سوبا M4 ؛ بررسی محصول لوکس فردا موتور خودروم
متریالهای استفاده شده در داخل این مینی ون، غالبا روکشهای چرمی و طرح چوب میباشد. در طراحی مینیمال این خودرو، دکمهها و کلیدهای فیزیکی روی داشبورد دیده نمیشوند و فقط دریچههای گرد تهویه به چشم میخورند و کنترلهای تهویه مطبوع، اهرم دنده، دکمههای تنظیمات خودرو و جالیوانی روی کنسول میانی قرار گرفتهاند. در این مقاله به معرفی ون سایز متوسط سوبا M4، که اولین محصول لوکس شرکت خودروسازی فردا موتورز در ایران است، پرداختهایم. از مشخصات فنی و آپشنهای متنوع گرفته تا طراحی آن، هر جزئیاتی که درباره این خودرو باید بدانید را، در این مقاله پیدا میکنید.
آقای محمدرضا آریان نژاد، معاون استراتژیک و بازاریابی شرکت فردا موتورز، ضمن اشاره به شروع تولیدانبوه سوبا M4 در کارخانه سمنان فرداموتورز، خبر داده که در حال حاضر بیش از 150 دستگاه نسخه تجاری این خودروی لوکس، به تولید رسیده است. سلام علی جانکلا خرید و فروش ماشینهای مینی ون در ایران به سختی انجام میشه و سوبا M4 هم با توجه به خدمات پس از فروش نه چندان گسترده وضعیتش از رقیب آتیش یعنی هایما ۷X بدتر هم خواهد بود. در نمای جانبی، کشیدگی بدنه با خطوط کمعمق روی درها و رکاب، به خوبی احساس میشود. از این زاویه، فرم خاص چراغهای جلو و عقب در دید بیننده هستند؛ ضمن اینکه اسپویلر انتهای بدنه، شیب سقف از جلو تا عقب و اختلاف ارتفاع دستگیرهها، چشمنواز به نظر میرسند. دانگ فنگ موتور، ۵۳ سال پیش در ووهان تاسیس شد و مشابه بسیاری دیگر خودروسازان چینی، در ابتدا تولیدکنندهی کامیون با مصارف نظامی و عمومی بود. بخش اصلی سهام دانگ فنگ، در اختیار دولت چین است و از معدود خودروسازان نیمهخصوصی این کشور محسوب میشود.
همچنین واحد اعداد اعلام شده در تست نفود صدا به کابین خودروها دسی بل (dB) است.
بخش اصلی و در امتداد شیشه جلو با رنگ قهوه کاکائویی تزئین شده و قابی برای قرارگیری صفحه نمایش دوگانه بر روی آن قرار دارد. از تزئیناتی شبیه به چوب با نورپردازی برای قسمت میانی استفاده میشود. فردا موتورز ون چینی و لوکس فورتینگ یات را با نام سوبا M4 به فروش میرساند. شاید در کشورهای مختلف دنیا، ونهای لوکس و تجهیزشده ساخت برندهای معتبر، مورد توجه افراد متمول یا برنامههای تشریفات باشند اما حتی در بازار ایران هم، به زحمت میتوان برای یک مینیون چینی، مشتری جذب کرد. عامهی مردم ترجیح میدهند با سرمایهای بیش از یک میلیارد تومان، سراغ انواع شاسیبلندهای دست دوم کرهای بروند. طبیعتا افراد ثروتمند هم با صرف هزینهی بیشتر، از برندهای مطرح آلمانی و ژاپنی مثل سدانهای مرسدس بنز یا تویوتا لندکروزر برای امور تشریفاتی استفاده میکنند.
چراغ های جلو به صورت چند ضلعی با زوایای تند و تیز طراحی شده و متصل به جلوپنجره خودرو هستند و از کنار آن یک نوار LED نازک تا روی سپر کشیده شده است. درب کاپوت نیز با خطوط نسبتا برجسته شکل گرفته و نمای جلوی این خودرو را عضلانی تر نمایش می دهد. طراحی جلوی این خودرو کمی فانتزی به نظر می رسد به گونهای که سلیقه برخی را پوشش می دهد و برخی آن را بسیار ضعیف تلقی می کنند. خودروهای MPV با امکانات لوکس و صندلیهای راحت، بهتازگی در کشورهای مختلف دنیا مورد توجه قرار گرفتهاند.
دانگ فنگ از سال ۲۰۰۳ همکاری با کیا، هوندا و نیسان را با هدف تولید خودرو آغاز کرد و سال ۲۰۱۱ موفق به تولید ۳ میلیون دستگاه وسایل نقلیه سواری شد. FMC M4 کار دشواری در تغییر نظر مشتریان ایرانی و ایجاد علاقه در آنها برای خرید یک مینیون خواهد داشت. در نتیجه این مینیون بایستی از نظر امکانات رفاهی و ایمنی به خوبی مجهز شده باشد. در سوبا M4 فردا موتورز را که باز کنیم، انگار وارد کابین یک قایق تفریحی لوکس شدهایم. روکشهای چرمی و طرح چوب در سراسر فضای داخلی مینی ون دیده میشود.
هشت کیسه هوای 12 نقطهای دوربین 360 درجه، سامانه هشدار برخورد با روبرو، چراغهای هماهنگ با چرخش فرمان از جمله قابلیتهای مرتبط به ایمنی سوبا M4 هستند. مینیون FMC M4 در دسته ونهای لوکس قرار دارد به همین دلیل تنها رقیب جدی و اصلی این خودرو در بازار ایران هایما X7 میباشد. البته یک ون چینی دیگر هم که به تازگی به کشورمان آمده و احتمالا در سال 1402 به تولید انبوه میرسد، میتواند جایگزین ارزانتری برای M4 باشد؛ این ون چینی که محصول ایران خودروست، هایما 7X نام دارد. ون جدید شرکت فرداموتور، در بازار چین تحت برند فورتینگ (Forthing) به فروش میرسد و شرکت دانگفنگ نیز نام آنرا فورتینگ یات گذاشته است.
متریال کابین با کیفیت به نظر می رسد اما باید دید در بلند مدت ادوات کابین این مینی ون چه عملکردی از خود نشان خواهند داد. یک صفحه نمایش بزرگ برای این خودرو در نظر گرفته شده که به سبک محصولات روز مرسدس بنز با صفحه کیلومتر شمار یکی شده است. در بخش زیر صفحه نمایش، دو خروجی هوای دایرهای شکل قرار دارند و میان آنها یک قسمت برای قرار دادن سکه و یا بعضی از هولدرهای تلفن همراه تعبیه شده است. بخش تنظیمات سیستم تهویه مطبوع خودرو نیز در امتداد کنسول وسط در انتهای داشبورد تعبیه شده و زیر آن نیز یک مکان نسبتا بزرگ برای قرار دادن وسایل قرار گرفته است. غربیلک فرمان به صورت 3 شاخه با قطعات کرومی طراحی شده و فرم آن نیز به صورت D کات است. جنس و رنگبندی فرمان نیز همانند دیگر بخش های کابین به صورت دو رنگ است.
فردا سوبا M4 دارای کابینی جادار و چندمنظوره است که با توجه به نیازهای خانوادههای پرجمعیت طراحی شده است. صندلیها با آرایش سه ردیفی بهراحتی امکان جابجایی ۷ سرنشین را فراهم میکنند و فضای کافی برای پاها و سرنشینان در نظر گرفته شده است. از امکانات رفاهی میتوان به سیستم تهویه مطبوع خودکار، نمایشگر لمسی بزرگ، و اتصال به سیستمهای هوشمند اشاره کرد. صندلیهای راحت و فضای کافی برای بار، این مینی ون را برای سفرهای طولانی خانوادگی ایدهآل کرده است.
از مطالب این وبسایت میتوانید برای مقاصد غیرتجاری و با ذکر منبع استفادهنمایید. تمامی حقوق این وبسایت به شرکت پارسانوآورانسامانایرانیان تعلق دارد. جای شما در این لیست خالی است، فروشگاه خود را در معرض دید بیش از یک میلیون کاربر روزانه زومیت قرار دهید.
طراحی ظاهری خودرو بهروز است، ولی در نمای جلو یک طراحی عجیب و ناموزون را مشاهده میکنیم. در نمای جلو یک جلوپنجره بزرگ و دوکی شکل، به سبک خودروهای لکسوس طراحی شده و دور تا دور آن با استفاده از خطوط کرومی تزیین شده است که قطعات کرومی مستقیم از کنارههای بدنه خودرو تا قسمت جلوی بدنه کشیده شدهاند. داخل جلوپنجره دوکی شکل آن با خطوط عمودی موازی طراحی شده و چراغهای جلو به صورت یک چند ضلعی با زوایای تند و تیز طراحی گردیده است و به جلوپنجره خودرو متصل شدهاند و از کناره چراغ آن یک نوار LED باریک عمودی تا زیر سپر جلو کشیده شده است. با توجه به قدرت نسبتا زیاد موتور و عملکرد دقیق و چابک گیربکسهای دوکلاچه، احتمالا باید شاهد شتاب صفر تا صد حدود ۱۱ ثانیه برای این خودروی مینی ون خانوادگی باشیم.
سوبا M4 فردا موتورز محصول خودروسازی دانگ فنگ چین است و پلتفرم (Super Cube EMA) مشترکی با لاماری ایما دارد، با این تفاوت که سوبا M4 یک مینی ون خانوادگی و لاماری ایما کراساووری با ظاهری اسپرت است. فردا M4 جدیدترین محصول گروه خودروسازی فردا است که برای اولین بار در نمایشگاه بین المللی خودرو تهران در اردیبهشت ماه 1401 رونمایی شد. FMC M4 خودرویی در کلاس MPV هاست که طراحی جدید و البته خاصی دارد.
این خودرو توانست به راحتی 5 ستاره ایمنی از این موسسه را دریافت کند. سی انکپ دیگر مانند گذشته نبوده و استانداردهای ان بسیار نزدیک به یورو انکپ هستند. سامانه هشدار برخورد با روبرو، چراغهای هماهنگ با چرخش فرمان از جمله قابلیتهای مرتبط به ایمنی سوبا M4 هستند. صندلی برقی راننده و سرنشین به ترتیب قابل تنظیم در 10 و 4 حالت هستند.
این شرکت برای موفقیت در بازار ایران باید شبکه فروش و ارائه خدمات خود را در سطحی وسیعتر نسبت به زمان کنونی گسترش دهد. از طرفی ضعف در تامین قطعات و کُندی موجود در روند تحویل خودروهای ثبت نامی مشتریان از جمله ضعفهای فردا موتورز هستند. در واقع هر چه قدر هم سوبا ام 4 خوب و مناسب باشد؛ این ضعفها مصرف کننده نهایی را از خرید باز میدارد. این خودرو از نظر سطح امکانات فعلاً در میان MPVهای چینی بازار ایران حرف اول را میزند.
با این شرایط، موفقیت فردا FMC M۴ در بازار ایران، بعید به نظر میرسد. برای پشت فردا سوبا M۴، چراغهای پیوسته با طرحی نزدیک به چراغهای جلو انتخاب شدهاند. در عقب هم، حجمدهی بدنه با ظرافت بسیار خوب شکل گرفته و جایگاه مناسبی برای نصب پلاک دارد. باتوجه به اینکه دانگ فنگ تلاش میکند تا M۴ به ونهای لوکس نزدیک شود؛ استفاده از ادوات پلاستیک سیاهرنگ را به سپر عقب و بخش کوچکی از رکاب محدود کرده است. این روزها بعید است که پیشرانهای غیر از موتور 1.5 لیتری را زیر کاپوت خودروهای چینی ببینیم. FMC M4 نیز به سبک اکثر اتومبیلهای هموطن خود، از موتور 1.5 لیتری توربوشارژر بهره میبرد.
مصرف سوخت ترکیبی سوبا هیبریدی هم در محدوده ۵.9 لیتر در صد کیلومتر خواهد بود. سیستم تعلیق جلوی سوبا M4 از نوع مکفرسون است و در عقب از نوع تورشن بیم یا همان محور پیچشی است که باعث میشود سرنشینان ردیف سوم سواری خشکی را تجربه کنند ولی اوضاع در ردیف اول و دوم مناسب است! تا به اینجا در رابطه با مشخصات سوبا M4 صحبت کردیم حالا با ۳ بخش دیگر امنیت، ارزش خرید و رقبای سوبا M4 با ما همراه باشید. فضای ردیف دوم بسیار بسیار راحت است و حالت VIP دارد و صندلی های ردیف دوم قابلیت جابجایی به صورت عرضی را نیز دارند.
برای اطلاع از آخرین قیمت فردا سوبا M4 و شرایط فروش افامسی سوبا M4 در ایران، مقاله شرایط فروش فردا موتور را مطالعه کنید. همچنین از لینک قیمت روز خودرو میتوانید قیمت فردا سوبا ام4 در بازار کشورمان را مشاهده کنید. سوبا M4 فردا موتورز به مدت یک هفته در اختیار تیم آخرین خودرو بود و در این مدت، تجربه رانندگی شهری و جاده ای را با این محصول جدید به دست آوردیم. باید بدانیم که سوبا M4 یک خودروی خانوادگی و MPV تشریفاتی است و برای همین بوده که بخش قابل توجهی از مشتریان این خودرو را شخصیت های هنری، سیاسی و اقتصادی تشکیل داده اند. این مینی ون در حقیقت محصولی از زیرشاخه دانگ فنگ است و با نام Forthing Yacht شناخته میشود. وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است.
همچنین میانگین مصرف سوخت فردا ام فور احتمالا چیزی نزدیک به هفت و نیم تا ۸ لیتر در هر صد کیلومتر خواهد بود. در جدول زیر اطلاعات فنی بیشتری از اف ام سی ام ۴ در اختیار شما قرار میگیرد. وزن سوبا M4 در حدود ۱۷۰۰ کیلوگرم است و این پیشرانه به خوبی از پس این هیکل بر می آید و شتاب صفر تا صدی در حدود ۱۰ ثانیه برای این خودرو به ارمغان می آورد. جلو آمپر دیجیتالی و صفحه نمایش مرکزی، هر کدام ابعادی 10,25 اینچی دارند. سامانه سنجش فشار باد لاستیکها، ترمز پارک برقی و اتوهلد بخش دیگری از امکانات سوبا ام 4 هستند. همچنین ماساژور 8 نقطهای صندلی راننده با 5 برنامه ماساژ را نباید از یاد بُرد.
خودروم در بهار سال ۱۴۰۱ فعالیت خود را با تمرکز بر صنعت خودروسازی ایران و چین آغاز کرد. تلاش ما انتشار اخبار و مطالب روز حمل و نقل و وسایل نقلیه در ایران و جهان برای بازدیدکنندگان علاقهمند و ارائه و تبادل اطلاعات مفید و صادقانه در محیطی جذاب و دوستانه است. همچنین مایلیم تجربیات، دانستهها و نظرات شما را که برای همگی ما مفید و راهگشاست، بدانیم.
سوبا M4 قرار است تا خودرویی لوکس و متفاوت باشد و در کنار ویژگی های فنی بارز، سطح جدیدی از کیفیت را به مشتریان ارائه دهد. ارائه رنگهای خاص با استاندارد جدید کیفی، قابلیت انتخاب تریم داخلی، خدمات پس از فروش VIP و فناوریهای بکار رفته در سوبا M4 میتواند علاقهمندان به خودروهای به روز، ایمن و راحت را به سمت FMC بکشاند. سوبا M4 در جایگاه لوکس ترین خودروی مونتاژی بازار ایران قرار می گیرد. خوشبختانه سوبا ام 4 به تازگی توسط سی انکپ چین مورد آزمایش قرار گرفته است.
این خودرو از لحاظ کیفیت مواد و قطعات کابین و داشبورد در سطح قابل قبولی قرار دارد و با فضای کافی کابین، برای مسافرتهای خانوادگی یک خودروی مناسب محسوب میشود. طراحی داخل کابین FMC M4 سعی شده لوکس و جذاب به نظر برسد و ظاهر کابین آن با کراساورهای لوکس چینی تا حدی برابری کند. برای داشبورد این خودرو چهار رنگ مختلف به کار گرفته شده است که در ترکیب با کیفیت مناسب مواد و قطعات داشبورد و کنسول، فضایی شبیه به خودروهای لوکس را تعبیه نموده است. به همین دلیل هم در قیاس با تنها رقیب خود در شرایط فعلی یعنی هایما X7 موقعیتی ایدهآل دارد. اما ضعف فردا موتورز به عنوان خودروسازی خصوصی در برابر شرکتی مانند ایران خودرو کاملاً مشهود است.
فضای قابل استفاده و راحتی سرنشینان در این مدلها، بیشتر از انواع سدانهای موجود در بازار جهانی است و برای سوار یا پیادهشدن، راحتتر از شاسیبلندها هستند. همچنین عملکرد جعبه دنده سوبا M4 در حالت D و سه حالت رانندگی خوب و مناسب است و هوشمندی قابل قبولی در آن دیده می شود. اما به رسم اکثر چینی ها، در حالت تیپ ترونیک جعبه دنده دو کلاچه تَر این خودرو آنچنان با فرمان های راننده همراه نیست و نمی گذارد تا جعبه دنده و قوای محرکه در محدوده فشار باقی بمانند. همین نکته تفاوت اساسی در بحث مهندسی میان چینی ها و غیر چینی های مطرح را نشان می دهد که باعث نقد بسیاری از افراد می شود. این پیشرانه از نوع تزریق مستقیم سوخت یا GDi است و بنابراین برای استفاده از آن به بنزین سوپر نیاز خواهید داشت. از نظر مشخصات فنی نیز FMC M4 در شرایطی مشابه با لاماری ایما قرار دارد، بنابراین میتوان گفت که دانگ فنگ فورثینگ U tour نسخه ون از دانگ فنگ T5 Evo خواهد بود.
چراغهای سوبا M۴ نیز گوشههای تیز دارند تا همراه با نوار LED عمودی در طرفین، جذابیت بیشتری داشته باشند. حجمدهی بدنه با ظرفت بسیار خوبی انجام شده و ظاهر سپر، هماهنگی بسیار خوبی با دیگر اجزا دارد. عملکرد سیستم ترمز سوبا M4 را می توان خوب و قابل قبول دانست و به خاطر وجود نسل جدید سیستم های کنترل پایداری الکتریکی، باید گفت که در شرایط حساس عملکرد بهتری در مدیریت پایداری این خودرو دیده می شود. همچنین مصرف سوخت این خودرو با وجود وزن نزدیک به ۱.۷ تن، خوب و مناسب است و در سفرهای جاده ای کمتر از ۷.۶ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر و در ترافیک های شهری کمتر از ۱۱ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر بنزین مصرف می کند.
اهرم تعویض دنده و دریچههای سیستم تهویه مطبوع تا حدودی شبیه به خودروهای آلمانی طراحی شدهاند و طرح کلی کابین فردا M4 با خودروی کراساور لاماری ایما شرکت آرین موتور شبیه است. میتوان تا حد زیادی آن را ترکیبی از مینیون و کراساور دانست که پلتفرم آن با کراساوور دانگ فنگ T5 Evo یا همان لاماری ایما یکسان است. از همین رو بهاحتمال قوی شاهد قیمتی نزدیک به یک میلیارد و صد تا یک میلیارد و دویست میلیون تومان برای این مینی ون لوکس در بازار کشور خواهیم بود. تا این لحظه نزدیکترین حریف فردا ام ۴ هایما X7 است که آن نیز بهتازگی توسط ایران خودرو و در نمایشگاه خودرو تهران ۱۴۰۱ مورد رونمایی قرار گرفته است. شاید برای شما هم جالب باشد بدانید که ون جدید فردا موتور از لحاظ فنی مشابهت کامل با دانگ فنگ T5 ایوو یا همان لاماری ایما دارد. با این حساب پیشرانه 1.5 لیتری توربو شارژ به قدرت ۱۹۵ اسب بخار و گشتاور ۲۸۵ نیوتن متر عهدهدار تأمین قوای محرکه ام ۴ خواهد بود.
این خودرو از یک پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری توربوشارژ بهره می برد که مجهز به فناوری GDI یا همان پاشش مستقیم بنزین است. ترکیب این فناوری با توربوشارژ بودن موتور باعث شده تا بازدهی خودرو افزایش قابل توجهی پیدا کند اما از سوی دیگر حساسیت به کیفیت بنزین نیز در این خودرو بیشتر است. این پیشرانه توربو توانایی تولید 195 اسب بخار قدرت و 285 نیوتن متر گشتاور را دارد. جعبه دنده این خودرو نیز از نوع 7 سرعته اتوماتیک دو کلاچه تر است که قدرت پیشرانه را به چرخ های جلوی خودرو منتقل میکند.
سوبا M۴ از نظر فنی، مشابهت زیادی با لاماری ایما دارد و همراه گیربکس ۷ سرعته دوکلاچه تر (Wet) اتوماتیک، قدرت ۱۹۵ اسب بخار و نهایت گشتاور ۲۸۵ نیوتنمتر تولید میکند. اف ام سی M4 در بازار خودرو ایران، رقبای چندانی را در بخش کلاس خود نخواهد داشت. تنها رقیب جدی اف ام سی M4 در این بازار هایما 7X ایران خودرو است که از نظر پیشرانه قویتر از نماینده فردا موتورز خواهد بود. با این حال اگر محدوده قیمت را مبنای مقایسه قرار دهیم، اف ام سی M4 با انبوهی از کراساوورها در بازه قیمتی یک میلیارد تومان رقابت کرد. FMC M4 در این رقابت بر هفت سرنشینه بودن و امکانات رفاهی خود خواهد بالید، در حالی که رقبا نیز با مزایای خود این مینیون را به چالش میکشند. همانند بسیاری از خودروهای بازار، در FMC M4 نیز شاهد استفاده از یک صفحه نمایش عریض به هم پیوسته هستیم که به طور همزمان وظایف نمایش محتوای سیستم سرگرمی و اطلاعات حیاتی خودرو را برعهده دارد.
نکته دیگر استفاده از خطوط کرومی برای تزئین حاشیه شیشه درب هاست که یکی از این خطوط تا جلو پنجره خودرو کشیده شده است. رینگ های خودرو طراحی زیبایی دارند و از نظر اندازه نیز کاملا هماهنگ با بدنه خودرو است. البته خودروهای کلاس ون در ایران تاکنون از اقبال خوبی برخوردار نبودهاند، ولی ون FMC M4 با هدف تغییر سلیقه مشتریان وارد بازار ایران خواهد شد و این در حالی است که تنها یک رقیب قدرتمند با نام هایما 7X دارد که محصول ایران خودرو دیزل است.
در مجموع، میتوان طراحی بیرونی سوبا M۴ را عجیب و ناشناخته توصیف کرد؛ درحالیکه نسبت به دیگر ونهای چینی مثل هایما ۷X مونتاژ ایران خودرو یا نسخههای قدیمی دلیکا، جذابتر و چشمگیرتر است. ابعاد بدنه سوبا شامل ۴۸۵۰ میلیمتر طول، ۱۹۰۰ میلیمتر عرض و ۱۷۱۵ میلیمتر ارتفاع با فاصله محورهای ۲۹۰۰ میلیمتر است. برای جلوپنجره، حالتی شبیه به زبان طراحی لکسوس وجود دارد که البته با ترفندی ساده به دو قسمت تقسیم شده است. این بخش با نوار کروم که از پایین سپر تا انتهای قاب پنجرهها کشیده شده، جلوپنجره را از دیگر ادوات خودرو جدا میکند.
غیر از دو نمایشگر 10.25 اینچی پشت آمپر و اطلاعات سرگرمی، یک نمایشگر مجزا هم برای سیستم تهویه پیشبینی شده است. پشتیبانی از دستیار صوتی، هشت کیسه هوا، کروزکنترل تطبیقپذیر، ترمز خودکار و هشدار پارک، از مهمترین تجهیزات ایمنی دانگفنگ فورتینگ یات در بازار چین، به شمار میآید. سوبا M4 که توسط گروه خودروسازی فردا موتورز در سال 1402 به بازار ایران عرضه شده است در چین با نام فورتینگ یات (Yacht) و در اروپا با نام Forthing 4 U-Tour شناخته میشود و محصول 2022 این کمپانی چینی میباشد. در بحث نرمی سواری سوبا M4 می توان گفت که این خودروی فردا موتورز سواری به نسبت خوبی دارد و به واسطه سبک طراحی کلاس بدنه، حرکت های عرضی به مراتب کمتری را نسبت به کراس اوورها دارد. همچنین پایداری Suba M4 خوب و قابل قبول است و به خاطر محل تخلیه بار سیستم تعلیق، آنچنان تکان زیادی در چاله ها به کابین خودرو منتقل نمی شود. سوبا M4 امکانات فراوان و لوکسی که دارد با تنها رقیب سرسخت خود یعنی هایما X7 مواجه است.
محصولی که سوبا M4 را به خودرویی جهش یافته از نظر فنی نسبت به سایر محصولهای فورتینگ بدنل میکند. در واقع پلتفرم مزبور زمینهساز بکارگیری رایانش ابری، اینترنت 5G، و تراشههای قدرتمند در خودرویی خانوادگی است. به همین خاطر سوبا ام 4 برای فورتینگ نقشی فراتر از یک پرچمدار دارد.
یک گیربکس ۷ سرعته دو کلاچه از نوع تر هم به انتهای میل لنگ و فلایویل این پیشرانه متصل شده تا قوای دریافتی را به محور چرخهای جلو برساند. محصول جدید فرداموتورز، با شاخه سوبا به بازار ایران معرفی شده و نشان FMC را دارد. سوبا در زمان کهن پارسی، به معنی فردا بوده و شرکت سازنده نیز این واژه را به عنوان نماد لوکس فردا موتورز انتخاب کرده است.
بنابر گزارش منابع چینی، لگ توربو مانند سایر چینیها و به میزان بسیار ناچیزی احساس خواهد شد. هر چند که گاهی اوقات نیاز به وارد آوردن فشار بیشتر به موتور حس میشود. البته فورتینگ این با طرحی مثلثی کوچک در پشت آینهها بدنبال افزایش میدان دید است. طول، عرض و ارتفاع این ون خانوادگی به ترتیب 4,850، 1,900 و 1,715 میلیمتر است. فواصل عرضی میان چرخهای محور جلو و عقب نیز به ترتیب 1,591 و 1,602 میلیمتر است.
ردیف سوم هم برخلاف اکثر خودروهای سه ردیفه از امکانات خوبی نظیر پورت USB برای شارژ گوشی و تهویه مطبوع بهره مند است. نگارنده طراحی سوبا M4 را نه آنچنان زیبا و اغراق آمیز دانسته و نه از توصیفاتی مانند زشت و… استفاده میکند. جلوپنجره چند ضلعی با شبکههای مورب داخل آن بسیار قابل توجه هستند. تزئیناتی شامل پلاستیک براق و کروم در کنار چراغهای جلویی با شکل تبر قرار گرفتهاند. محبوبیت کراساوورها طی دهه اخیر سبب شده است تا مینیونها نیز به کراساوورها شباهت پیدا کنند.
در پشتی صندلیهای جلو، سینیهایی تاشو به همراه جا لیوانی با تزئینات کرومی برای سرنشینان ردیف دوم قرار دارد. برای ردیف سوم هم بر روی جا آرنجیهای موجود در این قسمت، خروجی USB و جا لیوانی مناسبی قرار دادهاند. سقف پانوراما با ابعادی بسیار قابل توجه نور محیط داخلی را تامین خواهد کرد. دیزاین کابین سوبا ام 4 تقریباً شباهتهایی با محصول دیگر فورتینگ یعنی لاماری ایما دارد.
این خودرو با طراحی مناسب، تجهیزات ایمنی و توان کافی برای جابجایی ۷ سرنشین، توانسته جایگاه خوبی در میان علاقهمندان به مینی ونهای خانوادگی پیدا کند. نیروی پیشرانه توسط گیربکس مگنا گروه گتراک به محور جلو منتقل میشود. فرم کلی چراغها و نمای جلوپنجره، سوبا M۴ را جذاب و مدرن جلوه میدهد.
این خودرو در اصل عضوی از زیر برند فورتینگ محصول شرکت دانگ فنگ موتور چین است که در سال 2022 معرفی شد و حضور آن در نمایشگاه بین المللی خودرو تهران در اردیبهشت 1401 اولین رونمایی این خودرو در یک بازار خارج از چین محسوب می شود. سوبا M4 مجهز به پیشرانه ۱.۵ لیتری توربوشارژ است که توانایی تولید حدود 195 اسب بخار قدرت و 285 نیوتنمتر گشتاور دارد. این پیشرانه برای یک مینی ون، قدرت کافی را ارائه میدهد و در کنار گیربکس 7 سرعته اتوماتیک، رانندگی نرم و بدون تنشی را فراهم میکند.
بازار مینیونها در جنوب شرق آسیا از محبوبیت بالایی برخوردار است و به همین خاطر خودروسازان چینی، کرهای و ژاپنی انواع ونها و مینیونها را در سبد محصولات خود لحاظ میکنند. مینی ون FMC M4 با هدف تغییر سلیقه مشتریان وارد بازار ایران خواهد شد، در حالی که رقیب قدرتمندی همچون هایما 7X نیز به زودی FMC M4 را به چالش خواهد کشید. فردا M4 از قوای فنی یکسانی با لاماری ایما، محصول جدید آرین موتور بهره می برد. زیرا هر دوی این خودرو ها محصولات کمپانی دانگ فنگ هستند که در ایران با برند های مختلفی به بازار عرضه شده اند.
ظرفیت ذخیرهسازی بار در صندوق عقب 234 لیتر بوده و در صورت خواباندن صندلیهای ردیفهای عقب گنجایش 1,086 لیتر بار را دارد. وزن خالص خودرو بنابر سطح آپشن و سایر ملزومات 1,650 یا 1,715 کیلوگرم است. بنابراین کسانی که از آپشنهای اندک لاماری ایما شکایت داشتند میتوانند در اینجا به هدف خود دست یابند. صندلیهای خودرو خانوادگی به صورت ۲ + ۲ + ۳ است و راحت و جادار به نظر میرسد.
دو میز کوچک تاشو پشت صندلیهای جلو نصب شده که سرنشینان ردیف وسط میتوانند از آنها استفاده کنند. طراحی داخلی در عین لوکس بودن، خلوت و مینیمال است و دکمهها و کلیدهای فیزیکی روی داشبرد به چشم نمیخورد و فقط دریچههای گرد تهویه دیده میشود. کنترلهای تهویه مطبوع، اهرم دنده و دکمههای تنظیمات خودرو جالیوانی روی کنسول میانی قرار دارد. سوبا M4 زیباترین، جذابترین و مدرنترین محصول فردا موتورز تا به امروز است و به خاطر ظاهرش میتواند مثل لاماری ایما، نگاه خریداران را به سمت خود جلب کند.
دیدگاهتان را بنویسید