بررسی مشخصات تیگو 8 پرو از نظر فنی، ظاهری و ارزش خرید
البته مانند تمامی خودرو های هیبریدی، شارژ باتری خودرو توسط موتور بنزینی و همچنین از بازیابی نیروی ترمز توسط موتور های برقی نیز انجام می شود. وجود این فهرست طولانی از آپشن های متعدد این خودرو، باعث شده تا گزینهای مناسب و جذاب برای خرید شمرده شده و افراد با اطمینان خاطر کامل، برای آن اقدام کنند. سیستم ترمز اتوماتیک نیز یکی دیگر ا آپشن های این خودرو محسوب میشود که میتوانید اثر آن را در ترافیکهای شهری مشاهده کنید.
اما اگر بخواهید شتاب بالاتری داشته باشید، کافی است پای خود را بیشتر بر روی پدال گاز فشار دهید تا گیربکس، تعویض دندهها را در دورهای موتور بالاتر انجام دهد و به این ترتیب توان خودرو افزایش پیدا میکند. بهعلاوه هر زمان پای خود را بر روی پدال فشار دهید، گیربکس با تشخیص وضعیت، دنده معکوس میدهد تا شتاب خودرو بهتر شود. لیست آپشن ها و امکانات رفاهی تیگو ۸ پرو مکس متناسب با کلاس و جایگاه این خودرو در بازار، بسیار بلند و کامل است. به این ترتیب راننده و سرنشینان، میتوانند با حداکثر رفاه از این خودرو استفاده کنند. خدمات پس از فروش، همیشه یکی از مهمترین دغدغههای خریداران خودروهای چینی در بازار ایران بوده است. شرکت مدیران خودرو به لطف گارانتی 7 سال یا 200 هزار کیلومتر که برای تیگو 8 پرو ارائه میدهد، تا حدود زیادی این دغدغه را برطرف کرده است.
علاوه بر این، به کمک این سیستم میتوان سوخت را در زمان درست و در مرحله تراکم وارد موتور کرد. به این ترتیب کارآیی سوخت افزایش پیدا می کند و از هر واحد بنزین، میتواند قدرت بیشتری گرفت. برای مقایسه قیمت تیگو ۷ پرو با دیگر مدلهای مدیران خودرو،صفحه قیمت محصولات مدیران خودرو را دنبال کنید.
همچنین برخلاف تصور اولیه کاربران ایرانی، امکان شارژ باتریهای تیگو 8 پرو e پلاس با پریز برق خانگی وجود ندارد. بنابراین اگر تمایل دارید که تیگو 8 پلاگین هیبریدی خود را در خانه شارژ کنید، بایستی یک دستگاه شارژر مخصوص در خانه شما نصب شود و سیمکشی برق منزل نیز تغییر کند. به همین دلیل پیشبینی میکنیم که اکثر مشتریان ایرانی از تیگو 8 پرو e پلاس بهعنوان یک خودروی هیبریدی استفاده کنند و باتریهای آن را با استفاده از موتور درونسوز شارژ نمایند. تیگو 8 پرو تنها در یک تیپ موسوم به پرمیوم در بازار کشور ما عرضه شده است اما نسخه پرو مکس دو تیپ اکسلنت و IE دارد.
همچنین این خودرو با شرکت در تست های تصادف C-NCAP، موفق به کسب 5 ستاره ایمنی از این موسسه شده و خودرویی ایمن در حوادث رانندگی به شمار می آید. وجود سیستم های کمک رانندگی نظیر سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم کنترل کشش TCS، سیستم کمک حرکت در سربالایی HAC و سیستم کنترل حرکت در سراشیبی HDC نیز به افزایش ایمنی این خودرو در هنگام رانندگی کمک می کنند. اما مهم تر از همه این ها، مجموعه بزرگ و جذاب رادار ها و سیستم های خودرانی است که در شاسی بلند لوکس چری به چشم می خورند.
این خودروها دیگر در بازار فقط با حربهٔ قیمت ارزانتر نسبت به رقبای جهانی رقابت نمیکنند بلکه به لطف طراحی جذاب، افزایش کیفیت و تجهیزات فراوان، توانستهاند نظر خریداران را به خود جلب کنند. تیگو ۸ پرو هم کراساوور خوش استایلی است که به نظر میرسد قصد دارد در چند سگمنت مختلف رقابت کند! کنترل سیستم صوتی هم از طریق کلیدهای روی فرمان و هم از طریق صفحه نمایش لمسی ممکن است ضمن آنکه راننده میتواند از طریق فرمانهای صوتی هم این سیستم را کنترل کند که یک فناوری مدرن در خودروها است و برای اولین بار در یک خودرو داخلی نصب میشود.
از سوی دیگر، بهدلیل محدودیت واردات، دسترسی به قطعات یدکی و خدمات پس از فروش اوتلندر PHEV چندان راحت نیست. بنابراین طبیعی است که مالکان اوتلندر PHEV این خودرو را با تیگو 8 پرو e پلاس تعویض کنند. واردات اوتلندر PHEV در تعداد بسیار محدودی انجام شده است و برآورد ما نشان میدهد که حدود 400 دستگاه از این خودرو به کشورمان وارد شده است. در سوی دیگر، با توجه به مونتاژ تیگو 8 پرو e پلاس توسط مدیران خودرو، میتوان مطمئن بود که تیراژ این دستگاه در ایران از عدد 400 فراتر خواهد رفت. محصولات مدیران خودرو بهدلیل عرضه با شرایط فروش منعطف و شبکه گسترده خدمات پس از فروش، بهسرعت در بازار به محبوبیت میرسند. بنابراین نحوه فروش و عرضه تیگو 8 پرو e پلاس در بازار ایران نسبت به خودروهای هیبریدی قبلی متفاوت خواهد بود.
امکان اتصال تلفن همراه به سیستم صوتی و تصویری وجود داشته و شما میتوانید به سادگی از این قابلیت، بهره ببرید. سیستم صوتی به کاربرده شده در ساخت این خودرو، از برند سونی بوده و کیفیت صدای فوقالعاده خوبی را برای کاربر به ارمغان آورده است. درست زمانی که مدیران خودرو به شکل رسمی قیمت دقیق فونیکس تیگو ۸ پرو را اعلام نکرده بود پیشبینی می شد بهای این خودرو با توجه به نرخ ارز و قوانین گمرکی رقمی بین ۱.۵۰۰ الی ۱.۶۰۰ میلیارد تومان باشد که البته این پیشبینی نیز درست از آب درنیامد و قیمت این خودرو ۱ میلیارد و ۷۵۰ میلیون تومان اعلام شد. مدیران خودرو این روزها تبدیل به قدرتمندترین نماینده صنعت خودروسازی چین در ایران شدهاست و در همین راستا نیز قصد دارد تا سری جدید محصولات خود را به بازار معرفی نماید.
تیگو 8 پرو از یک پیشرانه 1.6 لیتری توربو GDI با حداکثر قدرت 197 اسب بخار و حداکثر گشتاور 290 نیوتن متر بهره میبرد. این پیشرانه نیروی خود را از طریق یک گیربکس 7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه (DCT) به محور جلو این کراساوور لوکس چینی منتقل میکند. شتاب صفرتاصد و حداکثر سرعت تیگو 8 پرو هم به ترتیب برابر با 8.9 ثانیه و 200 کیلومتر در ساعت است. اگر به دنبال خودرویی مجهزتر، جادارتر و لوکستر هستید، تیگو 8 پرو انتخاب بهتری است. این مدل امکانات بیشتری مانند کروز کنترل تطبیقی، ترمز اضطراری، دوربین 360 درجه، یخچال و صندلیهای گرمکن و سردکندار دارد. این نسخه نه تنها امکانات ایمنی و رفاهی عالی دارد، بلکه فناوریهای پیشرفتهای همچون سیستم ADAS، رادار نقطه کور، اتوهلد و نمایشگر یکپارچه 24.6 اینچی، این خودرو را به یک گزینه برجسته تبدیل کرده است.
به کمک این سیستم، تغییر وضعیت تنها با حرکت اندکی در دسته دنده اتفاق میافتد و نیازی به حرکت زیاد دسته دنده نیست. مزیت بزرگ استفاده از گیربکس دو کلاچه، تعویض سریعتر دندهها است ضمن آنکه در این گیربکس، اتلاف نیرو بسیار کمتر از سایر انواع گیربکسهای اتوماتیک است و قدرت بیشتری از موتور به چرخها میرسد. بهعلاوه با توجه به اینکه کلاچهای گیربکس این خودرو، در روغن غوطهور هستند، مشکلی از نظر گرم شدن گیربکس در استفادههای طولانی مدت و در ترافیکهای شهری وجود ندارد. تیگو ۸ پرو مکس با امتیاز ۸۸% محافظت از سرنشینان بزرگسال و ۸۷% محافظت از کودکان، عملکردی خیرهکننده در تستهای ایمنی داشته است. ناگفته نماند که ما در اینجا علاوه بر تیگو 8 پرو، برادر قویتر و دو دیفرانسیل این خودرو یعنی تیگو 8 پرو مکس را هم مدنظر داریم و به مزایا و معایب تیگو 8 پرو مکس هم خواهیم پرداخت.
البته در زمینه بررسی مزایا و معایب تیگو ۸ پرو باید به کلاس این خودرو نیز توجه گرد چراکه تیگو ۸ پرو باید با خودروهای وارداتی مقایسه شود. مزایا و معایب تیگو ۸ پرو یکی از اصلیترین سوالات افرادی است که قصد خرید این خودرو را دارند. تیگو ۸ پرو بهعنوان لوکسترین خودرو بازار ایران، از امکانات و آپشن ها زیادی برخوردار است و بهراحتی در کلاس خودروهای برتر وارداتی رقابت میکند. بخش جلو خودرو انتظار بیننده را از عقب به مراتب افزایش میدهد، اما تیگو ۸ پرو در بخش انتهایی آن جسارت و خشونت نمای جلو را به همراه ندارد. با این اوصاف رعایت ترکیب و هماهنگی هندسی میان اجزا و قطعات بدنه و گرافیک بسیار زیبای چراغها در بخش انتهایی بسیار تحسین بر انگیز است.
محصولات تولیدی چری در سالهای اخیر به پیشرانههای کم حجم اما پرتوان تجهیز شده بود که آشناترین نمونه آن برای ما ایرانیها، نسخه ۱.۵ لیتری توربو است که در خانواده تیگو و آریزو، به شکل گستردهای به کار گرفته شد. یکی از بزرگترین المانهای جداساز محصولات نوین چینی، از رقبای برتر کرهای و ژاپنی وارداتی هم دوره آنها، مبحث شیرین آپشنهای رفاهی بوده است. زمانی که پای آپشن به میان میآید، چینیها به هیچ عنوان برای خریدار کم نمیگذارند و تیگو ۸ پرو نیز مخصوصا از این موضوع مستثنی نیست. موتور درونسوز اوتلندر PHEV از نوع دو لیتری تنفس طبیعی است، درحالیکه تیگو 8 پرو e پلاس از موتور 1.5 لیتری توربوشارژر بهعنوان ژنراتور بهره میبرد.
بهعلاوه استفاده از سیستم فرمان صوتی نیز کمک بزرگی است تا بدون نیاز به لمس کلیدها و صفحه نمایش، بتوانید بخشهای مختلف خودرو را کنترل کنید. موتور این خودرو میتواند با حجم ۲ لیتر به دلیل بهرهگیری از جدیدترین فناوریها، ۲۵۴ اسب بخار قدرت تولید کند. در کنار قدرت بالا و شاید مهمتر از آن، گشتاور تولید شده توسط این موتور است، جایی که با گشتاور ۳۹۰ نیوتون متر، این موتور میتواند کشش بسیار خوبی در جاده داشته باشد. این موتور کاملا جدید است و تولید آن بهتازگی آغاز شده و قرار است در آینده بر روی بعضی دیگر از محصولات چری نیز نصب شود. البته نمونه عرضه شده از تیگو ۸ در ایران نسخه فیسلیفتشده با نام رسمی تیگو ۸ پلاس بود گه از دیدگاه طراحی با نمونه اولیه سال ۲۰۱۸ تفاوتهای طراحی بسیار داشت و از زبان طراحی جدید چری بهره میگرفت. یکی از موضوعاتی که بیشتر افراد تمایل دارند درباره آن آگاهی داشته باشند، تجربه رانندگی با خودروی موردنظر است.
خوشبختانه ترمزهای تیگو 8 پرو عملکرد بسیار مطمئنی دارند و به خوبی از پس متوقف کردن جثه بیش از 1.5 تُنی این خودرو برمیآیند. داخل کابین، تیگو 8 پرو رنگبندی لوکستر و نمایشگر یکپارچه 24.6 اینچی دارد، درحالیکه تیگو 7 پرو دو نمایشگر جدا دارد. طراحی تیگو 8 پرو رسمیتر و مناسب خانواده است، اما تیگو 7 پرو اسپرتتر به نظر میرسد. در رانندگی عادی به طور کلی نیروی مورد نیاز برای حرکت خودرو ها از موتور های برقی تامین می شد و موتور بنزینی تنها وظیفه شارژ کردن باتری ها را برعهده داشت. البته سه حالت مختلف برای شارژ باتری از طریق بازیابی نیروی ترمز نیز برای این خودرو در نظر گرفته شده اند که می توان از طریق دسته دنده حالت مورد نظر (از حداکثر بازیابی تا حداقل بازیابی) را انتخاب کرد. طراحی ظاهری تیگو 8 پرو E پلاس در واقع تلفیقی از تیگو 8 پرو و پرومکس است؛ در نمای جلو همان سپر جلوی پرومکس با جلوپنجره بزرگ و تهاجمی دیده می شود در حالی که نمای عقب را ترکیبی چراغ های یخی پرومکس به همراه سپر و دیفیوزر پرو تشکیل می دهند.
با توجه به طول ۴.۷ متری این خودرو، فضای داخل کابین تیگو ۸ پرو برای هر ۷ سرنشینان فراهم شده است و فضای پای و سر در کابین این خودرو حتی برای سرنشینان بزرگسال مناسب است. البته ردیف سوم صندلیهای تیگو ۸ پروبیشتر برای کودکان و نوجوانان کارآیی دارد ولی اگر نیاز باشد افراد بزرگسال هم حتی در یک مسافرت خانوادگی میتوانند از ردیف سوم صندلیهای این خودرو استفاده کنند. پیشرانه این خودرو، نخستین موتور توربو چری با پاشش سوخت مستقیم (GDi) در ایران است.
در حال حاضر تیگو 8 E پلاس در بازار صفر کیلومتر ها هیچ رقیبی ندارد و لقب اولین مونتاژی پلاگین هیبرید را یدک می کشد. البته نسخه های دست دوم میتسوبیشی اوتلندر PHEV که در سال 2018 توسط آرین موتور به ایران وارد شدند را می توان به عنوان تنها رقیب تیگو 8 E+ در بازار ایران معرفی کرد. چری تیگو 8 پلاگین هیبرید نسخهای جدید از تیگو 8 بوده که به سیستم هیبریدی پلاگین مجهز است.
به این ترتیب، در زمان حرکت با سرعت آرام، تعویض دندهها در دورهای پایین انجام میشود تا مصرف سوخت کنترل شود. در مقابل اگر بخواهید رانندگی سریعی داشته باشید، با فشردن بیشتر پدال گاز، تعویض دندهها دیرتر انجام میشود تا دور موتور بالاتر برود. بر روی این خودرو یک موتور کاملا جدید نصب شده است که در حال حاضر، عنوان قویترین موتور در بین محصولات تولید شده در ایران را از آن خود می کند. موتور این خودرو با دو لیتر حجم، میتواند ۲۵۴ اسب بخار قدرت و ۳۹۰ نیوتون متر گشتاور تولید کند.
مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفرتاصد تیگو 8 پرو مکس هم به ترتیب برابر با 7.9 لیتر در صد کیلومتر و 8.1 ثانیه است. هرچند چری تیگو ۸ پرو به میزان قابلتوجهی از رقبایی مثل پژو ۵۰۰۸ و کیا سورنتو ارزانتر است اما حتی اگر قیمتی مشابه این رقبا داشت بازهم شایستهٔ توجه بود. این خودرویی زیبا، مجهز، خوشساخت و باکیفیت است اما درعینحال هنوز هم از چند نقص بزرگ رنج میبرد. در کشورمان اما تمام ویژگیهای مثبت چری تیگو ۸ پرو کاملاً زیر سایهٔ قیمت بسیار گزاف آن پنهان میشود. تیگو ۸ پرو در چین با قیمتی از ۱۲۴,۹۰۰ یوآن معادل ۱۸,۶۰۰ دلار تا ۱۶۹,۹۰۰ یوآن معادل ۲۵,۳۰۰ دلار عرضه میشود که رقم بسیار مناسبی است.
بهویژه در بخش تکنولوژی رانندگی و راحتی سرنشینان، تیگو 8 پرو مکس از تیگو 8 پرو و تیگو 8 هیبریدی پیشی میگیرد. چری تیگو 8 پرو مکس نسخه ارتقاء یافته تیگو 8 پرو است که با سیستم تمام چرخ محرک (AWD) و پیشرانه قویتر، شتاب بهتری نسبت به نسخه پرو دارد. این ویژگی آن را به گزینهای مناسب برای افراد علاقهمند به خودروهای آفرود تبدیل میکند.
اگر این خودرو را به عنوان اولینها معرفی میکنیم یعنی این خودرو در بسیاری از بخشها برای اولین بار امکاناتی این چنینی در خودروسازی خصوصی و حتی خودروهای وارداتی در اختیار خریداران قرار داده است. تیگو ۸ پرو به عنوان اولین خودرو در ایران با گارانتی ۷ ساله یا ۲۰۰ هزار کیلومتری به خریدران تحویل شد. افرادی که از اولین خریداران این خودرو بودند ۴ سال دیگر نیز میتوانند از خدمات پس از فروش این خودرو استفاده کنند. چری تیگو 8 پرو، یک خودروی کراس اور لوکس 7 نفره سایز متوسط ساخت کمپانی چری کشور چین است که از سال 2020 به عنوان فیس لیفتی از چری تیگو 8 روی خط تولید قرار گرفته و تولید آن تاکنون ادامه دار بوده است. این خودرو تاکنون در بازار های مختلفی از جمله چین، آمریکای جنوبی، آسیای شرقی، روسیه و خاورمیانه به عنوان لوکس ترین خودروی چری عرضه شده و به فروش خوبی دست یافته است. در مقابل وقتی در جاده حرکت میکنید فرمان سفتتر میشود تا پایداری خودرو بالاتر برود.
چراغهای تیگو ۸ پرو از ابتدای گلگیرها تا میانه سپر کشیده شدهاند و با طراحی خطوط در سایر نقاط خودرو بسیار همسو است. در محدوده سرعت 60 تا 150 کیلومتر در ساعت، هنگامیکه علامتگذاری خطوط وجود داشته باشد، خودرو را در لاین خود نگه میدارد. این سیستم، در واقع همان مدل پیشرفته کروز کنترل است که علاوه بر حفظ سرعت تعیینشده، توانایی حفظ فاصله زمانی تعیینشده با خودروی جلویی را نیز دارد. سیستم نظارت بر نقاط کور راننده شامل سیستم هشدار باز کردن درب خودرو و هشدار نزدیک شدن خودرو از عقب و یا برخورد آن به این صورت که هنگام رانندگی یا پارک کردن برای باز کردن درب خودرو، در صورت ورود هرگونه شی یا انسان به منطقه کور به راننده آلارم میدهد.
طرح اگزوز دو کانه عقب، بال عقب، طرح سپر جلو و دو رنگ بودن سپر جلو و عقب و آنتن کوسهای عقب ازجمله جنبههای اسپرت طراحی تیگو ۸ پرو است که باعث میشود غیر از خانوادهها، جوانترها هم به سمت این خودرو جلب شوند ضمن آنکه طرح رینگها هم به جذابیتهای بیرونی این خودرو اضافه میکند. تیگو ۸ پرو ای پلاس میتواند در حالت تمام برقی ۷۵ کیلومتر پیمایش داشته باشد و با سوخت ترکیبی و در ایدهآل ترین حالت ممکن امکان پیمایش ۹۵۰ کیلومتری را فراهم میسازد. در سال ۱۴۰۰ و زمان معرفی تیگو ۸ پرو، این خودرو پرآپشنترین خودروی مونتاژی کشور بود و توانایی رقابت با همردههای کرهای و ژاپنی خود را داشت و به سبب این نزدیکی از نظر فنی و فراوانی آپشن، به انتخاب اول بسیاری از خریداران تبدیل شد. متاسفانه با توجه به آسفالت صاف و بدون چاله و محیط خلوت پیست، شرایط برای سنجیدن عملکرد سیستم تعلیق این خودرو محیا نبود؛ همچنین سوالات ما در مورد دقت عمل رادارهای بیشمار دستیار راننده آن هم همچنان بی پاسخ مانده است و امیدواریم در آینده فرصتی مناسب برای بررسی این موارد بدست آوریم. خودروی تیگو ۸ پرو همانند برخی دیگر از خودروهای همکلاس، به ۳ ردیف صندلی تجهیز شده تا ظرفیت ۷ نفر سرنشین را داشته باشد…، اما فضای پا برای سرنشینان ردیف سوم بسیار محدود است که این ردیف را، تنها برای کودکان قابلاستفاده میکند.
در این سفر از شهرهایی مانند بابل، فیروزکوه، تهران، قم، کاشان، یزد و… عبور کردیم و در نهایت به بندر عباس رسیدیم. بدیهی است که در شرایط فعلی، تنها گروه خاصی از مشتریان به خرید تیگو 8 پرو e پلاس علاقهمند خواهد بود. این گروه شامل افرادی از گروه سنی جوان و بزرگسال با سطح درآمد بالاست که به خرید ابزارهایی با سطح فناوری بالا علاقه دارند. این امید وجود دارد که با افزایش فروش تیگو 8 پلاگین هیبریدی و تعدد گزینههای آن در بازار، قیمت این خودرو نیز به سطوح کمتری کاهش پیدا کند. در سوی دیگر، مشتریان نیز تمایل بیشتری نسبت به خرید این کراساوور هیبریدی نشان میدهند.
در تیگو ۸، ایربگهای جلو، ایربگهای جانبی در کناره صندلی و ایربگهای پردهای در سرتاسر شیشههای کناری نصب شده تا در صورت بروز هرگونه تصادف از جلو یا کنار، از سرنشینان محافظت کنند. پیشرانه این خودرو به طور کلی تغییر پیدا کرده و قدرت آن نزدیک به ۶۰ اسب بخار بیشتر شده است. استفاده از سیستم AWD در تیگو ۸ دو دیفرانسیل باعث میشود این خودرو بتواند در سطوح لغزنده مانند زمینهای برفی، زمینهای یخزده، گل و لای، شن و همینطور سطوح بارانی، عملکرد بهتری داشته باشد. بهعلاوه استفاده از این سیستم، باعث میشود کنترل خودرو برای راننده آسانتر شود و ریسک انحراف خودرو را نیز کاهش میدهد. در کنار اینها، سه حالت رانندگی ویژه (علاوه بر حالتهای رانندگی در شهر) شامل رانندگی در گل و لای، رانندگی در برف و رانندگی در شرایط آفرود نیز برای این خودرو در نظر گرفته است که راننده با انتخاب آنها میتواند تنظیمات اختصاصی هر وضعیت را فعال کند. این مشخصات فنی نشان میدهد که تیگو 8 پرو و پرو مکس از نظر فنی اصلاً خودروهای دست و پا بستهای نیستند.
اگر هم سرنشینان بزرگسال روی صندلیهای ردیف سوم تیگو ۸ پرو مینشینند، بهتر است در مسافرتهای طولانی و در بین سفر، جای خود را با سرنشینان ردیف دوم تغییر دهند. البته امکانات در ردیف سوم مناسب است و صندلیهای چرم و تهویه مطبوع وجود دارد، ولی با توجه به محدودیت فضای پا، شاید جابجایی نفرات ایده خوبی باشد. بدون اغراق و زیاده گویی، چینیها پیشرفت خود بخصوص در یک دهه اخیری که گذشت، هم در صنعت خودروسازی و هم در صنایع مختلف الکترونیک نظیر صنعت ساخت تلفنهای هوشمند، به قدرت نشان دادهاند. تنها کافی است نگاهی به محصولات تولیدی شرکت مدیران خودرو، به عنوان اولین خودروسازی داخلی کشور در همکاری با یک خودروساز چینی (چری) بیاندازیم.
همچنین انتقال 510 نیوتنمتر گشتاور به محور جلو باعث میشود که فشار بیشازحد به این محور وارد شود. تیگو 8 پرو e پلاس بهصورت استاندارد با تایرهای کویر تایر به دست مشتریان میرسد که بهنظر میرسد در بلندمدت زیر فشار گشتاور موتور برقی دچار افت عملکرد شوند. ازاینرو، توصیه میکنیم که پس از خرید تیگو 8 پلاگین هیبریدی، تایرهای آن را با نمونههای باکیفیتتر از برندهای خارجی جایگزین کنید. مشخصات تیگو 8 پرو در بخش امکانات هم بسیار پر و پیمان است و این خودرو با انبوهی از آپشنها به بازار عرضه میشود. تیگو 8 پرو علاوه بر آپشنهایی مثل کیلس استارتر، سقف پانوراما، تهویه مطبوع اتوماتیک دوکاناله با تنظیم جداگانه برای سرنشینان عقب، دوربین 360 درجه، گرمکن و سردکن صندلیهای جلو، شارژر وایرلس تلفن همراه و… به سیستمهای کامل کمکی رانندگی (ADAS) هم مجهز است. در این خودرو همچنین سیستم جامع دید فراگیر سهبعدی هم وجود دارد که دورتادور خودرو را با دوربینهای مختلف نشان میدهد.
گربه دستش به ماهی نمیرسید میگفت بو میده ، من حدودا یک سال این خودرو را دارم و هر روز باهاش میرم بیرون شهر سر کار اون هم توی دمای بالای ۵۰ درجه خوزستان در تابستان ، خیلی عالیه ، هم تعادل سر پیچها و هم ترمز و فقط هم بنزین معمولی توش میریزم ، بیخودی سم پاشی نکنید . همچنین این خودرو از ۶ کیسه هوا ایمنی بهره میبرد تا تمام سرنشیان این خودرو محافظت شوند. سپر جلو این خودرو در قسمتهای کنار، مقداری برآمده هستند که موجب میشود حجیمتر و عضلانیتر به نظر میرسد. تیگو 8 پرو در مقایسه با رقبای خود مزیت هایی مانند شتاب بیشتر، آپشن های بیشتر و رادار های کامل، گارانتی طولانی مدت و سواری نرم تر دارد. هنگام ایجاد ترافیک در جلو، یا نزدیک شدن بیمحابا به خودرو یا مانعی در جلو، ابتدا یک پیش هشدار نمایش داده میشود و در صورت ادامه خطر، یک آلارم دنبالهدار به صدا درمیآید. دستگیره درها به نوع مخفی تغییر شکل داده و نمای جدید با ریمهای آلیاژی پولیشخورده و نشان Tiggo 8 روی ستون D تلاش بیشتری برای ارائه تصویر لوکس از خودرو دارد.
در خصوص سطح آپشنهای رفاهی و ایمنی چر تیگو ۸ پرو جدید اطلاعات دقیقی در دسترس نیست، اما چری قبلا هم نشان داده است که در محصولات لوکس خود از دیدگاه آسایش و رفاه برای مشتری کم نمیگذارد. از این رو استفاده از ویژگیهایی که پیشتر در تیگو ۸ موجود در بازار ایران دیدیم، امری طبیعی به حساب میآید. تیگو 8 پرو e پلاس یک خودروی پلاگین هیبریدی است، بنابراین موتور درونسوز نقشی در به حرکت درآوردن خودرو ایفا نمیکند و تنها بهعنوان ژنراتور عمل میکند. بخش اصلی نیروی خودرو توسط موتور الکتریکی تأمین میشود که 326 اسببخار قدرت و 510 نیوتنمتر گشتاور آزاد میکند. مدیران خودرو حدود یکسال بعد، نسخه قویتر و دو دیفرانسیل این خودرو را با نام تیگو 8 پرو مکس روانه بازار کرد که این نسخه هم با استقبال خوبی روبهرو شد. ما هم در ادامه بررسی تیگو 8 پرو هر دو نسخه را مد نظر داریم و در هر بخش به تفاوتهای این دو برادر دوقلو اشاره خواهیم کرد.
از سوی دیگر با توجه به قیمت ارز، این خودرو هنوز هم از رقبای وارداتی خود ارزانتر است. بخش جذاب دوم، کنسول میانی تیگو ۸ است که با تریم مشکی پیانویی تزئین شده و در برگیرنده نمایشگر لمسی هشت اینچی سیستم تهویه مطبوع، اهرم دنده، و مجموعه برخی کلیدهای کنترلی و انتخاب حالات رانندگی است که بیشتر آنها از نوع لمسی هستند. این کنسول پهن و بزرگ، بخش جلو نشیمن را به دو قسمت ویژه راننده و ویژه سرنشین تقسیم میکند که جلوه لوکسگرایی بسیار بیشتری در مقایسه با خودروهای معمولیتر دارد.
تا جایی که اگر در خصوص مشکلات تیگو 8 پرو از مالکان این خودرو سؤال کنید، وضعیت نامناسب چرم صندلیها یکی از پرتکرارترین پاسخها خواهد بود. مورد اول فهرست معایب تیگو 8 پرو در بسیاری از کراساوورهای 7 نفره دیگر هم دیده میشود. صندلیهای ردیف سوم تیگو 8 پرو و بسیاری از کراساوورهای این رده، فضای چندان بزرگ و کاربردی ندارند و بیشتر برای استفاده کودکان طراحی شدهاند. وقتی با خودرویی تقریباً تند و تیز روبهرو هستیم، قدرت ترمزگیری اهمیتی بسیار زیاد پیدا میکند.
برند فونیکس با تمرکز بر مهندسی پیشگیرانه و فناوریهای نجاتبخش، استانداردهای ایمنی را بازتعریف میکند. نتایج تستهای ایمنی نشان میدهد که ایمنی در خودروهای این برند، نه یک گزینه، بلکه بخشی جداییناپذیر از طراحی است. من یه مدت کوتاهی داشتم با همون پول ماشین کره ای بخرید بهتره چون فروشش راحتره .افت قیمت کمتری داره .ونهایتا یه ماشین اتاندارد خریدی نه اشغال چینی .
این شاسی بلند لوکس با یک گیربکس اتوماتیک ۷ سرعته دو کلاچه به بازار عرضه میشود که میتواند قدرت موتور ۱۹۷ اسب بخاری آن را به چرخهای جلو برساند. دو کلاچه بودن گیربکس تیگو ۸ پرو به این معنای است که گیربکس این خودرو میتواند دندهها را بسیار سریع تعویض کند اما تعویض دندهها آنقدر نرم است که معمولا راننده اصلا متوجه تعویض دندههای این خودرو نمیشود. تیگو ۷ پرو نسل دوم کراساوور تیگو ۷ از شرکت چری به شمار میرود که در سال ۲۰۲۰ معرفی شد و از اوایل ۱۴۰۱ توسط مدیران خودرو با برند فونیکس در ایران مونتاژ میشود. این مدل از طراحی بهروز بهره میبرد؛ جلوپنجره بزرگ کهکشانی، چراغهای باریک و کابین مجهز به نمایشگرهای دیجیتال، ظاهری جذاب به آن بخشیده است. پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ با ۱۵۶ اسب بخار قدرت و گیربکس CVT، مشخصات اصلی این نسخه را تشکیل میدهد. در ساخت خودروی چری تیگو 8 از یک موتور چهار سیلندر 1.6 لیتری استفاده شده است که میتواند در محدوده 5500 دور بر دقیقه کار کرده و حدود 197 اسب بخار تولید کند.
بر اساس اعلام مدیران خودرو، در تیگو ۸ پرو مکس IE شاهد نصب گرمکن صندلیهای عقب هستیم. این خودرو همچنین بهصورت استاندارد دارای دوربین ثبت وقایع است و نیازی به نصب آن در بازار با نمونههای متفرقه نیست. سایر امکانات رفاهی و ایمنی تیگو ۸ پرو مکس IE مشابه نمونههای دیگر پرومکس بوده و علاوه بر این، تغییری در مشخصات فنی نیز اعمال نشده است. یکی دیگر از مشخصات خودروی چری تیگو 8 که باید مورد بررسی قرار دهیم، مربوط به سطح ایمنی خودرو میشود. این محصول تیگو به 6 ایربگ برای سرنشینان جلو، جانبی و پردهای مجهز شده که عملکرد خوب و مناسبی دارند.
همچنین کارشناسان ما میتوانند آخرین قیمت تیگو ۸ پرو مکس را نیز در اختیارتان قرار دهند. در کنار راحتی و آسایش، ایمنی خودرو در زمان حرکت و محافظت از سرنشینان در صورت بروز تصادف احتمالی، اهمیت زیادی دارد و این مسئله در آپشن های تیگو ۸ پرومکس، به شکل ویژهای مدنظر قرار رفته است. به همین دلیل لیست آپشنها و تجهیزات و امکانات ایمنی این خودرو بسیار کامل و در حد برترین برندهای بازار جهانی است. ارتفاع سقف خودرو هم به اندازه کافی بلند است تا اصلا مشکلی در زمینه فضای داخلی نداشته باشید.
این پیشرانه به قدری جذاب و کارآمد بود که فونیکس بعدها در محصولات دیگر نیز از آن بهره برد و همچنان تا به امروز مورد استفاده قرار میگیرد و حتی دلیل بسیار مهمی برای انتخاب محصولاتی چون؛ اف ایکس پریمیوم، آریزو ۶ جی تی و تیگو ۷ پرومکس نیز هست. در اواخر اردیبهشت، شاهد عرضه مدل جدیدی با نام تیگو ۸ پرو مکس IE از سوی مدیران خودرو بودیم. این خودرو در اصل مدلهای بهروزتر از تیگو ۸ پرو مکس است و به همین دلیل با پسوند IE عرضه شده است. تیگو ۸ پرو مکس IE بهطور کلی خودرویی مشابه نمونههای دیگر پرو مکس است با این تفاوت که امکانات رفاهی و ایمنی آن بهروز شده است. به این ترتیب این خودرو با استفاده از مجموعه کاملی از دوربینها، سنسورها و رادار، میتواند محیط اطراف را رصد کرده و خودرو را بدون نیاز به دخالت راننده، حرکت دهد. این کار هم در سرعتهای بالا (بزرگراهها و اتوبانها) و هم در رانندگیهای شهری و در محیطهای پرترافیک ممکن است.
نخستین سری این کراساوور اکنون به مشتریان تحویل داده شده است و ما نیز تصمیم گرفتیم که به بررسی تیگو 8 پرو e پلاس بپردازیم. همچنین به مقایسه تیگو 8 پرو e پلاس و میتسوبیشی اوتلندر PHEV نیز در جریان همین مقاله خواهیم پرداخت. – آپشن های تیگو ۸ پرو بسیار زیاد و کامل است انواع مختلفی از آپشن های ایمنی و رفاهی را دارد و همه آنها را با هم نمیتوانید در هیچ خودروی دیگری در ایران ببینید.
این گشتاور بالا را بهسادگی میتوان بهعنوان کشش خودرو در نظر گرفت، جایی که Tiggo 8 Pro Max بر روی جاده، با فشار مختصر بر روی پدال گاز میتواند حتی با ظرفیت کامل، بهخوبی از سایر خودروها سبقت بگیرد. در مجموع، ورود خودرویی با گشتاور 510 نیوتن متری و مصرف سوخت کمتر از 5 لیتر در هر 100 کیلومتر رانندگی اتفاق جالبی است و فونیکس نیز با ارائه گارانتی 7 ساله برای باتری های خودرو (که مجزا از گارانتی کلی خودرو هستند) خیال مصرف کننده را تا حدودی برای نگهداری طولانی مدت از این خودرو راحت خواهد کرد. اکنون باید منتظر بمانیم تا ببینیم فونیکس چه برنامه ای برای عرضه این خودرو به بازار دارد و مهم از آن، قیمت تیگو 8 E+ در بازار ایران چقدر خواهد بود.
در عمل هم اوضاع به همین صورت است و این برادران چینی در مقیاس یک کراساوور بزرگ خانوادگی، شتاب و لذت رانندگی بسیار خوبی را ارائه میدهند. تیگو 8 پرو علاوه بر آپشنهای متداول خودروهای روز، از سیستمهای کامل کمکی راننده موسوم به ADAS هم بهره میبرد. این سیستمهای کمکی میتوانند بخشی از کنترل خودرو را به صورت مستقل بر عهده بگیرند و در برخی شرایط، حسی از یک خودرو خودران را به سرنشینان القا کنند. اما اگر هزینه کمتر، مصرف سوخت پایینتر و ابعاد جمعوجورتر برای شما مهمتر است، تیگو 7 پرو گزینه مناسبتری خواهد بود.
در نمای عقب نیز طراحان تمام سعی خود را برای ایجاد نمایی هماهنگ با دیگر قسمتها به کار گرفتهاند، چراغهای تمام LED نسبتا باریک و خروجیهای کرومی اگزوز در گوشههای سپر عقب در ترکیب با حجم پردازی مناسب دیگر اجزا، ظاهر خشن و عضلانی ماشین تیگو ۸ پرو را تکمیل کردهاند. با کنترل مداوم فرمان الکترونیکی خودرو از راننده پشتیبانی میکند و به نگه داشتن وسیله نقلیه بین خطوط کمک میکند. اگرچه LKA قادر است خودرو را در مرکز خط در شرایط خاصی نگه دارد، اما این عملکرد برای رانندگی خودکار در نظر گرفته نشده. این خودرو با امتیاز ۸۸% محافظت از سرنشینان و ۸۰% محافظت از عابران پیاده، استانداردی جدید را در ایمنی خودروهای داخل کشورمان تعریف میکند.
فونیکس تیگو 8 پرو در بازار ایران رقیبی از میان محصولات چینی ندارد و رقبای اصلی آن کراس اور های کارکرده مشهور بازار نظیر هیوندای سانتافه، کیا سورنتو، میتسوبیشی اوتلندر، نیسان ایکس تریل، تویوتا راو 4 و رنو کولیوس هستند. این سیستم در محدوده سرعت 0 تا 60 کیلومتر بر ساعت و در خیابانهایی که بهطور استاندارد خطکشی شده باشند، توانایی کنترل خودرو در بین خطوط را دارد و اگر جاده خطکشی نداشته باشد نیز از موقعیت خودروی جلویی پیروی میکند. تیگو 8 پرو در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک استفاده می کند. ترمز های این خودرو ننیز در جلو از نوع دیسکی خنک شونده و در عقب از نوع دیسکی بوده و به سیستم هایی نظیر ترمز ضد قفل ABS، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD و ترمز کمکی اضطراری BA نیز مجهزند. برای اطلاع از قیمت و شرایط فروش تیگو 8 پرومکس می توانید به صفحه فروش سایت مراجعه کرده یا با کارشناسان ما تماس بگیرید. این روکش چرمی علیرغم ظاهر زیبا، کیفیت چندان مطلوبی ندارد و خیلی زودتر از حد انتظار دچار تغییر رنگ میشود.
دیدگاهتان را بنویسید