ریسپکت بهمن موتور + بررسی، عکس، مشخصات و قیمت خودرو جدید Recpect ایمنا
دیگر خودروی صفر کیلومتری که در این بازه قیمتی قابل خرید است نیز KMC J7 کرمان خودرو است، نمونه های صفر کیلومتری از مزدا 3 نیو تیپ 4، کیا سراتو TD مونتاژ سایپا و هیوندای اکسنت نیز در بازار حضور دارند که با وجود برند قدرتمند تر، سال تولید آن ها مربوط به سال 98 است. انتخاب از بین یک خودروی چینی پر آپشن با طراحی جدید و یا یک خودروی ژاپنی یا کره ای با طراحی مربوط به 10 سال قبل موضوعی است که ارتباط مستقیمی با سلیقه خریدار و انتظارات او از خودرو دارد. در قسمتهای قبل اشاره کردیم که مشخصات فنی ماشین ریسپکت پرایم و آریزو 6 پرو یکسان هستند. پیشرانه 1.5 لیتری توربوشارژ با 156 اسب بخار قدرت و 230 نیوتنمتر گشتاور قدرت بخش این خودرو است، همان پیشرانهای که در انبوهی از خودروهای چری همچون آریزو 5، آریزو 6 و تیگو 7 مورد استفاده قرار گرفته است. به طور کلی می توان گفت که تا حد نه چندان زیادی، فضای ردیف دوم ریسپکت پرایم نسبت به رقبای هم رده بهتر است.
جالب است بدانید که شرکت کوین از زیرمجموعههای چری محسوب میشود که در سال 2014 با هدف تولید خودروهای اقتصادی و درعینحال جوانپسند تأسیس شد و محصولات آن از نظر فنی و حتی طراحی، جنبههای اشتراک زیادی با خودروهای چری دارند. البته نتایج تست ایمنی این خودرو اعلام نشده؛ اما با توجه به پلتفرم یکسان با آریزو 7 و امکانات مزبور، میتوان حدس زد که حداقل 5 ستاره ایمنی از مرکز تست تصادف چین را کسب میکند. بنابر اعلام بهمن موتور، قیمت ریسپکت پرایم معادل 737 میلیون تومان خواهد بود. اعلام این قیمت در حالی است که شرکت رقیب یعنی مدیران خودرو، آریزو 6 پرو را معادل یک میلیارد و شصت میلیون تومان قیمت گذاری کرده است.
تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقهمند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانستهها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راهگشاست، بدانیم. تمام حقوق مادی و معنوی مطالب و قالب این سایت نزد موتور1 محفوظ میباشد و هرگونه کپی برداری از مطالب و یا قالب آن بر اساس قوانین انفورماتیک ایران پیگرد قانونی دارد. طراحی و کدنویسی سایت موتور1 توسط علی علیزاده صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد. بنابراین بایستی کیفیت نه چندان مطلوب متریال مورد استفاده در کابین را یکی از معایب ریسپکت بدانیم.
در نمای کناری ریسپکت، شاهد عبور خطی با قوس کم از گلکیر تا درب صندوق و چراغهای عقب هستیم و در پایین دربها نیز فرو رفتگی ظریفی ایجاد شده است. رینگها 17 اینچی آلومینیومی با طراحی پنج پره بوده و کالیپرهای ترمز قرمز رنگ و جالبی دارند. باید توجه داشت که این خودرو در رنگهای مشکی یاقوتی، آبی اطلسی، خاکستری گرافیکی، قرمز روناسی، خاکستری کهکشانی و سفید دماوندی توسط بهمن موتور عرضه میشود. از این رو میتوان امید داشت که مشتریان ایرانی در ازای پرداخت قیمت ماشین ریسپکت، خودرویی مدرن و امروزی را به دست خواهند آورد.
هرچند جدیدترین نسل این خودرو در سال ۲۰۱۹ راهی بازار شد ولی تولید نسل قبلی همچنان در مصر ادامه دارد و نمونهای که توسط جهان نوین آریا وارد شده هم از همین نسل قبلی است. به همین دلیل، نیسان سانی وارداتی طراحی بسیار قدیمی و سالخوردهای دارد که پیشینهٔ آن به پانزده سال پیش یعنی سال ۲۰۱۰ بازمیگردد. درنتیجه، سانی با فرم تخممرغی و قدیمی، در برابر ریسپکت حرفی برای گفتن نخواهد داشت. همین موضوع در مورد داخل خودرو هم صدق میکند و طراحی داخلی کاملاً قدیمی سانی به وضوح نشان میدهد که با خودرویی متعلق به یک نسل قبل طرف هستیم.
اسب بخار فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ با محور تست و بررسی ویدیویی خودروها آغاز کرد. این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد. در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد. کیفیت متریال به کار رفته در داشبورد و کابین بهمن ریسپکت سطح بالایی داشته و در بیشتر قسمت های داشبورد از پلاستیک نرم و یا چرم مصنوعی ساخته شده است.
هرچند ریسپکت با نام اصلی کوین ژواندو در سال ۲۰۲۱ معرفی شد ولی همانطور که گفته شد، این خودرو بر اساس آریزو ۷ متعلق به سال ۲۰۱۳ ساخته شده و بنابراین ساختاری قدیمیتر از آریزو ۵ دارد که اولین بار در سال ۲۰۱۶ معرفی شد. بااینوجود، ریسپکت در قسمت جلو و عقب کاملاً نسبت به آریزو ۷ قدیمی بازطراحی شده و ظاهر بروزتر و جذابتری پیدا کرده است. این در حالی است که آریزو ۵ اسپرت هم به جلوپنجرهٔ بزرگتری مجهز شده و ظاهری تهاجمیتر پیدا کرده است؛ بنابراین، هردو خودرو طراحی نسبتاً بروز و قابلقبولی دارند و انتخاب مدل زیباتر بیشتر موضوعی سلیقهای خواهد بود.
اما با توجه به نحوه قیمت گذاری KMC J7 کرمان موتور، احتمالاً با ورود خودرو ریسپکت بهمن موتور به بازار، قیمتی بیش از 1 میلیارد تومان توسط دلالها برای این خودرو در نظر گرفته شود. بهمن رسپکت اخیرا به عنوان جدیدترین سدان بازار ایران توسط بهمن موتور معرفی شد. بازار سدانهای اتوماتیک و نیمه لوکس چینی در حال حاضر چندان پرتراکم نیست و از همین رو عرضه ریسپکت توسط بهمن موتور میتواند سهم بازار مناسبی را در اختیار این خودروساز قرار دهد؛ البته بهمن موتور پیش از این نیز سعی داشت با عرضه خودرویی همچون بسترن B50f سهمی از این بازار داشته باشد. این خودرو به زودی با نام «ریسپکت پرایم» در خیابانهای کشورمان حضور خواهد یافت. به منظور آشنایی بیشتر شما مخاطبین گرامی در این مقاله از مجله سایت اجاره خودرو ناواران قصد داریم به نقد و بررسی ماشین ریسپکت محصول جدید بهمن موتور بپردازیم. اولین چیزی که در برخورد اول با سدان ریسپکت بهمن موتور جلب توجه می کند، لوگوی جدید گروه بهمن بوده که روی این خودرو نصب شده است.
برادران این خودروی سدان همچون چری آریزو ۶ و آریزو ۵ توربو در کنار خودروهای داخلی همچون تارا اتوماتیک و دنا پلاس توربو اتوماتیک از جمله رقبای بزرگ این خودروی سدان هستند. همانطور که پیش تر اشاره کردیم نمایندگان جری با این خودرو دارای پلتفرمی مشترک بوده پ در بییاری از جهات با بهمن رسپکت اشتراکات زیادی دارند. اگر سال ۱۴۰۴ قصد خرید فیدلیتی الیت تیپ ۲ هفت نفره از نمایندگی های بهمن موتور داشته باشید باید چیزی حدود ۱ میلیارد و ۷۵۷ میلیون تومان بپردازید. جدول زیر را جهت اطلاع از قیمت بازار و کارخانه محصولات بهمن موتور در سال ۱۴۰۴ مشاهده کنید. در بازهٔ قیمتی ریسپکت پرایم اگر علاقهای به خودروهای چینی ندارید و به دنبال یک خودروی وارداتی با برند معتبر هستید، تنها انتخاب نیسان سانی وارداتی شرکت جهان نوین آریا خواهد بود.
ظاهر بروز و نسبتا جذاب، اتاق کم سر و صدا و موقعیت خوب راننده و تسلط مناسب روی خودرو از ویژگیهای مثبت این خودرو به حساب میاد؛از طرفی حس رانندگی با گیربکس CVT شاید برای هر رانندهای جذاب نباشه و در زمینه بازار دست و دوم، ریسپکت قافله رو به دیگر رقبای چینی خودش ببازه… اگرچه استفاده از پیشرانه 1.5 لیتری توربو بین چینیهای حال حاضر بازار بسیار رواج پیدا کرده است ولی تعبیه کردن این قوای محرکه روی یک سدان که وزنی به مراتب کمتر از یک کراساوور دارد، اتفاق جالبی است. رسپکت میتواند 156 اسببخار نیرو را از پیشرانه فوق بیرون بکشد و آن را توسط جعبهدنده CVT (9 سرعته شبیهسازی شده) به چرخهای جلو منتقل کند. خودروهای چینی بسیاری با نام و نشان انحصاری هماکنون به بازار ایران عرضه شدهاند که از جمله آنها میتوان به فیدلیتی اشاره کرد. امکان اجاره خودرو فیدلیتی و اتومبیلهای دیگر از طریق ناواران برای مشتریان ایرانی فراهم شده است. متقاضیان اجاره خودرو در تهران و سایر شهرهای بزرگ کشور میتوانند بدون نیاز به ارائه چک یا سفته، از ناواران خودرو اجاره کنند.
بهمن ریسپکت از نظر طراحی ظاهری خودرویی نسبتا مدرن و جدید محسوب می شود که از ظاهر اسپرت و جوان پسندی بهره مند شده است. در نمای جلو چراغ های اصلی کمی باریک و کشیده طراحی شده و در ترکیب با جلوپنجره کهکشانیاش ظاهر خشنی به خود پیدا کرده است. بر روی سپر جلو نیز ادامه جلوپنجره خودرو طراحی شده و در دو طرف نیز چراغ های مخصوص روز قرار گرفته که طراحی آنها به گونهای است که ادامه چراغ های پوزیشن لایت در کاسه چراغ اصلی هستند. سدان کامپکت بهمن ریسپکت اولین بار در چهارمین نمایشگاه خودروی تهران در خرداد ماه سال ۱۴۰۱ معرفی شد و در آن زمان با قیمت پایه ۷۳۷ میلیون تومان به مشتریان فروخته شد.
هم فضای قرارگیری پای راننده و هم سرنشینان دیگر مطلوب است و امکاناتی از جمله کلیدهای تنظیم دما و نمایشگر موجود در خودرو، تجربه حضور در آن را خوشایندتر میکند. در مجموع باید بگوییم که اگر مصرف کننده واقعی هستید و دید نسبتاً بلندمدتی دارید، خرید ریسپکت میتواند مطلوب شما باشد. چراکه با پرداخت مبلغی منطقی نسبت به رقبا، صاحب سدانی مدرن و با ویژگیهای مطلوب نسبت به رده قیمتی خود میشوید. در حالی که بسیاری از خودروهای هم رده ریسپکت از تعلیقهای عقب یکپارچه و نیمه مستقل بهره میبرند، سیستم تعلیق عقب ریسپکت از نوع مستقل مالتی لینک است. ابتدا به سراغ مزایای ریسپکت میرویم تا با دلایل ارزشمند بودن این محصول بهمن موتور آشنا شویم. چراکه طول، عرض و ارتفاع آن به ترتیب 4666، 1825 و 1483 میلیمتر را نشان میدهد.
این شرکت در سال 2014 با حمایت چری تأسیس شد و همچنان در بخش تحقیق و توسعه از کمک چری بهره میبرد. نام اصلی ماشین ریسپکت، کوین ژواندو است که البته با نام کایی ژواندو نیز شناخته میشود. ریسپکت، خودروی جدید گروه خودروسازی بهمن در حال تست و بررسی در خیابانهای تهران دیده شد و قرار تا پایان سال جاری روانه بازار شود و احتمالاً قیمت آن بین ۶۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان خواهد بود.
شما میتوانید صندلیهای ردیف عقب این خودرو را خوابانده و از فضای بزرگتری بهره ببرید. نکتهای که نیاز به ذکر است این است که دسترسی به امکانات این خودرو چندان سخت نیست و بعد از چند بار نشستن در کابین به آنها عادت میکنید. ظرافت طراحی کابین ریسپکت پرایم جذاب است؛ مثلاً دریچه خروجی هوا برای شیشه بسیار جذاب طراحی شده؛ اطراف دسته دنده و تنظیمات کولر، فلز برس خورده ماتی کشیده شده که خلاقانه است. بیشینه قدرت این خودرو ۱۵۴ اسب بخار و بیشترین گشتاور تولیدی آن هم ۲۱۰ نیوتنمتر است. این نخستینباری نیست که بهمن موتور بهسراغ مونتاژ خودروهای زیرمجموعه چری میرود. ریسپکت بهمن موتور هم از محصولات مونتاژی است که پس از تطبیقپذیری با بازار وطنی و دریافت مجوزهای لازم در مسیر ورود به بازار خودروی داخلی قرار گرفته است.
ترمزهای خودرو بسیار خوب عمل میکنند و هندلینگ هم بهواسطه سیستم مولتی لینک در محور عقب راضیکننده و بهتر از رقبایی چون آریزو ۶ است. بهنظر میرسد که رقبای دیگر آن هم خودروهایی مانند جیلی امگرند و چانگان ایدو خواهند بود. این خودرو با طراحی زیبا و امکانات خوب و البته ویژگیهای فنی که از خودروهای چینی مختلف کم ندارد، گزینه مناسبی برای ورود به بازار داخلی خواهد بود.جهت مشاهده آخرین تغییرات قیمت بازار خودرو میتوانید به لیست قیمت خودرو کارنامه مراجعه نمایید. فیدلیتی (5 نفره) و فیدلیتی (7 نفره) از نوسانیترین محصولات بهمن موتور، هر کدام دو میلیون تومان و پنج میلیون تومان ریزش داشته و به ترتیب به قیمت دو میلیارد و 48 میلیون تومان و دو میلیارد و 70 میلیون تومان به فروش میرسند. نوسان ایجادشده در بین محصولات از دو میلیون تومان تا 90 میلیون تومان متغیر به چشم میخورد.
با این حال هنوز رقم مشخصی برای قیمت بهمن رسپکت اعلام نشده ولی گمانهزنیها برای قیمتی حدود 700 میلیون تومان است. سابقه بهمن موتور در عرضه خودروهای دیگنیتی (دانگ فنگ ix5) و فیدلیتی (جنتور X70s) ما را قانع میکند که خودرو ریسپکت نیز یک اتومبیل با اصالت چینی است. این خودرو در حقیقت محصولی از شرکت «کایی موتورز» چین است که امروزه کووین اتو (Cowin Auto) نام دارد.
اما باید گفت که در ابتدای حرکت و تا سرعت ۲۰ کیلومتر بر ساعت، آنچنان چالاکی را در ریسپکت پرایم نمی بینیم و بیشتر باید منتظر باشیم که توربوشارژر وارد مدار شود و خودرو به دور فراتر از 1500rpm برسد. ریسپکت پرایم یک خودروی چینی نسبتاً اقتصادی با طراحی ساده است که در رنگ سفید اصلاً زیبا نیست؛ اما در سیاه نگاه بیننده را میدزدد. آریزو ۶ پرو که رقیب اصلی و سرسخت این خودرو است از پیشرانه و گیربکس بسیار مشابهی با این خودرو بهره میبرد چری تقریباً ۵۰ درصد این کمپانی را تحت مالکیت دارد و باقی این برند تحت مالکیت گروه وولیانگ است؛ اما همچنان مرکز پشتیبانی فنی و مرکز تحقیق و توسعه همچنان به چری تعلق دارد. بهمن موتور در استراتژی جدید خود، با خرید پلتفرم این خودرو، آن را با نام و لوگوی اختصاصی خود به خط تولید آورد و داخلیسازی این خودرو در ایران با حدود ۳۰ درصد آغاز شد. در پایان میتوانیم بگوییم که خودرو ریسپکت بهمن موتور هم مثل سایر محصولات این خودروساز خصوصی با مشخصات رقابتی معرفی شده است و به احتمال زیاد قیمتی رقابتی هم خواهد داشت تا بتوانیم پس از مدتها شاهد یک سدان جذاب در بازار باشیم. قیمت خودرو ریسپکت بهمن موتور هنوز بهصورت دقیق مشخص نشده است اما برخی منابع از قیمت کمتر از 800 میلیونی آن صحبت میکنند که یعنی این خودرو بیش از صد میلیون تومان ارزانتر از آریزو 6 قیمتگذاری خواهد شد.
قلب تپنده نماینده سدان گروه بهمن یک پیشرانه ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری توربوشارژ است که توانایی تولید ۱۵۴ اسب بخار قدرت و ۲۳۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. این قدرت و گشتاور قابل قبول از طریق یک جعبه دنده اتوماتیک CVT به چرخ های جلوی خودرو منتقل می شود. در زمان فیلمبرداری ویدیو تست درایو بهمن ریسپکت، هنوز قیمت سدان ریسپکت بهمن موتور اعلام نشده بود.
یک گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر CVT با قابلیت تیپترونیک 9 سرعته مجازی نیز قدرت تولید شده از این پیشرانه را به چرخهای جلو منتقل میکند. سیستم تعلیق ماشین ریسپکت در جلو از نوع مک فرسون و در عقب از نوع چند اتصاله یا مولتی لینک است؛ بنابراین با خودرویی نرم و روان روبرو خواهیم بود که مناسب سفرهای خانوادگی است. هنوز رقم دقیقی از شتاب صفر تا صد این خودرو در دسترس نیست اما انتظار میرود که سدان بهمن موتور در زمانی حدود 10 ثانیه بتواند از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت دست یابد.
بهمن موتور همانند سایر محصولات خودروسازان خصوصی، سدان رسپکت را با مشخصات رقابتی روانه بازار خواهد تا در بخش سدانهای بازار رقابت شدیدی به وجود آید. در حال حاضر بهمن موتور قیمت این سدان را اعلام نکرده، اما احتمالا این خودرو حدود ۸۰۰ میلیون تومان قیمت داشت که چنین قیمتی آن را نسبت به آریزو 6 حدود ۱۰۰ میلیون تومان گرانتر خواهد کرد. لیست امکانات بهمن رسپکت نشان میدهد این خودرو به دلیل برخورداری از امکاناتی چون شارژر بیسیم، گرمکن صندلیهای جلو و صندلی برقی از رقبای مدیران خودرویی خود پرآپشنتر خواهد بود.
مصرف سوخت ترکیبی بهمن ریسپکت به صورت ترکیبی در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۷.۵ لیتر بوده و حجم باک این خودرو نیز ۵۰ لیتر است. همچنین تعلیق این خودرو در چرخ های جلو از نوع مک فرسون و در چرخ های عقب از نوع مولتی لینک است که نرمی قابل قبول و سواری مناسبی را برای این خودر به ارمغان آورده اند. نکته قابل توجه این است که با وجود اشتراک در بخش قوای محرکه این خودرو با آریزو ۶ و آریزو ۵ توربو اما ریسپکت عملکرد بهتری دارد. اگر به دنبال یک سدان جمع جور برای شهر هستید و قصد ندارید سفرهای زیادی بروید، ریسپکت به کارتان میآید.
محصول جدید بهمن موتور که در ایران ریسپکت (Respect به معنی احترام) نام گرفته، مونتاژ چینی کُووین شواندو (Cowin Xuandu) است و روی پلتفرم مشترکی با چری آریزو ۵ و چری آریزو ۶ تولید شده. ریسپکت برای اولین بار در چهارمین نمایشگاه خودرو تهران رونمایی شد و ظاهر بهروز و آپشنهای قابل قبول آن توانست نظرها را به سمت این خودرو جلب کند. قیمت این خودرو 737 میلیون تومان بوده و با توجه به فقدان سدانهای ایرانی در بازه قیمتی مزبور، رسپکت فعلاً تنها رقیبانی از کمپانی چری دارد و در واقع با خودش میجنگد.
نمای کناری ریسپکت پرایم تقریبا ساده طراحی شده و تنها یک خط در بالای درب ها از جلو به عقب خودرو کشیده شده است. با وجود استفاده از رینگ های 17 اینچی، همچنان فضای داخل گلگیر های این خودرو به طور کامل پر نشده و به نظر می رسد که بهتر بود کمپانی سازنده از رینگ های بزرگ تر و یا پهن تری برای خودروی ریسپکت استفاده می کرد. گیربکس در نظر گرفته شده برای ریسپکت پرایم نیز همان جعبه دندهای است که در خودروهای جدید خانواده چری مورد استفاده قرار میگیرد. این گیربکس از نوع اتوماتیک CVT است و به صورت مصنوعی 9 دنده را در اختیار راننده قرار میدهد. کووین ژوآندو در حقیقت نسخه ارتقا یافته چری آریز و ۷ است و در نمای جلو ژوآندو، شاهد استفاده از سبک طراحی متفاوتی نسبت به سبک طراحی خود کووین هستیم. جلوپنجره حدوداً سبکی مشابه محصولات دوج گرفته و استراکچر کلی قسمت جلو به همراه بخش جانبی خودرو، ناخدا گاه ما را یاد سدان های فولکس واگن میاندازد.
یک موتور توربو ۱۵۴ اسب بخاری زیر کاپوت ریسپکت قرار گرفته و گیربکس CVT با ۹ دنده مصنوعی، قدرت پیشرانه را به چرخهای جلو منتقل میکند. چری در سال 2014 تصمیم گرفت که کووین را به یک شرکت مستقل و زیر مجموع تبدیل کند و نام کووین اُتو را برای آن برگزید. در آن زمان کووین هدفی جز جذب خریدارن جوان خودرو در شهرهای کوچک و بزرگ آسیایی با عرضه خودروهای ارزان قیمت نداشت و شش ماه پس از ورود به جریان خودروسازی مستقل، مدل سابکامپکت C3 سدان و هاچبک C3R را عرضه کرد. در سال 2016 خطوط تولید خود را با هدف تولید خودروهای شاسیبلند و کراساوور گسترش داد و مدل X3 را عرضه کرد. در سال 2017 کووین موفق به عرضه مدل X5 شد و در سال 2020 و همزمان با معرفی خودرویی به نام شویجت (Showjet) به منظور جلوگیری از کاهش محبوبیت کووین، توانست مدل E5 را وارد بازار کند. شرکت بهمن موتور در دومین نمایشگاه تحول صنعت خودرو که در آبان ماه سال 1402 برگزار شد اقدام به رونمایی از تیپ جدیدی از ریسپکت پرایم با نام ریسپکت 2 کرد.
وقتی خودرو را روشن می کنیم، با لرزش و صدای غیر عادی طرف نیستیم و می توانیم بگوییم که این خودرو در حالت سکون کابین ساکت و خوبی دارد. دسترسی راننده و سرنشین به امکانات ریسپکت پرایم خوب و مناسب است و آنچنان نیاز نیست که برای رسیدن به دکمه ای، زیاد دنبال آن بگردید. صندلی های ریسپکت در بخش جلو و عقب به نسبت راحت است و می توان نرمی مناسبی را احساس کرد.
در داخل نیز تقریباً همین شرایط جریان دارد ولی بااینوجود، آریزو ۵ اسپرت به لطف دریچههای تهویه طرح سراسری، کنسول مرکزی مدرنتر و تریم مشکی پیانو روی داشبورد، کمی بروزتر از رقیب به نظر میرسد. این سدان دارای پلتفرم و اساس تولید یکسان با چری آریزو ۵ و آریزو ۶ می باشد، ولی در زمره محصولات زیر مجموعه چری با نام کوین عرضه می گردد. در ظاهر بیرونی با یک خودرویی نسبتاً مدرن روبرو هستیم که طراحی ساده و پخته ای دارد. به همین دلیل امروز به سراغ بررسی مزایا و معایب ریسپکت آمدهایم تا ببینیم این سدان بهمن موتور تا چه حد میتواند در رده قیمتی خود ارزش خرید داشته باشد. قبل از هر چیز بهتر است که نگاهی به شرکت کووین و سازنده اصلی خودروی ریسپکت بیاندازیم و ببینیم که این شرکت چینی چه فراز و فرودهایی را پشت سرگذاشته و اکنون در بازار چین از چه جایگاهی برخورد است.
این سدان اقتصادی با غربیلک فرمان ساده، نمایشگر کوچک و کنسول قدیمی با دسته دنده بزرگ، قطعاً نمیتواند در برابر خودروهای چینی جدیدتر بازار عرضاندام کند هرچند که از لحاظ دوام طولانیمدت شرایط بهتری خواهد داشت. دو صفحه نمایش دیجیتالی در کابین ماشین ریسپکت پرایم قرار دارند که به صورت جداگانه از یکدیگر طراحی شدهاند. فرمان خودرو نیز از نوع دی کات است و انبوهی از دکمههای کنترلی را روی آن میتوان دید. به جز فرمان و کنار اهرم تعویض دنده، دکمههای اندکی در کابین خودرو مشاهده میشوند و سایر تنظیمات از طریق صفحه نمایش لمسی صورت میگیرد. صندلیهای ریسپکت پرایم نیز ظاهری اسپرت دارند و تمامی قسمتهای بدن سرنشین را در بر میگیرند.
شما امروزه میتوانید با بودجه تقریباً یک میلیارد و سیصد میلیونی (۱۹ مهر ۱۴۰۳) یک ریسپکت صفر کیلومتر خریداری کنید که هزینه نگهداری پایینی به همراه گارانتی دارد و از طرفی آپشنهای بسیاری به شما عرضه میکند. اما اگر قصد سفر و گردش دارید میتوانید یک تویوتا کرولای مدل ۲۰۱۰، کیا سراتوی صفر لوآپشن، هیوندای اکسنت مونتاژ کارکرده و یا رنو فلوئنس بخرید که آپشن کمتری داشته و گارانتی هم ندارند؛ اما در عوض حساسیت به بنزین و خرابیهای مکرر چینیها را هم نخواهند داشت. بعلاوه میتوانید آریزو ۶ پرو یا کی ام سی J7 خریداری کنید که در شهر مصرف سوخت پایین و آپشنهای جذاب داشته باشید. یکی از بدترین نقاط ضعف فنی این خودرو توربوشارژر آن است که در تلفیق با گیربکس کمی شتاب اولیه را میکاهد و همین سبب میشود شما در سرعت زیر ۲۰ کیلومتر، شتاب بسیار کندی را تجربه کنید. عجیب است که چنین مکثی در اکثر خودروهای چینی بازار هم دیده میشود و در حالتی که دمای روغن گیربکس بالاتر هم میرود به اوج میرسد.
همچنین بهمن موتور سدان رسپکت را مانند شاسی بلندهای فیدلیتی و دیگنیتی در تیپ پرایم رونمایی کرده و به احتمال زیاد در آینده نسخه پرستیژ که یک تیپ پرآپشنتر است نیز روانه بازار خواهد شد. در این فیلم به مقایسه ظاهر بهمن ریسپکت پرایم، بررسی پیشرانه و مشخصات فنی، بررسی اتاق و فضای سرنشین، آپشنها و امکانات رفاهی، بررسی سواری و تواناییهای حرکتی، شتاب صفر تا 100 آن و از همه مهمتر، ارزش خرید آن میپردازیم. خودروی Cowin Xuandu یا همان رسپکت بهمن موتور از پلت فرم چری آریزو ۷ سدان (تولید سالهای ۲۰۱۳ – ۲۰۱۹) بهره میبرد که به طور جدی بازطراحی شده است. با این حال از نظر طراحی کاملاً تغییر کرده است و تجهیزات روشنایی و تمام لوازم جانبی خارجی بدنه جدید هستند. ریسپکت پرایم از یک موتور چهارسیلندر ۱۵۰۰ سیسی که با نام(4T15C) شناخته میشود سود میبرد که متصل به یک گیربکس CVT با ۹ دنده مصنوعی میتواند ۲۱۰ نیوتن متر گشتاور و ۱۵۴ اسب بخار را به محور و دیفرانسیلجلو منتقل کند. حداکثر سرعت این خودرو ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است؛ مصرف ترکیبی ریسپکت به گفتهٔ کمپانی ۷/۵ لیتر در صد کیلومتر و حجم باکش ۵۰ لیتر است.
خودروی ریسپکت محصولی در کلاس C است و در واقع، همان خودروی کوین شواندو (Cowin Xuandu) است که روی بستر خودروی چری آریزو ۷ (Chery Arrizo 5 ) طراحی مجدد شده است. شرکت کوین شواندو از زیرمجموعههای چری است و خودروهایی اقتصادی و جوانپسند به بازار عرضه میکند. یکی از اصلیترین رقبای ریسپکت پرایم در بازار، آریزو ۵ اسپرت مونتاژ مدیران خودرو است.
دیدگاهتان را بنویسید