بررسی خودرو ریسپکت پرایم

مشخصات فنی بهمن ریسپکت پرایم + بررسی، کاتالوگ و تصاویر اسب بخار اخبار و ویدیوی خودرو

اگر به شتاب ریسپکت پرایم فکر می‌کنید، باید بگوییم که این خودرو صفر تا صد را می‌تواند در ۱۱. به طور کلی، ریسپکت پرایم ترکیبی از قدرت خوب، مصرف بهینه و امکانات مدرن را در اختیار خریدار قرار می‌دهد و همین آن را به یک گزینه خوب برای کسانی که به دنبال یک خودروی مدرن هستند تبدیل می‌کند. نمای کناری ریسپکت پرایم تقریبا ساده طراحی شده و تنها یک خط در بالای درب ها از جلو به عقب خودرو کشیده شده است.

یکی از مهم‌ترین تغییرات در ریسپکت 2، ارتقای گیربکس به نسخه 9 سرعته CVT است . این گیربکس نسبت به نسخه پرایم بهبود  قابل توجهی داشته است و از نظر تحمل حرارت و عملکرد در شرابط سخت بهتر عمل میکند. ردیف عقب فضای راحتی دارد و تنها مشکلش طول و عرض کم نشیمن صندلی عقب است؛ ارتفاع صندلی‌ها هم مناسب است و در پشت کنسول شما از یک دریچه کولر به همراه پورت USB بهره‌مند هستید. فضای کابین به لطف فاصله بین دو محور 2700 میلی متری این خودرو کاملا مناسب بوده و 5 سرنشین در راحتی کامل داخل این خودرو قرار می گیرند. به عبارتی در این نما رینگ های خودرو سبب جذابیت آن شده و یکی دو سایز نسبت به حال حاضر بزرگتر هستند. این خودرو دارای طول ۴۶۷۰ میلی متر، عرض ۱۸۲۵میلی متر ، ارتفاع ۱۴۸۳ میلی متر و فاصله محوری ۲۷۰۰ میلی متر می باشد.

در وسط یک صفحه نمایش سیستم مالتی مدیا را در دسترس قرار می دهد و جلوآمپر یا همان کلاستر از نوع نیمه دیجیتال است. نور پردازی کابین باعث می شود کابین بهمن ریسپکت پرایم کمی پرمیوم تر به نظر برسد. اما در مجموع طراحی ساده ای را داریم و در این بخش نمی توان برتری خاصی برای سدان بهمن موتور نسبت به رقبا قائل بود.

نشانگرهای پشت‌آمپر نیز حالتی نیمه دیجیتال دارند و تلفیق این قضیه با نمایشگر عریض مرکزی و انبوهی از آپشن‌های رفاهی و ایمنی احساس مواجهه با یک خودرو مدرن و امروزی را در ذهن تداعی میکند. البته شرط اصلی قیمت‌گذاری مناسب است که بهمن وعده داده در این خصوص رقمی منطقی (احتمالاً کمتر از آریزو 6 و حتی 5 جدید) را برای نماینده‌اش در نظر گیرد. جعبه‌دنده ضریب‌پیوسته ماشین هم از نسل جدید این سری محسوب می‌شود که در آن اصلاحات اساسی صورت گرفته و اکنون دیگر با تاخیرهای اعصاب‌خوردکن مدل‌های قبلی روبرو نیستیم.

با محبوبیت کراس اوورهای شهری برخی کلاس های خودرویی به نوعی مهجور مانده اند. به طور مثال در حال حاضر یک سدان خانوادگی اتومات صفر کیلومتر با فناوری بروز تنها چند گزینه محدود را در اختیار قرار می دهد. به کارگیری قطعات مشکی و کرومی در بهمن ریسپکت پرایم هماهنگی خوبی با المان های دیگر بدنه مثل رینگ و حاشیه شیشه ها دارد و در مجموع طراحی جلو در ریسپکت پرایم نسبتا مدرن و قابل قبول ارزیابی می شود. از مهم‌ترین آپشن‌های ریسپکت پرایم می‌توان به ورود بدون کلید، استارت دکمه‌ای، صفحه نمایش ۱۰. ۲۵ اینچی، دوربین ۳۶۰ درجه، شارژ موبایل بی‌سیم و صندلی‌های جلوی اسپرت اشاره کرد. موتور توربوی این خودرو گرچه قدرت خوبی ارائه می‌کند، ولی با توجه به توربوشارژ بودن آن با بنزین معمولی مشکلاتی را ممکن است تجربه کنید.

شتاب صفر تا 100 بهمن ریسپکت پرایم هم در ویدیو تست و بررسی ریسپکت می توانید مشاهده کنید. این تست با دو سرنشین و در شرایط آب و هوایی گرم انجام شده که در آن بهمن ریسپکت طی 11.25 ثانیه از حالت سکون به مرز 100 کیلومتر بر ساعت رسید. قطعا در صورتی که دمای هوا پایین تر بود و یا بنزین بهتری داخل باک بود، امکان ثبت شتاب صفر تا 100 بهتری برای بهمن ریسپکت فراهم می شد. برای ایمنی بهتر و کمک به راننده هنگام پارک، ریسپکت پرایم به یک دوربین ۳۶۰ درجه مجهز است.

رسپکت از لحاظ پلتفرم با برخی محصولات برند چری یکسان بوده و حتی پیشرانه و گیربکس به کار رفته در آن ساخت شرکت چری می باشد. خودرو ام وی ام آریزو 5 توربو جدید نزدیک ترین رقیب بهمن ریسپکت محسوب می شود. اما از نظر مشخصات فنی و امکانات خودرو ام وی ام آریزو 6 و همچنین فونیکس آریزو 6 پرو را نیز می توان رقبای بهمن ریسپکت پرایم در بازار ایران لحاظ کرد.

وقتی به صندلی ردیف عقب می رویم، فضای سر و پا برای افراد با قد حدود ۱۸۵ سانتی متر منطقی و قابل قبول است. البته وقتی می گوییم منطقی، سگمنت C پلاس و سدان های متوسط را در نظر می گیریم. بهمن ریسپکت از نظر طراحی ظاهری خودرویی نسبتا مدرن و جدید محسوب می شود که از ظاهر اسپرت و جوان پسندی بهره مند شده است.

تمایل داشبورد به سمت راننده نیز نشانه تمرکز روی رانندگی و دسترسی راحت‌تر و ارگونومیک‌تر به ادوات است. از لحاظ کیفیت و فضای داخل (و صندوق) می‌توان ریسپکت را با برادرش یعنی آریزو 5 مقایسه نمود که اگر روی آن خودرو شناخت داشته باشید متوجه میشوید که اوضاع این یکی هم به نسبت قیمت و کلاس بدنه راضی‌کننده است. تازه ریسپکت از نظر فاصله محوری شرایط بهتری دارد که به جای پای بیشتر در ردیف عقب منتهی شده.

مصرف سوخت هم برای رانندگی در شرایط ترکیبی 7.5 لیتر (در هر صد کیلومتر) عنوان شده که عدد متوسطی برای یک خودرو امروزی به حساب می‌آید. همچنین باید در نظر داشت که ریسپکت همچون سایر رقبای توربوشارژر موجود در بازار، نیاز به بنزین با کیفیت بالاتر و دقت بیشتر در سرویس و نگهداری دارد. در حال حاضر، آریزو ۵ اسپرت قیمت کارخانه‌ای یک میلیارد و ۲۹۱ میلیون تومانی دارد درحالی‌که این رقم در بازار به نزدیک ۱.۵ میلیارد تومان رسیده است.

صفحه کیلومتر خودرو از نوع آنالوگ بوده که خبر خوبی برای دوست داران خودرو به شمار می رود. داشبورد نیز طراحی بسیار متفاوتی دارد و روی آن از طرح های متفاوتی استفاده شده است. بالای کنسول میانی داشبورد یک مانیتور 10.25 اینچی استفاده شده و طراحی آن شبیه به خودرو های بی ام و است. پایین تر از آن دریچه های سیستم تهویه مطبوع و پنل تنظیمات آن قرار گرفته اند که خوشبختانه لمسی نیستند. ما از تیرماه 1394 با تولید فیلم‌های تست و بررسی خودرو و مقالات خودرویی  همراه شما هستیم. هدف ما در پایگاه خبری سبقت‌آزاد انتشار مقالات تست و بررسی ماشین‌های ایرانی و واراداتی موجود در بازار ایران و جهان و نیز مقایسه آنها با یکدیگر است.

اما در رنگ های مشکی و تیره (بواسطه کاسه چراغ با زمینه مشکی) طراحی قابل قبول تر بنظر می رسد. دیفیوزر در پایین سپر عقب مشکی طراحی شده و حاشیه نقره ای رنگ را برای دو خروجی اگزوز می بینیم. ۵ لیتر بنزین مصرف می‌کند و با توجه به پیشرانه توربو باید بنزین با کیفیت مصرف کنید. چراغ‌های عقب باریک و دراز شکل جالبی داشته و توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند. یک نکته مثبت ریسپکت این است که عایق‌بندی خوب آن به یک سواری آرام‌تر و باکیفیت‌تر کمک می‌کند. در کنار گیربکس سی وی تی، به ویژه در سرعت‌های زیر ۲۰ کیلومتر بر ساعت شتاب خودرو بسیار کم خواهد بود.

همچنین دید اطراف در این خودرو مناسب بوده و تا حد امکان نقاط کور در این خودرو کاهش یافته اند. به واسطه توربوشارژ بودن پیشرانه، این خودرو شتاب مناسبی داشته اما شتاب ثانویه آن به علت دارا بودن گیربکس CVT بهتر از شتاب اولیه است. طبق اطلاعات مندرج در کاتالوگ بهمن ریسپکت پرایم، این خودرو با رنگ های آبی اطلسی، مشکی یاقوتی، خاکستری گرافیتی، قرمز روناسی، خاکستری کهکشانی و سفید دماوندی به بازار عرضه خواهد شد. یکی از بدترین نقاط ضعف فنی این خودرو توربوشارژر آن است که در تلفیق با گیربکس کمی شتاب اولیه را می‌کاهد و همین سبب می‌شود شما در سرعت زیر ۲۰ کیلومتر، شتاب بسیار کندی را تجربه کنید. عجیب است که چنین مکثی در اکثر خودروهای چینی بازار هم دیده می‌شود و در حالتی که دمای روغن گیربکس بالاتر هم می‌رود به اوج می‌رسد.

همچنین حجم دهی جالب بخش های مختلف داشبورد هم به جذابیت اتاق اضافه کرده است. از نکات جالب توجه دیگر کابین می توان به فرمان دی کات و دریچه های تهویه خلاقانه اشاره که در مجموع شمایلی هیجان انگیز را به وجود آورده اند. نشانگرهای پشت آمپر هم حالت نیمه دیجیتال داشته و تلفیق آن ها با نمایشگر عریض مرکزی و انبوهی از آپشن های رفاهی و ایمنی حس رویارویی با خودرویی امروزی و مدرن را القا می کند. در این نما چراغ های کشیده و باریک خودرو با فرم متفاوت خود بسیار خودنمایی می کنند و دیفیوز عقب تاحدی طراحی اسپرت نمای جلو خودرو را یادآوری می کند.

با این حال، باید اشاره کنیم که برخی ارتفاع بالای صندلی‌های جلو را تا حدودی آزاردهنده می‌دانند. زمانی که بحث آپشن‌ها و امکانات رفاهی مطرح می‌شود ریسپکت پرایم حرف زیادی برای گفتن دارد. بیایید نگاهی دقیق‌تر به برخی از این آپشن‌های عرضه شده در این خودرو بیندازیم. این قابلیت بدین شکل کار می‌کند که اگر هنگام بسته شدن پنجره چیزی مانند دست یا سر یک کودک جلوی آن قرار داشته باشد، سیستم جلوی بسته شدن پنجره را می‌گیرد تا از برخورد شیشه و آسیب‌های احتمالی جلوگیری کند. علاوه بر این، آینه بغل‌های خودرو علاوه بر قابلیت تنظیم الکتریکی تاشو هم هستند.

لیست امکانات این خودرو صرفاً به موارد پیش‌پاافتاده‌ای مثل دو ایربگ، نمایشگر لمسی ۶ اینچی، سنسور پارک عقب و دوربین دنده عقب محدود می‌شود و حتی ترمزهای عقب هم کاسه‌ای هستند. مصرف سوخت با باک ۵۰ لیتری نیز برای رانندگی در شرایط ترکیبی ۷.۵ لیتر (در هر ۱۰۰ کیلومتر) اعلام شده که عدد متوسطی برای یک خودرو امروزی محسوب می شود. ضمنا باید در نظر داشت که رسپکت همانند سایر رقبای توربوشارژر حال حاضر بازار، به بنزین با کیفیت بالاتر و دقت بیشتر در سرویس و نگهداری نیاز دارد. در ضمن با توجه به عرضه خودروهایی مانند دیگنیتی در دو نسخه دیگنیتی پرایم و دیگنیتی پرستیژ احتمالا در صورت موفقیت رسپکت پرایم نمونه کاملتر آن با پسوند پرستیژ نیز در آینده راهی بازار شود. در عقب چراغ ها سبک طراحی چراغ های جلو را دارند و الگوی J در گرافیک LED کاسه چراغ دیده می شود. همین باریک بودن و کشیده بودن باعث شده بنظر برسد در عقب ریسپکت پرایم طراحی چیزی کم دارد.

همچنین تعلیق این خودرو در چرخ های جلو از نوع مک فرسون و در چرخ های عقب از نوع مولتی لینک است که نرمی قابل قبول و سواری مناسبی را برای این خودر‌ به ارمغان آورده اند. در قسمت عقب بهمن رسپکت خبری از ترند روز طراحی دنیا یعنی چراغ های بهم پیوسته نیست با اینکه همچنان چراغ های اصلی بسیار کشیده و البته باریک مانند جلو طراحی شده اند. بر روی سپر عقب نیز علاوه بر حجم پردازی های مختلف و چراغ های شب نما و مه شکن، دو خروجی غیر واقعی اگزوز با خطوط کرومی طراحی شده که در بسیاری از خودروهای چینی بازار امری شایع است. گروه بهمن اعلام کرده قصد دارد ریسپکت را با قیمتی رقابتی، پایین از امثال آریزو 6 یا حتی 5 جدید به بازار عرضه کند که در صورت تحقق این امر می‌توان امیدوار بود این خودرو به موفقیت خوبی دست یابد. در واقع استفاده از پلتفرم مشترک و پیشرانه و گیربکس مشابه باعث شده انتخاب میان این خودروها وابستگی زیادی به قیمت‌شان داشته باشد و طبیعتاً شانس ماشین ارزان‌تر بالاتر خواهد بود. در بازهٔ قیمتی ریسپکت پرایم اگر علاقه‌ای به خودروهای چینی ندارید و به دنبال یک خودروی وارداتی با برند معتبر هستید، تنها انتخاب نیسان سانی وارداتی شرکت جهان نوین آریا خواهد بود.

البته گزارش معتبری از تست تصادف خودرو پیدا نکردیم اما با توجه به 5 ستاره کامل آریزو 5 و اشتراک پلتفرم میان این دو میتوانیم نسبت به امنیت ریسپکت هم امیدوار باشیم. در بخش دماغه جلوپنجره ای عریض تا پایین سپر امتداد دارد و ترکیب این بخش با چراغ های تهاجمی، دی لایت های مدرن، کاپوت برجسته و خطوط شکسته نمایی جسور و خشن را ایجاد می کند. در بررسی نمای جانبی رسپکت پرایم نیز شاهد خطوط ساده ای هستیم که البته شیک و منطقی ترسیم شده و نمایی باوقار را سبب شده اند. گیربکس CVT خودروی ریسپکت توانایی شبیه‌سازی مصنوعی تغییر دنده‌ها را دارد، و با هوشمندی احساس دنده‌های گیربکس‌های اتوماتیک AT را القا می‌کند. در حالی که این لزوماً تجربه یک AT واقعی را نمی‌تواند ارائه کند، ولی برای یک گیربکس CVT دستاورد چشمگیری بوده و تجربه رانندگی منحصربه‌فردی را فراهم می‌نماید.

با محبوبیت روزافزون کراس‌اوورهای شهری، برخی از کلا‌س‌های خودرویی و طرفداران آنها به نوعی مهجور مانده‌اند. مثلاً در حال حاضر اگر یک سدان خانوادگی اتوماتیک صفرکیلومتر با فن‌آوری روز بخواهید، فقط چند گزینه محدود پیش رویتان قرار خواهند گرفت؛ مابقی یا خیلی قدیمی هستند و یا با قیمت‌های سر به فلک‌کشیده از دسترس عموم مردم خارج می‌باشند. اما جدیداً گروه بهمن تصمیم گرفته پس از معرفی کراس‌اوورهای موفق و جدید خود، از یک سدان خانوادگی نیز پرده بردارد. خودرویی بنام Xuandu تولید کمپانی Cowin که از زیرمجموعه‌های چری چین به حساب می‌آید و با توجه به سیاست‌های جدید خودروسازان داخلی با نامی متفاوت یعنی ریسپکت به بازار ما عرضه خواهد شد. رسپکت از پیشرانه چهار سیلندر ۱.۵ لیتری توربوشارژ بهره می برد که قدرتی معادل ۱۵۴ اسب بخار را در دور موتور ۵۵۰۰ و گشتاور ۲۱۰ نیوتن متر را در دور موتور ۱۷۵۰-۴۰۰۰ تولید می کند.

بهمن موتور بعد ها در زمستان 1402 از مدل جدید ریسپکت با نام بهمن ریسپکت 2 رونمایی کرد، تنها تفاوت های ریسچکت 2 با مدل قبلی، استفاده از کلاستر دیجیتال و لیور دنده الکتریکی است. نکته مثبتی که مشاهده می‌شود عایق‌بندی خوب است و کمتر صداهای بیرونی وارد کابین می‌شوند. ظاهر جلوی ریسپکت ۲ شباهت‌هایی با خودروهای کیا و هیوندای دارد و بر روی جلوپنجره مشکی تکه‌های فلزی بسیار جذابی با طرح کلی کهکشانی قرار دارد.

ریسپت پرایم به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژر مجهز است که ۱۵۴ اسب بخار را با گشتاور ۲۳۰ نیوتن متر تولید می کند. جعبه دنده اتوماتیک این سدان از نوع CVT نسل جدید است و فرمان کمکی برقی، سیستم تعلیق مولتی لینک در بخش عقب و… در ساختار فنی آن دیده می شود. بر روی کنسول میانی دو عدد جا لیوانی، کلید اتوهلد و ترمز پارک برقی و در کنار آن گرمکن صندلی‌های جلو و دوربین ۳۶۰ درجه و تنظیمات مانیتور وجود دارد. ریسپکت قابلیت ثبت وقایع را دارد فقط باید شما کارت حافظه را در مکان خود قرار دهید. شما می‌توانید صندلی‌های ردیف عقب این خودرو را خوابانده و از فضای بزرگ‌تری بهره ببرید.

محصولات این برند نوپا با پلتفرمی مشترک با محصولات جری تولید شده و به همین خاطر نیز ریسپکت با خودروهایی همچون آریزو ۵ و آریزو ۶ دارای یک پلتفرم است. در حال حاضر رقبای صفر کیلومتر بهمن ریسپکت پرایم را می توان ام وی ام آریزو ۵ و فونیکس آریزو ۶ پرو دانست. البته شرایط بازار طوری رقم خورد که در نهایت فونیکس آریزو ۶ پرو به عنوان رقیب اصلی رسپکت شناخته شد.

اما از نظر مشخصات فنی و امکانات خودرو ام وی ام آریزو 6 و همچنین فونیکس آریزو 6 پرو را نیز می توان رقبای بهمن ریسپکت پرایم در بازار ایران لحاظ کرد. خودروی ریسپکت پرایم با توجه به مزایای زیادی که دارد تبدیل به یکی از جذاب‌ترین سدان‌های کلاس خود در بازار ایران شده است. ۵ لیتری توربو قوی با مصرف کم، تجهیزات، آپشن‌ها و سیستم‌های کمکی رانندگی مختلف و همچنین طراحی بدنه زیبا و اسپرت آن اشاره کرد. از نظر ایمنی نیز با توجه به پلتفرم یکسان آن با خانواده آریزو و امکانات مختلف، ریسپکت پرایم یکی از خوب‌های بازار ایران محسوب می‌شود. در این بازه قیمتی می توان از فونیکس آریزو 6 پرو به عنوان اصلی ترین رقیب هموطن ریسپکت پرایم بهمن موتور نام برد که از موتور و گیربکس مشابهی با این خودرو استفاده می کند و تفاوت های آن ها در طراحی، فضای کابین و آپشن ها است. انتخاب از بین یک خودروی چینی پر آپشن با طراحی جدید و یا یک خودروی ژاپنی یا کره ای با طراحی مربوط به 10 سال قبل موضوعی است که ارتباط مستقیمی با سلیقه خریدار و انتظارات او از خودرو دارد.

با وجود استفاده از رینگ های 17 اینچی، همچنان فضای داخل گلگیر های این خودرو به طور کامل پر نشده و به نظر می رسد که بهتر بود کمپانی سازنده از رینگ های بزرگ تر و یا پهن تری برای خودروی ریسپکت استفاده می کرد. اسب بخار فعالیت خود را از سال ۱۳۹۴ با محور تست و بررسی ویدیویی خودروها آغاز کرد. این رسانه در همان سال پایگاه خبری خودرو را در فضای وب تاسیس کرد و با انتشار اخبار مختلف صنعت خودرو، شاخه های فعالیت خود را گسترش داد. در حال حاضر پایگاه خبری اسب بخار یکی از پرمخاطب ترین رسانه های صنعت خودرو در ایران است و به صورت روزانه به اخبار و حواشی آن می پردازد. اگر به دنبال یک سدان جمع جور برای شهر هستید و قصد ندارید سفرهای زیادی بروید، ریسپکت به کارتان می‌آید. شما امروزه می‌توانید با بودجه تقریباً یک میلیارد و سیصد میلیونی (۱۹ مهر ۱۴۰۳) یک ریسپکت صفر کیلومتر خریداری کنید که هزینه نگهداری پایینی به همراه گارانتی دارد و از طرفی آپشن‌های بسیاری به شما عرضه می‌کند.

هنگامی که در کابین جمع‌وجور ریسپکت می‌نشینید احساس خوبی از طراحی و جاگذاری بسیار عالی ادوات کابین خواهید داشت. ظاهراً طراح سعی داشته تا به کمک رنگ قرمز و نورپردازی، حس اسپورتی القا کند. صندلی‌های ریسپکت همانند صندلی‌های گیمینگ، یک‌تکه بوده و طراحی بسیار زیبایی دارد؛ اما نقطه‌ضعف این نوع صندلی‌ها این است که سرنشینان عقب دید کمتری نسبت به جلو پیدا می‌کنند و باد کمی از دریچه کولرهای جلو به عقبی‌ها می‌رسد. طرح فلزی بر روی داشبورد و درها کار شده که جلوی یک‌نواختی و سادگی‌اش را گرفته است.

در نیم‌رخ هم خطوطی ساده اما شیک و منطقی ترسیم شده‌اند که ظاهری باوقار به خودرو بخشیده‌اند؛ ضمناً رینگ‌های جذاب 17 اینچی اجازه نمی‌دهند که سادگی بخش کنای، جلوه‌ای کسالت‌آور داشته باشد. شتاب صفر تا 100 بهمن ریسپکت پرایم هم در ویدیو تست و بررسی ریسپکت می توانید مشاهده کنید. به ویژه رقیب مستقیم این خودرو یعنی آریزو ۵ با توجه به حضور طولانی در بازار کمی تکراری شده و برای افراد تنوع طلب کمتر مورد توجه است.

در نمای جانبی اولین موردی که به چشم می خورد طراحی رینگ های خودروست که البته جا داشت که یکی دو سایز نسبت به حال حاضر بزرگتر بوده و جذابیت بصری بیشتری برای خودرو ایجاد کنند. اگر قصد خرید ریسپکت پرایم را دارید، این مطلب را تا انتها دنبال کنید تا با خودروهای دیگری که با این قیمت قابل خریداری است آشنا شوید. این یعنی عملا جلوپنجره ای باریک و کشیده را را داریم اما در پایین سپر هم ورودی هوای بزرگ تر افقی با رنگ مشکی طراحی شده و به نوعی بنظر می رسد جلوپنجره دو تکه شده است.

موتور 1.5 لیتری توربو خودرو ترکیب خوبی از قدرت و مصرف بهینه را به کمک گیربکس CVT ارائه می کند. طراحی داخلی کابین روی راحتی سرنشین و ظاهر لوکس و اسپرت متمرکز شده و شاهد عرضه امکانات و آپشن های مختلفی هستیم. فرمان از نوع D کات است و روکش چرم مشکی رنگ را روی صندلی ها و رودری ها می بینیم.

نکته دیگر اینکه بدلیل خطوط نسبتاً اتوکشیده بدنه دید پیرامونی کافی است و با توجه به ارگونومی قابل‌قبول ادوات، میزان تسلط بر خودرو مناسب به نظر می‌رسد. همچنین برای این خودرو انواع سیستم کمکی و ایمنی شامل ABS, EBD, BA, ESP, EBA, TC, HA در نظر گرفته شده است. با توجه به داشتن ۵ ستاره ایمنی آریزو ۵ و اشتراک پلتفرم بین این دو خودرو می توان به امنیت رسپکت پرایم نیز امیدوار بود. کیفیت مواد استفاده شده در داشبورد رسپکت نیز بالا بوده و بیشتر بخش های داشبورد پلاستیک نرم یا چرم مصنوعی به کار فته است. فضای کابین با توجه به کلاس خودرو جادار و قابل قبول به نظر می رسد و نوع طراحی صندلی های جلو هم اسپرت است و طراحی پشت سری به شکل یکپارچه با صندلی همراه شده است. رسپکت پرایم برای نخستین بار به صورت رسمی در نمایشگاه خودرو تهران سال ۱۴۰۱ معرفی و بعد فروش آن شروع شد.

اگر در شهر خود زمستان‌های سرد و پر برفی را تجربه می‌کنید، امکاناتی مانند گرم کن صندلی‌های جلو و آینه‌های بغل بسیار کاربردی خواهند بود. خودروی ریسپکت پرایم در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ در بازار ایران رونمایی شد و طبق گفته شرکت بهمن داخلی‌سازی ۲۰ تا ۳۰ درصدی دارد. لازم به ذکر است که اگرچه سازندگان چینی از پلتفرم تقویت شده Arizo ۷ برای ساخت این خودرو استفاده کرده‌اند، اما تغییرات اعمال شده توسط بهمن به قدری گسترده بود که ظاهری متفاوت به این خودرو داده است. همان‌طور که اشاره شد پلتفرم ریسپکت با محصولات گروه چری یکسان است؛ بنابراین مطابق انتظار در بخش فنی نیز شاهد پیشرانه و گیربکس آشنا زیر درپوش موتور این خودرو هستیم‌. شرکت کوین موتور ۱.۵ لیتری توربو شارژ کمپانی چری که پیش‌ازاین ما آن را در محصولاتی مثل چری آریزو ۵ توربو و چری آریزو ۶ نیز دیده بودیم، به‌منظور نیرو بخشیدن به این سدان استفاده کرده است. با وجود اینکه در روزهای گرم تابستان بررسی ریسپکت پرایم را انجام می دادیم، اما عملکرد کولر و سیستم تهویه مناسب بود و در مدت زمانی کوتاهی از استارت، می توانست خنکی مورد نظر را در کابین ایجاد کند.

یکی دیگر از بهبودهای مهم ریسپکت 2 نسبت به مدل قبلی، ارتقای سیستم تهویه مطبوع است. در این مدل، سیستم تهویه به صورت اتوماتیک دوگانه عمل می‌کند که به هر یک از سرنشینان جلو اجازه می‌دهد تا دمای مورد نظر خود را تنظیم کنند. در داخل کابین، ریسپکت پرایم با استفاده از مواد با کیفیت و طراحی ارگونومیک، فضایی راحت و مدرن را برای سرنشینان فراهم کرده است. صفحه نمایش لمسی بزرگ، سیستم صوتی با کیفیت، و صندلی‌های چرمی از جمله امکاناتی هستند که تجربه رانندگی را برای راننده و سرنشینان لذت‌بخش‌تر می‌کنند. همچنین میانگین مصرف سوخت آن معادل ۶.۹ لیتر در صد کیلومتر از سوی منابع خارجی ارزیابی‌شده است. همانطور که اشاره کردیم با نشستن پشت فرمان ریسپکت حس خوشایندی به راننده القا می شود چرا که متریال به کار رفته در داشبورد و اتاق کیفیت بالایی دارند.

پیشرانه درنظر گرفته شده برای خودرو ریسپکت بهمن موتور نیز همان موتور 1.5 لیتری موجود در آریزو 5 پلاس (یا همان فونیکس ‌آریزو6 پرو) با کد فنی SQRE4T15C است. از رقبای مستقیم این خودرو می‌­توان به جیلی امگرند و چانگان ایدو اشاره کرد. مهم‌ترین آنها چری آریزو 6 و همچنین چری آریزو 6 پرو و نسخه جدید چری آریزو 5 تیپ IE که در سال 1400 توسط مدیران خودرو معرفی شد و همچنین فردا 511 نیز می‌تواند در بازه قیمتی نزدیک به خودرو ریسپکت بهمن موتور باشد.

صندلی برقی راننده نه تنها بسیار راحت است، بلکه قابلیت شخصی‌سازی زیادی در اختیار شما قرار می‌دهد و می‌توانید در شش جهت مختلف آن را تنظیم کنید. این قابلیت به راننده‌های در سایز‌های مختلف این امکان را می‌دهد تا بهترین حالت نشستن را برای خود پیدا کنند. تصور کنید در ایران در جستجوی یک سدان خانوادگی اتوماتیک کاملاً جدید هستید که جدیدترین امکانت و آپشن‌ها را روی خود دارد. بیشتر گزینه‌های موجود یا مدل‌های قدیمی خواهند بود یا محصولاتی که قیمت‌های بسیار بالایی داشته و برای اکثریت جامعه دور از دسترس هستند.

ریسپکت پرایم یکی از ارزان‌ترین سدان‌های چینی در بازار کشورمان محسوب می‌شود. این خودرو که از سال ۱۴۰۱ توسط گروه بهمن در حال مونتاژ است، محصول برند کوین چری محسوب می‌شود و درواقع بر اساس چری آریزو ۷ ساخته شده است. ازاین‌رو، در ادامه قصد داریم ریسپکت پرایم را با سه رقیب هم‌قیمت در بازار مقایسه کنیم تا راهنمایی باشد برای کسانی که در این بازهٔ قیمتی به دنبال خودروی صفرکیلومتر هستند. بهمن ریسپکت پرایم با این مشخصات یک سدان خانوادگی با عملکرد مطلوب بوده و نباید از آن توقع سواری اسپرت و شتاب خیره کننده ای را داشت.

دور قاب پنجره‌ها یک نوار باریک کروم کشیده شده که حس لوکس بودن به بیننده القا می‌کند. یک قطعه پلاستیکی تزئینی هم پشت گلگیرهای جلو چسبانده شده است تا همراه با رینگ‌های طرح اسپرت، کمی حال و هوای جوان‌پسندتری به خودرو ببخشد. نیسان سانی از سوی جهان نوین آریا با قیمت یک میلیارد و ۳۵۰ میلیون تومان به فروش رسید و در بازار هم‌اکنون حدود یک میلیارد و ۵۶۰ میلیون تومان قیمت دارد که هم‌سطح ریسپکت است.

در حالی که این خودرو شاید رقبای مستقیم ریسپکت بهمن از نظر تجهیزات و کلاس نباشند، ولی قیمت ارزان‌تر آن‌ها می‌تواند نظر خریداران را جلب کند. ولی باید توجه داشته باشید که مانند دیگر خودرو‌های توربو حاضر در بازار، ریسپکت پرایم به بنزین با کیفیتی نیاز خواهد داشت. مصرف سوخت ترکیبی بهمن ریسپکت به صورت ترکیبی در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۷.۵ لیتر بوده و حجم باک این خودرو نیز ۵۰ لیتر است. همچنین تعلیق این خودرو در چرخ های جلو از نوع مک فرسون و در چرخ های عقب از نوع مولای لینک است که نرمی قابل قبول و سواری مناسبی را برای این خودر‌ به ارمغان آورده اند. نکته قابل توجه این است که با وجود اشتراک در بخش قوای محرکه این خودرو با آریزو ۶ و آریزو ۵ توربو اما ریسپکت عملکرد بهتری دارد.

خروجی‌های این موتور به شکل بهینه به کمک یک گیربکس CVT به چرخ‌های جلو ارسال می‌شود. اگر با مشخصات فنی دو خودروی آریزو ۵ و ۶ آشنایی داشته باشید، احتمالاً متوجه شباهت فنی آن‌ها با ریسپکت پرایم شده‌اید. با توجه به این شباهت فنی، می‌توان حدس زد که از نظر پرفورمنس نیز این خودرو‌ها عملکردی شبیه به یکدیگر خواهند داشت. ترمز های این خودرو نیز در جلو دیسکی خنک شونده و در عقب دیسک هستند که به سیستم های کمکی نظیر ترمز ضد قفل (ABS)، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD) و ترمز کمکی اضطراری (BA) نیز مجهزند.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *