بررسی خودرو تارا دستی

مشخصات تارا دستی V1p با گیربکس 6mt بررسی مشخصات تارا دستی جدید خانه خودرو

از نظر امکانات رفاهی نیز تارا V3 به عنوان نسخه فول آپشن، تجهیزاتی نظیر شیشه‌ها و آینه‌های برقی، فرمان تلسکوپی EPS، کروز کنترل، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم مالتی مدیا و سنسور TPMS را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد. علاوه بر این، امکانات بیشتری نظیر کی لس استارتر، سانروف دو حالته، قابلیت تماس اضطراری و آینه‌های تاشونده برقی نیز به این نسخه اضافه شده‌اند که همگی به افزایش راحتی و رفاه سرنشینان کمک می‌کنند. شروع به حرکت در تارا به نسبت شاهین خیلی خوب است؛ ولی شتاب ثانویه آنها تفاوتی ندارد. در شاهین اما ایرادات فنی و موتوری به علت وجود توربو شارژ بیشتر دیده شده است.

این خودرو با ترکیبی از امکانات راحتی، ایمنی، و فناوری، قادر است تجربه‌ای مطمئن و لذت‌بخش از رانندگی را برای کاربران فراهم کند. به طور کلی، تارا V1 پلاس با گیربکس 6MT یک گزینه مطرح برای افرادی است که به دنبال خودرویی کارآمد، ایمن، و با ظاهری مدرن و جذاب هستند. متأسفانه با بررسی تارا دستی می‌توان فهمید که آپشن‌های بسیاری نظیر سانروف، دوربین دنده عقب، آینه‌های تاشوبرقی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، روکش‌های چرمی، رینگ‌های 16 اینچی آلومینیومی، صندلی‌های جلو برقی و ایربگ‌های جانبی از روی این نسخه حذف شده‌اند. در خصوص ایمنی هم با توجه به جدید بودن پلتفرم مورد استفاده، استاندارد حفاظت از عابرین پياده، وجود کنترل پايداري فعال الكترونيكي و استفاده از ورق‌هاي دوفازي (Dual Phase) با استحكام بالا، می‌توان از خودرو تارا به عنوان امن‌ترین سدان ملی ایران خودرو یاد کرد.

محصول سدان تازه وارد ایران خودرو مجهز به یک پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی است که استهلاک کمتری نسبت به موتورهای توربوشارژ دارد. ایران خودرو پیشرانه EC5 را سال‌ها پیش ایرانیزه کرده و حالا نسخه ارتقا یافته این موتور را روی تارا نصب کرده است. ظاهر ماشین تارا الهام گرفته و فیس لیفت پژو ۳۰۱ است و از ۲ سال پیش در خط تولید ایران خودرو قرار دارد. تارا از آن خودروهایی است که از نظر ظاهر برای مشتریان داخلی راضی‌کننده بوده و فروش خوبی دارد.

اما از سوی دیگر، شاهین شتاب و طراحی بهتری دارد که ممکن است برای برخی خریداران به عنوان نقطه قوت محسوب شود. این خودرو ۱۱۳ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر تولید می کند و جعبه دنده ۵ سرعته دستی BE4 پلاس نیز توان پیشرانه را به چرخ های جلوی تارا دنده ای می رساند. مدل V3 با امکانات فنی و رفاهی بیشتر نظیر گیربکس 6 سرعته، سانروف برقی و سیستم‌های نظارتی مانند سنسور پارک و دوربین عقب، تجربه رانندگی بسیار راحت‌تر و لذت‌بخش‌تری ارائه می‌دهد.

اما پس از خروج آمریکا از برجام ، شرکت‌های اروپایی مجبور به ترک ایران شدند و به این ترتیب پروژه‌های پژو با ایران خودرو به صورت نیمه‌کاره رها شد. بنابراین شرکت ایران خودرو تصمیم گرفت با اعمال تغییراتی روی پلتفرم پژو 301، این خودرو را با طرح و نامی جدید روانه بازار کند. تارا V1 پلاس با تغییرات ظاهری و بهبودهای طراحی، به خودرویی با ظاهری مدرن، اسپرت و جذاب تبدیل شده است.

تجربه رانندگی با یک خودرو یکی از مهم‌ترین معیارهایی است که مشتریان بر اساس آن تصمیم به خرید می‌گیرند. در این بخش، به بررسی تجربه رانندگی با تارا V3، که به عنوان یکی از پرآپشن‌ترین خودروهای دنده‌ای داخلی شناخته می‌شود، می‌پردازیم. به طور مثال فرورفتگی داشبورد به افزایش راحتی سرنشینان کمک می‌کند؛ اما راننده در حین رانندگی نمی‌تواند به آن دسترسی پیدا کند.

