بررسی خودرو تارا دنده ای

نقد و بررسی کامل خودروی تارای ایران خودرو و بازار آن وبلاگ کارنامه

با توجه به تست های انجام شده در پیست آزادی، سیستم کنترل پایداری تارا به جای قطع کامل فعالیت دریچه گاز، عملکرد آن را با کاهش بازدهی همراه می کند و در شرایط مختلف دستوری متفاوت را به آن می دهد. همین مسئله باعث می شد در پیچ های پیست آزادی، سیستم کنترل پایداری الکتریکی تارا خودرو را متوقف نکند و صرفاً با تغییر رفتار دریچه گاز و اعمال نیرو بر روی ترمزها، خودرو را در مسیر حفظ کند و مانع از ادامه حرکت راننده نشود. این اتفاق سبب می شود که عدم پایداری های جزئی و کم فرمانی ها، با توقف و کاهش شدید سرعت خودرو همراه نشود و راننده تارا بتواند تا در مسیر خود به حرکت ادامه دهد. البته که اگر سرعت به بیش از محدوده مورد نظر می رسید، سیستم کنترل پایداری تارا برای جلوگیری از بروز عدم تعادل کامل به شکل قابل توجهی وارد عمل می شد و در این مرحله فعالیت دریچه گاز را متوقف می کرد.

همچنین می توان تا ۶۲۰۰RPM به این پیشرانه در تارا دنده دستی فشار آورد و از سوی به لطف وجود سامانه VVT-i شاهد هستیم که لرزش پیشرانه در دورهای پایین کمتر شده و از سویی نوسان گاز در فشار حداکثری با کاهش قابل توجهی مواجه گردیده است. تارا در دو نسخه دنده ای و اتوماتیک به پیشرانه ۱٫۶ لیتری TU5 پلاس مجهز است. پیشرانه TU5 پلاس تارا که روی رانا پلاس جدید هم دیده می شود، به فناوری هایی مثل زمان بندی متغییر سوپاپ های ورودی و پمپ روغن متغییر مجهز است و استاندارد آلایندگی یورو ۵ در آن رعایت شده است. در این مقاله از ناواران، به بررسی و نقد تارا دنده‌ای  و اتوماتیک پرداختیم. محصول جدید ایران خودرو طی یک سال حضور خود در بازار، موفق شده است تا نظرات مثبت کاربران ایرانی را نسبت به خود جلب کند. عملکرد ایکو تارا طی چند ماه اخیر قوی‌تر از رقیب داخلی یعنی سایپا شاهین بوده است؛ در نتیجه میزان فروش و استقبال از تارا قابل‌قبول ارزیابی می‌شود.

اما در کنار کشش پیشرانه و شتاب، یک خودروی خانوادگی باید در معیارهای دیگری نیز سنجیده شود. در تجربه رانندگی با تارا کیفیت سواری و راحتی خودرو بسیار خوب و مثال‌زدنی است. عبور از مسیرهای ناهموار به خوبی و بدون وارد آمدن هیچ ضربه و صدای اضافی به کابین خودرو صورت می‌گیرد و در این بخش تارا کاملا لبخند رضایت را بر لب شما می‌نشاند. به همین منظور طراحان ایران خودرو لبه بالایی درب موتور را به گونه‌ای طراحی کرده‌اند که بازوهای برف پاکن در زیر آن مخفی بمانند. برای تعویض تیغه‌ها یا پاک کردن شیشه کافی است یکبار اهرم مربوط به فعال شدن برف پاکن در کنار فرمان خودرو فشار داده شود تا برف پاکن‌ها تغییر وضعیت داده و در قسمت میانی شیشه جلو قرار بگیرند. در این شرایط به راحتی می‌توان با بلند کردن بازوی آن‌ها از لولای انتهایی نسبت به پاک کردن شیشه یا تعویض تیغه اقدام کرد.

در مورد سیستم کنترل و مدیریت پایداری الکتریکی تارا باید گفت که امکان قطع این سامانه صرفاً در سرعت کمتر از ۵۰ کیلومتر بر ساعت امکان پذیر است و نمی توان در سرعت های بیشتر از این عدد، سیستم کنترل پایداری را از مدار خارج کرد. با استارت تارا و شنیدن صدای موتور TU5 پلاس از ایرانی بودن خودرو اطمینان پیدا می‌کنید. باتوجه‌به وجود گیربکس ۵ دنده دستی باید گفت که هماهنگی جالبی میان موتور و گیربکس مشاهده نمی‌شود و همچنین پدال گاز تاخیر عذاب‌آوری دارد که این نکته در جاده و در هنگام سبقت‌گیری و در هنگام راه افتادن به چشم می‌آید. تا امروز آمار خرابی این موتور خیلی کم بوده و موتور بسیار بی‌آزاری روی تارا قرار دارد. ردیف دوم؛ اما هیچ قابلیت رفاهی اعم از زیرآرنجی، شیشه‌بالابر اتوماتیک و یا گرمکن را ندارد و تنها مورد متفاوت از پراید، وجود شیشه‌بالابرهای برقی است.

در زمینه مصرف سوخت، تارا دنده ای با گیربکس دستی از مصرف ترکیبی معادل ۶.۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برخوردار است که در مقایسه با بسیاری از رقبای خود، عملکرد نسبتاً مناسبی دارد. این خودرو همچنین دارای استاندارد آلایندگی یورو ۵ است، هرچند از لحاظ راندمان آلایندگی، کمی ضعیف‌تر از برخی رقبای خود مانند پژو ۳۰۱ به نظر می‌رسد که دارای استاندارد آلایندگی یورو ۶ است. طراحان ایران خودرو در این نما از چراغ عقب های یکپارچه استفاده کرده اند که در خودرو های ساخت داخل منحصر به فرد است. البته همانطور که پیشتر گفتیم این منحصر به فرد بودن لزوما خبر خوبی به شمار نمی رود؛ زیرا مانند تمامی اجزای طراحی این خودرو، چراغ های عقب آن نیز برای ابعاد بدنه بزرگ به نظر می رسند. به غیر از این، گرافیک داخلی چراغ های عقب باعث می شود که در شب بجای یک نمای خاص و زیبا با یک فاجعه پرنور طرف باشیم!

این خودرو در مقایسه با رقبای خود ایمنی بهتری دارد و وجود سیستم کنترل پایداری در این خودرو یک مزیت غیر قابل انکار است. طراحی کابین منطقی، فضای صندوق و پای مناسب، آپشن های کاربردی و جدید بودن در بازار مزایای تارا دنده ای هستند. اما از سوی دیگر شاهین شتاب و طراحی بسیار بهتری دارد که ممکن است برای برخی دیگر از خریداران نقطه قوت محسوب شود. در این خودرو از همان موتور TU5 پلاس استفاده شده است که می تواند نهایت قدرت ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور نهایی ۱۴۴ نیوتن متر را از طریق یک جعبه دنده ۶ سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل کند. تارا که بر پلتفرم پژو ۳۰۱ قرار دارد، طرح بدنه جانبی پژو ۳۰۱ را با آن خطوط نرم و ملایم حفظ کرده ولی در جلو و عقب آن تغییراتی به وجود آورده است. بخش جلوپنجره، سپر و چراغ‌ها با خطوط صاف و زاویه‌های شکسته طراحی شده‌اند که ظاهر اسپرت و خشنی به جلو و عقب تارا می‌دهند.

این موتور، نسخه بهینه‌سازی شده‌ای از موتور TU5 قدیمی پژو است و اکنون با توان 113 اسب بخار و گشتاور 144 نیوتن‌متر، کمی قوی‌تر ظاهر می‌شود. علاوه بر این، در زمینه آلایندگی و مصرف سوخت نیز بهبود نسبی داشته‌ایم.در مورد ویژگی‌های دیگر پیشرانه تارا، باید به سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ (CVVT)، پیستون‌های ضد سایش و پمپ روغن با دبی متغیر اشاره کرد. شتاب رسمی نسخه دنده‌ای تارا 12.5 ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی 7.06 (برای شرایط رانندگی ترکیبی) اعلام شده که برای یک خودرو امروزی به عنوان متوسط محسوب می‌شود. به عنوان مثال، اگر ما این را با پژو 301 مقایسه کنیم، متوجه می‌شویم که تارا در جنبه راندمان کمی ضعیف‌تر از پژو است، اگرچه برای رانندگی عادی، تارا تا حدی در مورد شتاب و کشش خود بهتر است و می‌توان از کلیت شرایط راضی بود.

علاوه بر تست‌های تصادف با موانع و اجسام صلب، تارا در بخش تصادف با عابر پیاده نیز مورد ارزیابی قرار گرفته است. در این تست، هدف دستیابی به طراحی بهینه فرم و ارتفاع دماغه خودرو شامل سپر، درب موتور و حتی بخش‌هایی از شیشه جلو است تا در زمان برخورد با عابر پیاده به نقاط حساس و حیاطی بدن مانند جمجمه، لگن و کمر و حتی زانوها آسیب جدی وارد نشود. ایران‌خودرو به دلیل رعایت برخی از استانداردهای ایمنی، برف‌پاک‌کن‌ها را مخفی کارکرده.

این خودرو که نسخه‌ای از پژو۳۰۱ است، طراحی عجیب، خاص یا پیچیده‌ای ندارد. در واقع، با خودرویی ساده روبه‌رو هستیم که ما را راضی نگه می‌دارد چون نه ایرادی اساسی دارد و نه شمایلی به‌شدت هیجان‌انگیز؛‌ چیزی است در حد متعادل و وسط. ظاهر ماشین تارا الهام گرفته و فیس لیفت پژو ۳۰۱ است و از ۲ سال پیش در خط تولید ایران خودرو قرار دارد.

به هر صورت، اگر ایران خودرو تصمیم بگیرد تا گرافیک داخلی چراغ ها را تغییر دهد پیشرفتی قابل توجه در چهره تارا دنده ای در شب بدست خواهد آمد. از چراغ ها که بگذریم، خطوط حجیم و عضلانی در نمای عقب خودرو نیز به چشم می خورند. روی درب صندوق و بالای سپر عقب عقب تارا دنده ای یک برآمدگی به صورت خطی زیر چراغ عقب کشیده.

اما با توجه به کد پلیمرهای استفاده شده داشبورد و رودری ها می توان گفت که ساختار اجزای کابین تارا با کیفیت تر از بسیاری از خودروهای داخلی دیگر است. اما بسیاری کیفیت متریال کابین را به ظاهر و نوع جنس قابل لمس آن ارتباط می دهند. در این بخش باید گفت که دقت ساخت اجزای پلیمری استفاده شده در کابین تارا قابل قبول است و کیفیت بیشتری نسبت به محصولاتی چون دنا پلاس، پژو پارس، پژو 207i، رانا پلاس و… در آن دیده می شود. اما به خاطر قیمت این خودرو، بسیاری توقع دارند که کیفیت قابل لمس و مشاهده در داخل تارا بیشتر از حد فعلی باشد.

همین که ایران خودرو موفق شده خودرویی زیبا و خوش‌فرم مثل تارا تولید کند، نشان‌دهنده تلاش مهندسان این شرکت در راستای متنوع‌سازی سبد محصولات آنها است. از طرفی اقدام آنها در جهت تغییر بدنه پژو 301 و تبدیل آن به خودرویی جدید تحسین‌برانگیز است. متاسفانه اگر طراحان این خودرو کمی وقت بیشتری روی نمای پشتی آن می‌گذاشتند اوضاع بهتر از قبل می‌شد. از دیگر امکانات و تجهیزات این خودرو می‌توان به ورقه‌های بدنه دو فازی با استحکام بالا، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی و سیستم کنترل کشش اشاره کرد.

تارا V1 پلاس یکی از نسخه های تارا دنده ای است که امکانات بیشتری را نسبت به مدل پایه دارد و همچنین جعبه دنده آن نسبت به V1 معمولی متفاوت است. ظاهر ماشین تارا الهام گرفته و فیس لیفت پژو 301 است و از 2 سال پیش در خط تولید ایران خودرو قرار دارد. نمای این قسمت ساده طراحی شده و در حد و اندازه یک خودروی اقتصادی دیده می‌شود.

در سوی دیگر، ری‌را اولین کراس‌اوور ملی ایران‌خودرو است که با زبانی طراحی مدرن و امضای جدید ایران‌خودرو معرفی شده است. چراغ‌های LED، خطوط شکسته و نمایی اسپرت‌تر، این خودرو را نسبت به سایر محصولات داخلی جذاب‌تر کرده است. تارا دنده ای از موتور چهار سیلندر ۱.۶ لیتری EC5 یا همان TU5 پلاس بهره می‌برد که قدرتی معادل ۱۱۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و گشتاوری برابر با ۱۵۰ نیوتن متر در ۴۸۰۰ دور در دقیقه تولید می کند. این موتور به عنوان نسخه بهینه سازی شده موتور TU5 قدیمی پژو، با قابلیت هایی همچون سیستم زمان بندی متغیر سوپاپ ها (CVVT) و پیستون های ضد سایش، بهبود یافته است. تارا V1 پلاس در بخش طراحی ظاهری تغییرات کمی نسبت به نسخه قبلی خود داشته اما به طور کلی خانواده تارا طراحی متفاوتی نسبت به دیگر خودرو های داخلی داشته که نکته مثبتی برای این خانواده به حساب می آید. در نمای جلو، طراحی چراغ های اصلی به دلیل بهره مندی از خطوط شکسته، بیشتر از بقیه قسمت ها جلب توجه می کند.

یکی از تعهدات پسابرجامی شرکت پژو فرانسه این بود که بعد از عرضه پژو 2008 اقدام به تولید خودروی پژو 301 کند، اما درست زمانی که همه چیز داشت خوب پیش می‌رفت، مجددا آمریکا از این توافق خارج شد و برجام از بین رفت. تحریم‌های آمریکا و کشورهای اروپایی برگشت و شرکت‌های خودروسازی بار دیگر کشور ما را ترک کردند. صنعت خودروسازی کشور ما در حال حاضر اوضاع خوبی ندارد و همچون بیماری است که نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد. تنها در صورتی وضع بازار خودرو سر و سامان پیدا می‌کند که دولت در برخی از موضوع‌ها دخالت خود را کم کند و بگذارد خودروسازان خود نسبت به آینده این صنعت تصمیم‌گیری کنند. یکی دیگر از ویژگی‌های تولید سازه و بدنه تارا استفاده از فناوری‌های به‌روزی مانند جوش سرد (CMT) و جوشکاری لیزری است که کیفیت و استحکام بالایی را نسبت به فناوری‌ها قدیمی‌تر در جوشکاری اتصالات و ورقه‌ها ایجاد خواهد کرد. ناگفته نماند که تست‌های تصادف در موسسه سی‌دات کشور اسپانیا در برخورد از جلو با سرعت 58 کیلومتر بر ساعت انجام شده است در حالی که این تست در موسسات ان کپ با سرعت 64 کیلومتر در ساعت انجام می‌شود.

