بررسی خودرو تیگارد

تیگارد X35 مشخصات‌ فنی، امکانات و آپشن ها، قیمت و رقبا خودرو

یکی از اصلی‌ترین معایب، کیفیت مواد داخلی است که در برخی قسمت‌ها ممکن است به طور کامل با استانداردهای بالای بازار مطابقت نداشته باشد. امکانات رفاهی مانند سیستم تهویه‌مطبوع اتوماتیک، صندلی‌های باقابلیت تنظیم، و سیستم صوتی پیشرفته نیز در این خودرو موجود است. صفحه‌نمایش لمسی بزرگ به‌عنوان مرکز کنترل اطلاعات و سرگرمی، به راننده و سرنشینان این امکان را می‌دهد که به‌راحتی به امکانات مختلف دسترسی داشته باشند.

ما نیز به تست و بررسی تیگارد X35 پرداخته‌ایم که مطلب آن در قالب یک تجربه هزار کیلومتری، در ادامه آمده است. ما نیز در دیجیاتو به تست و بررسی تیگارد X35 پرداخته‌ایم که مطلب آن در قالب یک تجربه هزار کیلومتری، در ادامه آمده است. این کراس‌اور کامپکت از یک موتور ۱.۵ لیتری توربوشارژ نیرو می‌گیرد و ۱۴۷ اسب‌بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن‌متر گشتاور را به کمک یک گیربکس CVT با شش دنده مصنوعی، به چرخ‌های جلو می‌فرستد.

با ورود به کابین خودروی جدید سانیار موتور اولین موردی که به چشم می خورد یک صفحه نمایش بزرگ لمسی است که به سبک برخی خودروهای روز بیرون زده از داشبورد طراحی شده است. همچنین در دو طرف آن دریچه‌های تهویه مطبوع خودرو قرار گرفته‌ و زیر صفحه نمایش داخل یک قسمت مجزا هم چند بخش مربعی شکل که با خطوط کرومی قرار دارد که کلیدهای تنظیم سیستم تهویه مطبوع داخل آنها تعبیه شده است. این قسمت با زاویه اندکی به سمت راننده طراحی شده که ارگونومی کابین را بهبود داده است.

در حین عبور با سرعت از پیچ‌ها سیستم کنترل پایداری چندان وارد مدار نمی‌شود و اختیار عمل خوبی به راننده می‌دهد. بهمن G9 فوتون G7 و جک KMC T9 مجهز به موتور ۲ لیتر توربو با حدود ۲۳۰ اسب بخار قدرت و ۳۶۰ نیوتن‌متر گشتاور هستند؛ اما تیگارد L7 از پیشرانه‌ی ۲/۴ لیتر تنفس طبیعی ساخت میتسوبیشی چین استفاده می‌کند. البته سانیار موتور، عرضه‌ی این مدل با موتور ۲ لیتر توربو در آینده را وعده داده است. امکانات ایمنی و رفاهی مناسب از دیگر مزایای تیگارد X35 به شمار می‌رود. سیستم‌های ایمنی پیشرفته و تجهیزات رفاهی مانند سیستم صوتی باکیفیت و صفحه‌نمایش لمسی، تجربه رانندگی را بهبود می‌بخشند. همچنین، مصرف سوخت نسبتاً بهینه‌ای که این خودرو ارائه می‌دهد، به کاهش هزینه‌های روزمره کمک می‌کند.

