معایب و مزایا تیبا صندوقدار، تیبا بخریم یا پراید؟ فایندز
سرنشینان جلو روی صندلی ها احساس راحتی می کنند، اما سرنشینان عقب کمی با کمبود جا مواجه اند. تیبا ، نام دومین خودرو ملی است که از سال 88 تا به امروز توسط مجموعه سایپا در کشور تولید و عرضه می شود. تیبا هم در اثر تحریم ها و نوسانات ارز ، در طول چند سال اخیر به شدت افزایش قیمت پیدا کرد و این در حالی است که حدودا قیمت تیبا در سال 91 حدودا 19 میلیون تومان بود.
هرچند در سطح بین المللی سبک طراحی تیبا تاریخ گذشته بوده و شرکت های بزرگ خودروسازی و یا حتی خودروسازان چینی در نسل های قبل محصولات خود از این سبک طراحی استفاده کرده اند که اکنون خودروسازان داخلی به این سطح رسیده اند. باوجود انتقاداتی که به ظاهر تیبا وارد بود، این خودرو به سرعت جایگاه خود را در بازار پیدا کرد و برخلاف انتظارات توانست آمار فروش بسیار خوبی را برای سایپا داشته باشد. همین موفقیت تیبا صندوقدار نیز باعث شد تا چهار سال بعد سایپا به فکر طراحی و ساخت نسخه هاچ بک این خودرو افتاده و ایده خود را عملی کند.
تریمی که در فضای داخلی کابین در عین زیبایی، از بدترین نوع تزئینات به حساب میآید. اما بی وای دی هان یک خودرو آیندهنگر از گروه خودروهای انرژی نوین است که تنها در ترکیب هیبرید یا الکتریک عرضه میشود. با داشتن طول نهایی نزدیک به ۵ متر، هان در نمای جلو از چراغها و جلوپنجره بسیار باریک، زیرسپر مختصر و شکافهای بزرگ دو گوشه سپر بهره میگیرد. نمای جانبی خط شخصیت برجسته و مشهودی را به همراه دارد که از گوشه چراغهای جلو امتداد یافته و پیش از رسیدن به ستون C پایان مییابد.
در پشت فرمان تیبا صندوق دار هم شاهد صفحه کیلومتری ساده هستیم که بیشتر نمایشگرهای آن به صورت آنالوگ و عقربه ای، اطلاعات مورد نیاز را در اختیار راننده قرار می دهد. تیبا 1 یا همان تیبا صندوق دار که همانطور که اشاره شده یکی از نتایج مهم پروژه جایگزینی و ارتقا پلتفرم پراید در کشور است، به دلایل بسیاری از جمله امنیت بالاتر و قیمت اقتصادی و مناسب آن، تبدیل به یکی از پر فروش ترین ماشین های ساخت داخل شده است. ارزش خرید تیبا به نسبت قیمت مشخص شده برای آن، طبق نظر کارشناسان، متوسط ارزیابی شده است. تیبا (Tiba) نام یکی از سدان های کوچک شرکت سایپا است که اولین بار در سال ۱۳۸۷ و با نام مینیاتور به بازار خودرو ایران معرفی شد. از آنجایی که تیبا نیز همچون بسیاری از محصولات ازان قیمت و میان رده شرکت سایپا برروی پلتفرم ارتقا یافته پراید بنا شده، بسیاری از کارشناسان تیبا را تنها یک پراید مدرن میدانند.
اشاره کرد که این روزها بعد از گذشت بیش از 1 دهه، هنوز توسط سایپا تولید و روانه بازار می شود. در ادامه این گزارش از نمناک قصد داریم شما را هرچه بیشتر با معایب و مزایای تیبا یا همان تیبا صندوق دار آشنا سازیم. در ادامه مزایای تیبا صندوقدار میتوان به آپشنهای بیشتر این خودرو نسبت به پراید اشاره کرد.
هزینه نگهداری پایین، بازار خرید و فروش خوب، ایمنی بالا و امکانات مناسب از جمله مزیتهای این ماشین است. وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودروها را انجام بدهیم. همچنین جنس کابین تیبا به میزان قابل توجهی بی کیفیت و از جنس پلاستیک می باشد. در طراحی بخش داخلی این خودرو نیز، همچنان با یک طراحی ساده و قدیمی روبرو هستیم که نقطه مثبتی ندارد و در یک دید کلی میتوان آن را ترکیبی از دو خودرو پراید و ریو دانست که در ساخت آن از بدترین مواد اولیه استفادهشده است. با بررسی قدرت موتور تیبا مشاهده می کنیم که این قدرت کمی بیشتر از پراید است.
طراحی داخلی و کابین تیبا نیز بسیار ساده و یکدست و البته دلسرد کننده می باشد. اما اگر بصورت کلی بخواهیم قسمت کابین این خودرو را نقد کنیم ، طراحی به خصوصی را نمی توان مشاهده کرد و به نسبت شباهت زیادی به کابین پراید دارد که گویا کابین پراید ارتقاع یافته است. با این وجود فضای داخلی تیبا کم و محدود است و دلیل آن هم مینیاتوری بودن آن است. با این وجود جنس کابین تیبا به میزان قابل توجهی بی کیفیت و از جنس پلاستیک می باشد.
نکات منفی هم افت شتاب در صورت اعمال وزن زیاد، گیربکس ضعیف و ناایمن بودن در تصادفات است. در هنگام شروع حرکت در سر بالایی به دلیل مواد نامرغوب دیسک و صفحه کلاچ علاوه بر لرزش زیاد خودرو تا مرز خاموش شدن پیش می رود. صندلیهای تیبا چندان راحت نیستند و زمانی که شما بر روی آنها مستقر میشوید، خاطرات شیرین دوران کودکی برای شما زنده میشود، درست زمانی که بر روی نیمکتهای چوبی مدرسه درس میخواندید، صندلیهای تیبا دقیقا همان حس را دارند.
تیبا هاچبک EX سفید، ساخت 1391 پس از گذر 12 سال با میزان کارکرد 1000 کیلومتر در محدوده 291 میلیون تا 315 میلیون تومان قرار گرفته است. تیبا هاچبک پلاس مدل 1400 با بدنه کاملاً سالم و میزان کارکرد 1000 کیلومتر در رنج قیمت 334 میلیون تا 361 میلیون تومان به متقاضی تحویل داده میشود. تیبا هاچبک SX مدل 1395 با بدنه کاملاً سالم پس از گذر هشت سال با میزان کارکرد 1000 کیلومتر در بازه 394 میلیون تا 427 میلیون تومان به فروش میرسد.
اگر تمایل دارید تا در مورد این بیمهنامهها، شرایط خرید، قوانین، پوششها و سایر موضوعات مربوط به آنها آگاهی بیشتری کسب کنید، ما مطالعهی راهنمای بیمه شخص ثالث و راهنمای بیمه بدنه را به شما پیشنهاد میکنیم. بیت ران یک رسانه مستقل درباره صنعت حمل و نقل است که سعی می کند با اصول حرفه ای روزنامه نگاری مانند انصاف و دقت به پوشش وقایع مختلف این صنعت بپردازد. این رسانه سعی دارد تا با دید تحلیلی وقایع را کنکاش کرده و با یک بررسی دقیق و فنی محصولات را معرفی کند. این مورد در کنار نداشتن زیر آرنجی در این خودرو به خستگی بیش از حد دست راست راننده منجر میشود. ترمزها که در جلو دیسکی مجهز به ABS و در عقب از نوع کاسهای هستند، عملکرد قابل قبولی دارند، اما پدال بیش از حد پایین است و نیاز به فشردن بیش از حد دارد.
برای درک این موضوع کافی است بدانید که ابعاد صندوق عقب خودرو تنها برابر با ۴۱۰ لیتر، یعنی نزدیک به ابعاد صندوق یک سدان سایز کوچک طرفیت دارد. در نتیجه تمام جثه ممکن خودرو به حجم کابین و نشیمن راحت سرنشینان اختصاص یافته است و ازاینجهت بر لوکسگرایی و پریمیوم بودن خود تاکید میکند. به هر صورت بی وای دی هان برقی (BYD Han) چه بهصورت رسمی و عمده روانه بازار ایران شود یا خیر، در ششمین نمایشگاه خودرو بینالمللی تهران به نمایش درآمد تا حداقل دل دوستداران خودروهای خوششتاب را بلرزاند. تیبا صندوقدار LX دوگانهسوز سفید، ساخت 1396 با میزان کارکرد 1000 کیلومتر، اکنون در بازه 310 میلیون تا 336 میلیون تومان در بازار به فروش میرسد. با توجه به اینکه تیبا ارزانترین خودروی موجود در بازار است که البته یک سالی هم هست تولید نمیشود؛ میتوان گفت تنها گزینه خرید همین خودرو و ساینا است. رانندگی با تیبا چندان فرقی با پراید ندارد و رانندگی با این خودرو بین پراید و کیا ریو قرار میگیرد.دید اطراف خودرو خوب میباشد و دید به جلو و عقب هم مشکلی نخواهد داشت.نرمی صندلی ها و سیستم تعلیق خودرو کمی بهتر از پراید میباشد.
متاسفانه طی یک برخورد نیسان با بخش جانبی ماشین من ، درهای خودرو صافکاری شدنالان هم خوب از آب در نیومده ، البته نسبت به وضعیتش زنگ کمی خوردبه نظر شما درها را عوض بکنم بهتر میشه ؟ منظورم اینه که آیا در فابریک مثل اول براش گیر میاد ؟و اینکه درها را عوض کنم ، موقع فروش خیلی افت قیمت میخوره ؟ممنونم اگر راهنمایی کنید . تیبا از سیستم تهویه مناسبی برخوردار است و نسبت به قیمت این خودرو، بخش تهویه، سرمایش و گرمایش بسیار خوب و مناسب کار میکند و شما در تیبا مشکلاتی که در کولرهای خودروهای پراید وجود داشت را، تجربه نمی کنید چرا که این خودرو از موتور قدرتمندتری بهره میبرد و سیستم تهویه آن نیز عملکرد بهتری دارد. سیستم تعلیق تیبا بسیار نرمتر و راحتتر نسبت به خودروهایی مانند پراید و حتی خودروهای گرانتر از آن مانند برخی از محصولات ایران خودرو عمل میکند. سیستم فنربندی تیبا در کنار ارتفاع مناسب آن یک سواری نرم و راحت را برای شما در شهر فراهم میکند و شما میتوانید سواری بهتری را نسبت به سایر رقبای این خودرو تجربه کنید.
سپرهای یکپارچه و خطوط منحنی جانبی باعث متفاوت بودن این ماشین از پراید هستند. این اتومیبل طراحی خارجی خاصی ندارد و نسبت به قیمت، میتوان آن را قابل قبول دانست. اولین خودرو ملی سایپا و دومین خودروی ملی ایران، ماشین تیبا است که از سال ۸۷ تا کنون در دو نسخه تولید شدهاست. نسخه اول آن یعنی تیبا ۱ به فرم سدان و نسخه دوم آن، Tiba2 به فرم هاچبک است.
لطفا برای مشاهده آخرین قیمت خودرو برای سایر برندها روی لوگوی برند مربوطه در بالای صفحه کلیک کنید. تیبا که در رده خودروهای ساب کامپکت قرار میگیرد بر روی پلتفرم X200 سایپا طراحی شده است. این خودرو به لحاظ طراحی از پراید بهتر است ولی در مقابل بسیاری از خودروهای چینی و هندی حرفی برای گفتن ندارد.
نمای پشت تیبا در کمال سادگی صورت گرفته و تنها نقطه قوت آن چراغهای یک تکه ساده و سپر نسبتا حجیم آن بهنظر میرسد. مدل هان از سوی بی وای دی، بهعنوان یکی از موفقترین، پیشرفتهترین و مشهورترین خودروسازان چینی، در سال ۲۰۲۰ و در سگمنت سدان فول سایز (سایز بزرگ) به بازار معرفی شد. این خودرو در نسخههای مختلف هیبرید پلاگین و تمام الکتریکی به بازار عرضه میشود، اما نسخه بهنمایش درآمده در نمایشگاه خودرو تهران از سوی شرکت BYD ALI، نسخه تمام الکتریکی و فیسلیفتشده آن است. تیبا صندوقدار SX دوگانهسوز با بدنه بدون خطوخش پس از شش سال عمر با میزان کارکرد 1000 کیلومتر در محدوده 336 میلیون تا 364 میلیون تومان مورد معامله قرار میگیرد. در زمان تهیه این گزارش – ۲۴ بهمن ماه ۱۴۰۱ – تیبا صندوق دار ۳۱۳ میلیون تومان قیمت دارد و در مقایسه با قیمت ۲۹۰ میلیون تومانی پراید ارزش خرید بیشتری دارد. نیاز به بیان نیست که با تعلق به سگمنت سدان های فولسایز که از نمونه خودروهای منقرضشده بازار ایران به حساب میآیند، فضای نشیمن در ردیف دوم این خودرو مثالزدنی و بسیار راحت است.
ابعاد تیبا صندوق دار را برای علاقمندان به این ماشین، در جدول زیر آورده ایم. یکی از هزینه های اولیه ای که بعد از خرید اتومبیل باید آنرا بررسی کنید ، بیمه شخص ثالث اتومبیل می باشد که بسیار ضروری می باشد و توصیه ای که برای شما داریم این است بدون بیمه نامه ، اقدام به تردد نکنید. با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهرهمند شوید.
همچنین دیسک خودرو بعد از کارکرد تنها ۱۰ هزار کیلومتر به اصطلاح تاب میافتد که باعث میشود خودرو در هنگام ترمزگیری از سرعت صد کیلومتر دچار لرزش شدیدی شود که این مورد مستقیما به کیفیت پایین دیسکهای ترمز مربوط است. در صورت حرکت با سرعت صد کیلومتر بر ساعت و در مسیرهای بزرگراهی، خودرو در کمال تعجب پایداری خوبی دارد. بیشتر خودروهای داخلی در صورت مواجه با شرایط بالا تعادل خود را از دست میدهند. اگر با سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت هم وارد یک پیچ تند شوید خودرو قابل کنترل است و در خط خود حرکت میکند.
اگر در این رنج قیمت به دنبال خودرویی هستید که از مصرف سوخت کم، هزینه های نگهداری مناسب، قطعات یدکی در دسترس و بازار دست دوم خوبی برخوردار باشد به شما خرید خودرو تیبا را پیشنهاد می کنیم. نسخه تمامالکتریکی (BEV) بی وای دی هان در بازار بینالمللی در بازه قیمت حدود ۲۵ تا ۳۳ هزار دلار به فروش میرسد که با قیمت برخی از خودروهای وارداتی اروپایی برابری میکند. پس با داشتن چنین سطح از توان فنی و امکانات ایمنی و رفاهی باید انتظار استقبال بسیار گرم از این خودرو را داشت. تعلق به خودروهای سدان فول سایز و تمامالکتریکی، به معنای رعایت سادگی و اندکی تجمل در فضای کابین است. داشبرد ساختار افقی بسیار سادهای دارد که متاسفانه به موازات کنسول میانی با تریم مشکی پیانویی اشباع شده است.
مشخص نیست که شرکت واردات هر دو نسخه هیبرید و تمامالکتریکی باتریدار را در برنامه دارد یا صرفا در جریان تمایزهای فاحش میان دو خودرو BEV و PHEV نیست. بخش انتهایی خودرو ارائهکننده چراغهای تمام LED سیستم روشنایی پیوسته با گرافیک طراحی بسیار منحصربهفرد و جذاب است که با شکافهای زیرسپر در تناسب با طراحی سپرهای جلو تکامل مییابد. طراحی کلی نمای خارجی و استواری خطوط بدنه بی وای دی هان برقی نشان میدهد که خارج از بازار اشباع شده کراساوورها، هنوز فضای گستردهای برای رشد و فراگیری سدانهای زیبا وجود دارد. ارزانترین نسخه این خانواده، تیبا سفید صندوقدار LX است که پس از گذر 12 سال با کارکرد 20 هزار کیلومتر در رنج قیمت 248 میلیون تا 269 میلیون تومان خرید و فروش میشود. تیبا ۲ پلاس علاوه بر موارد بالا دارای آینههای جانبی برقی طرح کوییک، روف رک، صندلی عقب با قابلیت تا شدن و سپر دو رنگ عقب میباشد.
همچنین داشبورد و ادوات داخلی آن تماماً از پلاستیک خشک ساخته شده که بهواقع بیکیفیت است تا جایی که هنگام کشیدن دستگیرهٔ درها همواره احساس شکستن آنها به انسان دست میدهد! اما بااینوجود طراحی صفحه آمپر نسبت به پراید بسیار بهتر شده و شکل کلی داشبورد نیز مدرنتر به نظر میرسد. همچنین در رو دریها قسمتی پارچهای کار شده که از نکات مثبت کابین تیبا محسوب میشود درحالیکه غربیلک فرمان نیز نسبتاً خوشفرم بوده و در داشبورد هم از تریم دورنگ مشکی-طوسی استفاده شده است؛ اما در کابین تیبا قطعاتی چون دکمهٔ بالابر شیشهها و دسته برفپاککن همچنان از پراید قرض گرفته شده است. پیشرانه تیبا نیروی تولید شده را توسط یک گیربکس 5 دنده دستی به چرخهای جلو منتقل میکند.
در حال حاضر تیبا در چهار تیپ SX، LX، SL و EX به بازار عرضه میشود که تمامی این مدلها ازلحاظ فنی یکسان بوده و فقط در برخی آپشنها با یکدیگر اختلاف دارند. تیپ EX فولترین نسخه تیبا است که نسبت به سایر مدلها از امکاناتی همچون رینگهای آلومینیومی و شیشههای بالابربرقی عقب برخوردار است. تیبا هماکنون در دو نسخه سدان و هاچبک (تیبا ۲) به بازار عرضه میشود که ما در این مقاله قصد داریم مدل صندوقدار یا سدان آن را موردبررسی قرار دهیم. برای بررسی این بخش همواره باید قیمت تیبا را هم در نظر داشت اما بااینوجود از کیفیت پایین و مشکلات کیفی متعدد میتوان بهعنوان یکی از معایب عمدهٔ این ماشین یاد کرد تا جایی که در آخرین ارزیابیهای شرکت بازرسی کیفیت ایران تیبا تنها یک ستاره دریافت کرده است. علاوه بر این، در سالهای ابتدایی تولید تیبا، به دلیل افزایش قدرت پیشرانه و عدم تغییرات مناسب در گیربکس، این خودرو همواره از مشکلات گیربکس و انتقال قدرت رنج میبرد اما به ادعای سایپا این مشکلات در نمونههای جدید برطرف شده است.
قوس ملایم روی گلگیرهای عقب و همچنین شیب بسیار ملایم سقف تا لبه در صندوق عقب نیز که موجب شباهت این خودرو با سدانهای کلاس کوپه میشود، از جذابترین المانهای طراحی هان است. اما فضاسازی تقریبا مناسب باعث شدهاست جا پای راننده و شاگرد قابل قبول باشد و افراد قد بلند هم دچار مشکل خاصی نخواهند شد. بر خلاف ابعاد خارجی، طراحان سایپا سعی کردهاند که بیشترین فضای داخلی را برای سرنشینان فراهم کنند و همچنین ابعاد صندوق عقب این خودرو نسبت به سایز بدنه، بسیار جادار و مناسب است و شما اگر یک خانواده ۴ و یا ۵ نفره هستید، میتوانید به راحتی از فضای داخلی این خودرو بهره ببرید. تیبا به عنوان اولین خودرو ملی گروه خودروسازی سایپا، توانست در مدت زمان کوتاهی سهم قابل توجهی از بازار خودروهای داخلی با قیمت مناسب را به خود اختصاص دهد. حالا تیبا با دومدل پر طرفدار در بازار به دنبال راهی برای جایگزین شدنش با پراید است و از سویی دیگر روند افزایش تولید کوییک شرایط را کمی برای تیبا رقابتی کرده است.
Tiba در دو مدل سدان (صندوق دار) و هاچ بک و ۴ تیپ SL، SX، EX و LX تولید میشود. متأسفانه در رنج قیمتی که تیبا در آن قرار دارد گزینههای چندانی پیش روی خریداران نیست و کسانی که علاقهمند به خرید خودروهای صفرکیلومتر در این رنج قیمتی هستند، جز خرید تیبا یا خودروهایی همچون پراید 131 و 132 هیچ انتخاب دیگری ندارند. تیبا در مقایسه با پراید 131 یا 132 از پیشرانه قدرتمندتر و طراحی نسبتا جدیدتری برخوردار است که باعث میشود بهراحتی از سد این رقیبان گذر کند. این خودرو نسبت به رقیب خود یعنی پراید از عملکرد فنی بهتر و طراحی زیباتری برخوردار است هرچندکه هر دو از نظر کیفیت در سطح پایینی قرار دارند. اگر شما با این بودجه به دنبال خرید خودرویی با کیفیت تر هستید، می توانید نمونه های دست دوم خودروهای پژو 206 تیپ 2 و فولکس گل را در لیست خود قرار دهید. هزینه استهلاک اتومبیل هم یکی دیگر از هزینه هایی است که شما باید قبل از خرید اتومبیل از آن به خوبی مطلع باشید تا در مقابل هزینه هایی که برای شما ایجاد خواهد کرد ، مشکلی نداشته باشید و از قبل مبلغی را در طول سال درنظر بگیرید.
بی وای دی هان در صورت واردات، به یکی از هیولاهای بازار خودرو کشور بدل خواهد شد که حتی بهترین کوپههای سایز کوچک توربوشارژر نیز از پس آن بر نخواهند آمد. پک باتری خودرو یک واحد ۸۵.۴ کیلووات.ساعت است که بر اساس دو الگوی استاندارد اروپایی NEDC قدیم و WLTP جدید به ترتیب برد مفید برابر با ۶۰۵ و ۵۲۱ کیلومتر به ارمغان خواهد آورد. البته بر اساس چرخه آمریکایی معتبرتر و حقیقیتر EPA، این مقدار احتمالا به عدد ۴۳۰ کیلومتر نزدیکتر باشد. زمانی که از خودروهای برقی، بهویژه در بازار ایران صحبت میکنیم، حسی متضاد به مخاطب دست میدهد. خوشحالی از عملکرد خیرهکننده و تعمیرات آسان این خودروها از یک سو و از سوی دیگر ناراحتی از نبود زیرساختهای مناسب برای استفاده آسوده بین شهری و قیمت خیرهکننده نهایی.
هر چهار تیپ تیبا از مشخصات فنی یکسانی بهره میبرند، اما از لحاظ تنوع آپشن با یکدیگر متفاوت هستند. تیپ EX که تنها بین سالهای 88 تا 95 بر روی خط تولید قرار داشت، نمونه فول آپشن این خودرو محسوب میشود و از آپشنهای بیشتری نسبت به بقیه مدلها برخوردار است. اگر با این نگرش به خودروی تیبا صندوق دار نگاه کنیم، این خودرو نسبت به پراید، رشد قابل قبولی داشته است. متاسفانه در بازار کشورمان، تنوع محصولات ارزان قیمت (زیر ۳۰ میلیون تومان) بسیار کم است و مردم فقط چند انتخاب محدود دارند، که از لحاظ ظاهری و عملکرد تنها چند اختلاف انگشت شمار با هم دارند. با این وجود تیبا در سال های اولیه عرضه اش به بازار ، 4 تیپ مختلف و این روزها تنها تیپ SX تیبا در دسترس می باشد.
این ابعاد به شما اجازه میدهند تا در فضای شهرهای شلوغ و پرجمعیت در هنگام رانندگی راحتتر باشید و مشکل جای پارک نداشته باشید. این اتفاق هم در ارتباط با تیبا هم رقم خورده و مشاهده می کنیم که در پراید اندکی تغییرات را اعمال کرده اند و آن را تبدیل به تیبا می کنند. تیبا 1 در نسخه اصلی 8 سوپاپ دارد ولی در نسخه پلاس خود دارای 16 سوپاپ است.
دیدگاهتان را بنویسید