سدان‌های چینی با گیربکس دنده‌ای حضور پررنگی در بازار ایران ندارند و برای خرید نسخه‌های اتوماتیک آن‌ها نیز به بودجه قابل توجهی نیاز خواهد بود. در نتیجه هر دو تیپ دنده‌ای  و اتوماتیک از تارا مورد توجه خریداران ایرانی قرار گرفته‌اند. انتظار می‌رود تا این خودرو به‌زودی وارد اتومبیل‌های مجموعه ناواران شود و مشتریان قادر به کرایه خودرو تارا باشند.

اما برای تعویض آنها نخست باید یک پله برف‌پاک‌کن را بزنید تا وسط شیشه بایستد، سپس آنها را بالا بیاورید و تعویض کنید. در نمای عقب، نخبگان ایران‌خودرو از ترند روز با چراغ‌های پیوسته استفاده کردند و به همین دلیل نمای پشت، کمی زشت و عقب‌مانده دیده می‌شود. هنگامی که به جلوی تارا می‌نگرید چهره‌ای خشن با طراحی خطی می‌بینید که به نسبت سال ۲۰۲۴ بسیار ساده است.

در نسخه‌های اتوماتیک کلید استارت در سمت چپ فرمان مشاهده می‌شود؛ اما در نسخه‌های دنده‌ای، استارت تارا به صورت کلیدی است که در سمت راست فرمان قرار دارد. در اینجا زیرآرنجی وجود ندارد؛ اما در نسخه‌های اتوماتیک زیرآرنجی مشاهده می‌شود (شما می‌توانید با مراجعه به نمایندگی‌های آپکو تارا دنده‌ای را به زیرآرنجی مجهز کنید). یکی دیگر از نقاط قوت کابین ایران خودرو تارا ، فضای جادار آن است که ازاین‌جهت به‌هیچ‌وجه برای سرنشینان آزاردهنده نخواهد بود. با توجه به فاصله محوری بسیار مناسب ایران خودرو تارا ، فضای پا برای سرنشین‌های عقب نیز بسیار خوب بوده به‌طوری‌که حتی سرنشینان بلندقد نیز برای نشستن در ردیف دوم مشکلی نخواهند داشت.

ولی در مورد عملکرد امکانات رفاهی موجود در تارا دنده دستی باید گفت که ویژگی های قابل مشاهده، تا میزان قابل توجهی خوب کار می کنند. به طور مثال نمایشگر لمسی تارا کیفیت خوب و مناسبی دارد و با وجود نبود سیستم صوتی حرفه ای، کیفیت خروجی صدا قابل قبولی را در اختیار سرنشینان می گذارد. همچنین سامانه نمایش وضعیت دنده ها و راهنمای تعویض دنده GSI در این خودرو به خوبی کار می کند و دستورهای اعلامی از سوی این سامانه به راننده، مطابق به نوع رانندگی و در راستای رسیدن به مصرف سوخت ایده آل است.

جلو پنجره دارای خطوط افقی، چراغ‌ها معمولی بدون تکنولوژی خاص و طراحی عجیبی هستند؛ درکل طراحی جلوی تارا بسیار محافظه کارانه است و شدیداً تحت تاثیر فورد موستانگ به نظر می‌رسد. تارا را می‌توان یک خودروی نسبتاً اقتصادی، نسبتاً خانوادگی و نسبتاً زیبا دانست. می‌توان گفت این خودرو برای عامه مردم ایران کارآمد است؛ اما مشکل اساسی تارا عیوب برقی و مهندسی است.

به گفته مهندسان بخش تحقیق و توسعه موتور ایران خودرو، این پیشرانه در مصرف سوخت، تولید آلایندگی و بازدهی توانسته است تا 7 درصد نسبت به پیشرانه TU5 بهینه‌تر عمل کند. با توجه به قیمت نسخه دنده دستی تارا، توقع می رود که امکاناتی مثل دوربین دنده عقب، زیرآرنجی ردیف جلو، تهویه اتوماتیک و سانروف در این خودروی جدید وجود داشته باشد. این خودرو ۱۱۳ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر تولید می کند و جعبه دنده ۵ سرعته دستی BE4 پلاس نیز توان پیشرانه را به چرخ های جلوی تارا دنده ای می رساند. در بحث کیفیت مونتاژ اجزای کابین می توان گفت که با دقت بیشتری همراه هستیم و فاصله مناسبی میان اجزای هر بخش کابین وجود دارد. اما در بحث کیفیت متریال کابین می توان از دو زاویه به موضوع نگاه کرد؛ متریال (پلیمرها) استفاده شده در اجزای پلاستیکی تارا از نظر کد فنی، دوام و کیفیت بالاتری را نسبت به سایر محصولات داخلی ایران خودرو دارند. این کیفیت مواد اولیه در بحث دوام حرارتی، واکنش شیمیایی با گرما، طول عمر، ثبات ظاهری و عدم فرسایش بیش از حد خود را نشان می دهند که عموماً در شرایط عادی و غیر آزمایشگاهی توسط افراد قابل سنجش و بررسی نیستند.

تارا دنده‌ای در هر 100 کیلومتر حدود 7.1 لیتر ترکیبی سوخت مصرف می‌کند و می‌تواند در عرض 12.5 ثانیه از صفر مطلق به سرعت صد کیلومتر بر ساعت برسد. در نسخه اتوماتیک اعداد و ارقام مذکور اندکی افزایش می‌یابند و مصرف سوخت 7.3 لیتر و شتاب اولیه هم 13 ثانیه می‌شود. در فضای داخل کابین نیز داشبورد، رودری‌ها و بسیاری دیگر از اجزا همان نمونه‌های به کار رفته در پژو 301 است که تغیرات اندکی را پشت سر گذاشته‌اند. به عنوان مثال داشبورد تارا همان داشبورد پژو 301 است که تغییراتی در بخش ترکیب رنگ و استفاده از فریم فیبر کربن را از سر گذرانده است.

در صورتی که زیرآرنجی میانی در تارا دنده ای نصب می شود، می توان امتیاز این سدان را در بحث راحتی سرنشیان و راننده افزایش داد. با توجه به تست انجام شده از سوی اسب بخار در پیست اتومبیلرانی آزادی می توان گفت که پیشرانه TU5 پلاس نسبت به TU5 معمولی با تولید صدای کمتری همراه بوده و همین مسئله نکته ای مثبت به حساب می آید. همچنین می توان تا 6200RPM به این پیشرانه در تارا دنده دستی فشار آورد و از سوی به لطف وجود سامانه VVT-i شاهد هستیم که لرزش پیشرانه در دورهای پایین کمتر شده و از سویی نوسان گاز در فشار حداکثری با کاهش قابل توجهی مواجه گردیده است. شاید تارا دنده‌ای خودرویی ایده‌آل نباشد؛ اما در رنج قیمت خود، به‌صرفه است. تارا دنده دستی برای علاقه‌مندان سدان با صندوق عقب بزرگ و مسافر بین‌شهری، کارایی دارد.

در این کارکرد پمپ قفل در عقب به سر و صدا افتاده، میکروسوئیچ کلاچ چندین بار سوخته و در آخرین بار که مالک به نمایندگی مراجعه کرده این قطعه از جایش درآمده است. سنسور نور نیز دوبار خراب شده که در دفعه دوم با مراجعه به نمایندگی تعویض شده است. اما نکته مثبت اینجاست که نمایندگی بدون هزینه تمامی قطعات را تعویض می‌کند. درکل غالب خودروهای تارا که نگارنده بررسی کرده است؛ ایرادات برقی بسیاری داشته‌اند ولی ایراد فنی خاص برای قطعات مکانیکی، شایع نیستند.

تارا صندوق ۶۴۰ لیتری دارد که باتوجه‌به ابعاد خودرو و رقبا، عالی به نظر می‌رسد. طراحی پنل تهویه به نسبت خودروهای ایرانی خلاقانه‌تر است؛ اما یک عیب بزرگ دارد؛ هنگامی که کولر یا بخاری روشن است و شما قصد دارید حالتش را تغییر دهید نخست باید به صورت دستی آن را خاموش کرده و سپس حالت دلخواه را انتخاب کنید. در این سری از مقالات تست و بررسی مجله پدال، سراغ تارا ایران‌خودرو رفته‌ایم تا تمام مزایا، معایب و ویژگی‌های آن را بررسی کنیم و همچنین شما را با تفاوت‌هایش نسبت به نسخه اتوماتیک آشنا کنیم.

مهندسان ایران خودرو می گویند که این جعبه دنده با ارتقایی نسبت به BE4 مواجه شده است و از سویی در سال آتی نسخه ۶ دنده دستی تارا هم به بازار معرفی می شود. ایران خودرو تارا V1 پلاس از یک موتور ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی (یا همان TU5 پلاس) بهره می برد که می تواند روی هم رفته ۱۱۳ اسب بخار و ۱۴۴ نیوتن متر گشتاور را از طریق جعبه دنده ۶ سرعته دستی به چرخ های جلو منتقل  کند. در محور جلو V1 پلاس از سیستم تعلیق نوع مک فرسون و در محور عقب از نوع توییست بیم استفاده شده است که راننده سواری قابل قبولی را با آن می تواند تجربه کند. ظرفیت باک بنزین ۵۰ لیتر بوده و مصرف سوخت ترکیبی آن به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر ۷.۰۶ لیتر است که عدد قابل قبولی برای این خودرو به حساب می آید. تارا دنده ای از یک موتور 4 سیلندر تنفس طبیعی 1.6 لیتری ساخت داخل بهره می برد که با کد TU5P یا EC5 شناخته می شود. این موتور توانایی تولید 113 اسب بخار قدرت در 5800 دور در دقیقه و 144 نیوتون متر گشتاور در 4000 دور در دقیقه را دارد.

البته شتاب رسمی تارا در نسخه دنده‌ای ۱۲٫۵ ثانیه و مصرف سوخت ترکیبی‌اش هم حدود ۷ لیتر برآورد می‌شود. این‌ها در مقیاس‌های بین‌المللی اعدادی متوسط‌ هستند ولی در مقایسه با محصولات داخلی، می‌توان گفت که تارا وضعیت خوبی دارد. پیشرانه TU5 پلاس مجهز به اویل ماژول برقی، سیستم متغیر زمان بندی سوپاپ ها و دریچه گاز برقی است و سطح استاندارد آلایندگی یورو پنج را پاس کرده‌است. این موتور توانایی تولید حداکثر توان ۱۱۳ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۴۴ نیوتن متر را دارد.

توقع می رود که در تارا به عنوان پرچمدار محصولات ایران خودرو، حداقل دکمه های شیشه بالابر بر روی درها نصب شود و دسترسی راحتتری به این دکمه های کاربردی در تارا دنده ای و اتوماتیک وجود داشته باشد. همچنین به خاطر الگوبردای کامل صندلی های تارا (در بحث طراحی و مهندسی) از صندلی های پژو ۳۰۱، می بینیم که ارگونومی خوبی در قسمت زیرین و پشتی صندلی های جلو و عقب این خودرو وجود دارد. فضای صندوق عقب تارا هم به نسبت خیلی از سدان های کلاس C بزرگتر است و می توان بیش از ۶۰۰ لیتر بار را در عقب این خودرو جای داد. در بحث طراحی کابین هم تارا تفاوت خاصی با پژو ۳۰۱ ندارد و تنها در بخش غربیلک فرمان متفاوت نسبت به نسخه فرانسوی است. همچنین الگوی رودری های تارا مشابه به نسخه دوم ۳۰۱ بوده و سبکی جدیدتر دارد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *