بررسی خودرو سمند سورن پلاس

مزایا و معایب سمند سورن پلاس موتور XU7P ارزش خرید دارد؟ بچرخ

بیش از 15سال تجربه موفق در زمینه فروش نقدی و اقساطی خودرو در سراسر کشور از افتخارات سپند خودرو می باشد. انتخاب بهترین روغن موتور برای TU5 تاثیر مستقیمی بر عملکرد، طول عمر و کاهش هزینه‌های نگهداری این موتور دارد. اختلاف قیمت ۱۰۰ میلیونی بین xu7p و ef7 نمی ارزه.۲ ماهه صفرشو گرفتم xu7p واقعا راضیم فقط مصرفش بالاس.بین ۸.۵ تا ۱۰. بنابراین دنده 3 واقعا دنده بسیار کار راه اندازی هستش و من بهتون پیشنهاد می‌کنم که همیشه توی این دنده قرارش بدین و باهاش رانندگی کنید ضریب دنده 3 خیلی جالبه.

در این خودرو چراغ‌های جلو و عقب تغییر کرده و با وجود چراغ‌های LED نمای به روز تری (نسبت به سمند LX و سمند X7) دارد. من تقریباً تمام ماشین‌های ایرانی رو داشتم و اینجا سورن پلاس رو مقایسه می‌کنم. سواریش حس خیلی بهتری از پارس داره، مخصوصاً توی جاده و شتاب و کششش هم بهتره.

با توجه به پیشرانه سورن پلاس و البته گیربکسی که در نظر گرفته شده اگه یه روزی هوس یک مسافرت اساسی به سرتون بزنه و بخواین مثلاً ماشین رو تا خرخره پر کنید سه چهار تا سرنشین هم سوار کنین خیلی خیلی بعیده که این از اون خودروهایی باشه که بتونه حداقل راننده خودشو خوشحال بکنه. روغن های توصیه شده سورن پلاس xu7pقیمت های درج شده برای تابستون سال 1403 هستش. اگر به دنبال مشخصات، ویژگی‌ها و مزایا و معایب سورن پلاس xu7p و مقایسهٔ آن با نسخهٔ EF7 هستید، این مطلب پدال را تا انتها دنبال کنید. خودروی سورن پلاس گرچه معایبی هم دارد اما به نسبت قیمت و آپشن ها و همچنین سواری بسیار مناسب و کابین بزرگ ارزش خرید دارد و انتخاب مناسبی می باشد.همچنین شما میتوانید برای اطلاعات بیشتر و استعلام قیمت این خودرو با کارشناسان الماس خودرو در تماس باشید.

این تغییر نام نه‌تنها نشان‌دهنده به‌ روزرسانی‌های فنی و ظاهری بود، بلکه بیانگر جایگاه جدید این خودرو در خط تولید ایران خودرو نیز محسوب می‌شد.سورن پلاس XU7P از نظر ظاهری تغییرات جزئی نسبت به مدل قبلی خود، یعنی سورن ELX، داشت. با این حال، این خودرو به‌عنوان جایگزین پژو پارس در خط تولید ایران خودرو معرفی شد و توانست با قیمت مناسب و امکانات نسبتاً خوب، توجه بسیاری از خریداران را به خود جلب کند. همانطور که اشاره شد سورن پلاس یک فیس لیفت از سورن محسوب می‌شود که از نظر طراحی ظاهری و کابین دستخوش تغییراتی شده است. تغییراتی که به مراتب این خودرو را خصوصا برای جوانان جذاب‌تر از نسخه‌های دیگر سورن و حتی سمند کرده است. این خودرو از نظر فنی مشخصات قابل قبولی دارد و همچنین در بخش امکانات رفاهی و ایمنی نیز به امکانات خوبی مجهز شده که می‌توانند برگ برنده این خودرو نسبت به رقبایش باشد.

در همین حال، به دلیل عایق‌بندی ضعیف، صدای موتور در دورهای بالا وارد کابین می‌شود. علاوه بر این، استفاده فراوان از پلاستیک خشک در داخل کابین و همین‌طور بی‌دقتی فراوان در ساخت و مونتاژ قطعات نیز کاملاً به چشم می‌آیند. قدرت ترمز گیری خودرو هم به دلیل ترمزهای عقب کاسه‌ای چندان مطلوب نیست و با توجه به وزن بالای سورن پلاس، فقدان ترمزهای دیسکی در عقب کاملاً احساس می‌شود.

در خصوص فضاسازی هم باید گفت، سورن پلاس بنزینی همچون سایر اعضای خانواده سمند، هم بر روی صندلی‌ها و هم داخل صندوق عقب فضای مناسب و کارآمدی در اختیارتان قرار می‌دهد که به راحتی پاسخگوی نیازهای معمول یک خانواده خواهد بود. این خودرو در اردیبهشت ماه 1401 در بازار آزاد قیمتی حدود 345 میلیون تومان و در کارخانه نیز حدود 243 میلیون تومان قیمت دارد. همچنین نسخه‌های کارکرده و دست دوم این خودرو نیز با مدل 1399 و 1400 قیمتی بین 305 تا 335 میلیون تومان را دارد.

از اواسط سال ۱۳۹۹ نیز ایران‌خودرو دستی به سر و روی این سدان سالخورده کشید و سورن پلاس را با تغییراتی جزئی مثل گرافیک جدید چراغ‌ها به بازار فرستاد. سورن پلاس ابتدا با پیشرانهٔ EF7 عرضه شد اما پس از خاتمهٔ پژو پارس، ایران‌خودرو که قصد داشت سورن را جایگزین پژوی سالخوردهٔ خود کند، این خودرو را بجای موتور EF7 به پیشرانهٔ XU7P مجهز کرد. سورن پلاس XU7P در حال حاضر ارزان‌ترین سدان ایران‌خودرو محسوب می‌شود و جای پژو ۴۰۵، پارس و سمند را در سبد محصولات ایران‌خودرو گرفته است. طراحی داخلی سورن پلاس XU7P با تمرکز بر سادگی و کاربردی بودن، فضایی راحت و مناسب برای سرنشینان فراهم می‌کند. داشبورد این خودرو با طراحی خطوط کلاسیک و استفاده از مواد باکیفیت، حس نسبتاً خوبی را به راننده و سرنشینان منتقل می‌کند. صندلی‌ها با روکش پارچه‌ای و طراحی ارگونومیک، راحتی قابل قبولی را در سفرهای شهری و جاده‌ای ارائه می‌دهند.

این ماشین دارای موتور ۴ سیلندر و ۱۶ سوپاپ با حجم ۱۶۵۰ سی سی، تنفس طبیعی و جعبه دنده دستی ۵ حالتی است. سایت فروش خودرو در امارات این امکان را فراهم می‌کند که بدون واسطه، انواع خودروهای نو و کارکرده را بررسی و بهترین گزینه را بر اساس بودجه و نیازتان انتخاب کنید…. سیستم کنترل پایداری سورن رو شاید هنوز کار داشته باشه که بتونن عملکردش رو بهبود بدن و به سطحای بالاتر برسونن ولی همین هم میتونه فرشته ی نجات خیلی ها باشه.

همچنین میزان مصرف سوخت اعلامی برای رانندگی در شرایط ترکیبی سورن پلاس هفت لیتر در هر 100 کیلومتر عنوان شده است. البته ایران خودرو اخیراً سورن پلاس را با موتور XU7P هم در بازار عرضه کرده که قدرت و گشتاور پایین‌تری نسبت به موتور EF7 دارد، اما برای رانندگی‌های داخل شهری مناسب‌تر است. در نمای داخلی سورن پلاس XU7P شاهد تغییرات اساسی نیستیم و همان داشبورد قدیمی با غربیلک فرمان دنا پلاس و نمایشگر مالتی‌مدیا مرکزی جفت‌وجور شده تا یک طرح داخلی اقتصادی و نسبتا ارزان‌قیمت برای کاربران این ماشین ایرانی به وجود بیاید. حداقل بهتر بود که از داشبورد دنا پلاس در این خودرو نیز استفاده می‌شد تا طراحی آن کمی جدید و زیباتر به نظر می‌رسید، اما داشبورد سمند سورن پلاس XU7P که در اصل همان داشبورد خودرو سورن است و طرح کاملا قدیمی دارد، نمی‌تواند جذابیت چندانی برای سلیقه‌های امروزی داشته باشد. این اولین فیس‌لیفت بزرگ سمند محسوب می‌شد هرچند که تغییرات آن چندان کلی نبود و صرفاً شامل جلوپنجره، چراغ‌های جلو و عقب و سپرهای جدید می‌شد. سورن در ابتدا در داخل و پیشرانه هیچ تفاوتی با سمند نداشت اما بعداً نسخهٔ ELX آن با داشبورد جدید و پیشرانهٔ EF7 به بازار عرضه شد.

این امکانات شامل کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، سیستم ترمز ضد قفل (ABS) به همراه سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)، و سیستم کمکی ترمز است که در مواقع اضطراری عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد. همچنین، سیستم کنترل پایداری (ESC) و کنترل کشش (TCS) به همراه کنترل حرکت در سربالایی، به حفظ ایمنی در شرایط مختلف کمک می‌کند. علاوه بر این، سنسورهای مختلفی همچون سنسور پایش فشار باد تایرها، سنسور نور و باران، و سنسور دنده عقب برای تسهیل در رانندگی و جلوگیری از تصادفات نصب شده است. همچنین، سورن پلاس مجهز به سیستم هشدار دهنده هوشمند ورود غیر مجاز و سیستم ضد سرقت (ایموبیلایزر) است که امنیت خودرو را افزایش می‌دهد.

شرکت ایران خودرو به‌عنوان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان خودرو در ایران، همواره تلاش کرده است تا با به‌روزرسانی محصولات خود، نیازهای مشتریان را برآورده کند. یکی از این محصولات، سمند سورن پلاس XU7P است که محبوبیت خاصی بین خودرو های این شرکت دارد و از لحاظ قیمت و آپشن انتخاب مناسبی برای خرید می باشد. این خودرو بدنه ای محکم، سواری نرم و سنگین دارد، هندلینگ و یا فرمان پذیری این خودرو عملکرد نسبتا مناسبی دارد اما در زمینه قدرت و گشتاور ضعف هایی دارد، اما در کل سورن پلاس جزو خودرو های مقرون به صرفه می باشد. در ادامه به تاریخچه، تغییرات، و مشخصات فنی این خودرو به‌ طور کامل می‌پردازیم. سورن پلاس به عنوان نسخه فیس لیفت سمند سورن معمولی، تغییرات محسوسی در طراحی بدنه خود تجربه کرده است. نمای جلوی خودرو با گرافیک جدید چراغ ها، دی لایت های اضافه شده و جلوپنجره مشکی براق، چهره ای نسبتا مدرن تر و جذاب تر به آن بخشیده است.

هنگام مقایسه سورن پلاس با دنا پلاس متوجه می‌شوید که دنا پلاس به‌دلیل وزن بیشتر و تغییرات جزئی در تعلیق، کمی نرم‌تر است؛ اما همچنان سورن پلاس تعادل بهتری در پیچ‌ها دارد. نسخه بنزینی به‌طور میانگین ۷.۴۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و مدل دوگانه‌سوز، ۷.۵ لیتر بنزین مصرف می‌کند؛ اما به‌طورکلی مدل دوگانه‌سوز، مصرف سوخت کمتری دارد. استاندارد در هر دو مدل یورو ۵ است که نسبت به نسخه‌های قدیمی سمند، آلایندگی کمتری دارند. پس از معرفی سمند در اوایل دههٔ ۸۰ شمسی، ایران‌خودرو به دنبال ساخت خودروهای جدیدی بر اساس اولین محصول ملی خود بود.

سورن پلاس یا همان سمند سورن پلاس محصول جدید ایران خودرو می باشد که از دی ماه 1401 به بازار عرضه شده است. هرچند شرکت ایران خودرو در تلاش برای معرفی کردن سورن پلاس به عنوان محصولی جدید است، اما نباید فراموش کرد که این خودرو در حقیقت فیس‌لیفت سمند سورن محسوب می‌شود و خود سمند سورن نیز فیس‌لیفتی از محصولات پیشین سمند می باشد.. وابستگی سورن پلاس به شرکت‌های خارجی نسبت به زمانی که سمند به عنوان یک خودرو ملی به بازار معرفی شد، به کمترین حد ممکن رسیده است، چرا که بر خلاف سمند سورن پلاس مشخص بود که ماشین سمند از ملی بودن، تنها نامش را یدک می‌کشد و در بسیاری از قسمت‌ها، از پلتفرم و پیشرانه گرفته تا طراحی، به کمپانی‌های خارجی وابسته بود.

سورن پلاس از نظر بازار خرید و فروش و همچنین خدمات پس از فروش حال و روز نسبتا خوبی دارد. طبق اطلاعات منتشر شده مصرف سوخت ترکیبی این خودروی ملی حدود 7/5 لیتر در 100 کیلومتر است و همچنین شتاب 0 تا 100 آن نیز حدود 12 ثانیه اعلام شده است. سیستم تعلیق چرخ‌های جلوی این سدان جدید ایران خودرو از نوع مک فرسون و سیستم تعلیق چرخ‌های عقب این خودرو نیز از نوع فنر پیچشی است که حاصل آن یک سواری نسبتا نرم و قابل قبول در میان خودروهای ایرانی است. در این نمونه از سمند سورن پلاس شاهد حضور موتور XU7P هستیم که پیش از این با پژو پارس به بازار ایران وارد شده بود. این موتور نسخه اصلاح‌شده پیشرانه قدیمی ایکس یو ۷ پژو ۱۸۰۰ سی‌سی است که حالا با مقداری به‌روزرسانی روی سورن پلاس XU7P حضور دارد.

در بخش امکانات رفاهی، این ماشین کروز کنترل، سیستم تهویه مطبوع خودکار، نمایشگر لمسی، بلوتوث و هندزفری، فرمان با کلیدهای کنترلی، آینه‌های تاشو برقی و شیشه‌های سولار دارد. همان‌طور که از رده قیمتی و امکانات سورن پلاس دوگانه‌‎سوز مشخص است، این خودرو در رده محصولات پایین‌رده بازار ایران قرار می‌گیرد؛ بنابراین عجیب نیست اگر ببینیم ایران‌خودرو مانند همیشه در تولید این خودرو کیفیت را معیار اصلی خود قرار نداده است. این مدل در مقایسه با سایر رقبا، بازار دست‌دوم کم‌رونق‌تری هم دارد که بخشی از آن به‌خاطر کمبود در تامین تجهیزات آن است؛ البته نسخه صفرکیلومتر سورن پلاس دوگانه‌‎سوز هم در مقایسه با سایر خودروهای عرضه‌شده توسط ایران‌خودرو سود فروش کمتری برای خریداران دارد. ناگفته نماند که تمام نسخه‌های سورن پلاس دوگانه‌‎سوز به امکانات جامعی مجهز نیستند.

از اواسط سال ۱۳۹۹، ایران‌خودرو نسخهٔ جدیدی از سورن را با نام سورن پلاس به بازار عرضه کرد. تغییرات ظاهری این خودرو بسیار جزئی هستند و صرفاً به مواردی مثل گرافیک جدید چراغ‌های جلو و عقب و تجهیز به دی‌لایت، دستگیره‌های در آسان‌بازشو مشابه دنا، اسپویلر لبه درب صندوق، جلوپنجره مشکی براق و رینگ‌های آلومینیومی جدید محدود می‌شوند. این تغییرات اما تأثیر چندانی در بروز کردن چهرهٔ سالخوردهٔ سورن نداشته‌اند و انتظار می‌رفت درحالی‌که نزدیک به پانزده سال از عمر این خودرو می‌گذرد، به‌روزرسانی‌های بزرگ‌تری در طراحی آن صورت گیرد اما طبق معمول، ایران‌خودرو قصد داشته با کمترین هزینه سورن پلاس را به‌عنوان محصولی جدید ارائه کند. با وجود طراحی قدیمی، سورن پلاس XU7P در مقایسه با سایر خودروهای داخلی هم‌رده مانند پژو پارس و تیبا ۲، ظاهر قابل قبولی دارد. این خودرو اگرچه از نظر طراحی هیجان‌انگیز نیست، اما به‌عنوان یک خودروی خانوادگی با قیمت مناسب، همچنان می‌تواند نیازهای بسیاری از مشتریان را برآورده کند. موتور سورن پلاس همچون سورن ELX از نوع EF7 تنفس طبیعی است که قادر است حداکثر 115 اسب بخار قدرت در دور 6000 و 159 نیوتن‌متر گشتاور از دور 3500 الی 4500 تولید کند تا در بهترین حالت به شتاب صفر تا صد 12 ثانیه و حداکثر سرعت 190 کیلومتر بر ساعت دست یابد.

هرچند کیفیت مواد به‌ کاررفته در داشبورد و دیگر بخش‌ های کابین همچنان از پلاستیک‌ های نه‌ چندان مرغوب است، اما چینش منظم کلیدها در کنسول میانی، تا حدی این نقطه ضعف را جبران می‌ کند. ایران‌خودرو در طرح پیش‌فروش جدید خود، در موعد مهرماه نسخه فیس لفت و جدید سمند را بانام سورن پلاس به بازار عرضه خواهد کرد. این خودور که به‌جای سورن ELX عرضه خواهد شد، امکانات جدیدی داردکه توسط شورای رقابت به مبلغ ۱۴۷ میلیون و ۷۱۲ هزار و ۱۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده است. سورن پلاس دوگانه‌‎سوز یک سدان‌ جمع‌وجور خانوادگی به شمار می‌رود که می‌تواند با گنجاندن ۵ سرنشین درون خود و فراهم کردن فضای بار کافی، بهره‌مندی از پیشرانه ۱.۷ لیتری متداول EF7 دوگانه‌سوز، مصرف پایین و سیستم تعلیق خوب نیازهای بسیاری از خانواده‌ها را برطرف کند. امکان استفاده از سوخت گاز طبیعی یا CNG هم می‌تواند به کاهش هزینه‌ها کمک کند.

همچنین استفاده از طرح فیبر کربن در تزئینات داخلی و رودری ها به همراه سردنده جدید، جلوه‌ ای جوان‌ پسندانه‌ تر و جذاب‌ تر به فضای داخلی بخشیده است. با این حال، داشبورد خودرو همچنان حالتی قدیمی دارد و طراحی کلاسیک آن، به‌ ویژه در بخش دریچه‌ های مستطیل‌ شکل تهویه، از مد افتادگی آن حکایت می‌ کند. سورن پلاس XU7P با وجود قرار گرفتن در رده خودروهای اقتصادی، امکانات و آپشن‌هایی را ارائه می‌دهد که نیازهای اولیه راننده و سرنشینان را به خوبی برآورده می‌کند. این خودرو مجهز به سیستم تهویه مطبوع برای تنظیم دمای داخلی، سیستم صوتی با قابلیت اتصال به بلوتوث برای پخش موسیقی و برقراری تماس‌های بی‌سیم، و فرمان هیدرولیک برای سهولت در رانندگی است.

نسخه دوگانه‌سوز این خودرو حدود ۲۰ میلیون تومان گران‌تر است و با قیمت ۸۵۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد. این تفاوت قیمت سورن پلاس دوگانه سوز با نسخه بنزینی، به‌دلیل تجهیزات اضافی و قابلیت استفاده از دو نوع سوخت است. در مقایسه با رقبای داخلی مانند پارس TU5، سورن پلاس از نظر ایمنی و برخی امکانات رفاهی، تجهیزات بیشتری ارائه می‌دهد. اگر مقایسه سورن پلاس با پارس tu5 را در نظر بگیریم، سیستم‌هایی مانند کنترل پایداری و کنترل کشش در سورن پلاس وجود دارند؛ اما در مدل‌های قدیمی‌تر پارس TU5 دیده نمی‌شوند. سورن پلاس، از سیستم تعلیق مک‌فرسون در جلو و محور پیچشی در عقب استفاده می‌کند. این سیستم تعلیق در مسیرهای صاف، سواری راحتی دارد؛ اما در مقایسه با رقبا مانند دنا پلاس، در جاده‌های ناهموار کمی خشک عمل می‌کند.

زیر کاپوت سورن پلاس شاهد همان پیشرانهٔ آشنای ۱.۷ لیتری EF7 هستیم که به‌طور گسترده‌ای در محصولات خانوادهٔ سمند و دنا استفاده می‌شود. این پیشرانه که از شانزده سوپاپ با سیستم زمان‌بندی متغیر بهره می‌برد، در اینجا ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۳ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. هرچند این‌ها اعداد چشمگیری نیستند اما بااین‌حال خودرو را ظرف ۱۲ ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر بر ساعت می‌رساند که برای یک سدان خانوادگی کافی به نظر می‌رسد. البته قبلاً ایران‌خودرو نسخهٔ توربوشارژ سورن را هم تولید می‌کرد که با برخورداری از ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور، برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت به ۱۰.۵ ثانیه زمان نیاز داشت اما تولید سورن توربو چند وقتی است که متوقف شده و فعلاً هم خبری از ارائهٔ موتور توربو برای سورن پلاس نیست. این یعنی کسانی که خواهان پیشرانهٔ EF7 توربوشارژ هستند فقط باید سراغ دنا پلاس بروند.

اما سورن شتاب اولیه خوب و قدرت عالی داره و توی سربالایی‌ها اصلاً متوجه فشار به ماشین نمی‌شی. اگر روغنش رو هر ۵۰۰۰ تا عوض کنی و دنده مرده به ماشین ندی، واقعاً هیچ اتفاقی براش نمی‌افته. نمای عقب خودرو، هرچند تغییرات کمی را به خود دیده است، اما نسبت به مدل های قبلی هماهنگ تر و جذاب تر شده است. این هماهنگی با استفاده از گرافیک جدید چراغ ها و اضافه شدن برخی جزئیات مانند اسپویلر کوچک تقویت شده است. با این حال، طراحی محافظه کارانه و فقدان المان های اسپرت همچنان در بدنه سورن پلاس مشهود است.

این خودرو با طراحی بهبود یافته، امکانات مدرن‌تر و توجه به نیازهای بازار، توانسته توجه خریداران را جلب کند و جایگاه خود را در میان محصولات محبوب ایران خودرو تثبیت نماید. سورن پلاس در بازار داخلی با رقبای مختلفی مواجه است که بسیاری از آن‌ها از محصولات ایران خودرو هستند. یکی از این رقبای داخلی، رانا پلاس است که با وجود ابعاد کوچک تر و کیفیت پایین تر متریال کابین، به دلیل قیمت ارزان تر و مصرف سوخت کمتر، گزینه‌ای جذاب برای مشتریانی است که به دنبال یک خودروی اقتصادی تر هستند. در این مطلب به بررسی کامل مشخصات سورن پلاس xu7p در نسخه بنزینی و دوگانه‌سوز پرداختیم. این خودرو نسبت به مدل‌های قبلی سمند، طراحی به‌روزتری دارد و از نظر ایمنی و رفاهی نیز ارتقا پیدا کرده است.

سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است.

در هر صورت، بهترین ماشینی که داشتم پارس موتور زانتیا بود که متاسفانه مجبور شدم بفروشم. موتور قدرتمند این خودرو یکی از موارد قابل توجه اکثر خریداران است که توانسته طرفداران زیادی رو به خود جلب کند. شرکت سپند خودرو آریا که در سال ۱۳۸۶ و با شماره ثبت ۴۴۶۳۰۶ تاسیس شده است یکی از معتبرترین و موفق ترین شرکت های حوزه فروش خودرو در ایران می باشد. سپند خودرو شرکتی کاملا خصوصی است که توسط مدیران کاملا حرفه ای اداره می شود.

به نمای جانبی خودرو که می‌رسیم تنها تفاوتی که سورن پلاس با نسخه‌های قبلی دارد در دستگیره درب‌ و طراحی رینگ‌ها خلاصه شده است. دستگیره درب‌ها اکنون برخلاف نسخه‌های قبلی که شبیه به سمند بودند، مشابه با دنا شده و بروز شده‌اند. همچنین در این خودرو شاهد طراحی جدید رینگ‌ها هستیم که خوشبختانه با ظاهر کلی خودرو هماهنگی قابل قبولی دارد. اندازه شیشه درب‌ها مناسب است و از این نظر فضای دید و نور مناسبی را برای سرنشینان خودرو به ارمغان آورده است.

در طراحی بدنه سورن پلاس جدید با کمک گرافیک جدید چراغ‌های جلو و عقب، اضافه شدن دی لایت، تغيير رنگ جلوپنجره به مشکي براق، استفاده از طرح كروم روي نوار شيشه‌هاي جانبي تغییرات عمده ای در ظاهر این ماشین انجام شده است و بسیاری از انتقاد ها رد شده است. در ماشین سمند سورن پلاس همچنین با نصب دستگيره‌هاي جدید درب‌ها، نصب اسپويلر بر روي درب صندوق عقب و رینگ‌های جدید، شکل و شمایل به روزتری به خود گرفته تا مشکلاتش کمتر به چشم آیند. صد البته که این میزان جزئی تغییرات سورن پلاس ، آن هم بعد از این همه سال، شما را به وجد نخواهد آورد، اما در هر صورت کاچی به از هیچ است و همین که طراحان ایران‌خودرو موفق شده‌اند سورن پلاس را اندکی زیباتر از قبل کنند و همچون محصولات زانتیا 2 و PK و پژو 206 صندوقدار ، یک عقب گرد در طراحی صورت نگرفته است، جای شکر دارد. به طور خلاصه ماشین سورن پلاس با اینکه چهره‌ای در شأن و شخصیت یک محصول امروزی در سطح جهانی را ندارد و از بسیاری زوایا، قدیمی بودن زبان طراحی و حتی پلتفرم را فریاد می‌زند، اما در قیاس با سمند و نسخه قدیمی سورن، وضعیت بهتری پیدا کرده و اندکی زیباتر شده است.

موتور XU7P همچنین در منیفولد هوا، شمع‌ها و وایرها، دریچه گاز، واشر سرسیلندر، میل‌لنگ، یاتاقان و… هم تغییراتی را تجربه کرده است. این پیشرانهٔ ۱.۸ لیتری که همچنان ۸ سوپاپ است، ۹۸ اسب بخار قدرت و ۱۴۶ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. این در حالی است که موتور EF7 قبلی که ۱۶ سوپاپ و بروزتر بود، ۱۱۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۳ نیوتن متر گشتاور داشت. از لحاظ مصرف سوخت نیز پیشرانهٔ XU7P به دلیل تکنولوژی قدیمی، با وجود خروجی پایین‌تر، بنزین بیشتری مصرف می‌کند که در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی به ۷.۶ لیتر می‌رسد درحالی‌که این رقم در نسخهٔ EF7 حدود ۷ لیتر بود. یکی دیگر از کاستی‌های سورن پلاس XU7P نسبت به نسخهٔ EF7 خود را در شتاب نشان می‌دهد یعنی جایی که مدل XU7P برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر بر ساعت به ۱۳ ثانیه زمان نیاز دارد درحالی‌که سورن پلاس EF7 این کار را در ۱۲ ثانیه انجام می‌داد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *