مشخصات سورن پلاس: بررسی مشخصات فنی سورن پلاس بنزینی و دوگانه سپند خودرو
سورن پلاس با بهرهمندی از مجموعه کوچکی از بهروزرسانیهای ظاهری و باطنی، خود را از مدلهای دیگر سورن جدا کرده و عنوان پرچمدار خانواده اقتصادی سورن را از آن خود کرده است. قیمت سورن پلاس بسته به مدل و سال تولید متفاوت است، بنابراین برای کسب اطلاعات دقیقتر باید از فروشگاهها و وبسایتهای معتبر خودرو استفاده کنید. این مدل بیشتر برای افرادی طراحی شده که به دنبال خودرویی با کمترین هزینههای نگهداری و مصرف سوخت هستند. این مدل با موتور اقتصادی و طراحی سادهتر، به عنوان گزینهای مقرونبهصرفه برای سفرهای روزانه و استفاده در جادههای شهری مناسب است. فرمان هیدرولیک سورن پلاس، با قابلیت تنظیم در دو جهت، باعث میشود کنترل خودرو حتی در مسیرهای باریک و پرترافیک آسان باشد.
با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهرهمند شوید. سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است.
این مقایسه میتواند به خریداران کمک کند تا انتخاب بهتری داشته باشند و با آگاهی کامل از مزایا و معایب هر مدل، تصمیمگیری کنند. در مقایسه با رقبای داخلی مانند پارس TU5، سورن پلاس از نظر ایمنی و برخی امکانات رفاهی، تجهیزات بیشتری ارائه میدهد. اگر مقایسه سورن پلاس با پارس tu5 را در نظر بگیریم، سیستمهایی مانند کنترل پایداری و کنترل کشش در سورن پلاس وجود دارند؛ اما در مدلهای قدیمیتر پارس TU5 دیده نمیشوند. طبق اطلاعات منتشر شده مصرف سوخت ترکیبی این خودروی ملی حدود 7/5 لیتر در 100 کیلومتر است و همچنین شتاب 0 تا 100 آن نیز حدود 12 ثانیه اعلام شده است. سیستم تعلیق چرخهای جلوی این سدان جدید ایران خودرو از نوع مک فرسون و سیستم تعلیق چرخهای عقب این خودرو نیز از نوع فنر پیچشی است که حاصل آن یک سواری نسبتا نرم و قابل قبول در میان خودروهای ایرانی است. وزن سورن معمولی ۱۲۲۰ کیلوگرم، طول آن ۴۵۳۴ میلیمتر، عرض آن ۱۹۴۴ میلیمتر و ارتفاع آن ۱۴۶۰ میلیمتر است و ظرفیت صندوق عقب این خودرو ۵۰۰ لیتر است.
در مدل بنزینی، قدرت موتور به ۱۱۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه میرسد و گشتاور آن ۱۵۹ نیوتنمتر در ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰ دور در دقیقه است. در پاییز سال ۱۴۰۱ سورن پلاس دوگانه سوز نیز پایش به جادههای کشورمان باز شد که دارای ظاهری مشابه با سورن پلاس بنزینی اما حجم صندوق کمتر، وزن سنگین تر و آپشنهای کمتر نسبت به سورن پلاسهای بنزینی دارد. سورن پلاس دوگانه سوز از همان پیشرانه EF7 بهره میبرد که در حالت بنزینی تغییری نسبت به سورن پلاسهای بنزینی ندارد اما در حالت گازسوز شاهد افت حدودا ۱۰% توان و گشتاور نسبت به حالت بنزینی خواهد بود.
فرم کلی بدنه سورن پلاس تفاوت چندانی با سمند ندارد و نمیتوانیم آن را بهروز محسوب کنیم. اگر به دنبال یک خودروی جادار، راحت، با امکانات رفاهی متنوع و خدمات پس از فروش گسترده هستید، سورن پلاس میتواند گزینه مناسبی برای شما باشد. در راستای طرحهای نوسازی محصولات داخلی، ایران خودرو در زمستان سال 98 از جدیدترین نسخه سورن رونمایی کرد. این خودرو که در پاییز 99 با نام سورن پلاس به بازار عرضه شد، دومین فیسلیفت خانواده سورن محسوب میشود. در هر دو مدل، سیستم ترمز شامل دیسکیهای جلو و کاسهایهای عقب با ABS و EBD است که باعث بهبود کارایی ترمز و ثبات در شرایط مختلف جاده میشود. فرمان هر دو مدل هیدرولیک است، که احساس راحتی و کنترل مناسبی را در رانندگی ارائه میدهد.
همچنین، سیستم تعلیق در هر دو مدل شامل مکفرسون در جلو و میله پیچشی در عقب است. با این حال، مدل دوگانهسوز از ترمز دیسکی در عقب بهرهبرداری میکند که میتواند به عملکرد بهتر ترمز کمک کند. مقایسه امکانات ایمنی سورن پلاس EF7 بنزینی و سورن پلاس EF7 دوگانهسوز نشاندهنده تفاوتها و شباهتهایی در ویژگیهای این دو مدل است.
جعبه دنده و سیستم انتقال قدرت در نمونه جدید به نسبت محصولات قبلی تغییری نداشته و شاهد همان گیربکس 5 سرعته دستی هستیم که نیروی موتور را به چرخهای جلوی خودرو منتقل میکند. نکته منفی سیستم ایمنی این خودرو که انتظار میرفت ایران خودرو آن را در تیپ جدید برطرف سازد، ترمزهای آن است. در نمونه جدید شاهد ترمز دیسکی برای چرخهای جلو و ترمز کاسهای برای چرخهای عقب هستیم. سورن پلاس دوگانه سوز جدید به موتور EF7 مجهز شده است که در حالت استفاده از سوخت بنزینی، توانی معادل 113 اسب بخار و 153 نیوتنمتر گشتاور خواهد داشت.
در ماه تیر سال 1401، مهدی خطیبی، مدیرعامل گروه صنعتی ایرانخودرو، اعلام کرد که محصول سورن پلاس دوگانهسوز، پس از دریافت مجوزهای لازم، وارد ناوگان تاکسیرانی کشور خواهد شد. او اظهار کرد که پس از انجام تعهدات باقیمانده از تاکسی سمند و دریافت مجوزهای مورد نیاز، سورن پلاس به عنوان جایگزین سمند و 405 در بازار حضور خواهد داشت. این برنامه پیشبینی شده است که تا انتهای سال جاری، 10 هزار تاکسی با سورن پلاس جایگزین شوند. گروه صنعتی ایران خودرو تیپ جدید سورن پلاس دوگانه سوز را به بازار معرفی کرده است. این نسخه به مخزن گاز 100 لیتری مجهز است که به همین دلیل فضای صندوق عقب از 500 لیتر به 350 لیتر کاهش یافته است. سورن پلاس با موتور EF7 قدرت بیشتری معادل ۱۱۳ اسب بخار و گشتاور ۱۵۳ نیوتنمتر ارائه میدهد.
حال بهنظر میرسد تیپ جدید سورن پلاس دوگانه سوز علاوه بر پاس کردن استانداردهای ایمنی 85 گانه سازمان استاندارد و مجهز شدن به سیستم کنترل کشش و پایداری، به آپشنهای رفاهی دیگری نیز مجهز شده است. سورن پلاس در دو نسخه بنزینی و دوگانهسوز به بازار عرضه شده است، که هرکدام ویژگیهای خاص خود را دارند. در این مقاله، به مقایسه دقیق این دو نسخه خواهیم پرداخت و جنبههای مختلف فنی، رفاهی، ایمنی و تجربه رانندگی آنها را بررسی خواهیم کرد تا به خریداران کمک کنیم تصمیم آگاهانهتری در انتخاب بین این دو مدل بگیرند. همانطور که اشاره کردیم سورن پلاس یک خودروی بروز شده از خودروی سورن است که از نظر ظاهری کمی تغییر کرده است. هنگامی که به نمای جلوی این خودرو نگاه میکنیم اولین موردی که به چشم میخورد گرافیک داخلی چراغهای جلو است.
البته مشکلات مونتاژی سورن پلاس نسبت به خودرویی مثل پژو پارس کمتر است اما بازهم نمیتوانیم از آنها چشم پوشی کنیم. برند ویکی برای سهولت خرید و فروش خودرو و ارائه انواع خدمات خودرویی پا به عرصه گذاشته است. لیزینگ خودرو مرکزیت فعالیت برند ویکی را شامل میشود و میلیونها متقاضی خرید و فروش خودرو از این پس با ویکی سروکار خواهند داشت.
از طرف دیگر، مدل بنزینی با نمایشگر کامپیوتر سفری و کروز کنترل، به عنوان گزینهای قابل قبول برای کسانی که به دنبال کارایی و امکانات رفاهی اولیه هستند، مطرح میشود. این رقم در مدل دوگانه سوز در صورت استفاده از بنزین 188 و در صورت به کارگیری CNG به 178 کیلومتر در ساعت میرسد. شتاب صفر تا 100 نسخه معمولی 12 کیلومتر است؛ اما در نسخه دوگانه سوز در صورت استفاده از بنزین و CNG به ترتیب اعداد به دست آمده 12,8 و 13,5 ثانیه هستند. همچنین مصرف سوخت شهری سورن پلاس معمولی 5,8 لیتر است؛ اما این رقم در سورن پلاس دوگانه سوز در صورت استفاده از بنزین به 5,7 لیتر میرسد. همچنین مصرف سوخت ترکیبی در نسخه معمولی 7.36 و در نسخه دوگانه سوز در صورت استفاده از بنزین 7,5 ایتر خواهد بود.
ترکیب این فضای مناسب با صندلیهای نسبتاً راحت و صندوق بار 500 لیتری، سورن پلاس را به گزینهای مطلوب برای مسافرتهای خانوادگی تبدیل کرده است. خودرو سورن از ابتدای معرفی توسط ایران خودرو، نتوانست چندان موفق ظاهر شود و همیشه زیر سایه برادر کوچکترش سمند و برادر بزرگترش دنا قرار داشت. اما از سال 1399 و با معرفی سورن پلاس، ورق تاحدودی برگشت و این نسخه جدید به لطف فیسلیفت ظاهری و یکسری بهبودهای دیگر، توانست موفقتر از گذشته ظاهر شود. افزایش وزن در مدل دوگانهسوز به دلیل وجود مخزن گاز اضافی، میتواند بر شتاب و عملکرد کلی خودرو تأثیر بگذارد.
سورن پلاس XU7P فاقد کروز کنترل و رینگ آلومینیومی است، اما به طور استاندارد از مالتیمدیا (مانیتور و دوربین عقب) بهره میبرد. علاوه بر این، آپشنهایی که قرار بود ایران خودرو در تابستان 1402 روی سورن پلاس EF7 بنزینی با استاندارد یورو 5 ارائه کند (اما به دلیل توقف تولید این نسخه، اجرایی نشد)، در سورن پلاس XU7P تعبیه شده است. نسخه گازسوز موتور EF7 تنها گزینهای است که بهطور اختصاصی برای کار با گاز طراحی شدهاست و عملکرد مناسبی ارائه میدهد. همچنین، نسخه توربوشارژ این موتور که توان تولید ۱۷۰ اسب بخار را دارد، هنوز به بازار عرضه نشدهاست، اما میتواند جذابیت زیادی ایجاد کند.
البته در سربالاییها شاهد کمی افت کشش هستیم و برای استفاده از حداکثر قدرت، موتور باید در دور بالا نگه داشته شود. قطعات این پیشرانه توربو نسبت به یک EF7 عادی مورد بهینهسازی قرار گرفته و بازطراحی شدهاست. هم چنین پیشرانه با توجه به کیفیت سوخت کشور طراحی شده تا درگیر مشکلهایی که خودروهای توربو با بنزین بی کیفیت دارند (ناک زدن و خودسوزی) نشود.
این خودرو نیز دارای دو ایربگ برای راننده و سرنشین جلو است و به سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر) مجهز است. کمربندهای ایمنی سه نقطهای در این مدل نیز نصب شدهاند که به امنیت بیشتر سرنشینان کمک میکند. با این حال، تفاوتهای کوچکی در این مدل به چشم میخورد که میتواند بر تصمیمگیری خریداران تأثیرگذار باشد. این مدل به عنوان نسخه بنزینی سورن پلاس EF7 از امکانات ایمنی پایهای برخوردار است. ایربگها نقش مهمی در حفاظت از سرنشینان در زمان تصادفهای جانبی یا جلو را ایفا میکنند و به کاهش شدت جراحات کمک میکنند. همچنین، سیستم ضد سرقت یا ایموبلایزر در این مدل موجود است که از سرقت خودرو جلوگیری کرده و امنیت آن را افزایش میدهد.
آقای خطیبی اظهار داشته است که با معرفی سورن پلاس دوگانهسوز، سطح ایمنی و تجهیزات افزایش پیدا خواهد کرد و این امر منجر به افزایش رضایتمندی مشتریان خواهد شد. همچنین، شبکه خدمات پس از فروش برنامههای حمایتی برای رانندگان تاکسی را در نظر گرفته است. در فروردین 1403، ایران خودرو طرحی برای تبدیل اختیاری خودروهای سورن دوگانه سوز به نسخههای بنزینی مطرح کرد. این اقدام باعث شده است که به نظر برسد شرکت ایران خودرو تنها تمایل به تولید و عرضه نسخههای بنزینی این خودرو دارد و نسخههای دوگانه سوز برای مشتریان در دسترس قرار نخواهد گرفت.
از نظر آپشنها، سورن پلاس دوگانهسوز فاقد رینگ آلومینیومی، کروز کنترل، مالتیمدیا، پاور ویندوز و آنتیتراپ است. حال با انتشار فهرست قیمت کارخانه ای محصولات ایران خودرو در آبان ۱۴۰۱، مشخص شد که سورن پلاس CNG قیمت بیشتری نسبت به نسخه های بنزینی این سدان اقتصادی دارد. در حال حاضر قیمت تمام شده سورن پلاس دوگانه سوز برای مشتریان ۲۸۱ میلیون و ۱۸۹ هزار تومان است. اما نکته قابل توجه این بوده که نمونه CNG سورن پلاس از نظر امکانات رفاهی در جایگاه کمتری نسبت به نسخه بنزینی قرار می گیرد. پیش از این سورن پلاس دوگانه سوز تنها در یک تیپ به بازار عرضه می شد و امکانات رفاهی کمتری را نسبت به نمونه های بنزینی داشت.
کلیدهای کنترلی روی فرمان نیز دسترسی به سیستم صوتی و کروز کنترل را ساده میکنند و تجربه رانندگی را راحتتر میسازند. سورن پلاس و نسخه دوگانه سوز آن کاملاً مشابه با یکدیگر هستند؛ اما تفاوتهایی کوچک و قابل توجه میان این دو محصول وجود دارد. سورن توربو گازسوز تنها 120 گرم دیاکسیدکربن در هر 100 کیلومتر تولید میکند و به همین دلیل میتواند استاندارد یورو6 را براحتی پاس کند. این خودرو از یک مخزن گاز 120 کیلویی برخوردار است که به لطف آن، میتواند تا 400 کیلومتر را بدون توقف بپیماید. آخرین مورد در فهرست معایب سورن پلاس متأسفانه به جزئی جدایی ناپذیر از خودروهای داخلی تولید سالهای اخیر تبدیل شده است.
نسخههای ۱۴۰۲ به بعد این سدان جمعوجور بهخاطر استفاده از یک سری امکانات بیشتر ارزش خرید بالاتری دارند. بر اساس اظهارات ارسالکننده، در حال حاضر تعداد کمتر از 1600 تعهد برای تاکسی سمند EF7 موجود است که آماده تولید و اختصاص به رانندگان تاکسی است. بعد از رفع مشکل شمارهگذاری، خودروها منتقل و تاکسیهای EF7 منحصراً استفاده خواهند کرد.
این تیپ سورن پلاس علاوه بر امکانات بیشتر به نسبت نسخه دوگانه سوز قدیمی، از نمونههای بنزینی موجود بازار هم امکانات بیشتری خواهد داشت. هر دو مدل سورن پلاس EF7 بنزینی و دوگانهسوز از نظر ایمنی مشابه هستند و دارای دو ایربگ برای راننده و سرنشین جلو، سیستم ضد سرقت (ایموبلایزر) و کمربندهای ایمنی سه نقطهای هستند. هیچ تفاوت خاصی از نظر امکانات ایمنی بین این دو مدل وجود ندارد و هر دو مدل استانداردهای ایمنی مشابهی را ارائه میدهند.
این سدان با ظرفیت حمل ۵ سرنشین به یکی از مشهورترین سدانها خانوادگی بازار کشور تبدیل شده است. طراح کلی چراغهای عقب تغییری نکرده است اما گرافیک داخلی آنها مانند چراغهای جلو بروز شده است. تفاوت دیگری که این خودرو نسبت به نسخههای قبلی دارد اضافه شدن یک باله کوچک به عقب آن است که جنبه تزیینی دارد. دیگر قسمت های خودرو نیز تغییری نکرده و از نسخههای قبلی به این نسخه رسیدهاند. به نمای جانبی خودرو که میرسیم تنها تفاوتی که سورن پلاس با نسخههای قبلی دارد در دستگیره درب و طراحی رینگها خلاصه شده است. دستگیره دربها اکنون برخلاف نسخههای قبلی که شبیه به سمند بودند، مشابه با دنا شده و بروز شدهاند.
اما حال می بینیم که ایران خودرو کد کلاس ۵۵۵۰۸ سورن پلاس دوگانه سوز را به فهرست محصولات خود اضافه کرده است. به گزارش آخرین خودرو، پیش از این سورن پلاس دوگانه سوز تنها در یک تیپ به بازار عرضه می شد و امکانات رفاهی کمتری را نسبت به نمونه های بنزینی داشت. در تاریخ ۱۹ اسفند ۱۴۰۳، سورن پلاس بنزینی EF۷ در بازار با قیمت ۸۳۰ میلیون تومان معامله میشود. نسخه دوگانهسوز این خودرو حدود ۲۰ میلیون تومان گرانتر است و با قیمت ۸۵۰ میلیون تومان به فروش میرسد. این تفاوت قیمت سورن پلاس دوگانه سوز با نسخه بنزینی، بهدلیل تجهیزات اضافی و قابلیت استفاده از دو نوع سوخت است.
حال نسخه دوگانهسوز سورن پلاس هم دردسترس علاقهمندان قرار دارد تا بتوانند با تکیهبر یک مصرف سوخت پایین و سایر امکاناتی که نسخه پلاس در اختیارشان قرار میدهد، از آن استفاده کنند. اما آیا بهرهمندی این خودرو از یک سری امکانات و پیشرانه سورن ELX میتواند خرید آن را توجیه کند؟ برای پاسخ به این سوال باید نگاهی به مشخصات فنی، امکانات رفاهی و ایمنی و مزایا و معایب سورن پلاس دوگانهسوز داشته باشیم. این پیشرانه ۱٫۷ لیتری توان تولید ۱۴۸ اسب بخار قدرت را دارد و همچنین گشتاور تولید شده نیز ۲۱۵ نیوتنمتر است. شتابگیری سورن توربو در دنده یک و از دور ۲۰۰۰ به بعد، رنگ و بوی متفاوتی با سمند معمولی دارد.
سورن پلاس دوگانهسوز بهعنوان یکی از محصولات اقتصادی ایرانخودرو، با بهرهگیری از پیشرانه 1.65 لیتری EF7، ترکیبی از توان و مصرف بهینه را ارائه میدهد. این پیشرانه که به فناوری دوگانهسوز مجهز است، توانایی تولید قدرت در دو حالت بنزینی و گازسوز را دارد. در حالت بنزینی، خودرو 113 اسب بخار قدرت و 153 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند، در حالی که در حالت گازسوز این مقادیر به 97 اسب بخار قدرت و 136 نیوتنمتر گشتاور کاهش مییابد. مشخصات سورن پلاس دوگانه سوز، سورن پلاس دوگانهسوز (CNG) یکی از محصولات پیشرفته ایرانخودرو است که ترکیبی از فناوری روز، صرفهجویی در مصرف سوخت، و امکانات رفاهی مدرن را ارائه میدهد. این خودرو با بهرهگیری از پیشرانه EF7 دوگانهسوز و تجهیزاتی بهروز، توانسته جایگاهی ویژه در بازار خودروهای اقتصادی به دست آورد. سورن پلاس CNG بهخصوص برای افرادی طراحی شده که علاوه بر کاهش هزینههای سوخت، به دنبال تجربه رانندگی راحت و ایمن هستند.
ایرانخودرو آماده همکاری با نهادهای مرتبط برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی در تطابق با سیاستهای دولت سیزدهم است. ارائه محصولات با کیفیت و خدمات برتر به تاکسیرانان، از اولویتهای ایرانخودرو است و این شرکت آماده پاسخگویی به تمامی نیازهای آنان در این زمینه میباشد. هنگامی که تولید خودروهای سمند و پژو 405 متوقف شد، خودروی سورن پلاس به عنوان جایگزین برای سمند معرفی شد. این تغییر باعث شد که شرکت توانایی تأمین نیازهای ناوگان را با استفاده از ظرفیتهای ایجاد شده در مراکز تولید مرکزی و دیگر سایتهای تولیدی خود در سراسر کشور داشته باشد.
انتخاب مدل مناسب به نیاز و سلیقه شما در استفاده از خودرو بستگی دارد، و همگی آنها ویژگیهای منحصر بهفرد خود را ارائه میدهند. در حالت گازسوز، صدا و لرزش موتور کمی محسوستر است، اما این موضوع در سرعتهای بالاتر به طور محسوسی کاهش مییابد. عایقبندی مناسب کابین، از ورود صدای محیطی جلوگیری کرده و تجربهای آرامشبخش در داخل خودرو ایجاد میکند. سورن پلاس، از سیستم تعلیق مکفرسون در جلو و محور پیچشی در عقب استفاده میکند.
اما تفاوت میان این دو مدل در بازار بیشتر میشود؛ جایی که نسخه ۷۵ لیتری با نرخ ۸۳۰ میلیون تومان به فروش میرسد اما قیمت نمونه ۱۰۰ لیتری به ۸۴۷ میلیون تومان میرسد. برای اطلاع از قیمت لحظهای و دقیق سورن پلاس دوگانهسوز، مطلب «قیمت روز خودرو» را مطالعه کنید. معایب سورن پلاس دوگانه سوز هم جزو پرسشهای پرتکرار مخاطبان همراه مکانیک است. در پاسخ باید بگوییم که نسخه دوگانه سوز سورن پلاس علاوه بر معایبی که در بالا به آنها اشاره کردیم؛ صندوق بار کوچکتر، عملکرد فنی ضعیفتر در حالت استفاده از سوخت CNG و امکانات رفاهی کمتری نسبت به برادر بنزینی خود دارد. حال در کد کلاس ۵۵۵۰۸ سورن پلاس دوگانه سوز امکانات جدید و به روزتری مانند دوربین دنده عقب، نمایشگر لمسی و کروز کنترل هم دیده می شود. در این نسخه، به دلیل اضافه شدن مخزن گاز 100 لیتری، فضای صندوق عقب کاهش یافته و از 500 لیتر به 350 لیتر کاهش پیدا کرده است.
در اسفند ماه 1401، یک دستگاه سمند تاکسی دوگانهسوز مدل سال ۱۳۸۷ که به مدت ۱۳ سال در فرودگاه بینالمللی ارومیه خدمت میکرد و با پیمایش یک میلیون کیلومتر، به موزه ایران خودرو منتقل شد. چرا قیمت بازار خودرو مهم است؟قیمت خودرو صفر همواره برای خریداران و فروشندگان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در واقع قیمت صفر خودرو در بازار نقش رهبری را بازی می کند و بر اساس آن ماشین های کارکرده تعیین قیمت می شوند.
دیدگاهتان را بنویسید