مصرف سوخت بایک ایکس ۳۵ حدود ۷.۴ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر در نسخه تنفس طبیعی اعلام‌شده و بیشترین سرعت این خودرو هم نزدیک به ۱۶۰ کیلومتر در ساعت است؛ بنابراین در بخش فنی شاهد یک نوع عملکرد معمولی برای این کراس‌اوور کوچک خواهیم بود. تیگارد X35 در بازار ایران با رقبایی چون جک S3، مدیران خودرو تیگو ۵، MVM X33S AT سرشاخ می‌شود که البته به دلیل داشتن سبک طراحی نوین‌تر، به خوبی در بازار جا باز می‌کند. این کراس اوور شهری هنوز به صورت رسمی قیمت‌گذاری نشده است اما پیش‌بینی‌ها خبر از قیمت کم‌تر از یک میلیارد تومان و جایی بین ۷۵۰ تا ۸۵۰ میلیون تومان می‌دهد که در سبد خودروهای هم رده خود در بازار می‌ایستد. شرکت سانیار موتور پارسیان، حاصل همکاری دو شرکت بایک (BAIC) چین و دیار خودرو در قالب یک جوینت ونچر است و محصول جدیدی از کلاس کراس اوورهای کوچک شهری رونمایی کرد که X35 نام دارد. موتور و گیربکس تیگارد X35 با یکدیگر هماهنگ هستند و تجربه سواری با این خودرو برای کاربران عادی قابل‌قبول است. شتاب و کشش این خودرو نیز شما را راضی نگه می‌دارد، چرا که تیگارد X35 از این نظر می‌تواند با سایر خودروهای مونتاژی بازار ایران که به موتور 1.5 لیتری توربوشارژر مجهز هستند، رقابت کند.

در نمای جلو، طراحی چراغ‌ها به‌خوبی با جلوپنجره هماهنگ شده و این ترکیب حس قدرت و شیکی را منتقل می‌کند. تیگارد را در صورتی می‌توان به عنوان یک گزینه خرید پیشنهاد کرد که پارت‌های بیشتری از آن وارد و مونتاژ شوند و نمایندگی‌های خدمات پس از فروش آن نیز در سرتاسر کشور گسترش یابند. شرکت تیگارد موتور اعلام کرده که چنین اهدافی را در برنامه‌های خود دارد. سیستم فرمان برقی تیگارد x35 هم در ترافیک و سرعت‌های پایین عملکردی نرم و در سرعت‌های بالا، دقت و حساسیت مطلوبی دارد.

سپس از ابتدای سال ۲۰۱۹ نسل دوم این خودرو با طراحی ظاهری و داخلی متفاوت به بازار چین و البته برخی کشورهای آمریکای لاتین مثل برزیل و آرژانتین راه پیدا کرد. تیگارد X35 یکی از محصولات مونتاژی است که برند مادر آن شرکت بایک است. بایک (BAIC) یکی از خودروسازان مطرح و مشهور کشور چین است که سابقه همکاری با خودروسازان مطرحی همچون؛ مرسدس بنز و جیپ را در کارنامه خود دارد و در برخی از تولیدات خود از زبان طراحی این شرکت ها استفاده می کند. این شرکت تا کنون توانسته محصولات اقتصادی مختلفی را در بازار های جهانی عرضه کند که یکی از آنها بایک X3 است که ما آن را در بازار ایران با نام تیگارد X35 می شناسیم. با حضور خودروهای جدیدی چون فونیکس تیگو ۸ پرو یا لاماری ایما، چینی‌ها ثابت کردند که می‌خواند بار دیگر خطاهای خود را جبران کرده و در مسیر اصلاح دست بردارند.

متاسفانه در هیچ کدام از نسخه‌های این خودرو شاهد بکارگیری خروجی هوا برای سرنشین عقب نیستیم! این مضوع در مورد تیگارد ایکس 35 هم صادق بوده و به جای ان سقفی پانوراما با ابعادی مناسب میزبان سرنشینان است. با ورود به کابین تیگارد x۳۵ با داشبوردی مدرن و زیبا مواجه خواهید شد. کاکپیت با تمرکز بر راننده طراحی شده و بنابراین به سمت راننده زاویه دارد.

مثلاً اینکه تیگارد یک برند تازه‌وارد است و طبیعتاً برای جا افتادن در بازار به زمان بیشتری نیاز خواهد داشت. در واقع خریداران محصولات این خودروساز ممکن است در بحث خدمات پس از فروش (بخصوص در شهرستان‌ها) و بازار دست دوم با چالش‌های بیشتری نسبت به رقبای شناخته شده‌تر روبرو شوند. با این حال اگر دیار خودرو و طرف چینی یعنی شرکت بایک به تعهدات خود پایبند بمانند و روند تولید ماشین و توسعه برند را با ثبات کافی ادامه دهند می‌شود نسبت به موفقیت تیگارد X35 در آینده امیدوار بود. مهم‌ترین تفاوت آن با اغلب چینی‌های بازار عملکرد خوب گیربکس خودرو هنگام شروع حرکت است. اما این خودرو هم پس از ترمز گیری و فشردن سریع پدال گاز تاخیر دارد. در طول تست تیگارد X35، گیربکس هیچ تقه‌ای نداشت که این نکته قابل تامل است.

شتاب خودرو در این حالت نسبت به حالت تک سرنشین، افت کرد اما همچنین تا سرعت ۱۱۰ کیلومتر از عهده کار بر می‌آمد. سبقت گیری در این حالت نیز چندان ترسناک نبود به شرطی که در سرعت زیر ۱۰۰ کیلومتر انجام می‌شد. شاید عمده تفاوت اعمال وزن روی این خودرو شتاب کمتر شروع حرکت و افت توان سبقت گیری در سرعت بالای ۱۰۰ کیلومتر است.

هنگام رانندگی با سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت دور موتور روی حدود ۳۰۰۰ RPM قرار می‌گیرد و صدای پیشرانه و گیربکس چندان زیاد نیست. در داخل X35 نیز شاهد فضایی اسپرت و جوان‌پسند هستیم که می‌تواند در برابر رقبا حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد. جالب‌ترین ویژگی در اینجا، زاویه کنسول میانی به سمت راننده و طراحی خاصی است که قسمت راننده را از سرنشین جدا کرده است.

در بررسی مشخصات تیگارد x35 باید گفت، تیگارد X35 از لحاظ مشخصات فنی یک خودرو متوسط به حساب می‌آید. یعنی نه آنقدر ضعیف است که شما را کلافه کند و نه آنقدر قوی که بتوان به عنوان یک کراس اسپرت از آن یاد کرد. زیر کاپوت این محصول یک پیشرانه 1.5 لیتری با کد A151R2 قرار گرفته که با کمک پرخوران توربو چیزی در حدود 147 اسب‌بخار قدرت و 210 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند.

در حال حاضر تنها رقبای این خودرو ام‌وی‌ام X55 پرو و در آینده نزدیک چانگان CS35 پلاس هستند. ما با تیگارد x35 چندین هزار کیلومتر رانندگی کردیم و آن را در شرایط مختلف جاده و آب و هوا آزمودیم. همانند تقریباً همه خودروهای CVT بازار، شروع حرکت با تأخیر و مکثی کوتاه همراه است اما بعد از آن خودرو با جهش حرکت می‌کند. کشش موتور در سربالایی عالی است و هندلینگ نمره بسیار خوبی می‌گیرد.

تیگارد X35 مانند بسیاری از کراس اوور های مونتاژی، دارای یک موتور ۱.۵ لیتری توربو شارژ است که می تواند نهایت قدرت ۱۴۷ اسب بخار و گشتاور نهایی ۲۱۰ نیوتن متر را تولید و از طریق جعبه دنده CVT به چرخ های جلو منتقل کند. شرکت سانیار موتور به‌تازگی قیمت جدید X35 را برای سال 1402 اعلام کرده است. قیمت جدید این خودرو یک میلیارد و 126 میلیون تومان اعلام شده است. با توجه به این قیمت، درحالی‌که قبلاً از X35 به‌عنوان رقیبی برای ام‌وی‌ام X22 پرو، جک S3 و هایما S5 یاد می‌شد، حالا باید آن را رقیبی برای کراس‌اوورهای سطح بالاتر مثل فردا SX5 و ام‌وی‌ام X55 دانست.

