بررسی خودرو جیلی آزکارا

بررسی جیلی آزکارا فردا موتور خودروم

همانطور که اشاره کردیم، داشبورد از خطوط ارگانیک برخوردار شده است و همین امر سبب شده تا فضایی مدرن و البته متفاوتی در مقایسه با سایر خودروهای امروزی که از الگوی مینیمال در داخل کابین برخوردار شده اند تجربه کنیم. قرارگیری صفحه نمایش ۳/۱۲ اینچی مرکزی در داخل کنسول، بر خلاف آن چیزی است که ما در سایر محصولات عمدتا چینی بازار میبینیم که از نمایشگر های به اصطلاح تبلتی برخوردار شده اند. علاوه بر این مورد دیگری که در طراحی جیلی آزاکارا در کنار وجود دارد، امتداد درست و اصولی خطوط و سطوح روی رکاب جانبی، در سپرهای جلو و عقب است که حالتی سراسری به این خطوط بخشیده است که دور تا دور بدنه گسترش یافته است. با رسیدن به نمای عقب، با چهره ای به مراتب پویا تر در مقایسه با دو نمای قبلی روبه رو می شویم که خطوط افقی تشکیل دهنده کلیت این نما می باشد.

یک خط شانه و یک خط شخصیتی که از چراغ های عقب شروع شده و با شیبی ملایم تا درب جلو امتداد یافته و سپس با یک زاویه منفی و با ایجاد یک سطح مقعر دوباره تا چراغ های عقب امتداد یافته است، اصلی ترین ویژگی نمای جانبی آزکارا به شمار می آید. با رسیدن به نمای جانبی، سادگی خطوط و سطوح تمیز به کار رفته به وضوح قابل مشاهده است. اما آنچه که در این نما بیشتر به چشم می خورد، حس نامحسوسی است که خطوط و البته خط سقف شناور و فرم فریم دور شیشه های جانبی DLO» یا Day Light «Opening از محصولات رنجروور، بخصوص رنجروور ایووک نسل یک می دهد. با این حال اجرا درست قطعات کرومی که در واقع بجای استفاده از کروم های براق، از قطعات مات استفاده شده است، چهره مجلل تری را به یک کراس اوور کامپکت بخشیده است.

سیستم های تعلیق به کار رفته در محور جلو این خودرو از نوع مک فرسون و در محور عقب از نوع مولتی لینک است که نوید یک سواری نرم را می دهد. جیلی آزکارا دارای استاندارد آلایندگی یورو ۶ بوده و مصرف سوخت میانگین آن به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، ۶.۴ لیتر است. جیلی آزکارا کراس اوور دو دیفرانسیل کمپانی جیلی است که به صورت وارداتی به کشور آمده است.

سیستم‌های خودکار سطح دوم، رادار نگهدارنده بین خطوط، و سیستم‌های هشدار برخورد از جلو به تجربه رانندگی افزوده‌اند. دوربین عقب جهت کمک به راننده در دید به عقب و پارک و دوربین ۳۶۰ درجه برای افزایش امنیت و دید کامل اطراف خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ویژگی به راننده کمک می‌کند در مواقع شیب‌های بالا، خودرو را به صورت استاتیک نگه دارد و از لغزش جلوگیری می‌کند.

شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت نیز بنابر اعلام منابع چینی بین ۹ تا ۱۱ ثانیه خواهد بود. میزان مصرف سوخت ترکیبی نیز از ۶ تا ۸ لیتر و با توجه به استفاده از سامانه هیبریدی خفیف متغیر است. تعلیق در جلو و عقب نیز از نوع مک فرسون و مولتی لینک بوده و چهار حالت رانندگی در دسترس هستند.

البته هدف از تولید این خودرو در چین، صادرات آن به خارج از مرزهای این کشور است. بنابراین می‌توان این خودرو را در بازار کشورهایی مانند برونئی، مالزی و فیلیپین به راحتی خریداری نمود. علاوه بر این ما شاهد فروش آن در برخی کشورهای آفریقایی و خاورمیانه نیز هستیم. سایر براداران آزکارا از سری بویو در کشورهایی از آمریکای جنوبی نیز به فروش می‌رسند. جیلی در طراحی خودروهایش، همواره از سبک خاصی استفاده می‌کند و زبان طراحی منحصر به فرد خود را دارد.

با قابلیت تنظیم سرعت خودرو به صورت اتوماتیک، کروز کنترل هوشمند در سفرهای راحت و بدون استرس به کمک راننده می‌آید. این خودرو امروز برای اولین بار در نمایشگاه روایت خدمت به نمایش گذاشته شد تا به عنوان دستاورد دولت معرفی شود و در معرض دید عموم قرار گیرد. صندلی راننده با قابلیت تنظیم برقی و آینه‌های جانبی نیز با قابلیت تنظیم برقی، راحتی و انطباق با تنظیمات مختلف راننده را فراهم می‌کنند. سیستم کنترل کشش در شرایط آب و هوایی مختلف و در سطوح مختلف جاده، کشش خودرو را بهینه می‌کند. چراغ های عقب خودرو برخلاف ترند روز دنیا به هم پیوسته نیستند اما برای طراحی آن ها از فرم چراغ های عقب پورش کاین قدیمی بهره گرفته شد.

محصول جدید فردا موتورز برای بازار ایران طولی برابر با ۴۵۴۴ میلیمتر و عرضی برابر با ۱۸۳۱ میلیمتر دارد. ارتفاع این خودرو ۱۷۱۳ میلیمتر است و فاصله محوری آن به ۲۶۷۰ میلیمتر می‌رسد. با چنین ابعادی، جیلی آزکارا در مقایسه با مدلی مثل جک S5 اندکی جثه بزرگ‌تری دارد. همچنین زاویه دار شدن کنسول میانی، ضمن بهبود ارگونومی و محل قرارگیری دسته دنده الکتریکی و دکمه های کنترلی، یادآور فضای داخلی نسل دوم پورشه کابین نیز می باشد . طراحی پنل رودری ها نیز، هماهنگ و در امتداد خطوط داشبورد شکل گرفته است که بر جذابیت های فضای داخلی افزوده است.

نمایشگر مرکزی ۱۲,۳ اینچی، جلو آمپر دیجیتالی ۷ اینچی، سانروف پانورما، دوربین ۳۶۰ درجه، ترمز اضطراری خودکار، رادار نقطه کور و… از جمله امکانات این خودرو هستند. اما اگر از سیستم هیبرید این خودرو صرف نظر کنیم می توانیم خودرو هایی نظیر؛ تیگو ۸ پرومکس، K7، دیگنیتی پرستیژ، KMC JS6 و…. را به عنوان رقبا این خودرو در نظر بگیریم که این خودرو بدلیل کیفیت ساخت بالاتر و همچنین دو دیفرانسیل بودن دست بالا را نسبت به این خودرو ها دارد. بله، جیلی آزکارا در تست تصادف مؤسسه انکپ چین شرکت کرده و پنج ستاره ایمنی را به دست آورده است. سیستم ABS از قفل شدن چرخ‌ها در حین ترمز زدن جلوگیری کرده و کنترل بهتری بر روی خودرو فراهم می‌کند. این ویژگی به راننده کمک می‌کند در شرایط خاص، از از دست دادن کنترل بر روی خودرو جلوگیری کند و پایداری را حفظ کند.

بااین‌حال جیلی آزکارا طراحی ظاهری متعادل، زیبا، نسبتاً اسپرت و خانوادگی از خود به نمایش می‌گذارد که در صورت عرضه با یک قیمت منطقی می‌توانند نظرات زیادی را به سمت این سبک طراحی جلب کند. جیلی آزکارا یکی از محصولات وارداتی شرکت فردا موتور محسوب می‌شود که از نیمه دوم سال ۱۴۰۲ به‌طور رسمی در سبد این شرکت قرار گرفته است. این کراس‌اوور جمع‌وجور در بازار چین با نام جیلی بویو پرو شناخته می‌شود و محصول سال ۲۰۱۹ است‌. البته نسخه‌های متعدد دیگری نیز از این خودرو در بازار چین موجود بوده و حتی نسل دوم آن با طراحی بسیار مدرن و امروزی‌تر در اختیار مشتریان چینی و سایر کشورها قرار گرفته است. نمای جانبی جیلی آزکارا، خود را با ویژگی‌های طراحی منطقی و اسپرت نشان می‌دهد. خطوط شکسته و اندازه‌های فانتزی در طراحی این خودرو به کار رفته‌اند اما سبک کلی این بخش به شکل ساده و جذاب است.

این نقل و انتقال برقی کوچک، جیلی آزکارا را به یک خودرو هیبریدی خفیف تبدیل کرده است. این موتور برقی به طور مؤثر در جبران کمبود توان و گشتاور این خودرو نقش داشته و باعث بهبود کارایی آن می‌شود. جیلی آزکارا با ورود به بازار ایران وارد رقابت با خودروهایی نظیر فونیکس تیگو 8 پرو E پلاس، ونوسیا V-Online هیبریدی و لاماری ایما HEV می شود. البته AWD بودن این خودرو و وارداتی بودن آن برگ برنده مهمی در مقابل رقبا است. با توجه به اعتبار برند جیلی و کیفیت سوخت مناسب این خودرو، در صورتی که فردا موتور سیاست درستی در قبال عرضه آن به بازار در پیش بگیرد می توانیم روی موفقیت آزکارا شرط ببندیم.

اما کمتر کسی با موتور این خودرو مشکل دارد و به طور کلی رانندگی با آن لذت بخش است. داشبورد این تازه‌وارد چینی از ساختار شکیلی برخوردار است و کنسول میانی در ارتفاعی بالا به آن متصل می‌شود. در قسمت میانی داشبورد، یک نمایشگر لمسی ۱۲.۳ اینچی وجود دارد که راننده از طریق آن می‌تواند سیستم اطلاع‌رسانی-سرگرمی را مدیریت کند. در پشت فرمان نیز نمایشگر دیجیتال اطلاعات لازم را در اختیار راننده می‌گذارد.

در تیپ‌های بالارده، سقف این خودرو از نوع پانوراما است و دوربین‌های متعدد دید ۳۶۰ درجه را فراهم می‌کنند. خبر خوش برای علاقه‌مندان موسیقی اینکه آزکارا از سیستم صوتی ساخت شرکت Bose سود می‌برد. در عوض یک قطعه کرومی در حد فاصل چراغ‌ها وجود دارد که نام جیلی روی آن حک شده است. در طراحی خودروهای جیلی، همواره از یک سبک خاص و زبان طراحی خود بهره می‌برد که این موضوع باعث ایجاد یک شناسه بصری منحصربه‌فرد برای این برند می‌شود. در مورد جیلی آزکارا نیز، این تفاوت‌ها و مشخصه‌های طراحی در مقایسه با محصولات قبلی این شرکت، از جمله جیلی امگرند 7 که دهه‌های گذشته معرفی شده بود، قابل تشخیص است.

جیلی در سال 2021 نسخه جدید دیگری از این شاسی‌بلند را با نام بویوئه X معرفی کرد که ظاهر اسپرت‌تری دارد. در اواسط سال 2022 نیز نسل دوم بویوئه با ظاهر کاملاً متفاوت و پلت‌فرم جدید معرفی شد ولی بااین‌وجود، تولید نسل اول همچنان ادامه دارد و ما در ایران همان مدل قدیمی‌تر بویوئه پرو را خواهیم دید. این خودرو در ایران اولین بار چند ماه پیش در نمایشگاه روایت خدمت وزارت صمت به نمایش درآمد.

طبق داده‌های رسمی، نسخه دیفرانسیل جلو جیلی آزکارا شتابی برابر با ۱۰.۵ ثانیه دارد. نسخه چهار چرخ محرک اندکی چابک‌تر است و صفر تا صد را در ۱۰ ثانیه طی می‌کند. از نظر مصرف سوخت، نسخه دیفرانسیل جلوی آزکارا در هر صد کیلومتر ۶.۵ لیتر بنزین می‌سوزاند. نکته عجیب اینکه در کاتالوگ رسمی مخصوص کشورهای حاشیه خلیج فارس، این رقم برای نسخه دو دیفرانسیل ۵.۷ لیتر درج شده است. این کراس‌اوور استانداردهای آلایندگی یورو ۶ را پاس می‌کند، البته به شرط استفاده از سوخت باکیفیت. جیلی آزکارا که در کشور چین با نام جیلی بویو نیز شناخته می‌شود، ابتدا در سال ۲۰۱۶ وارد بازار شد و در سال ۲۰۱۹ نیز مورد فیس لیفت قرار گرفت.

این خودرو در چین و برخی از بازارها با نام بویو پرو و اطلس پرو نیز عرضه شده است. اکثر خودروهای وارداتی کمترین آپشن‌ها و تجهیزات را دارند به دلیل محدودیت قیمت براساس سقف دلاری. اما خودروی جیلی آزکارا که به تازگی معرفی شده، با طیف گسترده‌ای از آپشن‌ها و تجهیزات عالی توجه کرده است.

هرچند محصولات جیلی معمولاً از طراحی معقولی بهره می‌برند اما آزکارا با وجود فیس‌لیفتی که در سال 2019 تجربه کرده، سن بالای خود را نشان می‌دهد. در این فیس‌لیفت هرچند قسمت دماغه خودرو با چراغ‌ها، جلوپنجره و سپر جدید کاملاً بازطراحی شده اما فرم ساده و تا حدودی قدیمی پروفیل جانبی خودرو دست‌نخورده باقیمانده است. در جلو چراغ‌های افقی تا حدودی نصبت به‌اندازه خودرو کوچک به نظر می‌رسند و بین آن‌ها جلوپنجره پنج‌ضلعی با الگوی داخلی دو حلقه‌ای جای گرفته است که در محصولات قدیمی‌تر جیلی می‌دیدم.

حتی برخی شرکت‌ها چند کراس‌اوور کوچک در سطوح قیمتی مختلف به تولید رسانده‌اند تا سهم بیشتری از این بخش کسب کنند. کافی است تا نگاهی به کراس‌اوورهای کوچک حال حاضر بازار ایران داشته باشیم تا رقبای جیلی آزکارا را بشناسیم. تیگو 7 پرو، کی ام سی K7، فونیکس FX، لاماری ایما، فردا T5، دیگنیتی پرایم و پرستیژ و فیدلیتی پرایم و پرستیژ بخشی از خودروهای این رده هستند. البته جیلی آزکارا به دلیل عرضه از طریق واردات، با قیمت بالاتری نسبت به رقبایش فروخته خواهد شد.

نمای عقب خودرو نیز کاملاً با دیگر بخش‌ها هماهنگ بوده و ما شاهد اتصال چراغ‌های عقب با تزئیناتی کرومی، اسپویلری همرنگ با بدنه، تزئینات نقره‌ای رنگ بر روی سپر و دو خروجی اگزوز واقعی هستیم. در مجموع باید گفت که آزکارا نسبت به بسیاری از خودروهای چینی موجود در بازار ایران، ظاهر معقول و بهتری دارد. بررسی جیلی آزکارا فردا موتور را با نگاهی به ابعاد و اوزان این کراس‌اوور پنج نفره آغاز می‌کنیم. این خودرو در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب ۴,۵۴۴، ۱,۸۳۱ و ۱,۷۱۳ میلی‌متر ابعاد دارد.

این کمی اغراق آمیز به نظر می‌رسد؛ اما حداقل در نمایشگاه روایت خدمت دولت و نخستین رویارویی ما با آزکارا، کیفیت قطعات به شدت مورد توجه قرار گرفت. جیلی بویو از سال 2016 توسط این شرکت و زیرمجموعه‌های آن همچون پروتون مالزی به تولید می‌رسد. نسخه‌های صادراتی این خودرو، با نام جیلی اطلس در سایر نقاط جهان به فروش رسیدند.

به همین دلیل باید آن را یک پله پایین‌تر از جیلی مونجارو و همچنین یک پله بالاتر از جیلی کول‌ری در نظر بگیریم. باید در نظر داشته باشیم که در سال 2021، دومین نسخه فیس‌لیفت مدل جیلی بویو به صورت مدل 2022 معرفی شده است. جیلی آزکارا از کروز کنترل هوشمند، سیستم‌های کنترل پایداری، 6 کیسه هوا، و سنسورهای جلو و عقب برخوردار است. جیلی آزکارا با دارا بودن تچراغ‌های روز LED، به راننده اجازه می‌دهد در هنگام رانندگی در روز به بهترین شکل ممکن دیده شود و ایمنی را تضمین می‌کند.

ظرفیت باک سوخت آزکارا ۵۸ لیتر بوده و وزن آن نیز بین ۱,۵۸۵، ۱,۶۱۰ و ۱,۷۴۵ کیلوگرم با توجه به نسخه انتخابی متغییر خواهد بود. برای درک بهتر ابعاد این خودرو به ذکر اعداد مرتبط با اندازه تیگو ۷ پرو می‌پردازیم. محصول مدیران خودرو در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب ۴,۵۰۰، ۱۸۴۲, و ۱,۷۴۶ میلی‌متر ابعاد دارد و فاصله بین دو محور آن همانند آزکارا است. جیلی نسل اول این خودرو را در سال ۲۰۱۶ و با نام پروتون X۷۰ برای فروش در مالزی رونمایی کرد. این خودروساز سپس اولین نسل از سری محصولات خود به نام بویو(Boyue) را بر اساس نمونه مزبور معرفی کرد.

جیلی در طراحی آزکارا بدنبال خلق خودرویی زیبا و در عین حال ساده بوده و باید گفت که تا حد زیادی به اهداف خود می‌رسد. در پیشانی خودرو جلو پنچره انحصاری برند جیلی با خطوط کرومی و لوگوی این خودروساز در میان آن جلب توجه می‌کند. خطوط روی کاپوت و گلگیر به همراه ورودی‌های هوا بر روی سپر را نیز نباید از یاد برد.

با توجه به اینکه نسخه وارداتی جیلی آزکارا شرکت فردا موتور دیگر در بازار چین قابل تهیه نیست، قیمت دقیقی را نمی‌توان برای آن تعیین کرد. با این حال، برای برآورد قیمت آن، لازم است بدانید که در سال 2020، نسخه تک دیفرانسیل جیلی آزکارا با قیمت تقریبی 16 هزار دلار به فروش می‌رسید و همچنین نسخه دو دیفرانسیل آن با قیمت حدود 19 هزار دلار عرضه می‌شد. جیلی آزکارا با مشخصات فنی پیشرفته و سبک هیبریدی خود، نمونه‌ای از پیشرفت‌های صنعت خودروسازی چین است. با موتور قدرتمند و سیستم هیبریدی، این خودرو ترکیبی از کارایی و بهره‌وری سوخت ارائه می‌دهد.

جیلی آزکارا در کنار قیمت بالاتر، کیفیت بهتر و همچنین امکانات و تجهیزات بیشتر را نیز به مخاطبین خود ارائه می‌دهد. بنابراین مصرف‌کنندگان حساس روی قیمت و کیفیت خودرو، به خرید جیلی آزکارا علاقمند خواهند شد. جیلی آزکارا در بخش امکانات رفاهی و ایمنی عملکرد مطلوبی دارد و می‌تواند خود را به عنوان یکی از مجهزترین کراس‌اوورهای بازار ایران ثابت کند. جیلی آزکارا در تست تصادف موسسه انکپ چین شرکت کرده که حاصل آن پنج ستاره ایمنی برای این خودرو بوده است.

ابتدا، با معرفی جیلی آزکارا (Azkara)، این شرکت قدم اول را در این راستا برمی‌دارد. جیلی آزکارا یکی از جدیدترین محصولات این خودروساز چینی است که از سال 2020 در بازار حاضر شده است. به همین دلیل، این خودرو به عنوان یک مدل نوین و به‌روز در دنیای خودروسازی معرفی می‌شود. آزکارا بر اساس تکنولوژی‌های جدید تولید خودروهای جیلی ساخته شده است، به همین دلیل نسبت به سایر خودروهای کراس‌اوور چینی دارای عملکرد متفاوتی می‌باشد.در این مقاله به معرفی کامل جیلی آزکارا خواهیم پرداخت. وقت آن رسید که در مقاله بررسی جیلی آزکارا فردا موتور، نگاهی به مشخصات فنی این خودرو بی‌اندازیم.

یکی از نمادهای بارز زبان طراحی جیلی، طراحی جلوپنجره این خودرو است که به شکل آرم خودرو طراحی شده و این جزء در جیلی آزکارا نیز به چشم می‌خورد. خوشبختانه، چراغ‌های اصلی نیز به شکل سنتی در جلوی خودرو قرار دارند و به نواحی جانبی سپرها منتقل نشده‌اند. همچنین، قابل ذکر است که طراحی بخش جلویی این خودرو شباهت‌هایی به محصولات شرکت سئات (Saat) دارد. خودرویی که قرار است با نام آزکارا در ایران عرضه شود، درواقع جیلی بویوئه (Boyue) نام دارد که اولین بار در اوایل سال 2016 معرفی شد. این خودرو که تاکنون چندین بار فیس‌لیفت شده، با نام‌های مختلفی در کشورهای گوناگون به فروش می‌رسد. بویوئه اولین فیس‌لیفت خود را در سال 2018 تجربه کرد که تغییراتی جزئی را به همراه داشت.

پیشرانه نصب شده روی جیلی آزکارا از نوع 1.5 لیتری سه سیلندر توربوشارژر است که توسط یک موتور برقی حمایت می‌شود. این موتور برقی کوچک 48 ولتی است، بنابراین جیلی آزکارا را می‌توان یک خودرو هیبریدی خفیف نامید. در واقع مهندسان جیلی با اضافه کردن این پیشرانه برقی کوچک، کمبود توان و گشتاور خودرو را تا حد زیادی برطرف کرده‌اند. البته پیشرانه کراس‌اوور جیلی از استاندارد عدم آلایندگی یورو 6 پیروی می‌کند و برای فعالیت به سوخت باکیفیت نیاز دارد.

این خودرو با استفاده از تکنولوژی‌های مدرن و امکانات جذاب، یک فضای راحت و لوکس را به ارمغان می‌آورد. جیلی آزکارا (Azkarra) محصولی از کمپانی سرشناس چینی است که قبلاً شاهد حضور محصولات آن در بازار ایران بودیم و دیدیم که خریداران آن ها از میزان کیفیت و استهلاک آن ها راضی بودند. همچنین این کراس اور متوسط با شرکت در تست های تصادف موسسه C-NCAP موفق به کسب 5 ستاره ایمنی شده و خودرویی مطمئن در حوادث رانندگی محسوب می شود. در صورت واردات جیلی آزکارا به ایران اصلی ترین رقیب آن چری تیگو 8 پرومکس خواهد بود و باید دید جیلی چه قیمتی در بازار آزاد خواهد داشت اما با توجه به قیمت دلاریش بعید است اختلاف کمی با تیگو 8 پرومکس داشته باشد و در رده قیمتی گران‌تری قرار خواهد گرفت. با ورود به فضای داخلی، اولین نکته ای که نگاه ها را به خود جلب می کند، فضای گرم و دلپذیری است که سبب می شود سرنشینان بتوانند با فضای داخلی و در استفاده از ادوات، ارتباط برقرار کنند.

جیلی آزکارا (که در بازار چین با نام جیلی بویو پرو نیز شناخته می شود)، یک خودروی کراس اور ساخت کمپانی جیلی کشور چین است که توسط شرکت فردا موتورز به ایران وارد می شود. این خودرو برای نخستین بار در سال 2016 به بازار چین معرفی شد و نسخه ای که فردا موتورز برای واردات به ایران در نظر گرفته، در واقع فیس لیفت سال 2019 این خودرو است. این خودرو یک بار دیگر در سال 2021 فیس لیفت شد و در سال 2022 نیز یک تغییر نسل را تجربه کرد. با این حال، فردا موتورز نسخه 2019 آزکارا را به عنوان محصول وارداتی خود به ایران انتخاب کرده است.

این شاسی‌بلند چینی در مالزی با نام پروتون X70 عرضه می‌شود و جیلی حتی نسخه وانت آن را هم با نام فاریزون FX تولید می‌کند. جیلی آزکارا به عنوان محصولی وارداتی توسط فردا موتور وارد بازار ایران می‌شود. در این مقاله به بررسی جیلی آزکارا می‌پردازیم و با این خودروی چینی آشنا خواهیم شد. اما طراحی نما های جانبی نکات بسیاری دارد که دانستن آنها خالی از لطف نیست.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *