ماشین شاهین سایپا؛ برسی مشخصات فنی و آپشنها + مقایسه با رقبا
تغییراتی در داخل کابین خودرو نیز مشاهده می شود؛ شاهین اتوماتیک نسخه رونمایی شده در مشهد از تریم دو رنگ مشکی و کرم استفاده می کند و روکش های صندلی نیز طرح متفاوتی دارند. در مجموع عملکرد فنی شاهین بسیار شبیه به رقبایی مثل رنو تندر 90 یا پژو پارس TU5 است و هرچند نمیتوانیم آن را خودرویی تند و تیز محسوب کنیم اما شتابگیری قابل قبول و رضایتبخشی دارد. به خصوص که استفاده از پیشرانه توربو باعث میشود در سربالاییها، افت توان کمتر و کشش بهتری را از این خودرو در مقایسه با رقبای تنفس طبیعی شاهد باشیم. بدون هیچ تعصبی باید بگوییم که طراحی ظاهری شاهین نسبت به تمامی خودروهای ایرانی فعلی، یک سروگردن بالاتر است. در ظاهر شاهین خطوط برجسته و اغراقآمیز زیادی را نمیبینیم اما همین خطوط کم تعداد، با نهایت تناسب کنار هم قرار گرفته و چهرهای هماهنگ را برای این خودرو ایجاد کردهاند.
این چراغهای دوتکه احتمالاً برای طراحی خودروی دیگری مثل تندر ۹۰ مناسبتر بودند تا شاهین که فرمی تخممرغی و خطوطی نرم و سیال دارد. سایپا شاهین از پلتفرم B تویوتا، نسل قبلی تویوتا بلتا تویوتا (یاریس) و ولکس سی30 بهره میبرد و شباهت ظاهری زیادی به برلیانس H230 دارد. شرکت سایپا قصد دارد توسط یک شرکت چینی سایر محصولات خود را برروی پلتفرم X300 توسعه دهد. پیشرانه این خودرو همان پیشرانه تقویت شده تیبا است که مجهز به توربوشارژ شده و تغییراتی در میل لنگ و آلیاژموتور آن ایجاد شده است.
در بلاگ پیندو سعی داریم تا با ارائه اطلاعات مفید و کاربردی به شما کمک کنیم تا خرید مطمئن و هوشمندانه ای انجام دهید. برای اطلاع از قیمت شاهین صفر در کارخانه و بازار این صفحه از پدال را دنبال کنید. از مطالب این وبسایت میتوانید برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع استفادهنمایید. امروز در بازار آزاد قیمت طلای ۱۸عیار هر گرم ۶ میلیون و ۸۳۳ هزار تومان و قیمت سکه تمامبهار آزادی طرح جدید ۸۰ میلیون تومان است. تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقهمند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است.
وقتی با خودرو شاهین رانندگی میکنیم در نگاه اول، نرمی سیستم تعلیق و راحتی نسبی صندلیها توجهمان را به خود جلب میکند. عملکرد فرمان، مجموعه کلاچ و گیربکس خودرو هم نرم است و باعث میشود تا رانندگی با شاهین سایپا در ترافیک شهری چندان سخت نباشد. اگر تصور شما از شاهین یک خودروی ساخت سایپا شبیه به ساینا و تیبا است کاملا آن را فراموش کنید!
البته نبود زیر آرنجی در صندلی های عقب این خودرو نوعی ضعف به حساب می آید و می تواند لذت سفر را برای خانواده های ۴ نفره کاهش دهد. همچنین خودرویی که برای تست و بررسی سایپا شاهین در اختیار اسب بخار بود، کنسول میانی و زیرآرنجی بخش جلو را نداشت. سایپا پیش از این در نمایشگاه های خودرو نمونه هایی از شاهین را به نمایش گذاشته بود که دارای زیرآرنجی و کنسول میانی جلو بودند. بدیهی است که نبود این آپشن نقدی درست و به جا است و در ویدیوی تست و بررسی شاهین هم به آن اشاره شد. با این حال شاهد بودیم که سایپا در آخرین اطلاع رسانی های خود در مورد ویژگی های شاهین G، نصب کنسول میانی و زیرآرنجی جلو را در نمونه های تحویلی به مشتریان اعلام کرد. یکی از نکات مثبتی که در ۵ روز تست و بررسی سایپا شاهین دنده ای به آن رسیدیم، راحتی و طراحی مناسب صندلی های این سدان جدید بود.
خرداد ماه یک شاهین صفر خریدم.از روزی که تعویض پلاک کردم تا این لحظه در سفر بودم. یک سمند مدل ۹۰ و یک شاهین هر کدام با چهار سرنشین دور ایران را چرخیدیم و خدا را شکر هیچ کدام به مشگل نخوردیم. سواری سایپا شاهین نرم و بی صدا است و روی چاله های شهری اتاق ماشین احساس محکم بودن به سرنشینان می دهد و از سر و صدا های عجیب خانواده پژو و احساس ول بودن ساینا و کوییک در این خودرو خبری نیست. بدیهی است که بسیاری تا به امروز نام فو یوان را نشنیده باشند و در بحث توربو شارژر خودروها، برندهایی مانند هانیول و بورگوارنر را بشناسند. اما جالب است بدانید که فو یوان چین به خاطر جوایز طرح های فناورانه در جهان شناخته می شود و به خاطر تولید توربو شارژرهای بزرگ و خاص، از جمله تامین کنندگان قطعات کمپانی های کشتی سازی چون هیوندای است و در زمینه مهندسی و ساختار اجزای موتور هواپیما هم فعالیت می کند.
در میان تمام این حواشی، تغییر رویکرد را در ساختار سایپا و روابط عمومی این خودروساز شاهد بودیم و در اتفاقی نادر دیدیم که این شرکت دومین دستگاه تولید شده از شاهین را جهت تست و بررسی در اختیار رسانه های مختلف قرار داد. پیش از این شاهد بودیم که تنها خودروسازان بخش خصوصی تمایل به معرفی محصولشان داشتند و خودروسازان دولتی پیش از تحویل خودروهای جدید به مشتریان، امکان دسترسی رسانه ها به خودروی جدید را فراهم نمی کردند. در نهایت به خاطر این سیاست جدید در گروه سایپا، این امکان فراهم شد تا به مدت ۵ روز سایپا شاهین دنده ای در اختیار تیم رسانه ای اسب بخار باشد و ویدیوی تست و بررسی آن به همراه متن آن تولید شود. این پیشرانه 1.5 لیتری توربو حداکثر قدرت 110 اسب بخار و حداکثر گشتاور 178 نیوتن متر را تولید میکند و نیروی خود را از طریق یک گیربکس 5 سرعته دستی به سمت محور جلو شاهین میفرستد. سایپا شاهین در حال حاضر تنها با این مشخصات فنی عرضه میشود اما در آیندهای نهچندان دور نسخههای اتوماتیک CVT و شاهین پلاس (موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی + گیربکس 6 سرعته اتوماتیک) هم به جمع خانواده این خودرو اضافه خواهند شد. وقتی برای تست و بررسی سایپا شاهین دنده ای پشت فرمان آن می نشینید، با نکات مختلفی مواجه می شوید.
شاهین طول کمتری نسبت به پژو پارس دارد اما عریضتر و مرتفعتر از این رقیب ایران خودرویی است. فاصله بین دو محور شاهین سایپا هم برابر 2650 میلیمتر و تقریباً 2 سانتیمتر کوتاهتر از پژو پارس است. فرمان برقی، انرژی چندانی برای رانندگی طلب نمیکند و نرم و دقیق و حساس به سرعت است اما در دست گرفتن آن لذتبخش نیست. سروصدای ورودی به کابین آزاردهنده است و صدای تعلیق هم به همراه کوبشهای آن مزید بر علت میشود. سیستم کنترل پایداری به همراه کنترل کشش و کنترل حرکت در سربالایی از تابستان ۱۴۰۲ به این خودرو افزوده شده و کمبودهای این سیستمها در نسخههای تست شده، جبران شدهاند. برخلاف انتظار اولیه که سایپا شاهین را خودرویی جادار و راحت تصور میکردیم اما با قد ۱۸۰ سانتیمتری، با فضایی ناراحت و فشرده مواجه شدیم.
همچنین مایلیم تجربیات، دانستهها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راهگشاست، بدانیم. سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است. پدال کلاچ کاملا نرم است و گیربکس نیز کاملا نرم، و البته قرص و سرحال رفتار می کند تا حس خوبی به راننده منتقل شود. اگر موفق شوید موقعیت ایده آل را خود را پیدا کنید، با فشردن دکمه استارت موتور به نرمی روشن می شود. با شروع حرکت متوجه برخی رفتار های عجیب پدال گاز خواهید شد که مربوط به برنامه ریزی نادرست ECU است و با انجام ریمپ قابل حل خواهد بود. شتاب اولیه شاهین را خیلی جاها ۱۳ عنوان شده، من خودم بارها امتحان کردم و همیشه کمتر بوده.
این خودرو هماکنون با موتور معروف M15T سایپا در بازار برای فروش وجود دارد و در حال حاضر تیپ دنده دستی آن در سبد محصولات خودرویی ایران وجود دارد. قیمت سایپا شاهین گیربکس دنده ای با احتساب مالیات و هزینه شماره گذاری 268 میلیون تومان اعلام شده است. البته این قیمت از سوی شورای رقابت در سه ماهه سوم سال 99 مشخص شده و ممکن است در زمان تحویل، شورای رقابت قیمت این خودرو را تغییر دهد. اما اگر به بازار آزاد سری بزنید، با قیمت هایی نظیر 375 الی 400 میلیون تومان برای این خودرو مواجه خواهید شد که عددی بسیار بیشتر از قیمت مصوب کارخانه است. سایپا آریا که نسخه کراس اوور این خودروی جدید سایپا است بجز تغییرات اندکی در ظاهر و کابین از نظر فنی و قوای محرکه هیچ تفاوتی با نسخه سدان این تیپ ندارد و هردوی این خودروها از موتور و گیربکس یکسان بهره میبرند.
اما قیمتان در بازار که بیش از ۱۲ هزار دلار است نمیتواند در برابر خودروهای متنوع ۱۰ تا ۱۲ هزار دلاری چینی کوچکترین برتری داشته باشد. با این حال در کشور ما همان خودروهای چینی ۱۰ تا ۱۲ هزار دلاری به قیمت حداقل دو برابر به فروش میرسند بنابراین حرف از ارزش یک خودرو و مقایسه آن با سیار خودروهای روز دنیا، شوخی به نظر میآید. ضمن اینکه باید در نظر داشت سایر خودروهای این رده قیمتی هم از نظر کیفیت شرایط ایدهآلی ندارند و حداقل اینجا وجود آپشنهایی نظیر نمایشگر مرکزی و سانروف اندکی از حس اقتصادی بودن کابین را کاهش داده است. در خصوص صندوق عقب هم با یک محفظه 420 لیتری مواجه هستیم که هرچند به سدانهای رقیب نظیر دنا و تارا نمیرسد اما به راحتی کارتان را راه خواهد انداخت.
شاهین نامی فارسی است كه در فرهنگ لغت دهخدا به نوعی پرندهی شکاری از خانوادهی باز منتسب شده است و استایل مدل سدان به عنوان اولین خودروی تولید شده از این پلتفرم با الهام از این پرندهی شكاری طراحی شده است. مجموعه سوییچ ماشینها با قیمت کارشناسی و مناسب برای خریداران به آنها معرفی می کند. بنظر میرسد پیشرانه تقویت شده تیبا یا همان موتور M15T باعث شده که این خودرو کمی تنبل به نظر برسد و همچنین قطعات پلاستیکی مورد استفاده در کابین و پلاستیک خشک داشبرد پیام هایی مبنی بر به صدا افتادن کابین و رنگ پریدگی و سفیدک داشبورد را در آینده به مالک خود میدهد.
شاهین سایپا از یک پیشرانه 1.5 لیتری توربو 8 سوپاپ با حداکثر قدرت 110 اسب بخار و حداکثر گشتاور 178 نیوتن متر، در کنار یک گیربکس 5 سرعته دستی بهره میبرد. مصرف سوخت ترکیبی و شتاب صفرتاصد این خودرو هم به ترتیب برابر با 7.5 لیتر در صد کیلومتر و 13.2 ثانیه است. شاهین در ابتدا قرار بود با پیشرانه 1.65 لیتری تنفس طبیعی برلیانس به بازار بیاید اما با خروج آمریکا از برجام و تشدید تحریمهای صنعت خودرو کشورمان، دست سایپا از این پیشرانه کوتاه شد و پروژه شاهین برای مدتی بلاتکلیف ماند.
به همین دلیل، کیفیت بصری داشبورد شاهین در مقایسه با رقیبی مثل دنا پلاس، پایینتر است. به طور کلی میتوان از ظاهر شاهین به عنوان یکی از برگهای برنده اصلی نماینده سایپا یاد نمود چراکه همین مزیت بزرگ توانسته روی بسیاری از نقطه ضعفهای خودرو سرپوش بگذارد و نظر مشتریان را به سمت این محصول جلب نماید. یکبار قبل از معرفی به خریداران و یکبار هم بعد از معرفی و در صورت پسند خریدار جهت صدور ضمانتنامه کارشناسی صورت میپذیرد. متاسفانه این خودرو فروخته شده در صورت تمایل به خرید یا فروش، خودرویی با این مشخصات از دکمه های زیر استفاده نمایید. این مساله به قدری پر رنگ است که می توان به راحتی گفت تمام مالکین آن، با ریمپ کردن خودرو سطح بالاتری از کیفیت رانندگی با آن را تجربه خواهند کرد. این طراحی سیال در نمای کناری نیز دیده می شود و خطوط بالا و پایین درب ها به نرمی از جلو به عقب خودرو کشیده شده اند.
این قطعه ساز چینی در زمینه ساخت توربوشارژر با کمپانی هایی چون ” کنتینتال آ گِ “، ” بوش ماهله ” و ” کامینز ” مشارکت دارد و به عنوان یکی از قطعه سازان دارای امتیاز فناوری سری SH توربو شارژرها شناخته می شود. چندین بار هم مسافرت رفتم و در کوهستان و کفی عالی عمل کرده. به شخصه راضی هستم . البته هرگز نباید با ماشینهای ژاپنی و آمریکایی و غیره مقایسه بشه ولی انصافا تو تولیدات داخلی بی نظیره . درودتنها نقطه قوت این خودرو طراحی ظاهری متفاوت با بقیه ماشینهای ایرانیست.خدمات فوق العاده ضعیف. خودشان عیوب ماشین تولیدی شان را نمی توانند تشخیص دهند.برای هر عیبی که مراجعه کنید باید ماشین را بخوابانند یکی یکی قطعات را تعویض کنند تا عیب رفع شود.اگر هم به قطه نیاز باشد که روند کار بسیار طولانی خواهد بود.
به گفته مهندسان این خودروساز، پیشرانه M15TC یک موتور جدید است و صرفاً نمی توان گفت که یک قطعه توربوشارژر به M15 تنفس طبیعی اضافه شده است. بلکه بیش از ۹۰ قطعه در ساختار M15 به روزرسانی و اضافه شده و قطعاتی مانند بالانسر، ساختار BCM، بلوک، سرسیلندر، سامانه برق رسانی، سامانه خنک کاری، سر سیلندر و… تغییر کرده است. همچنین این پیشرانه برای پشت سر گذاشتن تست های مهندسی و دوام، تاییدیه های کمپانی های مهندسی کره ای و اروپایی را پشت سر گذاشته است. اما در نهایت در همین ویدیو هم مهندسان مگا موتور می گویند که پروژه تولید یک پیشرانه ۱۶ سوپاپ در دست انجام است و قطعا هیچ فردی منکر استفاده از فناوری های جدید و ساختار ۱۶ سوپاپ در پیشرانه های در دست طراحی نمی شود. سایپا شاهین دنده ای تیپ G یکی از سدان های جدید بازار است که به تازگی توسط اسب بخار تست و بررسی آن انجام داده و در این محتوا هم به بررسی همه جانبه این خودروی ایرانی پرداخته ایم.
آن چه که مشخص شد، استفاده از طرح پلتفرم B تویوتا (Toyota B Platform) برای رسیدن به سازه SP100 بود. پلتفرم B کمپانی تویوتا بر اساس پلتفرم NBC این خودروساز ژاپنی توسعه پیدا کرده و این اتفاق سبب شده تا پلتفرم B تویوتا به یک مگاپلتفرم تبدیل شود. پلتفرم NBC به سال ۱۹۹۹ بر می گردد و معرفی پلتفرم B نیز در سال ۲۰۰۴ توسط تویوتا انجام شد و در نهایت با معرفی یاریس XP90 با مدل ۲۰۰۵ وارد بازار جهانی گردید. با توجه به این پلتفرم B تویوتا یک سازه چندگانه در بحث مهندسی خودرو به حساب می آید، این کمپانی ژاپنی بعد از حدود ۵ سال واگذاری امتیاز این پلتفرم را به سایر کمپانی های ژاپنی، چینی، اروپایی، آمریکایی و… آغاز کرد. خیر، در ابتدا پیشرانه 1.65 لیتری سری H300 برلیانس برای شاهین در نظر گرفته شده بود اما بدلیل آغاز تحریمها و قطع همکاری میان سایپا و برلیانس شرایط تغییر کرد و حالا شاهین با موتور 1.5 لیتری توربوشارژر M15TC که در واقع پیشرانه اصلاح شده تیبا و ساینا محسوب میشود روی خط تولید قرار دارد.
همچنین ستون فرمان هم در دو جهت قابل تنظیم است و ترکیب این دو موضوع باعث می شود تا بتوانید دید مناسب را با توجه به جثه خود به دست آورید. سایپا شاهین دنده ای با وجود اینکه از صندلی برقی در بخش جلو بی بهره است، اما راحتی بیشتری نسبت به دنا پلاس را در این بخش به راننده و سرنشین منتقل می کند. فاصله صندلی های جلو از دَرها مناسب است و می توان گفت که صندلی های این خودرو در جای مناسب نصب شده اند. در بخش صندلی ها هم برخی افراد می گویند که باید از روکش چرم برای این خودرو استفاده شود. اما سایپا می گوید که در شاهین G از صندلی های پارچه ای استفاده می کند و در تیپ های بعدی تریم داخلی چرمی و صندلی های برقی را ارائه می دهد. هرچند سایپا مدعی شده جهت کاهش استهلاک و افزایش دوام موتور عمداً میزان بوست و قدرت خروجی موتور را پایین نگاه داشته اما حتی همین هم بهانه خوبی به حساب نمیآید چراکه این نکته نشان از ظرفیت تحمل پایین موتور (به لحاظ آلیاژ مورد استفاده و قطعات) دارد.
همچنین موتور توربو شارژ آن شتاب و کشش بهتری برای راننده فراهم می کند و از سوی دیگر فضای داخل کابین و امکانات رفاهی این سدان جدید سایپا نیز نسبت به دنا و پارس برتری دارد. اما در طرف مقابل، پارس و دنا فضای صندوق بزرگتر و کیفیت متریال بهتری دارند و با توجه به تنفس طبیعی بودن پیشرانه هایشان، حساسیت های نگهداری از یک پیشرانه توربو را ندارند. آن چه که مشخص است، خودروسازی سایپا توانسته تا استاندارد شش گانه ایمنی ECE و EEC را برای شاهین دریافت کند. این خودرو به دو کیسه هوای SRS مجهز است و ترمزهای ABS، EBD و BAS در چهار چرخ دیسکی آن دیده می شود. البته نبودن سیستم کنترل پایداری در نسخه های دنده ای شاهین، نقدی است به جا که جامعه کارشناسان صنعت خودرو به آن دارند.
البته اگر خیلی قد بلند باشید ممکن است مقداری کار سخت شود زیرا صندلی شاهین تا حد زیادی به عقب نمی رود و از سوی دیگر نبود فرمان تلسکوپی نیز باعث می شود تا سخت تر بتوانید موقعیت ایده آل خود پشت فرمان را پیدا کنید. در نمای عقب این خودروی زیبای سایپا خطوط نرم جای خود را به خطوط تیز تری داده اند و فرم طراحی چراغ های و درب صندوق به کلی متفاوت و ناهماهنگ با طراحی جلو است. البته با این وجود طراحی عقب ماشین شاهین نیز زیباست و چراغ های دو تکه با طرح گرافیکی خاص خودشان به خصوص در شب چهره زیبایی برای این خودرو فراهم می سازند.
اما با وجود این توقع ها هنوز چنین امکاناتی را در سایپا شاهین دنده ای نمی بینیم. البته این خودروساز اعلام نموده که در تیپ های کامل تر سایپا شاهین و سایپا آریا (نسخه کراس اوور پلتفرم SP100) امکاناتی نظیر کیسه هوای جانبی جلو، کیسه هوای پرده ای یک پارچه، سامانه کنترل پایداری و پیشگیری از هرزگردی نصب خواهد شد. دنا از نظر طراحی حالتی قدیمی و تکراری دارد و از نظر گشتاور موتور نیز، ضعیفتر از شاهین ظاهر میشود. همچنین با توجه به حذف برخی گزینهها از روی دنا دندهای، فرزند ایرانخودرو دیگر در بحث آپشن هم قادر به شکست نماینده تازه نفس سایپا نخواهد بود.
سایپا شاهین دنده ای به دو کیسه هوای SRS مجهز است و ترمز ABS، EBD و BAS بر روی آن نصب شده است. تا اینجای کار با در نظرگیری نشر ویدیوی تست تصادف شاهین، می توان وضعیت این سدان جدید را در بحث ایمنی مناسب و تا حدی بهتر از رقبا دانست. اما بدیهی است که توقع می رود تا سایپا ایمنی خودرویی مانند شاهین را با اضافه کردن برخی امکانات افزایش دهد. امروز بسیاری مشتریان بازار خودرو توقع دارند تا خودروهای ملی هم به امکاناتی نظیر سامانه کنترل پایداری، کیسه های هوای جانبی و پرده ای، سامانه پیشگیری از هرزگردی و… مجهز شوند.
در این بین شاهد بودیم که چند ماه قبل گروه خودروسازی سایپا ویدیوی تست و بررسی ایمنی شاهین را منتشر کرد. با دقت به آمار صادرات گمرک جمهوری اسلامی ایران، می توان متوجه شد که تست های این خودرو در مراکز اسپانیایی و تایوانی انجام شده است. سایپا شاهین هم مانند سایر خودروهای موجود در بازار شش تست معروف ECE را پشت سر گذاشته و توانسته تا اعتبارنامه های این استاندارد را به دست آورد. اما تفاوت ماجرا اینجاست که سایپا ویدیوهای تست تصادف شاهین را منتشر کرده و اعلام نموده که در آینده نزدیک مستندات سایر تست ها را هم منتشر می کند. همچنین اتفاق سبب شد تا بسیاری از فعالان فضای مجازی مطالبه ای را در مورد نشر ویدیوهای تست تصادف خودروهای مختلف به راه بیایندازند و به خاطر این اقدام سایپا، ایمنی پایه شاهین در تصادف ها را بهتر از رقبای هم رده بدانند. با نگاهی به این ویدیوها متوجه می شویم که ایمنی شاهین در هنگام تصادف، به نسبت رقبا خوب و قابل قبول است و تا حدی اصول بروزتری را نسبت به سایر خودروهای ملی در بحث توزیع نیروی ضربه دارد.
فقط حیف که این صندلیها قابلیت تاشوندگی ندارند که برای خودرویی در این سطح مقداری عجیب است. شاهین دنده ای G یکی از تیپ های شاهین دنده ای G می باشد که با مشخصات فنی شامل گیربکس دنده ای و پیشرانه ای با حجم سی سی توسط کمپانی سایپا عرضه شده و از تولیدات کشور ایران به حساب می آید. شاهین اتومات تفاوت چندانی با شاهین دنده ای نداشته و تنها به گیربکس اتوماتیک CVT مجهز شده و برخی جزئیات ظاهری آن تغییر کرده اند. همچنین رینگ های این خودرو به رنگ مشکی درآمده، روی گلگیر آن یک برچسب CVT مشاهده می شود و در عقب خودرو نیز اسم شاهین با فونت فارسی نوشته شده است.
پمپ خلاء این خودرو عملکردی بهتر نسبت به سایر خودروهای توربوی داخلی دارد و می توان روی ترمزهای این خودرو حساب کرد. به عبارت ساده تر، وقتی برای اولین بار پشت فرمان شاهین می نشینید، نیاز نیست تا مدت زمان زیادی را برای پیدا کردن بهترین محدوده ترمزگیری صرف نمایید. در شرایط مختلف ترمزگیری شاهد بودیم که سامانه های سه گانه ترمز شاهین عملکرد خوبی را دارند.
فضاسازی داخل کابین سایپا شاهین خیلی خوب انجام شده است و اگر از نقاط ضعفی مثل عدم وجود زیر آرنجی در قسمت میانی صندلی عقب بگذریم؛ راحتی صندلیها و فضای کافی برای همه سرنشینان، رضایتبخش خواهد بود. شاهین با استفاده از موتور 1497 سی سی M15 Turbo Charger، گیربكس دستی 5 سرعته و طراحی بدنه با استفاده از فولادهای با استحكام بالا، به بازار عرضه شده است تا رقابت را در بازار خودروهای هم كلاس خود دو چندان نماید. با بالا رفتن سرعت، زیاد بودن صدای موتور در کابین کاملا احساس می شود، اما در طرف مقابل پایداری و هندلینگ خودرو در این سرعت ها کاملا مناسب است و حس اطمینان خوبی به راننده منتقل می کند. اما متاسفانه حتی با وجود منتشر شدن فیلم های تست تصادف این خودرو در شعبه اسپانیای موسسته تست تصادف اروپا هیچ گاه نتایج رسمی آن توسط سایپا منتشر نشد تا صحت آن ها در هاله ای از ابهام باقی بماند. شاهین یک سدان خانوادگیست که به لطف کابین جادار و فضای بار صندوق عقب قابل قبول میتواند گزینه مناسبی برای خانواده های کم جمعیت باشد.
چراغهای جلو، درشت و هماهنگ با جلوپنجره بیضوی طراحی شدهاند و جانمایی قسمت نئون در آنها نیز بهخوبی صورت گرفته است. نمای کناری عاری از خطوط خیلی بولد و شارپ است که نشان میدهد طراح جسارت کافی یا اجازه این کار را نداشته است و همه چیز خیلی معمولی تا قسمت عقب خودرو امتداد مییابد. ابعاد کوچک چرخها مخصوصاً در نمای پهلو بهشدت آزاردهنده است البته طراح سعی کرده با کوچک کردن قوس چرخها این نکته را اصلاح کند. در این زمان احتمالاً حوصله طراح سر رفته و چراغهای عقب، تناسبی با سایر اجزا مخصوصاً چراغهای جلو و فرم بدنه ندارند.
سرنشین جلو قطعاً از زاویه تنگ و شیبدار زیر پای خود ناشی از گلگیر جلو آزرده خواهد شد و در سفرهای طولانی این امکان که نتوانید پاهای خود را کاملاً دراز کنید، خستهکننده خواهد بود. در قسمت عقب هم علاوه بر اینکه هیچ امکان رفاهی مثل دریچه تهویه یا پورت شارژ یا حتی زیرآرنجی تاشوی وسط برای مسافران تعبیه نشده، فضایی خفه و فشرده را شاهدیم. البته سرنشینان عقب از جای پای بهتری نسبت به سرنشینان جلو سود میبرند که ناشی از فاصله بین دو محور خوب سایپا شاهین است. قیمت شاهین کارکرده مدل 1401 به عوامل مختلفی مانند کارکرد خودرو، وضعیت فنی، آپشنها و همچنین نوسانات بازار بستگی دارد. به عنوان مثال، در تاریخ 13 شهریور 1402، یک دستگاه شاهین دندهای مدل 1401 صفر کیلومتر به قیمت 639 میلیون تومان و یک دستگاه دیگر با کارکرد 43 هزار کیلومتر به قیمت 620 میلیون تومان در بازار آگهی شده است.
دیدگاهتان را بنویسید