هر چند ترمزهای این خودرو هم مانند سایر خودروهای چینی و ایرانی توربو شارژر حالت اسفنجی دارد. اما در نهایت و فشردن پدال ترمز تا نزدیک انتها، توان ترمزگیری خودرو خوب است و سه مرتبه راننده را از بروز حادثه نجات داد. بر عکس بسیاری از خودروهای چینی بازار که توان ترمزگیری آنها واقعا ضعیف است و بوی لنت ترمز آنها به سرعت به مشام می‌رسد.

سیستم صوتی خودرو عملکرد معمولی دارد و آینه های جانبی خودرو نیز باید به صورتی دستی جمع شوند. تیگارد L7 پلاس با طول ۵,۳۴۱  میلی‌متر، عرض ۱,۸۸۵  میلی‌متر و ارتفاع ۱,۸۱۵ میلی‌متر، همراه فاصله محوری ۳,۲۵۰  میلی‌متر، عرضه می‌شود. این وانت مشابه بهمن G9 و کلوت مکث موتور، یکی از بزرگ‌ترین پیکاپ‌های مونتاژ ایران خواهد بود. در پشت، ابعاد نسبتا بزرگ چراغ‌ها، هماهنگ با دیگر اجزا دیده می‌شود و حس خوبی به مخاطب می‌دهد. دست‌گیره برای دسترسی به قسمت بار، پوشش کروم براق دارد و وسط نصب شده است. حجم‌دهی درپوش با خطوط مورب، سادگی مرسوم در نمای عقب وانت‌های چینی را کاهش می‌دهد.

تیگارد X35 کراس اوور کامپکت شرکت تیگارد موتور است که در سال 1401 معرفی شد و به تازگی عرضه آن در بازار آغاز شده است. البته زمزمه‌هایی برای افزایش قیمت این خودرو شنیده می‌شود که می‌تواند باعث آسیب شدید بازار آن شود. از سویی خودروهای هم‌رده قیمتی آن هم از رده پایین‌تری هستند مثلاً ام‌وی‌ام X33 کراس و جک S3 با قیمتی نزدیک به تیگارد، در یک کلاس پایین‌تر جای می‌گیرند. بعلاوه خودروهای دست دوم در این بازه قیمتی مانند تیگو ۵، جک S5 و هایما S7 هم تا حدود زیادی از مزایای تیگارد بی‌بهره‌اند. اگر تیگارد قیمتی زیر یک میلیارد داشت و به‌صورت انبوه‌تری وارد بازار می‌شد، یک شگفتی خلق می‌کرد.

وزن خالص و ناخالص نسخه اتوماتیک نیز به ترتیب 1,340 و 1,765 کیلوگرم است. خودرویی که در صورت ارائه خدمات پس از فروش مناسب از جانب تولیدکننده خود قطعاً توان رقابت با سایر هموطنان خود در بازار ایران را دارد. در ادامه خودروم بدنبال ارائه اطلاعاتی مفید و تکمیلی در رابطه با تیگراد X35 است. خودرویی که با قیمت 950 تا 1 میلیارد و 50 میلیون تومان وارد بازار ایران می‌شود. موتور تیگارد X35 از نوع ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوشارژ است که توانایی تولید ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن بر متر گشتاور را داراست. رقبای مستقیم تیگارد X35 در بازار ایران خودروهای محبوبی همچون ام وی ام X22 پرو، هایما S5 جدید و جک اس ۳ هستند.

این مشخصات فنی نشان می دهد که این خودرو یک گزینه مناسب برای رانندگی در شهر و مسافرت های کوتاه و متوسط است. تیگارد X35 سانیار موتور از لحاظ فنی شباهت زیادی به دیگر خودروهای چینی هم رده خود دارد. قلب تپنده این خودرو از نوع ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوشارژ است که توانایی تولید ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن بر متر گشتاور را داراست. بر روی تیگارد X35 یک جعبه دنده اتوماتیک از نوع CVT قرار داده شده که به صورت مصنوعی قابلیت تعویض ۶ دنده را داشته و نیرو را تنها به محور جلوی خودرو انتقال می دهد.

بنابراین شما نمی‌توانید حسی از تعویض دنده حتی به صورت مصنوعی را تجربه کنید. این موضوه برای خودروی سبک وزنی که رانندگی لذت بخشی دارد، یک نقص محسوب می‌شود هرچند برای یک کراس اوور خانوادگی، عیبی به حساب نمی‌آید. ترمزها در جلو دیسکی خنک شونده و در عقب دیسکی معمولی هستند و عملکرد کوبنده و عالی دارند. ماشین تیگارد x35 محصول شرکت تیگارد می باشد که تاسیس آن داستان جالبی دارد.

قسمت عمده‌ای از داشبورد را یک پنل طرح فلزی مات تشکیل داده که باعث زیبایی دوچندان این بخش شده است. دریچه‌های تهویه به شکل افقی کار شده‌اند و دو دریچه جانبی، برجسته‌تر و بیرون زده‌تر هستند. ام وی ام X22 پرو ، جک S3 ، ام وی ام X33S ، جک S5 و هایما S5 از شناخته شده ترین رقبای تیگارد X35 محسوب می شوند. در مجموع باید گفت که طراحی تیگارد در مقابل رقیبی مانند ام وی ام X55 پرو ضعیف‌تر و قدیمی‌تر است اما زشت هم نیست. طراحی و کدنویسی سایت خودروم توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد.

البته سانیار موتور این فرمان را در کاتالوگ تیگارد X35 از نوع دی کات می‌داند! در پایین قسمت مزبور خروجی‌های هوا، صفحه نمایش کنترل مرکزی و جلو آمپر نیمه آنالوگ را می‌بینیم. این قسمت با تریم‌های کوچکی از پلاستیک‌های نقره‌ای به دور دریچه‌های سیستم تهویه و کالستر خودرو تزئین می‌شود. بخش بعدی نیز با پلاستیکی به رنگ نقره‌ای تزئین شده و مشابه با تزئینات روی فرمان است.

تیگارد X35 یکی از کراس اوور های مونتاژی بازار است که در رده قیمتی خود حرف هایی برای گفتن دارد. خطا جالب دیگری که در کاتالوگ رسمی خودرو به چشم می‌خورد، بیان نام سیستم تعلیق چند نقطه‌ای (Multi-Link) در محور عقب است که در حقیقت از نوع محور پیچشی یکپارچه ساده است. این سیستم بدون تردید ساده‌ترین و ارزان قیمت‌ترین سیستم تعلیق مورد استفاده در خودروهای کلاس اقتصادی است که البته چینی‌هایی چون برخی مدل‌های MVM، مدت‌ها است که از آن استفاده نمی‌کنند. مصرف سوخت تیگارد X35 به طور متوسط حدود ۷ تا ۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.

روی سپر جلو هم ورودی‌های هوا به اندازه بسیار کوچکی قرار گرفته‌اند. در کناره‌ها شاهد قوس مناسب گلگیرها، فلاپ‌های پایین بدنه، تزئینات کرومی رکاب و پایین پنجره‌ها، طرح سقف شناور با بهره‌گیری از شیشه و پلاستیک‌ هستیم. آینده‌ها هم رنگ بدنه بوده و خط شخصیت ساده تیگارد X35 در انتهای خودرو حالتی L مانند دارد. در عقب اسپویلری بر روی سقف به همراه چراغ خطر سومی کشیده، اتصال چراغ‌ها با تزئینی کرومی به یکدیگر، سپری چند لایه به همراه دیفیوزری تزئینی و نبود خروجی فیک اگزوز عقب نظر ما را جلب می‌کند. تیگارد ایکس 35 از نظر ابعاد در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 4,325، 1,830 و 1,640 میلی‌متر اندازه دارد. فاصله عرضی میان چرخ‌های جلو و عقب نیز به ترتیب 1,557 و 1,561 میلی‌متر خواهد بود.

این جعبه دنده توان را به چرخ های جلوی و عقب S350 می رساند و راننده می تواند بر اساس نیاز وضعیت دیفرانسیل را در حالت اتوماتیک، تک دیفرانسیل عقب (۲H) و چهار چرخ محرک سبک (۴H) قرار دهد. در قسمت پایانی فصل هشتم اسب بخار به سراغ تست و بررسی تیگارد X35 رفته ایم. این خودرو یک کراس اوور جدید است که به تازگی تولید آن توسط سانیار موتور آغاز شده و قرار است تا در ابتدای سال ۱۴۰۲ تردد گسترده خود را در جاده های کشور آغاز کند. همچنین در ادامه قسمت دوازدهم فصل هشتم اسب بخار نگاهی به JMC S350 انداخته ایم و این شاسی بلند دو دیفرانسیل و چینی را به صورت مختصر بررسی کرده ایم.

در بخش مرکزی دکمه‌های کنترلی لمسی و آنالوگ با ظاهری مشابه محصولات پژو قرار دارند. تیگارد X35، محصول جدید شرکت تیگارد، حاصل شراکت بین شرکت بایک چین و دیار خودرو است. این شراکت منجر به تأسیس سانیار موتور پارسیان شد و محصولات این شرکت با نام تجاری “تیگارد” در بازار ایران عرضه می‌شوند. صندلی‌های تیگارد ایکس ۳۵ مخصوصاً در جلو از دربرگیرندگی بسیار خوبی برخوردارند و جنس متریال پوششی آنها نیز از ترکیب چرم و نوعی پارچه نانو جالب و باکیفیت است.

از جمله مزایا می‌توان به طراحی زیبا و مدرن، فضای داخلی راحت و جادار، و امکانات ایمنی و رفاهی مناسب اشاره کرد. همچنین، مصرف سوخت نسبتاً بهینه‌ای دارد که به صرفه‌جویی در هزینه‌ها کمک می‌کند. برخی کاربران از کیفیت مواد داخلی و عدم وجود امکانات لوکس در نسخه‌های پایه ناراضی هستند. همچنین، عملکرد موتور در مقایسه با برخی رقبا ممکن است کمتر قوی به نظر برسد.

متریال داخلی با رنگ‌های مشکی و نقره‌ای و مشکی پیانویی، به خوبی در کنار هم قرار گرفته‌اند. فرمان از نوع دی کات بوده و کنترل‌های سیستم صوتی و کروز را روی خود دارد. فرمان روکشی از چرم دوخته شده دارد اما فاقد فوم نرم در زیر آن است و بسیار خشک احساس می‌شود.

این نماینده سانیار موتور پارسیان ظاهر خوبی دارد و با قدرت موتور کافی و آپشن‌های قابل‌قبول حریف شایسته‌ای به نظر می‌رسد. حتی نقاط ضعفش (مثل سیستم تعلیق ساده قسمت عقب) هم در این رده قیمتی تا حدود زیادی طبیعی به نظر می‌رسد. ولی با تمامی این شرایط تا زمان اعلام قیمت قطعی نمی‌توان در خصوص ارزشمند بودن یا نبودن این ماشین نظر داد. ریگان خودرو JMC S350 با نسخه نیمه فول به ایران آورده و نسخه فول این شاسی بلند دو دیفرانسیل را در کارخانه خود مونتاژ نکرده است. رینگ این خودرو ۱۷ اینچی است و تایرهای سری A/T نشان مکسیس بر روی آن نصب شده و تا حدی به قابلیت آفرودی S350 اضافه کرده است. حالا X35 با پیشرانه‌ای ۱.۵ لیتری روانه بازار شده است که از دیدگاه توان فنی، خروجی مشابه به نسخه ۱.۵ لیتری نسبتا قدیمی شرکت مدیران خودرو (استفاده شده در تیگو ۷ قدیمی و آریزو ۵ توربو) دارد.

فضای داخلی جادار و راحت نیز به‌عنوان یک نقطه قوت شناخته می‌شود، به‌طوری‌که سرنشینان احساس راحتی و آسایش دارند. نمای عقب ماشین با چراغ‌هایی برجسته و سه‌بعدی که روی گلگیرها هم امتداد یافته‌اند و شامل مکعب‌های LED جذابی هستند، متمایز می‌شود. در قسمت بالای درب عقب، یک اسپویلر کوچک کار گذاشته شده و فرم درب عقب و سپر نیز ساده و هماهنگ با سایر اجزا طراحی شده‌اند.

تیگارد X35 طراحی مناسب و عامه‌پسندی دارد و در اکثر زوایا جذاب به چشم می‌آید. اینکه می‌گوییم عامه‌پسند از این جهت است که در ظاهر این محصول هم از اِلمان‌های مدرن استفاده شده هم سنتی تا همه مشتریان با سلایق متفاوت راضی باشند. یعنی شرکت بایک در طراحی ایم ماشین در اوج مدگرایی، نیم‌نگاهی هم به سنت داشته است.

تنها نکته قابل توجه دریافت پنج ستاره ایمنی توسط این خودرو در آزمون تصادف سی انکپ چین است. اما لطفاً این مورد را از یاد نبرید که این نتیجه مرتبط به گذشته و نسخه‌های قبل از فیس لیفت این خودرو است. یعنی اگر دوباره تیگارد ایکس 35 را به دست تصادف سی انکپ ببرند؛ قطعاً به دلیل فقدان امکانات بروز، بیشتر از 3 ستاره ایمنی کسب نخواهد کرد. مانند اغلب خودروهای چینی بازار تیگارد X35 هم از یک پیشرانه ۱.۵L توربو شارژر استفاده می‌کند. این پیشرانه ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند. وزن تیگارد X35 برابر ۱۳۴۰ کیلوگرم است و مصرف سوخت آن ۷.۲ لیتر برای هر ۱۰۰ کیلومتر اعلام شده‌است.

از این رو، این دو خودرو با پیشرانه‌هایی روانه بازار کشور شدند که حالا نزدیک به ۲۰۰ اسب بخار قدرت به همراه دارند و با گیربکس‌هایی غیر از نوع ضریب متغیر (CVT) همراه هستند. تیگارد X35 یک کراس اور کوچک شهری ساخت کمپانی بایک است که در چین برند معتبری محسوب می شود. این خودرو زرق و برق و برخی امکانات موجود در رقبای مستقیم خود را ندارد؛ با این حال به علت داشتن شرایط فروش نقدی و اقساطی مناسب و همچنین کیفیت ساخت مناسب در میان رقبا، گزینه ای مناسب برای خرید است.

تیگارد X35 از لحاظ قوای محرکه نسبت به فردا SX5 کاملاً برتری خواهد داشت اما از لحاظ آپشن در برابر X55 حرفی برای گفتن ندارد. گفته شده سانیار موتور قصد دارد تا پایان تابستان امسال مرحله جدید فروش این کراس اوور را با قیمت جدید آغاز کند. به صورت کلی و عمومی، تیگارد X35 را باید در کلاس کراس اوورهای کوچک اقتصادی، یک گزینه زیبا در بازار ایران دانست. در نمای جانبی، گلگیر های پف کرده و جای گذاری خطوط برجسته در قسمت بالایی گلگیرها نشان می دهد طراحان سعی داشته اند تا تیگارد ایکس 35 را بلند قد تر از آنچه هست به نمایش بگذارند. مشابه این طراحی را در خودروی تیوولی که در همین سگمنت نیز طراحی شده است، می توان جستجو کرد. رینگ های 17 اینچی با لاستیک های سایز 215/50R17 انتخاب خوبی حداقل از بُعد ظاهری برای این خودرو محسوب می شود؛ چراکه برخلاف بسیاری از خودرو های چینی بازار اندازه چرخ ها به نسبت ابعاد خودرو نامناسب و کوچک به نظر نمی رسند.

به گفته مدیرعامل دیار خودرو در آذر ۱۴۰۱، این خودرو در بورس کالا با قیمت حدودی ۹۰۰ میلیون تومان عرضه خواهد شد. ترمز پارک برقی(EPB) نیز در لیست امکانات این خودرو قرار می گیرد که البته کاش به همراه سیستم اتوهلد عرضه میشد تا کارایی آن را 2چندان کند. در جلو تیگارد ایکس 35 از جلوپنجره‌ای ذوزنقه‌ای شکل به همراه تزئینات نقره‌ای رنگ و در امتداد چراغ‌های باریک جلو استفاده می‌شود.

می‌توان از نبود سیستم صندلی‌های برقی و گرم‌کن صندلی‌ها و دسته‌دنده ساده غیر برقی چشم‌پوشی کرد زیرا کاربرد زیادی ندارند. تهویه نیز تنها برای سرنشینان جلو قابل تنظیم است و دریچه‌ای برای سرنشینان عقب نصب نشده. خوشبختانه سقف شیشه‌ای بزرگ پانوراما، برگ برنده تیگارد در برابر رقبا است و نمایی لوکس و روشن به کابین داده است.

اگر به دنبال خودرویی با طراحی مناسب و امکانات خوب هستید، تیگارد X35 می‌تواند گزینه‌ای مناسب باشد. تیگارد X35 دارای مزایای فراوانی است که آن را به گزینه‌ای جذاب تبدیل کرده است. یکی از اصلی‌ترین مزایا، طراحی زیبا و مدرن بدنه است که توجه‌ها را جلب می‌کند.

طراحی کنسول مرکزی، استفاده از تریم طرح فلزی که در جای جای کابین به خوبی قرار گرفته، باعث این می‌شود که از یکنواختی یا تیرگی در امان بمانید. طراحی خاص کنسول وسط و انحنای آن در قسمت اتصال به داشبورد باعث می‌شود زانوی افراد بلندقد، همواره به این قسمت که جنس خشک و سختی و زوایای تیزی هم دارد برخورد نماید که آزاردهنده است. در تست تیگارد X35 مشخص شد پیشرانه تیگارد در مقابل ام وی ام X55 پرو کمی ضعیف‌تر است و از لحاظ طراحی و امکانات هم در سطح پایین‌تری قرار دارد. اما از لحاظ کیفیت ساخت، هندلینگ و هماهنگی موتور و گیربکس بهتر از آن است. قیمت تیگارد در بازار آزاد حدود یک میلیارد و ۳۲۰ میلیون تومان و ام وی ام X55 پرو در حدود یک میلیارد و ۵۴۰ میلیون تومان (در تاریخ دهم آذر ماه ۱۴۰۳) است.

در حال حاضر قیمت تیگارد X35 یک میلیارد و ۴۹ میلیون تومان اعلام شده و قرار است بزودی نسخه های پلاک ملی این خودرو به مشتریان تحویل داده شود. در داخل طراحی متفاوت و مدرن است و سعی شده تا در کمال سادگی، زیبایی را هم داشته باشیم. فضای کابین در این خودرو نسبتا خوب است اما در نظر داشته باشید که نباید توقع زیادی از کابین یک کراس اوور کامپکت داشت. تیگارد از موتوری ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوشارژر تزریق سوخت چندنقطه‌ای با لایسنس میتسوبیشی که در اکثر چینی‌های بازار ایران هم دیده می‌شود بهره می‌گیرد. این موتور، ۱۴۷ اسب بخار قدرت و ۲۱۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *