شاهین اتوماتیک بررسی مشخصات شاهین CVT خودرو
اما با این حال شرکت سایپا هیچ وقت این مطلب را تایید نکرده و بر بومی بودن این خودرو تاکید داشته است. سخن پایانیاگر به دنبال خدمات کارشناسی برای خودرو شاهین هستید، با اطمینان میتوانید به ما در الوچک اعتماد کنید. با انتخاب خدمات کارشناسی خودرو شاهین در تهران، میتوانید با ما تماس بگیرید تا کارشناس به سرعت در محل مورد نظر شما حضور یابد.
از آنجایی که سایپا شاهین چند ماهی است که به بازار ایران عرضه شده در این مقاله قصد داریم تیپ G آن را مورد نقد و بررسی قرار دهیم. در بخش طراحی داخل ماشین شاهین پلاس نیز همانند ظاهر خارجی، همان اصول شاهین عادی را میبینیم. البته نسخه رونمایی شده از شاهین پلاس در بخش داشبورد ظاهری همانند شاهین اتوماتیک را به نمایش میگذارد. بنابراین مواردی همچون تریم دو رنگ کرم و مشکی، نمایشگر اندرویدی بزرگتر به همراه دکمههای شبه لمسی، ست کامل دکمههای کنترلی روی فرمان به همراه قاب مشکی رنگ را در این خودرو خواهیم دید. البته مشخص نیست که آیا شاهین پلاس دندهای نیز با همین تریم داخلی به بازار عرضه میشود یا خیر. هرچند سایپا مدعی شده جهت کاهش استهلاک و افزایش دوام موتور عمداً میزان بوست و قدرت خروجی موتور را پایین نگاه داشته اما حتی همین هم بهانه خوبی به حساب نمیآید چراکه این نکته نشان از ظرفیت تحمل پایین موتور (به لحاظ آلیاژ مورد استفاده و قطعات) دارد.
این موضوع نشان دهنده این است که هزینه کارشناسی برای تمامی خودروها به طور ثابت قابل تعیین نیست. با توجه به بررسیهای انجامشده، میتوان نتیجه گرفت که خودرو شاهین از سوی سایپا با تمرکز ویژه بر ایمنی و امنیت سرنشینان طراحی شده است. اگرچه در برخی نسخههای این خودرو، دزدگیر بهصورت استاندارد تعبیه نشده است، اما امکان نصب آن بهعنوان یک آپشن تکمیلی و یا در نسخههای بهروزتر موجود است. فناوریهای بهکار رفته در سیستمهای دزدگیر شاهین شامل حسگرهای پیشرفته، سیستمهای قفلبرقی و ردیابی GPS، از نظر فنی و عملکردی توان رقابت با سیستمهای مدرن را دارا میباشند. شاهین G اتوماتیک در واقع همان شاهین قبلی با گیربکس CVT و برخی بهبودهای جزئی است. اما شاهین پلاس اتوماتیک تقریباً به جز طراحی بیرونی، در همه قسمتها نسبت به شاهین قبلی برتری دارد.
به همین دلیل شاهین احتمالا در آینده، دارای پیشرانهی بهینهسازی شدهی ۱/۵ لیتر با ۱۶ سوپاپ (بدون توربوشارژر) خواهد بود که ۱۰۰ اسببخار قدرت دارد و با نام M18 شناخته میشود. زمان و هزینهی قابل توجهی توسط مهندسان سایپا، صرف پیشتولید شاهین و پلتفرم SP100 شده است تا از نظر بدنه و شاسی، شاهد تولید خودرویی کاملا ایرانی باشیم. البته بسیاری از برندهای مطرح دنیا و خصوصا خودروسازان مشهور چینی، از پلتفرمهای مشارکتی یا غیر بومی برای محصولات خود استفاده میکنند؛ اما بهنظر میرسد با عرضهی SP100، گام مهمی در جهت ساخت یک خودروی تمام ایرانی، برداشته شده است. سیستم تعلیق تا حد امکان میتواند ضربات ناشی از ناهمواریهای روی جاده را درون خود جذب کند اما با این حال نمیتوان گفت که شاهین سواری تماما نرمی را ارایه میدهد؛ بلکه میتوان کیفیت سواری آن را نه خیلی خشک و نه خیلی نرم برآورد کرد. قدرت ترمزها نیز به دلیل بهرهمندی از انواع دیسکی در تمام چرخها تقریبا متعادل برآورد میشود و مشکل خاصی از این بابت برای شاهین سایپا وجود ندارد.
برخلاف قسمت بیرونی در داخل کابین با فضایی ساده و بیروح طرف هستیم که حس چندان خوشایندی به سرنشینان منتقل نمیکند. بخصوص که کیفیت پایین پلاسیتکهای بکار رفته روی داشبورد و تودریها در کنار مونتاژ نه چندان عالی قطعات این حس منفی را تشدید نموده است. مثلاً از نظر ارگونومی شرایط مناسب به نظر میرسد و مشکلی از بابت دسترسی به ادوات احساس نمیشود. همچنین با توجه به فاصله میان محورهای جلو و عقب مناسب، شرایط سرنشینان از نظر جای پا و سر هم کافی است و حتی روی صندلی عقبی هم اوضاع رو به راه به نظر میرسد.
در نتیجه شاهین سایپا خودرویی است دارای پیشرانه m۱۵ تیبا که با سامانه پرخوران توربوشارژ، مجهز شده است. با بررسی ماشین شاهین متوجه میشوید که یک پیشرانهای هشتسوپاپ که حجمی ۱.۵ لیتری قدرتمند دارد در آن کار گذاشته شده است که توانی برابر با ۱۸۰ اسب بخار در روز اسب بخار تولید میکند. درست مانند پلتفرم H۳۰۰ که تحریمها برنامه استفاده از آن را به هم ریختند، پیشرانه ۱.۶ لیتری ۱۶ سوپاپ برلیانس نیز از دسترس سایپا خارج شد تا در نهایت شاهین برود سراغ موتور قدیمی M۱۵ ۸ سوپاپ خانواده تیبا. البته سایپا برای اینکه شاهین به خانواده نوههای پراید نپیوندد و تفاوتی نوآورانه با نسل قبلی داشته باشد، از موتور توربوشارژ در این خودرو بهره برد که در عوض قدرت و شتاب، مشکلات فراوانی از جمله استهلاک بالا، صدای آزاردهنده و لگ موتور را برای شاهین به همراه داشت و تبدیل به یک نقطه ضعف شد.
استفاده از تریم داخلی جدید در در بخش طراحی داخل ماشین شاهین پلاس ، باعث خواهد شد تا جایگاه این خودرو نزد مشتریان ارتقا یابد. پلتفرم مورد استفاده در شاهین پلاس نیز بدون تغییر باقی مانده است، از این رو فاصله بین محوری 2.65 میلیمتری را در کابین این خودرو خواهیم دید که برای چهار سرنشین بزرگسال کافی به نظر میرسد. همچنین مواردی همچون تریم دو رنگ کرم و مشکی، نمایشگر اندرویدی بزرگتر به همراه دکمههای شبه لمسی، ست کامل دکمههای کنترلی روی فرمان به همراه قاب مشکی رنگ را در این خودرو خواهیم دید.
به طور کلی با توجه به مشترک بودن پلتفرم این خودرو با تویوتا یاریس، بعید است فرزند سایپا دچار ضعف امنیتی جدی باشد. خصوصا اگر قصد مقایسه ایمنی این خودرو با دیگر خودروهای وطنی را داشته باشید، احتمالا سایپا نسخه اتوماتیک شاهین را به سیستم کنترل پایداری ESP نیز مجهز خواهد کرد که فقدان آن در تیپ دنده ای مشهود بود. همچنین مهمترین رقبای شاهین در ایران محصولاتی همچون ایران خودرو تارا، دنا پلاس توربو، پژو پارس اتوماتیک، برلیانس h330 ، رنو تندر پلاس و…
لازم به ذکر است که امروزه بسیاری از افراد با دستکاری کیلومتر خودرو، سعی در جبران افت قیمت دارند. اما با انتخاب کارشناسان با تجربه و استفاده از ابزارهای کاربردی، این موضوع قابل تشخیص است و کیلومتر واقعی خودرو به دقت محاسبه میشود. از طرفی، خودروهایی که بیش از ۳۰ هزار کیلومتر در سال را طی کردهاند، با کارکرد زیاد مواجه هستند و بنابراین افت قیمت بیشتری خواهند داشت. در محاسبه کاهش قیمت خودرو، میزان استفاده و کیلومترهای طی شده توسط خودرو نقش مهمی ایفا میکند. شرکت سایپا تنظیمات هر دو صندلی راننده و شاگرد را به صورت دستی در نظر گرفته است که به ترتیب 6 حالته و چهار حالته تنظیم میشوند. در نگاه از نمای جلو، عقب و سه رخ همچنان میبینیم که شباهتهای بسیاری میان زاویه ستونها و ابعاد خودروها وجود دارد، با این تفاوت که از هر نظر تنها چند سانتیمتری شاهین از تویوتا Vios و ولیکس C30 بزرگتر است.
شاهین پلاس نسخه بهینه شده از این خودرو است که بزرگترین نقطه ضعف آن را برطرف میکند. این نقطه ضعف مربوط به بخش پیشرانه خودرو است که اکنون با موتوری جدید و دارای سیستم تنفس طبیعی جایگزین شده است. همانطور که در جدول بالا نیز مشاهده کردید، در مقایسه شاهین اتومات با تارا اتوماتیک، میتوان مشاهده کرد که موتور تارا با وجود اینکه تنفس طبیعی است، قدرت بیشتری نیز تولید میکند. علاوهبر این، مصرف سوخت ترکیبی تارا اتوماتیک در حد ناچیزی کمتر از شاهین اتوماتیک است. همچنین تارا از گیربکس اتوماتیک 6 سرعته AT استفاده میکند که نسبت به گیربکس CVT شاهین اتومات، به مراتب گیربکس بهتری به شمار میرود و تعویض دندههای بهتری دارد.
با این حال، برای رقابت موفق در بازار جهانی و حتی حفظ جایگاه خود در بازار داخلی در بلندمدت، سایپا نیاز به نوآوری مداوم و بهبود کیفیت در محصولات خود از جمله شاهین پلاس دنده ای و اتوماتیک روی آورده است. در نمای عقب تقریبا همه چیز متعادل به نظر میرسد، بهجز بخشی از چراغها که بهیکباره در آنها از خطوط صاف با زوایای شکسته استفاده شده و نوعی عدم تطابق با سایر المانها را پدید آورده است که بهتر بود در اینجا نیز از خطوط ملایمتر استفاده میشد. درمجموع باید گفت که انتقاد چندانی به نمای ظاهری سایپا شاهین وارد نیست و این خودرو به ویژه در قیاس با محصولات همقیمت داخلی، از لحاظ طراحی ظاهری میتواند در صدر جدول قرار بگیرد. نظر به نکاتی که در بررسی شاهین اتوماتیک یاد شد، اگر قصد دارید نسبت به ثبت نام و خرید این خودرو اقدام نمایید پیشنهاد میکنیم سراغ گزینه تنفس طبیعی آن بروید. شاهین اتوماتیک با گیربکس CVT پاسخگوی نیاز افرادی خواهد بود که آپشنهای خودرو را در اولویت قرار میدهند.
این پیشرانه میتواند حداکثر 110 اسببخار قدرت و 178 نیوتنمتر را تولید و از طریق گیربکس اتوماتیک CVT با هفت دنده مصنوعی، قدرت تولید شده را به چرخهای جلو منتقل کند. لازم به ذکر است که مصرف سوخت شاهین اتومات به صورت ترکیبی 7.54 لیتر در هر 100 کیلومتر عنوان شده که با کیفیت فعلی بنزین در جایگاههای کشور، دستیابی به این رقم کمی بعید به نظر میرسد. خودروی شاهین از ابتدای معرفی کانسپت آن تا زمان تایید و ورود به خط تولید انبوه، با تأخیرهای پی در پی روبرو بود. از تحریم و عدم دسترسی به موتور درنظر گرفته شده برای آن گرفته تا حواشی متعددی که در مقالات تخصصی بررسی و معرفی تیپهای پیشین شاهین به آنها پرداخته شد. شاهین ابتدا در نسخه دندهای به بازار عرضه شد و اکنون پس از ماهها گمانه زنیهای مختلف، سایپا اعلام کرده که در سال ۱۴۰۲ نسخه اتوماتیک شاهین را در دو تیپ متفاوت به بازار عرضه خواهد کرد.
مجموعه داشبورد در ارتفاع پایینی قرار گرفته که باعث شده تا فضای پای جلو تحت تأثیر قرار گیرد. نیمه پایینی داشبورد از نیمه بالایی توسط یک نوار پلاستیکی خاکستری رنگ جدا شده است. این مجموعه بهزودی خستهکننده بودن خود را به چشمها تحمیل خواهد کرد و هرگز طراوت و جذابیت را به سرنشینان منتقل نمیکند. جا داشت تا با استفاده از متریال نرم و باکیفیت و استفاده از رنگهای روشنتر، تنوع رنگی بهتری به کابین داد.
سایپا به همراه همین تغییر، طراحی کلیدهای کنترلی مالتیمدیا را هم تغییر داده تا به این ترتیب، با نگاه به داخل ماشین شاهین اتومات، متوجه بهروز بودن این خودرو نسبت به نسخه قبلی باشید. در مورد فضای کلی داخل کابین هم باید گفت که با توجه به فاصله محوری به نسبت کمی که خودروهای شاهین نسبت به رقبا دارند، شاید برای استفادههای طولانی مدت با سه نفر سرنشین در ردیف عقب، تا حدودی اذیتکننده باشد. علاوه بر این موارد در کاتالوگ شاهین سایپا سیستم ایمنی قابل قبولی در خودرو ثبت شده است.
در صورتی که نیاز به مشاوره در ارتباط با کارشناسی خودرو شاهین در محل دارید، کافی است با شماره ۰۲۱۹۱۰۰۸۰۰۴ تماس بگیرید. در نسخههایی از شاهین که به عنوان مدل پایه عرضه میشوند، امکان نصب دزدگیر به صورت آپشنال وجود دارد؛ به این معنا که خریدار میتواند با انتخاب بستههای خدماتی یا تجهیزاتی، سیستم دزدگیر را به خودرو اضافه کند. به علاوه، برخی مدلهای ویژه و بهروزتر شاهین، از دزدگیرهای چند مرحلهای استفاده میکنند که علاوه بر قفل کردن دربها، امکان ردیابی خودرو از طریق GPS را نیز فراهم میکنند.
هرچند طراحی کلی داخل کابین خودرو ثابت بوده و تغییر چندانی نداشته است، اما میتوان شاهد بهبود نسبی کیفیت متریال استفاده شده در شاهین اتومات نسبت به نسخه قبلی شد. در زمینه امکانات رفاهی نیز همچنان سدان ایران خودرو خودروی برتر این بازه قیمتی خواهد بود، اما ممکن است شاهین اتوماتیک با قیمت تمام شده کمتر از تارا و همچنین با طراحی ظاهری بهتر، بخشی از مشتریان را به سوی خود جذب کند. این خودرو مناسب برای افرادی است که به دنبال یک خودروی صفر کیلومتر اتوماتیک با فضای کابین و صندوق جادار بوده و ایمنی بالاتر نسبت به خودرو های داخلی برای ایشان اهمیت دارد. در ابتدای کار همه چیز عالی پیش میرفت و شرایط برای عرضه خودرویی روی پلتفرم اصلاح شده تویوتا یاریس با پیشرانه برلیانس سری H300 و گیربکس 6 سرعته اتوماتیک جدید مهیا بود، اما تحریمهای مجدد امریکا دو گزینه آخر را منتفی نمود تا سایپا با پلتفرم SP100 تنها بماند. با این حال زحمات زیادی برای طراحی و توسعه این خودرو صورت گرفته بود و نمیشد آن را به حال خود رها کرد؛ از این رو مهندسان سایپا تصمیم گرفتند با تکیه بر توان داخلی و بهرهگیری از داشتههای قبلی خود پروژه نیمه کاره شاهین (که در آن زمان رهام نامیده میشد) را تکمیل نمایند. البته این کار به قیمت از دست رفتن برخی ویژگیهای مورد نظر اولیه تمام شد اما در هر صورت شاهین توانست با خصلتهای فنی متفاوت روی خط تولید برود.
جدا از تمامی اینها شاهین بدلیل بهرهمندی از پلتفرم جدیدتر، در بحث ایمنی گزینه بهروزتری محسوب میشود. اما از طرف دیگر دنا به لطف پیشرانه تنفس طبیعی خود، ضمن ارائه شتاب و سرعت کافی، در بحث استهلاک و هزینههای نگهداری بر شاهین برتری دارد، بخصوص که بدلیل حضور طولانی در بازار از نظر فراوانی قطعات یدکی (بخصوص بدنه) نیز از شرایط بهتری برخوردار است. جدا از این مورد میتوان کیفیت کابین دنا را هم اندکی بهتر دانست، ضمن اینکه از نظر فضای صندوق نیز برتری با نماینده ایرانخودرو است.اما تارا هم میتواند به عنوان دیگر رقیب شاهین مطرح باشد. چراکه هر دو خودرو از پلتفرمهای جدید برخوردارند و طبق ادعای کمپانیهای وطنی از نظر ایمنی پیشرفت محسوسی نسبت به اسلاف خود داشتهاند. خودرو شاهین از طراحی ظاهری هماهنگتری بهره میبرد، به لطف پرخوران توربو گشتاور بالاتری دارد و از برخی آپشنهای اضافه نظیر سانروف (در قیاس با تارا دندهای) برخوردار میباشد. اما در طرف مقابل تارا با پیشرانه 16 سوپاپ تنفس طبیعی خود در قیاس با موتور 8 سوپاپ توربوشارژر شاهین استهلاک و دردسرهای نگهداری کمتری خواهد داشت، کابین شکیلتری در اختیارتان قرار میدهد و با ارائه سیستم کنترل پایداری الکترونیکی و کروزکنترل میتواند رفاه و اسایش بیشتری به دنبال داشته باشد.
با توجه به کلاس بدنه و بازه قیمتی که سایپا شاهين اتومات دارد میتوان محصولاتی همچون تارا اتوماتیک، دنا پلاس اتوماتیک و جک J4 را جزو رقبای این خودرو نام برد. از سوی دیگر حداکثر قدرت و گشتاور تولیدی تارا اتوماتیک نیز در محدوده M15TC شاهین قرار دارد و با عملکرد حرکتی مشابه، به جان خریدن دردسرهای موتور توربوشارژ سایپا چندان معقول به نظر نمیرسد. در مقدمه مطلب اشاره شد که بزرگترین تفاوت شاهین پلاس با نسخه اولیه این خودرو، در بخش پیشرانه روی داده است.
هر دو خودرو از امکانات رفاهی و ایمنی شبیه به یکدیگر بهره میبرند، اما تجربه نشان میدهد که ایمنی بدنه شاهین در تصادفات رانندگی به نسبت رقیب خود، بهتر است. بنابراین شاهین اتوماتیک از ایمنی بالاتر در کنار قیمت مقرون بهصرفهتر بهره میبرد؛ اما در مقابل، تارا اتوماتیک قوای فنی بهتری دارد. شاهین پلاس را میتوان یکی از زیباترین خودروهای ایرانی طی سالهای اخیر دانست که البته در قیمت شاهین پلاس اتوماتیک هم تاثیر زیادی داشت. با توجه به عکس ماشین شاهین پلاس سبک طراحی این خودرو که از پرندگان شکاری الهام گرفته شده است، یک سدان کوچک و در عین حال کمی اسپرت را به نمایش میگذارد.
سایپا تیپهای مختلفی از شاهین را روانه بازار کرده است که به جز مشخصات فنی، از نظر طراحی ظاهری و داخلی تفاوتی با هم ندارند. قیمت شاهین در تیپهای مختلف اختلاف کمی با هم دارد و از رقبای ایران خودرویی ارزانتر است. پیش از عرضه شاهین اتوماتیک به بازار پیشبینی میشد که این خودرو از پیشرانه جدید سایپا، یعنی ME16 استفاده کند، اما سایپا پیشرانه فوق را برای شاهین جدید، یعنی نسخه پلاس نگه داشت و بنابراین مشخصات فنی شاهین اتوماتیک تقریباً هیچ تفاوتی با نمونه بنزینی ندارد. موتور شاهین اتومات همان پیشرانه M15TC است که به نوعی نسخه توربوشارژ و ارتقاء یافته پیشرانه قدیمی سایپا است.
این محصول در موعد تحویل دیماه ۹۹ و فروردین ۱۴۰۰، قیمت ۲۶۷ میلیون تومان داشت؛ درحالیکه هماکنون حدود ۴۰۰ میلیون تومان در بازار آزاد قیمتگذاری شده است. ابعاد شاهین اتوماتیک به ترتیب شامل 4446 میلیمتر طول، 1771 میلیمتر عرض و 1490 میلیمتر ارتفاع است. در بخش گارانتی هم این خودرو مانند محصولات دیگر سایپا مثل سراتو و چانگان احتمالاً به سه سال یا ۷۵ هزار کیلومتر به همراه سرویس اولیه رایگان اعلام شود. شاهین یکی از معدود خودروهای ایرانی است که در تستهای بین المللی شرکت داده شده و خوشبختانه در تست ECE، امتیاز ۳ را به دست آورده است. علت سواری خوب و راحتی کابین، هم ریشه در فرمان برقی آن دارد و هم صندلیهای راحتی که رفاه خوبی برای سرنشینان بههمراه میآورند.
طراحی کابین سایپا شاهین چه در نسخه دنده ای و چه در نسخه اتوماتیک مانند طراحی ظاهری آن قابل قبول است . اما یک نقطه ضعف بسیار بزرگ در اینجا وجود دارد و آن کیفیت پایین متریال کابین این خودروی جدید سایپاست. اما برخی تفاوت های کوچک از جمله تزئینات کرومی دستگیره های درب و رینگ های 16 اینچی تفاوت های میان این دو تیپ را تشکیل خواهد داد. در کابین نیز مواردی مانند لیور دنده گیربکس اتوماتیک، کلید های کروز کنترل و احتمالا تریم داخلی متفاوت باعث تمایز تیپ اتوماتیک خواهد بود. هزینه کارشناسی خودرو شاهین، که یکی از خودروهای تولید داخلی کشور و محصول کارخانه سایپا است، به عوامل مختلفی بستگی دارد. به طور کلی، هزینه کارشناسی این خودرو بین ۷۰۰ تا ۹۰۰ هزار تومان تخمین زده میشود، با این حال ممکن است برخی خودروها نیاز به بررسیهای بیشتر و تخصصی تر داشته باشند که در این صورت هزینه کارشناسی افزایش مییابد.
خودرو شاهین با گیربکس اتوماتیک برخلاف طراحی داخلی، هیچ تفاوتی در قسمت بیرونی خود با نسخه دنده دستی ندارد و میتوان گفت که این دو خودرو از لحاظ طراحی ظاهری، کاملاً شبیه به یکدیگر هستند. در قسمت جلو، طراحی چراغهای هالوژنی با خطوط روی کاپوت هماهنگی بسیار خوبی دارند. بررسی ماشین شاهین نشان میدهد گشتاور بسیار قابل قبول ۱۶۵ نیوتونی از بهترین قابلیت هایی است که این موتور دارد. تولیدکنندگان خودرو شاهین به طور رسمی اطلاعاتی پیرامون شتاب صفر تا ۱۰۰ شاهین منتشر نکرده اند. اما برخی تستهای غیررسمی خبر از شتاب ۰ تا ۱۰۰ حدود ۱۵ تا ۱۶ ثانیهای این خودرو میدهند که تا حدودی نمره قابل قبولی به نظر میرسد.
همچنین گرچه شرکت سازنده اطلاعاتی پیرامون شتاب صفر تا 100 شاهین منتشر نکرده است اما برخی تستهای غیررسمی خبر از شتاب ۰ تا ۱۰۰ حدود ۱۵ تا ۱۶ ثانیهای این خودرو میدهند که نمره قابل قبولی به نظر نمیرسد. هنگام نگارش این گزارش (بهمن 1403) قیمت شاهین اتوماتیک در بازار حدود 900 میلیون تومان اعلام میشود. بسیاری از رانندگان حین بررسی ماشین شاهین و وضعیت شتاب گیری آن، از لگ شتاب جعبه دنده CVT به همراه مشکلات خاص توربوشارژ شاکی هستند. به نظر میرسد قدرت کافی برای از جا کندن وزن ۱.۲ تنی این خودرو با سرعت موردانتظار را به نمایش نخواهند گذاشت. برای مثال، متریال داخلی این خودرو در مقایسه با همتایانش مناسب است اما کیفیت آن میتوانست بسیار بهتر از اینها باشد. البته اگر بخواهیم که این موضوع را در قیاس با محصولات پیشین سایپا انجام بدهیم، به این نتیجه میرسیم که شاهین طراحی خوبی دارد.
بررسی خودرو شاهینشاهین در مقایسه با رقبا و همردههای خود، مانند تیبا، از ظاهری جذابتر برخوردار است و طرفداران قابل توجهی در بازار دارد. استحکام بدنه این خودرو به خوبی ارزیابی شده و فضای داخلی آن نیز جادار و با طراحی مناسبی همراه است.از نظر طراحی ظاهری، شاهین میتواند یک قدم جلوتر از رقبای خود قرار گیرد. در طراحی آن از روشهای مدرن روز دنیا استفاده شده است، بر خلاف محصولات دیگر سایپا و ایرانخودرو که بیشتر از الگوهای طراحی دهه 90 پیروی میکنند. خطوط موجود در طراحی اجزای مختلف خودرو جذاب هستند و اگر سایز رینگها کمی بزرگتر بود، میتوانستیم آن را به عنوان یک نمونه امروزی معرفی کنیم.با این حال، چراغهای عقب دارای مشکلاتی هستند، زیرا طراحی هندسی آنها بیش از حد ساده و نامتناسب به نظر میرسد.
سایپا شاهین با جعبه دنده دستی ۵ سرعته به مشتریان عرضه شده و با وزن ۱۲۷۸ کیلوگرمی، در بهترین حالت شتاب ۱۳.۲ ثانیهای دارد، البته در شرایط واقعی شتاب این خودرو میتواند به عددهای بالاتر نیز برسد. شاهین دستی در هر ۱۰۰ کیلومتر ۷.۵۲ لیتر بنزین مصرف میکند که میتوان آن را قابل قبول دانست، هر چند خیلی اقتصادی نیست. در سال ۹۷، شایعاتی مبنی بر نصب موتور ۱/۶ لیتری برلیانس روی رهام (شاهین) شنیده شد؛ اما حالا تمرکز سایپا بر اشتراک تجهیزات فنی شاهین با تیبا و ساینا است.
گفتنی است گیربکس سایپا شاهین اکنون کابلی شده و احتمالا از ساختاری مشابه گیربکس منوآل خودروهای برلیانس بهره میبرد. در تعویض دندهها گیربکس دارای عملکرد نرمی بوده و به همین دلیل میتوان عملکرد آن را در سطح گیربکس محصولات مونتاژی رنو در ایران دانست. اگر پژو پارس ELX، سورن پلاس، دنا معمولی و رانا پلاس پانوراما را رقبای اصلی شاهین درنظر بگیریم، شاهین میتواند مزایای خود را به بیشتر آنها تحمیل کند. بعلاوه وزن سبکتران هم میتواند باعث شود تا پا به پای این خودروها با موتورهای حجیمتر و ۱۶ سوپاپ حرکت کند.
هستند که باید منتظر ماند و دید محصول جدید سایپا در نهایت چه عملکردی برابر رقبای خود به نمایش خواهد گذاشت و چه جایگاهی را در بازار ایران برای خود تثبیت خواهد کرد. به نظر ما در صورت بهرهمندی از یک پیشرانه ۱۶ سوپاپ قدرتمندتر و همچنین فاقد سیستم توربو، احتمالا محصول سایپا بتواند محبوبیت بیشتری در بازار ایران برای خود ایجاد کند. سایپا شاهین در حال حاضر یکی از زیباترین محصولات تولید داخل است که انصافا برخلاف رویه جاری خودروسازان داخلی در زمینه تولید محصولات ملی، از ظاهری زیبنده و متناسب با سلیقه مشتریان امروزی در بخش تولیدات اقتصادی برخوردار است.
رهام صرفاً محصولی جدید از خودروسازان داخلی نیست و نتیجهی ۶ سال طراحی و توسعهی پلتفرم خودرو در سایپا است. پلتفرم SP سایپا، قرار است مبدأ تمام محصولات جدید این شرکت باشد، یعنی علاوه بر نسخه سدان خانوادگی باید منتظر محصولات دیگری نیز با پلتفرم کراساوور و هاچبک باشیم. نام گذاری خودرو شاهین تحت تاثیر پیشنهاد دکتر غلامرضا کیامرزی که یک پژوهشگر در حوضه پرندگان شکاریست انتخاب شده است.
حتی اگر قصد خرید یک خودروی شاهین کارکرده را دارید، باید برخی نکات مهم را بدانید تا از پشیمانی پس از خرید جلوگیری کنید؛ زیرا برخی از مشکلاتی که در مدلهای جدید این خودرو دیده میشود، ممکن است در مدلهای کارکرده نیز وجود داشته باشد و خریدار باید از آنها آگاه باشد. با ورود به داخل شاهین اتوماتیک میتوان متوجه تغییرات جزئی این خودرو نسبت به نسخه دستی شد. به جای طراحی ساده تمام مشکی و خستهکننده ماشین شاهین، نسخه اتوماتیک به تریم دو رنگ مشکی-کرم به همراه طرح چوب در برخی از قسمتهای داشبورد مجهز شده است.
با این حال نمیتوان تمام این زیبایی و جذابیت ظاهری خودرو شاهین در قیاس با خودروهای تولید داخل را تماما به پای شرکت سایپا و تیم طراحی این خودرو نوشت، به دلیل اینکه سایپا شاهین شباهت بسیار زیادی به ولکس C30 دارد. در ابتدا انتظار میرفت که شرکت سایپا، رینگ شاهین اتومات را از نوع آلومینیومی با اندازه 16 اینچی استفاده کند، اما میتوان دید که این خودرو هم مانند نسخه دنده دستی، همچنان از رینگهای آلومینیومی 15 اینچی استفاده میکند. خودروهای ایرانی در اغلب مواقع با مشکل ناهماهنگی طراحی در بخشهای مختلف مواجه هستند؛ اما در کمال تعجب، ماشین شاهین یکی از پختهترین طراحیها را در میان رقبای ایرانی خود دارد. زیرا زمانی که به قسمت عقب خودرو بیایید، میتوانید خطوط بدنه و چراغهای هماهنگ با طراحی قسمت جلو را مشاهده کنید.
البته این خودرو از تهویه مطبوع اتوماتیک نیز بهره میبرد، اما فنی که برای کولر انتخاب شده آنچنان کیفیت مناسب را ندارد؛ در واقع صدای فن بسیار زیاد بوده و برخی تصور میکنند که صدای ایجاد شده به موتور سایپا شاهین مربوط میشود، اما این صدای آزاردهنده از صدای فن ناشی میشود. البته عایقکاری خوب اتاق نیز یکی دیگر از ویژگیهای مثبت این خودرو بهشمار میرود. ما میدانیم که بسیاری از هموطنانمان بهاجبار، خودروی سایپا شاهین را خریداری کرده و استفاده میکنند.
چینیها البته در این مسیر با الهام از خودروهای کانسپت معروفتر، محصولاتی را طراحی میکنند که در زمان تولید، تبدیل به ترند روز میشوند. در بخش تجهیزات رفاهی نیز امکانات مشابهی با شاهین اتوماتیک را در نسخه شاهین پلاس نیز خواهیم دید. سیستم ورود و استارت بدون کلید، سانروف، سنسور نور و باران، سیستم صوتی به همراه نمایشگر 10 اینچی با سیستم عامل اندروید، پنل ابزار آنالوگ، کامپیوتر سفری، کروز کنترل و سامانه کنترل ایستایی در سربالایی تجهیزات رفاهی این خودرو را تشکیل میدهند.
دیدگاهتان را بنویسید