خودرو تارا ممکن است به یک سیستم صوتی با قابلیت های متنوع مجهز باشد، که شامل رادیو، پخش CD/MP3 و درگاه های اتصال جهت اتصال به دستگاه های جانبی موسیقی است. مهم است که قبل از خرید یک خودرو، بازاریابان خودرو، نمایندگان یا منابع رسمی دیگر را مراجعه کنید تا اطلاعات به روز و دقیق تری درباره تارا یا هر خودرو دیگری در ایران بدست آورید. در نمای پشت نیز، حالت پیوسته برای چراغ‌های عقب وجود دارد که در عین زیبایی، کمی به دوج چارجر شبیه است. البته نباید فراموش کنیم حجم دهی بدنه، خصوصاً برای نمای عقب و درپوش صندوق، بسیار خوب شکل‌گرفته و خطوط برجسته روی درها فراتر از خودروهای معمول ساخت ایران هستند. بله، مدل V3 دارای ویژگی‌های جدیدی نظیر سانروف برقی و سیستم‌های نظارتی پیشرفته است که در مدل‌های قبلی وجود نداشته‌اند.

خودرو تارا دنده دستی که تولید و عرضه می شود، در دستهٔ خودروهای کلاس C قرار می گیرد و به عنوان یک خودرو اقتصادی و کاربردی برای مصرف کنندگان بازار ایران مطرح است. رقبا یا خودروهای مشابه اغلب با توجه به ویژگی های فنی، طراحی و ارزش بهایی با تارا رقابت می کنند. این خودروها شامل دنا پلاس، جک J4، سایپا شاهین، بسترن B30 و آریزو ۵ می شوند. با توجه به توضیحات فنی و امکانات رفاهی و ایمنی که در مدل‌های تارا دستی V1، V1 پلاس و V3 ذکر شده است، می‌توان انتظار داشت که تجربه رانندگی در هر یک از این مدل‌ها متفاوت باشد. متقاضیان ثبت نام ایران خودرو می‌توانند تارا اتوماتیک را در رنگ‌های سفید، خاکستری متالیک، نقره‌ای تیتانیوم و مشکی آبنوس با موعد تحویل ۹۰ روزه خریداری کنند.

در نمای پشتی چراغ‌های به هم پیوسته ظاهر زیبا و مدرنی را رقم زده‌اند، ولی متاسفانه گرافیکی که در آنها به کار رفته مورد پسند اغلب مشتریان نیست. طراحی تارا با تمرکز بر قوانین دینامیکی و استحکام بدنه، باعث بهبود عملکرد، کاهش مصرف سوخت و افزایش ایمنی در جاده های سخت شده است. مزایای تارا شامل قدرت موتور بالا، مقاومت در برابر شرایط سخت جاده، و قابلیت حمل بارهای سنگین می باشد.

متقاضیان ثبت نام ایران خودرو می‌توانند پژو ۲۰۷ دستی TU۵ را در رنگ‌های سفید، خاکستری متالیک، نقره‌ای متالیک و مشکی آبنوس با موعد تحویل ۹۰ روزه خریداری کنند. ثبت‌نام از ۱۳ اسفند تا ۲۱ اسفند ۱۴۰۳ در سامانه فروش اینترنتی ایران خودرو انجام می‌شود. هر دو خودرو در مقایسه با بسیاری از محصولات داخلی، استانداردهای ایمنی بهتری دارند. تارا با داشتن ۶ کیسه هوا (در نسخه اتوماتیک)، سامانه کنترل پایداری الکترونیکی (ESP) و ترمزهای دیسکی در هر چهار چرخ، سطح ایمنی مناسبی ارائه می‌دهد. ری‌را نیز با برخورداری از سازه‌ای مستحکم‌تر و امکانات ایمنی به‌روزتر، گزینه‌ای مدرن‌تر در میان کراس‌اوورهای ایرانی است. با وارد شدن به کابین تارا متوجه تفاوت با دیگر محصولات ایران‌خودرو می‌شوید؛ اما نسخه دنده‌ای و اتوماتیک تارا در نگاه اول مشابه هستند.

صندلی راننده تارا دنده ای 6 جهته دستی است و فضای سر و پای قابل قبولی در هر دو ردیف جلو و عقب وجود دارد. فرایند جوش سرد، جوش لیزری و استفاده از ورق های جدید در سازه تارا سبب شده تا در کنار افزایش دقت تولید، جذب و دفع نیروی ضربه با استانداردهای بهتری در هنگام تصادف تارا اتفاق بیافتد. در کنار آن، تارا در نسخه دنده ای توانسته تا استانداردهای ECE را به دست آورد و امتیازهایی مشابه به پژو ۳۰۱ در تست های سری R داشته باشد. البته باید گفت که پژو ۳۰۱ و سیتروئن الیزه آنچنان در بحث ایمنی ایده آل نیستند. اما توانسته اند تا در جایگاه سدان های اقتصادی (کمتر از ۱۵ هزار دلار) ایمنی قابل قبولی را در هنگام تصادف ها و ساختار پیشگیری از تصادف از خود نشان دهند.

نسخه اولیه این خودرو در بهمن ماه ۱۳۹۸ رونمایی شد، ولی آغاز تولید آن به اواخر سال ۱۳۹۹ برمی‌گردد و در نهایت تارا دستی در مدل ۱۴۰۰ برای اولین بار روانه بازار شد. سال‌های بعد از خروج فرانسوی‌ها از ایران، شرکت ایران خودرو به علت هزینه‌های بالایی که متحمل شده بود و همچنین به خاطر نداشتن خودروی جدیدی برای عرضه، اقدام به ساخت خودروی تارا کرد. بنابراین پلتفرم و بدنه تارا ایران خودرو همان پلتفرم و بدنه پژو 301 است، ولی مابقی بخش‌های آن داخلی‌سازی شده است. تارا در سال 1398 با نام K132 معرفی شد و سال گذشته روی خط تولید این کمپانی قرار گرفت. گفتنی است این خودروی سدان ملی در دو نسخه گیربکس دستی و اتومات عرضه شده و نسخه اتومات آن با تأخیر چند ماهه به دست مشتریان رسیده است.

در مقابل، تارا دنده ای V3 با بهبودهایی در ایمنی از جمله دو کیسه هوا برای راننده و سرنشین جلو، ورقه های بدنه Dual Phase با استحکام بالا و سیستم‌های کمک رانندگی مانند ESP و HSA، به تجربه رانندگی ایمن‌تری ارائه می‌دهد. همچنین، امکانات رفاهی مانند شیشه‌ها و آینه‌های برقی، سیستم مالتی مدیا و سانروف دو حالته، این خودرو را به یک گزینه جذاب برای افرادی تبدیل می‌کند که به دنبال کمال و راحتی هستند. تارا V3 با بهره‌گیری از دو ایربگ برای راننده و سرنشین جلو، سیستم‌های کمک رانندگی نظیر کنترل پایداری ESP و کنترل حرکت در سربالایی HSA، و ورقه‌های بدنه از نوع Dual Phase که استحکام بالایی دارند، سطح ایمنی مناسبی را ارائه می‌دهد. با وجود اینکه این خودرو در هیچ تست تصادفی شرکت نکرده است، اما می‌توان با استناد به نمرات تست تصادف پژو 301، گفت که تارا دارای 3 ستاره ایمنی یورو انکپ است. داخل کابین این خودرو با تریم‌های مشکی تزئین شده و نوع اتومات K132 دارای دسته دنده و فرمان چرم است. صندلی راننده در مدل دنده دستی ۶ سرعته معمولی و برای دنده اتومات، ۶ سرعته برقی می‌باشد.

متوجه داشته باشید که توضیحات فوق درباره کابین تارا بر اساس اطلاعات عمومی و معمولاً در دسترس استاندارد خودروهای این دسته می باشد. امکان دارد که برخی امکانات و جزئیات دقیق توسط سازنده تارا تغییر کرده باشند یا با توجه به نسخه و ورژن خاص تارا متفاوت باشند. بنابراین، برای اطلاعات دقیق و جزئیات فنی، بهتر است به نمایندگی ایران خودرو مراجعه کنید یا از وب سایت رسمی ایران خودرو استفاده نمایید. درمجموع، می‌توان به طراحی بدنه‌ی تارا، به‌ویژه به‌عنوان محصولی حاصل کار شرکت داخلی، نمره قبولی داد و مطمئن بود که مشتری ایرانی را جذب می‌کند. در یکی دیگر از بخش های کیفیت، باید به موضوع عایق بندی کابین تارا توجه داشت.

خوشبختانه این موتور مجهز به امکاناتی نظیر سیستم زمان‌بندی باز و بسته شدن سوپاپ‌ها است و پمپ روغن دارد. در مجموع این پیشرانه استهلاک پایینی دارد، هم پربازده است و هم صدای کمی تولید می‌کند. این چراغ‌ها نسبت به بخش‌های مختلف خودرو کمی نامتناسب هستند و اندازه‌شان برای بدنه وسیله کمی بزرگ است. اما برای بررسی جزئیات و ویژگی های دقیق تارا اتوماتیک ، بهتر است به منابع رسمی شرکت ایرانخودرو مراجعه کنید یا اطلاعات جدیدتر را از نمایندگان ایرانخودرو دریافت کنید.

تجربه نشان داده که برخی اصلاحات در خودروهای داخلی، به دلیل نبود نظارت کافی یا مشکلات تأمین، به‌درستی اجرایی نمی‌شوند. تارا اتوماتیک و ری‌را به برخی آپشن‌های به‌روز مانند سیستم مولتی‌مدیا با نمایشگر لمسی، سانروف، سنسور پارک جلو و عقب، دوربین دید عقب، تهویه دیجیتال و ورود بدون کلید مجهز هستند. در نگاه اول، تارا V3 شباهت زیادی به نسخه‌های قبلی خود دارد اما با دقت بیشتر می‌توان تغییرات ظاهری آن را تشخیص داد. یکی از این تغییرات مهم در چراغ‌های عقب است که با گرافیک جدید، نمایی جذاب‌تر به خصوص در شب ایجاد کرده‌اند. همچنین، اضافه شدن آنتن کوسه‌ای به سقف خودرو نیز از دیگر تغییرات ظاهری این نسخه است که علاوه بر افزایش جذابیت ظاهری، کارایی آیرودینامیکی خودرو را نیز بهبود بخشیده است. طراحی پنل تهویه به نسبت خودروهای ایرانی خلاقانه‌تر است؛ اما یک عیب بزرگ دارد؛ هنگامی که کولر یا بخاری روشن است و شما قصد دارید حالتش را تغییر دهید نخست باید به صورت دستی آن را خاموش کرده و سپس حالت دلخواه را انتخاب کنید.

اما معایب آن شاید شهود زیادی در مصرف سوخت داشته باشد و همچنین برخی از مدل ها در حداکثر سرعت محدودی دارند. با توجه به این عوامل، مشتریان می توانند تصمیم به انتخاب تارا را بگیرند و با خیالی آسوده از خودرویی با کیفیت و ایمن بهره مند شوند. از پژو 207 دنده اتوماتیک تا پژو 207 دنده دستی، با سقف شیشه ای یا فلزی، پژو 207 ترکیبی از شیک ترین طراحی و فناوری را ارائه می دهد. تارا دارای صندوق عقب بزرگ و فضای بار مناسب است که امکان حمل و نقل بارهای بزرگ و اشیاء اضافی را فراهم می کند. برخی از افراد ممکن است به طراحی جذاب و خطوط دینامیک خودرو اهمیت بدهند، در حالی که دیگران بیشتر به راحتی و کیفیت داخلی توجه می کنند. در نهایت، پیشنهاد می شود قبل از خرید، خودرو را به طور مستقیم مشاهده کرده و با جزئیات طراحی و امکانات داخلی آن آشنا شوید تا بهترین تصمیم را بگیرید.

تارا V3 با وزن 1150 کیلوگرم و مصرف سوخت میانگین 7 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر در سیکل ترکیبی، یکی از خودروهای کم‌مصرف در کلاس خود محسوب می‌شود. در سال ۲۰۱۸ با اعمال دوباره تحریم‌ها و بد عهدی پژو، محصولات برند فرانسوی هم دیگر در کشور ما تولید نشد؛ اما حق استفاده از این پلتفرم برای ایران باقی ماند. ایران‌خودرو با زرنگی خاص خود، پلتفرم را اصلاح کرد و نام آن را به IKP1 تغییر داد و این گونه برادر ایرانی پژو ۳۰۱، به نام تارا متولد شد. به صورت کلی داخل کابین تارا اتوماتیک، فضای بزرگتری نسبت به سایر سدان‌های تولیدی داخل دارد. حتی فضای صندوق عقب با 640 لیتر گنجایش، جزو بزرگترین صندوق در خودروهای داخلی محسوب می‌شود. اما در قسمت عقب خودرو، وضعیت کمی متفاوت است؛ چراغ ترمزی که در سرتاسر بدنه کشیده شده است، با طراحی نادرستی که دارد موجب آزار و اذیت بقیه راننده‌هایی می‌شود که پشت تارا قرار گرفته‌اند.

این خودرو حدودا یک سالی می‌شود که وارد بازار شده و مورد استقبال خریداران قرار گرفته است. درمجموع از آنچه در مراسم تست و بررسی خودرو تارا دنده‌ای بر آمد می‌توان به طراحی بدنه‌ی تارا، به‌ویژه به‌عنوان محصولی حاصل کار شرکت داخلی، نمره قبولی داد و مطمئن بود که مشتری ایرانی را جذب می‌کند. طراحی ظاهری مدل‌های تارا دستی V1، V1 پلاس و V3 از لحاظ ظاهری دارای تفاوت‌های چشمگیری می‌باشد. در مدل V1، طراحی چراغ‌های عقب تغییر کرده و رودری‌های جلو و عقب نیز با طراحی جدیدی به‌روز شده‌اند. در کابین مدل V1 پلاس، تغییرات مهمی اعمال شده است؛ کلیدهای شیشه بالابر از کنسول مرکزی حذف شده و به رودری‌ها منتقل شده اند، این تغییر باعث ایجاد یک فضای اضافی در کنسول وسط شده و به جاموبایلی (موبایل باکس) تبدیل شده است.

حال خودروساز ایرانی سعی کرده با طرحی جدید و متفاوت و حجم‌دهی برخی قسمت‌ها، جذابیت‌های ظاهری این سدان کوچک فرانسوی را افزایش دهد، اما با کمی دقت متوجه می‌شوید که بخشی از هماهنگی میان اجزاء در این مسیر قربانی شده است. در واقع طراحی 301 با وجود تمامی سادگی‌های خود از نظر هارمونی میان خطوط و قطعات، شرایط بهتری داشت. تارا دنده ای در بحث ایمنی به دو کیسه هوا، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، سامانه ترمز ABS، EBD، BA، سامانه کنترل و مدیریت پایداری الکتریکی، سامانه پیشگیری از هرزگردی و سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی مجهز است. در نسخه اتوماتیک تارا نیز کیسه های هوای جانبی سرنشیان جلو نیز به این سدان اضافه شده است.

با توجه به فاصله محوری بسیار مناسب ایران خودرو تارا ، فضای پا برای سرنشین‌های عقب نیز بسیار خوب بوده به‌طوری‌که حتی سرنشینان بلندقد نیز برای نشستن در ردیف دوم مشکلی نخواهند داشت. ایران خودرو ادعا دارد که تارا، محصول جدید این شرکت، نخستین خودروی ملی است که از تمامی استاندارد‌های ۸۵ گانه مصوب عبور کرده و در بهترین شرایط ایمنی و استانداردی آماده تولید انبوه است. خودروی تارا از طراحی ساده، قدیمی و عضلانی برخوردار است و به علت عدم استفاده از خطوط شکسته و تیز در طراحی خود، از چهره‌ای مدرن و اسپرت بی‌بهره است. با توجه به نسخه های حاضر از این خودرو در پیست آزادی، می توان گفت که با کیفیت مونتاژ اجزای بیرونی خودرو نسبت به بسیاری از خودروهای داخلی قابل قبول است. اما باید اعلام کرد که این مونتاژ در برخی بخش ها مانند فاصله کاپوت با جلو پنجره آنچنان ایده آل و مناسب نیست. هر یک از این مدل‌ها، با ویژگی‌ها و امکانات خاص خود، تجربه‌ای یکتا از رانندگی را به کاربران ارائه می‌دهند.

پس از مدتی از عرضه نسخه اولیه خودروی تارا دنده دستی با کد V1 در بازار، ایران خودرو تصمیم به معرفی نسخه جدیدی از این سدان جدید خود گرفت که با نام تارا دنده ای V3 شناخته می‌شود. نسخه جدید تارا، با ارتقاء امکانات رفاهی و ایمنی، هم‌اکنون به عنوان یکی از سدان‌های دنده دستی پرآپشن و محبوب در بازار خودروهای داخلی شناخته می‌شود. در این مقاله، مشخصات فنی این خودرو شامل موتور، گیربکس، عملکرد، ایمنی و سایر ویژگی‌ها به دقت بررسی خواهد شد. همچنین، به بررسی امکانات رفاهی و ایمنی، طراحی داخلی و خارجی، هندلینگ و تجربه رانندگی، و تغییرات نسبت به نسخه‌های قبلی پرداخته خواهد شد.

در نسخه اتوماتیک اعداد و ارقام مذکور اندکی افزایش می‌یابند و مصرف سوخت 7.3 لیتر و شتاب اولیه هم 13 ثانیه می‌شود. مصرف سوخت خودروی تارا با دنده دستی بستگی به عوامل مختلفی دارد از جمله شرایط رانندگی، سرعت، وزن بارگیری و نحوه استفاده از خودرو. به طور معمول، میانگین مصرف سوخت این خودرو در شهر حدود ۸ تا ۱۰ لیتر در هر صد کیلومتر و در جاده حدود ۶ تا ۸ لیتر در هر صد کیلومتر است. برای دانستن مصرف دقیق تر، می توانید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید یا از روش های مختلفی مانند استفاده از سیستم کامپیوتری خودرو یا تجربه شخصی خود در طول زمان استفاده کنید. همچنین از نظر طراحی هم نقطه ضعف‌هایی در ظاهر و مونتاژ ماشین تارا دیده می‌شود که البته بخشی از این قضیه به سلیقه شخصی افراد باز می‌گردد.

البته باید توجه کرد که با یک سدان کلاس C و ۱۱۳ اسب بخار با گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر طرف هستیم و از سویی مسیر پیست آزادی فاقد هرگونه ناهمواری و شیب است. با این وجود می توان امتیاز منطقی را به تارا دنده دستی و عملکردش در بحث قوای محرکه اعطا کرد. اما باید به این نکته هم اشاره نمود که در تارا دنده دستی هم اتفاقی مشابه به محصولاتی چون دنا پلاس، شاهین، رانا پلاس و… افتاده است. قوانین جدید استاندارد آلایندگی یورو ۵ سبب شده تا خودروسازان برای تطبیق سریع خودرو با دستور العمل های محیط زیستی، یکی از روش های رایج محدودسازی را انتخاب کنند.

همچنین، سیستم تهویه مطبوع برقی دستی با تنظیمات دقیق، دمای مطلوبی را در کابین حفظ می‌کند، حتی در روزهای گرم تابستان یا سرد زمستان. در نسخه‌های اتوماتیک کلید استارت در سمت چپ فرمان مشاهده می‌شود؛ اما در نسخه‌های دنده‌ای، استارت تارا به صورت کلیدی است که در سمت راست فرمان قرار دارد. در اینجا زیرآرنجی وجود ندارد؛ اما در نسخه‌های اتوماتیک زیرآرنجی مشاهده می‌شود (شما می‌توانید با مراجعه به نمایندگی‌های آپکو تارا دنده‌ای را به زیرآرنجی مجهز کنید). هنگامی که نام تارا دنده ای در بازار خودروی ایران شنیده می شود، شاید اولین رقیبی که برای این خودرو به ذهن ما می رسید شاهین، محصول جدید سایپا باشد که با موتور 1.5 لیتری توربو شارژ در مقابل تارا دنده ای قد علم می کند. به غیر شاهین، رقیبان دیگری مانند دنا پلاس، برلیانس H330 و پژو 207 اس دی نیز در بازار مقابل تارا دنده ای صف آرایی می کنند. در این بین جدی‌ترین گزینه که با تارا قابل مقایسه است، جک J4 اتوماتیک نام دارد.

در بحث طراحی کابین هم تارا تفاوت خاصی با پژو ۳۰۱ ندارد و تنها در بخش غربیلک فرمان متفاوت نسبت به نسخه فرانسوی است. با این حال تارا به عنوان پرچمدار محصولات ایران خودرو این توقع را ایجاد کرده است که نسبت به خودروهای هم رده بالاتر باشد. همین توقع که به جا به نظر می رسد، تا حدی با سبک طراحی داخلی تارا در تناقض است. به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، تارا دنده ای اولین عضو از پلتفرم IKP1 یا همان PF1 بومی سازی شده است که این روزها وارد جاده های کشور شده و در اختیار خریداران قرار گرفته است.

شتاب رسمی تارا در نسخه دنده‌ای 12.5 ثانیه و مصرف سوخت تارا به صورت ترکیبی، 7.2 اعلام شده که برای یک خودرو امروزی اعداد متوسطی محسوب می‌شوند. مثلاً اگر قرار بر مقایسه موتورتارا با پژو 301 باشد متوجه خواهید شد که نسخه فعلی تارا از لحاظ راندمان، مقداری ضعیف‌تر از نماینده پژو است. هرچند برای یک رانندگی نرمال می‌توان روی شتاب و کشش تارا حساب باز کرد و از شرایط کلی رضایت نسبی داشت. با این تفاوت‌ها در نظر گرفته شده، تارا دستی نشان می‌دهد که یک گزینه متنوع و مناسب در بازار خودروسازی ایران است، که با امکانات و ویژگی‌های متنوع، مشتریان را در هر دسته‌بندی و نیازی خوش‌آمد می‌گوید. بله، مدل‌های تارا دستی با توجه به امکانات و ویژگی‌هایی که ارائه می‌دهند، قیمت‌های مناسبی دارند. بله، خودروهای تارا دستی از جمله خودروهایی هستند که توسط شرکت ایران خودرو طراحی و تولید می‌شوند.

از چراغ ها که بگذریم، خطوط حجیم و عضلانی در نمای عقب خودرو نیز به چشم می خورند. روی درب صندوق و بالای سپر عقب عقب تارا دنده ای یک برآمدگی به صورت خطی زیر چراغ عقب کشیده. پایین سپر نیز یک دیفیوزر قرار گرفته که مه شکن های عقب را درون خود جای داده است. شیشه‌های عقب، در تارای اتوماتیک به صورت فابریک دودی هستند که در خودروی تارا دنده‌ای، آن را مشاهده نمی‌کنیم. همچنین روی دستگیره‌ها و آبگیر‌های شیشه در تارا اتوماتیک، به طرح کرومی در آمده که در تارای دستی آن را مشاهده نمی‌کنیم و این مورد نیز از دیگر نقاط ضعف تارا دستی نسبت به نسخه اتوماتیک است. با توجه به اهمیت بی‌قید و شرط رفاهی و ایمنی در خودروهای امروزی، تارا V1 پلاس با ارائه امکاناتی پیشرفته در این زمینه، به یک گزینه مناسب برای کاربرانی تبدیل شده است که به دنبال تجربه رانندگی مطمئن و راحت هستند.

تحریم‌های آمریکا و کشورهای اروپایی برگشت و شرکت‌های خودروسازی بار دیگر کشور ما را ترک کردند. حوالی سال‌های 1395 به بعد بود که برجام منعقد شد و توافق کوتاه‌مدتی بین کشور ما و سایر کشورهای طرف قرارداد به وجود آمد. در آن زمان طرفین متعهد شدند برخی از تحریم‌ها را از روی دوش ایران بردارند و خوشبختانه در همین حین برخی از شرکت‌های خودروسازی که پیش‌تر در ایران نمایندگی داشتند در بازار ما حضور یافتند. گروه بازرگانی الماس خودرو ستاره شهر با شماره ثبت (۶۰۱۹۵۸) و شناسه ملی (۱۴۰۱۱۵۰۴۵۷۰) در سال ۱۴۰۱ با مدیریت آقای سید علی رضوی به ثبت رسیده و شروع به فعالیت کرده است. مشخصات فنی شامل موتور، توان خروجی، گیربکس، ظرفیت باربری، ویژگی های فنی گوناگون می شود که به توضیحات دقیق نیاز دارد.

اسب بخار فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ با محور تست و بررسی ویدیویی خودروها آغاز کرد. این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد. در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد. همچنین موقعیت دنده های فرد (دنده ۱ و ۳ و ۵) فاصله زیادی با موقعیت راننده دارد و همین نکته سبب شده تا با تنظیم اصولی صندلی راننده برای افرادی با قد کمتر از ۱۷۵ سانتی متر، اعمال این دنده ها به تحرک بیشتری نیاز داشته باشد. به عبارت ساده تر در بسیاری مواقع نیاز است که در کنار جا به جایی دست راست برای رفتن به دنده های فرد، کمی هم بدن خود را به جلو بیاورید. البته باید گفت که این نکته موضوع آنچنان منفی و خاصی به حساب نمی آید و این روزها در بسیاری از خودروهای دنده ای بازار دیده می شود.

با همراهی این مقاله، آشنا خواهید شد با انواع مدل‌های تارا دستی و تفاوت‌های آن‌ها، که به شما کمک می‌کند تا انتخابی هوشمندانه‌تر برای نیازهای خود داشته باشید. این مشخصات نشان می‌دهند که هر دو مدل از موتور قدرتمندی بهره می‌برند و با گیربکس‌های 6 سرعته دستی تجربه رانندگی را بهبود می‌بخشند. یکی از اولین نکات مثبت این خودرو، فرمان برقی آن است که به لطف دقت و حساسیت بالا، کنترل خودرو را بسیار آسان می‌کند.

این مقاله به بررسی دقیق تمام جنبه‌های مهم و مفید تارا V1 پلاس با گیربکس 6MT می‌پردازد تا به خوانندگان اطلاعات کاملی در مورد این خودرو ارائه دهد. در بررسی شتاب، نسخه دنده‌ای تارا توانسته شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر را در ۱۲.۵ ثانیه ثبت کند، که برای یک خودرو با این مشخصات عدد قابل قبولی محسوب می‌شود. همچنین، گیربکس تارا دنده‌ای در دو نسخه ۵ سرعته و ۶ سرعته عرضه می‌شود که نوع ۶ سرعته عملکرد بهتری از نظر کشش، شتاب و مصرف سوخت دارد.

البته گفتنی است که این خودرو چندان بزرگ محسوب نمی‌شود و حتی از نظر بیرونی از دنا پلاس کوچک‌تر است، ولی ایران خودرو از این سدان نهایت استفاده را کرده است. از دیگر بخش‌هایی که بسیار شبیه پژو 301 فرانسوی است، کابین و فضای داخلی این سدان ملی است. تنها تفاوت و تغییری که در این خودرو دیده می‌شود طرح غربیلک فرمان و چینش برخی از کلیدهای درون کابین خواهد بود. خوشبختانه در کابین این محصول همه چیز خوب و مناسب ارزیابی می‌شود و باز هم از دیگر تفاوت‌های تارا اتومات با دنده‌ای در رودری‌های متفاوت درهای جلو است. سیستم فرمان تارا نرم است و همین باعث می‌شود که در سرعت‌های پایین، خودرو کاملا در دست باشد و تجربه رانندگی خوبی رقم بزند. البته وزن این وسیله در بخش جلو کمی زیاد است و همین کنترل فرمان در پیچ‌ها را تاحدی مخدوش می‌کند.

یکی دیگر از مواردی که قابل بحث است محدود بودن رنگ بندی تارا دنده ای است، در حال حاضر این امکان وجود ندارد که از رنگ سفارشی در ساخت خودرو استفاده شود و رنگ‌های قابل عرضه آن خاکستری، مشکی، نقره ای، آبی رویال و آی کبود است. این که از سفید استفاده نشده است واقعا تعجب بر انگیز می‌باشد و جای آن در میان این رنگ‌ها خالیست. به صورت کلی معایب تارا دنده ای در دو دسته قرار می‌گیرند دسته اول در مورد طراحی آن می‌باشد و دسته دوم جنبه موتوری دارد. تفاوت‌های تارا اتوماتیک با نسخه دنده‌ای در قسمت‌هایی نظیر تزئینات کرومی روی دستگیره درها و پایین شیشه‌های جانبی، سانروف روی سقف، رینگ آلومینیومی و جلو پنجره‌ای لانه زنبوری یا شبکه‌ای مشهود است و این دو نسخه بدین ترتیب از یکدیگر متمایز می‌شوند. در ماشین تارا از موتور TU5 پلاس استفاده شده که در واقع همان نسخه پیشرفته‌تر موتور قدیمی پژو است.

طراحی کابین منطقی، فضای صندوق و پای مناسب، آپشن های کاربردی و جدید بودن در بازار مزایای تارا دنده ای هستند. اما از سوی دیگر شاهین شتاب و طراحی بسیار بهتری دارد که ممکن است برای برخی دیگر از خریداران نقطه قوت محسوب شود. طراحی کابین منطقی، فضای صندوق و پای مناسب، آپشن‌های کاربردی و جدید بودن در بازار مزایای تارا دستی هستند.

مدل V1 پلاس با گیربکس 6 سرعته MT6 و ویژگی‌های اضافی مانند سنسورهای نور و باران، چراغ‌های ولکام درب‌های جلو، و آپشن‌های دیگر، تجربه رانندگی را بهبود می‌بخشد. این مدل به دلیل تجهیزات بیشتر ممکن است از لحاظ راحتی و امکانات بهتری برخوردار باشد. تجربه رانندگی با تارا V3 دلپذیر و مطمئن است، به لطف فرمان برقی، گیربکس ۶ سرعته دستی و سیستم‌های کمک رانندگی پیشرفته.

در مورد هماهنگی پیشرانه TU5 پلاس با جعبه دنده BE4 پنج سرعته در تارا باید گفت که اتفاق مناسبی افتاده و با وجود سنگین بودن ضریب دنده های یک و دو، مجموع عملکرد جعبه دنده در دورهای مختلف خوب و قابل قبول است. برای خرید تارا V3 می‌توانید به نمایندگی‌های مجاز ایران خودرو مراجعه کنید و از شرایط فروش و تسهیلات موجود مطلع شوید. تارا V3 مجهز به سیستم‌های کنترل پایداری برقی (ESP)، کنترل استارت در سربالایی (HSA) و کروز کنترل است.

همین مسئله سبب می شود تا این خودروها بر خلاف آنالیزهای تئوری، در عمل آنچنان شتاب ایده آل و قابل توجهی را در اختیار راننده نگذارند. مشخصات تارا دستی V3، در این مقاله به بررسی کامل خودرو تارا V3، یکی از محصولات جدید و پر آپشن شرکت ایران خودرو، می‌پردازیم. ابتدا به معرفی این خودرو و دلایل تولید آن می‌پردازیم، سپس به تفصیل مشخصات فنی تارا V3 را بررسی می‌کنیم. طراحی ظاهری و داخلی خودرو را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم و در نهایت، امکانات ایمنی و رفاهی آن را معرفی خواهیم کرد. همچنین، تجربه رانندگی با تارا V3 را بررسی کرده و به پرسش‌های متداول مرتبط با این خودرو پاسخ خواهیم داد.

تارا دنده‌ای V3 از موتور 1.6 لیتری TU5P بهره می‌برد که قادر به تولید 113 اسب بخار قدرت در 5800 دور در دقیقه و 144 نیوتن متر گشتاور در 4000 دور در دقیقه است. این موتور، که در نسخه‌های قبلی نیز استفاده شده، به دلیل کارایی و عملکرد مناسب خود، همچنان در نسخه V3 به کار گرفته شده است. اما گیربکس این خودرو دچار تغییر شده و اکنون از نوع 6 سرعته دستی است که این امر موجب بهبود شتاب، کاهش آلایندگی و مصرف سوخت می‌شود. البته به غیر از نسخه دنده‌ای که در این بخش به آن پرداخته ایم، نسخه تارا اتوماتیک نیز توسط ایران خودرو عرضه شده است.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *