بررسی خودرو جتا vs5

معرفی کامل و مشخصات فنی فولکس واگن جتا VS5 2023 مجله خودرو سوییچ

در مورد زمان عرضه خودرو موعد دقیقی ذکر نشده، اما ماموت خودرو واردکننده محصولات برند جتا در ایران است و در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ عرضه خودروهای برند چینی آلمانی را در ایران آغاز خواهد کرد. جتا فقط نمای جلو را به طور کامل فیس‌لیفت کرده و بر اساس نماد مثلثی شکل خود، المان‌هایی به همین سبک روی چراغ‌ها، جلوپنجره، قاب مه‌شکن و سایر قسمت‌ها پیاده کرده است. فرم چهره چندان جذاب به نظر نمی‌رسد، اما به هر حال برای یک کراس اوور نه‌چندان گران‌قیمت، قابل قبول است. در نمای عقب نیز شاهد تغییر حالت چراغ‌ها هستیم که مهم‌ترین شاخصه این قسمت به شمار می‌رود.

VS5 در واقع همان سئات آتکا با کمی تغییر است و ابعادش هم این موضوع را تأیید می‌کند. این کراس‌اوور ۴,۴۱۹ میلی‌متر طول، ۱,۸۴۱ میلی‌متر عرض و ۱,۶۱۶ میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصله بین دو محور آن ۲,۶۳۰ میلی‌متر است. از لحاظ ابعاد، جتا VS5 بسیار نزدیک به هیوندای توسان ۲۰۱۴ است و به همین دلیل، در دسته کراس‌اوورهای کامپکت قرار می‌گیرد.

درایوتک یک مجله تخصصی خودرو و فناوری است که با هدف ارائه به‌روزترین اخبار، بررسی‌ها و مقالات آموزشی در دنیای خودروها فعالیت می‌کند. ما در تلاشیم تا شما را با جدیدترین تکنولوژی‌ها، خودروهای برقی و هیبریدی، و راهنمای خرید خودرو همراهی کنیم. هدف ما، ایجاد منبعی قابل‌ اعتماد برای علاقه‌مندان به صنعت خودروسازی است.

شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت در شرایط آزمایشگاهی نیز عددی ما بین ۹,۵ تا ۱۰ ثانیه را نشان می‌دهد. میزان مصرف سوخت در ازای پیمایش هر ۱۰۰ کیلومتر مسافت نیز بین ۶,۵ تا ۷,۱ لیتر بوده و این اعداد مناسب به نظر می‌رسند. سیستم تعلیق جلو و عقب این خودرو از نوع مک فرسون و مالتی لینک بوده و عملکرد مطلوبی نسبت به سایر رقبای خود در بازرا ایران دارد. طراحی داخلی جتا VS5 به‌عنوان یک کراس اوور اقتصادی، بیشتر بر روی کارایی و راحتی تمرکز دارد تا لوکس بودن و تجمل. داخل کابین، داشبورد ساده و طراحی معمولی، با هدف پاسخگویی به نیازهای مشتریان با توان مالی متوسط به بالا طراحی شده است.

البته که کیفیت متریال به آن اندازه بالا نیست اما نسبت به چینی های هم رده کیفیت و دوام خوب ارزیابی می شود. طراحی داخلی چندان مدرن نیست و سبک قدیمی دارد و این نوع طراحی نمی تواند برای علاقه مندان به طراحی های مدرن و مینیمال چندان جذاب باشد. در خود آلمان، آئودی به عنوان شاخه لوکس محصولات فولکس واگن، به فعالیت می پردازد. حتی بوگاتی هم که کلا در لاین مهندسی و برندینگ مستقل است، تحت نظارت سهامداران فولکس واگن کار می کند.

اما باید توجه داشت که از لحاظ طراحی و آپشن‌ها متعلق به ۱۰ سال پیش هستند. وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودرو‌ها را انجام بدهیم.

اما در مجموع به دلیل طراحی ساده و همچنین استفاده از پلاستیک‌های خشک، نمی‌توان روی کیفیت نمای داخلی Jetta VS5 خیلی حساب باز کرد. البته باز هم باید تاکید کنیم که این خودرو در بازار چین فقط یک کراس اوور اقتصادی با قیمت نه‌چندان بالاست و بنابراین چنین سبک طراحی و متریال کابین برای این گونه خودروها رایج و منطقی است. زیر کاپوت جتا VS5 پیشرانه ای توربوشارژ به حجم 1.4 لیتر خفته که از ساخته های فولکس واگن است و 148 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور تولید می کند. شاید این پیشرانه در نگاه نخست خیلی وسوسه انگیز به نظر نیاید، اما در ترکیب با گیربکس 6 سرعته AT است که دلبری می کند!

سادگی در نمای بیرونی موج می‌زند و خبری از ماجراجویی در طراحی و ساختارشکنی نیست؛ بنابراین اگر چندان دنبال جلب‌توجه و نگاه دیگران نیستید این یک گزینه مطلوب به شمار می‌رود. شرکت جتا در حال حاضر کابین این محصول را با سه تم مشکی، مشکی قرمز و مشکی سفید عرضه می‌کند. ظاهراً نمونه‌های تحویلی ماموت خودرو با تم مشکیسفید عرضه خواهند شد. صندلی‌های چرمی، و تزئینات پیانویی بر روی درها و قاب مرکزی داشبورد مشاهده می‌شود. ضمن اینکه از چرم برای تزئین بخش‌هایی از درها، داشبورد و صندلی‌ها استفاده کرده‌اند.

جتا VS5 در واقع همان سئات آتکا است و تفاوت چشمگیری در طراحی آن ها مشاهده نمی‌شود. این خودرو به هیچ عنوان طراحی شبیه به سایر خودرو های چینی نداشته و بیشتر به یک خودرو اروپایی شباهت دارد. در طراحی بخش جلوی خودرو، چراغ‌ها، ترکیب آن‌ها با جلوپنجره، مشبک کردن جلوپنجره و ورودی هوای سپر به طور زیبا و هماهنگ اجرا شده‌اند و خودرو از دور احساس اروپایی بودن را القا می‌کند. کلیه جزئیات به صورت اصولی و بدون اغراق و شلوغی در کنار هم طراحی شده‌اند.

تیگو 7 پرو، کی ام سی K7، لاماری ایما و فردا T5 برخی از رقبای مطرح جتا VS5 در بازار ایران هستند. این خودروها از نظر قیمت در سطح مشابهی با کراس‌اوور جتا قرار می‌گیرند و از نظر مشخصات فنی نیز مشابه جتا VS5 هستند. با این حال آپشن‌های رفاهی برخی از این خودروها نسبت به جتا VS5 بیشتر است. استفاده از پلتفرم و پیشرانه فولکس واگن در جتا VS5 باعث خواهد شد تا مشتریان با اعتماد بیشتری نسبت به خرید این خودرو اقدام کنند. البته لازم به ذکر است که تمامی خودروهای مجهز به سیستم توربوشارژر به سوخت باکیفیت نیاز دارند و این مساله بین تمامی آن‌ها مشترک است.

محبوبیت سدان اقتصادی فولکس‌واگن جتا در بازار شرق آسیا، باعث شد تا این خودروساز بزرگ آلمانی برند جدیدی با نام جتا را در چین تاسیس کند. گروه خودروسازی فاو (FAW) چین که شریک فولکس‌واگن است، مسئولیت تولید خودروهای برند جتا را بر عهده دارد. برند جتا فعالیت خود را در سال 2019 و براساس جوینت‌ونچر فاو- فولکس واگن آغاز کرد.

امروزه فولکس واگن دیگر نام یک شرکت نیست و گروهی از برندهای خودروسازی را تشکیل می دهد. زیر نمایشگر، واحد کنترل تهویه مطبوع با دکمه‌های چرخشی قرار دارد که کار کردن با آن حس خوبی دارد. فرمان برقی هم از نوع دی‌کات است و پشت آن کلاستر کاملا دیجیتالی VS5 جا خوش کرده است که قابلیت شخصی‌سازی هم دارد. پلتفرم، پیشرانه و گیربکس جتا VS5 و جتا VS7 مشترک هستند و تنها ابعاد این دو خودرو متفاوت است. به بیان دیگر جتا VS7 نسخه بزرگتر و تا حدی کندتر جتا VS5 حساب می‌شود.

قیمت جتا VS5 در بازار ایران تحت تأثیر عوامل مختلفی از جمله تعرفه‌های گمرکی، هزینه‌های واردات و نوسانات ارزی قرار دارد. این خودرو در بازارهای بین‌المللی، به‌ویژه در چین، در بازه قیمت ۱۴ تا ۱۶ هزار دلار به فروش می‌رسد. مدل پایه مجهز به گیربکس دستی قیمت کمتری، حدود ۱۲ تا ۱۴ هزار دلار، دارد، اما نسخه اتوماتیک فول آپشن که به ایران وارد می‌شود، قیمت پایه ۱۶ هزار دلار خواهد داشت. با احتساب تعرفه گمرکی ۵۵ درصد و هزینه‌های اضافی که ممکن است بیش از ۱۰۰ میلیون تومان به قیمت نهایی افزوده شود، انتظار می‌رود قیمت جتا VS5 در ایران به حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان و بیشتر برسد. زمان دقیق عرضه این خودرو هنوز مشخص نشده، اما شرکت ماموت خودرو به‌ عنوان واردکننده محصولات برند جتا، در نیمه دوم سال ۱۴۰۲، برنامه‌ریزی برای عرضه این خودروها در ایران را دارد.

محصولات جتا را می توان خودروهایی مرغوب با مشخصات فنی قابل قبول، امکانات لازم و راحتی زیاد در رانندگی خطاب کرد. در اسپانیا، تنها خودروساز این کشور یعنی سئات از سوی آلمان ها خریداری شده است و از پلت فرم محصولات فولکس استفاده می کند. در جمهوری چک هم یک خودروساز قدیمی به نام اشکودا وجود دارد که سالهاست خودروهای فولکس واگن را تنها با یک ری برندینگ به فروش می رساند. در کنار تمام اینها، چینی ها هم قطعا باید از وجود فولکس سهم ببرند و در اینجا، شاهد تولید برند جتا هستیم. جتا که پیش از این، نام یکی از محصولات پر فروش فولکس در چین بود، در سالهای اخیر با مشارکت کمپانی FAW به زیر مجموعه جدیدی از کمپانی مادر تبدیل شده که در حقیقت، وظیفه تولید سری اقتصادی محصولات نشان VW را بر عهده دارد. بنابراین محصولات جتا تحت استانداردهای بین المللی گروه فولکس واگن به تولید می رسند و حساب آنها را از دیگر چینی های بازار باید جدا کرد.

محبوبیت سدان اقتصادی فولکس واگن جتا در بازار شرق آسیا، خودروساز بزرگ آلمانی را بر آن داشت تا برند جدیدی با نام جتا را در چین تاسیس کند. گروه فاو که شریک فولکس واگن به شمار می‌رود، مسئولیت تولید خودروهای جتا را بر عهده دارد. این برند در سال ۲۰۱۹ آغاز به کار کرد و محصولات آن بر اساس پلتفرم خودروهای فولکس طراحی و ساخته می‌شوند. جتا VS5 یکی از اولین تولیدات این شرکت به حساب می‌آید که از پلتفرم مشترک با سئات آتکا و فولکس واگن تیگوان استفاده می‌کند.

خوشخبتانه از خروجی‌های اگزوز تقلبی در این خودرو خبری نیست و در زیر سپر عقب یک قطعه کرومی شبیه به دیفیوزر قرار گرفته است. این خودرو1355 کیلوگرمی  با طول 4419 میلیمتر، عرض 1841 میلیمتر و ارتفاع 1616 میلیمتر در کلاس CUV قرار دارد و فاصله 2630 میلیمتری بین محورهای جلو و عقب خودرو، فضای مناسبی را در ردیف‌های اول و دوم فراهم نموده است. ماموت خودرو پیش از این نشان داده که در خصوص عرضه و ارائه خدمات به سبد محصولاتی که می فروشد، متعهد است. جتا VS5 و VS5 بازیگران جدید بازار خودرو ایران هستند که در این برهوت نبود برندهای معتبر و چینی زدگی خریداران و اشباع بازار با خودروهای بی کیفیت، از شانس کافی برای درخشش و موفقیت برخوردار اند. پلت فرم مشترک با فولکس واگن به تنهایی برگ برنده ای بزرگ در دست عرضه کننده وطنی است تا بتواند فروش موفقی را با جتا تجربه کند.

داشبورد خودرو به شکل راننده محور در آمده تا ارگونومی بهتری فراهم کند. فرم طراحی دریچه ها شاید در ابتدا عجیب به نظر برسد، اما بعد از مدتی به آنها عادت می کنید. بخش هایی همچون پنل تهویه دیجیتال، دسته دنده و دکمه استارتر موتور با خودروهای فولکس مشترک اند. کیفیت تاچ و بازخورد این نمایشگر واقعا بالاست و نظر شما را جلب می کند. اما گرافیک و تم داخلی (UI) آن اصلا جذاب نیست و در مقابل دیگر چینی های بازار، بسیار معمولی به نظر می آید. شاید بتوان گفت که مهم‌ترین رقیب جتا VS5 در این بازه قیمتی، بستیون T77 است.

این میزان از قدرت و گشتاور توسط گیربکس شش سرعته اتوماتیک آیسین به چرخ‌های جلو انتقال می‌یابند. بنابراین جتا VS5 یک کراس‌اوور تک دیفرانسیل است و قابلیت آفرود ندارد. با این حال گیربکس به کار رفته در این خودرو با دو محصول دیگر جتا مشترک است تا بازهم دردسر‌های نگهداری این خودرو کاهش یابد. جتا VS5 به همراه برادرانش VA3 و VS7، توسط شرکت با سابقه ماموت خودرو به ایران وارد شد. خودروهای برند جتا بر اساس پلتفرم و پیشرانه محصولات فولکس واگن ساخته شده‌اند. طراحی ظاهری آن‌ها اما تا حدی متفاوت است و مواد به کار رفته در ساخت کابین خودروهای جتا ضعیف‌تر از محصولات اصلی فولکس واگن یا حتی دیگر خودروهای چینی است.

کابین جتا VS5 شباهت زیادی به کابین برادر بزرگترش جتا VS7 دارد و الگوهای طراحی مشابهی در ساخت کابین این دو خودرو به کار رفته‌اند. کنترلرهای سیستم تهویه مطبوع خودرو به صورت فیزیکی طراحی شده‌اند که کار کردن با آن‌ها هنگام رانندگی آسان‌تر از پنل لمسی خواهد بود. کابین دو رنگ جتا VS5 از رنگ‌های مشکی و نقره‌ای تشکیل شده است که در ترکیب با یکدیگر ظاهر زیبایی را تشکیل داده‌اند. قیمت جتا VS5 در بازار جهانی برای تیپ فول آپشن، حدود 17 هزار دلار تعیین شده است. بنابراین با در نظر گرفتن نرخ ارز و همچنین تعرفه جدید واردات خودرو به کشور، قیمت جتا VS5 در محدوده بیش از یک میلیارد تومان قرار خواهد گرفت. در این محدوده قیمتی کراس‌اوورهای مونتاژی بسیاری از برندهای چینی حضور دارند که جتا VS5 را به چالش می‌کشند.

قوس روی گلگیرها و درها، روف ریل تزئینی بر روی سقف و رینگ‌های آلومینیومی با شمایلی جذاب و آینه‌های جانبی دو رنگ از دیگر ویژگی‌های این خودرو در بخش کناری هستند. پس اگرچه افراد با قد متوسط در صندلی‌های ردیف عقب محدودیت جدی از ناحیه پا نخواهند داشت، اما افراد بلندقد به مشکلاتی بر خواهند خورد. با وجود تمام موارد بیان شده در این صفحه، یک بررسی متنی هیچ وقت نمی تواند جای یک بررسی عملی واقعی را بگیرد! به همین علت جتا VS5 را به طور کامل بررسی کرده و این خودرو را با فولکس تیگوان مشهور نیز مقایسه کردیم تا به تفاوت های میان این دو پسرعمو پی ببریم. داشبورد از بخش مرکزی به سمت راننده تمایل پیدا کرده تا کنترل بیشتری بر ادوات خودرو را در اختیار وی قرار دهد. فرمان جتا VS5 از نوع دی کات می‌باشد و صندلی‌ها نیز از روکش چرم مصنوعی بهره می‌برند.

این مقاله به بررسی جامع جتا VS5 می‌پردازد و مشخصات فنی، امکانات رفاهی، طراحی داخلی و خارجی، و قیمت آن در بازار ایران را تحلیل خواهد کرد تا به خریداران در اتخاذ تصمیمی آگاهانه کمک کند در ادامه با درایوتک همراه باشید. کراس‌اوور کامپکت VS5 اولین محصول برند جتا بود که در سال ۲۰۱۹ وارد بازار چین شد. این خودرو به‌واسطه قیمت بسیار خوب و ویژگی‌های فنی مورد استقبال قرار گرفت. موتور ۱.۴ لیتری توربوشارژر با وجود حجم کم خود می‌تواند ۱۴۸ اسب بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. کارکرد این موتور بسیار خوب و بدون ناک است و توربوشارژر کوچک‌ترین نشانی از لگ  ندارد.

این دو خودروساز شرقی و غربی طی سال ۲۰۱۹ برند جتا را تاسیس کردند تا از طریق آن برخی محصولات نه‌چندان گران قیمت را با اتکا بر تکنولوژی ساخت شرکت فولکس واگن و قابلیت‌های کمپانی فاو در چین به تولید برسانند. با وجود شباهت های فراوان کابین جتا VS5 به سئات آتکا 2023، تفاوت‌های جزئی نیز در آن مشاهده می‌شود. به طور مثال، پوسته و ظاهر کار تقریباً بدون تغییر باقی مانده است، اما مکان نمایشگر مالتی‌مدیا و دریچه‌های سیستم تهویه مطبوع تغییر یافته و نشانگرهای پشت فرمان نیز گرافیک متفاوتی نسبت به سئات آتکا دارد.

این موتور می تواند حداکثر 148 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور تولید کند و توان تولیدی خود را از طریق یک گیربکس 6 دنده اتوماتیک AT به چرخ های جلو خودرو منتقل می کند. در تست شتاب جتا VS5 توسط Car.ir، شتاب 0 تا 100 این خودرو 10.37 ثانیه بدست آمد. در سال های اخیر خودروسازان چینی توانسته اند همکاری های گسترده ای را با شرکت های مطرح جهان انجام دهند و حتی شرکت ها و برند های جدیدی را به وجود آورند. یکی از این شرکت ها، برند جتا (JETTA) است که طی همکاری گروه FAW چین و فولکس واگن آلمان به وجود آمده و هدف آن تولید محصولات به نسبت اقتصادی اما با مشخصات فنی و امکانات قابل قبول است.

قیمت جتا VS5 در بازار چین بسته نوع تجهیزات، چیزی بین ۱۴ تا ۱۶ هزار دلار است. در مجموع باید گفت که طراحی ظاهری جتا VS5 به ویژه از نمای بغل شباهت زیادی با محصولات اروپایی نظیر سئات آتکا دارد، اما با تولیدات امروزی چینی هماهنگی چندانی ندارد. با این حال زمانی که مشتری بداند این محصول نسخه فیس‌لیفت شده خودروهای گروه فولکس واگن است، با ظاهر ساده و استایل پخته آن، به ویژه در نمای جانبی کنار خواهد آمد.

جتا VS5 معمولا دارای سیستم‌های رسانه‌ای مدرن، تنظیمات تهویه خودکار، فضای داخلی راحت و غیره می‌باشد. بله، مصرف سوخت جتا VS5 چیزی در حدود 5 تا 8 لیتر در هر 100 کیلومتر است و بهینه محسوب می‌شود. انواع تکنولوژی‌های کاربردی، رانندگی با جتا VS5 را به تجربه‌ای شیرین تبدیل می‌کند و آسودگی و آسایش زیادی را به همراه دارد. خریداران می‎‌توانند مطمئن باشند که VS5 آن‌ها را ناامید نخواهد کرد.

یک گیربکس اتوماتیک ۶ دنده نیز نیروی خروجی از موتور را به چرخ‌های جلو انتقال می‌دهد. زیر کاپوت جتا VS5، پیشرانه 1.4 لیتری چهار سیلندر توربوشارژر از برند فولکس واگن قرار دارد. این پیشرانه حداکثر 150 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور آزاد می‌کند. جتا VS5 محصول میانی برند جتا در حال حاضر محسوب می‌شود و در کلاس کراس‌اوورهای کوچک شهری قرار دارد. بنابراین امکانات رفاهی و ایمنی معمول این خودروها را در جتا VS5 خواهید یافت. این خودرو به شش کیسه هوا به همراه سیستم‌های کنترل پایداری، کنترل کشش و کنترل ایستایی در سربالایی مجهز است.

با این حال، هیچ یک از این تغییرات نتوانسته طراحی اروپایی و یا به عبارتی فولکس‌ واگنی جتا VS5 را مخفی کند. جتا در اصل شرکتی است که در سال 2019 طی همکاری مشترکی میان فولکس واگن و شرکت فاو بصورت یک جوینت ونچر در چین تاسیس شده و محصولات خود را با تکنولوژی فولکس برای بازار چین به فروش می رساند. با این حال به نظر می رسد که فولکس-فاو در نظر دارند جتا از حالت انحصاری بازار چین خارج کنند و به تازگی به صادرات محصولات خود می اندیشد. ایران یکی از بازار های مد نظر این شرکت بوده و Jetta VS5 به عنوان کراس اور کامپکت و محبوب این شرکت به تازگی درحال عرضه در بازار ایران است.

فاصله محور چرخ‌ها به طول 2630 میلی‌متر، فضای کافی برای سرنشینان را فراهم کرده است، و ظرفیت صندوق عقب با حجم 482 لیتر، پاسخگوی نیازهای روزمره یک خانواده متوسط خواهد بود. به‌طور کلی، جتا VS5 با طراحی داخلی ساده و کاربردی‌اش، بیشتر به‌دنبال ارائه تجربه‌ای راحت و عملی برای استفاده روزمره است. جتا VS5 یک کراس اوور متوسط از نشان مشترک گروه فاو (FAW) و گروه فولکس واگن است که توسط ماموت خودرو در بازار ایران عرضه می شود. این خودرو یک کراس اوور اقتصادی و تک دیفرانسیل است که می تواند برای برخی مشتریان جذاب باشد. ماشین جتا VS5 در واقع یک نسخه فیس لیفت و چینی شده از سئات آتکا محسوب می‌شود. این خودرو در قسمت نمای جلو از چراغ‌ها، جلو پنجره و طراحی سپر جدید سود می‌برد و در قسمت عقب نیز با تحولاتی همراه شده تا نمای شرقی‌تری به خود بگیرد.

لوگو جتا به شکل یک ذوزنقه طراحی شده است و این الگوی ذوزنقه‌ای شکل در بخش‌های مختلف خودرو مشاهده می‌شود. الگوی طراحی Y شکل چراغ‌های روشنایی در روز نیز همانند جتا VS7، در برادر کوچکتر نیز مشاهده می‌شود. داخل اتاق جتا VS5 جای شکر دارد که خبری از تجملات آسیایی نیست و همان سبک و سیاق اروپایی را حفظ کرده اند.

با تمام این صحبت ها، جتا VS5 را نمی توان خودرویی با شتاب خیره کننده دانست! اما این هماهنگی بالا میان قوای محرک سبب شده که در تجربه راندن آن، هرگز حس کمبود قدرت و ضعف شتاب گیری به شما دست ندهد. پشت فرمان جتا VS5 از همان ابتدای سوار شدن بر خودرو، نحوه قرار گیری و موقعیت راننده به گونه ای است که رضایت او جلب می کند. ارتفاع خودرو به نسبت دیگر کراس اوورها پایین تر است و همین باعث می شود که تسلط بهتری به ابعاد بدنه داشته باشید. نرمی سیستم تعلیق هم آنقدر زیاد است که اصلا اثری از کوبش و خشکی در سواری با VS5 مشاهده نمی شود.

این خودرو با استفاده از تکنولوژی‌های مدرن و سیستم‌های ایمنی پیشرفته، به راننده و سرنشینان خود اطمینان و امنیت بیشتری در حین رانندگی ارائه می‌دهد. مصرف سوخت VS5 در داخل شهر 7.7، در خارج از شهر 5.4 و در سیکل ترکیبی 6.2 لیتر در هر صد کیلومتر گزارش شده. با توجه به باک 51 لیتری VS5، در کوتاه مدت نیاز به سوخت‌گیری‌های مکرر نیست. جتا VS5 از استاندارد عدم آلایندگی یورو 6 پیروی می‌کند که نشان از کیفیت مطلوب مصرف سوخت و تولید آلایندگی آن دارد.

به جرئت می توان گفت که جتا VS5 از جمله معدود کراس اوورهای میان رده بازار است که با این سطح از اطمینان می توان روی هندلینگ آن حساب باز کرد. چسبندگی خوب VS5 ثمره همان میراث آلمانی فولکس واگن است که برای جتا به یادگار گذاشته اند. در خصوص ترمزهای جتا نیز با وجود عملکرد متوسط، می توان روی آنها حساب باز کرد. با این حال آپشن‌های رفاهی برخی از این خودروها نسبت به فولکس جتا VS5 بیشتر است. در این میان مشخصات فنی جتا VS5 و استفاده از پلتفرم و پیشرانه فولکس واگن، برگ برنده جتا VS5 در این رقابت است زیرا باعث خواهد شد تا مشتریان با اعتماد بیشتری نسبت به خرید VS5 اقدام کنند.

البته طرح چهره و نمای عقب این خودرو می‌توانست بهتر از این طراحی شود و هماهنگی بیشتری با نمای کناری داشته باشد. در ملاقات چند روزه ای که با نسخه VS5 داشتیم، بیشتر فرصت شد تا با ویژگی های این خودرو آشنا شویم. اولین نکته در مواجهه با جتا، اشتراکات فراوان با زبان طراحی فولکس واگن است. از هر زاویه ای که به خودرو نگاه می کنید، همان خطوط بدنه تیگوان را می توان مشاهده کرد. در نمای جلو با قرار دادن چراغ ها و جلو پنجره در یک فریم مشترک مشکی رنگ، سعی کرده اند چهره خودرو را اندکی متمایز نشان دهند. هر چند شاید خیلی از افراد همچون نگارنده با همان سادگی ظاهر محصولات فولکس بیشتر خو گرفته باشند!

البته در عمل می‌توان انتظار داشت که شتاب صفر تا صد این خودرو به نزدیکی ۱۰ ثانیه برسد که باز هم در مقایسه با کراس اوورهای موجود در بازار ایران، نسبتا سریع و مطلوب به نظر می‌آید. در رابطه با بخش انتهایی این خودرو باید گفت که همانند سایر نقاط، از شمایل ساده‌ای برخوردار است. در این قسمت چراغ‌هایی کاملاً معمولی و اسپویلری کوچک در امتداد سقف جلب توجه می‌کند. به طور کلی طراحی این خودرو در عین سادگی بسیار زیبا به نظر می‌رسد و طراحان مانند برخی از خودروهای چینی زیاده روی نکرده‌اند. ضمن اینکه ژن آلمانی کار خود را می‌کند و جتا VS5 کمی شبیه به آئودی A3 و Q2 است. بررسی جتا وی اس ۵ ماموت خودرو از نظر ظاهری، نشان از شباهت کامل این خودرو به برادر بزرگتر آخ یعنی جتا VS7 دارد.

کراس اوور جتا با نام جتا VS5 یکی از خودروهای جدیدی است که در دور جدید واردات با ماموت خودرو پا به بازار کشور گذاشته است. حداکثر سرعت به ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و شتاب ۰ تا ۱۰۰ هم طبق کاتالوگ‌های منتشرشده، ۹.۵ ثانیه است اما تست‌های انجام‌شده شتاب حدودی ۱۱ ثانیه را نشان می‌دهند. خوشبختانه، گیربکس کاملا با موتور این خودرو هماهنگ است و کوچک‌ترین تأخیر یا ضربه‌ای در هنگام تعویض دنده دیده نمی‌شود که البته از بزرگانی مثل فولکس واگن و FAW غیر از این هم انتظار نمی‌رود.

نکته قابل توجه دیگری که در این بخش به آن می شود اشاره کرد فرم و سبک طراحی رینگ های آلومینیومی است که به می توانیم بگوییم به عنوان یک خودرو اقتصادی، شاهد طراحی جذابی در بخش رینگ های JETTA VS5 هستیم. جتا VS5 به تنهایی مورد تست ایمنی قرار نگرفته، اما به توجه به یکسان بودن این خودرو با فولکس تائوس می توان اعتبار تائوس (5 ستاره ایمنی یورو انکپ) را به حساب VS5 نیز واریز کرد. کاپوتی بلند با قوس‌هایی جالب توجه به همراه و سقفی با زاویه محدود نیز قابل ذکر هستند. از نمای کناری استفاده از پلاستیک برای پوشش قسمت پایینی بدنه را نباید از یاد بُرد. ضمن اینکه خط شخصیتی تیز از چراغ جلو به عقب می‌رود و در این مسیر کوچک‌ترین انحرافی را مشاهده نمی‌کنید.

فول ترین نسخه جتا VS5 در بازار چین قیمتی معادل 16 هزار و 800 دلار دارد. انتظار می رود که این خودرو با ورود به بازار ایران به رقابت به کراس اور هایی نظیر فونیکس FX، لاماری ایما و دیگنیتی پرایم بپردازد. با توجه به اینکه جتا VS5 محصولی از گروه فولکس واگن است و از موتور، گیربکس، پلتفرم، طراحی و امکانات ساخت فولکس بهره می برد می تواند ارزش خرید بسیار بالایی برای این خودرو در مقابل رقبای چینی متصور بود. ضمن اینکه رقبایی همچون ام وی ام X55 پرو چند اپشن بیشتر مانند شارژر بی‌سیم تلفن همراه دارند. با نگاهی به بازار ایران، رقبای مختلفی از میان هموطنان چینی جتا VS5 ماموت خودرو برای این کراس اوور وارداتی یافت می‌شود. اما نزدیک‌ترین رقیب ممکن از نظر ابعاد و اوزان ام وی ام X۵۵ پرو از شرکت مدیران خودرو است.

در قسمت بغل می‌توان همان استایل اصیل اروپایی را مشاهده کرد که البته برای مشتریان امروزی می‌تواند کمی قدیمی و ساده باشد. اما این سبک در بازار ایران با توجه به عدم تنوع کافی خودروها، همچنان می‌تواند مورد پسند مشتری قرار بگیرد. در نمای عقب جتا VS5، زبان طراحی کمی شبیه به خودروهای چینی شده است و چراغ‌های عقب از ترکیب خطوط تیز و منحنی تشکیل شده‌اند و به محصولات دیگر فاو و هایما شبیه هستند. اگر هایما S5 را در کنار جتا VS5 بگذارید، متوجه شباهت بین آنها در نمای عقب خواهید شد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *