فردا FMC 511؛ مشخصات فنی، امکانات، قیمت و مقایسه با رقبا مجله پدال
سایت پدال برگزیده مردم و داوران به عنوان بهترین سایت فارسی در حوزه خودرو از چهارمین، پنجمین و هفتمین جشنواره وب ایران است. برخی از خریداران معتقدند که فردا ۵۱۱ با توجه به قیمت خود، آپشن های کافی ندارد. برای دسترسی سریعتر به اخبار داغ بازار خودرو، اینستاگرام کاماپرس را دنبال کنید. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم. تمامی حقوق برای سایت بروزخودرو محفوظ می باشد بروز خودرو انعکاس اخبار از سایت های خبری با ذکر منبع است و هیج مسئولیتی در قبال اخبار ندارد.
این مدل برای نخستین بار در سال ۲۰۰۹ رونمایی شد و نسل دوم آن نیز در سال ۲۰۱۲ از زبان طراحی نزدیک با محصولات مزدا که البته به دلیل شراکتی بود که این دو خودروساز با یک دیگر داشتند، برخوردار بود. کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل پایداری، سنسور و دوربین عقب، ترمز کمکی، اتولایت و دی لایت، نمایشگر لمسی ۷ اینچی و سانروف از امکانات نسخه مونتاژی چانگان آلسوین در ایران است. ظرفیت باک بنزین این محصول 40 لیتر است که مصرف سوخت ترکیبی برابر با 6.4 لیتر دارد و لازم به ذکر است که این خودرو استاندارد آلایندگی یورو 5 را داراست. این خودرو در قسمت جلو به ترمز دیسکی و سیستم تعلیق مک فرسون و در قسمت عقب به ترمز کاسهای و سیستم تعلیق میله پیچشی مجهز شده است. این خودرو همچنین دارای ظرفیت صندوق عقبی برابر با 390 لیتر و چرخی به اندازه 15 اینچ است.
سال ۲۰۰۹، نسل اول این مدل برپایه مزدا ۳ معرفی شد؛ اما از سال ۲۰۱۸ تا امروز، طراحی مستقل و اختصاصی دارد. این خودرو به کشورهای امریکای جنوبی و مرکزی، شامل مکزیک و شیلی صادر شده است. چانگان برای آنکه اختلاف قیمتی میان ایدو DT و آلسوین را حفظ کند، موتور حجیمتر 1.6 لیتری را به ایدو DT سپرد و موتورهای کوچکتر 1.5 لیتری و 1.4 لیتری را هم در دل آلسوین گذاشت. البته این نکته را هم باید بگوییم که در بازار ایران، فردا 511 با موتور حجیمترش به تولید میرسد.
بهطورکلی، طراحی فردا 511 را برای یک سدان کوچک اقتصادی میتوان قابلقبول و زیباتر از رقیبی مثل جک J4 دانست. فردا ۵۱۱ به یک موتور ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی مجهز شده است که می تواند ۱۰۶ اسب بخار قدرت و ۱۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند. این موتور به یک جعبه اتوماتیک 5 سرعته | 5DCT مجهز شده است و نیروی خود را به چرخ های جلو منتقل می کند. ۵۱۱ می تواند در ۱۳.۵ ثانیه از ۰ به ۱۰۰ کیلومتر در ساعت برسد و حداکثر سرعت آن ۱۸۰ کیلومتر در ساعت است.
خودروسازی فردا نیز این موضوع را به درستی میداند و بعد از معرفی دو کراساوور در سالهای اخیر، در بهار سال 1400 اقدام به معرفی رسمی خودروی جدیدی در سگمنت B پلاس یا همان سدان جمع و جور شهری کرد. خودرویی که از نظر جثه اگرچه کوچک، اما از نظر تکنولوژی از سطح خودروهای معمول بازار بهتر و مدرنتر است. اما آخرین موردی که کاملا مشهود است و البته مربوط به کمپانی عرضه کننده است، عدم همخوانی لوگوی چند ضلعی فردا موتورز با قالب مربعی شکل لوگوی چانگان است که به شکل مبتدی و ناشیانه ای در این قسمت و نیز در نمای عقب اجرا شده است. موردی که نشان دهنده عدم دقت عرضه کننده را در موارد جزئی اما مشهود نشان می دهد! اما نمای جانبی فردا ۵۱۱ را می توان هم نقطه قوت و هم پاشنه آشیل آن قلمداد کرد.چرا که از نظر تناسباتی به واسطه طول کم، ارتفاع نسبتا زیاد، حجم گسترده گلگیر عقب و البته رینگ و لاستیک کوچک، نمی توان به آن نمره قبولی داد. هر چند که ذکر این نکته نیز لازم است که با وجود تناسبات نه چندان جذاب ۵۱۱، اما در مقابل رقیب خود یعنی جک J4 از این نظر در شرایط کاملا برتر قرار دارد.
در نمای عقب نیز، چراغ های عقب کشیده و سپر عضلانی، چهره ای جسورانه به این خودرو داده اند. زیر نمایشگر داخل یک قسمت کرومی خروجیهای سیستم تهویه مطبوع به همراه دکمههای سیستم مالتی مدیا قرار گرفتهاند. قسمت انتهایی داشبورد FMC 511 نیز میزبان بخش کنترل سیستم تهویه مطبوع است. یک خط شانه تیز از انتهای چراغ جلو شروع و تا وسط درب عقب کشیده شده و یک خط دیگر از انتهای چراغ عقب کشیده شده و تا زیر خط شانه ادامه دارد. در این متن به بررسی فردا ۵۱۱ یا چانگان آلسوین به عنوان سدانی کوچک و مونتاژی از سوی شرکت فردا موتور میپردازیم. از نظر آپشن و امکانات در مورد فردا 511 با خودرویی نسبتاً کامل البته در مقایسه با رقبای خود در این سگمنت سر و کار داریم.
نسخهی قویتر که در ایران نیز مونتاژ خواهد شد، پیشرانه ۱٫۵ لیتر (۱۴۸۰ سیسی) با ۱۰۷ اسببخار قدرت و ۱۴۵ نیوتنمتر گشتاور دارد. حجمدهی بدنه برای کاپوت و فضای زیر چراغهای اصلی بسیار هماهنگ و چشمنواز بهنظر میرسد. جلوپنجره مشابه طرحهای دیدهشده در محصولات لکسوس نسبتا بزرگ است و همراه خطوط افقی ارائه میشود. آلسوین (فردا FMC 511) جایگاه بسیار مناسبی برای پلاک فراهم میکند و مشابه خودروهای پیشرفته دنیا، نوار LED در طرفین سپر دارد. از آنجایی که چانگان آلسوین از سال 2018 تا به امروز، تغییر خاصی را تجربه نکرده، پس میتوان حدسهای خوبی درباره محدوده قیمتی آن زد.
در کل کابین هم پلاستیک خشک و سیاه فراوانی به چشم میخورد که برای این بخش طبیعی است و کیفیت آن اگر از رقبای ایرانی بالاتر نباشد، کمتر نیست. فردا 511 به یک موتور 4 سیلندر 1/5 لیتری تنفس طبیعی مجهز شده که فناوریهای مختلفی مانند Blue Core و زمانبندی متغیر سوپاپها را همراه خود دارد. موتور این خودرو توانایی تولید 107 اسب بخار قدرت و 145 نیوتنمتر گشتاور را دارد. فردا 511 میزبان یک جعبه دنده 5 سرعته دو کلاچه (DCT) است که این جعبه دنده وظیفه انتقال قدرت موتور را به چرخهای جلو خودرو را دارد.
فردا 511 با نام اصلی چانگان آلسوین، مجهز به موتور 1.5 لیتری با تنفس طبیعی است که توانایی تولید 106 اسب بخار قدرت و 135 نیوتن متر گشتاور را دارد. این نیرو از طریق گیربکس 5 سرعته دوکلاچه به چرخهای جلو منتقل میشود. فردا ۵۱۱ خودرویی چینی با کیفیت مونتاژی مطلوب و شایسته توجه بیشتر است. البته عملکرد اف ام سی ۵۱۱ بسیار معمولی بوده و نباید انتظار زیادی از این خودرو داشته باشید.
رقبای فردا 511 نیز خودروهایی نظیر دنا پلاس توربو و بسترن B30 هستند که کار را برای این سدان چینی سخت کردهاند. این خودرو در واقع یکی از مدلهای شرکت چینی چانگان با نام السوین است که گروه خودروسازی فردا تصمیم به مونتاژ و عرضه آن به بازار ایران، با نام فردا 511 گرفت. فردا 511 دومین نسل از چانگان السوین است که از سال 2017 روی خط تولید چانگان قرار دارد.
مزیت اصلی FMC511 مصرف سوخت اقتصادی آن است که طبق اعلام سازنده، در هر صد کیلومتر ۶.۴ لیتر بنزین نیاز دارد. این عدد از سدانهای کوچک ملی ساینا S و سهند S کمتر است و با پژو ۲۰۶ و جک J4 در یک رده قرار میگیرد. در نمای روبرو، چراغ های کشیده و جلوپنجره بزرگ، چهره ای عامه پسند به این خودرو داده اند. در نمای جانبی، خطوط صاف و رینگ های ۱۵ اینچی آلومینیومی، ظاهری اسپرت به ۵۱۱ بخشیده اند.
امروزه با سرمایهگذاری گسترده و استخدام طراحان خارجی، ظاهر خودروهای چانگان متحول شده و از نظر کیفیت نیز، به سطح اول بهترین خودروسازان چین، شامل چری و جیلی نزدیک است. با رسیدن به نمای پشتی، سادگی طراحی فردا ۵۱۱ به اوج خود می رسد، چرا که بر خلاف دو نمای قبلی ما با نکته خاصی رو به رو نمی شویم که از طراحی و ویژگی بصری متفاوتی حتی در جزئیات برخوردار باشد. طراحی چراغ ها با حالت کشیده خود هارمونی مناسبی را با چراغ های جلو ایجاد کرده اند. اما همچنان اغراق در استفاده از خطوط بخصوص بر روی سپر عقب کاملا مشهود است، به علاوه اینکه برخی از این خطوط به لحاظ بصری همانند نمای جلو ارتباط چندانی با یک دیگر ندارند. با این حال در بازار خودرو کشور که بیش از بیست سال از طراحی برخی مدل ها گذشته است، استایل ۵۱۱ حتی در مقایسه با رقیب مستقیم و هموطن خود یعنی جک J4 نیز نسبتا جذاب و به روز قلمداد می شود!
روی فردا 511 یک پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی نصب شده که میتواند حداکثر 106 اسب بخار را در دور 5500 تولید کند. این میزان قدرت آن را در کنار پیشرانه معروف TU5 قرار میدهد و باید گفت که از نظر توان خروجی موتور در یک سطح است. اما نکته مثبت در مورد فردا 511 استفاده از یک گیربکس 5 سرعته دوکلاچه است که باعث میشود عملکرد آن بسیار سریعتر باشد و سواری نرمتری را نسبت به دیگر رقبا داشته باشد. مدل ارزانتر به پیشرانه ۱٫۴ لیتر مجهز است که ۱۰۱ اسببخار قدرت و ۱۳۵ نیوتنمتر گشتاور تولید میکند.
این موتور میتواند ۱۰۶ اسب بخار قدرت و ۱۳۵ نیوتنمتر گشتاور را در حداکثر راندمان تولیدی خود به سمت چرخها ارسال کند. وجود گیربکس اتوماتیک دو کلاچه در چنین خودرویی چندان معمول نیست و بهتر بود از گیربکسهای اتوماتیک متعارف در اینجا استفاده میشد تا استهلاک خودرو، بهویژه در بحث نگهداری از جعبهدنده در طول زمان، کمتر باشد. سدان کوچک فردا موتور از نظر شبکه خدمات پس از فروش و تأمین قطعات قطعاً هیچ شانسی در برابر کرمان موتور ندارد.
خودروی فردا 511 با داخلی سازی 20 درصد روی خط تولید شرکت فردا آمده اما طبق ادعای این شرکت قرار است در آینده داخلی سازی FMC 511 به 40 درصد افزایش پیدا کند. این خودرو تا قبل از عرضه به بازار ایران تجربه حضور در بازار کشورهایی نظیر پاکستان، عربستان و امارات را داراست. داشبوردی چند لایه، خروجیهای هوای جالب توجه، کروم کاری دقیق و متعادل، فرمان سه پره با دکمههای کنترلی، پوشش پارچهای و چرم صندلیها، استفاده از چرم مصنوعی برای دستگیرههای در، جلو آمپری نیمه آنالوگ و مانیتوری کوچک از نکات مرتبط به محیط داخلی هستند.
همچنین یک دکمه بزرگ برای روشن و خاموش کردن سیستم صوتی در نظر گرفته شده است. یکی از برجستهترین ویژگیهای این خودرو، بهینگی بالای مصرف سوخت آن است. فردا 511 در مسیر شهری به ازای هر 100 کیلومتر مسافت، تنها 8.4 لیتر بنزین مصرف میکند. همین میزان در مسیر جادهای ترکیبی به 6.4 لیتر در هر 100 کیلومتر کاهش پیدا میکند. این خودرو در بازارهای دیگر کشور مثل روسیه و پاکستان به کروز کنترل و دوربین جانبی مجهز است که فردا موتورز آنها از فهرست آپشنهای نسخه مونتاژی حذف کرده است. آلسوین اتوماتیک براساس ارزیابی شرکت سازنده٬ مصرف سوخت ترکیبی معادل 6.4 لیتر شامل مصرف شهری 8.4 لیتر و مصرف جادهای 4.9 لیتر دارد٬ که البته مشخص نیست این مصرف سوخت در شرایط سخت جادههای ایران چقدر قابل دستیابی باشد.
چند سالی است خودروهای چینی رفته رفته دست از کپی کردن محصولات شرکتهای مطرح برداشته و خود تا حدی صاحب سبک در این زمینه شدهاند. فردا 511 نیز از این قاعده مستثنی نبوده چرا که نسل اول آن از سال 2014 یک فیسلیفت را تجربه کرد که شباهت زیادی به مزدا 3 نیو داشت اما در نسل دومش طراحی خودرو کاملا عوض شد. فردا 511 خودروی خوش خط و خالی است و به علت اینکه طراحی آن در سال 2017 انجام شده است می توان گفت در بحث طراحی، با خودروی بروزی مواجه هستیم.
فردا 511 در بازارهای جهانی نیز حضور دارد و حتی در خاورمیانه در بازارهایی نظیر عربستان سعودی و پاکستان نیز فروش مناسبی داشته است. خودروی فردا 511 با وجود ابعاد کم، اما بزرگترین کابین را بین رقبای داخلی خود دارد و از نظر فضای کابین برای یک خانواده کم جمعیت کاملاً مناسب است. فردا 511 در سال 2020 معرفی شده و از سال 2021 میلادی همزمان با دیگر بازارهای جهانی، به بازار ایران نیز راه پیدا کرده است. میزان داخلیسازی این خودرو توسط خودروسازی فردا حدود 20 درصد است اما این خودروساز خصوصی میگوید که در سه سال ابتدایی تولید این خودرو قصد دارد این میزان داخلیسازی را به مرز 40 درصد برساند. سانروف، دوربین دنده عقب، فرمان برقی، کروز کنترل، تنظیم سیستم صوتی و پاسخ به تماس تلفنی از روی فرمان، آینه های جانبی تاشو برقی، تهویه الکترونیکی، چراغ مخصوص روز، سنسور پارک عقب، صفحه نمایش ۷ اینچی لمسی، بلوتوث، ورودی USB، مهمترین امکانات فردا ۵۱۱ هستند.
اما در نمای عقب با یک چهره محافظهکارتر سر و کار داریم که البته فرم و طراحی چراغها با نمای جلو هماهنگی دارد. نسل جدید آلسوین، نسبت به نسل اولش که در 2009 دیده بودیم، طراحی انقلابی داشت اما نسبت به چانگان ایدو DT، بیشتر شبیه یک کپی با ابعاد کوچکتر است. در تصویر زیر، شباهت زیاد چانگان ایدو DT (سمت چپ) را با چانگان آلسوین (سمت راست) مشاهده میکنید. البته در کنار این همه نامهای قدیمی، چینیهایی هم بودند که با استقبال خوب مشتریان ایرانی مواجه شدند.
شرکت خودروسازی فردا، هماکنون تولید اولیه FMC 511 را در شهر سمنان با قیمت مصوب ۴۲۹ میلیون تومان آغاز کرده است. گفتی است که در فاز اول عرضه این سدان B پلاس، متقاضیان میتوانند از شرایط فروش نقدی با تحویل ۳۰ روز کاری استفاده کنند. دومین نسل چانگان آلسوین که اولین بار در سال 2018 میلادی راهی بازار شده است، حال بهواسطه فعالیتهای شرکت فردا موتورز، در ایران نیز عرضه خواهد شد. میزان داخلیسازی این خودرو توسط خودروسازی فردا، حدود 20 درصد اعلام شده است؛ اما این خودروساز خصوصی میگوید که در سه سال ابتدایی تولید فردا 511 قصد دارد این میزان داخلیسازی را به مرز 40 درصد برساند. فردا ۵۱۱ میتوانست رقیب مناسبی برای بسیاری از محصولات پرفروش داخلی باشد، اما به دلیل قیمتگذاری بالا، به این هدف دست پیدا نکرد. در حال حاضر، میتوان محصولاتی مانند شاهین اتوماتیک، تارا اتوماتیک، جک J4 و نمونههای کارکرده و مدل پایین هیوندای اکسنت را رقیب مستقیم این سدان کوچک مونتاژی دانست.
زمان تحویل این خودرو ۱۲۰ روزه است و هنگام ثبتنام، ۲۱۴ میلیون تومان دریافت میشود. خریدار در موعدهای دو و سه ماه بعد از پرداخت اولیه، باید هر بار مبلغ ۴۳ میلیون تومان بپردازد. قیمت نسخه اصلی فردا 511 در مدل ۱.۵ لیتری اتوماتیک در بازار چین تقریبا معادل ۱۰ هزار دلار است، اما متاسفانه به دلیل هزینههای جانبی تولید و انواع و اقسام مالیات و … این اتفاق در فصل تابستان رخ داد اما در شهریور ماه شاهد افزایش قیمت کارخانهای فردا 511 به رقم ۵۶۹ میلیون تومان بودیم که رقمی گزاف برای یک سدان کامپکت با موتور ۱۰۵ اسب بخاری محسوب میشود. فردا 511 از نظر امکانات رفاهی، ایمنی، فنی و ظاهری خودروی قابل قبولی است. این خودرو از سواری نسبتا نرمی بهره میبرد و به علت فضای کابین و بار مناسب به درد خانوادهها میخورد.
قیمت اولیه اعلام شده برای فردا 511 توسط خودروسازی فردا، 429 میلیون تومان است که این قیمت شامل تمامی هزینههای شمارهگذاری و مالیاتها میشود. فردا 511 رقبای بسیار سختی در بازار ایران دارد و به عنوان مثال خودروهایی نظیر چری تیگو 5 از مدیران خودرو و یا دنا پلاس توربو اتوماتیک نیز رقبای این خودرو محسوب میشوند. البته فردا 511 برای مشتریانی مناسب است که به دنبال خودرویی متفاوت با چهرهای بروزتر و البته امکاناتی بهتر هستند و تمایل دارند چهره خودروی آنها در مقایسه با اکثر سدانهای کسلکننده تولید شده در جاده مخصوص متفاوت باشد. در تیپ فول آپشن علاوه بر امکانات تیپ ساده، امکاناتی مانند سانروف، نمایشگر لمسی 7 اینچی، سیستم صوتی با 4 بلندگو، بلوتوث، USB، ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، گرمکن صندلی های جلو و کول باکس نیز وجود دارد.
سلام،لطفا راهنمایی بفرمایید که این خودرو تسمه تایم دارد یا زنجیرتایم؟؟؟؟سپاس.
سایپا هم میخواست چانگان ایدو را به خط تولید کارخانه سایپا کاشان اضافه کند اما نشد که نشد. اگرچه هندلینگ و پایداری فردا ۵۱۱ در سطح قابل قبولی قرار دارد، اما در مقایسه با برخی از رقبای خود، چابکی و فرمان پذیری کمتری دارد. این موضوع می تواند برای رانندگانی که به دنبال تجربه رانندگی اسپرت تر هستند، ناامید کننده باشد. خودروم در بهار سال ۱۴۰۱ فعالیت خود را با تمرکز بر صنعت خودروسازی ایران و چین آغاز کرد.
اما از ابتدای دهه ۹۰ شمسی و با ورود خودروسازان نچندان مطرح و تازه کار چینی، فرصتی پیش آمد تا آن ها نیز مجالی برای خود نمایی در این بخش پیدا کنند. محصولاتی مانند ام وی ام ۳۱۵ سدان و ۵۳۰، لیفان ۶۲۰، جک J3 سدان و… از جمله سدان های کامپکت , سایز متوسط و البته اقتصادی چینی بودند که با ورود به بازار کشور، توانستند نامی برای خود و شرکت مادر، دست و پا کنند. از لحاظ تجهیزات و امکانات نیز فردا 511 نسبت به رقبای خود مزیت دارد. سانروف، آینههای برقی تاشو، سیستمهای کنترل پایداری و کمک حرکت در سربالایی، دوربین دنده عقب، سیستم صوتی با صفحه نمایش لمسی و ورودی USB از جمله مهمترین تجهیزات این خودرو هستند.
در مرکز داشبورد، صفحه نمایش لمسی کوچکی تعبیه شده که همانند خودروهای بیامو از وسط بیرون زده است. معمولا در خودروهایی مثل اف ام سی 511 یا از گیربکس دستی استفاده میشود، یا از جعبه دنده اتوماتیک معمولی و بهرهگیری از گیربکس دوکلاچه چندان رایج نیست. گیربکس دوکلاچه تمایل دارد تا ماشین را به سمت جلو هل دهد، که این قضیه میتواند برای رانندگان تازهکار یا ناآشنا با جعبه دنده DCT کمی چالشبرانگیز باشد. سیستم تعلیق مستقل مک فرسون در جلو و یکپارچه میله پیچشی در عقب نیز حکایت از هندلینگ متوسط و کیفیت سواری قابلقبول برای این ماشین خانوادگی دارد. باک سوخت ۴۰ لیتری و رینگهای ۱۵ اینچی هم از دیگر مشخصات فنی فردا ۵۱۱ به شمار میروند.
البته سادگی این خودرو ما را به یاد نسلهای گذشته تویوتا یاریس میاندازد و باید گفت در مجموع شمایل مطلوبی دارد. جلوپنجره نسبتاً بزرگ و X شکل با خطوط افقی و کروم کاری در جلو جلب توجه میکنند.گرافیک چراغهای جلو نیز قابل قبول است. بر روی کاپوت خطوط زیادی نمیبینیم و قوس کنارههای آن به زیبایی FMC 511 کمک میکند. مواردی مثل ، کنترل شروع حرکت در سربالایی، کنترل پایداری، کنترل کشش، دیلایت، اتولایت، نمایشگر ۷ اینچی لمسی، دوربین عقب، سانروف، فرمان کمکی برقی، دو کیسه هوا، تهویه دیجیتال و…، در فهرست آپشنهای اف ام سی ۵۱۱ دیده میشوند.
فردا ۵۱۱ فرم ظاهری نسبتاً قدیمی دارد، اما این شمایل بهویژه وقتی با محصولاتی همچون شاهین یا تارا و جک جی ۴ مقایسه میشود، هنوز هم زیبا به نظر میآید و میتواند با اینگونه خودروهای داخلی بهخوبی رقابت کند. مصرف سوخت ترکیبی فردا 511 برابر با6.2 لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است که بسیار مقرونبهصرفه جلوه میکند. مصرف سوخت شهری این خودرو نیز به ۸.۴ لیتر میرسد و در جاده، میتواند ۴.۹ لیتر بنزین را در هر ۱۰۰ کیلومتر مصرف کند که با توجه به ظرفیت باک بنزین ۴۰ لیتری آن، توان پیمایش این خودرو با هر باک پر از بنزین، مسافتی در حدود 600 کیلومتر خواهد بود. خودروهای سدان همواره در تمامی بازارهای جزو پرفروشترین سگمنتهای خودرویی بودهاند و در بازار ایران نیز، خودروسازان بزرگ جاده مخصوص نگاه ویژهای به خودروهای سدان داشتهاند. قیمت مناسب و کاربردی بودن آنها باعث شده تا سالها صدر پرفروشترین خودروهای داخلی را داشته باشند.
این خودرو از یک پیشرانه 1.5 لیتری چهار سیلندر تنفس طبیعی 16 سوپاپ استفاده میکند که 106 اسب بخار قدرت و 145 نیوتن متر گشتاور تولید میکند. این اعداد کاملاً در حد پیشرانه TU5 ایرانخودرو هستند که با توجه به 100 سیسی حجم کمتر موتور چانگان نشان از بازدهی بالای آن دارد. همچنین مزیت دیگر 511 بهرهمندی از گیربکس پنج سرعته اتوماتیک دوکلاچه است درحالیکه جک J4 و شاهین از گیربکس CVT استفاده میکنند. این سدان چینی با وزن 1115 کیلوگرم در هر صد کیلومتر تنها 6.4 لیتر بنزین مصرف میکند.
شرکت خودروسازی فردا موتور هنوز درباره انتشار این اخبار، واکنشی نشان نداده و همچنان باید منتظر بمانیم و ببینیم چه آیندهای در انتظار 511 خواهد بود. آمپر ساده اما کاربردی این خودرو، دورسنج و نمایشگر میزان مصرف سوخت لحظهای را در بر میگیرد. فرمان آن نیز از نوع D-Cut بوده و فضای بیشتری برای پاها فراهم میکند. این خودروی سدان کوچک شهری که نخستین بار در سال 1400 معرفی شده بود، اما حضور چندان پررنگی در بازار نداشت، اکنون با انجام آزمایشهای فنی و قرار گرفتن روی خط تولید، دوباره در دسترس خریداران قرار گرفته است.
در اولین برخورد با فردا ۵۱۱ با پیکره ای کوچک، اما آشنا به لحاظ بصری که یادآور سدان های ساب کامپکت دهه پیش هیوندای مانند مدل اسکنت می باشد، رو به رو می شویم. با این تفاوت که اگر آن را رو در روی جک J4 به عنوان محصولی که از همین زبان طراحی پیروی می کند قرار دهیم، ۵۱۱ را خودرویی با تناسباتی به مراتب پویا تر و اصولی تر در مقایسه با J4 می یابیم. برای سال ها، بخش سدان های کامپکت در بازار ایران در اختیار دو خودروساز دولتی ایرانخودرو و سایپا قرار داشت. خودروسازانی که تا مدت های طولانی این بخش از بازار را قبضه کرده بودند.
همچنیندر سرعتهای پایین ۵۰ – ۶۰ کیلومتر بر ساعت ممکن است کمی سر و صدا و لرزش را پشت فرمان فردا ۵۱۱ حس کنید. با این حال، اگر قلق رانندگی با FMC 511 دستتان بیاید، سواری نرم و راحتی را تجربه میکنید. جای شما در این لیست خالی است، فروشگاه خود را در معرض دید بیش از یک میلیون کاربر روزانه زومیت قرار دهید. طراحی و کدنویسی سایت خودروم توسط گروه توسی صورت گرفته است و تمام حقوق قالب آن نزد وی محفوظ میباشد. تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقهمند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانستهها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راهگشاست، بدانیم.
جلوپنجره فردا 511 بزرگ و یک تکه با خطوط شکسته زیاد و متصل به چراغهای جلو، با الهام از خودروهای لکسس طراحی شده که در قسمت انتهایی خود میزبان چراغهای روز خودرو است. سپر جلو نیز بزرگ و عضلانی است و خطوط منحنی زیادی در آن به چشم می خورد. همچنین لوگوی خودروسازی فردا به همراه خطوط کرومی در بالای جلوپنجره خودرو قرار گرفته است.
این درحالیست که ترمزهای چهارچرخ دیسک تقریبا به استاندارد رایجی مبدل شده اند و استفاده از ترمزهای کاسهای میتواند نشان دهنده رویکرد اقتصادی خودروساز باشد. وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودروها را انجام بدهیم. شیشههای جانبی خودرو اندازه مناسبی دارند و همچنین شیشه درب عقب فردا 511 نیز به صورت یک تکه و بدون لچکی تعبیه شده است، در نتیجه نور خوب و دید مناسبی را برای سرنشینان فراهم میکند.
فردا 511 یکی از خودروهایی است که از سال ۱۴۰۳ وارد تاکسیرانی تهران خواهد شد. شتاب صفر تاصد فردا 511 در حدود ۱۵ ثانیه اندازه گیری شدهاست که رقمی کاملا معمولی در این کلاس محسوب میشود و متاسفانه دسترسی چندانی نیز به نتایج تست تصادف این خودرو وجود ندارد که این امر میتواند گویای شرایط نامشخص ایمنی فردا 511 باشد. فردا موتورز هنوز در حال گسترش شبکه خدمات پس از فروش خود در ایران است.
بنابر اطلاعات موجود، چانگان آلسوین مونتاژ فردا موتور با قیمتی حدود ۵۰۰ تا ۵۵۰ میلیون تومان فروخته میشود. جک J4 به عنوان نزدیک رقیب فردا ۵۱۱، طی ماههای اخیر پیشفروش نشده اما در بازار آزاد، تقریبا صدمیلیون تومان ارزانتر است. در وبسایتهای خودرویی روسیه، میانگین مصرف سوخت آلسوین ۱٫۵ لیتری حدود ۶٫۵ لیتر در صد کیلومتر اعلام شده است؛ درحالیکه در شهر به ۸٫۵ لیتر و در بزرگراه به ۵ لیتر بنزین نیاز دارد. نسلهای اول و دوم فردا ۵۱۱ از روی مزدا ۳ کپی شده بود، اما در نسل سوم طراحان از محصولات مزدا فاصله گرفتهاند و به جای آن نیمنگاهی به ماشینهای تویوتا و لکسوس داشتهاند. این تغییر سبک در طراحی ظاهری مشهود است، چرا که حالا با خودرویی شیکتر از قبل مواجهیم. اما از آنجایی که FMC 511 در سال ۲۰۱۷ به بازار آمده، ظاهر آن کمی حس و حال قدیمی به خود گرفته است و المانی از سبک مدرن طراحی در آن دیده نمیشود.
گوشه چراغها کشیده و تا ستون انتهایی خودرو آمده و کل چراغ به صورت دو تیکه طراحی شده است. در کل باید گفت که طراحی چراغ عقب این خودرو ساده اما هماهنگ است و هارمونی کلی این خودرو نمره قبولی را میگیرد. جلوپنجره بزرگ با نوارهای عمودی که بدون فاصله به چراغهای جلو چسبیده و همچنین حالت سپر، یادآور محصولات لکسوس است. در نمای جانبی طراحان تلاش کردهاند با خطوط روی بدنه، حالتی پویا به سدان کوچک چانگان بدهند.
در اینجا شاهد غربیلک فرمان D شکل سه پره هستیم و صفحه آمپر هم هرچند آنالوگ است اما در طرفین سرعتسنج بزرگ آن دو نمایشگر دیجیتالی کوچک تعبیه شده که اطلاعاتی مثل آمپر بنزین، آمپر آب و دور موتور را با گرافیک مناسبی به نمایش درمیآورد. در بالای داشبورد که یک نمایشگر لمسی 7 اینچی بهطور ایستاده نصب شده که هرچند کوچک است اما برای چنین خودرویی کافی به نظر میرسد. زیر این نمایشگر، دریچههای تهویه افقی میانی کمی قدیمی به نظر میرسند اما دریچههای تهویه کناری که به شکل دایره هستند طراحی خوبی دارند.
نمونه هاچبک این محصول همان سال به تولید رسید؛ اما تقاضای کم عامل توقف تولید آن بود. در کشور چین، چانگان بهعنوان خودروسازی با محصولات ارزانقیمت و عامهپسند شناخته میشود؛ درحالیکه از نظر تیراژ تولید، جایگاه بسیار خوبی دارد. در کشورمان، سایپا اولین کراساور این شرکت، CS35 را مونتاژ کرد که بهدلیل قیمت، مورد توجه قرار گرفت.
دیدگاهتان را بنویسید