بررسی ساپیا آریو زوتی Z300: ذات چینی یک چهره ژاپنی! چرخان
در مقابل بازار خرید و فروش ضعیف، کیفیت پایین مونتاژ، عدم دسترسی آسان به قطعات و لوازم بخش از مشکلاتی است که خریدار این سدان چینی باید با آن کنار بیاید. کپیکاری زوتی حتی تا کابین این خودرو نیز ادامه پیدا کرده است و به محض ورود به کابین شاهد ته چهره بسیار غلیظی از تویوتا آلیون هستیم! یک کابین نسبتا دلباز و جادار که از پلاستیک و چرم مصنوعی مشکی رنگ مملو شده و در برخی نقاط نیز با استفاده از تریم چوب قهوهای پررنگ تزئین شده است.
در کل، این شیوه از طراحی، از تغییر آرم و برند تا تغییر سپرها، جلوپنجره و چراغها را در بر میگیرد. این خودرو بر اساس فیات MULTIPLA ساخته شده و به طور کامل هم به آن شباهت دارد؛ دلیل این امر هم به خرید پلت فرم آن – توسط زوتی از شرکت فیات- برمیگردد. این مجموعه با تجریهی هزاران همراهی در خرید و با ارائهی خدمات همه جانبهی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربهی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست. البته آریو S300 نیز مانند دیگر رقبای خود معایبی دارد؛ کاستی عمده این خودرو شتاب و کشش ضعیف آن است که به دلیل عدم هماهنگی وزن خودرو و پیشرانه 1.6 لیتری آن بروز پیدا میکند. عایقبندی کابین نیز در حد دیگر خودروهای این رده از بازار بوده و صدای موتور در دورهای بالا به کابین نفوذ میکند. وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است.
زوتی Z300 یک سدان اقتصادی چینی از شرکت نوپای زوتی است که در بازه زمانی کوتاهی، توسط سایپا و تنها بهصورت وارداتی در بازار کشورمان بهفروش رسید. صندلیهای جلوی آریو چندان بزرگ و عریض و طویل نیستند به همین خاطر اگر قد بلندی دارید، ممکن است در مسافتهای طولانی، عدم پوشش کامل ران پای این نشیمنگاهها، پای شما را تا حدودی خسته کند. اما اگر بخواهیم از فضای پای راننده و سرنشینان جلو صحبت کنیم باید گفت که با وجود داشبورد بزرگ و حجیم این خودرو، شاهد Legroom (فضای پا) خوبی هستیم. به این صورت که اگر صندلیهای جلو را برای فردی با قد نسبتا بلند نیز تنظیم کنید، باز هم جای کافی برای قرارگیری در ردیف صندلیهای عقب وجود دارد.
اولین خودروی تولیدی این برند، یک کراساوور کوچک بود که در سال ۲۰۰۶ میلادی روانه بازار شد؛ نام اولیه این مدل RX6400 بود، ولی بعدها اسمش به NOMAD تغییر یافت. از سال ۲۰۰۸ میلادی، این کمپانی صادرات محصولاتش را آغاز کرد و نکته جالب اینجاست که شرکت زوتی خودروی NOMAD را هم با نام ۲۰۰۸ روانه بازارهای جهانی نمود! از عمدهترین خریداران این مدل هم میتوان به کشورهایی همچون هندوستان و آفریقای جنوبی و نیز ممالک واقع در آمریکای لاتین اشاره کرد.
گرچه این شرکت از همان آغاز فعالیتش اقدام به توسعه خطوط تولیدی خود نمود و افزایش تیراژ را وجه همت خویش ساخت، ولی هنوز هم این کمپانی در مقیاس جهانی کوچک محسوب میگردد. شرکت خودروسازی زوتای چین «زوتای زد300» را با کپی برداری فاحش از تویوتا آلیون 2008 در سال 2012 میلادی تولید کرد همچنین گروه خودروسازی سایپا این خودرو را از سال 1393 شمسی در سایت سایپا ساوه (بُن رو) به تولید رساند. چین را میباید سلطان بی چون و چرای کپیکاریهای اصولی مهندسی و طراحی در دنیا دانست. آریو همانطور که گفته شد، در ظاهر از تویوتا آلیون کپی شده است اما آنطور که از شواهد پیداست، پیشرانه این خودرو نیز نمونهای مهندسی معکوسشده از نیروگاه میتسوبیشی لنسر 1.6 لیتری است. در واقع نمونه مورد آزمایش که طبق گفتههای فوق تیپ 1.6 الگانت است، از همین موتور بهره میبرد.
از لحاظ تجهیزات رفاهی هم این خودرو در وضعیت مناسبی به سر میبرد و شاید یکی نکات مثبت آن را بتوان وجود دوربین دید عقب در آن دانست که در خودرویی در این رده کمتر مشاهده میشود. فروش خودرو، مدت زمانی است که این برند ناشناخته چینی روانه بازار فروش خودرو کشور شده است، زوتی یا زوتا یا z300 یا s300 خودرو جدید سایپایی ها است که چند وقتی در سبد فروش خودرو این خودروساز ایرانی با نام زیبای آریو قرار گرفته است. البته نسخههای مونتاژی این خودرو از نظر امکانات ضعیف ظاهر میشوند و جذابیت بهمراتب کمتری برای مصرفکنندگان دارند. یکی از نکات جالب طراحی ظاهری که میتواند برای خریداران جالب باشد، مربوط به رنگبندی خودرو است. نسخههای وارداتی زوتی Z300 با تنوع قابلتوجهی از رنگبندی به بازار عرضه شدند و علاوهبر رنگهای مرسوم همچون مشکی و سفید، نمونههای نقرهای و قرمزرنگ زوتی Z300 نیز به چشم میخورد. در سوی مقابل، آریو S300 برای مدتی طولانی تنها با رنگ سفید به تولید میرسید و در اواخر دوران مونتاژ، سایپا نمونههای اندکی را با رنگ مشکی به بازار عرضه کرد.
برخی از آنها حتی پا را فراتر نهاده و تولید این مدل را یک عقبگرد برای زوتی عنوان کردند و این عمل را از شرکتی که پیش از آن به REBADGE برخی از مدلهای فیات و دایهاتسو میپرداخت، بعید دانستند. با این وجود، این نکته هم را باید در نظر گرفت که طراحی این خودرو به تمامی توسط تیم مستقر در داخل کمپانی انجام شده، که این خودش به تنهایی گامی بزرگ برای شرکتی چنین کوچک است. در حال حاضر این مدل بزرگترین سدان شرکت زوتی میباشد؛ گرچه بهزودی قرار است که سدان های Z500 و Z600، که به لحاظ اندازه از آن بزرگترند به بازار عرضه شوند. این مدل فیس لیفت شده نیز قرار است بهزودی وارد بازار چین شود که امیدواریم نماینده ایرانی زوتی هم همزمان آن را در کشورمان عرضه کند.
فضای مناسب ۴۵۷ لیتری برای حمل بار در صندوق عقب برای مالکان خودرو در نظر گرفته شده که البته این مقدار با خم شدن صندلیها قابلیت افزایش را نیز دارد. ترمزها از نوع دیسکی هستند که به سیستم ABS و EBD مجهز شدهاند و در نهایت تنها کیسه هوای راننده و سرنشین برای آریو در نظر گرفته شده است که البته در تیپ رویال چهار ایربگ جانبی نیز اضافه میشود. سیستم تعلیق جلو از نوع مکفرسون و عقب Trailing arm است که عملکردی نسبتا مناسب را دارند.
در حال حاضر نمونه مجهز به موتور ۱.۶ لیتری این خودرو در دو تیپ دنده دستی و دنده اتوماتیک به بازار عرضه میشود که نمونه مجهز به گیربکس اتوماتیک تیپ فول این خودرو محسوب میشود و از امکانات کاملتری برخوردار است. زوتی Z300 یکی از خودروهای ارزان قیمت بازار چین است و قیمت نسخه پایه آن در کشور سازنده از حدود 60 هزار یوآن آغاز و تا 70 هزار یوآن در تیپ 1.5 Premium ادامه دارد. در ابتدای عرضه این خودرو به بازار کشور، شرکت سایپا این خودرو را با قیمتی زیر 50 میلیون تومان روانه بازار کرد، اما هم اکنون قیمت این مدل به حدود دو برابر قیمت اولیه رسیده است. پرداخت چنین مبلغی برای یک سدان چینی که از بازار خرید و فروش بسیار ضعیف و امکانات کمی برخوردار است چندان منطقی به نظر نمیرسد.
با توجه به نکات مثبت و منفی گفته شده، میتوانیم یک ارزش خرید نسبتا پایینی را برای آریو S300 در نظر داشته باشیم. در این رده قیمتی میتوانید به خرید پژو 206 تیپ 5 به عنوان یک هاچبک دوست داشتنی و قابل اطمینان نیز فکر کنید. قیمت زوتی Z300 مجهز به موتور 1.6 لیتر در بازار کشور سازنده از حدود 70 هزار یوآن در مدلهای دنده دستی آغاز و تا 87 هزار یوآن در تیپ فول مدل مجهز به گیربکس اتوماتیک ادامه دارد که قیمت مناسبی برای خودرویی با این سطح از امکانات و توان فنی به نظر میرسد. آریو S300 در بازار کشور ما نیز از قیمت مناسبی برخوردار است و با در نظر گرفتن تمامی مزایای آن میتوان ارزش خرید متوسطی را برای این سدان چینی در نظر گرفت.
در سایپا آریو خبری از نمایشگر و دوربین عقب نیست، تعداد ایربگها به دو عدد کاهش یافته، سیستم صوتی تنها چهار بلندگو دارد و سیستم تهویه نیز از اتوماتیک به دستی تغییر حالت داده است. در این بخش از مقاله « آریو S300 اتوماتیک یا زوتی Z300 اتوماتیک؟ » به مقایسه فنی این دو خودرو خواهیم پرداخت؛ همانند قسمت طراحی، در بخش قوای فنی نیز تشابهات زیادی مابین زوتی Z300 و آریو S300 دیده میشود. عمده نسخههای مونتاژی آریو S300 از قوای فنی مشترکی با زوتی Z300 برخوردار هستند که عبارت است از پیشرانه 1.6 لیتری تنفس طبیعی و جعبهدنده چهار سرعته اتوماتیک. پیشرانه این خودروها قادر است تا حداکثر 112 اسببخار قدرت و 151 نیوتنمتر گشتاور تولید کند. اگر در رده قیمتی آریو S300 دنده دستی قصد خرید خودرو داشته باشید، باید به سراغ محصولاتی همچون دنا تیپ 1، پژو پارس و سمند سورن بروید.
در این شرایط یکی از معدود دلایلی که شاید بتواند افراد را به خرید آریو اس 300 ترغیب کرد، قیمت کمتر این خودرو نسبت به رقبا خواهد بود. تبلیغات ضعیف سایپا، حذف امکانات رفاهی در نسخههای مونتاژی و همچنین قیمت بالای نمونههای وارداتی، موجب شد تا آریو در زمان عرضه به بازار کشور نتواند آنطور که باید فروش قابل توجهی را تجربه کند و اکنون نیز کمتر کسی تمایل به خرید آریو یا زوتی Z300 دارد. بههمیندلیل در هنگام فروش S300 یا Z300 خود با مشکل مواجه خواهید شد و ممکن است بهراحتی نتوانید برای این خودرو خریدار پیدا کنید. بخش جذاب مقاله « آریو S300 اتوماتیک یا زوتی Z300 اتوماتیک؟ » به امکانات رفاهی مربوط میشود. سایپا به دلایل مختلفی، بخش زیادی از آپشنهای آریو را هنگام مونتاژ حذف کرد و خریداران ناچار بودند با صرف هزینه شخصی، برخی تجهیزات را در اتومبیل خود نصب کنند.
مونتاژ زوتی Z300 در داخل کشور و تولید آریو، قیمت تمام شده این خودرو را بهشدت کاهش داد و بههمیندلیل مصرفکنندگانی که نمونههای وارداتی زوتی Z300 را خریداری کرده بودند، زیانهای قابل توجهی را تجربه کردند. آریو خودرویی مناسب برای خانوادههای پرجمعیت است که میخواهند امکانات زیادی را به نسبت پولی که میپردازند به دست بیاورند. هم اکنون تیپ الگانت با موتور ۱.۵ لیتری و گیربکس دستی، ۴۶ میلیون تومان و با موتور ۱.۶ و گیربکس اتوماتیک، ۵۴ میلیون تومان به فروش میرسد و خبری از فروش تیپ رویال نیست. هرچند انتظار زیادی از این خودروسازان و ارائه آپشن نمیتوان داشت و پیش از این نیز سراتو را با امکاناتی بسیار کم شده به فروش رسانده بودند. در این بازه قیمتی، دنا، جک جی ۵ و امویام ۵۵۰ نیز حضور دارند که رقیبانی سرسخت هستند. با اینحال سایپا تصمیم گرفت با بهکارگیری پیشرانه 1.5 لیتری و گیربکس 5 سرعته دستی، تنوع مدلهای این خودرو را در بازار کشورمان افزایش دهد.
اما جک جی5 با بهرهگیری از پیشرانه 1.8 لیتری و نهایت قدرت 140 اسب بخاری، پوزه این خودرو را به خاک میمالد؛ هرچند که هنوز هم نهایت قدرت آریو از پارس اتوماتیک 1.6 لیتری بیشتر است. آریو پیشرانه بسیار آرام و کمصدایی دارد و با توجه به عایقبندی نسبتا خوب سازنده، با بالا بردن شیشهها، سکوت خوبی در کابین فراگیر میشود. از صحبتهای کلیشهای صدای استارت پیشرانه و موضوعات اینچنینی که بگذریم، باید گفت که 112 اسب بخار برای ابعاد آریو قدرت خوبی به نظر میرسد.
یکی از محصولات این شراکت مدل 5008 الکتریکی بوده است که به نام LUIS 4U در بازار اروپا فروخته شد. همچنین قرار است که در آیندهای نزدیک، مدلهای نیمه لوکس و نسبتاً زیبای Z500 و Z600 نیز روانه بازار شوند . آریو S300 یکی از سدانهای خانوادگی موجود در بازار کشور است که از سال ۱۳۹۳ مونتاژ آن توسط شرکت سایپا آغاز شد و تا به امروز نیز ادامه دارد. آریو در واقع یک خودرو چینی به نام Z300 است که در سال ۲۰۱۲ توسط شرکت زوتی(Zotye) چین به بازار این کشور عرضه شد. براساس اطلاعات منتشر شده آریو اس ۳۰۰ یا همان زوتی زد ۳۰۰ یک کپی برداری کامل از نسل دوم تویوتا آلیوان است و تا قبل از ورود به بازار ایران، تولید آن تنها به کشور چین محدود شده بود.
البته نباید از یاد برد که این امتیاز ایمنی مربوط به نسخههای وارداتی است که مجهز به شش کیسه هوا هستند و در مورد نمونههای مونتاژی که دو کیسه هوا دارند، با سطح پایینتری از ایمنی مواجه خواهیم بود. آریو سایپا و زوتی Z300 در نگاه اول مشابه بهنظر میرسند و البته وجود این تشابهات کاملا طبیعی خواهد بود. با این حال همانند هر خودرو مونتاژی دیگری، تفاوتهایی بین نمونه وارداتی و نمونه ساخت داخل آن وجود دارد. در خاتمه این را میخواهم بگویم که خودروی Z300 با فروش 25,060 دستگاه در نیمه نخست سال 2014، رتبه هشتاد و دوم را در بازار چین کسب نمود. آریو S300 اتوماتیک یا زوتی Z300 اتوماتیک؟ موضوع این مقاله از سری مقالات مجله خودرو همراه مکانیک است که قصد داریم به بررسی دقیق این دو برادر پرداخته و تفاوتهای موجود بین آریو S300 و زوتی Z300 را برای شما بیان کنیم؛ لطفا در ادامه با ما همراه باشید.
این موتور توانی معادل ۱۲۰ اسب بخار را به همراه یک جعبه دنده ۴ سرعته تیپ ترونیک ارائه میدهد. همچنین قرار است که بهزودی یک موتور توربوشارژ با توانی معادل ۱۵۰ اسب بخار، نیز برای این مدل معرفی شود. آریو 1.6 با بهرهگیری از این پیشرانه 1600 سیسی، 4 سوپاپ در هر سیلندر (مجموع 16 سوپاپ – سرسیلندر با دو میل سوپاپ – DOHC)، قادر به ارائه نهایت قدرت 113 اسب بخار در 6000 دور بر دقیقه و نهایت گشتاور 151 نیوتن متر در 4000 بر دقیقه است. این در حالی است که ولیکس سی30 با بهرهگیری از پیشرانه 1.5 لیتری، 9 اسب بخار و 13 نیوتن متر به ترتیب قدرت و گشتاور کمتر از آریو تولید میکند.
زوتی Z300 و آریو S300 هر دو سدانهایی اتوماتیک و اقتصادی هستند و با خودروهایی همچون تندر پلاس، جیلی GC6، پژو پارس اتوماتیک و برلیانس H330 به رقابت میپردازند. در حال حاضر اکثر سدانهای اقتصادی و اتوماتیک بازار با قیمتهایی فراتر از حد انتظار، خریدوفروش میشوند و از میان آنها آریو سهم اندکی از این بازار را به خود اختصاص داده است. نسخههای وارداتی نیز محدود هستند و معمولا قیمت بالاتری برای خرید آنها طلب میشود که چندان قابلپذیرش نیست. از اینرو میبایست هر دو خودروی آریو S300 و زوتی Z300 را محصولات ناکام بازار خودرو ایران بدانیم که در آیندهای نزدیک به سرنوشت خودروهایی همچون ولکس C30 یا جیلی ام گرند 7 دچار شده و به حاشیه بازار رانده میشوند. آریو S300 در مقایسه با رقیبی همچون تندر 90 ظاهر زیباتری ارائه میدهد و با ترکیبی از چراغهای کشیده در جلو و عقب، ظاهری چشمنواز را به نمایش میگذارد. ظاهر این خودرو در مقایسه با دنا نیز از هماهنگی بهمراتب بیشتری برخوردار است و در نمای ظاهری آن با ایدههای متفاوت مواجه نخواهیم بود؛ البته آریو مزایای ظاهری خود را به تویوتا آلیون مدیون است.
این موتور توانی معادل 120 اسب بخار را به همراه یک جعبه دنده 4 سرعته تیپ ترونیک ارائه میدهد. همچنین قرار است که بهزودی یک موتور توربوشارژ با توانی معادل 150 اسب بخار، نیز برای این مدل معرفی شود. خودروسازان داخلی چندین سال است که دیگر خودرویی با تکنولوژی جدید تولید نمیکنند و همین ماشینهایی که به نام خودروی ملی معرفی میشود، معمولا بر روی شاسی و پلتفرم ماشینهای قدیمیشان است.
موتور ۱.۵ و ۱.۶ لیتری برای تولید قدرت این ماشین انتخاب شدهاند که طبق روال معمول چینیها، این موتورها تحت لیسانس میتسوبیشی است. البته نباید گول نام این برند را خورد و معمولا موتورهای قدرتمندی در اختیار چینیها قرار گرفته نشده است. در خاتمه این را میخواهم بگویم که خودروی Z300 با فروش ۲۵,۰۶۰ دستگاه در نیمه نخست سال ۲۰۱۴، رتبه هشتاد و دوم را در بازار چین کسب نمود.
مطمئنا اگر در کنار تمامی ویژگیهای مثبت این خودرو، بازار خرید فروش آن نیز رونق بیشتری داشت امکان تعیین ارزش خرید بالاتر را نیز برای آریو S300 فراهم میساخت. در این رنج قیمتی اگر میتوانید با ظاهر عجیب دانگ فنگ اچ سی کراس کنار بیایید، میتوانید علاوهبر امکانات متنوع از بازار خرید و فروش پررونق آن نیز بهرهمند شوید. در رنج قیمتی که آریو S300 در آن قرار دارد سدانهایی همچون برلیانس H330 دندهای، رنو تندر 90، پژو پارس LX و دنا تیپ 2 به عنوان رقبای این خودرو شناخته میشوند.
نمای ظاهری آریو S300 شاید کمی ساده به نظر برسد، اما در میان تمامی اجزای آن هماهنگی خوبی به چشم میخورد و به سختی میتوان از طراحی آن ایراد گرفت؛ البته از خودرویی که به طور کامل از روی تویوتا آلیوان کپی برداری شده باشد جز این هم نمیتوان انتظار داشت! در داخل کابین آریو S300 با فضایی جادار، صندلیهای راحت و طراحی عامه پسند مواجه خواهید شد که اگر کمی به کیفیت متریال استفاده شده در آن دقت میشد میتوانست تاثیر فراوانی بر جذابیت هرچه بیشتر این فضا داشته باشد. این پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ از نوع DOHC بوده و توان تولید ۱۱۲ اسب بخار قدرت در ۶۰۰۰ دور در دقیقه و ۱۵۱ نیوتنمتر گشتاور در ۴۰۰۰ دور در دقیقه را دارد. نیروی تولید شده توسط این پیشرانه از طریق یک گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک یا ۵ سرعته دستی به چرخهای جلو منتقل شود. از جمله آپشنهای نمونه اتوماتیک این خودرو میتوان به سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سنسور پارک دنده عقب، قابلیت تنظیم ارتفاع چراغهای جلو، روکش چرمی صندلیها، کامپیوتر اطلاعات سفر، چراغ بدرقه و…
صندلیهای چرمی راحت هستند و برای سرنشینان عقب نیز فضای کافی برای پا و سر وجود دارد. همه این چیزها را چینیها مدیون طراحان ژاپنی هستند که تویوتا آلیون را طراحی کرده بودند! درواقع تنها چیزی که در کابین با نسخه اصلی فرق میکند، کیفیت بهتر قطعات در ماشین ژاپنی است. این عمل هم یا بر اساس توافق بین شرکت مادر و کمپانی طرف قرارداد صورت میپذیرد و یا اینکه در بین مدلهای تولیدی خود کمپانی صورت میپذیرد. این ایده برای نخستین بار توسط جنرال موتورز پایهگذاری شد و اگر بخواهیم مثال ملموسی در این رابطه بیاوریم شاید بهترین آن کادیلاک اسکلید و جمس یوکان باشد، که بهجز برخی تفاوتهای اندک در طراحی داخلی و خارجی در بقیه موارد کاملاً مشابه یکدیگرند.
اما با این حال، کابین آریو تا حدودی از کابین جک جی5 جادارتر به نظر میرسد و طراحی بهتری نسبت به پژو پارس و ولیکس دارد. مطابق روال اکثر خودروهای چینی، زوتی Z300 نیز توانسته 5 ستاره ایمنی را از موسسه C-NCAP چین دریافت کند. هرچند که دریافت ستارههای ایمنی از این موسسه چینی نمیتواند حکایت از ایمنی بالای این خودرو داشته باشد، اما در مقایسه با ایمنی خودروهای وطنی میتوان گفت که آریو S300 یک سر و گردن بالاتر قرار میگیرد. تجهیزات ایمنی همچون کیسه هوا برای سرنشینان جلو، سيستم ضد سرقت، ترمز ABS، سیستم EBD و قفل شدن اتوماتيك دربها در سرعت نیز برای این خودرو تدارک دیده شده است. زوتی Z300 یا آریو S300 خودرویی کاملا خانوادگی است و این موضوع را بهسرعت در اولین تجربه با آریو متوجه خواهید شد.
البته آنها برای جبران این مشکل، نه تنها خطوط تولید خود را به روز نکردند، بلکه دست به دامن چینیها شدند تا خودروهای آنان را در ایران بفروشند. در این بحبوحه که بازار پر از خودروهای پر زرق و برق چینی شده است، گهگاهی خودروهایی مناسب و نسبتا با کیفیت پیدا میشوند که دل خریداران را میربایند و لبخند رضایت را بر لبان آنان مینشانند. آریو یا همان روتی Z300 نیز آمده است که همین ویژگیها را به رانندگان ایرانی ارائه کند.
این خودرو در ابتدای ورودش از یک پیشرانه 1.5 لیتری، که منبع آن از میتسوبیشی بود، بهره میگرفت. این موتور از توانی معادل 113 اسب بخار برخوردار بود که به همراه یک جعبه دنده 5 سرعته دستی عرضه میشد. ولی زوتی این پیشرانه را به علت ضعفهایی که داشت کنار نهاد و به جایش نمونه 1.6 لیتری ساخت میتسوبیشی را برگزید.
دیدگاهتان را بنویسید