ریرا ایران خودرو؛ بررسی،مشخصات فنی و آپشنهای ری را
امید است که کیفیت بخش های پلاستیکی کابین ری را در هنگام تولید انبوه و تحویل به مشتریان بهبود یابد. ۴ ایربگ نیز برای این خودرو درنظر گرفته شده تا بتوان روی ایمنی ری را حساب باز کرد. البته کمبودهایی در بخش خودران و رادار نیز وجود دارد که برای این کلاس خودرویی و در رقبای این خودرو نیز دیده میشوند و نباید انتظاری نامعقول از سطح تجهیزات ایمنی چنین خودرویی داشت. ایرانخودرو قول داده که در برنامه توسعه ری را، با کمک شرکتهای دانش بنیان داخلی تجهیزات راداری را هم به آن بیافزاید. خوشبختانه طراحی داخلی و به ویژه بخش داشبورد ام وی ام X77 بهطور کامل متحول شده و حالا از یک سبک نوین مطابق با محصولات جدید چینی استفاده میکند.
در این فیلم تست، به سوالات پرتکرار درباره این خودرو میپردازیم و عملکرد، کیفیت ساخت و مشکلات احتمالی آن را بررسی میکنیم. نمای جلوی این خودرو با چراغهای تیز و جلوپنجره بزرگ، حس قدرت و شیکی را القا میکند. همچنین، نمای داخلی ریرا به واسطه داشبورد دیجیتالی و استفاده از متریال با کیفیت، فضای راحت و مدرنی را برای سرنشینان فراهم میکند. ایران خودرو پس از ناکام ماندن در همکاری با پژو و اتحاد مشترک ایکاپ، تصمیم گرفت تا راه خود را از فرانسویها جدا کند. نخستین محصول پساتحریمی این شرکت، ایکو تارا بود که نسخه ایرانیزه پژو 301 به حساب میآید.
برای اطلاع از آخرین اخبار فروش شرکت ایرانخودرو و جهت مشاهده جدیدترین طرح پیش فروش و فروش نقدی ایران خودرو، طرح فروش فوق العاده و یا طرح فروش اقساطی ایران خودرو، صفحه شرایط فروش ایران خودرو را مطالعه کنید. میزان فضای داخل کابین ریرا با توجه به کلاس بدنه خودرو خیلی زیاد نیست اما به هر حال ۵ نفر سرنشین با قد متوسط میتوانند از حضور در کابین این خودرو لذت ببرند. صندوق عقب ری را نیز حدود ۴۱۰ لیتر ظرفیت دارد که برای جادادن چمدانهای مسافرتی یک خانواده ۴ نفره کافی به نظر میرسد. از امکانات ایمنی مهم این خودرو می توان به کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، سامانه کنترل هرزگردی چرخ ها (TCS)، دوربین ۳۶۰ درجه، سامانه کمکی حرکت در سربالایی و سراشیبی (HAC & DAC)، چهار عدد کیسه هوا و رادار نقطه کور اشاره کرد. باید گفت که ری را بی تردید از نظر امکانات ایمنی و رفاهی در بین تمامی خودروهای داخلی یک سرآمد محسوب می سود و حتا نسبت به برخی رقبای چینی نظیر ام وی ام X33 کراس، جک S3 و ام وی ام X55 پرو نیز وضعیت بهتری دارد. رنگ جلوپنجره، آینه های کناری و سقف (در برخی نسخه ها) مشکی در نظر گرفته شده است تا تضاد رنگی مناسبی را در طراحی کلی بدنه داشته باشیم.
رینگهای جدید به کار رفته نیز ظاهری جذاب دارند، اگرچه شاید استفاده از رینگهای دورنگ تراشخورده برای این سبک طراحی مناسبتر بود. آیا کیفیت ساخت ریرا مطابق با استانداردهای جهانی است؟ در این بخش به جزئیات مربوط به کیفیت مواد و قطعات استفاده شده در این خودرو پرداختهایم. بررسیها نشان میدهد که طراحی داخلی این خودرو با توجه به نیازهای مصرفکنندگان ایرانی انجام شده است، اما آیا در کنار ظاهر، کیفیت قطعات نیز به اندازه کافی مناسب است؟ این موضوع یکی از بخشهای مهم بررسی ماست. بیت ران- یکی از پرسشهای اصلی علاقهمندان به خودرو ریرا، عملکرد آن در جادههای مختلف است. آیا این خودرو میتواند از پس جادههای پرپیچوخم و شرایط سخت برآید؟ در تست جادهای، عملکرد ریرا در شرایط مختلف آب و هوایی و مسیرهای گوناگون مورد بررسی قرار گرفته است. شتابگیری، پایداری در پیچها و نرمی سیستم تعلیق از جمله نکات مهمی هستند که در این تست بررسی شدهاند.
روکش فرمان در لایه درونی و بیرونی آن متفاوت است و حس لمسی خوبی ایجاد میکند. چرم مصنوعی مورد استفاده لطافت مناسبی دارد و با کوک و دوخت خوبی نیز همراه شده که جذابیت آن را بیشتر میکند. هرچند هنوز بخش عمدهای از داشبورد مخصوصاً قسمت بالایی و قسمتهایی که نیاز به لمس ندارند از پلاستیک خشک ساخته شده اما نکته مهم در خودروهای اقتصادی این است که تنها قسمتهایی که در تماس با دست قرار میگیرند یا در دسترس بیشتری هستند از متریال نرم پوشیده شوند. حجم قسمتهای مشکی رنگ در نمای پشت و جانبی ریرا هم بیش از حد به نظر میرسد که از جذابیت خودرو میکاهد. این موارد احتمالاً در نخستین فیس لیفت این خودرو برطرف خواهند شد و در مجموع هم بهعنوان اولین کراساوور داخلی و اولین تجربه طراحان داخلی در این اشل، میتوان این ارجاعات طراحی را تا حدودی پذیرفت.
این محصول تمامی تست های خودرویی را در فرآیند توسعه خود دارد، زیرا محصولی است که از نو متولد شده و دارای پلتفرم، قطعات و تجهیزات جدید است، بر روی این محصول تا مرحله تجاری سازی، حدود 200 تست، اعم از تست هایی با الزامات قانونی وکارخانه ای، انجام خواهد شد. شرکت جتکو که یکی از شرکت های ارزشمند دانش بنیان در حوزه برق و الکترونیک خودرو در ایران است، متولی طراحی و توسعه سامانه رایانه ای کنترل ادوات برق و الکترونیک خودرو (BCM) بوده که این کار برای اولین بار در تاریخ صنعت خودروسازی ایران انجام شده است. برای تولید این خودرو، از تکنولوژی های روز دنیا بیش ترین بهره برداری صورت گرفته و در زمینه ایمنی و امنیتی، این خودرو تست های متعددی را پاس کرده و دارای استانداردهای متعددی نیز در این زمینه است. ریرا به عنوان نخستین کراساوور ملی بر اساس استانداردهای جهانی شناخته میشود. از نظر ابعاد، این خودرو بزرگتر از پژو ۲۰۰۸های موجود در بازار ایران است و میتوان آن را با ابعاد نسل جدید پژو ۲۰۰۸ مقایسه کرد. برای درک بهتر اندازه این خودرو، میتوانید آن را همرده با امویام X55 پرو تصور کنید.
سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است. BAS در واقع برای جبران کاهش نیروی ترمزی که ممکن است به دلیل عدم فشار کافی توسط راننده به پدال ترمز رخ دهد، طراحی شده است. این ابعاد باعث میشود ریرا در خیابانهای شهری و فضاهای پارک محدود، بسیار کاربردی باشد. گفتنی است، «ریرا» در زبان مردم خطه شمال کشور، به معنای باران است و در شعر و ادبیات فارسی و به ویژه در آثار نیما یوشیج جایگاه ویژهای دارد به گونهای که یکی از اشعار این شاعر، با این نام سروده شده است. تمام حقوق مادی و معنوی مطالب و قالب این سایت نزد موتور1 محفوظ میباشد و هرگونه کپی برداری از مطالب و یا قالب آن بر اساس قوانین انفورماتیک ایران پیگرد قانونی دارد. گروه موتور1 با رعایت اصل صداقت و حقیقت گویی از فروردین 98 فعالیت خود را در زمینه بررسی خودرو شروع کرد.
سرهنگ جوان بخت، بر نقش آموزش و اطلاع رسانی درباره امکانات موجود در هر خودرو و نحوه استفاده از هریک از این امکانات به منظور ارتقای ایمنی راننده و تصادفات، تاکید کرد. تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقهمند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانستهها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راهگشاست، بدانیم. همچنین اگر بخواهید مسافتی نزدیک به ۱۰۰ کیلومتر را در حالت ترکیبی با ام وی ام X77 بپیمایید، احتمالا تحت شرایط استاندارد حداقل به ۶.۷ لیتر بنزین نیاز خواهید داشت که این رقم در شرایط ایدهآل است و در واقعیت به بالای ۷.۵ لیتر هم میرسد.
ریرا از موتور EF7P TC با حجم 1.7 لیتری بهره میبرد که با توان 160 اسب بخار و گشتاور 240 نیوتن متر، عملکرد قابل قبولی را ارائه میدهد. این موتور در مقایسه با رقبای خود دارای راندمان بالاتری است و شتاب 0 تا 100 کیلومتر را در 10.4 ثانیه ثبت میکند. یک خط طراحی در این نما وجود دارد که از سپر جلو شروع شده و به سپر عقب ختم می شود. استفاده از رینگ های ۱۸ اینچی آلومینیومی ، روف رک یا باربند تزئینی، تریم دو رنگ از جمله ویژگی هایی است که در این نما به چشم می خورد.
طراحی لایهای و فرم سراسری دریچههای تهویه نیز زیبایی بصری داشبورد را ارتقا داده که در کنار تریم دورنگ میتواند جذابیت زیادی برای نمای داخلی MVM X77 ایجاد کند. این امکانات ریرا را به یکی از امنترین خودروهای تولید داخل تبدیل کرده است. طراحی ظاهری ریرا به گونهای است که توجه هر بینندهای را به خود جلب میکند و در دسته کراساوورهای لوکس جای میگیرد. طراحی ریرا در مرکز تحقیقات ایرانخودرو و به سرپرستی حسین سلیمانی انجام شده است.
ری را ایران خودرو با طراحی مدرن و امکانات کامل، به عنوان اولین کراس اوور ملی این شرکت، تلاش کرده است که سهمی از بازار کراس اوورها در ایران را به خود اختصاص دهد. هر چند قیمت آن ممکن است برای برخی از خریداران بالا به نظر برسد، اما امکانات و ویژگیهای فنی آن این خودرو را به یک گزینه جذاب تبدیل کرده است. قاعدتاً طراحی بیرونی ریرا ایران خودرو نسبت به دیگر تولیدات قدیمی این شرکت بسیار زیبا و مدرنتر به نظر میرسد و میتواند یک گام رو به جلو در عرصه تولید خودروهای داخلی به حساب بیاید. اما اگر کمی بیشتر دقت کنید، متوجه میشوید که نمای جلوی این خودرو تقریباً از روی سانتافه جدید الگوبرداری شده است و شاید خیلی با طراحی نمای جانبی این خودرو هماهنگی نداشته باشد. استایل بدنه نسبتا خوش تراش و تا حدی عضلانی به نظر میرسد که آن را مدیون وجود برخی خطوط حجمی روی پروفیل جانبی و همچنین درب موتور خواهد بود.
نمای کناری خودرو تقریبا ساده طراحی شده است، اما خطوط بدنه چندان برجسته یا جذاب به نظر نمی رسند. فاصله زیاد بین چرخ ها و گلگیرها به همراه ارتفاع نسبتا زیاد بدنه، تناسب کلی را تحت تأثیر قرار داده است. این ایراد می توانست با استفاده از رینگ های بزرگ تر و لاستیک هایی با فاق کوتاه تر برطرف شود. در نمای عقب نیز چراغ های جدید و طراحی سقف و ستون مشکی، ظاهری مدرن به خودرو داده اند. خودرو ریرا یکی از جدیدترین محصولات بازار خودروی ایران است که توجه زیادی به خود جلب کرده است.
خودرو ریرا ایران خودرو، در فاز اول تولید، با موتور TC7P یا همان نسخه ارتقایافته EF7-TC به بازار کشورمان میآید؛ این موتور 1.7 لیتری میتواند 160 اسببخار را در دور موتور 5000 و 240 نیوتنمتر گشتاور را در دور موتور 1600 تا 4000 در اختیارتان قرار دهد. البته این احتمال وجود دارد که طی 5 سال آینده، موتور سه استوانه ایران خودرو، جایگزین موتور EF7 پلاس توربوشارژ ریرا شود. همانند خانواده پژو 206SD، تیپهای مختلف ماشین ریرا ایران خودرو نیز با حرف V نامگذاری میشوند.
به عنوان کسی که هر روز تصادفات را رصد می کند، واقعیت این است که اگر از موضوع ایمنی خودرو فاصله بگیریم، بیش از 70 درصد تصادفات تنها و تنها به دلیل خطای انسانی رخ می دهد و مسئله اصلی این است که وقتی تصادفات را موشکافی میکنیم به موضوع خطای انسانی میرسیم. درایوتک یک مجله تخصصی خودرو و فناوری است که با هدف ارائه بهروزترین اخبار، بررسیها و مقالات آموزشی در دنیای خودروها فعالیت میکند. ما در تلاشیم تا شما را با جدیدترین تکنولوژیها، خودروهای برقی و هیبریدی، و راهنمای خرید خودرو همراهی کنیم. گروه صنعتی ایران خودرو طی مراسمی به صورت رسمی از نسخه نهایی ری را در رنگ های متنوع رونمایی کرد و امکان تست درایو این محصول را نیز برای خبرنگاران فراهم آورد.
آبیپوشان جاده مخصوص پس از آن، تمرکز خود را بر تولید نسخه داخلی پژو 2008 متمرکز کرد، محصولی که در نهایت با نام خودروی ریرا معرفی شد. اسب بخار فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ با محور تست و بررسی ویدیویی خودروها آغاز کرد. این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد.
ری را مجهز به گیربکس ششسرعته اتوماتیک (AT) است و در مدت ۱۰.۴ ثانیه از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت میرسد. حداکثر سرعت ری را بنزینی ۱۹۵ کیلومتر بر ساعت و مصرف سوخت ترکیبی آن ۷.۳۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. مصرف سوخت ترکیبی ۷.۳ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، نسبت تراکم ۹٫۱ و بهره برداری از حداکثر گشتاور در دور ۱۶۰۰ تا ۴۵۰۰ از ویژگی های مثبت این موتور است. به گفته مدیران ایران خودرو، ریرا با جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک توان پیشرانه EFP را به چرخ های جلوی این خودرو می رساند. جعبه دنده این خودرو مشابه به جعبه دنده اتوماتیک دنا پلاس توربو یا دنا جوانان است و از نوع شش سرعته AT به حساب می آید.
خودرو ریرا در حال ورود به بازار است و به زودی رقیب سرسخت کراساوورهای کوچک چینی خواهد بود که سالها است این بخش را به تسلط خود درآوردهاند. در صورت برخورداری از قیمت منطقی و همچنین ارائه خدمات پس از فروش مناسب، امویام ایکس۷۷ میتواند جایگاه مناسبی در بازار کراساوورهای میانقیمت برای خود فراهم کند و فروش مناسبی را در بازار ایران به دست آورد. اندکی پایینتر از کلاستر سیستم سرگرمی، تنظیمات مربوط به سیستم تهویه خودرو قرار گرفتهاند.
طبق وعده مسئولان ایران خودرو، قرار است عرضه ری را به زودی شروع شود و تا اواخر امسال نیز شاهد تحویل آن به مشتریان باشیم. با قرار گرفتن پشت فرمان ری را نخستین موردی که به چشم می آید، ارگونومی مناسب داشبورد است. صندلی ها به خوبی شما را در بر می گیرند و دریچه های تهویه نیز ردیف اول را کاملاً خنک می کنند. اما دقیقاً نکته همینجاست که دریچه ها صرفاً ردیف اول را خنک می کنند و باد آنچنان که باید به ردیف دوم نمی رسد یا بهتر بگوییم که پرتاب باد چندان مناسب نیست. تنها بخش مشترک بین ماشین ریرا و پژو 2008، ابعاد و اندازه این دو خودرو است.
در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد. از امکانات ایمنی ری را می توان به سیستم کنترل پایداری الکترونیکی (ESC)، سامانه کنترل هرزگردی چرخ ها (TCS)، دوربین ۳۶۰ درجه، سامانه کمکی حرکت در سربالایی و سراشیبی (HAC & DAC)، چهار عدد کیسه هوا و رادار نقطه کور اشاره کرد. با ورود به کابین هم شاهد طرح مدرنی هستیم که از نظر طراحی و ارگونومی تقریباً نمی توان ایرادی به آن گرفت. فضای ردیف جلو در هر دو بخش پا و سر بسیار خوب است، اما با ورود به ردیف دوم علیرغم افزایش فاصله محوری ۵۳ میلی متری این خودرو نسبت به ۲۰۰۸، آنچنان که باید با فضای بزرگی در بخش لگ روم مواجه نیستیم. نکته دیگری که در کابین ری را بسیار توی ذوق می زند، کیفیت بسیار پایین متریال کابین و برخی ایراد های مونتاژی است.
در زبان مازندرانی، ریرا یا ریرا، معانی بسیاری دارد که یکی از مهمترین آنها، «باران» است. علاوه بر این، در زبان مازنی، ریرا نام «پرندهای کوچکتر از گنجشک و تیزپرواز» نیز هست. وی افزود نصب هریک از این امکانات، نویدبخش کاهش حجم بسیار زیادی از تصادفات است. مهم ترین مسئله در امکانات جدید این است که اختیار عامل انسانی را به هوش مصنوعی سپرده و موجب کاهش درصد خطاهای راننده و کنترل آن می شود. در واقع در هر حوزه ای که هوش مصنوعی ورود کند می تواند نویدبخش اتفاقات مثبتی باشد.
ضمن اینکه شیشههای خودرو، دودی شده بودند و مدیران ایران خودرو نیز اجازه تصویربرداری از کابین خودرو را نمیدادند. در مقایسه ریرا با پژو ۲۰۰۸، تفاوت قابل توجه در عملکرد گیربکسهای آیسین ژاپن و دقت تعویض دندههای آن در مقابل گیربکس ریرا آشکار است. با این حال، سواری، ارگونومی و امکانات ریرا در مقایسه با سایر خودروهای ملی بهطور محسوسی برتر است و میتوان آن را بهعنوان گامی بزرگ برای ایرانخودرو در مسیر تبدیل شدن به یک خودروساز در تراز جهانی دانست. در تست ریرا، تأخیری در شروع حرکت مشاهده شد که این تأخیر هنگام رانندگی محسوس است، اما دندهها بهخوبی تعویض میشوند و هماهنگی میان موتور و گیربکس بسیار مناسب است. شتاب ثانویه قابل قبول است و ریرا در پیچها احساس اطمینان و کنترل خوبی به راننده و سرنشینان میدهد.
نمایشگر عریض دوتکه بههمپیوسته ریرا یک سطح از نمایشگرهای کراساوورهای رقیب آن بالاتر میایستد؛ اما نباید آن را با خودروهای لوکس و گرانقیمت مقایسه کرد. کیفیت نمایشگر و پاسخدهی آن و گرافیک و انیمیشنهای خاص آن در این رده بسیار خوب از کار درآمده است. استفاده از پنل کنترل لمسی به همراه شیفتر دنده جدید شبیه به آنچه که در تیگو ۷ پرو موجود است، باعث شده تا در مجموع شاهد یک کابین مدرن و مطابق با خودروهای میانرده چینی در ام وی ام X77 باشیم. بنابراین به طور کلی طراحی بدنه و استایل امویام X77 همچنان زیباست و با توجه به طرح چهره مدرن میتواند به راحتی با کراساوورهای میانرده موجود در بازار رقابت کند. طراحی داخل این ماشین را میتوان یک طراحی مدرن و متفاوت از ظاهر یکنواخت و قدیمی اکثر خودروهای داخلی دانست. فضای داخلی ریرا ترکیبی از طراحی ارگونومیک و متریال باکیفیت است که راحتی بیشتری را برای سرنشینان فراهم میکند.
این یعنی این محصول، از خودروی شما در برابر تغییرات شدید دمایی محافظت میکند. در بخش دیگری از این قسمت نیز در خصوص ضد یخ و ضد جوش، خاصیت ضد زنگ و ضد خورندگی آن ها، دمای کاربرد آن ها و چهار فصل بودنشان برای شما عزیزان توضیحاتی ارائه شده است. قیمت ریرا توسط ایران خودرو ۱,۱۳۰,۰۰۰,۰۰۰ تومان در نمایندگی اعلام شده است و قیمت آن در بازار هنوز مشخص نیست.
کراس اوور ملی ایران خودرو در حالت فول آپشن مجهز به پیشرانه TC7 یا همان EFP است. این پیشرانه ، یک پیشرانه ۱.۶۵ لیتری توربو شارژ است که می تواند نهایت قدرت ۱۶۰ اسب بخار و گشتاور نهایی ۲۴۰ نیوتن متر را تولید و از طریق جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل کند. پروژه K125 به دلیل داشتن طراحی خوب و استاندارد خود توانسته استاندارد ایمنی برخورد با عابران پیاده را در مراکز معتبر اروپایی کسب کند که امتیاز ویژه ای برای این خودرو به حساب می آید. حجم مخزن سوخت این خودرو ۵۰ لیتر بوده و انتظار می رود مصرف سوخت میانگین ایران خودرو ری را با توجه به نوع موتور و ابعاد و وزن این خودرو به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر عددی در بازه ۷ الی ۸ لیتر باشد که عدد مناسبی برای این خودرو است. میدانیم که شرکت ایران خودرو طی سالهای تحریم موفق به ارائه مدلهای جذاب و متنوع چندانی نشده است. این خودروساز ایرانی که بزرگترین شریک اروپایی خود یعنی پژو را در دوران تحریم همراه نداشته، با کمک پلتفرم خریداری شده از این شرکت، در ابتدا تارا را به عنوان یک سدان ملی جدید به بازار عرضه کرد و حالا سراغ سگمنت کراس اوورهای کوچک رفته است.
ارتفاع سپر نیز به میزان مناسبی بالا آمده و وجود یک دیفیوزر بزرگ با دو خروجی اگزوز تزئینی، جلوه اسپرتی به نمای عقب بخشیده است. با این حال، کاستی هایی نیز در طراحی داخلی دیده می شود، استفاده از پلاستیک خشک در بخش هایی از داشبورد، به ویژه قسمت های بالایی، حس لوکس بودن را کاهش داده است. برخی جزئیات مانند سایه بان نمایشگر که کاملاً با بدنه مانیتور هم خوانی ندارد و ترکیب متریال های مختلف که به نظر ناهمگون می آیند، می توانند از جذابیت کلی کابین بکاهند. صندلی ها که ترکیبی از چرم و پارچه هستند، راحتی قابل قبولی در مسافت های کوتاه ارائه می دهند اما عدم وجود دریچه تهویه برای سرنشینان عقب، یک نکته منفی به حساب می آید. ریرا یک کراس اوور کوچک در حد و اندازههای پژو 2008 است که نام آن در زبان مازندرانی به معنی باران و نماد سرسبزی جنگل به حساب میآید. این خودرو قرار است در کارخانه ایران خودرو بابل روی خط تولید قرار بگیرد و گفته میشود احتمالا ظرف دو سال آینده راهی بازار خواهد شد.
ری را به عنوان نخستین شاسی بلند ملی ایران خودرو، از همان ابتدا در برابر رقبای داخلی و خارجی متعددی قرار گرفته است. از میان رقبای داخلی، هایما S5 که یکی دیگر از محصولات ایران خودرو محسوب می شود، با امکانات و مشخصات نزدیک به ری را در بازه قیمتی مشابه، یکی از جدی ترین گزینه ها برای مقایسه است. در بخش مونتاژی ها، خودروهایی نظیر ام وی ام X55 پرو نیز از جمله رقبای اصلی ری را بوده اند. با وجود این رقابت، ایران خودرو تلاش کرده تا با ارائه امکانات بیشتر و طراحی مدرن تر در ری را، جایگاه خود را در این بازار شلوغ تقویت کند. کلید استارت این خودرو در کنار دسته دنده خلبانی این خودرو قرار گرفته و در زیر آن کلید های دسترسی به امکاناتی نظیر فعال یا غیر فعال کردن سیستم کنترل حرکت در سرازیری تعبیه شده است. استفاده از ترمز پارک برقی و اتوهلد از دیگر امکاناتی است که در این خودرو وجود دارد که البته با توجه به اینکه این خودرو عنوان فول آپشن ترین خودرو ایرانی را یدک می کشد، آپشن عجیبی نیست.
ایران خودرو، چه خوب چه بد، از جدیدترین محصولش رونمایی کرده و برای تولید انبوه خودرو ریرا در سال 1402، خودش را آماده میکند. در همین راستا، شرکت ایران خودرو طی مراسم دیگری که در تاریخ 8 تیرماه 1401 و با حضور برخی رسانهها نیز همراه بود، مجددا از کراساور ریرا رونمایی کرد. طرح داشبورد به نوبه خود جذاب به نظر میرسد و طراحی دسته دنده در این میان بسیار جلب توجه میکند.
سیستم تعلیق پیشرفته و شتاب مناسب این خودرو، تجربهای راحت و ایمن را برای راننده فراهم میکند. ریرا با داشتن امکانات رفاهی پیشرفته و سیستمهای ایمنی مدرن، تجربهای راحت و ایمن را برای راننده و سرنشینان فراهم میکند. سرهنگ رابعه جوان بخت، رییس اداره تصادفات پلیس راهور تهران بزرگ، اظهار کرد به عنوان یک شهروند عادی از اقدامات و دستاوردهای ایران خودرو در راستای توسعه امکانات محصولات تولیدی تشکر میکنم. مشاهده پیشرفت در هر حوزه ای برای ما که در داخل کشور زندگی می کنیم ارزشمند است.
آیتول یک سامانه جامع خدمات خودرو است که خدماتی مانند استعلام و پرداخت خلافی خودرو ، نوبت دهی تعویض پلاک ، استعلام عوارض آزادراهی، پرداخت جریمه طرح ترافیک ، خرید بیمه شخص ثالث و صدها خدمت دیگر را ارائه میدهد. شما میتوانید با بررسی وب سایت ثبت نام ایران خودرو، از زمان عرضه خودرو ری را مطلع شوید و سپس برای خرید آن اقدام کنید. همچنین برخی منابع خبری میگویند این احتمال وجود دارد که ایران خودرو، تیپ ارزانتر این محصول را نیز با پیشرانه متفاوت، راهی بازار کشورمان کند. آقای رادمنش گفت فرآیندهای طراحی و توسعه این خودرو اتمام یافته و فرآیندهای کیفی آن آغاز شده و تامین قطعات در حال انجام است. تاکنون حدود 40 دستگاه از این محصول برای موارد طراحی، توسعه و تست های ارزیابی تولید شده و برنامه تولید خودروهای جدید برای صحه گذاری و تایید نوع در دستور کار است. ایران خودرو برای تولید این خودرو براساس پلتفرمی آینده نگرانه با قابلیت تولید محصولات متنوعی از جمله ری را کاملا برقی، سرمایه گذاری عظیمی برای احداث خطوط جدید تولید بدنه و مونتاژ کرده است که توان تولید تیراژ بالایی از محصولات این پلتفرم را خواهد داشت.
در نمای کناری که شاید پخته ترین قسمت بدنه باشد خطوط ملایمی را با برجستگی در گلگیرها می بینیم که باعث می شود خودرو پهن تر و عضلانی تر بهنظر برسد. رینگ های بهکاررفته هم طرح جدیدی دارند که البته بهتر بود با این سبک طراحی از رینگ هایی از نوع تراش خورده و دورنگ استفاده می شد. طراحی ری را در مرکز تحقیقات شرکت ایران خودرو و به سرپرستی حسین سلیمانی انجام پذیرفته است. تراول چرخها همانند بسیاری دیگر از کراس اوورها کم است و بنابراین زیاد به فکر آفرود با این خودرو نباشید. کیفیت متریال استفاده شده در کابین X77 در حد مناسب است و از محصولی در این کلاس انتظار بیشتر از این هم نمیرود. همچنین به دلیل فاصله محوری قابل قبول، میتوانیم فضای جادار برای سرنشینان ردیف جلو و داخل کابین این محصول مدیران خودرو بیابیم.
انصافاً باید گفت ری را علیرغم کراس اوور بودنش سواری به نسبت نرم و پایداری دارد و ای کاش که تعلیق عقب این خودرو از نوع مولتی لینک طراحی شده بود تا این پایداری و حس خوب دوچندان شود. به طور کلی باید گفت ری را به اندازه یک خودروی ۱۶۰ اسب بخاری یا حداقل به اندازه پژو ۲۰۰۸ به هیچ وجه سریع و چابک نیست، اما سواری قابل قبول و تعویض های مثبت خوبی دارد، ضمن این که، مدل شیفترها نیز در القای آدرنالین حداقل به صورت نمادین، مؤثر، مفید و جذاب هستند. ری را به پیشرانه ۱.۶۵ لیتری توربوشارژ EF7P مجهز شده که نسخه بهینه شدهای از موتور EF7 است.
دومین رقیب ریرا توسط دیگر خودروساز بزرگ کشورمان یعنی سایپا به بازار عرضه خواهد شد. سیتروئن C3-XR که در ایران با نام سایپا سیلک عرضه میشود، رقیب هماندازه و البته ارزانتر و ضعیفتر ریرا خواهد بود. کراس اوورهای جمع و جور مونتاژی، رقبای اصلی ریرا در بازار خودرو ایران خواهند بود. نمای جلویی ریرا با چراغ های روشنایی روز (دی لایت) باریک و چراغ های اصلی که به صورت جداگانه در داخل سپر قرار گرفته اند، تاثیر پذیری از طراحی های مدرن را نشان می دهد. به طور کلی طراحی کابین ایران خودرو ری را ، به سبک طراحی خودرو های روز نزدیک است که این موضوع امتیاز مثبتی برای این خودرو به حساب می آید.
به نظر میرسد که تیم طراحی تلاش کرده تا از معیارهای بهروز استفاده کرده و در عین حال، زوایایی با ماندگاری بیشتر ایجاد کند. چرا که هر محصولی در ایران معمولاً حداقل یک دهه در خط تولید باقی میماند، بنابراین دوام طراحی بسیار مهم است. طبق وعده مسئولان ایران خودرو قرار است عرضه ری را به زودی شروع شود و تا اواخر امسال نیز شاهد تحویل آن به مشتریان باشیم. شیفترهای پشت فرمان ریرا از جذابیتهای رانندگی با این خودرو مخصوصاً در مد اسپرت هستند. برخلاف برخی چینیها که این شیفترها در آنها عملاً تزیینی است، در ری را واقعاً عملکرد آنها جالب و مؤثر هستند. تریمهای داخلی ریرا در نسخههای آزمایشی در سه رنگ مختلف تولید شدهاند که رنگهای آجری، خاکستری و سفید در آنها به کار رفته است.
این نمایشگرها کیفیت مناسبی در این رده قیمتی دارند و سایه بانی برای جلوگیری از بازتاب نور خورشید نیز در نظر گرفته شده است. همچنین دکمه های چرخشی روی کنسول میانی برای کنترل سیستم تهویه و مولتی مدیا در کنار جایگذاری مناسب کلید استارت، استفاده آسان تری در هنگام رانندگی به همراه دارد. واردات انبوه کراساوورهای آسیایی، تاثیرات مثبتی بر طراحان ایران خودرو گذاشته است. چراغهای روشنایی اصلی این خودرو به نواحی جانبی سپرها منتقل شدهاند و چراغهای روی کاپوت، تنها به عنوان دیلایت مورد استفاده قرار میگیرند. جلوپنجره خودرو ریرا نیز به صورت مشبک طراحی شده است و چراغهای مه شکن نیز در لبه پایین سپر قرار گرفتهاند. ریرا، اولین کراساوور ایرانی، ایمنترین خودروی داخلی، پرچمدار محصولات داخلی ایرانخودرو، عصاره مهندسی، تلاش و باور مهندسان و مدیران این شرکت برای خلق محصولی پرچمدار است.
بخش سوئیچ کنترل ری را در زیر دریچه تهویه وسط قرار گرفته و پنل سیستم تهویه نیز در قسمت پایین آن تعبیه شده است. در بخش عقب همه چیز مشابه با سبک محصولات جدید پژو نظیر ۲۰۰۸، ۳۰۰۸ و ۵۰۰۸ شکل گرفته است. چراغ ها در پنلی مشکی رنگ قرار گرفته اند و لوگوی ایران خودرو نیز در مرکز این قاب خودنمایی می کند.
دیدگاهتان را بنویسید