بررسی خودرو بهمن ریسپکت

مشخصات فنی بهمن ریسپکت پرایم + بررسی، کاتالوگ و تصاویر اسب بخار اخبار و ویدیوی خودرو

حال طبق شنیده ها قرار است این سدان جدید بهمن موتور به نام ریسپکت (Respect) تا تیر ماه راه خود را به خیابان های کشور باز نماید. دکمه‌های فیزیکی سیستم تهویه مطبوع و دیگر امکانات خودرو در پایین دریچه‌ها دیده می‌شود و اهرم دنده کرومی جلوی آنها قرار دارد. فرمان دی‌کات حس و حال اسپرت ریسپکت را تکمیل می‌کند و می‌توان اطلاعات خودرو را در کیلومترشمار نیمه دیجیتال – نیمه آنالوگ پشت فرمان دید. یک موتور توربو ۱۵۴ اسب بخاری زیر کاپوت ریسپکت قرار گرفته و گیربکس CVT با ۹ دنده مصنوعی، قدرت پیشرانه را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. چری در سال 2014 تصمیم گرفت که کووین را به یک شرکت مستقل و زیر مجموع تبدیل کند و نام کووین اُتو را برای آن برگزید. در آن زمان کووین هدفی جز جذب خریدارن جوان خودرو در شهرهای کوچک و بزرگ آسیایی با عرضه خودروهای ارزان قیمت نداشت و شش ماه پس از ورود به جریان خودروسازی مستقل، مدل ساب‌کامپکت C3 سدان و هاچبک C3R را عرضه کرد.

در میان دیگر محصولات بهمن موتور، ریسپکت پرایم یکی از خودروهای پرطرفدار این شرکت است که قیمت جدید این خودرو نیز اعلام شده است. قیمت کارخانه ریسپکت پرایم تیپ ۲ مدل ۱۴۰۴ نزدیک به یک میلیارد و ۳۸۰ میلیون تومان تعیین شده است همچنین این خودرو در بازار آزاد به قیمت ۱ میلیارد و ۵۲۵ میلیون تومان به فروش می‌رسد. هرچند جدیدترین نسل این خودرو در سال ۲۰۱۹ راهی بازار شد ولی تولید نسل قبلی همچنان در مصر ادامه دارد و نمونه‌ای که توسط جهان نوین آریا وارد شده هم از همین نسل قبلی است. به همین دلیل، نیسان سانی وارداتی طراحی بسیار قدیمی و سالخورده‌ای دارد که پیشینهٔ آن به پانزده سال پیش یعنی سال ۲۰۱۰ بازمی‌گردد.

خطوط برجسته کاپوت که از دو ستون جلویی شروع شده به زیبایی به جلوپنجره رسیده اند و چهره ای بدون نقص را برای نمای جلویی این خودرو به ارمغان آورده اند. ترمز های این خودرو برای هر ۴ چرخ دیسکی میباشد.مصرف سوخت بهمن ریسپکت به صورت ترکیبی، ۷.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر میباشد. گروه بهمن بعد از معرفی و عرضه کراس‌اوورهای دیگنیتی پرایم و فیدلیتی پرایم، در پاییز ۱۴۰۰ خبر از تولید یک خودرو سدان داد.

یکی از مهم‌ترین ایرادات ریسپکت تأخیر اولیه در شروع حرکت است که روی شتاب‌گیری خودرو تأثیر منفی قابل توجهی دارد. البته در اکثر خودروهای مجهز به گیربکس CVT یک تأخیر اولیه را می‌بینیم اما این تأخیر در ریسپکت بیش از حد است و گاهی آزاردهنده می‌شود. بهمن ریسپکت با توجه به کلاس بدنه و قیمت، پتانسیل بالایی برای موفقیت در بازار کشورمان دارد و بسیاری از افراد در خصوص مشخصات، نقاط قوت و نقاط ضعف این خودرو سؤال دارند. ریسپکت پرایم در زمینه آلایندگی و مصرف سوخت نیز عملکرد مناسبی دارد؛ این خودرو از استاندارد عدم آلایندگی یورو 6 تبعیت می کند و با وزن 1408 کیلوگرمی مصرف سوختی برابر با 7.5 لیتر در هر 100 کیلومتر پیمایش سیکل ترکیبی دارد. بهمن موتور بعد ها در زمستان 1402 از مدل جدید ریسپکت با نام بهمن ریسپکت 2 رونمایی کرد، تنها تفاوت های ریسچکت 2 با مدل قبلی، استفاده از کلاستر دیجیتال و لیور دنده الکتریکی است.

علاوه بر این، پیشرانهٔ تنفس طبیعی سادهٔ سانی نسبت به ریسپکت هزینه‌ها و دردسرهای نگهداری کمتری هم خواهد داشت. این خودرو همچنین بسیار کم‌مصرف است و در هر صد کیلومتر ۶.۴ لیتر بنزین مصرف می‌کند. کی‌ام‌سی J7 هم مثل ریسپکت به یک پیشرانهٔ ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربو مجهز است ولی این موتور از سیستم تزذیق مستقیم سوخت یا GDI بهره می‌برد و به همین دلیل، خروجی بالاتری برابر با ۱۷۲ اسب بخار قدرت و ۲۸۰ نیوتن متر گشتاور دارد.

خودرو ریسپکت بهمن موتور که از مدت‌ها پیش منتظر آن بودیم بالأخره در چهارمین نمایشگاه خودرو تهران رونمایی شد. با توجه به مشخصات ریسپکت بهمن موتور این خودرو می‌تواند پس از مدت‌ها تکانی به بازار سدان‌های مونتاژی بدهد. به همین بهانه، این مقاله را به بررسی جامع این سدان تازه‌نفس اختصاص داده‌ایم تا ببینیم ریسپکت بهمن موتور چه چیزهایی برای رقابت با رقبای کهنه‌کار و پرطرفدار خود در چنته دارد. ریسپکت بهمن موتور روی پلتفرم یکسانی با آریزو ۵ و آریزو ۶ چری ساخته شده و به همین خاطر مشخصات فنی مشابهی با این خودروها دارد.

ظرافت طراحی کابین ریسپکت  پرایم جذاب است؛ مثلاً دریچه خروجی هوا برای شیشه بسیار جذاب طراحی شده؛ اطراف دسته دنده و تنظیمات کولر، فلز برس خورده ماتی کشیده شده که خلاقانه است. ریسپکت  پرایم یک خودروی چینی نسبتاً اقتصادی با طراحی ساده است که در رنگ سفید اصلاً زیبا نیست؛ اما در سیاه نگاه بیننده را می‌دزدد. آریزو ۶ پرو که رقیب اصلی و سرسخت این خودرو است از پیشرانه و گیربکس بسیار مشابهی با این خودرو بهره می‌برد چری تقریباً ۵۰ درصد این کمپانی را تحت مالکیت دارد و باقی این برند تحت مالکیت گروه وولیانگ است؛ اما همچنان مرکز پشتیبانی فنی و مرکز تحقیق و توسعه همچنان به چری تعلق دارد.

دور قاب پنجره‌ها یک نوار باریک کروم کشیده شده که حس لوکس بودن به بیننده القا می‌کند. یک قطعه پلاستیکی تزئینی هم پشت گلگیرهای جلو چسبانده شده است تا همراه با رینگ‌های طرح اسپرت، کمی حال و هوای جوان‌پسندتری به خودرو ببخشد. کیفیت موادی که برای ساخت کابین به کار رفته، خوب به نظر می‌رسد و دوخت قرمز رنگ داشبرد، رودری‌ها و صندلی‌ها از دیگر المان‌های اسپرت محصول جدید بهمن است. خودروساز ایرانی، در ریسپکت مونتاژی اسپرت را به کار برده تا خودرویی جوان‌پسندتر به مشتری ایرانی ارائه دهد. یکی از مزیت‌های ریسپکت نسبت به رقبا، مواردی است که در فهرست آپشن‌ها و امکاناتش دیده می‌شود و شامل دوربین ۳۶۰ درجه، صندلی برقی راننده، صندلی‌های گرم‌شونده جلو و ۲ کیسه هوای پرده‌ای است. ابعاد و جرم کلی ریسپکت در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 4,670، 1,825 و 1,483 میلی‌متر بوده و فاصله دو محور 2,700 میلی‌متر است.

البته انتظار خوش فرمانی در حد یک خودروی اروپایی را نداشته باشید اما حتی بدون ورود سیستم‌های کمکی مثل ESP همچنان پایداری و چسبندگی خودرو بسیار خوب است. کیفیت ساختی که بهمن موتور به شما ارائه می‌دهد به نسبت چینی‌های رقیب هم مناسب به نظر می‌رسد. در صندلی‌های عقب هم شما می‌توانید فضای قانع کننده و سواری نرمی از خودرو بگیرید؛ اما در جلو ارتفاع بلند صندلی‌ها کمی آزاردهنده است اما باعث دید بهتر به جلو شده است. در هنگام پارک‌کردن هم شما به کمک دوربین‌ها و سنسورهای خودرو راحت‌تر خواهید بود. شتابی که ما از ریسپکت گرفتیم ۱۲ ثانیه در مد اکو و ۱۱ ثانیه در مد اسپرت بود که برای این مشخصات بد نیست. سدان بهمن رسپکت به یک گیربکس اتوماتیک CVT  با 9 دنده شبیه سازی شده با قابلیت تعویض دنده ها به صورت دستی مجهز شده که نیروی تولیدی پیشرانه را به چرخ های جلو منتقل می کند.

به واسطه توربوشارژ بودن پیشرانه، این خودرو شتاب مناسبی داشته اما شتاب ثانویه آن به علت دارا بودن گیربکس CVT بهتر از شتاب اولیه است. کووین ژوآندو در حقیقت نسخه ارتقا یافته چری آریز و ۷ است و در نمای جلو ژوآندو، شاهد استفاده از سبک طراحی متفاوتی نسبت به سبک طراحی خود کووین هستیم. جلوپنجره حدوداً سبکی مشابه محصولات دوج گرفته و استراکچر کلی قسمت جلو به همراه بخش جانبی خودرو، ناخدا گاه ما را یاد سدان های فولکس واگن می‌اندازد. ابعاد ماشین ریسپکت پرایم عبارتند از 4.66 متر طول، 1.82 متر عرض و 1.48 متر ارتفاع؛ همچنین فاصله بین دو محور این خودرو نیز 2.7 متر است که آن را در رده سدان‌های کوچک همچون هیوندای الانترا یا کیا سراتو قرار می‌دهد. نمای جانبی این خودرو نیز بی‌شک بیننده را به یاد آریزو 5 خواهد انداخت، چرا که از همان خطوط و الگو طراحی برای این قسمت استفاده شده است. طراحان کوین برای خلق قسمت پشتی این خودرو، نگاهی به نسل جدید هیوندای الانترا داشته‌اند و از الگوی چراغ‌های آن استفاده کرده‌اند.

پیشرانه ریسپکت دقیقاً با پیشرانه خودروهایی مثل چری آریزو 5 TEو چری آریزو 6  یکسان است و حداکثر قدرت 154 اسب بخار و حداکثر گشتاور 210 نیوتن‌متر را تولید می‌کند. البته این پیشرانه در چری آریزو 5 TE و آریزو 6، حداکثر قدرت 147 اسب بخار را تولید می‌کند که دلیل آن‌، تفاوت‌های نرم‌افزاری است. رسپکت پرایم در جلو سیستم تعلیق مک فرسون را دارد و در عقب سیستم تعلیق از نوع مولتی لینک یا چند اتصاله است. این در حالی است که در رقبایی مثل آریزو ۵ و آریزو ۶ پرو سیستم تعلیق ساده توییست بیم را داریم.

در زمان فیلمبرداری ویدیو تست درایو بهمن ریسپکت، هنوز قیمت سدان ریسپکت بهمن موتور اعلام نشده بود. بهمن ریسپکت پرایم قیمتی معادل 737 میلیون تومان دارد که با این قیمت می توان گزینه بسیار جذابی برای انتخاب باشد. ریسپکت بهمن موتور خودرو دارای ظاهر مدرن، کابین اسپرت و آپشن‌های کاربردی است و مشتریان جوان را به سمت خود جلب خواهد کرد. قیمتی که بهمن موتور برای خرید خودرو جدید در پاییز ۱۴۰۱ اعلام کرده، ۷۳۷ میلیون تومان است و با توجه به امکانات و ظاهر جدید، به راحتی از چری آریزو ۵ و چری آریزو ۶ پیشی خواهد گرفت و همین طور می‌تواند فونیکس آریزو ۶ پرو را به چالش بکشد. بهمن ریسپکت پرایم یا همان کوین ژوآندو (Cowin Xuandu)، خودرویی چینی است که توسط کمپانی کوین طراحی شده و عرضه آن به بازار های جهانی از سال 2021 آغاز شده است.کمپانی کوین یکی از زیر شاخه های کمپانی چری بوده و ژوآندو را بر مبنای پلتفرم چری آریزو 7 طراحی کرده است. این خودرو در ایران نیز توسط گروه بهمن در نمایشگاه خودروی تهران 1401 معرفی شده و از زمستان همان سال وارد بازار شد.

با وجود استفاده از رینگ های 17 اینچی، همچنان فضای داخل گلگیر های این خودرو به طور کامل پر نشده و به نظر می رسد که بهتر بود کمپانی سازنده از رینگ های بزرگ تر و یا پهن تری برای خودروی ریسپکت استفاده می کرد. طبق اطلاعات مندرج در کاتالوگ بهمن ریسپکت پرایم، این خودرو با رنگ های آبی اطلسی، مشکی یاقوتی، خاکستری گرافیتی، قرمز روناسی، خاکستری کهکشانی و سفید دماوندی به بازار عرضه خواهد شد. ریسپکت بهمن موتور، انتخاب مناسبیه برای افرادی که اهمیت بیشتری برای هندلینگ و سواری قائلند تا امکانات رفاهی و آپشن. این خودرو با پسوند پرایم عرضه شده و به‌نظر می‌رسد که هدف شرکت، این است که در آینده مدل‌هایی با آپشن‌ها و تغییراتی دیگر هم از این خودرو به بازار عرضه کند. وجود چنین امکاناتی همواره از جذاب‌ترین ویژگی‌هایی است که مشتریان داخلی را به‌سمت خود جلب می‌کند.

در داخل نیز تقریباً همین شرایط جریان دارد ولی بااین‌وجود، آریزو ۵ اسپرت به لطف دریچه‌های تهویه طرح سراسری، کنسول مرکزی مدرن‌تر و تریم مشکی پیانو روی داشبورد، کمی بروزتر از رقیب به نظر می‌رسد. یکی از اصلی‌ترین رقبای ریسپکت پرایم در بازار، آریزو ۵ اسپرت مونتاژ مدیران خودرو است. هرچند پیشینهٔ این سدان چینی در ایران به سال ۱۳۹۵ بازمی‌گردد ولی طی این سال‌ها چند بار مورد به‌روزرسانی قرار گرفته است. در پاییز سال گذشته بود که گروه بهمن در یک کنفرانس خبری نوید عرضه یک سدان جدید با ویژگی های قابل توجه در سال ۱۴۰۱ را داد.

برخلاف کراس اور های گوناگون و پر تعدادی که امروزه بازار خودرو های صفر کیلومتر ایران را در دست گرفته اند، در رنج قیمتی که بهمن ریسپکت قرار است در آن حضور داشته باشد خودرو های سدان بسیار کمی وجود دارند و عملا رقابت میان آن ها بسیار محدود است. به‌طور کلی، این خودرو از نقطه‌نظر طراحی و کابین از باکیفیت‌های بازار است و می‌تواند نمرات خوبی از مشتریان بگیرد. به دلیل اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه صنایع ایران، شرکت‌های چینی تمایلی ندارند با نام و نشان خود در بازار ایران ظاهر شوند.

به گزارش خودرونویس، ماشین بهمن ریسپکت یک سدان سگمنت C به نسبت لوکس بوده که در نمایشگاه خودرو تهران شهر آفتاب 1401 رونمایی شد و به تازگی به بازار عرضه شده است. سدان ریسپکت بهمن موتور دارای یک موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ ساخت شرکت AVL اتریش بوده که با موتور نصب شده روی چری آریزو 6 و آریزو 5 مشترک است. این موتور در سدان بهمن رسپکت قادر به تولید 145 اسب بخار قدرت در 5500 دور بر دقیقه و 230 نیوتن متر گشتاور است.

جالب است بدانید که شرکت کوین از زیرمجموعه‌های چری محسوب می‌شود که در سال 2014 با هدف تولید خودروهای اقتصادی و درعین‌حال جوان‌پسند تأسیس شد و محصولات آن از نظر فنی و حتی طراحی، جنبه‌های اشتراک زیادی با خودروهای چری دارند. قلب تپنده نماینده سدان گروه بهمن یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوشارژ است که توانایی تولید ۱۵۴ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. این قدرت و گشتاور قابل قبول از طریق یک جعبه دنده اتوماتیک CVT به چرخ های جلوی خودرو منتقل می شود.

در محیط کابین ریسپکت شاهد استفاده از پلاستیک سفت برروی برخی از قطعات داشبورد هستیم. فضای ذخیره‌سازی مناسبی در محیط داخلی تعبیه شده و سرنشینان در کابین آرامش کامل دارند. قیمت ریسپکت پرایم در بازار نسبت به رقبای هم‌وطنش کمی پایین‌تر است که ارزش خرید آن را برای مصرف کنندگان واقعی بالاتر برده است. باید گفت که ریسپکت 2 از نظر طراحی ظاهری، قوای فنی و آپشن‌ها هیچ تفاوتی با ریسپکت پرایم عادی ندارد. طراحی ظاهری خودروی بهمن ریسپکت تقریبا شیک، ساده و مطابق با ترند های طراحی روز است. هم فضای قرارگیری پای راننده و هم سرنشینان دیگر مطلوب است و امکاناتی از جمله کلیدهای تنظیم دما و نمایشگر موجود در خودرو، تجربه حضور در آن را خوشایندتر می‌کند.

قوای فنی ریسپکت پرایم شامل یک پیشرانه 1.5 لیتری توربو و گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر (CVT) است. این پیشرانه و گیربکس در برخی از دیگر خودروهای چینی بازار کشور ما مثل آریزو 5، آریزو 6، ام وی ام X55 پرو و… هم به کار رفته است و قوای فنی رایجی در ایران محسوب می‌شود. این مسئله تا حدود زیادی خیال مالک ریسپکت پرایم را از بابت وجود تعمیرکار و تأمین قطعات فنی راحت می‌کند.

توصیه می کنیم برای پی بردن به تمام ویژگی های سدان بهمن ریسپکت پرایم، ویدیو تست درایو آن را در بالا مشاهده کنید. بهمن ریسپکت با این مشخصات یک سدان خانوادگی با عملکرد مطلوب بوده و نباید از آن توقع سواری اسپرت و شتاب خیره کننده ای را داشت. اما به طور کلی این موتور و ترکیب آن با گیربکس اتوماتیک CVT برای یک سدان 1400 کیلوگرمی کاملا مناسب بوده و شاهد شتابگیری رضایتبخشی هم در شروع حرکت و هم ثانویه هستیم. بهمن ریسپکت پرایم، جدیدترین سدان شرکت بهمن موتور بوده که به تازگی به بازار عرضه شده است.

طبق اعلام گروه بهمن، رسپکت مجهز به یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژر است که توان تولید حداکثر ۱۵۰ اسب بخار و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. همچنین جعبه دنده این خودرو هم از نوع CVT با تعویض دنده مصنوعی ۹ سرعته است که البته این گیربکس در آریزو ۵ توربو جدید نیز به کار رفته است. سیستم تعلیق ماشین ریسپکت در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع چند اتصاله یا مولتی لینک است؛ بنابراین با خودرویی نرم و روان روبرو خواهیم بود که مناسب سفرهای خانوادگی است. هنوز رقم دقیقی از شتاب صفر تا صد این خودرو در دسترس نیست اما انتظار می‌رود که سدان بهمن موتور در زمانی حدود 10 ثانیه بتواند از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد. در قسمت‌های قبل اشاره کردیم که مشخصات فنی ماشین ریسپکت پرایم و آریزو 6 پرو یکسان هستند.

وزن این خودرو 1,409 کیلوگرم بوده و فاصله ریسپکت تا سطح زمین و بدون سرنشین 121 میلی‌متر است. این ابعاد و ارقام تا حدود زیادی نزدیک به چری آریزو 7 بوده و تنها به واسطه تغییرات ظاهری و فرم کلی بدنه، شاهد افزایش یا کاهش برخی از اعداد مزبور هستیم. ریسپکت در جلو ظاهری تهاجمی و در عین حال خنثی دارد و از جلوپنجره دو تکه، ورودی‌های هوای کمانی شکل، چراغهای LED و… استفاده می‌کند.

یکی از بدترین نقاط ضعف فنی این خودرو توربوشارژر آن است که در تلفیق با گیربکس کمی شتاب اولیه را می‌کاهد و همین سبب می‌شود شما در سرعت زیر ۲۰ کیلومتر، شتاب بسیار کندی را تجربه کنید. عجیب است که چنین مکثی در اکثر خودروهای چینی بازار هم دیده می‌شود و در حالتی که دمای روغن گیربکس بالاتر هم می‌رود به اوج می‌رسد. ترمزهای خودرو بسیار خوب عمل می‌کنند و هندلینگ هم به‌واسطه سیستم مولتی لینک در محور عقب راضی‌کننده و بهتر از رقبایی چون آریزو ۶ است.

اعلام این قیمت در حالی است که شرکت رقیب یعنی مدیران خودرو، آریزو 6 پرو را معادل یک میلیارد و شصت میلیون تومان قیمت گذاری کرده است. ریسپکت پرایم امکانات بیشتری نسبت به آریزو 6 پرو دارد و قیمت آن نیز حدود 300 میلیون تومان کمتر از رقیب است. با توجه به اینکه هر دو خودرو از یک ترکیب مشخصات فنی بهره می‌برند و حتی ریسپکت اندکی قوی‌تر ظاهر شده است، بدیهی است که باید برنده این رقابت را ماشین ریسپکت پرایم بهمن موتور بدانیم. اولین چیزی که در برخورد اول با سدان ریسپکت بهمن موتور جلب توجه می کند، لوگوی جدید گروه بهمن بوده که روی این خودرو نصب شده است. سبک طراحی بومرنگ مانند چراغ های روشنایی در روز در کنار خطوط روی سپر، طراحی خشن و تهاجمی به نمای جلوی سدان رسپکت بهمن موتور بخشیده، ضمن اینکه این سبک طراحی چراغ های LED دیلایت جلو با گرافیک چراغ های عقب کاملا هماهنگی دارد.

ریسپکت یک خودروی سواری تقریبا لوکس است که با توجه به طراحی زیبای بیرونی، کابین داخل و انبوهی از آپشن های رفاهی و ایمنی می تواند گوی سبقت را از سایر رقبا گرفته که البته این امر منوط به قیمت گذاری منطقی و منصفانه شرکت بهمن موتور می باشد. طراحی زیبای بیرون، فضای بسیار جادار کابین و صندوق عقب و کیفیت عالی قطعات از جمله صندلی های اسپرت، سیستم مولتی مدیا با کیفیت بسیار با کیفیت از دیگر ویژگی های ممتاز این تازه وارد به ایران می-باشد. قیمت این خودرو 737 میلیون تومان بوده و با توجه به فقدان سدان‌های ایرانی در بازه قیمتی مزبور، رسپکت فعلاً تنها رقیبانی از کمپانی چری دارد و در واقع با خودش می‌جنگد. اما با توجه به نحوه قیمت گذاری KMC J7 کرمان موتور، احتمالاً با ورود خودرو ریسپکت بهمن موتور به بازار، قیمتی بیش از 1 میلیارد تومان توسط دلال‌ها برای این خودرو در نظر گرفته شود. در نمای کناری ریسپکت، شاهد عبور خطی با قوس کم از گلکیر تا درب صندوق و چراغ‌های عقب هستیم و در پایین درب‌ها نیز فرو رفتگی ظریفی ایجاد شده است. رینگ‌ها 17 اینچی آلومینیومی با طراحی پنج پره بوده و کالیپرهای ترمز قرمز رنگ و جالبی دارند.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *