قیمت و مشخصات سانگ یانگ اکتیون Actyon کاراپ
همچنین میزان مصرف سوخت این خودرو به طور میانگین ۱۱.۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر عنوان شده است. ناگفته نماند که قابلیت آفرود مناسب، توانایی فنی قابل قبول، رانندگی نرم و سواری راحت از جمله ویژگیهای عملکردی سانگ یانگ اکتیون خواهد بود. علی رغم ظاهر نسبتا عجیب مدل قدیمی و شکست در جلب نظر خریداران، مدل جدید از طراحی زیباتر به خصوص در قسمت جلو بهره برده است. این وانت دارای جلو پنجره ساده و لانه زنبوری با درج نشان کمپانی سازنده در وسط آن است؛ طراحی مدرن و مستحکم چراغ های اصلی نیز، ظاهری کاملا هدفمند به این خودرو بخشیده است. همچنین طراحی مدرن این زیبای کره ای با سپرهای جلوی همرنگ با بدنه و تناسب آن با مجموعه چراغ های مه شکن تکمیل شده است.
این خودرو که از دهه 2000 معرفی شده، با بهروزرسانیهای مداوم، جایگاه خود را در بازار حفظ کرده است. اکتیون با ترکیبی از سبک، راحتی و تواناییهای آفرود، گزینهای ایدهآل برای رانندگان شهری و جادههای ناهموار است. در این مقاله، به بررسی مشخصات فنی، نقاط قوت و ضعف، امکانات و تجارب کاربران میپردازیم تا به شما در تصمیمگیری آگاهانه برای خرید کمک کنیم. راحتی ، امکانات و تجهیزات سانگ یانگ اکتیون اسپورت دقیقاً مانند سانگ یانگ نیو اکتیون است و فقط فاصله دو محور افزایش پیدا کرده. موتور سانگ یانگ اکتیون اسپورت نیز 2.3 لیتر حجم دارد و می تواند حداکثر 150 اسب بخار را تولید و به هر چهار چرخ منتقل کند. به نظر میرسد اگر تغییراتی در ناحیه ستون سی و درب صندوق صورت میگرفت که این بخش نیز شمایلی همچون محصولات پرفروشی نظیر بی ام و ایکس ۴ یا ایکس 6 پیدا میکرد، آنگاه با یک کراس اوور کوپه فوقالعاده جذابتر مواجه میبودیم.
این مسئله ممکن است تجربه مالکیت را تحت تأثیر قرار دهد، بهویژه در صورتی که نیاز به تعمیرات یا دستیابی به قطعات باشد. چند سال بعد مدل نیوفیس اکتیون از سال 2014 با چهرهای پختهتر و همهپسندتر وارد بازار ایران شد که دیگر اثری از چهره و قیافه نامتعادل مدل پیشین در آن مشاهده نمیشد. موسو، چیرمن، اکتیون، کوراندو، رکستون، کایرون و اخیرا تیوولی، نیوکوراندو و رکستون G4 خودروهای نام آشنای این شرکت هستند که در سالهای مختلف در بازار ایران عرضه شدهاند.
اگر در تست دیاگ خطایی مشاهده شود، کارشناس نیو اکتیون وظیفه دارد آن را به خریدار و فروشنده اعلام کند. بسیاری از اررورهای اعلام شده از سوی دستگاه دیاگ، ممکن است باعث ایجاد هزینههای هنگفت تعمیرگاهی برای خریدار خودرو شوند. همچنین دستگاههای دیاگ مدرن استفاده شده توسط کارشناسان مجموعه الوچک، قادر هستند موضوعاتی مثل باز شدن ایربگ یا وضعیت کارکرد ترمزها را مورد بررسی قرار دهند. از لحاظ فنی و یا حتی ظاهری، سانگ یانگ اکتیون در مدل نیو دارای قابلیتهای بسیار مناسبی بوده و میتوانست در صورت عرضه گستردهتر و همچنین تبلیغات مناسبتر، یکی از کراس اوورهای نسبتا خوش فروش بازار ایران باشد.
برآمدگی روی گلگیرها و خطوط به کار رفته روی بدنه به گونه ای است که آن را به وانتی مناسب برای تمام مسیرها تبدیل کرده است؛ همچنین چراغ های عقب و درب بار نیز، طراحی مجدد و ظاهری کاملا مدرن یافتهاند. فضای بار 2 مترمکعبی و استفاده از فنر برای دسترسی آسانتر به درب بار از دیگر خصوصیات این زیبای کره ای به حساب میآید؛ همچنین سانگ یانگ اکتیون پیکاپ دارای رینگ های آلومینیومی 16 یا 18 اینچی است که امکان استفاده از تایرهای آف رود نیز، در آن وجود دارد. خودرو سانگ یانگ نیو اکتیون یک کراس اوور جمع و جور کره ای است که توسط رامک خودرو وارد بازار داخلی کشورمان شده است و در دو نسخه لاکچری و کامفورت در نسخه های دست دوم به فروش می رسد. سانگ یانگ اکتیون یک شاسی بلند متوسط از همین کمپانی است که نسخه اولیه آن از سال 2006 تا 2011 تولید شد و اکنون نیو اکتیون جایگزین این خودرو شده است. مدل اولیه سانگ یانگ اکتیون با یک گیربکس 4 سرعته اتوماتیک وارد بازار شد و این نسخه به روزرسانی شد و با جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک و با مصرف بهینه تر سوخت تولید شد. سانگ یانگ نیو اکتیون در قالب مدلهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ به بازار ایران برگشت تا چهرهای به مراتب زیباتر و نسبتا اسپرت را به مشتریان ارائه داده و خاطره آن نمای زشت مدل پیشین را تا حدود زیادی از اذهان پاک کنند.
سانگ یانگ اکتیون یک کراس اوور کامپکت است که در مدلهای جدید و قدیمی در ایران حضور پیدا کرد که ما در اینجا در مورد مدل جدید صبحت خواهیم کرد. این مدل در واقع نسخه فیس لیفت از اکتیون است و در ایران برخی آن را با نام نیو اکتیون میشناسند. اکتیون همانند بازارهای جهانی در ایران هم فروش خوبی را تجربه نکرد و به نوعی قربانی رقبای قدرتمندی چون هیوندای توسان و کیا اسپورتیج شد.
در این بخش، سانگ یانگ اکتیون را با چند خودروی شاسیبلند معروف و رقیب در همان کلاس مقایسه میکنیم. برای این منظور، دو رقیب اصلی که در بازار خودروهای شاسیبلند محبوبیت دارند، هیوندای توسان و کیا اسپورتیج هستند. با بررسی مشخصات، امکانات و قابلیتهای این خودروها، میتوانیم به یک تحلیل دقیقتر از نقاط قوت و ضعف اکتیون بپردازیم. سانگ یانگ اکتیون، یکی از محبوبترین شاسیبلندهای کرهای، با طراحی مدرن، امکانات پیشرفته و عملکرد قابل اعتماد، توجه بسیاری را به خود جلب کرده است.
سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودروها را انجام بدهیم. این خودرو مجهز به سیستمهای ایمنی مانند ترمز اضطراری، کروز کنترل و سیستمهای کمکی راننده است. با این حال، برخی کاربران انتقادات خود را در خصوص عملکرد موتور و مصرف سوخت این خودرو مطرح کردهاند. احساس میشود که گشتاور و شتاب آن در شرایط مختلف چندان ایدهآل نیست و این موضوع میتواند در برخی از مسیرهای کوهستانی یا باریک مشکلساز شود.
نقطه ضعف دیگری که برخی کاربران به آن اشاره کردهاند، مصرف سوخت نسبتاً بالا نسبت به رقبا در کلاس خود است. با توجه به اینکه خودرویی شاسیبلند هست، رانندگان ممکن است در سفرهای طولانی احساس کنند که هزینهها بالا میرود. این ابعاد همچنین فضایی مناسب برای سرنشینان و بار فراهم میکند، بهطوریکه مسافران میتوانند به راحتی در داخل خودرو جا بگیرند و بارهای خود را هم همراه خود ببرند.
اکتیون با صفحه نمایش 8 اینچ به بازار عرضه میشود، در حالی که توسان و اسپورتیج از فناوریهای پیشرفتهتری با صفحه نمایش بزرگتر و قابلیتهای بیشتری بهره میبرند که تجربه کاربری بهتری را ایجاد میکند. از سیستم صوتی با کیفیت، تهویه مطبوع خودکار، و رابط کاربری ساده و کارآمد گرفته تا تجهیزات پیشرفتهای همچون دوربین پارک و سیستم اطلاعات و سرگرمی، همه به افزایش راحتی و لذت در سفر کمک میکنند. برآورد، سامانه هوشمند و آنلاین تخمین قیمت خودرو است که با استفاده از یک الگوریتم هوشمند و تحلیل داده های بدست آمده از معاملات روز بازار، کارشناسی آنلاین قیمت خودرو را با کمترین خطا انجام می دهد.
سبک طراحی داشبورد در قیاس با محصولات امروزی کمی قدیمی به نظر میرسد اما با این حال نظم و آرامش خاصی در طراحی آن موجود بوده که حضور در کابین اکتیون جدید را به تجربهای نسبتا لذتبخش تبدیل میکند. چراغهای کاملا زشت و نافرم مدل پیشین جای خود را به چراغهایی با طراحی اسپرت، ساده و جذاب دادهاند که دو طرف یک جلو پنجره شش ضلعی با پس زمینه مشبک را به تسخیر خود درآورده و چهرهای مصمم برای اکتیون جدید رقم زدهاند. طراحی سپر نیز بسیار مدرنتر و جذابتر از گذشته صورت پذیرفته و نمایی هماهنگ با سایر المانها پدید آورده است.درب کاپوت برجسته و خطوط حجمی روی آن نیز موجب عضلانیتر جلوه کردن چهره سانگ یانگ نیو اکتیون شده و زیبایی بصری این محصول را ارتقا بخشیده است. در نمای بغل شاهد تغییر اساسی نسبت به گذشته نیستیم و همان حالت کمانی شکل سقف و فریم پنجرهها در اینجا نیز قابل رویت است.
سانگ یانگ اکتیون از مزایای متعددی برخوردار است که آن را به انتخابی جذاب در بازار خودروهای شاسیبلند تبدیل میکند. یکی از نقاط قوت اصلی این خودرو طراحی مدرن و شیک آن است، که در کنار نمای بیرونی جذاب و کابین راحت، نظر خریداران را به خود جلب میکند. ناگفته نماند قیمت ارزان تر، کابین راحت ؛ طراحی خاص و توانایی بیراهه نوردی کراس اوور سانگ یانگ نیو اکتیون را در پله ای بالاتر از بیشتر از رقبا قرار می دهد. سانگ یانگ اکتیون قدرت موتور مناسبی را ارائه میدهد که برای استفاده روزمره و سفرهای خانوادگی کافی است.
نسل قبلی پیکاپ سانگ یانگ با کابینی مجلل و راحت، موتوری توانمند، عملکردی معقول در جاده و قیمت مناسب در سال 2007 به بازار عرضه شد؛ گفتنی است که این وانت علی رغم بدنه خارجی نه چندان جالب خود، از جذابیت خاصی برخوردار است. بعد از پنج سال، کمپانی سانگ یانگ تصمیم گرفت تا نسل جدید این وانت را با تمامی خصوصیات خوب مدل قبل و با طراحی بدنه جذاب تر به خریداران عرضه کند. در نهایت، اگر به دنبال یک خودروی شاسیبلند با کیفیت ساخت خوب، امکانات کامل و عملکرد قابل قبول هستید، سانگ یانگ اکتیون میتواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. پیشنهاد میکنیم قبل از خرید، حتماً از نمایندگیهای معتبر بازدید کرده و این خودرو را بهطور کامل تست کنید تا از تصمیم خود اطمینان حاصل نمایید.
در واقع مشکل اصلی همینجاست چراکه نمای عقب اکتیون به هیچ وجه زیبا نیست و وجود یک زاویه تند بین شیشه عقب و بخش پایینی کمی عجیب به نظر میرسد. بد نیست بدانید اکتیون در یک نسخه به نام اکتیون اسپرت به تولید میرسد که در واقع یک وانت است. اما چند سال بعد دوو این سهام را به شرکت سایک موتور چین واگذار کرد و نهایتا، عمده سهام شرکت در سال 2010 به ماهینداری هند واگذار گردید.
اما مدلی که اینجا قصد داریم درباره آن صحبت کنیم، مربوط به بهروزرسانی است که در سال 2012 بر روی اکتیون اعمال شد و تغییرات زیادی در آن به وجود آمد. به دلیل راحتی و ظاهر نسبتا خوب کابین پیکاپ در مدل قبلی، کمپانی سانگ یانگ نیز، در مدل جدید تنها تغییرات اندکی در کابین ایجاد کرده است. دریچه هوای مستطیل شکل، مجموعه ابزارهای LED و فرمان قابل تنظیم از جمله تغییرات جدید این وانت محسوب میشود. عملکرد موتور این خودرو نیز قابلتوجه است؛ با وجود قدرت و گشتاور مناسب موتورهای آن، رانندگی در شرایط مختلف جادهای آسان و دلپذیر است.
در بازار خودرو ایران، قیمت سانگ یانگ اکتیون بهطور معمول تحت تأثیر عوامل مختلفی مانند تقاضای بازار، شرایط اقتصادی و وضعیت واردات قرار دارد. در حال حاضر، قیمت این خودرو بسته به مدل و تجهیزات آن، معمولاً یك میلیارد و پانصد میلیون 1,500,000,000 است. در هر حال در مطلب پیش رو بر آن شدهایم تا سانگ یانگ اکتیون نیوفیس را از جهات مختلف مورد بررسی قرار دهیم. بنابراین اگر تمایل به کسب اطلاعات بیشتر پیرامون این کراس اوور کوپه دارید، میتوانید ادامه این مقاله را مطالعه کنید. ضمنا باید اشاره کرد مصرف بالای سوخت و شتاب کم کراس اوور نیو اکتیون ممکن است اندکی دلسرد کننده باشد.
علاوه بر این همه راحتی، صندلی های مجهز به گرمکن، قابلیت اتصال از طریق بلوتوث، کروز کنترل، سانروف، ESP، دو عدد کیسه هوا ، دوربین دید عقب و بیشتر را نیز، جزو تجهیزات آن به حساب آورید. با وجود مزایای متعدد، سانگ یانگ اکتیون به نقاط ضعفی نیز دچار است که باید مورد توجه قرار گیرد. یکی از چالشهای اصلی این خودرو، محدودیت در دسترسی به خدمات پس از فروش و قطعات یدکی در برخی مناطق است.
اما آفتاب درخشان سانگ یانگ برای مدتها به خواب زمستانی فرو رفت تا آنجا که در سالهای اخیر به دلیل مشکلات مالی تا مرز ورشکستگی پیش رفت. اما کمپانی خودروسازی ماهیندرا هند با یک سرمایه گذاری بزرگ، تصمیم به احیا سانگ یانگ گرفت و تیوولی به عنوان نخستین محصول پس از این همکاری وارد بازار شد. این کمپانی مدل جدید اکتیون پیکاپ خود را به عنوان یکی از پیکاپ های دو کابینه با قیمت پایه 26,990 دلار به بازار ارایه کرد. در زیر کاپوت این خودرو یک موتور دیزلی ارتقا یافته 2.0 لیتری مجهز به توربوشارژر قرار دارد که توانایی تولید حداکثر 155 اسب بخار قدرت را دارد.
سانگ یانگ نیو اکتیون در قالب مدلهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ به بازار ایران برگشت تا چهرهای به مراتب زیباتر و نسبتا اسپرت را به مشتریان ارائه داده و خاطره آن نمای زشت مدل پیشین را تا حدود زیادی از اذهان پاک کنند. در این مقاله از کیان باتری به نقد و بررسی سانگ یانگ نیو اکتیون و مزایا و معایب آن می پردازیم. پس از شکست نسخههای اولیه سانگیانگ اکتیون (مدلهای 2010 تا 2013) در بازار کشورمان، که عمدتا به چهره عجیبش مربوط میشد، فیسلیفت این خودرو در مدل 2014 دوباره به ایران برگشت ولی اینبار با نام «نیو اکتیون» وارد شد. از آنجا که اکتیون بازار دست دوم مناسبی ندارد و خدمات پس از فروش خوبی برای آن ارائه نمیشود، بهتر است به سراغ خودروهای دیگر حاضر در این رده قیمتی بروید از جمله هیوندای توسان و کیا اسپورتیج و میتسوبیشی ASX. سانگ یانگ اکتیون با توجه به اهمیت ایمنی بهویژه در خودروهای شاسیبلند، به سیستمهای ایمنی پیشرفتهای مجهز شده است.
همچنین نیو اکتیون دارای گیربکس 6 سرعته هوشمند است که با قابلیت تنظیم زمستانی به منظور جلوگیری از سرخوردگی و لغزش چرخ ها در برف یا یخ می توانید با دنده 2 شروع به حرکت کنید و تعویض دنده ها از روی فرمان نیز امکان پذیر است. سیستم تعلیق نسبتا پیشرفته اکتیون که شامل سیستم تعلیق جناغی مستقل در جلو و سیستم تعلیق پنج تکه در عقب است، سواری نرمی را در اختیار راننده قرار میدهد. از دیگر نکات جالب توجه در این کره ای زیبا عدم انتقال صدای موتور یا لرزش ها به داخل کابین است. هندلینگ نه چندان درخشان، فرمان کند به ویژه در سرعت های پایین و عملکرد ضعیف در پیچ ها از نقاط ضعف این زیبای کره ای محسوب میشود؛ گفتنی است که در تست تصادف، اکتیون موفق به کسب تنها سه ستاره از پنج ستاره شده است. بله، سانگ یانگ اکتیون با سیستم چهارچرخ محرک (4WD) و حالتهای رانندگی مختلف (مانند حالت برف، گل و ماسه) گزینهای ایدهآل برای جادههای ناهموار و شرایط آفرود است. ارتفاع زیاد از زمین و زوایای ورودی و خروجی مناسب نیز به قابلیتهای آفرود این خودرو افزودهاند.
اما رقبا مانند هیوندای توسان و کیا اسپورتیج با گزینههای موتور قویتر، شتاب و عملکرد بهتری را در سرعتهای بالا و کشسانی بهدست میآورند. خودرو سانگ یانگ اکتیون به سیستمهای ایمنی پیشرفته مجهز است که شامل کیسههای هوایی چندگانه، ترمز ضد قفل، و سیستمهای کنترل پایداری است. در داخل کابین، سانگ یانگ اکتیون با استفاده از مواد باکیفیت و طراحی مدرن به سرنشینان احساس راحتی و لوکس بودن را ارائه میدهد.
عملکرد این خودرو در جادههای شهری و برونشهری خیلی بهتر از نسخههای مشابه است و به لحاظ میزان تسلط بر پیچها و حتی شرایط جادهای سخت، از قابلیتهای قابلقبولی برخوردار است. سیستمهای انتقال قدرت خودکار و دستی نیز در مدلهای مختلف، تجربه رانندگی لذتبخشی را برای رانندگان فراهم میآورد. در نمای جانبی، برآمدگی بالای گلگیر ها و خطوط به کار رفته روی بدنه، نقش حجم دهی را ایفا کرده است و روف ریل نیز نمای اسپرتی را به این کراس اوور بخشیده است. در نمای عقب، شیب تند شیشه عقب و حالت مربعی بودن صندوق با یکدیگر هماهنگی ندارد و نمای عجیبی را به وجود آورده است که خیلی مورد استقبال خریداران قرار نگرفته است.
دیاگ اکتیون این امکان را فراهم میسازد که اطلاعات سنسورهای ECU یا همان کامپیوتر خودرو را برای کارشناس خودرو به نمایش دربیاید. سپس کارشناس میتواند با بهرهگیری از دادههای ECU تمام مشکلات فنی و البته کارکرد واقعی خودروهای سانگ یانگ اکتیون را تعیین کند. در نظر بگیریم که وضعیت فنی سیستمهای خودرو یک معیار بسیار مهم در قیمتگذاری سانگ یانگ اکتیون آنها است. از همین رو برای تعیین قیمت خودروهای سانگ یانگ اکتیون باید تمام سنسورهای اصلی ECU بررسی شود.
این سیستمها شامل کیسههای هوای چندگانه، سیستم ABS (کنترل ضد قفل ترمز)، EBD (توزیع الکترونیکی نیروی ترمز) و ESC (کنترل پایداری الکترونیکی) هستند. استفاده از کلیدهای دایرهای شکل در انواع و اقسام مختلف نیز یکی دیگر از شاخصههای نمای ظاهر داشبورد سانگ یانگ اکتیون به شمار میرود. کیفیت متریال به خدمت گرفته شده در ساخت کابین در نوع خود قابل قبول بوده و میتواند رضایت نسبی مشتریان را در پی داشته باشد.
اکتیون نسبت به همکلاسان قوی هیکل خود، دارای ظاهری نسبتا ظریف است؛ تویوتا، نیسان، فورد و فولکس واگن از رقیب تازه وارد خود هیچگونه ترسی به دل راه نمیدهند، به این دلیل که اکتیون از رانندگی پویا، قابلیت اعتماد و ایمنی آنها فاصله زیادی دارد. سانگ یانگ اکتیون به یک موتور 2.3 لیتری 4 سیلندر مجهز شده که توانایی تولید تنها 148 اسب بخار قدرت و 214 نیوتن متر گشتاور را دارد. پر واضح است که این قدرت برای به حرکت درآوردن جثه 1.9 تُنی اکتیون کافی نیست و اکتیون در بسیاری از مسیرها به ویژه مسیرهای سربالایی برای عبور دچار مشکل میشود.
در مجموع باید عنوان داشت که طراحی داخلی سانگ یانگ اکتیون بر خلاف نمای بیرون آن که از یکسری ناهماهنگیها رنج میبرد، نسبتا قابل قبول بوده و میتواند موجب خرسندی عمده سرنشینان این کراساور کوپه شود. نیو اکتیون در 3 تیب Prestige ، Comfort و Luxury تولید می شود و در نمونه فول آپشن، امکاناتی نظیر شیشه های مجهز به سیستم ایمنی تشخیص مانع، تهویه اتوماتیک، گرمکن صندلی ها فرمان، برف پاک کن مجهز به سیستم یخ زدا و سنسور باران و قابلیت تعویض دنده از روی فرمان دارد. سانگ یانگ اکتیون یک کراس اوور کامپکت است که در سال 2008 معرفی شد و در سال 2010 یک بار فیس لیفت شد.
در این نسخه ما جلو پنجره ای دو تکه ی مشبک را می بینیم که فاصله موجود میان آن ها، محل نصب پلاک خودرو می باشد. جالب است بدانید که سانگ یانگ اکتیون جایگزین مدل موسو شده و از سال 2010 به ایران رسیده است. سانگ یانگ اکتیون پیکاپ برای افرادی که به دنبال خرید پیکاپی با قیمت مناسب، دارای کابین راحت، موتوری توانمند و فضای بار کوچک هستند، پیشنهاد خوبی است.
این کراس اوور نسبت به رقبای ژاپنی قیمت کمتری دارد و برای افراد علاقمند به آفرود می تواند گزینه مناسبی باشد. سانگ یانگ اکتیون به مجموعهای از موتورهای قدرتمند مجهز شده است که عملکرد خوبی را در انواع شرایط جادهای ارائه میدهد. نسخههای جدیدتر نیو اکتیون لاکچری نیز با موتورهای بهروزتر و با کارایی بالاتر در دسترس هستند که بهرهوری سوخت بهتری دارند و آلایندگی کمتری تولید میکنند.
نیو اکتیون در واقع فیس لیفت سانگ یانگ اکتیون است که در سال 2014 معرفی شد و برخلاف نسل گذشته خود، به یک موتور 4 سیلندر 2.3 لیتری مجهز بود. از این مسئله نمیتوان گذر کرد که نسل قبلی سانگ یانگ اکتیون چهره بسیار عجیبی داشت که همین مسئله سبب شد که این شاسی بلند کره فروش خوبی را در بازار ایران تجربه نکند، اما نیو اکتیون ظاهری به مراتب بهتر داشت. سانگ یانگ نیو اکتیون که شامل طراحی مجدد چراغها، جلوپنجره و شمای کلی بدنه میشد، هرچند تز نظر ظاهری بهبود یافته بود، ولی بازهم تاثیر چندانی در افزایش توجه مشتریان ایرانی نداشت.
چند سال بعد مدل نیوفیس اکتیون از سال ۲۰۱۴ با چهرهای پختهتر و همهپسندتر وارد بازار ایران شد که دیگر اثری از چهره و قیافه نامتعادل مدل پیشین در آن مشاهده نمیشد. بخش پلاستیکی یا همان فلاپ سپر و جلو پنجره ای که دور تا دور خودرو نیز دیده می شود، نمایی اسپرت به این کراس اوور داده و دو چراغ مه شکن بزرگ نیز دو طرف سپر دیده می شوند. به طور کلی در نمای رو به روی خودرو سانگ یانگ نیو اکتیون نسبت به نسخه های قدیمی، با چهره ای به روزتر و جوان پسندانه تری رو به رو هستیم. سانگ یانگ اکتیون یک کراس اوور شاسی بلند کامپکت است که توسط گروه خودروسازی سانگ یانگ موتور کره جنوبی در سال ۲۰۰۵ به خطوط تولید این شرکت اضافه شد و روند ساخت آن تاکنون نیز تداوم داشته است. سانگ یانگ اکتیون یک کراس اوور شاسی بلند کامپکت است که توسط گروه خودروسازی سانگ یانگ موتور کره جنوبی در سال 2005 به خطوط تولید این شرکت اضافه شد و روند ساخت آن تاکنون نیز تداوم داشته است.
واردات مقطعی سانگ یانگ نیو اکتیون و همچنین عدم شناخت کافی بازار نسبت به ویژگیهای فنی خوب این خودرو، باعث شد تا نیو اکتیون نیز سرنوشت نامطلوبی مانند سایر محصولات سانگ یانگ داشته باشد. البته سانگ یانگ نیو اکتیون، پس از سال 2015 جای خود را به سانگ یانگ تیوولی داد که این خودرو تبدیل به سومین خودرو پرفروش وارداتی ایران شد. سانگ یانگ اکتیون و نیو اکتیون همیشه جزء خودروهای مدرن شناخته شده است، همین موضوع باعث شده که کارشناسی این خودروها یک فرآیند تخصصی بشمار رود. مجموعه الوچک نیز با در نظر گرفتن طیف گستردهای از مدلها سانگ یانگ اکتیون در ایران، این امکان را برای خریداران این خودروهای کرهای فراهم ساخته است تا با استفاده از خدمات تخصصی کارشناسی خودرو در محل بتوانند خرید مطمئنتری تجربه کنند.
همانطور که میدانید هرگونه رنگ شدگی بدنه یا آسیبهای سطحی مثل خط و خشهای رنگ و حتی آثار صافکاری بدون رنگ، میتواند بر قیمت نهایی خودروی اکتیون تاثیرگذار باشد. تشخیص صافکاری و نقاشی مجدد بدنه خودرو با بهرهگیری از دستگاههای تشخیص رنگ تخصصی انجام میشود. کارشناس خودرو الوچک با در نظر گرفتن سگمنت خودرو تمام نقاط بدنه آن را با استفاده از دستگاه تشخیص رنگ مورد آنالیز قرار میدهد و گزارشی کامل از وضعیت سلامت ظاهری و بدنه خودرو به خریدار یا همان سفارش دهنده سرویس کارشناسی ارائه میدهد. در قسمت جلو نیو اکتیون تغییرات اساسی نسبت به اکیتون شده است و قسمت عقب تغییرات کمتری داشته ، در واقع نیو اکتیون ترکیبی از یک هاچ بک و یک شاسی بلند است که با ظاهری متفاوت توانسته مشتریان بیشتری را نسبت به اکتیون جذب کند. موتور این نسخه معمولاً یک گزینه 2.2 لیتری دیزلی است که قدرت و گشتاور قابل توجهی ارائه میدهد. با این موتور، اکتیون لاکچری میتواند به قدرتی حدود 178 اسب بخار دست یابد که بهویژه در شتابگیری و در جادههای باز تأثیر زیادی دارد.
به طور کلی، کاربران آن را به عنوان یک گزینه کارآمد برای رانندگی روزمره و خانوادگی معرفی میکنند، اما برای رانندگانی که به دنبال شتاب بالا و کارایی بینظیر هستند، ممکن است مناسب نباشد. در مورد پوشش گارانتی، اسپورتیج با 7 سال یا 150,000 کیلومتر بهترین گزینه را ارائه میدهد که میتواند خریداران را به سمت خود جلب کند. در مورد حجم فضای بار، اکتیون و توسان در وضعیت مشابهی قرار دارند، در حالی که کیا اسپورتیج کمی کمتر از این دو فضا را برای بار ارائه میدهد. از نظر ایمنی سانگ سانگ نیو اکتیون به کیسه های هوا و کمربندهای ایمنی سه نقطه ای مجهز است که محافظ جان همه سرنشینان در هنگام وقوع حادثه خواهد بود. نیو اکتیون به پیشرانه تنفس طبیعی 2.3 لیتری با خروجی 150 اسببخار قدرت در 5500 دور در دقیقه و 214 نیوتنمتر گشتاور در 4600 دور در دقیقه مجهز شده است.
داشبورد با طراحی ارگونومیک و کاربرپسند بههمراه صفحات لمسی و دکمههای کاربردی طراحی شده است. استفاده از داشبورد نرم و پلاستیک باکیفیت در کنار رنگهای ملایم، تجربهای دلپذیر را به فضای داخلی خودرو میبخشد. این محصول در قالب دو مدل شاسی بلند کوپه ( اکتیون ) و یا وانت پیکاپ ( اکتیون اسپرت ) در دسترس مشتریان در بازارهای بینالمللی قرار گرفته است. جالب است بدانید که سانگ یانگ اکتیون جایگزین مدل موسو شده و از سال ۲۰۱0 به ایران رسیده است. همچنین این خودرو به شاسی سه لایه فوق صلب تجهیز شده که عامل مهمی در حفاظت از جان سرنشینان می باشد. لازم به ذکر است سیستم تعلیق سانگ یانگ نیو اکتیون در محو جلو از نوع دوبل جناغی و در عقب چند میله ای مولتی لینک می باشد.
متریال به کار رفته در ساخت داشبورد، خشک بوده و قطعات فلزی در بخشی از قسمت ها نمای اسپرتی را به وجود آورده است. طول، عرض، ارتفاع و فاصله بین محورهای سانگیانگ نیو اکتیون به ترتیب 4.455، 1.88، 1.735 و 2.741 متر اعلام شده که آن را در رده شاسیبلندهای میانسایز قرار میدهد. گفتنی است که اکتیون به لطف گشتاور بالا و موتور 2.0 لیتری خود، هیچ گونه مشکلی برای راننده حتی در حمل بارهای سنگین ایجاد نمیکند و بدون توجه به نوع بار همچنان عملکرد بسیار خوبی از خود نشان میدهد. جا لیوانی، محفظه تعبیه شده در داشبورد، محل قرارگیری عینک، محفظه های تعبیه شده روی درب و کنسول مرکزی بین دو صندلی از محفظه های فراوان تعبیه شده در این زیبای کره ای است.
نیو اکتیون یک شاسی بلند اسپرت با ویژگی های آفرود است و از رقبای نیواکتیون می توان کیا اسپورتیج و هیوندای ix35 را نام برد. طراحی کابین اکتیون را میتوان حتی بسیار بدتر از طراحی بدنه آن دانست چراکه خسته کننده و قدیمی به نظر میرسد. یک نمایشگر در مرکز داشبورد وجود دارد که جایگاه چندان مناسبی هم ندارد و این موضوع در کنار شکل نامتناسب کلیدها، در کنار پلاستیک خشکی که به وفور در کابین استفاده شده، اکتیون را تا حد بسیاری از رقبا عقب انداخته است. سانگ یانگ به معنی دو اژدها نام چهارمین شرکت بزرگ خودروسازی کره جنوبی است که تلفظ اصلی آن سنگ یون است. این کمپانی در سال 1991 با شرکت دایملر – بنز مشارکت کرد و در سال 1997 شرکت دوو موتورز این شرکت را خریداری کرد و اکنون 70 در صد از سهام سانگ یانگ به شرکت هندی ماهیندرا واگذار شده است. کاربران معمولاً از راحتی صندلیها و امکانات رفاهی نظیر سیستم صوتی و تهویه مطبوع اتوماتیک راضی هستند.
مهمترین تغییر ظاهری سانگ یانگ اکتیون ۲۰۱۴ به نمای روبه روی این خودرو باز میگردد که شاهد تغییر کلی این بخش نسبت به گذشته هستیم. پس از بررسی اطلاعات دیاگ و وضعیت بدنه خودروهای سانگ یانگ اکتیون، در نهایت کارشناس خودرو الوچک اصالت آپشنهای این اتومبیلها را مورد بررسی قرار میدهند؛ زیرا اکتیون در سالهای متفاوت معمولا در طیف گستردهای از امکانات و تجهیزات رفاهی عرضه میشوند. در نظر بگیرید که اصالت آپشنها یک امر بسیار مهم در قیمتگذاری خودروهای سانگ یانگ اکتیون است. بر اساس شاخصها و معیارهای قیمتگذاری در بازار، امکانات و تجهیزاتی که به صورت دستی بر روی خودروها نصب شدهاند، فاقد ارزش مادی هستند و معمولا در پروسه قیمتگذاری خودروهای نیو اکتیون فقط آپشنهای فابریک خودرو بر روی قیمت آنها تاثیرگذار است. در این بخش قابل ذکر است که کراس اوور سانگ یانگ نیو اکتیون در بازار داخلی کشور به صورت دست دوم در نسخه های کامفورت و لاکچری (فول) قابل خریداری می باشد که هنگام خرید بایستی از سلامت فنی آن اطمینان کامل حاصل کنید.
علاوه بر این، جزئیات داخلی مانند پوشش چرمی باکیفیت، دوختهای دقیق بهخصوص در شب، جلوهای لوکس به کابین میبخشد. همچنین، فضای بار نیز با حجم قابل توجهی که دارد، مناسب برای حمل بارهای بزرگ و سفرهای روزمره است. همچنین، فضای بار در مقایسه با برخی رقبا ممکن است کمتر باشد؛ در حالی که اکتیون برای استفاده خانوادهها و سفرهای اجتنابناپذیر طراحی شده، حجم بار ممکن است محدودیتهایی به وجود آورد. برای بهرهمندی از خدمات و سرویسهای تخصصی الوچک در خصوص کارشناسی خودرو در غرب تهران، کارشناسی خودرو در شرق تهران، کارشناسی خودرو در شمال تهران، کارشناسی خودرو در مرکز تهران و کارشناسی خودرو جنوب تهران میتوانید با ما تماس حاصل بفرمایید.
ولی به خوبی از پس مسیرهای ناهموار بر آمده و با ابعادی که دارد می تواند نیاز شما را برای استفاده برون شهری و حتی درون شهری برطرف سازد. از رقبای این خودرو می توان به کیا اسپورتیج و هیوندای توسان اشاره نمود که دارای بازار دست دوم و خدمات بعد از فروش بهتری هستند. سانگ یانگ ترجیح میدهد به تولید خودروهای شاسی بلند بپردازد و اکتیون هم یکی از خودروهای این کمپانی است. اکتیون در روزهای نه چندان خوب سانگ یانگ به تولید میرسید و باتوجه به ظاهر نه چندان جذاب و وجود رقبای قدرتمند، نتوانست کمپانی کرهای را از بحران خارج کند. سانگ یانگ اکتیون معمولاً با قیمت پایینتری نسبت به توسان و کمی کمتر از اسپورتیج عرضه میشود، که این میتواند یکی از نقاط قوت آن در بازار باشد.
همچنین، ویژگیهای ایمنی از جمله کیسههای هوا و سیستمهای پایداری مانند ABS و ESP تحسین شدهاند. در حالی که اکتیون دارای سیستمهای ایمنی خوبی است، توسان و اسپورتیج معمولاً با سیستمهای ایمنی و تجهیزات بیشتری مثل سنسورهای پارک و دوربینهای 360 درجه عرضه میشوند که امنیت بیشتری را فراهم میسازد. با توجه به اینکه مصرف سوخت در زمانهای طولانی میتواند هزینهبر باشد، این مورد میتواند بر انتخاب خریداران تأثیر بگذارد. چرخهای بزرگ و شیک اکتیون به بهبود عملکرد خودرو در جادههای ناهموار و همچنین به زیبایی کلی آن کمک میکند. طراحی خطوط جریان در بدنه، نهتنها به آیرودینامیک خودرو کمک میکند، بلکه به سمتهای حرکتی روانتر و کمصوتتر نیز میانجامد. در نهایت، سیستم نورپردازی LED در پسزمینه و چراغهای مهشکن مدرن، بهویژه در شرایط جوی بد، ایمنی بیشتری را فراهم میآورند.
دیدگاهتان را بنویسید