بررسی خودرو شاهین 1402

قیمت شاهین GL بهمن 1402 ؛ +مشخصات فنی و آپشن‌ها تکراتو

از سوی دیگر حداکثر قدرت و گشتاور تولیدی تارا اتوماتیک نیز در محدوده M15TC شاهین قرار دارد و با عملکرد حرکتی مشابه، به جان خریدن دردسرهای موتور توربوشارژ سایپا چندان معقول به نظر نمی‌رسد. دنا از نظر طراحی حالتی قدیمی و تکراری دارد و از نظر گشتاور موتور نیز، ضعیف‌تر از شاهین ظاهر می‌شود. همچنین با توجه به حذف برخی گزینه‌ها از روی دنا دنده‌ای، فرزند ایران‌خودرو دیگر در بحث آپشن هم قادر به شکست نماینده تازه نفس سایپا نخواهد بود. جدا از تمامی اینها شاهین بدلیل بهره‌مندی از پلتفرم جدیدتر، در بحث ایمنی گزینه به‌روزتری محسوب میشود.

چراغ‌های عقب شاهین (رهام) تاحدودی شبیه به چراغ‌های کوییک و از طرفی شبیه به چراغ‌های عقب هوندا سیویک به نظر می‌رسد. شاهین اتوماتیک، جلوپنجره‌ای بزرگ با خطوط افقی و طرح مشبک دارد که به این خودرو هویتی اسپرت می‌بخشد. چراغ‌های جلو با طرحی کشیده و دی‌لایت‌های LED، روشنایی مطلوبی در شب را فراهم می‌کنند.

تنها نکته انتقاد برانگیز در ظاهر شاهین، سایز رینگ و لاستیک‌های آن است که نسبت به جثه کلی خودرو کوچک به نظر می‌رسد. در نمای جلو سایپا شاهین (رهام) ترکیب نسبتا خوبی از چراغ‌ها، جلو پنجره و ورودی‌های هوای موجود بر روی سپر دیده می‌شود اما مشخص نیست چرا کاپوت این مقدار برجستگی دارد. در نمای جانبی چرخ‌هایی وجود دارند که علاوه بر ظاهر نه چندان زیبای رینگ‌ها ابعاد کوچکی هم دارند و ای کاش سایپا چرخ‌های بزرگتری را در رهام مورد استفاده قرار می‌داد تا خداقل در نمای جانبی اینچنین ناهمگون به نظر نرسد.

حداکثر توان خروجی این پیشرانه ۱۵۰۳ سی‌سی برابر با  ۸۷ اسب‌بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن‌متر گشتاور است که به ترتیب، در دور موتور ۵۳۰۰ و ۴۰۰۰ آر پی ام به دست می‌آیند. یک گیربکس ۵ سرعته دستی نیز وظیفه انتقال نیروی این پیشرانه را به سوی چرخ‌های جلو بر عهده‌ گرفته است. بسیاری از رانندگان حین بررسی ماشین شاهین و وضعیت شتاب گیری آن، از لگ شتاب جعبه دنده CVT به همراه مشکلات خاص توربوشارژ شاکی هستند. به نظر می‌رسد قدرت کافی برای از جا کندن وزن ۱.۲ تنی این خودرو با سرعت موردانتظار را به نمایش نخواهند گذاشت. در مجموع عملکرد فنی شاهین بسیار شبیه به رقبایی مثل رنو تندر 90 یا پژو پارس TU5 است و هرچند نمی‌توانیم آن را خودرویی تند و تیز محسوب کنیم اما شتاب‌گیری قابل قبول و رضایت‌بخشی دارد. به خصوص که استفاده از پیشرانه توربو باعث می‌شود در سربالایی‌ها، افت توان کم‌تر و کشش بهتری را از این خودرو در مقایسه با رقبای تنفس طبیعی شاهد باشیم.

به‌طورکلی این خودرو 3 سال یا 60 هزار کیلومتر گارانتی (هر کدام زودتر فرا برسد) دارد. شاهین اتوماتیک یک نمایشگر لمسی 10 اینچی دارد و شما به‌راحتی به سیستم صوتی و تصویری، مسیریاب و سایر تنظیمات خودرو دسترسی دارید. همچنین سیستم مولتی‌مدیا با قابلیت پخش CD، DVD، USB و بلوتوث در کنار وجود 6 بلندگو با کیفیت صدای فوق‌العاده یکی دیگر از مزیت‌ها و آپشن‌های عالی خودرو شاهین اتوماتیک است. این خودرو مجهز به دوربین 360 درجه و  آینه‌های جانبی برقی راهنمادار و تاشو برقی است، بنابراین پارک و گذر از مکان‌های باریک با این خودرو دیگر کار سختی نیست!

جایگزینی پیشرانه 16 سوپاپ تنفس طبیعی در ماشین شاهین پلاس اتوماتیک با موتور 8 سوپاپ توربوشارژر، به راحتی می‌تواند بازار شاهین را دگرگون کند. پیشرانه شاهین پلاس اتومات قادر است تا حداکثر 115 اسب‌بخار قدرت و 147 نیوتن‌متر گشتاور آزاد کند که ارقام قابل قبولی برای یک موتور تنفس طبیعی تولید داخل هستند. در بخش انتقال قدرت نیز از گیربکس شش سرعته خودکار استفاده شده است که قدرت و گشتاور را به دیفرانسیل جلو خودرو انتقال می‌دهد.

همان طور که در بالا اشاره شد، سایپا شاهین دنده ای در تمام تیپ ها به استارت دکمه ای مجهز است. برای روشن کردن این خودرو ابتدا لازم است تا کلاچ را تا انتها فشار دهید تا چراغ روی دکمه استارت سبز شود. دلیل وجود این فرایند به خاطر جلوگیری از بروز برخی حوادث ساده مانند روشن کردن خودرو در دنده، است. وقتی سایپا شاهین دنده ای برای انجام تست و بررسی روشن می شود، حالت عادی و معمولی دارد و نمی توان توصیف خاصی را برای آن ارائه داد.

به همین دلیل می توان این سدان جدید در جایگاه یکی از خودروهای کم مصرف داخلی دانست. عملکرد فرمان برقی در سایپا شاهین مناسب است و هنگام تست و بررسی این خودرو، با فرمانی مناسب و مشابه به سایر رقبا طرف بودیم. در بخش پایداری هم باید اشاره کرد که این خودرو وضعیت مناسب و قابل قبولی را دارد و در رانندگی های شهری و جاده ای که با آن تجربه کرده ایم، عملکرد مناسبی را از خود نشان داد. البته بدیهی است که حضور امکاناتی نظیر سامانه کنترل پایداری و پیشگیری از هرزگردی می تواند اطمینان خاطر بیشتری را قبل آغاز رانندگی به راننده بدهد و امیدواریم که در آینده نزدیک این ویژگی بر روی شاهین و سایر خودروهای داخلی به صورت استاندارد پایه قرار بگیرد.

بخصوص که کیفیت پایین پلاسیتک‌های بکار رفته روی داشبورد و تودری‌ها در کنار مونتاژ نه چندان عالی قطعات این حس منفی را تشدید نموده است. البته خیلی هم ناامید نشوید چراکه داخل اتاق شاهین نکات مثبت بسیاری یافت میشوند. مثلاً از نظر ارگونومی شرایط مناسب به نظر میرسد و مشکلی از بابت دسترسی به ادوات احساس نمی‌شود. همچنین با توجه به فاصله میان محورهای جلو و عقب مناسب، شرایط سرنشینان از نظر جای پا و سر هم کافی است و حتی روی صندلی عقبی هم اوضاع رو به راه به نظر می‌رسد.

این خودرو بر روی پلت‌فرمی مدرن‌تر از دیگر محصولات سایپا ساخته شده و دارای موتور توربوشارژ هشت سوپاپ M15 است. برای درک بهتر این اعداد، بهتر است ابعاد شاهین را با یک سدان پرفروش داخلی دیگر مثل پژو پارس مقایسه کنیم. شاهین طول کم‌تری نسبت به پژو پارس دارد اما عریض‌تر و مرتفع‌تر از این رقیب ایران خودرویی است. فاصله بین دو محور شاهین سایپا هم برابر 2650 میلی‌متر و تقریباً 2 سانتی‌متر کوتاه‌تر از پژو پارس است. قیمت سایپا شاهین گیربکس دنده ای با احتساب مالیات و هزینه شماره گذاری 268 میلیون تومان اعلام شده است.

سایپا تلاش کرده تا شاهین را از نظر تجهیزات رفاهی و آپشن‌ها در حد قابل قبولی نگه دارد. البته این آپشن‌ها بسته به نوع و تیپ خودرو متفاوت هستند چراکه سایپا، رهام را در 6 تیپ مختلف عرضه خواهد کرد که تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. به عنوان مثال در مدل سوپرلوکس تجهیزاتی چون کروز کنترل، فرمان برقی، مالتی مدیا، 6 عدد کیسه هوا، سنسور پارک عقب، ورود و استارت بدون کلید، سانروف و تنظیم برقی صندلی در اختیار سرنشینان قرار خواهد گرفت. برخلاف انتظار اولیه که سایپا شاهین را خودرویی جادار و راحت تصور می‌کردیم اما با قد ۱۸۰ سانتی‌متری، با فضایی ناراحت و فشرده مواجه شدیم.

در هفته های گذشته شاهد بودیم که مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا، آغاز فرایند مهندسی شاهین اتوماتیک را اعلام کرد. اما هنوز مشخص نیست که شاهین اتوماتیک به چه پیشرانه ای و با چه نوع جعبه دنده اتوماتیکی به خط تولید سایپا می آید. با ورود به داخل شاهین اتوماتیک می‌توان متوجه تغییرات جزئی این خودرو نسبت به نسخه دستی شد.

بهترین گیربکس‌ ماشین‌های چینی در ایران CVT، DCT، AT، AMT و E-CVT هستند که هرکدام، ویژگی‌ها و مزایای خود را… BAC X3 یک کراس‌اوور کامپکت است که در اصل توسط کمپانی جیلی در چین طراحی و تولید شده است. شرکت سایپا تنظیمات هر دو صندلی راننده و شاگرد را به صورت دستی در نظر گرفته است که به ترتیب 6 حالته و چهار حالته تنظیم می‌شوند. پیندو یک پلتفرم کاربر محور برای ثبت آگهی خرید و فروش کالای نو یا ارائه خدمات است.

هنگام نگارش این گزارش (بهمن 1403) قیمت شاهین اتوماتیک در بازار حدود 900 میلیون تومان اعلام می‌شود. نام گذاری خودرو شاهین تحت تاثیر پیشنهاد دکتر غلامرضا کیامرزی که یک پژوهشگر در حوضه پرندگان شکاریست انتخاب شده است. ابتدا قرار بود این ماشین با نام رهام در سال ۹۹ روانه بازار شود اما با پیشنهاد دکتر کیامرزی اسم شاهین به منظور حمایت از گونه های در حال انقراض شاهین ایرانی و حفاظت از آنها انتخاب شد و در تاریخ ۷ اسفند سال ۱۳۹۸ توسط مدیران ارشد سایپا با آن موافقت شد. مطالعه مقالات زیر توصیه می‌شود تا با مشخصات فنی و تیپ‌های جدید خودروی شاهین سایپا آشنا شوید و تفاوت‌های آنها در بازار را بفهمید.

یکی از نکات مثبتی که در ۵ روز تست و بررسی سایپا شاهین دنده ای به آن رسیدیم، راحتی و طراحی مناسب صندلی های این سدان جدید بود. همچنین ستون فرمان هم در دو جهت قابل تنظیم است و ترکیب این دو موضوع باعث می شود تا بتوانید دید مناسب را با توجه به جثه خود به دست آورید. سایپا شاهین دنده ای با وجود اینکه از صندلی برقی در بخش جلو بی بهره است، اما راحتی بیشتری نسبت به دنا پلاس را در این بخش به راننده و سرنشین منتقل می کند.

سپر اسپرت شاهین اتوماتیک، با ورودی‌های هوای بزرگ، به خنک‌شدن موتور کمک می‌کند و کاپوت آن با خطوط برجسته و عضلانی، به زیبایی و پویایی خودرو می‌افزایند. شاهین پلاس با دو نوع گیربکس دنده دستی پنج سرعته و اتوماتیک شش سرعته به دست مشتریان خواهد رسید. بزرگترین بخش متفاوت در شاهین پلاس که این خودرو را نسبت به شاهین عادی متمایز می‌کند، پیشرانه 1.6 لیتری ME16‌ است که در این خودرو به کار گرفته می‌شود. در بخش طراحی ظاهری شاهین پلاس ، هیچ‌گونه تفاوتی میان این خودرو و نسخه فعلی شاهین مشاهده نمی‌شود. انتظار داریم تا تنها تغییر این خودرو، نصب یک علامت پلاس روی درب صندوق عقب این خودرو باشد که شاهین پلاس را متمایز از شاهین عادی جلوه می‌دهد.

شاهین یا همان سدان خانواده SP100 توسط مرکز تحقیقات سایپا و به سرپرستی حسین سلیمانی طراحی شده است. سلیمانی در گفت و گوهای خود عنوان می کند که برای طراحی شاهین مبنای کپی برداری وجود ندارد و با این حال نمی تواند منکر شباهت های این خودرو با برخی از محصولات موجود در بازار جهانی شد. با این حال بسیاری از کاربران فضای مجازی الگوی نمای جلویی سایپا شاهین را مشابه به خودروهای مرسدس بنز و بیوک می دانند و از سویی الگوی جانبی آن را به محصولات برلیانس تشبیه می کنند. همچنین فضای داخلی آن و خطوط طراحی در کابین سایپا شاهین را شبیه خودروهای گریت وال و وولیکس C30 می دانند. با تمام این صحبت ها، می بینیم که نگاه عمومی نسبت به طراحی شاهین مثبت است و با وجود انتقادهایی مانند ظاهر غربلیک فرمان، آینه های جانبی، سپر عقب و… طراحی این خودروی ملی را به روزتر از سایر محصولات قبلی سایپا و حتی ایران خودرو می دانند. در چند وقت اخیر نظرسنجی های زیادی در بحث طراحی سایپا شاهین (مقایسه هایی که صرفاً پیرامون بحث طراحی بوده است) با خودروهایی مانند ایران خودرو تارا در فضای مجازی برگزار شده است.

علاوه‌بر دوربین 360 درجه، شاهین اتوماتیک دوربین ثبت وقایع برای افزایش امنیت شما هنگام رانندگی دارد. همچنین داشتن سانروف برقی، رانندگی را برای شما به یک تجربه دل‌انگیز تبدیل می‌کند. به عنوان حکایتی در این کاتالوگ، سه ویژگی کنترل پایداری (ESC) ، کنترل کشش (TCS) و کمک حرکت در کوهستان‌ها (HSA) بر روی هر دو نسخه از خودروی شاهین نصب شده است. با این حال، با سپری شدن استانداردهای ایمنی جدید برای خودروسازان، هم شاهین اتوماتیک و هم شاهین دستی از این سه ویژگی برخوردارند. سایپا شاهین (رهام) یک خودرو ایرانی جدید است که توسط گروه خودروسازی سایپا طراحی و تولید شده.

خودرو شاهین اتوماتیک سیستم تهویه اتوماتیک دیجیتال با تنظیم جداگانه برای راننده و سرنشین دارد که این سیستم امکان تنظیم دمای دلخواهتان را به‌طور‌جداگانه به شما می‌دهد. صندلی‌های جلو شاهین اتوماتیک، گرمکن دارند و در روزهای سرد، گرمای دلچسبی را به شما هدیه می‌دهد. روکش این صندلی‌ها از جنس چرم مصنوعی بادوام بالا است؛ بنابراین به‌راحتی تمیز می‌شوند و ظاهری لوکس به کابین خودرو شما می‌دهند. در بخش طراحی داخل ماشین شاهین پلاس نیز همانند ظاهر خارجی، همان اصول شاهین عادی را می‌بینیم. البته نسخه رونمایی شده از شاهین پلاس در بخش داشبورد ظاهری همانند شاهین اتوماتیک را به نمایش می‌گذارد. بنابراین مواردی همچون تریم دو رنگ کرم و مشکی، نمایشگر اندرویدی بزرگتر به همراه دکمه‌های شبه لمسی، ست کامل دکمه‌های کنترلی روی فرمان به همراه قاب مشکی رنگ را در این خودرو خواهیم دید.

مصرف سوخت شاهین CVT نیز با اعلام مقدار ۷٫۵۲ لیتر در مقایسه با شاهین MT، تقریباً ۰٫۳ لیتر بیشتر است. شاهین CVT در قسمت فنی، هیچ تغییری نسبت به شاهین دنده‌ای G نداشته و تنها وزن خالص آن حدود ۵۰ کیلوگرم افزایش یافته است. تمامی امکانات شاهین G همچنان در شاهین CVT موجود است و علاوه بر آن، چندین آپشن جدید نیز به شاهین CVT افزوده شده است. در تاریخ مهر 1402، شورای رقابت قیمت ابتدایی خودروی شاهین اتومات را 545 میلیون و 992 هزارتومان تعیین کرد.

این پیشرانه ۱۱۰ اسب بخار را با گشتاور ۱۶۵ نیوتن متر تولید می کند و توان پیشرانه از طریق جعبه دنده دستی ۵ سرعته به چرخ های جلوی شاهین می رسد. به گزارش پایگاه خبری اسب بخار ، سایپا شاهین که پیش از این به ” رهام ” معروف بود، برای اولین در نمایشگاه خودروی شیراز ۱۳۹۷ رونمایی شد. در آن زمان قرار بود تا این سدان جدید سایپا با پیشرانه ۱۶۵۰ سی سی برلیانس و جعبه دنده ۶ سرعته اتوماتیک به بازار بیاید. اما مشکلات تحریم و خروج آمریکا از برجام سبب گردید تا امکان مشارکت مهندسی میان گروه سایپا و کمپانی برلیانس از بین برود. برای همین سدان خانواده SP100 برای حضور در بازار با مشکلات جدی مواجه شد و ماه ها بدون هیچ پیشرفتی، در حد یک پروژه در مرکز تحقیقات سایپا باقی ماند.

در کنار این نکات، چند روز پس از رونمایی از سایپا شاهین ( رهام سابق ) در سال ۱۳۹۷، اطلاعاتی در اختیار پایگاه خبری اسب بخار قرار گرفت که نشان می داد، شاهین و پلتفرم SP100 بر اساس یک الگوی ژاپنی توسعه پیدا کرده اند و این پروژه به سال های ۱۳۹۳ و ۱۳۹۴ باز می گردد. این خبر برای اولین بار از جانب اسب بخار در آن موقع مخابره می شد که حواشی زیادی را هم به دنبال داشت. آن چه که مشخص شد، استفاده از طرح پلتفرم B تویوتا (Toyota B Platform) برای رسیدن به سازه SP100 بود. پلتفرم B کمپانی تویوتا بر اساس پلتفرم NBC این خودروساز ژاپنی توسعه پیدا کرده و این اتفاق سبب شده تا پلتفرم B تویوتا به یک مگاپلتفرم تبدیل شود.

علاوه‌بر این، مصرف سوخت ترکیبی تارا اتوماتیک در حد ناچیزی کمتر از شاهین اتوماتیک است. همچنین تارا از گیربکس اتوماتیک 6 سرعته AT استفاده می‌کند که نسبت به گیربکس CVT شاهین اتومات، به مراتب گیربکس بهتری به شمار می‌رود و تعویض دنده‌های بهتری دارد. هر دو خودرو از امکانات رفاهی و ایمنی شبیه به یک‌دیگر بهره می‌برند، اما تجربه نشان می‌دهد که ایمنی بدنه شاهین در تصادفات رانندگی به نسبت رقیب خود، بهتر است. بنابراین شاهین اتوماتیک از ایمنی بالاتر در کنار قیمت مقرون به‌صرفه‌تر بهره می‌برد؛ اما در مقابل، تارا اتوماتیک قوای فنی بهتری دارد.

نمی‌توان سایپا شاهین را خودرو زیبا و کاملی دانست ولی شاید بتوان گفت این، یک قدم روبه جلو است. هر چند این قدم‌ها بسیار دیر شروع شده و صنعت خودروسازی ایران، سال‌های سال از خودروسازی دنیا عقب مانده است. سایپا شاهین (رهام) یک خودرو جدید محسوب می‌شود و بر پایه پلتفرم SP100 سایپا ساخته شده است. به گفته سایپا، رهام از نظر تجهیزات رفاهی عملکرد مطلوبی خواهد داشت و از نظر فنی هم به یک موتور 1500 سی سی 4 سیلندر مجهز شده که 108 اسب بخار قدرت تولید می‌کند. در بررسی شاهین پلاس سایپا ابتدا باید به بررسی پروژه شاهین در این شرکت بپردازیم. سایپا شاهین یکی از طولانی‌ترین پروژه‌های توسعه اتومبیل در صنعت خودروسازی ایران است.

البته نبودن سیستم کنترل پایداری در نسخه های دنده ای شاهین، نقدی است به جا که جامعه کارشناسان صنعت خودرو به آن دارند. این در حالی است که دنا پلاس با ۵۰۰ لیتر و تارا با ۶۴۰ لیتر فضای بار بیشتری را در اختیار سرنشینان می گذارند. در بحث جرم خودرو هم شاهین حدود ۳ کیلوگرم از دنا پلاس سنگین تر است و نسبت به تارا نزدیک به ۱۱۰ کیلوگرم جرم بیشتری را دارد. مجموعه کابین، با استفاده بیش از حد از پلاستیک‌های مشکی و تیره رنگ، آزاردهنده است. نمایشگر مرکزی در میان تعداد زیادی دکمه و کلید اشغال شده و ابعاد کوچک به همراه جانمایی آن باعث شده دسترسی و استفاده از آن کمی سخت باشد.

بدیهی است که نبود این آپشن نقدی درست و به جا است و در ویدیوی تست و بررسی شاهین هم به آن اشاره شد. با این حال شاهد بودیم که سایپا در آخرین اطلاع رسانی های خود در مورد ویژگی های شاهین G، نصب کنسول میانی و زیرآرنجی جلو را در نمونه های تحویلی به مشتریان اعلام کرد. همان طور که در بخش بالا اشاره شد، قرار بود تا شاهین با پیشرانه ۱.۶۵ لیتری برلیانس وارد بازار شود. این پیشرانه قدرتی بیش از ۱۱۲ اسب بخار را با گشتاور فراتر از ۱۵۵ نیوتن تولید می کند و به عنوان یک پیشرانه تنفس طبیعی دارای سامانه زمان بندی متغییر سوپاپ ها ( از نوع سه زمانه ) بود. همچنین گفته می شد که سایپا شاهین در نسخه اتوماتیک به جعبه دنده ۶ سرعته HPT مجهز می شود و به این ترتیب در بخش قوانی محرکه، به روزتر از برلیانس H330 در بازار به فروش می رسد. میان انبوه خودروهای وطنی، شاهین اتوماتیک به‌عنوان تازه‌ترین سدان سایپا، پا به میدان رقابت گذاشته است.

البته مشخص نیست که آیا شاهین پلاس دنده‌ای نیز با همین تریم داخلی به بازار عرضه می‌شود یا خیر. سایپا شاهین GL که تیپ جدید این سدان ملی بوده به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو شارژ و ۸ سوپاپ مجهز است. با وجود اینکه سیستم تعلیق شاهین خوب کار می کند و صدای ناچیزی را از کف جاده به اتاق خودرو منتقل می کند، اما صدا پیشرانه این خودرو در دور موتورهای فراتر از 3600RPM تا حدی زیاد است. البته که در بخش زیر می توانید جدول تست نفود صدا به کابین سایپا شاهین دنده ای را مشاهده کنید و متوجه شوید که در برخی حالت ها، شاهین کابین ساکت تری را نسبت به رقبا دارد.

چرا که در هر صورت، با خودرویی دیفرانسیل جلو با ساختار ساده تعلیق عقب و فاقد سیستم کنترل پایداری الکترونیکی روبه‌رو هستید و بی احتیاطی در پیمودن پیچ‌ها می‌تواند کار دستتان بدهد. در یک کلام برای بررسی شاهین سایپا از نظر طراحی ظاهری باید بگوییم که هرچند ظاهر این خودرو در مقایسه با محصولات روز دنیا، ساده و معمولی به نظر می‌رسد اما برای بازار کشور ما و این محدوده قیمتی، جذاب است. به همین دلیل می‌بینیم که اکثر افراد جامعه، شاهین را خودرویی زیبا می‌دانند و نسبت به طراحی ظاهری آن انتقاد چندانی ندارند. مدتی قبل از رونمایی، خودرو در دست توسعه سایپا در کشور هند مشاهده شده بود و باتوجه به شباهت بالای آن مدل با نسخه نهایی شاهین، به نظر می‌رسد از مهندسین هندی هم برای ساخت رهام کمک گرفته شده است.

شاهین GL تنها در نداشتن سانروف با شاهین G تفاوت دارد و به‌جز این مورد، امکانات آن‌ها یکسان است. قیمت کارخانه‌ای شاهین GL ۵۶۵ میلیون تومان اعلام شده است که ۲۸ میلیون تومان از شاهین G ارزان‌تر است. در بازار، شاهین GL با قیمتی حدود ۷۳۰ میلیون تومان عرضه می‌شود که اختلافی بیش از ۱۰۰ میلیون تومان با شاهین G دارد. در سال ۱۳۹۹، سایپا شاهین را با نام شاهین G وارد بازار کرد و در تابستان ۱۴۰۲ نیز نسخه جدیدی با نام شاهین GL عرضه شد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *