بررسی خودرو جیلی

بررسی مشخصات فنی و معایب ومزایا وعکس و تجهیزات جیلی کاراپ

این خودرو با داشتن یک سیستم اطلاعاتی و سرگرمی مجهز به نمایشگر لمسی و سیستم صوتی با قابلیت اتصال از طریق بلوتوث، USB  و AUX، تجربه کاربری مدرنی را ارائه می‌دهد. امکانات رفاهی نظیر سیستم تهویه مطبوع، تنظیم برقی آینه‌های جانبی، کروز کنترل، و دوربین عقب، راحتی و آسایش را برای سرنشینان فراهم می‌کند. جیلی امگرند 7، به عنوان یکی از مدل‌های برجسته برند چینی جیلی، در طراحی و مشخصات فنی خود سعی کرده تا نیازهای متنوع خریداران خودروهای سدان را برآورده سازد. این خودرو با ابعاد نسبتاً بزرگ، شامل طول حدود 4635 میلی‌متر و عرض 1789 میلی‌متر، به‌ویژه در فضای داخلی جادار و راحت خود برای پنج سرنشین بزرگ‌سال، شهرت دارد. ارتفاع 1480 میلی‌متری و فاصله محورهای چرخ 2650 میلی‌متری این سدان، ثبات و راحتی مناسبی را در رانندگی به ارمغان می‌آورد. وزن خالص حدود 1380 کیلوگرم و حجم صندوق بار 450 لیتر نیز به قابلیت‌های عملی این خودرو افزوده است.

صفحه کیلومتر از دو نشانگر آنالوگ برای سرعت و دور موتور تشکیل شده است و یک نمایشگر دیجیتال کوچک برای اطلاعات سفر در میان آن‌ها قرار دارد. نسخه ۲۰۱۸ این خودرو، با نام جیلی gc6 نیوفیس، که کمی از نظر ظاهری و امکانات متفاوت تر است با قیمت اولیه ۷۴ میلیون تومان به فروش می رسد. به هر حال در حال حاضر جیلی gc6 تیپ اکسلنت در بازار ایران وجود دارد و استقبال بی نظیری از آن شده است. کیفیت، قیمت و البته زیبایی آن علت روی اوردن مردم به این خودرو بوده است. در پایان می‌توان جیلی امگرند X٧ را به عنوان انتخابی نسبتا مناسب ارزیابی کرد، هرچند در هنگام فروش آن، باید مطمئن بود که افت قیمت قابل توجهی را شاهد خواهد بود.

از نظر مصرف سوخت، نسخه دیفرانسیل جلوی آزکارا در هر صد کیلومتر ۶.۵ لیتر بنزین می‌سوزاند. نکته عجیب اینکه در کاتالوگ رسمی مخصوص کشورهای حاشیه خلیج فارس، این رقم برای نسخه دو دیفرانسیل ۵.۷ لیتر درج شده است. این کراس‌اوور استانداردهای آلایندگی یورو ۶ را پاس می‌کند، البته به شرط استفاده از سوخت باکیفیت. جیلی  GC6 در زیر کاپوت خود یک پیشرانه ۴ سیلندر تنفس طبیعی به حجم ۱.۵ لیتر دارد که توان آن ۱۰۵ اسب بخار بوده و حداکثر گشتاور به ۱۴۱ نیوتن متر می‌رسد.

آزکارا براساس المان‌های جدید تولید خودرو جیلی ساخته شده است، بنابراین این خودرو تا حدی نسبت به سایر کراس‌اوورهای چینی هم‌رده عملکرد متفاوتی دارد. بنابراین انتظار کارشناسان آنها نسبت به آزکارا در حد خودروهای معمولی و متوسط است. اما به نظر این منابع بکارگیری حالت هیبریدی خفیف تأثیری در کیفیت رانندگی، شتاب و… ندارد. این ویژگی فقط موجب کاهش مصرف سوخت و انتشار گازهای آلاینده خواهد شد.

محصول جدید فردا موتورز برای بازار ایران طولی برابر با ۴۵۴۴ میلیمتر و عرضی برابر با ۱۸۳۱ میلیمتر دارد. ارتفاع این خودرو ۱۷۱۳ میلیمتر است و فاصله محوری آن به ۲۶۷۰ میلیمتر می‌رسد. با چنین ابعادی، جیلی آزکارا در مقایسه با مدلی مثل جک S5 اندکی جثه بزرگ‌تری دارد. مثلاً اتاق مقداری تنگ به نظر می‌رسد و سرنشینان بلندقامت در قسمت عقب، فضای کافی را در اختیار ندارند. البته جای پا از خانواده پژو 206 بهتر است اما در قیاس با رقبایی نظیر آریو یا حتی جک J4 محدودیت بیشتری دیده میشود. پلاستیک‌های بکار رفته در کابین نیز خشک و بی‌کیفیت هستند که هرچند با رقبای این رده برابری می‌کنند اما انتظار ما از خودروساز قدری مثل جیلی بیشتر از اینها بود.

گلگیرهای پف کرده به همراه خط شانه‌ حس قدرتمندی را انتقال می‌دهند. طرح شیشه‌های کناری نیز هماهنگ و مناسب با مجموعه‌‌ی طرح کناری خودرو است. خط شانه‌ی خودرو با حرکت به عقب، برجسته‌تر شده و با ادامه یافتن روی در پنجم، شباهت غیرقابل انکاری با نسل کنونی تویوتا RAV٤ دارد! مجموعه‌ی چراغ‌های عقب کمی کوچک به نظر می‌رسند ولی در عین حال گرافیک جذابی دارند.

درب صندوق جیلی GC6 میزبان یک خط کرومی سرتاسری است که میان چراغ‌های عقب قرار گرفته و بالای آن لوگوی جیلی قرار گرفته است. طراحان جیلی GC6 محل نصب پلاک را به صورت بزرگ و کشیده پایین خط کرومی جای داده‌اند. سپر عقب این خودرو نیز به صورت دو تکه طراحی  شده و یک خط عمیق و صاف در بالاترین قسمت آن قرار گرفته است. بخش پایینی سپر عقب میزبان چراغ‌های دنده عقب به همراه چراغ‌های مه‌شکن است.

چراغ‌های عقب این خودرو طراحی منظم دارند و توسط یک نوار کرومی به یکدیگر متصل شده‌اند. همانند بسیاری از خودروهایی چینی، دو خروجی اگزوز تقلبی زیر سپر خودرو قرار گرفته‌اند تا حس اسپرت خودرو را تقویت کنند. نیروی تولیدی پیشرانه توسط گیربکس هفت سرعته دوکلاچه مرطوب و سامانه چهار چرخ متحرک i-AWD این خودرو به هر دو محور منتقل می‌شود. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت نیز بنابر اعلام منابع چینی بین ۹ تا ۱۱ ثانیه خواهد بود. میزان مصرف سوخت ترکیبی نیز از ۶ تا ۸ لیتر و با توجه به استفاده از سامانه هیبریدی خفیف متغیر است.

زیر کاپوت جیلی امگرند ۷ یک پیشرانه ۱.۸ لیتری ۴ سیلندر و تنفس طبیعی است که توان تولید حداکثر قدرت ۱۳۸ اسب بخار و حداکثر گشتاور ۱۷۲ نیوتن متر را دارد. با این اعداد و توجه به وزن و ابعاد این خودرو متوجه می شویم که با خودرویی با مشخصات فنی متوسط طرف هستیم. موتور ۱.۸ لیتری این خودرو با جعبه دنده دستی 5 سرعته و یا جعبه دنده CVT هماهنگ می شود که در نسخه دنده دستی به مراتب قدرت مانور بیش تر خواهد بود. بخصوص که در تیپ اکسلنت، امکاناتی نظیر سانروف و نمایشگر مرکزی نیز به ماشین اضافه شده بودند و حالا دیگر حال و هوای خودرو از آن شرایط تمام اقتصادی اندکی فاصله گرفته بود.

نکته‌ای که البته در اکثر خودروهای اقتصادی رواج دارد بیرون زدن سنسور دنده عقب از بدنه است که ظاهر خودرو را تحت تاثیر قرار می‌دهد. کمپانی جیلی در ایران بخاطر عرضه محصولاتی همچون امگرند EC7 و X7 توانست سابقه خوبی را در ایران به جای بگذارد . BAC X3 یک کراس‌اوور شهری با مصرف سوخت اقتصادی، ابعاد مناسب و طراحی ساده است. این خودرو در مقایسه با رقبا، عملکرد فنی متوسطی دارد و بیشتر برای استفاده روزمره طراحی شده است.

مصرف سوخت جیلی GC6 اکسلنت حدود ۶ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود. جیلی امگرند 7 یکی از معدود خودروهای چینی است که در داخل مونتاژ نشده است و با روش واردات به بازار کشور راه یافته است. این خودرو توسط شرکت Geelran Motor و طی سال‌های 2012 الی 2015 در بازار ایران عرضه شد و به رقابت با محصولاتی مانند جک J5، بسترن B50f و ام وی ام 550 پرداخت. تا پیش از توقف واردات آن، این خودرو به‌واسطه مزایای متعدد خود یکی از گزینه‌های با ارزش خرید در بازار خودروهای اتوماتیک کارکرده محسوب می‌شد. بررسی جیلی آزکارا نشان می‌دهد که شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت بنابر اطلاعات موجود در منابع چینی بین ۹ تا ۱۱ ثانیه است.

یعنی اینکه اصول طراحی در برخی قسمت‌ها رعایت شده و در برخی قسمت‌ها نه! با بالا بردن دور موتور ورود صدای پیشرانه به درون اتاق چندان تعجب بر انگیز نخواهد بود اما مسئله اصلی شتاب گیری خودرو جیلی GC6 است که از این نظر پایین تر از رقبای اصلی خود قرار می گیرد. وضعیت سرنشینان عقب نیز با توجه به فاصله محوری خودرو خوب طراحی شده است اما به دلیل ابعاد به نسبت کوچک نشیمن گاه فضای خالی زیر پا می تواند در طولانی مدت سرنشینان را خسته کند. در بخش مرکزی کنسول نیز خروجی سیستم تهویه مطبوع به صورت ایستاده قرار گرفته است و سیستم صوتی خودرو نیز در همین بخش قرار دارد. عرضه جیلی GC6 با آغاز مجدد تحریم های اقتصادی بر علیه کشورمان همراه شد. این خودرو به دلیل طراحی بشدت ساده که یادآور لادای روسی است یکی از غیر جذاب ترین انتخاب ها ممکن بازار به شمار می رفت.

در صورتی که تیپ فول آپشن این خودرو توسط فرداموتورز به بازار ایران عرضه شود، این خودرو به همراه سیستم‌های خودکار سطح دوم به دست مشتریان خواهد رسید. این سیستم‌ها شامل رادار نگهدارنده بین خطوط، سیستم هشدار برخورد از جلو و کروز کنترل تطبیقی هستند. این سه سیستم در کنار یکدیگر امکان راندن نیمه خودکار جیلی آزکارا در اتوبان‌ها را فراهم می‌کنند.

جیلی GC6 همانطور که قبل‌تر هم اشاره کردیم یک سدان اقتصادی است بنابراین از نظر طراحی با خودروی پر زرق و برقی روبرو نیستیم. جیلی GC6 ابتدا در نسخه الیت به بازار آمد که با انتقادات زیادی از نظر طراحی روبرو شد و در نتیجه شرکت بم خودرو تصمیم به نسخه فیس لیفت این خودرو با نام جیلی GC6 اکسلنت گرفت. کروز کنترل روی فرمان قرار دارد و امکان تنظیم سرعت را برای راننده فراهم می‌کند. چراغ‌هایی کوچک به شکل قطاع ربع دایره‌ای هستند که شاید برای این خودرو کوچک بنظر برسد. اما شکی نیست که در ایجاد چهره‌ای خاص و ساختار شکن نمره قبولی خواهد گرفت. اختلاف سطح درب پنجم با شیشه عقب هم قطعاً در این مهم بی‌تاثیر نبوده است.

به هر ترتیب X7 عملکردی نرم در همه قسمت‌ها (بجز فرمان) دارد که در کنار تجهیزات فراوان و همینطور قیمت کمتر نسبت به رقبا می‌تواند گزینه مناسبی برای علاقمندان به خرید خودروی صفرکیلومتر باشد. محصولات شرکت جیلی همچون امگرند EC7 و x7 را باید جز نخستین خودروهای وارداتی چینی به بازار خودرویی کشورمان برشمرد. در ادامه با حصول توافق هسته ای شاهد حضور محصولات مختلف چینی دیگری در بازار خودرو بودیم اما جیلی هرگز در حد و اندازه نامش ظاهر نشد و پس از موفقیت نسبی با این دو محصول نتوانست صاحب سهمی از بازار ایران شود. حالا محصولات چینی طراحی های قوی و به روزتری دارند، اما زمانی که جیلی امگرند ۷ به بازار ایران آمد اکثر چینی های دیگر ظاهر چندان جذابی نداشتند و امگرند ۷ یک سر و گردن از دیگر هموطنانش در بازار ایران زیباتر بود. البته که با گذشت سال ها طراحی این خودرو، به خصوص در نمای جلو، چنگی به دل نمی زند اما در زمان ورود این خودرو به بازار بسیاری طراحی این خودرو را تحسین کردند. مشتریان ایرانی، خودروهای چینی را با امکانات رفاهی متعدد می‌شناسند؛ اما در همین زمینه نیز کاستی‌هایی وجود دارد؛ به‌خصوص وقتی مسئله مورد بحث، یک سدان جمع‌وجور اقتصادی باشد.

ترمز ABS به همراه EBD و EBA از دیگر امکانات ایمنی این خودرو هستند سیستم‌های کنترل پایداری و کنترل کشش نیز در این مدل قرار دارند. در مقایسه با انواع ماشین های چینی با قیمت مشابه، این مدل امکانات رفاهی در حد استاندارد دارد. در محور جلو، سیستم تعلیق مک‌فرسون و در عقب، سیستم تورشن بیم قرار دارد. این ترکیب در مسیرهای شهری، عملکرد استانداردی دارد، اما در دست‌اندازهای بزرگ، تکان‌های بیشتری به سرنشینان منتقل می‌کند. کمک‌فنرها نرم تنظیم شده‌اند و تاثیر ضربه‌ها را تا حدی جذب می‌کنند. در مقایسه با برخی مدل‌های مشابه در لیست ماشین های وارداتی، سیستم تعلیق این خودرو برای استفاده روزمره مناسب است.

این شرکت به دلیل مشکلاتی که واردکننده داشت نتوانست موفقیت چندانی کسب کند و خیلی زود با بازار خودرو ایران خداحافظی کرد. اما این پایان کار نبود و مونتاژ جیلی GC6 توسط خودروسازان بم باعث شد تا دوباره نام این کمپانی چینی در بازار کشور شنیده شود. خودرو جیلی GC6 اولین و در حال حاضر تنها محصول کمپانی جیلی از چین در ایران است که به صورت مونتاژ داخلی، روانه بازار کشورمان شده است. این سدان چینی تا سال ۹۷ روی خط مونتاژ باقی ماند و بعد از آن تولید GC6 تعطیل شد.

جیلی آزکارا در کنار قیمت بالاتر، کیفیت بهتر و همچنین امکانات و تجهیزات بیشتر را نیز به مخاطبین خود ارائه می‌دهد. بنابراین مصرف‌کنندگان حساس روی قیمت و کیفیت خودرو، به خرید جیلی آزکارا علاقمند خواهند شد. پیشرانه بنزینی جیلی آزکارا مانند بسیاری از خودرو های چینی داخل بازار، یک پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو شارژ و مجهز به فناوری پاشش سوخت مستقیم است با این تفاوت که این پیشرانه دارای سه سیلند است نه چهار سیلندر. سال‌های میانی دهه هشتاد خورشیدی، زمانی بود که مصرف‌کنندگان ایرانی برای نخستین بار با مفهومی به نام خودروی چینی آشنا شدند.

هنگامی که به نمای جانبی جیلی GC6 می‌رسیم اقتصادی بودن خودرو بیشتر به چشم می‌آید. خط شانه جیلی GC6 از چراغ جلو شروع شده، کاملا صاف و با گذشتن از بالای دستگیره‌ها تا چراغ عقب کشیده شده است. اندازه شیشه درب‌ها مناسب است و از این رو نور مناسب و فضای دید خوبی را برای سرنشینان فراهم می‌کند. آینه‌های جانبی خودرو چسبیده به درب طراحی شده که کمی شبیه به هیوندای اکسنت است. حجم دهی روی گلگیرهای جلو و عقب جیلی GC6 نیز باعث شده تا این خودرو کمی عضلانی به نظر برسد. طراحی بدنه جیلی امگرند 7 به‌گونه‌ای است که با ایجاد توازن میان زیبایی‌شناسی مدرن و عملکرد عملی، جذابیت خاصی به این سدان می‌بخشد.

اما در نسخه چهار چرخ محرک، گیربکس اتوماتیک دوکلاچه ۷ سرعته نیروی پیشرانه را به سمت هر دو محور ارسال می‌کند. موتور ۳ سیلندر توربوشارژ جیلی آزکارا به تنهایی توانایی تولید ۱۷۷ اسب بخار قدرت و ۲۵۵ نیوتن.متر گشتاور را دارد. با احتساب خروجی سیستم ۴۸ ولتی، مجموع قدرت پیشرانه به ۱۸۷ اسب بخار قدرت و ۳۰۰ نیوتن.متر گشتاور افزایش می‌یابد. شتاب رسمی 13.5 ثانیه و حداکثر سرعت 165 کیلومتر بر ساعت نشان میدهند که GC6 برای کل‌کل‌های خیابانی و سرعت رفتن ساخته نشده بلکه باید به چشم یک خودرو آرام شهری به آن نگاه کنید. بویژه که نماینده خودروسازان بم از سیستم‌های کمکی پایداری نیز بهره‌ای نبرده و در نتیجه باید مقداری با آن مدارا کنید. جیلی GC6 یک سدان اقتصادی است که در سال 2012 برای اولین بار رونمایی شد و پس از عرضه به بازار چین توانست فروش خوبی را در چین تجربه کند.

این میزان از کاهش مصرف سوخت به دلیل سیستم هیبریدی خفیف است که در موتور این خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابر اطلاعات رسمی ارائه شده از سوی سازنده، این خودرو می‌تواند در 9.7 ثانیه از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر بر ساعت دست یابد. کیفیت متریال محیط داخلی این خودرو به همراه استفاده از چرمی با کیفیت برای صندلی‌ها و… را نمی‌توان نادیده گرفت.

بخش کراس‌اوورهای کوچک بازار ایران طی سالیان آتی بسیار داغ بوده است، چرا که هرکدام از شرکت‌های کوچک و بزرگ خودرویی را در این بخش عرضه کرده‌اند. حتی برخی شرکت‌ها چند کراس‌اوور کوچک در سطوح قیمتی مختلف به تولید رسانده‌اند تا سهم بیشتری از این بخش کسب کنند. کافی است تا نگاهی به کراس‌اوورهای کوچک حال حاضر بازار ایران داشته باشیم تا رقبای جیلی آزکارا را بشناسیم. تیگو 7 پرو، کی ام سی K7، فونیکس FX، لاماری ایما، فردا T5، دیگنیتی پرایم و پرستیژ و فیدلیتی پرایم و پرستیژ بخشی از خودروهای این رده هستند. البته جیلی آزکارا به دلیل عرضه از طریق واردات، با قیمت بالاتری نسبت به رقبایش فروخته خواهد شد.

پیشرانه‌ی خودرو از نوع ٤ سیلندر به حجم ٢٤٠٠ سی‌سی و به قدرت ١٦٢ اسب بخار و گشتاور ٢٢٠ نیوتون‌متر است. پس اگر برایتان صفر بودن خودرو مهم است و شاسی بلند راحت و آپشنال دوست دارید و علاقه‌ای به سرعت و شتاب در رانندگی ندارید،X7 می‌تواند گزینه مدنظر شما باشد. X7 از یک موتور 2.4 لیتری به حجم دقیق 2378 سی‌سی با توان 162 تولید اسب‌بخار در 5700 دور در دقیقه و گشتاور 220 نیوتون متر در 4200 دور بر دقیقه بهره می‌برد.

در مجموع، کابین جیلی GC6 از لحاظ طراحی ظاهری یکی از مناسب‌ترین گزینه‌ها در این رنج قیمت محسوب شده اما از لحاظ کیفیت و گنجایش صندلی‌های ردیف عقب نمی‌توان نمره بالایی به آن داد. از دیگر مزایای این مدل، امکان شرایط فروش اقساطی خودرو است که با استفاده از آن می‌توانید با شرایط پرداخت منعطف و بدون دغدغه مالی،  BAC X3 را تهیه کنید. همانطور که از ظاهر خودرو جیلی gc6 مشاهده می شود، این خودرو به عنوان سدان شهری کوچک به شمار می آید. تناسب ظاهر و بدنه با چرخ ها قطعا یکی از مهم ترین چیزهایی است که به زیبایی خودرو کمک می کند. این مجموعه با تجریه‌ی هزاران همراهی در خرید و با ارائه‌ی خدمات همه جانبه‌ی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربه‌ی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست. البته این مشکل با مراجعه به نمایندگی رفع می‌شود ولی در همان ابتدا بازتابی نامناسب در بعضی مجلات خودرویی معروف داشت.

در این مقاله سعی کردیم نگاهی اجمالی به جیلی امگرند ۷ داشته باشیم؛ خودرویی که می توانست زمینه حضور دیگر مدل های مطرح ترین برند چین باشد، اما حضور جیلی در ایران ادامه دار نشد. در مجموع، طراحی بدنه جیلی امگرند ۷ را نسبت به سال تولیدش می توان قابل قبول دانست و باید گفت که این خودرو از بسیاری از هم‌نسلانش زیباتر است. البته اگر در شرایط فعلی بخواهید این خودرو را بخرید باید با ظاهری که حالا کمی قدیمی تر شده کنار بیایید. در نمای جلو طراحی خشن چراغ ها در امتداد جلوپنجره را می بینیم و خطوط افقی و کرومی در جلوپنجره دیده می شود. در وسط جلوپنجره نشان قدیمی جیلی را داریم که البته در نمونه ای که ما عکس برداری کردیم تغییراتی در جلوپنجره داده شده و نشان خودرو نیز حذف شده است. اگر بخواهیم نگاهی کلی به طراحی جلوی امگرند ۷ داشته باشیم باید بگوییم که در زمان خودش طراحی خوبی داشته است که البته در بازار فعلی این نوع طراحی کمی قدیمی و تکراری به نظر می رسد.

جیلی Azkarra یک کراس اوور دو دیفرانسیل است که از فناوری هیبرید خفیف بهره می برد و رگ و ریشه های ولوو را می توان در قوای فنی این خودرو دید. Geely Azkarra برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ عرضه شد و نسخه به روز رسانی شده آن در سال ۲۰۱۹ در دو مدل بنزینی و هیبریدی، معرفی شده است. جالب است بدانید که این خودرو نام های دیگری نیز مانند اطلس و بویو و… نیز دارد و در کشور هایی مانند چین، مالزی، بلاروس و… تولید و مونتاژ می شود.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *