران است که به یک موتور بنزینی 2.0 لیتری و یک موتور الکتریکی مجهز است و توانایی تولید قدرت قابلتوجهی را دارد.
هوندا وزل با طول ۴۳۴۰ و عرض ۱۷۹۰ و ارتفاع ۱۵۸۲ میلیمتر همراه فاصله محوری۲۶۱۰ میلیمتر تولید میشود. هوندا وزل برقی با نام eNS1 نیز به یک موتور برقی با قدرت ۲۰۴ اسببخاری همراه گشتاور ۳۱۰ نیوتنمتر مجهز است. جک J7 الکتریکی یک سدان اندازه متوسط با طول ۴۷۷۰ و عرض ۱۸۲۰ و ارتفاع ۱۵۱۰ میلیمتر، همراه فاصله محوری ۲۷۶۰ میلیمتر محسوب میشود.
بعضی از ویژگیهای این خودرو شامل ایربگ راننده و سرنشین جلو، کروز کنترل، دوربین عقب، کنترل پایداری، سنسور پارک جلو و عقب، نمایشگر 15.4 اینچی، صندلی برقی، سیستم تهویه خودکار و … وظیفه تامین انرژی هوندا eNS1 را پک باتری ۶۸.۸ کیلووات ساعتی بر عهده دارد. با اتکا به این باتری، میتوان تا ۵۱۰ کیلومتر مسافت را بدون نیاز به شارژ مجدد پشت سر گذاشت. با احتساب تعرفه ۵۴۷ تومانی برای هر کیلووات شارژ خودروهای برقی، باید گفت طی مسافت ۱۰۰ کیلومتری با eNS1 فقط ۷,۵۴۸ تومان هزینه خواهد داشت. هوندا ENS۱ تنها از یک موتور برقی نیروی مورد نیاز خود را تأمین میکند.
کرولا کراس هیبرید بهدلیل ابعاد مناسب و ارتفاع بالاتر نسبت به سدانها برای خانوادهها گزینهای مناسب محسوب میشود. اگر بهدنبال یک خودروی اسپرت و مقرونبهصرفه هستید که ترکیبی از عملکرد قدرتمند و طراحی جذاب را داشته باشد، خرید تویوتا لوین میتواند یک انتخاب عالی محسوب شود. مصرف سوخت بهینه و سیستمهای ایمنی پیشرفته، تویوتا لوین را به گزینهای مطمئن و کارآمد برای استفادههای شهری و جادهای تبدیل کرده است.
گک امپو با طول ۴,۷۰۰ میلیمتر، عرض ۱,۸۵۰ میلیمتر و ارتفاع ۱,۴۳۲ میلیمتر، فضای جادار و خوبی برای سرنشینان دارد. فاصله محوری ۲,۷۳۶ میلیمتری و وزن ۱,۳۴۰ کیلوگرمی گک امپو، نشاندهنده مهندسی دقیق این خودرو در ایجاد تعادل و پایداری است. در ادامه گزارش، به بررسی ویژگیهای این محصول تازه وارد به بازار کشور میپردازیم.
باید دید که در نتیجه اعمال تعرفههای گمرکی و حقوق و عوارض ورودی این خودرو به ایران، هوندا ENS1 در نهایت به چه قیمتی به دست مشتریانش در بازار خودرو کشور خواهد رسید. از آنجایی که قیمت هوندا ENS1 بیشتر از ۲۰ هزار دلار است، مشمول تعرفه واردات ۱۱ درصدی خواهد شد. به بیانی دیگر، حداقل ۱۵۳ میلیون و ۸۱۳ هزار تومان نیز به بهای کلی این خودرو افزوده خواهد شد.
جلوپنجره محصول مونتاژی دانگفنگ بهکلی حذف شده و پورتهای شارژ آن در این بخش قرار گرفته است. در جلو ens1 طراحی راضیکنندهای دارد که با پلاستیک مشکی پیانویی و کرومکاری جذاب باعث شده این خودرو را لوکس و زیبا نشان دهد. جلو پنجره یکنواخت که درچه شارژ خودرو در جلوی آن قرار دارد نشان دهنده برقی بودن این خودرو میباشد، در زیر آن یک دریچه کوچک جهت خنک کردن موتور الکتریکی و دیگر اجزای خودرو تحویه شده است. خودرو هوندا ens1 از چراغهای به نسبت نازک، با گرافیکبالا، مهشکنهای افقی و دیگر اجزای مختلف تشکیل شده که آن را متمایز میکند. صحبت از محدوده پیمایش شد و همانطور که در جدول مشخصات فنی دیدید، هوندا ENS1 به پک باتری ۶۹ کیلووات ساعتی مجهز شده است. این باتری به حدود ۱۰ ساعت زمان نیاز دارد تا بهوسیله شارژر پرتابل شارژ شود.
گک امپو یکی از مدلهای جذاب و پرطرفدار برند گک است که اولینبار در سال ۲۰۲۱ تولید شد. این سدان اسپرت که در کلاس C قرار دارد، بهدلیل طراحی تهاجمی و امکانات بهروز، جایگاه ویژهای در میان خودروهای کامپکت کسب کرده است. جیایسی امپو که جانشین جیایسی GA4 شد، یکی از جذابترین خودروهای وارداتی برای جوانان است.
در هیوندای آیونیک ۵ بهدلیل استفاده از سیستم محرکه الکتریکی، خبری از گیربکسهای معمولی در موتورهای احتراقی نیست. در این خودرو از یک سیستم انتقال قدرت تکسرعته استفاده شده است که نیروی تولیدشده در پیشرانه را مستقیم به چرخها منتقل میکند. این سیستم مزیتهای زیادی دارد که عملکرد روان و بدون نیاز به تعویض دنده، تنها یکی از آنهاست. یکی از نمایشگرها به کنترل آپشنهای خودرو و دسترسی به بخش سرگرمی اختصاص داده شده و دیگری در واقع کلاستر دیجیتالی پشت فرمان است.
شرکت معین خودرو ایرانیان اعلام کرد که در آیندهای نزدیک، هوندا وزل را به ایران وارد خواهد کرد. این مدل در دو نسخه بنزینی و الکتریکی عرضه خواهد شد که پیشبینی میشود توجه بسیاری از مشتریان را جلب خواهد کرد. تک موتور موجود روی محور جلوی این خودرو توانایی تولید ۲۰۱ اسب بخار قدرت و ۳۱۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. طبق دادههای موجود در وبسایتهای خارجی، شتاب صفر تا صد eNS1 برابر با ۷.۷ ثانیه است، حداکثر سرعت آن هم در مسیر مستقیم به ۱۵۰ کیلومتر بر ساعت میرسد.
کافی است یک نگاه کلی به این خودرو بیندازید تا متوجه شوید که چقدر شبیه مرسدس بنز CLA است. طراحی تهاجمی، جوانپسند و اسپرت گک امپو بلافاصله نگاهها را بهسمت خود میکشاند. در حالی که جهان به سمت خودروهای برقی شتاب گرفته، تویوتا با نسل جدید میرای در سال ۲۰۲۵، موج تازهای از خودروهای هیدروژنی را به راه انداخته است. موتورسیکلت کیوجی SRV 249S یکی از محصولات جدید این شرکت است که حالا وارد بازار شدهاست. وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است.
این بسته باتری یک واحد 68.8 کیلووات ساعتی خنک شونده با آب است که در کف خودرو قرار گرفته است. برد آن براساس چرخه WLTP، 412 کیلومتر است اما بدون پمپ گرمایشی (که در بسیاری از رقبا ارائه می شود)، این رقم احتمالاً در شرایط زمستانی بسیار کاهش خواهد یافت. با این حال، هوندا ادعا می کند هوندا ENS1می تواند متوسط سرعت شارژ بالاتری نسبت به رقبا حفظ کند، با کاهش اندک در نزدیکی ظرفیت کامل.
خوشبختانه معین خودرو ایرانیان کاملترین و فولترین نسخه این خودرو را برای واردات به ایران انتخاب کرد. از همین رو، هوندا ENS1 را میتوان جدیدترین و کاملترین کراساوور غیر چینی در ایران نامید که با برندی کاملاً معتبر در کشور حضور خواهد داشت. پک باتری لیتیومی موجود در هوندا ENS1 یکی از پرظرفیتترین نمونههای موجود در خودروهای برقی راهیافته به بازار ایران محسوب میشود و ظرفیت ۶۸.۸ کیلووات ساعت ارائه میدهد. درنتیجه میتوان با یک مرتبه شارژ تا حدود ۵۱۰ کیلومتر مسافت را پیمود که برد بسیار مناسبی به حساب میآید. این خودرو در چین در دو مدل بنزینی و هیبریدی عرضه میشود اما شرکت راسا موتور در تیرماه سال ۱۴۰۲ اعلام کرد که مدل بنزینی این خودرو را وارد بازار ایران خواهد کرد. نهایتاً در آبانماه ۱۴۰۳، این خودرو از طریق سامانه یکپارچه خودروهای وارداتی عرضه شد.
کاپوت کشیده و مسطح در کنار جلوپنجره مینیمال، باعث شده است این خودرو کاملاً متفاوت از دیگر مدلهای هیوندای باشد. هیوندای آیونیک ۵ یکی از مدلهای محبوب برند هیوندای است که در بازارهای جهانی، بهویژه در دنیای خودروهای الکتریکی، توجهات بسیاری را به خود جلب کرده است. این خودرو اولینبار در سال ۲۰۲۱ معرفی شد و توانست به لطف طراحی منحصربهفرد و فناوریهای پیشرفته به یکی از پرطرفدارترین خودروهای الکتریکی تبدیل شود.
گک امپو مطابق با استاندارد یورو ۶ طراحی شده و با توجه به اینکه تولید گازهای گلخانهای در گک امپو به حداقل ممکن رسیده است، میتوان آن را خودرویی دوستدار محیطزیست دانست. جلوپنجره گک امپو بزرگ و ششضلعی است که بههمراه رنگپردازیهای زرد و مشکی، قدرت این خودرو را به رخ میکشد. در دو طرف جلوپنجره، ورودیهای پنجضلعی هوا با قاب زرد را میبینیم که باعث میشوند خودرو اسپرتتر به نظر برسد. چراغهای LED زاویهدار جلو طراحی کشیدهای دارند و بالاتر از جلوپنجره و زیر درب کاپوت قرار گرفتهاند. به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، صنعت خودروسازی شاهد خیزش دوباره فناوری هیدروژنی است که میتواند آینده حملونقل پاک را از نو تعریف کند.
موتور هیبریدی این خودرو شامل یک موتور بنزینی 1.8 لیتری و یک موتور الکتریکی میشود که مصرف سوخت ترکیبی آن به حدود 4.5 لیتر در هر 100 کیلومتر میرسد. هوندا ENS1 که نسخه الکتریکی Honda Vezel بهشمار میرود، در جریان نمایشگاه خودرو تهران توسط معین خودرو ایرانیان رونمایی شد. این کراساوور الکتریکی قرار است با باتریهای ۶۸.۸ کیلووات ساعتی و پیمایش ۵۱۰ کیلومتری با یکبار شارژ کامل در کشور به فروش برسد. هوندا ENS1 یک کراس اوور کوچک است که نیروی محرکه خود را از یک موتور الکتریکی به قدرت ۲۰۱ اسب بخار و بیشینه گشتاور ۳۱۰ نیوتن متر دریافت میکند. باتری ENS1 معادل ۶۸.۸ کیلووات ساعت ظرفیت دارد و توسط برق خانگی یا شارژر سریع DC قابل شارژ است.
برخی معتقدند که باتریهای برقی به دلیل زیرساختهای موجود، همچنان غالب خواهند ماند، اما دیگران میگویند هیدروژن برای کاربردهای خاص، مثل کامیونها و سفرهای طولانی، برتری دارد. همچنین، جایگاههای سوخت هیدروژنی در جهان انگشتشمارند؛ مثلاً در آمریکا تا پایان ۲۰۲۴ فقط ۵۵ ایستگاه فعال وجود داشت، در حالی که ایستگاههای شارژ برقی به دهها هزار رسیدهاند. در همین حال، استارتاپهایی مثل Hyperion در آمریکا با خودروی XP-1، که وعده سرعت و برد خارقالعادهای داده، در حال ورود به این عرصه هستند. تویوتا اعلام کرده که این مدل نهتنها برای مصرفکنندگان عادی، بلکه برای ناوگانهای تجاری و حملونقل عمومی نیز طراحی شده است. کیفیت ساخت و مواد سازنده هم همان چیزی است که از یک محصول ژاپنی انتظار دارید، البته از یک کراساوور اقتصادی! مواد سازنده در قسمتهای دیگر بهتر هم میشوند و زمانی که به رودریها و تکیهگاهها نگاه میکنید، ترکیبی از چرم مصنوعی و پلاستیک نرم را خواهید دید.
این خودرو در طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محوری به ترتیب ۴۳۸۷ ، ۱۷۹۰ ، ۱۵۸۴ و ۲۶۰۷ میلیمتر است. کنسول مرکزی هوندا ENS1 در مقایسه با وزل کاملا تغییر کرده و ازآنجاییکه در یک خودروی برقی به دسته دنده نیازی ندارید، دکمههای وضعیت رانندگی مثل پارک، دنده عقب و حرکت روبهجلو جای آن را گرفتهاند. برای اینکه این قسمت آیندهنگرانهتر به نظر برسد، هوندا تصمیم گرفته تا کل این قسمت را با پلاستیک پیانویی بپوشاند. با اینکه پلاستیک پیانویی در نگاه اول جذاب به نظر میرسد، اما در بلندمدت ممکن است خطوخش بردارد.
این خودرو به لطف فناوریهای مدرن و استانداردهای بهروز، توانسته تعادل خوبی بین عملکرد، راحتی و ایمنی ایجاد کند. اگرچه این خودرو رقبای سرسختی همچون فونیکس آریزو ۶ GT و کیامسی J7 دارد، ولی انتظار میرود که بتواند جای خود را در میان علاقهمندان به خودروهای وارداتی پیدا کند. در مجموع، اگر بهدنبال یک سدان اسپرت، مدرن و پرقدرت هستید، گک امپو میتواند یکی از گزینههای قابلتأمل باشد. تویوتا CHR هیبریدی هم یکی از خودروهای محبوب در بازار ایران است که با طراحی خاص و دینامیک بدنه جذاب، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.
هونگچی E-QM5 با شعاع حرکتی ۴۵۰ و ۵۵۰ و ۶۰۰ کیلومتر نیز در چین عرضه شده است. هوندا ENS1 تنها از یک موتور برقی نیروی مورد نیاز خود را تامین میکند. این پیشرانه الکتریکی قدرتی برابر ۲۰۱ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۳۱۰ نیوتن متر را از طریق یک گیربکس تک سرعته به محور جلو منتقل میکند. این میزان گشتاور به صورت لحظهای و بدون کموکاست به چرخهای جلو میرسد و شتاب لحظهای بسیار لذت بخشی را موجب میشود.
مصرف سوخت ترکیبی این خودرو حدود 4.8 لیتر در هر 100 کیلومتر است که برای استفادههای شهری و جادهای گزینه بسیار خوبی محسوب میشود. هیوندای سوناتا هیبریدی با کیفیت ساخت بالا و امکانات رفاهی و ایمنی مدرن، تجربه رانندگی راحت و مطمئنی را برای رانندگان فراهم میکند. هوندا ای ان اس ۱ توسط دو شرکت معین خودرو و اروین خودرو وارد میشود که باید دید کدام یکی از این شرکتها خدمات پس از فروش بهتری ارائه میکنند. اولین سری این ماشین برقی توسط معین خودرو وارد کشور شده تا در اختیار خریداران قرار بگیرد. در حال حاضر کراس اوور کوچک هوندا رقیبی در ایران رقیبی در بین خودروهای برقی ندارد. اما افرادی که خودروهای برقی را نمیپسندند و زیرساخت عرضه ماشینهای الکتریکی را کافی نمیدانند، میتوانند به سراغ نسخههای هیبرید و بنزینی این ماشین، یعنی هوندا HR-V هیبرید و هوندا وزل بروند.
دیدگاهتان را بنویسید