بررسی خودرو فردا sx5

بررسی فردا SX5 گاو در حال زایمان با شتاب ناامید کننده + فیلم سبقت آزاد

استفاده از دکمه‌های فیزیکی نیز یک نکته مثبت در طراحی این خودرو محسوب می‌شود؛ چرا که هرچند قابل مقایسه با نمایشگرهای لمسی نیست، اما راننده به راحتی می‌تواند با آنها کار کند و سردرگم نخواهد شد. در روزهایی که قیمت اکثر کراس‌اوورهای چینی مرز یک میلیارد تومان را رد کرده است، ناخودآگاه توجه خریداران به سمت محصولات اقتصادی و مقرون‌به‌صرفه‌تر جلب می‌شود. یکی از این کراس‌اوورهای اقتصادی، فردا sx5 است که با توجه به جدید بودن و قیمت منطقی می‌تواند خریداران پرشماری را به سمت خود بکشاند.

فردا sx5 نسل دوم فورتینگ x5 است که سال 2016 معرفی شد و تا سال 2021 روی خط تولید بود. این کراس‌اوور کامپکت از سال 1400 روی خط مونتاژ خودروسازی فردا آمد و البته خود شرکت فردا موتورز آن را با نام fmc sx5 می‌شناسد. کراس اور فردا SX5 جزو بی حاشیه‌ترین خودروهای چینی بازار است که با طراحی شیک و ساده و کابین جذاب و جادار شناخته می‌شود هرچند مشکلاتی از قبیل پیشرانه ضعیف، خدمات پس از فروش محدود و بازار کم رونق نیز وجود دارند. در مجموع باید گفت این خودرو مناسب خانواده‌هایی است که به دنبال خودرویی خانوادگی می‌گردند و آن خودرو را برای چند سال نگه می‌دارند. همچنین درصورتی‌که اهل شتاب و سرعت نباشید و سبک رانندگی معمولی داشته باشید قطعاً SX5 شما را راضی خواهد کرد. فردا SX5 با موتور ۱.۶ لیتری ۴ سیلندر عرضه می‌شود که توان تولید ۱۲۳ اسب بخار قدرت و ۱۵۱ نیوتن‌متر گشتاور را دارد.

در میان کراس اوور های توربوشارژ بازار ایران، اف ام سی SX5 جزء معدود خودروهایی است که از این ویژگی بهره نمی برد. این موتور توانایی تولید 123 اسب بخار قدرت و 151 نیوتن متر گشتاور را داراست و از طرفی مجهز به فناوری MIVEC میتسوبیشی است. این فناوری در اصل همان ویژگی زمانبندی متغیر سوپاپ ها است که میتسوبیشی این قابلیت را توسعه داده و با نام اختصاصی خود ثبت کرده است.

داشبورد با خطوط افقی و یک نوار قرمز رنگ دیزاین شده است و چرم صندلی ها و رودری ها نیز دارای دوخت قرمز و نوارهای قرمز رنگی می‌باشد که باعث شده است کمی حس و حال بهتری به کابین نسبتا کم کیفیت فردا SX5 دهد. منظور از کم کیفیت استفاده از مواد بی کیفیت است و به نظر میرسد از نظر دوام و ماندگاری قرص و محکم بودن مشکل خاصی نداشته باشد. در مجموع با وارد شدن به کابین فردا SX5 حس خوبی از یک کراس اوور در این رده قیمتی میگیرید و فضای سرنشینان چه در جلو و چه در عقب بسیار سخاوتمندانه است. درون کابین این کراس‌اوور جذاب، با نوعی طراحی پخته در ناحیه داشبورد، فرمان و سایر ادوات مواجه خواهید شد که رگه‌هایی از نمای داخلی برخی محصولات فولکس‌ واگن را نیز به نمایش می‌گذارد.

البته که از نظر مشخصات فنی ضعیف‌تر از رقبای هم‌اندازه و هم‌کلاس خود است و از نظر آپشن‌ها نیز آنچنان پر و پیمان نیست. با این حال، قیمت تقریبا قابل قبول این خودرو می‌تواند خرید فردا SX5 را به گزینه مناسبی برای متقاضیان خودروهای کراس‌اوور جمع و جور تبدیل کند. در داخل SX5 پلاس تغییری صورت نگرفته است و همچنان همان داشبورد قبلی را می‌بینیم که در SX5 ارتقاءیافتهٔ سال ۱۴۰۱ دیده بودیم.

تا علاقه‌مندان به خرید خودرو و ماشین بازها بتوانند با آگاهی از فناوری های خودرو، قیمت و اخبار و شرایط فروش خودروها، مشخصات و اطلاعات فنی ماشین‌ها شایسته‌ترین انتخاب را در خرید بهترین خودرو ایرانی و خارجی، وسایل نقلیه و تجهیزات جانبی و آپشن داشته باشند. FMC SX5 با طول 4515 میلیمتر، عرض 1812 میلیمتر و ارتفاع 1725 میلیمتر در حد و اندازه کراس‌اوور جمع‌وجور بوده و با فاصله 2720 میلیمتری بین محورهای جلو و عقب، فضای نسبتا خوبی را برای زانوی سرنشینان در دریف اول و دوم فراهم می‌کند. طراحی ظاهری فردا SX5 بی‌شباهت به SX6 نیست و در نگاه اول می‌توان تشخیص داد که این دو کراس‌اوور محصول یک خودروساز هستند و در هر دو، شباهت‌هایی به فولکس‌واگن تیگوان دیده می‌شود. آیا خودروی فردا SX5 ارزش خرید دارد؟در مجموع، خودروی فردا SX5 با طراحی مدرن، فضای داخلی جادار و امکانات متنوع، یک انتخاب اقتصادی و مناسب برای خانواده‌ها است. همچنین، نبود موتور توربوشارژ در این خودرو سبب شده که نگهداری آن ساده‌تر و کم‌هزینه‌تر باشد. اگر به دنبال یک خودروی صفر کیلومتر در این رنج قیمتی هستید و نیاز به امکانات مناسب برای استفاده‌های شهری دارید، فردا SX5 می‌تواند گزینه‌ای مناسب و اقتصادی باشد.

همچنین اِلمان‌های اسپرت و لوکس نظیر فریم اطراف پروژکتورهای جلو، دیفیوزر عقب، نوار کرومی درب صندوق که با چراغ‌های عقب در هم آمیخته شده و مواردی از این دست توانسته‌اند مقداری از سادگی‌های ذاتی خودرو بکاهند و طراحی محافظه‌کارانه و اقتصادی نماینده فردا را مخفی نمایند. در یک جمع‌بندی کلی باید گفت که فردا SX5 آنقدرها زیبا و خاص نیست که درخیابان چشم‌ها را به سمت خودش بازگرداند اما به لطف خطوط هماهنگ و جذابیت در برخی قسمت‌ها می‌تواند به نسبت رقبای این رنج از بازار عرض اندام خوبی داشته باشد. خودروهای چینی به ارائه آپشن های متنوع مشهور هستند اما فردا SX5 تنها موارد ضروری را ارائه کرده است.

البته شرکت موردبحث با معرفی نسخه پلاس از SX5 این نقیصه را تا حد زیادی برطرف کرده هرچند قیمت خودرو نیز افزایش یافته است. در مجموع باید گفت اگر به دنبال یک کراس اور نسبتاً پرشتاب هستید باید قید SX5 را بزنید. سیستم تعلیق نرم و صندلی‌های راحت آن نیز سواری آرام و لذت‌بخشی را برای سرنشینان به ارمغان می‌آورند.

نقطه قوت این پیشرانه به تنفس طبیعی بودن آن مربوط می‌شود که سازگاری بیشتری با بنزین تولیدی دارد و شاید در درازمدت مشکلات پیشرانه‌های توربوی چینی را تجربه نکند. اگر چه فردا SX5 به دلیل پیشرانه تنفس طبیعیش آزاری برای نگهداری و حساسیت به بنزین ندارد اما شما را در شتابگیری ها و سربالایی ها خصوصا اگر تعداد سرنشینان تکمیل باشد نا امید میکند و به طور کلی باید قید سبقت گرفتن را بزنید! فردا SX5 نسبت به برادر شکست خورده اش یعنی SX6 ابعاد کوچکتری دارد و به نوعی SX5 را میتوان جمع و جور شده SX6 نامید. فردا SX5 بر خلاف سایر شاسی بلندهای چینی موجود در بازار ایران به جای موتور توربوشارژ به یک موتور 1.6 لیتری تنفس طبیعی میتسوبیشی با کد 4A92 مجهز شده است که می‌تواند قدرتی برابر با 123 اسب بخار و گشتاور 151 نیوتن‌متر را تولید برساند.

خطوط تیز و زاویه‌دار بدنه، جلوپنجره بزرگ و چراغ‌های LED زیبا، همگی از ویژگی‌های طراحی این خودرو هستند. در داخل کابین، فضای کافی برای سرنشینان و همچنین استفاده از مواد باکیفیت در ساخت داشبورد و صندلی‌ها، احساس راحتی را برای راننده و سرنشینان به ارمغان می‌آورد. طراحان دانگ فنگ با الهام از نسل دوم فولکس واگن تیگوان شاسی بلند فردا SX5 را طراحی کردند و در بدنه آن شاهد خطوط ساده و منظمی هستند. هرچند این خودرو مدرن و جذاب به نظر نمی‌رسد، اما هماهنگی اجزای مختلف آن باعث شده تا مالکان از طراحی آن رضایت داشته باشند. ظاهر فردا sx5 از مجموعه خطوط ساده و منظم تشکیل شده است و طراحان آن، محصولات اروپایی مثل نسل دوم فولکس واگن تیگوان را به‌عنوان الگوی خود قرار داده‌اند.

صفحه نمایش مرکزی کوچک 8 اینچی لمسی کار شده روی داشبورد، به سبک محصولات بی‌‌ام‌‌و از قسمت بالای داشبورد بیرون زده و دید راننده به آن بسیار مناسب است. امکانات رفاهی و فناوری‌های به‌کاررفته در فردا SX5 شامل سیستم صوتی پیشرفته، نمایشگر لمسی، دوربین عقب، سنسور پارک و سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک است. با این حال، برخی از کاربران معتقدند که این خودرو می‌توانست با افزودن امکانات بیشتری مانند سیستم ناوبری و اتصال بی‌سیم بهتر شود. با این اوصاف می‌توانیم خرید فردا sx5 را به آن دسته از خریداران میان‌سالی توصیه کنیم که یک کراس‌اوور جادار و کم دردسر برای مسافرت‌های خانوادگی خود می‌خواهند و چندان در قید و بند ظاهر امروزی و آپشن‌های رنگارنگ نیستند. ضمنا اگر تصمیم به خرید این خودرو دارید حتما پیش از انجام معامله از خدمات کارشناسی خودرو شرکت همراه مکانیک استفاده کنید.

پس اگر خودروی خود را به مدت زیادی نگه نمی‌دارید شاید بهتر باشد فردا SX5 را انتخاب نکنید چراکه احتمال متضرر شدن در بازار و افت قیمت بیشتر وجود خواهد داشت. شرکت فردا موتورز از نظر قدمت و سابقه تولید خودرو به پای مونتاژکاران شناخته شده در کشور نمی‌رسد و سبد محصولات آن نیز به چند خودرو از جمله SX5 محدود شده است؛ بنابراین درصورتی‌که به دنبال قطعات خودروی خود به ویژه در شهرهای کوچک باشید شاید با مشکل مواجه شوید. در بخش داخلی فردا SX5 نیز الهام گیری مشهود از دیگر برندها همچون بی ام و به چشم می‌خورد.

البته نکته مثبت این کابین، استفاده از دکمه‌های فیزیکی است که شاید زرق و برق صفحات لمسی را نداشته باشد اما کارکردن با آن‌ها بسیار راحت است و راننده را گیج نمی‌کند. از نظر بازار خرید و فروش هم اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که تمایل به فروش فوری خودرو خود دارید؛ وضعیت بازار خرید و فروش این خودرو در نسخه کارکرده کمی قابل تامل است. به علت تعدد این کراس اوورها در مارکت فروش باید پذیرفت که کار انتخاب این محصولات، هم برای خودروسازان و هم مشتریان سخت شده است و کمپانی های خودروساز موظف هستند محصولاتی متفاوت، زیبا و البته کارآمد را برگزینند تا مورد توجه خریداران قرار گیرند. در بررسی مزایا و معایب فردا SX5 باید به مشکل اکثر خودروهای چینی مونتاژی در کشورمان یعنی بازار کم رونق مدل‌های کارکرده اشاره کنیم.

اما طراحی عقب خودرو ساده‌تر است و به نظر می‌رسد بیشتر تمرکز در طراحی به بخش جلوی خودرو داده شده است. چراغ‌های جلو بیشتر کشیده شده و کاپوت و سپر خطوط و حجم بیشتری دارند و در کنار ورودی هوا در طول سپر، چهره تهاجمی‌تری به این کراس اوور بخشیده است. صندلی‌های جلو و عقب نیز با طراحی ارگونومیک و پشتیبانی مناسب از ستون فقرات، راحتی سرنشینان را در سفرهای طولانی تضمین خواهند کرد. پوشش صندلی‌ها نیز از جنس باکیفیت انتخاب شده است تا در برابر سایش و پارگی مقاوم باشد. به نمای عقب خودرو که می رسیم مانند جلوی خودرو طراحی محافظه کارانه و نسبتا ساده‌ای را شاهد هستیم.

قبل از خرید خودروی فردا SX5 باید انتظارتان از خودرو و نیازهای روزانه‌تان را مرور نمایید، چون این محصول نه به درد شتاب‌گیری و سبقت گرفتن از سایر خودروها می‌خورد و نه برای آفرود و طبیعت‌گردی مناسب است. ولی اگر یک کراس‌اوور جادار با سواری راحت و بدون دردسر می‌خواهید، نماینده فرداموتورز انتخاب خوبی برای شما خواهد بود. این خودرو نیز مانند اکثر کراس‌اوورهای چینی، دارای یک محور محرک بوده و قدرت موتور توسط گیربکس CVT نسل سوم به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. این جعبه دنده با شبیه‌سازی تعویض شش دنده اتوماتیک، امکان تعویض دستی دنده را دارد و از حالت‌های سواری برفی و اسپرت پشتیبانی می‌کند. با توجه به اینکه این خودرو به توربوشارژر مجهز نبوده و گیربکس آن از نوع CVT است، شتاب بسیار ناامید کننده‌ای دارد. چراغ‌های جلو با ظاهری کشیده در دو طرف جلوپنجره قرار دارند و در وسط جلوپنجره لوگوی دانگ‌فنگ قرار گرفته است.

مصرف سوخت ترکیبی نیز 7.3 لیتر به ازای هر صد کیلومتر پیمایش اعلام شده که رقمی منطقی برای چنین خودرویی به حساب می‌آید. سیستم تعلیق نیز با اینکه برای رانندگی اسپرت ساخته نشده اما در عوض بسیار نرم و راحت است و به خوبی ضربات ناشی از دست‌اندازها را جذب میکند و اجازه نمی‌دهد به این سادگی‌ها آسایش سرنشینان برهم خورد. ضمناً کابین SX5 عایق‌بندی قابل‌قبولی دارد و حداقل در هنگام رانندگی عادی صدای چندانی گوش سرنشنیان را آزار نخواهد داد. وقتی برای اولین بار با فردا SX5 روبرو شوید شاهد طراحی متوازن و هماهنگی به ویژه در بخش جلو خواهید بود. طراحان دانگ فنگ با الهام از خودروهایی همچون فولکس‌واگن تیگوان و هوندا CR-V چهره‌ای شکیل به خودرو بخشیده‌اند. شاید فردا SX5 زرق‌وبرق برخی هم‌وطنان مدرن خود را نداشته باشد اما قطعاً با گذشت زمان گرد پیری دیرتر بر چهره‌اش خواهد نشست.

ثبات طراحی ظاهری به طراحی داخلی هم سرایت کرده و کابین فردا SX5 پلاس از نظر طراحی چیز جدیدی برای ارائه ندارد. خودروسازی فردا سری جدید FMC SX5 معمولی را با تغییراتی در سیستم تعلیق عقب عرضه کرد و برای سواری بهتر و راحت‌تر در SX5 پلاس نیز همین تغییرات را اعمال کرده است. در این خودرو شاهد ظاهر جعبه‌ای و ارتفاع مناسب هستیم که این ویژگی‌ها به SX5 ظاهری قدرتمند و شاسی‌بلندگونه بخشیده‌ و آن را از رقبا متمایز می‌کنند.

نکته جالب توجه در نمای کناری نیز شباهت بخش گلگیر عقب و قسمت چراغ روی آن با فولکس واگن تیگوان است.در قسمت عقب می‌توان گفت همان سادگی نمای کناری را شاهد هستیم. گرافیک داخلی چراغ ‌های عقب زیبا هستند و قسمت چراغ دنده عقب نیز به شکلی زیرکانه و جالب توجه با دستگیره درِ صندوق درهم آمیخته‌اند. سپر نیز با دو مه شکن و دو خروجی تزیینی اگزوز و یک دیفیوزر کوچک، اسپرت و البته عضلانی جلوه می‌کند و با سپر جلو هماهنگی قابل قبولی دارد.وقت آن رسیده است که سری به داخل خودرو بزنیم. قیمت فردا SX5 موجب شده تا این خودرو در بازاری که کراس اوورهای جمع و جور تقاضای بالایی دارند، جایگاه خوبی به دست آورد.

در بخش نمای جانبی این پختگی طراحی رعایت شده است اما به نظر میرسد سایز رینگ و لاستیکهای این خودرو نسبت به جثه اش کوچک است و اگر کمی بزرگتر بود هماهنگی بیشتری را در نمای جانبی شاهد بودیم. با نصب اپلیکیشن همراه مکانیک، یک دستیار متخصص خودرویی داشته باشید و از خدمات متنوع این شرکت بهره‌مند شوید. به نظرم مهمترین مزیتش قیمتشه توی بازه قیمت 1/200 تا 1/300 هیچ ماشین شبیه شاسی بلند صفر پیدا نمیشه توی این خراب شده این تنها گزینه ست. با سلامبنده آذر ماه امسال ثبت نام کردم ، موقع ثبت نام گفتند تحویل 120 روز کاری هست ، فکر کنم طرف های خرداد ماه دعوتنامه بیاد اگه تاخیر نداشته باشه ، از ظاهرش خوشم اومده ، دلیل اصلی انتخاب این خودرو فقط شرایط خوب ثبت نام با بودجه من بود فعلا منتظرم و هر از گاهی نظرات شما عزیزان را میخونم . فردا SX5 از نظر طراحی ظاهری شرایط قابل قبولی دارد؛ البته شاید بگوئید دماغه‌اش قدری به هوندا CR-V شباهت پیدا کرده و خطوط کلی بدنه نیز به فولکس‌واگن تیگوان نزدیک است؛ حتی ممکن است از سادگی‌های بخش کناری و کوچک بودن نسبی سایز چرخ‌ها هم گلایه کنید.

فردا SX5 کابین شکیل، جادار و خوش‌ساختی دارد که میتوانیم از این بخش به عنوان یکی از برگ‌های برنده ماشین یاد کنیم. داشبورد از خطوط افقی شیک و منطقی تشکیل شده و قطعات قرمز رنگ در کنار طرح فیبر کربن آن را تزئین نموده‌اند. نشانگرهای پشت‌آمپر هم خوانا به نظر می‌رسند و سایر ادوات کنسول میانی دسترسی و ارگونومی مناسبی دارند. نمایشگر مرکزی به سبک محصولات بی‌ام‌و از میانه داشبورد بیرون زده و یک فرمان با طرح D این مجموعه را تکمیل نموده است. با توجه به اینکه fmc sx5 حدود دو سال است در کشور حضور دارد و برخی از افراد به دنبال خرید آن هستند بنابراین می‌خواهیم مزایا و معایب آن را بررسی نماییم تا در نهایت خریداران بتوانند با دید بهتری آن را انتخاب کنند. همچنین از مالکان فردا SX5 نیز تقاضا می‌کنیم تجربیات خود از این خودرو به ویژه در نسخه‌های کارکرده را در اختیار ما و دیگر کاربران پدال بگذارند.

اگر انتظار به‌روزرسانی و فیس‌لیفت FMC SX5 را دارید، باید بگوییم که نسخه پلاس از این نظر فرقی با مدل معمولی ندارد. بازنشر محتوا بدون اشاره به منبع، غیرمجاز و حق car.ir برای پیگیری از طریق DMCA محفوظ است. FMC SX5 پلاس چه تفاوت‌هایی با SX5 معمولی دارد و چه تغییراتی را تجربه کرده است؟ پاسخ این سؤالات را می‌توانید در ادامه بخوانید. به طور کلی در بخش امکانات رفاهی کمبود برخی آپشنها نظیر گرمکن صندلی، صندلی برقی و عدم بهره گیری از کیلس یا همان ورود بدون کلید احساس می‌شود. جای شما در این لیست خالی است، فروشگاه خود را در معرض دید بیش از یک میلیون کاربر روزانه زومیت قرار دهید.

در فردا sx5 شاهد نوعی طراحی هستیم که تعادلی ظریف بین خطوط کلاسیک و المان‌های اسپرت ایجاد کرده است. در نگاه اول، شباهت‌هایی با خودروهای محبوب بازار مانند هوندا CR-V و فولکس واگن تیگوان به‌چشم می‌خورند که نشان از الهام‌گیری از طراحی‌های موفق در این کلاس دارد. با نگاه به نمای جانبی فردا اس ایکس 5، طراحی شبیه به یک خودروی MPV را مشاهده می کنیم که دلیل آن  درب های بزرگ و کشیده، فاصله محوری زیاد و شیشه های بزرگ و یک تکه خصوصا شیشه درب عقب که کاملا بیننده را فریب می دهند.

وظیفه انتقال قدرت موتور به چرخ های جلوی فردا SX5 بر عهده یک جعبه دنده CVT نسل سوم است. این جعبه دنده با قابلیت شبیه سازی 6 دنده و امکان تعویض دستی ساخته شده و از حالت برفی و اسپرت نیز پشتیبانی می کند. با توجه به اینکه این خودرو از موتور توربو بهره مند نیست و جعبه دنده آن نیز از نوع CVT است شتاب بسیار ناامید کننده‌ای دارد اما نکته مثبت آن، حساس نبودن به بنزین های بی کیفیت است و به مراتب استهلاک کمتری دارد. لازم به ذکر است که شتاب 0 تا 100 کیلومتر این خودرو حدود 18 ثانیه اعلام شده و همچنین مصرف سوخت ترکیبی این خودرو حدود 7/5 لیتر در 100 کیلومتر است. فردا SX5 از یک پیشرانه ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی با تکنولوژی ساخت میتسوبیشی بهره می‌گیرد.

کابین مدرن این خودرو از دکمه‌های فیزیکی استفاده کرده که برای راننده امری خوشایند خواهد بود. چیدمان اجزای کابین و دکمه‌ها به خوبی صورت گرفته و از نظر ارگونومی مشکلی وجود نخواهد داشت. از دیگر نقاط قوت این کراس اور چینی در کابین می‌توان به متریال خوب بکار رفته، صندلی‌های راحت و نمایشگر لمسی ایستاده اشاره کرد. نکته مهم دیگر اینکه فضای داخلی فردا SX5 جادار است و کاملاً پاسخگوی نیازهای یک خانواده متوسط خواهد بود. فردا SX5 پلاس، سال ۲۰۱۶ در چین معرفی شد و از این رو، با خودرویی روبه‌رو هستیم که طراحی ظاهری قدیمی دارد.

فردا موتور از ابتدای فروش این محصول شرایط اقساطی خوبی برای این خودرو در نظر گرفت و به همین علت نیز استقبال از این خودرو کمی بالا رفت اما باید دید در دراز مدت شرایط بازار برای این خودروی خانوادگی چگونه خواهد شد. از سوی دیگر، شرکت خودروسازی فردا در بخش کیسه‌های هوا، به حداقل‌ها رضایت داده و تنها دو عدد ایربگ برای سرنشینان جلو در نظر گرفته است که این مورد به‌ویژه در مقایسه با کراس اوورهای روز چینی موجود در بازار، چندان موردپسند مشتریان واقع نخواهد شد. خودرو فردا SX5 یکی از جدیدترین محصولات شرکت خودروسازی فردا است که به عنوان یک کراس‌اوور کامپکت در بازار ایران عرضه شده است.

این خودروی کراس‌اوور دارای موتور چهار سیلندر 1.6 لیتری تنفس طبیعی با کد فنی 4A92 ساخت شرکت میتسوبیشی است که توانایی تولید قدرت 123 اسب‌بخار در دور موتور 6000 دور در دقیقه و حداکثر گشتاور 154 نیوتن‏‌متر در دور موتور 4400 دور در دقیقه را دارد. این فناوری همان ویژگی زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها (VVT) است که میتسوبیشی این قابلیت را توسعه داده و با نام اختصاصی خود ثبت نموده است. زیر کاپوت فردا SX5 یک پیشرانه 1.6 لیتری اتمسفریک یورو 5 با کد 4A92 قرار گرفته که از فن‌آوری میتسوبیشی ژاپن استفاده می‌کند و قادر است در بهترین حالت 123 اسب بخار قدرت (دور موتور 6000) و 154 نیوتن‌متر گشتاور (دور موتور 4400) تولید نماید. خوب این اعداد و ارقام به نسبت حجم سیلندرها و عدم بهره‌مندی از پرخوران‌ توربو مناسب به نظر می‌رسند و نشان از بازدهی قابل قبول انجین دارند اما در نهایت خروجی چنین موتور کوچک تفس‌طبیعی، هرچقدر هم که خوب باشد، برای یک کراس‌اوور با وزن بیش از 1.3 تن کافی نخواهد بود.

هنگام ورود به کابین این خودرو با یک کابین نسبتا مدرن و ارگونومیک روبرو می شوید که توجه شما را جلب خواهد کرد. استفاده از خطوط قرمز در کابین و داشبورد باعث شده تا حس کنید که به جای یک خودروی کراس اوور در یک خودروی اسپرت قرار گرفته اید. در بالاترین بخش داشبورد یک صفحه نمایش بزرگ لمسی از بالای داشبورد به سبک خودروهای BMW بیرون زده است. از معایب فردا sx5 از نظر کاربران، منبع اگزوز آن است که همچون جفت گاو در حال زایمان، در دید مخاطب قرار می‌گیرد و اصلا نمای خوبی ندارد! اما تزیینات اسپرت نظیر فریم دور پروژکتورهای جلو، دیفیوزر عقب، اسپویلر انتهای سقف به همراه نوار کرومی روی درصندوق توانسته‌اند کمی از سادگی طراحی خودرو بکاهند.

با این حال، کیفیت متریال روکش صندلی‌ها ارتقا پیدا کرده تا سرنشینان فضای راحت‌تری داشته باشند. ابعاد و اندازه نمایشگر لمسی بزرگ‌تر شده و برای استفاده راحت‌تر، به سیستم عامل اندروید مجهز شده است. با ارتقای کیفیت عایق‌های صوتی و حرارتی، میزان نفوذ صدا به کابین نیز کاهش پیدا کرده است. لازم به ذکر است که طراحی کلی SX5 از هماهنگی خوبی برخوردار است و خطوط بدنه به‌صورت روان در کنار هم قرار گرفته‌اند. با توجه به قیمت خودرو فردا sx5 و کلاس آن، طراحی این ماشین را می‌توان مناسب ارزیابی کرد.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *