بررسی خودرو دایون y5

بررسی خودرو دایون y5 + امکانات رفاهی و ایمنی خانه خودرو

از همین رو در این محتوا به اعلام نتایج تست اولیه این شاسی بلند دو دیفرانسیل پرداخته ایم. دایون Y5 در کشور چین توسط دو نوع موتور دیزلی و بنزینی تقویت می‌شود، یک موتور گازروئیلی 1.9 لیتری توربوشارژ ساخت شرکت Dulwich و یک پیشرانه بنزینی 2.0 لیتری توربوشارژ  بررسی دایون Y5میتسوبیشی که هردوی آنها را می‌توان با گیربکس‌های دستی و اتوماتیک سفارش داد. ویژگی خوب دایون Y5 این است که پلت‌فرم و شاسی مستقل Body On Frame دارد و یک شاسی‌بلند (SUV) واقعی محسوب می‌شود، نه یک کراس‌اور (CUV). شاسی مستقل خودرو از نوع نردبانی است که با 10 ستون افقی مستقل، از اتاق و سیستم انتقال نیرو پشتیبانی می‌نماید و اتاق خودرو بر روی آن نصب می‌شود. سپس به بررسی امکانات فنی و فناوری‌های موجود در داخل و خارج از خودرو، از جمله موتور، گیربکس، امکانات ایمنی و رفاهی، و سیستم‌های هوشمند، پرداخته می‌شود. در ادامه، تجربه رانندگی و هندلینگ خودرو در شرایط مختلف، از جمله شهری و آفرود، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این در حالی است که وجود محدودیت در حالت تیپ ترونیک و کمک سبک، باعث می شود تا قابلیت حرکتی خودرو در برخی شرایط آفرودی کاهش پیدا کند و آنچنان راننده نتواند تا توان مورد نظر را از پیشرانه و سیستم انتقال قدرت بهره برداری نماید. حال این شرکت با تولید و مونتاژ دایون Y5 در کارخانه صنایع تولیدی ایلیا به بازار برگشته است و می خواهد تا در گام نخست یک شاسی بلند دو دیفرانسیل و اتوماتیک را به فروش برساند. به گفته مدیران ارشد کیان موتور وارنا، تا اواخر آذر ۱۴۰۰ فروش رسمی دایون Y5 با موعد تحویل ۳۰ روزه آغاز خواهد شد و قرار است تا این خودرو با قیمتی حدود ۸۸۰ تا ۹۰۰ میلیون تومان به دست خریداران برسد.

استفاده از تریم دو رنگ اما به زیباتر بنظر رسیدن فضای داخلی خودرو کمک کرده است، همچنین کلید های بزرگ روی داشبورد و کنسول نیز با وجود تاثیر منفی در نمای ظاهری، در زمان استفاده کاملا در دسترس و کاربردی خواهند بود. در حقیقت قدیمی بودن طراحی و محافظه کاری طراحان در بیشتر نماهای خودرو به شما یاداوری می شود و دایون Y5 نیز مثل رقیب روسی خود، طراحی کاملا بدور از هیچان و جسارت دارد.موضوعی که در بسیاری از شاسی بلندهای فول سایز موجود در کشور به چشم می خورد. با اشتیاق و شور به انتظار نظرات، سؤالات و تجربیات شما درباره خودروی دایون Y5 پلاس هستیم.

میزان مصرف سوخت ترکیبی پیشرانه 2.0 لیتری دایون علیرغم وزن بالای این خودرو، برابر با 9.3 لیتر در صد کیلومتر است که برای این کلاس عدد مناسبی است. ظرفیت باک این خودرو 72 لیتر است که با احتساب مصرف سوخت تقریبی 9.3 لیتر در سیکل ترکیبی، می تواند با یک باک پر، مسافتی در حدود 770 کیلومتر طی کند. تست و بررسی کوتاه ویدیو و تجربه رانندگی با دایون Y5 به همراه تست شتاب٬‌ ترمز و توانایی های آفرود را می‌توانید در ویدیو زیر مشاهده فرمایید. یکی از تفاوت‌های مهم دایون Y5 با رقبای خودش، مانند یواز پاتریوت روسی، وجود امکانات رفاهی و ایمنی بیشتر در دایون Y5 است.

دایون Y5 به گفته مدیران شرکت قرار است با رقمی در حدود ۸۹۰ میلیون تومان راهی بازار شود اما با توجه به افزایش نرخ ارز طی روزهای اخیر٬ بعید نیست که قیمت نهایی به حدود یک میلیارد تومان افزایش یابد که مانند همیشه رقمی گزاف برای یک خودرو چینی از برندی نوپاست. گیربکس شش سرعته اتوماتیک این خودرو به گونه‌ای تنظیم شده است که فقط در حالت چهارچرخ سنگین موتور را در مرز کات اف نگه میدارد و در حالت چهارچرخ سبک و دو چرخ متحرک اقدام به تعویض دنده‌ها می کند و این امر از توانایی افرود خودرو می‌کاهد. موتور ژاپنی میتسوبیشی در دایون Y5 عملکرد خوبی ارائه می‌دهد که باعث تجربه رانندگی راحت و لذت‌بخشی می‌شود.

استفاده از تریم دو رنگ زیبایی فضای داخلی را افزایش داده و کلیدهای بزرگ روی داشبورد و کنسول، در زمان استفاده کاملاً در دسترس و کاربردی هستند، هرچند که این تاثیرات ممکن است در نمای ظاهری خودرو تأثیر منفی داشته باشند. در نمای عقب دایون فرم خاص چراغ ها و قوس عجیب روی درب صندوق، شمارا به یاد شاسی بلند های قدیمی تر توبوتا خواهد انداخت، مطابق بقیه قسمت های خودرو، در این قسمت هم سعی شده با بکارگیری یک خط کرومی، از سادگی نما کاسته شود. ایلیا موتور در سال 1402 نسخه جدیدی از این خودرو را با نام دایون Y7 به بازار عرضه کرده که موتور قدرتمندتری دارد. با این امکانات رفاهی و مدرن، دایون Y5 پلاس ارائه‌دهنده یک تجربه رانندگی لوکس و مطلوب می‌باشد که می‌تواند نیازها و ترجیحات اکثر خریداران را برآورده کند. مصرف سوخت ترکیبی خودروی دایون Y5 پلاس به اندازه ۹.۳ لیتر بر هر ۱۰۰ کیلومتر است، و حجم باک سوخت آن نیز ۷۲ لیتر می‌باشد. این مصرف سوخت معمولاً به متوسط مصرف و شرایط رانندگی متغیری که شامل ترافیک، سرعت و شیوه رانندگی می‌شود، بستگی دارد.

ردیف دوم صندلی‌ها دارای کانال تهویه مطبوع در دو طرف سقف است و تنظیمات تهویه و خروجی فندکی در پشت کنسول قرار دارد. گفتنی است یکی از نکات منفی در طراحی داخلی دایون y5 پلاس، استفاده از رنگ مشکی پیانویی است که برای یک خودرو آفرودی اصلا مناسب نیست؛ چرا که به مرور زمان کیفیت خود را از دست می‌دهد. دایون y5 پلاس خودرو مونتاژی چینی این روزهای بازار ایران است که برای اولین بار در آبان ماه سال ۱۴۰۰ معرفی شد.

شاید اگر هنوز در سال ۲۰۱۵ بودیم، طراحی داخلی دایون Y5 را با هیجان بررسی و توصیف می‌کردیم. اما خب این‌طور نیست و باید گفت طراحی داخلی این خودرو در ساده‌ترین حالت ممکن قرار دارد. خبری از پشت آمپر دیجیتالی یا صفحه نمایش بزرگ در این خودرو نیست و باید به یک صفحه ۸اینچی با کیفیت متوسط راضی باشید.

دایون y5 در سال ۱۴۰۰ معرفی و اواسط بهار ۱۴۰۱ داشبورد جدیدی برای آن تعبیه شد که بسیاری از نواقص داشبورد قبلی را برطرف کرد. دایون y5 پلاس نیز تفاوت خاصی با نسخه ساده آن ندارد و فقط چند آپشن به آن اضافه شده است. در بازار نسخه‌های صفر و نو این محصول در دسترس مشتریان قرار دارد تا بتوانند با خرید این محصول، یک خودرو آفرود را تصاحب کنند و از داشتن آن لذت ببرند. استفاده از تریم دو رنگ در طراحی داخلی دایون y5 به زیباتر دیده شدن آن کمک زیادی کرده است.

صندلی‌های Y5 پلاس دارای روکش چرمی هستند و همین موضوع احساس خوشایندی به سرنشینان القا می‌کند. با وجود اینکه از متریال مرغوب‌تری برای ساخت قطعات داخلی Y5 استفاده شده است، اما لمس کردن داشبورد این اتومبیل جذابیت چندانی ندارد. طراحی داخلی این اتومبیل باز هم شباهت زیادی با مکث کلوت دارد و طراحی قدیمی بدنه، در داخل کابین نیز دیده می‌شود.

البته لازم به ذکر است ردیف سوم صندلی‌ها، برای بزرگسالان مناسب نیست؛ چرا که به دلیل فضای محدود پا، بیش‌تر برای افراد خردسال مناسب است. وزن خودرو هم برای یک خودروی آفرود ۷نفره مناسب به نظر می‌رسد؛ اما در مقایسه با کراس‌اوورهای شهری مانند سانتافه، با اختلاف وزن نزدیک به ۳۵۰ کیلوگرم، کاملا سنگین‌تر است. این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد.

علاوه بر این، یک مالتی مدیا نه چندان بزرگ در وسط داشبورد قرار دارد که زیر آن، کانال‌های تهویه مطبوع مستطیلی و تنظیمات تهویه دیجیتالی قرار گرفته است. اواسط بهار ۱۴۰۱، خودروسازی ایلیا داشبورد جدیدی برای Y5 پلاس ارائه داد که به زیباتر شدن آن کمک شایانی کرد. همچنین بلندگوهای سیستم صوتی تغییر پیدا کرد و کیفیت صدا در نمونه‌های جدید Y5 پلاس بهبود یافته است. عجیب‌ترین چیزی که در دایون Y5 پلاس مشاهده می‌شود، وجود تنها دو عدد ایربگ در این خودرو ۷ نفره است!

دایون Y5 در حدود قیمت 900 میلیون تومان به بازار عرضه خواهد شد که با توجه به رقم فروش، شاید با بسیاری از کراس‌اوورهای بازار سرشاخ شود. اصلی‌ترین رقیب Y5 بدون تردید نسخه اتوماتیک یوآز پاتریوت خواهد بود که البته از نسخه دستی و دایون Y5 مورد بررسی، اندگی گران‌تر اما همچنان در بازه زیر یک میلیارد تومان خواهد بود. باید بپذیریم که از دیدگاه توانایی‌های آفرود، پاتریوت یک خرس روسی کاملا متمایز است اما در عوض از سواری راحت و ظاهر متمدنانه و نوین‌تر دایون Y5 بی‌بهره است. خودرویی که رفتاری همانند یک آچار فرانسه دارد و تنها با اعمال چند تغییر جزئی در ساختار سیستم تعلیق و تایرها، می‌تواند رفتاری خشن‌تر و کارکشته‌تر در مسیرهای بیراهه از خود نشان دهد.

این موتور قدرتمند برای استفاده در شهر و برروی جاده‌های بین‌شهری مناسب است و به کاربر احساس امنیت و قدرت می‌دهد. تجربه رانندگی با دایون Y5 پلاس لذت‌بخش و مطمئن است، با قدرت و عملکرد برتری که از موتور و گیربکس آن برخوردار است. شهرک اتومبیل گودرزی، به عنوان بزرگترین مرکز خودرویی کشور با بیش از ۲۰ سال سابقه، با افتخار نمایندگی‌های برجسته از برندهای بین‌المللی را ارائه می‌دهد. ما خدمات کاملی از جمله فروش، خدمات پس از فروش و معاینه فنی با استفاده از فناوری و تخصص برتر به مشتریان ارائه می‌دهیم. شرکت اتومبیل گودرزی، با سال‌ها فعالیت مستمر در زمینه فروش، تعمیر و خدمات پس از فروش خودروهای ایرانی و خارجی، دایون Y5 را به‌صورت اقساطی به مشتریان عرضه می‌کند.

در این نسخه با پرداخت هزینه، مشتریان می توانند در خودروی خود از امکاناتی نظیر دوربین ۳۶۰، رادار نقطه کور و سنسور پارک جلو و عقب بهره مند شوند. این خودرو یک SUV شاسی مستقل به حساب می آید و همین مسئله باعث می شود تا در جایگاه یک خودروی آفرودی قرار بگیرد. جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک دایون Y5 از نوع AT و ساخت کمپانی آیسین بوده و مکانیزم انتقال قدرت در دیفرانسیل نیز توسط بورگوارنر مهندسی شده است. رقبای این خودروی شاسی‌بلند دو دیفرانسیل، محصولاتی مانند هاوال H9 بهمن موتور، فوتون ساوانا (عظیم خودرویی که دیگر وجود ندارد!) هستند. در نمای جلوی دایون Y5، چراغ‌ها توسط یک تریم کرومی با جلوپنجره ادغام شده‌اند و ظاهری شبیه به نسخه فیس‌لیفت اول تویوتا لندکروزر پرادو سریJ150 دارد. جلوپنجره ذوزنقه‌ای شکل، دارای سه زه افقی کرومی براق است که در وسط آن یک لوگوی بزرگ برند دایون درج شده است که بسیار شبیه به لوگوی شرکت جک است.

در حال حاضر شهرک اتومبیل گودرزی، یکی از بزرگ‌ترین نمایندگی‌های رسمی ایلیا موتور است که خودروهای مختلف این برند را به‌شکل نقد و اقساطی به فروش می‌رساند. شهرک اتومبیل گودرزی، علاوه‌بر ارائه خودرو، خدمات پس از فروش، تعمیرات و معاینه فنی دایون وای5 را بر عهده می‌گیرد. همچنین شما میتوانید از طریق تماس با نمایندگی ایلیا شهرک اتومبیل گودرزی، از آخرین شرایط فروش این خودرو مطلع شوید. این خودرو، همانند فوتون ساوانا، با سه ردیف صندلی عرضه شده که فضای پای ردیف سوم آن بیشتر مناسب کودکان است. فضای داخلی با دو رنگ مشکی و قهوه‌ای روشن تزیین شده و قسمت‌هایی نیز به رنگ مشکی پیانویی طراحی شده است.

هندلینگ خودرو دایون Y5 در شهری و بین‌شهری مناسب بوده و تجربه رانندگی راحت و لذت‌بخشی را برای راننده فراهم می‌کند. در نمای جلویی دایون Y5، از جلوپنجره کرومی بزرگ با نشان دایون استفاده شده است که به طراحی منحصر به فردی داده است. چراغ‌های خودرو نیز دارای طراحی خاص و منحصر به فردی هستند که با کروم جلو پنجره تا زیر چراغ‌های جلو تلفیق شده‌اند. اما در گوشه‌های خودرو، سپر پلاستیکی حاکم است که از جزئیات زیادی بی‌نیاز است و در زیر آن یک دیفیوزر به رنگ نقره‌ای نصب شده تا اندازه‌ای از سادگی طرح سپر کاسته شود.

خانواده منصوری که پیش از این سال‌ها در حوزه واردات خودرو فعالیت می‌کردند، شرکتی را با نام خودروسازی ایلیا یا ایلیا موتور راه انداخته‌اند و قرار است دایون Y5 را به عنوان اولین محصول مونتاژی، روانه بازار ایران کنند. شاسی‌بلند آفرودی Y5، بعد از دایون V5، دومین ماشینی است که با آرم این شرکت چینی به دست مشتریان می‌رسد. این پیشرانه دارای مهندسی میتسوبیشی است و نسل چهارم فناوری قوای محرکه توربو این خودروساز ژاپنی را دارد. کد فنی پیشرانه دایون 4K21 است و در آن از ساختار زمان بندی متغییر سوپاپ های ورودی و خروجی استفاده شده است.

تکنولوژی خودروسازی امروزی با ارائه مشخصات فنی پیشرفته، محصولاتی را به بازار عرضه می‌کند که علاوه بر کارایی بالا، ایمنی و راحتی را نیز به کاربران ارائه می‌دهند. در این راستا، خودروی دایون Y5 پلاس با مشخصات فنی متنوع و پیشرفته خود، از توانمندی‌های برجسته در زمینه خودروسازی می‌باشد. بازارهای مختلفی از سراسر جهان، شاهد رقابت فراوان بین شرکت‌های خودروسازی هستند که هرکدام سعی در ارائه محصولاتی با کیفیت و نوآورانه دارند.

دایون y5 پلاس خودرو شاسی‌ بلند و شاسی مستقل است که بسیاری از قابلیت‌های آفرود را دارا می‌باشد. این محصول چینی در سال ۲۰۱۵ طراحی و تولید شد و در سال ۱۴۰۰ توسط شرکت خودروسازی ایلیا به ایران راه یافت. با توجه به قدیمی بودن این خودرو، نباید انتظار یک طراحی خاص و هیجان انگیز از آن داشت؛ بلکه این محصول به سادگی هرچه تمام‌تر طراحی شده و خبری از هیجان و نوآوری در آن نیست. دایون Y5 از یک سیستم رانندگی سه‌حالته با قفل دیفرانسیل عقب استفاده می‌کند که آن را به یک خودروی آفرودی وسوسه‌کننده تبدیل کرده است.

دیفرانسیل عقب دایون Y5 به قفل دیفرانسیل مکانیکی و اتوماتیک محور عقب مجهز است و دیفرانسیل مرکزی این شاسی بلند چینی در سه حالت تک دیفرانسیل عقب، دو دیفرانسیل سبک و دو دیفرانسیل سنگین تنظیم می شود. مصرف سوخت ترکیبی دایون با این مشخصات فنی ذکرشده، برابر با ۹.۳ لیتر در هر صد کیلومتر است. لازم به ذکر است که سیستم خنک کاری در نسخه آفرودی Y5 دستخوش برخی تغییرات قرار گرفته است تا بازدهی قوای فنی خودرو در بهترین حالت ممکن قرار گیرد. جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک دایون Y5 از نوع AT و ساخت کمپانی آیسین و زومکس است و مکانیزم انتقال قدرت در دیفرانسیل نیز توسط بورگوارنر مهندسی شده است. شاسی بلند Y5 خودروسازی ایلیا به پیشرانه دو لیتری توربو ۲۰۲ اسب بخار و ۲۸۰ نیوتن متر مجهز است.

کمپانی دایون به نوآوری مستقل اهمیت زیادی می دهد و به طور متوالی خودروهای سنگین با مصرف بنزین، گاز، انرژی هیدروژن، انرژی جدید، اتوبوس و اتومبیل های سواری تولید کرده است که از نظر اقتصادی، ایمنی و راحتی دارای مزایای رقابتی آشکاری هستند. طی سال های اخیر گروه تولیدی دایون علاوه بر خودروهای سنگین و موتورسیکلت، به تولید خودروهای SUV، پیکاپ و خودروهای الکتریکی نیز روی آورده است. به‌شخصه نداشتن دوربین جانبی و دوربین ۳۶۰ درجه را برای خودرویی با این ابعاد یک ضعف مهم می‌دانم؛ چرا که رانندگی در شهرهای شلوغ و جاده‌های تنگ شهری را سخت می‌کند. خوشبختانه در ردیف سوم، دریچه‌های تهویه مطبوع وجود دارد و هوای ردیف دوم و سوم خودرو را متعادل می‌کند. ضعف دیگر در قسمت آپشن‌ها را باید در تعداد ایربگ‌ها و نداشتن ایربگ‌های جانبی دانست.

این خودرو با طراحی زیبا و امکانات مدرن خود، توانسته است جای خود را در دل مشتریان باز کند. تعویض دنده ها در این خودرو با نرمی مناسبی اتفاق می افتد و اعمال دنده های مثبت و منفی نیز، با نرمی و تاخیر نه چندان زیادی در Y5 رخ می دهد. در این جعبه دنده حالت اسپرت و برفی نیز دیده می شود که بر اساس تعاریف موجود در خودروهای سواری، حالت اسپرت حساسیت پدال گاز را افزایش می دهد و حالت برفی نیز ابتدای شروع حرکت خودرو را با دنده ۲ اعمال می کند.

در سال ۲۰۱۵ شرکت دایون هفتمین تولیدکننده برتر چین شد و خودروهای سنگین تولیدشده توسط این کمپانی، به عنوان طلایه دار صنعت خودروی سنگین چین انتخاب شدند. در این مطلب به سراغ معرفی کامل دایون Y5 و بیان تمام مشخصات فنی و ویژگی های این شاسی بلند شاسی مستقل بازار آمده ایم. از مهم‌ترین رقبای دایون Y5 می‌توان به یواز پاتریوت اشاره کرد که از لحاظ ابعاد، رده قیمتی و توانایی‌های آفرود، وجه اشتراک زیادی با دایون Y5 دارد.

Y5 در بخش عقب خود با تجهیز به محور یکپاره، از بهترین ستاپ برای مسیرهای آفرود برخوردار است اما سیستم تعلیق لول آن با اتصال مولتی لینک از نوع 5 نقطه‌ای، بازی کافی برای کش و قوس آمدن در میسرهای بیراهه را ندارد. مخصوصا اگر قرار باشد با سیستم تعلیق محور یکپارچه فنر شمش در عقب و 3 نقطه‌ای جلو یوآز پاتریوت سرشاخ شود. دایون Y5 مونتاژی خودروسازی ایلیا یک شاسی بلند نسبتا قدیمی با ویژگی‌هایی متمرکز بر توان آفرود و عبور از مسیرهای بیراهه است. مجموعه نشانگرهای پشت فرمان سه شاخه ساده Y5، دو دایره خوانا در سبکی بسیار شبیه به جک S5 است. اهرم دنده نمایی شبیه به برخی از محصولات چینی بازار داخلی کشور دارد و در کنار سایر المان‌های نمای داخلی، حس متفاوتی همانند نمای خارجی خودرو به سرنشینان القا نمی‌کند.

تنها چیزی که در نمای جانبی این اتومبیل به چشم می‌آید،‌ زه‌های کرومی در زیر پنجره و پایین درب خودرو است. دایون Y5 دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب برابر با ۴۷۷۱، ۱۸۷۰ و ۱۸۲۸ میلی متر است و فاصله محوری آن هم ۲۷۹۰ میلی متر اعلام شده است. فاصله این خودرو از سطح زمین نیز ۲۱۷ میلی متر است و باک سوخت دایون Y5 هم ۷۲ لیتر گنجایش دارد. مساله بعدی در خصوص توانایی های آفرود دایون Y5 به محدودیت گیربکس این خودرو در زمینه نگه داشتن دنده‌ها در شرایط کات اف (مرز رسیدن به ردلاین)‌ مربوط می‌شود که نکته‌ای مهم در پیمودن شیب‌های طولانی است. بله، دایون Y5 از امکانات ایمنی مانند سیستم کنترل پایداری، سنسور پارک، ترمز ضدقفل و ایربگ‌ها بهره‌مند است. در کل، طراحی دایون Y5 به دلیل محافظه‌کاری و استفاده از الگوهای قدیمی، از کسل‌آوری و جسارت دور است، که این ویژگی در بسیاری از شاسی‌بلندهای فول سایز دیگر نیز مشاهده می‌شود.

با توجه به محدودیت ظرفیت ثبت نام، فرم زیر را پر کنید تا کارشناسان ما جهت ثبت نام قطعی باشما ارتباط برقرار کنند. برای اطلاعات بیشتر درباره روش‌های خرید قسطی دایون وای5 با کارشناسان شهرک اتومبیل گودرزی تماس بگیرید. در این صفحه می‌توانید اطلاعات کاملی را درباره ویژگی‌ها و خرید دایون وای5 به دست بیاورید.

استفاده از نمایشگر لمسی 8.0 اینچی سیستم مولتی مدیا و غربیلک فرمان مجهز به کلید‌ها کنترلی، شاید مهم‌ترین المان‌هایی باشند که این سبک نمای داخلی را به دنیای مدرنیته امروزی پیوند می‌دهند. دایون Y5 آفرودی در بخش ظاهری نسبت به نسخه استاندارد تغییرات قابل توجهی را تجربه کرده است. سپر جلو آفرودی، وینچ، محافظ سپر عقب، کیت تعلیق oldman و… از تغییرات این نسخه به حساب می آیند.

این جدول امکانات ایمنی و رفاهی موجود در دایون Y5 را به صورت مرتب و قابل مقایسه نشان می‌دهد. با این حال، ضعف‌های مهمی همچون عدم داشتن دوربین جانبی و دوربین ۳۶۰ درجه و تعداد محدود ایربگ‌ها باید در نظر گرفته شود که ممکن است برخی از کاربران را نسبت به امکانات ایمنی این خودرو نگران کند. بله، دایون Y5 پلاس از سیستم‌های ایمنی پیشرفته مانند ABS، EBD و ESP/ESC بهره می‌برد که ایمنی رانندگی را بهبود می‌بخشد. کیلومترشمار ترکیبی آنالوگ و دیجیتال، قاب کرومی ورودی‌های هوا به کابین و فرمان با دکمه‌های کنترلی از دیگر المان‌های فضای داخلی است.

البته شاسی‌بلندهای واقعی (SUV) بیشتری در بازار وجود دارند؛ مثلا سوزوکی گرند ویتارا، کیا موهاوی، هیوندای وراکروز، تویوتا اف‌جی کروز و حتی برخی از پیکاپ‌های چینی مثل کی‌ام‌سی T8 از رقبای دایون محسوب می‌شوند. قیمت کارخانه دایون Y5 در آخرین عرضه رسمی توسط ایلیا موتور ۱ میلیارد و ۲۴۸ میلیون تومان اعلام شد و قیمت بازار این خودرو در زمان نگارش این مطلب، چیزی بین یک ۱ میلیارد و ۴۰۰ میلیون برای مدل پایه تا ۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون برای مدل پلاس است. به‌دلیل شکل طراحی، فضای سر هم در ردیف دوم و هم در ردیف سوم کاملا کافی است و پنجره‌های بزرگ، نور کافی را به کل خودرو می‌رساند. به‌طور کلی طراحی داخلی خودرو با توجه به کاربری آن خوب است اما کیفیت چندان بالایی ندارد و با این رده قیمتی، کراس‌اوورهای مدرن و باکیفیت داخلی خیلی خوبی در بازار وجود دارند. بنابراین اگر طراحی، کیفیت و راحتی همه سرنشینان یک فاکتور مهم برای شماست، شاید نیاز باشد که سایر گزینه‌های دردسترس را هم بررسی کنید. کیفیت متریال استفاده‌شده در کابین هم خیلی چنگی به دل نمی‌زند و به وفور از پلاستیک خشک استفاده شده است.

گارانتی Y5 توسط ایلیا موتور و کیان موتور وارنا ۳ سال یا ۱۰۰ هزار کیلومتر ( هر کدام زودتر فرا برسد ) اعلام شده است. از دیدگاه ابعادی اما این شاسی بلند جایی میان J150 و لندکروزر J200 می‌ایستند، در حالی که فاصله محورهای آن با نسخه چهار در J150 (زاپاس داخل) یکسان است اما در طول اندکی کوتاه‌تر است. نمای خارجی Y5 با درنظر گرفتن سبک طراحی خودروسازان چینی‌ در چند سال اخیر، نشان دهنده نوعی قدمت و مینیمال گرایی است.

ایلیا ایران نیز یکی از شرکت‌هایی است که با ورود به عرصه تولید خودرو، سعی در توسعه و بهبود محصولات داخلی دارد. یکی از محصولات جدید این شرکت، خودروی دایون Y5 پلاس است که با ارتقاء‌های جذاب خود، نشان از توانایی های نوین ایلیا ایران در زمینه تولید خودرو دارد. دایون Y5 دارای پلتفرم مستقل، سیستم محرکه 4WD پارت‌تایم ساخت BorgWarner و قفل دیفرانسیل عقب ساخت Eaton است. دایون Y5 یکی از خودروهایی است که با داشتن قابلیت آفرود می‌تواند تنوعی به این بخش از بازار خودرو ایران بدهد. قیمت این شاسی‌بلند هنوز اعلام نشده، اما پیش‌بینی می‌شود با توجه به رقبای مشابه و هم‌رده مثل هاوال H9، یواز پاتریوت و فوتون ساوانا، قیمتی حول و حوش ۸۰۰ – ۹۰۰ میلیون تومان داشته باشد. همین طور با گنجایش ۷ سرنشین جزو انتخاب‌های خانواده‌ها برای خرید خودرو شاسی‌بلند قرار می‌گیرد.

همچنین، در سال ۱۴۰۲، نسخهٔ پیشرفته‌تر این خودرو با نام دایون Y7 به بازار عرضه شد که با موتوری قوی‌تر به مشتریان ارائه شد. دایون Y5 پلاس، به عنوان یک کراس اوور کامپکت چینی، با توجه به مشخصات فنی برتر و امکانات رفاهی و ایمنی فراوان، توانسته است جای خود را در بازار خودروسازی به دست آورد. این مقاله به بررسی جامع و کامل این خودرو، از جمله مشخصات فنی، امکانات رفاهی و ایمنی، نمای بیرونی و تجربه رانندگی آن می‌پردازد. این خودرو با پکیج آفرودی و ظاهری خاص، نخستین بار در نمایشگاه خودرو مشهد ۱۴۰۱ رونمایی شد. دایون Y5  آفرودی در رالی خزر تا خلیج فارس نزدیک به ۳۰۰۰ هزار کیلومتر در شرایط آب و هوایی و جاده های گوناگون مورد تست و ارزیابی طولانی مدت قرار گرفت و پس از رویداد، صنایع خودروسازی ایلیا تصمیم گرفت امکان سفارش گذاری نسخه های آفرودی اس یو وی دایون را برای مشتریان فراهم بیاورد. در این محتوا شما را با نسخه آفرودی دایون Y5 که تجهیز آن توسط کیان موتور وارنا برای صنایع خودروسازی ایلیا صورت پذیرفته است، آشنا خواهیم کرد.

سیستم انتقال نیرو دو دیفرانسیل موقت انتخابی از طریق اهرم گردشی بر کنسول میانی فعالی می‌شود. با داشتن ارتفاع قابل توجه کف خودرو از سطح زمین، سیستم تعلیق جناغی دوبل در جلو و مولتی لینک فنر لول محور یکپارچه در عقب و تجهیز دیفرانسیل عقب به قفل دیفرانسیل از نوع مکانیکی حساس به سرعت، طبیعی است که تمایل داشتیم تا این خودرو را در بیراهه به چالش بکشیم. مجموعه ویژگی‌های مطرح شده، مخصوصا سیستم تعلیق عقب خودرو با محور یکپارچه، ما را به آزمون آفرود بسیار ترغیب می‌کرد. اما در کمال ناباوری، Y5 در مسیر بیراهه‌ای که به سه لنگ شدن (بلند شدن یک یا دو چرخ در جهت متضاد از سطح زمین) خودرو انجامید، به سرعت زمین‌گیر شد. مسیر مورد نظر مسیری نبود که افراد معمولی و کم‌تجربه، تمایلی به عبور از آن داشته باشند.

با این حال، فضای اختصاص یافته به ردیف اول و دوم، کاملاً جوابگوی استفاده از 5 نفر بزرگسال با قد بلند است. تریم داخلی با دو رنگ مشکی و قهوه‌ای روشن طراحی شده و بخش‌هایی نیز به رنگ مشکی پیانویی تزیین شده‌اند. دایون Y5 همانند فوتون ساوانا با 3 ردیف صندلی و ظرفیت 7 نفر عرضه شده است، ویژگی که در رقیب مستقیم این خودرو یعنی یواز پاتریوت روس وجود ندارد، البته باید اشاره کنیم ردیف سوم این خودروها، فضای پای بسیار بسیار محدودی دارد و بیشتر مناسب استفاده خردسالان است. اما فضای اختصاص یافته برای ردیف اول و دوم کاملا جوابگوی استفاده 5 نفر فرد بزرگسال بلند قد است، تریم داخلی با دو رنگ مشکی و قهوه ای روشن تزیین شده و قسمت هایی نیز به رنگ مشکی پیانویی طراحی شده است، صندلی ها نیز روکش چرمی دارند.

اگر به دنبال خودرویی هفت نفره با فضای بار جادار هستید، دایون y5 ممکن است انتخاب ایده‌آلی برای شما نباشد. با این حال، اگر به طور occasional از ردیف سوم صندلی‌ها استفاده می‌کنید و یا به فضای بار بیشتری نیاز دارید، دایون y5 می‌تواند گزینه مناسبی برای شما باشد. ماشین‌های دایون به عنوان یکی از خودروهای محبوب و پرطرفدار در بازار خودرو شناخته شده‌اند.

تنها زه‌های کرومی زیر پنجره‌ها و پایین درب‌ها جزئیاتی هستند که زیبایی بدنه را افزایش داده‌اند. دایون Y5 پلاس برای ۷ سرنشین جای کافی دارد و فضای صندوق عقب آن نیز بزرگ و مناسب برای حمل بار است. در اردیبهشت 1401، دو ماه پس از اولین تحویل، داشبورد جدیدی برای آن معرفی شد که دارای پنل لمسی بود. در طول سال 1401، قیمت دایون Y5 چندین بار افزایش یافت و از 932 میلیون تومان در زمستان 1400 به 1 میلیارد و 248 میلیون تومان در آذر 1401 رسید. بلکه پنج یا شش سال پیش اگر این خودرو وارد بازار ما می‌شد آنگاه می‌توانستیم طراحی آن را نسبتاً قابل‌قبول بدانیم.

با توجه به مشخصات فنی خودروی دایون Y5 پلاس، تجربه رانندگی این خودرو می‌تواند یک تجربه مطمئن و لذت‌بخش باشد. این خودرو با موتوری با حجم ۱۹۹۷ سی سی و توربو شارژ، از قدرت و عملکرد قابل توجهی برخوردار است. میزان قدرت ۲۰۲ اسب بخار و گشتاور ۲۸۰ نیوتن متر، باعث می‌شود که خودرو به خوبی در جاده‌های شهری و بزرگراهی عمل کند. این مشخصات نشان می‌دهد که خودروی Y5 پلاس با توجه به قدرت موتور، کارایی سیستم انتقال نیرو، ویژگی‌های شاسی بلند و سایر مشخصات فنی، یک گزینه جذاب در بازار خودروهای شاسی بلند و کراس اوور می‌باشد که برای مصرف‌کنندگانی که به دنبال عملکرد و کیفیت هستند، می‌تواند جذاب باشد. تحریم‌های خارجی و ممنوعیت واردات خودرو، باعث شده تا مونتاژ و تولید ماشین‌های چینی در داخل کشور رونق بگیرد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *