بررسی خودرو زوتی

معرفی زوتی DL5 پارس خودرو؛ ارزان‌ترین کراس‌اوور وارداتی وبلاگ کارنامه

رینگ‌های 16 اینچی نیز طراحی جالبی دارند اما مطابق رویه سنتی چینی‌ها، کمی کوچکتر از ابعاد اصلی خودرو هستند. در بررسی پیشرانه زوتی  DL5 قابل ذکر است این خودرو با دو مشخصات فنی متفاوت در بازارهای روسیه، چین و حاشیه خلیج فارس عرضه می شود. پارس خودرو قوی ترین و بهترین ترکیب پیشرانه ای را که موتور ۱.۵ لیتری توربو به همراه گیربکس سی وی تی می باشد برای زوتی  DL5 برگزیده است. طراحی داخل پارس خودرو DL5 یا همان زوتی T300 با نمایشگر نه‌چندان بزرگی در میانه داشبورد، فرم ساده دریچه‌های تهویه و کنسول مرکزی نسبتاً قدیمی، با کراس اوورهای چینی جدیدتر بازار فاصله دارد و تا حدودی سن بالای خود را نشان می‌دهد. زوتی DL5 در چین و سایر بازارهای صادراتی با پیشرانه‌های متفاوتی عرضه می‌شود و قیمت‌های متفاوتی دارد.

شتاب زوتی DL5 توربو ۱۰.۵ ثانیه است و حداکثر سرعتش هم به ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این کراس اوور جمع و جور چینی در هر صد کیلومتر ۷.۲ لیتر بنزین مصرف می‌کند. در این نما ستون ها مشکی رنگ بوده و خط شانه ای روی درب ها صاف نیست. در این زاویه شباهت هایی بین زوتی  DL5 با چانگان CS35 مشاهده می شود. در بررسی نمای عقب هم بار دیگر استانداردهایی از طراحی خودروهای چینی مشاهده می شود.

وزن خالص این کراس‌اوور نیز حدود 1.5 تن است که رقم مرسومی در بین کراس‌اوورهای اقتصادی چینی محسوب می‌شود. بنابراین انتظار داریم تا زوتی T300 شتاب و کشش قابل قبولی را به عنوان یک محصول نه چندان گران‌قیمت به نمایش بگذارد. زوتی (Zotye) یکی از برندهای چینی است که در دو دهه اخیر به بازار ایران رسیده، ولی به دلیل عرضه محدود و همچنین تغییر نام خودروها، چندان برای مشتریان ایرانی شناخته‌شده نیست.

وجود مانیتور نسبتاً بزرگ، کنترلرهای مدرن سیستم تهویه و قسمت‌های طرح چرم قهوه‌ای رنگ، باعث می‌شود تا بتوانیم نمره قبولی به داشبورد این خودرو بدهیم. دیگر قسمت های کابین مانند سیستم تهویه یا کلیدهای کنترل چراغ ها و سیستم پایداری هم داخل مجموعه های مجزا از هم قرار دارند. به این ترتیب مدت کوتاهی بعد از رانندگی با زوتی  DL5 محل نصب هر قطعه را فرا می گیرید. تیپ بالارده این خودرو از طرح دو رنگ کابین بهره می برد و در بعضی بخش های آن روکش چرم مصنوعی مشاهده می شود. در نمای جانبی ظاهر خودرو شبیه کراس اوورهای کوچک مانند نیسان جوک می باشد. در این قسمت طراحان با افزودن ضربات گیرهای پلاستیکی و نوار کرومی سعی نموده اند تا از سادگی بی حد جلوگیری نمایند.

از سوی دیگر زوتی نیز طی چند سال اخیر اوضاع مالی مناسبی را تجربه نکرده است. این شرکت به تازگی از ورشکستگی نجات پیدا کرده است و قصد دارد با فروش تنها محصول خود یعنی زوتی DL5 در بازارهای صادراتی، بار دیگر به جریان سودآوری بازگردد. به نظر می‌رسد وضعیت مشابه پارس خودرو و زوتی، آن‌ها را به همکاری با یکدیگر وادار کرده است. زوتی، برند چندان شناخته‌شده‌ای در بازار ایران نیست و S300 و T600 تنها محصولات این برند چینی هستند که در سال‌های گذشته با اسامی دیگری، به صورت محدود روانه بازار ایران شدند.

زوتی DL5 سومین محصول مستقل پارس خودرو بعد از سهند و کادیلا خواهد بود. فروش خودرو کراس اوور جمع و جور در بازارهای چین و روسیه با قیمت ۸ هزار تا ۱۲ هزار دلار انجام می‌شود و پارس خودرو برای جذب مشتریان باید زوتی DL5 را با قیمت رقابتی عرضه کند. زوتی DL5 یک کراس‌اوور ساب‌کامپکت است که در سال ۲۰۱۶ توسط شرکت زوتی (Zotye) طراحی و ساخته شده است. بسیاری از ما زوتی را با سدان نسبتا بزرگ آن z300 می‌شناسیم که سال‌های زیادی است در بخش حمل‌ونقل عمومی حضور دارد.

در درون کابین هم اگر چه از رنگ بندی قهوه‌ای و مشکی استفاده می‌شود. اما مواد بکار رفته برای ادوات آن کیفیت متوسط و رو به پایینی دارند. علاوه بر این صفحه نمایش مرکزی و جلوآمپری آنالوگ و مشابه با جک J5 یا دنا پلاس  کمی قدیمی و خلاف جهت روش معمول این روزهای صنعت خودروسازی جهان است.

البته در صورت شروع مونتاژ زوتی DL5 در پارس خودرو و قیمت گذاری منطقی‌تر، می‌توانیم به آینده بهتر آن در بازار امیدوار باشیم. چراغ‌های بزرگ با گرافیک خاص و زاویه‌دار در دو طرف جلوپنجره کرومی قرار گرفته‌اند و همراه با قاب خاص مه‌شکن‌ها، ظاهری تقریبا خشن به زوتی DL5 داده‌اند. نمایشگر لمسی ۸ اینچی در میانه داشبورد قرار دارد و صفحه کیلومتر شمار آن نیز از نوع سیلندری آنالوگ است. در ضمن صندلی های چرمی ظاهر لوکسی دارند و رنگ و طرح شان با سایر اجرای کابین هماهنگ می باشد. خوشبختانه پارس خودرو موتور قوی‌تر توربو را برای عرضه در ایران انتخاب کرده است. استفاده از پلاستیک خشک و چرم مصنوعی باعث شده تا صندلی‌ها و ادوات کابین به خصوص در طولانی مدت حس خوبی نداشته باشند و راحتی اولیه را به سرنشینان منتقل نکنند.

زوتی DL5 از لحاظ طراحی کابین و کیفیت مواد سازنده داخلی، می‌تواند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد و از لحاظ فنی هم پابه‌پای رقبای خود پیش برود؛ اما از لحاظ طراحی خارجی، آپشن‌ها و امکانات رفاهی کار سختی را درپیش خواهد داشت. همان خطی که در نمای جانبی خودرو دیده می‌شود، در نمای عقب هم امتداد پیدا کرده است و باعث شده درب صندوق کمی حجیم‌تر دیده شود. خروجی‌های اگزوز روی سپر دیده نمی‌شوند و سازندگان تصمیم گرفته‌اند اگزوز را زیر سپر خودرو مخفی کنند. شیشه عقب خیلی بزرگ به نظر نمی‌رسد، به همین دلیل ممکن است دید خوبی در اختیار راننده قرار ندهد.

قبل از ورشکستگی زوتی این شرکت محصول مزبور را با گیربکس CVT عرضه می‌کرد. اما حالا فقط باید از جعبه دنده 5 سرعته دستی بهره بُرد و متاسفانه هیچ گزینه دیگری تا به این لحظه برای آن وجود ندارد. همچنین گیربکس اتوماتیک مزبور به پیشرانه توربوشارژ با قدرت 144 اسب بخار و 215 نیوتن متر گشتاور متصل بود. اما ظاهراً پارس خودرو موفق بوده و نسخه CVT زوتی DL5 را وارد کشور می‌کند. سیستم تعلیق این خودرو در جلو و عقب مک فرسون و نیمه مستقل پیچشی است.

زوتی برای طراحی گرافیکی آن از لامپ‌های LED و نئونی استفاده می‌کند. در میانه سپر نیز بخشی فرو رفته به رنگ سیاه با تزئین کرومی مشاهده می‌شود. زوتی DL5 ابعادی نزدیک به هایما S5 و X55 پرو دارد؛ اما به‌دلیل طراحی نسبتا قدیمی‌اش، کمی کوچک‌تر دیده می‌شود. طول زوتی DL5 4.4 متر و عرض و ارتفاع آن هم به ترتیب حدود ۱.۸۳ متر و ۱.۶۴ متر است.

خط شخصیت نیز از دستیگره در جلو شروع و با قوسی ملایم به چراغ‌های عقب می‌رسد. زوتی T300 در طول، عرض و ارتفاع به ترتیب 4,505، 1,830 و 1,640 میلی‌متر ابعاد دارد. فواصل عرضی چرخ‌های T300 در جلو و عقب نیز به ترتیب 1,560 و 1,558 میلی‌متر اعلام می‌شود. این اعداد ماشین تی 300 را در حد و اندازه جک اس 3 یا تیگارد X35 قرار خواهد داد. قبل از هر چیز باید باید نگاهی کوتاه به تاریخ کوتاه زوتی بی اندازیم.

داشبورد آن از چند مجموعه تشکیل شده است که کنتراست و تضاد جالبی را با یکدیگر ایجاد می‌کنند. قسمت اصلی داشبورد شامل نمایشگر سیستم سرگرمی، کلیدهای کنترلی و فلاشر، مجموعه پنل ابزار و دریچه سیستم تهویه راننده می‌شود. در نمای عقب نیز بار دیگر استانداردهایی از طراحی خودروهای چینی را می‌بینیم.

ریل‌های سقف هم که از نمای کناری خودرو کامل مشخص‌اند، سعی می‌کنند زوتی DL5 را بزرگ‌تر و اسپرت‌تر نشان دهند. در مجموع طراحی کناری زوتی نسبت به برادر دوقلویش جک، چشم‌نوازتر است؛ مخصوصا به‌خاطر اینکه آینه‌ها روی بدنه نیستند. تنها ایراد زوتی در این قسمت، پنجره‌های کوچک ردیف عقب آن است که دید و نور محدودی را در اختیار سرنشینان عقب قرار می‌دهد. پارس خودرو بار دیگر گام در جریان تولید و عرضه خودرو نهاده و قصد دارد تا زوتی  DL5 را به بازار کشورمان ارائه دهد.

این شرکت در حال حاضر یکی از زیر مجموعه های گروه خودروسازی سایپا است و در سال های گذشته محصولات مختلف نیسان، برلیانس، رنو، دانگ فنگ، جنرال موتورز و… را به بازار ایران عرضه کرده است. پارس خودرو کراس اوور جدید زوتی DL۵ را رونمایی کرد، معرفی و بررسی قیمت، مشخصات فنی، امکانات رفاهی، تجهیزات ایمنی و طراحی این محصول برای مصرف کنندگان مفید است. با نگاهی به عقب، دوباره می‌توان استانداردهای طراحی خودروهای چینی را مشاهده کرد. چراغ‌های منظم و معمولی و درب پنجم تکه تکه که ظاهری متمایز مشابه Fidelity را ارائه می‌دهند.خوشبختانه برخلاف بسیاری از خودروهای چینی بازار، هیچ اگزوز کپی در طراحی زوتی DL5 وجود ندارد.

حداکثر سرعت این خودرو ۱۸۰ کیلومتربرساعت است و شتاب‌گیری صفر تا ۱۰۰ آن حدود ۱۲ ثانیه طول می‌کشد که در مقایسه با با شتاب ۱۱ ثانیه‌ای جک S3، کمی کُند‌تر است. سیستم تعلیق هم همان ترکیبی است که در سایر خودروهای اقتصادی می‌بینیم؛ یعنی در محور جلو از سیستم تعلیق مک‌فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق نیمه‌مستقل پیچشی استفاده شده است. مصرف سوخت ترکیبی زوتی DL5 حدود ۷ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که در کراس‌اوورهای مشابه آن هم همین عدد دیده می‌شود. از معایب زوتی DL5 می توان به دردسر نگهداری سیستم توربو شارژ، نبود سانروف، چهره ی خیلی ساده نسبت به رقبا و پلتفرم قدیمی را نام برد. مزیت های زوتی DL5، علاوه بر خدمات پس از فروش گسترده و مناسب پارس خودرو و جادار بودن کابین نسبت به ابعاد خودرو، امنیت این خودرو است که ۵ ستاره ایمنی از C-NCAP چین دارد.

نمایشگر سیستم سرگرمی، دکمه‌های کنترلی و فلاشر، مجموعه پنل ابزار و دریچه سیستم تهویه راننده در قالب یک مجموعه بخش اصلی داشبورد را تشکیل می‌دهند. سایر بخش‌های کابین همچون سیستم تهویه یا دکمه‌های کنترل چراغ‌ها و سیستم پایداری نیز درون مجموعه‌های مجزا از یکدیگر قرار گرفته‌اند. بنابراین مدت کوتاهی پس از رانندگی با زوتی T300، محل نصب هر قطعه را خواهید آموخت. زوتی DL5 یکی از محصولات شاخص این شرکت است که در سال 2016 میلادی معرفی شد. طراحی این خودرو نیز مربوط به همان دوره است و بنابراین با خودرویی به روز از نظر طراحی مواجه نیستیم. زوتی T300 به عنوان یک کراس‌اوور کوچک، همواره نقش پررنگی در سبد محصولات زوتی ایفا کرده است، تا حدی که این شرکت پس از نجات تصمیم گرفت تا فعالیت خود را با زوتی T300 آغاز کند.

طراحی کلی داشبورد به ایکس ۲۲ پرو نزدیک است اما از پلاستیک پیانویی که بعضی‌ها آن را لوکس می‌دانند، خبری نیست. صفحه نمایش ۸ اینچی بالای دریچه‌های تهویه مطبوع قرار دارد و استفاده از آن آسان است. کلاستر کیلومترشمار هم مانند ایکس ۲۲ پرو از نوع آنالوگ است و پشت فرمان با روکش چرم قرار گرفته است. از لحاظ طراحی با محصول جدیدی رو‌به‌رو نیستیم چرا که طراحی زوتی DL5 به سال ۲۰۱۶ برمی‌گردد؛ همان سالی که کراس‌اوورهایی مثل جک S3 هم به بازار عرضه شدند. از این‌رو، بی‌راه نیست اگر بگوییم که زوتی DL5 در نمای جلو شباهت بسیار زیادی به جک اس ۳ دارد.

شارژر AC داخلی در مدل‌های با ویژگی‌های بیشتر به ۲۲ کیلووات ارتقا یافته؛ اما سرعت شارژ DC اوج همچنان ۱۵۰ کیلووات باقی‌مانده است. طبق گفته‌ی تویوتا، زمان شارژ ۱۰ تا ۸۰ درصد خودرو مذکور حدود ۳۰ دقیقه خواهد بود. این به‌روزرسانی‌ها به نگرانی‌های اصلی مانند بُرد و قدرت و ظرفیت حمل بار پاسخ می‌دهد و bZ4X را به گزینه‌ی جذاب‌تری برای خریداران تبدیل می‌کند. خودروم در بهار سال ۱۴۰۱ فعالیت خود را با تمرکز بر صنعت خودروسازی ایران و چین آغاز کرد. در قسمت جانبی، اصلی‌ترین ویژگی خط پنجره است که به سمت بالا حرکت کرده و در قسمت ستون C بسیار به سقف نزدیک شده و نمای جانبی خودرو را از یکنواختی خارج کرده است. با در نظر گرفتن این نکات باید گفت که زوتی DL5 برای افرادی که به دنبال یک خودروی مقرون به صرفه هستند رضایت‌بخش خواهد بود.

به‌طور کلی، آپشن‌های رفاهی برای زوتی DL5، مزیت رقابتی محسوب نمی‌شوند. به گزارش خودروم، کراس اوور کوچک زوتی تی 300 بزودی توسط پارس خودرو وارد بازار ایران خواهد شد. زوتی پیش از این سابقه همکاری تنگاتنگی با گروه خودروسازی سایپا داشت و به همین دلیل هم یکی از شرکای وارداتی این گروه خودروسازی دولتی است. در این متن ما به بررسی زوتی T300 به عنوان محصولی اقتصادی و البته گوشه نشین در بازار چین می‌پردازیم. خودرویی که به دلیل بدنامی برند Zotye با عدم استقبال چینی‌ها مواجه شد.

این خودرو ۱۴۲۰ کیلوگرم وزن دارد که در چارچوب استاندارد کراس‌اوورهای چینی است. خوشبختانه برعکس بیشتر خودروهای چینی خروجی اگزوز کپی کاری در این بخش دیده نمی شود. به طور کلی زوتی خودروهایی ارائه می دهد که دارای طراحی قابل قبولی هستند و در عین حال ارزان و اقتصادی می باشند. زوتی  DL5 در سال ۲۰۱۶ وارد بازار چین شده از این رو شکل و شمایلی بروز ندارد. زوتی  DL5 توسط شرکت پارس خودرو در تیرماه سال جاری به طور رسمی رونمایی شد. این خودرو وارداتی مونتاژ زوتی T300 بوده که با این اسم قرار است روانه بازار کشور شود.

در این میان شرکت Tech-New Group حدود 80 درصد مالکیت زوتی را خرید و متعهد به پرداخت خسارات آن شد. اما زوتی شرکت مزبور را با خود به باتلاق کشاند و هر دو با یکدیگر ورشکسته شدند. ولی زوتی که حتی حقوق کارگران و کارمندان خود را ماه‌ها پرداخت نکرده بود؛ به تلاش خود ادامه داد.

تا اندازه ای که این کمپانی بعد از نجات خود از ورشکستگی تصمیم گرفته فعالیتش را با زوتی T300 یا زوتی  DL5 شروع نماید. زوتی T300 سومین محصول مستقل پارس خودرو پس از کادیلاک و سهند محسوب می شود که با اسم زوتی  DL5 در دسترس مشتریان ایرانی قرار خواهد گرفت. سری اول این خودرو با موتور توربوشارژ عرضه می شود و در سال ۱۴۰۳ به پیشرانه هیبرید مجهز خواهد شد. زوتی DL5 در بحث امکانات رفاهی و ایمنی یک خودروی اقتصادی و پایه به حساب می آید و آنچنان امکانات عجیبی در آن دیده نمی شود. با وجود اینکه در سال های گذشته نسخه های سانروف دار و پانورامای این خودرو به برخی بازارها عرضه شده است، اما می بینیم که در بازار ایران با سقف فلز به فروش می رسد. زوتی DL5 یک کراس اوور جمع و جور بوده و توسط پارس خودرو به بازار ایران آمده است.

زوتی پس از ورشکستگی کامل با عبور از بحرانی عمیق دوباره به صنعت خودروسازی چین با خودروی زوتی T300 بازگشت. زوتی برای طراحی خودروهایش از محصولات دیگر شرکت‌ها الهام می‌گیرد و ماشین‌هایی ارائه می‌دهد که طراحی ظاهری قابل قبولی دارند و در عین حال اقتصادی و ارزان قیمت‌اند. زوتی DL5 سال ۲۰۱۶ به بازار چین آمد و به همین دلیل، شکل و شمایل به‌روز و مدرنی ندارد. همان‌طور که در جدول بالا می‌بینید، زوتی DL5 چه روی کاغذ و چه در عمل، کاملا متوسط ظاهر می‌شود.

وجود یک کابین باکیفیت در محصولی نه چندان گران‌قیمت برای مشتریان خوشایند خواهد بود. فاصله بین دو محور این خودرو نیز 2610 میلیمتر اعلام شده است که با توجه به سقف بلند آن، جای کافی برای چهار سرنشین در این خودرو وجود خواهد داشت. باید دانست که زوتی در زمان عدم فعالیت کارخانه‌های خود مراکز تحقیق و توسعه‌ای را در هانگژ.، شانگهای، گوانگژو و شنژن تاسیس کرد.

همچنین زوتی  DL5 در هر ۱۰۰ کیلومتر حدود ۷.۲ لیتر بنزین استفاده می کند. بررسی ها نشان می دهد طراحی داخلی زوتی  DL5 نسبت به طراحی بیرونی آن زیباتر و بروز تر است. داشبورد آن از چند مجموعه تشکیل شده که با یکدیگر تضاد جالبی ایجاد می کنند. نمایشگر سیستم سرگرمی، کلیدهای کنترلی و فلاشر، مجموعه پنل ابزار و دریچه سیستم تهویه راننده بخش اصلی داشبورد را تشکیل می دهند. از T300 به‌عنوان یک کراس اوور ارزان‌قیمت و اقتصادی نباید انتظار تجهیزات و امکانات خیلی زیادی را داشت و همچنین پارس خودرو هم قصد دارد آن را با سطح امکانات پایینی عرضه کند.

با این حال اوضاع برای این کمپانی چندان خوب پیش نرفت و به علت فروش پایین به مرز ورشکستگی رسید. از سوی دیگر، پارس خودرو در ایران نیز شرایط مشابهی داشت و اکنون این دو شرکت تقریبا ورشکسته برای نجات خود با یکدیگر به توافق رسیده اند و قرار است زوتی DL5 به عنوان محصول وارداتی پارس خودرو در بازار ایران عرضه شود. پیشرانه 1.5 لیتری زوتی DL5 حداکثر 145 اسب بخار قدرت و 205 نیوتن متر گشتاور آزاد می‌کند.

سایر قسمت‌های کابین مانند سیستم تهویه، کلیدهای کنترل نور و سیستم پایداری در داخل مجموعه‌های جداگانه قرار دارند. به این ترتیب کمی زمان می‌برد تا به یاد بسپارید که هر چیزی کجا قرار دارد. مدل رده بالا این خودرو دارای طراحی کابین دو رنگ بوده و در برخی قسمت‌های آن از چرم مصنوعی استفاده شده است. چراغ های بزرگ با گرافیک خاص و زاویه دار، در دو سمت جلوی پنجره کرومی قرار گرفته اند و همراه با قاب خاص مه‌شکن‌ها ظاهری تقریباً خشن ایجاد می‌کنند. چراغ‌های عقب چهار طرفه و بزرگ طراحی افقی ساده‌ای دارند و چراغ‌های مه‌شکن نسبتا بزرگی در دو گوشه سپر تعبیه شده است. زوتی DL5 به عنوان یک کراس‌اوور کوچک در سبد محصولات زوتی نقش مهمی ایفا کرده است تا جایی که این شرکت پس از نجات از ورشکستگی تصمیم گرفته فعالیت خود را با زوتی T300 یا زوتی DL5 آغاز کند.

در ادامه مطلب به بررسی زوتی  DL5 پرداخته تا با مشخصات و امکانات آن بیشتر آشنا شوید. در پایین لیستی از رقبای زوتی DL5 و مشخصات آن‌ها برای شما آورده‌ایم. طراحی داخلی زوتی DL5 نسبت به طراحی خارجی آن زیباتر و به روز تر است. داشبورد این خودرو از چند مجموعه تشکیل شده است که تضاد جالبی را با یکدیگر ایجاد می‌کنند.

تغییرات ظاهری bZ4X جدید عمدتاً شامل اصلاحات آیرودینامیکی جزئی می‌شود؛ اما داخل خودرو به‌روز شده است. تغییرات اصلی شامل خوشه‌ی ابزار دیجیتال ساده‌شده و صفحه‌نمایش لمسی ۱۴ اینچی با کنترل‌های یکپارچه‌ی تهویه مطبوع است. نسخه دستی از موتور 1,5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی با قدرت 112 اسب بخار بهره می‌برد. براساس اطلاعت موجود این خودرو در ایران با نام DL5 پارس خودرو و گیربکس CVT عرضه می‌شود. در چین برای خرید نمونه دستی ماشین تی 300 باید 59,800 یوان هزینه کرد. ولی پارس خودرو با واردات نمونه قدرتمند آن به ارزش 64,980 یوان یا 9,500 دلار به دنبال مشتری بیشتر است.

فکر می‌کنید آیا زوتی DL5 آن‌قدر خوب هست که بتواند سایر کراس‌اوور‌های اقتصادی بازار را تهدید کند؟ با ما در کارنامه همراه باشید تا زوتی DL5 را بیشتر بشناسیم. با توجه به بررسی ها می توان گفت طراحی بیرونی زوتی  DL5 به معنای کامل یک خودرو چینی را نشان می دهد زیرا ظاهر این کراس اوور به دیگر محصولات چینی مانند لیفان X60 شباهت زیادی دارد. چراغ های تیز، چراغ های مه شکن بزرگ و جلو پنجره شش ضلعی از مشخصه های بارز طراحی خودرو در نمای جلویی محسوب می شوند. قابل ذکر است زوتی  DL5 در چین و دیگر بازارهای صادراتی با پیشرانه های مختلفی عرضه می شود و قیمت های آن متفاوت است. این خودرو در صورت قیمت گذاری مناسب توسط پارس خودرو می تواند موفقیت برلیانس H330 را در ایران تجربه نماید.

همین موضوع خیلی زود به آن جرات می‌دهد که محصولی کوچک با نام نوماد را تولید کند. ولی استقبال چینی‌ها ایده کپی برداری از سایر خودروهای مشهور جهان را در ذهن مدیران زوتی به شدت تقویت کرد. در تیر ماه سال جاری مدیر عامل سایپا اعلام نمود سومین محصول شرکت پارس خودرو خواهد بود که در آینده ای نزدیک به دست مشتریان خواهد رسید. این خودرو کراس اوور ظاهر ساده ای دارد و در هیچیک از بخش‌های آن رویکرد خلاقانه ای وجود ندارد اما در مجموع ظاهر مناسبی را پیش روی مشتری قرار می‌دهد. زوتی DL5 در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق نیمه مستقل بهره می برد. ترمز های این کراس اور کوچک نیز در هر چهار چرخ از نوع دیسکی بوده و مجهز به امکاناتی نظیر ABS و EBD اند.

با این حال به نظر می‌رسد دور جدید همکاری این دو شرکت خودروسازی شاهد عرضه کراس اوور زوتی DL5 باشد که پیش از این با نام zotye T300 نیز رونمایی شده بود. مشخصات فنی زوتی DL5 شامل یک پیشرانه 1.5 لیتری توربو با حداکثر قدرت 144 اسب بخار و حداکثر گشتاور 215 نیوتن متر است که نیروی خود را از طریق یک گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر (CVT) به محور جلو منتقل می‌کند. در قسمت‌های قبل اشاره کردیم که زوتی DL5 با سه نسخه از مشخصات فنی به بازار عرضه شده است.

زمستان سال گذشته بود که از برنامه عرضه کراس اوور زوتی T300 توسط پارس خودرو در کشورمان باخبر شدیم و اخیراً مدیرعامل سایپا از واردات هزار دستگاه زوتی تی 300 به کشور خبر داده است. طبق گفته‌ها، قرار است این خودرو با نام پارس خودرو DL5 در ایران عرضه شود. زوتی DL5 از یک موتور 4 سیلندر 1.5 لیتری توربو استفاده می کند که توانایی تولید 144 اسب بخار قدرت و 215 نیوتن متر گشتاور را دارد. وظیفه انتقال این نیرو به چرخ های جلو نیز بر عهده یک گیربکس CVT گذاشته شده است. اگرچه زوتی دی‌ال۵ یک خودروی اقتصادی است، اما فضای داخلی آن واقعا زیباست.

این خودروی چینی با نام DL5 پارس خودرو توسط گروه خودروسازی سایپا عرضه خواهد شد. به طوری که ادامه روند کپی برداری در آمد زوتی را به 290 میلیون یورو در سال 2006 رساند. اما کپی کردن از شرکت‌های بزرگ این خودروساز خوش خیال را آماج شکایات متعدد قرار داد. از طرف طرفی کیفیت حلقه گم گشته و مفهومی غیرقابل فهم برای زوتی بود. چراغ های بزرگ با گرافیک ویژه و زاویه دار در دو مست جلو پنجره کرومی واقع شده اند و همراه با قاب خاص مه شکن ها نمایی تقریبا خشن ایجاد کرده اند.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *