بررسی خودرو فونیکس fx پریمیوم

معرفی کامل فونیکس FX؛ از مشخصات فنی تا آپشن‌های ایمنی و رفاهی وبلاگ کارنامه

FX پرمیوم در محور جلو از سیستم تعلیق مک فرسون و در محور عقب از سیستم تعلیق مولتی لینک بهره می برد که سواری به نسبت نرمی را برای سرنشینان به ارمغان می آورد. لازم بذکر است که این خودرو دارای استاندارد یورو ۶ بوده و میزان مصرف سوخت میانگین آن به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر، ۶.۹ لیتر است. فونیکس FX که در بازارهای جهانی با نام چری اومودا 5 عرضه می شود، در نسخه 1.6 لیتری سریعترین کراس اوور مونتاژی بازار ایران و همچنین اسپرت ترین کراس اوور مدیران خودرو محسوب می شود. در این مطلب ویدیو تست و بررسی فونیکس FX را قرار داده ایم و فونیکس اف ایکس FX را از نظر طراحی ظاهری، کیفیت و دیزاین کابین، عملکرد، شتاب و ترمز، امکانات و … بررسی کرده ایم. فونیکس FX اکسلنت از یک موتور 1.5 لیتری توربو (مشترک با تیگو 7 پرو، X55 پرو، آریزو 6 پرو و آریزو 5 توربو) استفاده می کند که  147 اسب بخار قدرت و 210 نیوتن متر گشتاور دارد.

اما این خودرو دارای معایبی مانند حساسیت بالای موتور به کیفیت سوخت، کیفیت دور از انتظار متریال برخی قسمت های کابین، تاخیر صفحه کیلومتر نسبت به شتابگیری و عدم وجود پدل شیفتر نیز هست. خطوط روی بدنه، شخصیت تهاجمی به این خودرو بخشیده و فرم جلوپنجره با خطوط لوزی شکل و چراغ جلو نواری و باریک، تا حدی به خطوط کلی طراحی در محصولات اخیر چری وفادار مانده است. این خودرو دارای موتور 1.6 لیتری 4 سیلندر است که 197 اسب بخار و 290 نیوتن متر گشتاور را از طریق گیربکس 7 سرعته و دوکلاچه تر (WDCT) به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. خودرو بانک، وب‌سایت تخصصی خودروهای موجود در ایران محسوب می‌شود که تمام اطلاعات ماشین فونیکس FX را در اختیار شما قرار می‌دهد.

کنسول میانی فونیکس FX بسیار بزرگ طراحی شده است و به سبک خودروهای اسپرت، صندلی‌های جلو را از یک‌دیگر مجزا می‌کند. طراحی اهرم دنده و سایر کنترلرها نیز در ظریف‌ترین حالت ممکن انجام شده است و حسی شبیه به خودروهای مجلل آلمانی را برای بیننده تداعی می‌کند. همچنین هر دو سمت فرمان ماشین فونیکس اف ایکس انواع دکمه‌های کنترلی را می‌بینیم که برای فعال‌سازی آپشن‌ها به کار می‌روند.

با این حال اف ایکس با توجه به طراحی به‌روز و امکانات ایمنی و رفاهی بسیارش، می‌تواند دست بالا را در بازار داشته باشد. رقبای فعلی FX را می‌توان در میان تیگو 7 پرو پلاگین هیبرید، لاماری ایما X ، دیگنیتی پرستیژ، چانگان یونیتی و… اشاره کرد. به محض ورود به اتاق فونیکس اف ایکس، مبلمان یکدست مشکی رنگ با کنسول مرتفع آن به چشم می‌آید. کابین FX پریمیوم به سبک طراحی جدید خودروهای چری آراسته شده اما نسبت به تیگو 7 و تیگو 8 ساده‌تر است.

درون کابین فونیکس اف ایکس پرمیوم از سبک طراحی جدید خودروهای چری استفاده شده است که سبک طراحی زیبا و بروزی است. اما نکته ی منفی که در طراحی کابین این خودرو وجود دارد استفاده بیش از حد از پلاستیک خشک است. جنس و متریال به کار رفته در رودری ها از جنس پلاستیک خشک است و فقط بر روی دستگیره ها از متریال پارچه ای نرم استفاده شده است.

به فاصله نسبتا کوتاهی در سال 1401 این خودرو از سوی مدیران خودرو به بازار ایران راه یافت و با نام فونیکس اف ایکس پریمیوم  (FOWNIX FX) معرفی شد. اما مشخصات فونیکس FX پرمیوم کاملاً متفاوت است و این تیپ از یک پیشرانه 1.6 لیتری توربو در کنار گیربکس 7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه (DCT) بهره می‌برد. این پیشرانه حداکثر قدرت 197 اسب بخار و حداکثر گشتاور 297 نیوتن متر را تولید می‌کند و ضمن مصرف سوخت ترکیبی 7 لیتر در صد کیلومتر، شتاب صفرتاصد 8 ثانیه را به این تیپ پرطرفدار فونیکس FX می‌بخشد. این موارد فونیکس FX را به خودرویی کاملا ایمن در هنگام رانندگی تبدیل می کنند که به سختی می توان با آن تصادف کرد! همچنین برای اطلاع از نحوه عملکرد این سیستم ها و کیفیت آن ها می توانید به ویدیو تست و بررسی فونیکس FX مراجعه کنید. از مهم‌ترین رقبای فونیکس FX در بازار ایران می‌توان به دیگنیتی پرستیژ، لاماری ایما و چانگان Uni-T (یونی-تی یا یونیتی) اشاره کرد.

روی داشبورد دو نمایشگر 10.25 اینچی درون یک قاب نصب شده اند که مشابه همین ترکیب را در فونیکس تیگو 8 پرو مکس هم مشاهده کرده بودیم که البته ابعاد نمایشگرها در فونیکس FX مقداری کوچکتر است. یکی از این نمایشگرها در پشت فرمان قرار داشته و اطلاعات مربوط به خودرو را به راننده نشان می دهد که گرافیک آن نیز در سه حالت مختلف تنظیم می شود. یکی دیگر از جذابیت‌های این کراس اوور، فضای داخلی آن و هارمونی آن با ظاهر اسپرت این خودرو است. مانیتور دو تکه بزرگ دسترسی‌های لازم برای اطلاع پیدا کردن از عملکرد و استفاده از مالتی‌مدیا را به راننده و سرنشین جلو می‌دهد. با این مجموعه محرکه، Fownix FX به یکی از سریع‌ترین شاسی‌بلندهای ایران تبدیل شده و در عرض 8 ثانیه از حالت توقف به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. مصرف سوخت فونیکس FX در حالت سیکل ترکیبی به 7.1 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر پیمایش می‌رسد.

به این ترتیب زمان تلف شده بین تعویض دنده‌ها کم می‌شود و خودرو شتاب بهتری خواهد داشت. کنترل پایداری خودرو در پیچ‌ها، به‌ویژه در شرایط خاص، با ضعف‌هایی همراه است و باعث می‌شود خودرو در برخی موقعیت‌ها بیش از حد گاز بخورد. همچنین عملکرد ترمز از سرعت ۱۰۰ به صفر، مسافت ترمزگیری حدود ۴۶ متر را به‌دست می‌دهد که برای خودرویی با این وزن عملکردی مناسب به‌شمار می‌رود. به دلیل عدم دسترسی به بنزین سوپر با کیفیت در بازار ایران، عملکرد توربوشارژ فونیکس FX کاهش پیدا می‌کند. دید عقب بسیار محدود به‌دلیل شیب زیاد شیشه عقب و سواری پُرتکان در مسافت‌های شهری را می‌توان به‌عنوان معایب اصلی فونیکس اف ایکس در نظر گرفت.

فونیکس FX پرمیوم از لحاظ فنی شباهت بسیاری به تیگو 8 پرو دارد در حالی که تیپ اکسلنت آن از نظر فنی به تیگو7 پرو تمایل دارد. بررسی فونیکس FX نشان می‌دهد که فونیکس اف ایکس پرمیوم یک کامپکت کراس اوور لوکس بوده که روی پلتفرم پیشرفته T1X پیاده سازی شده است و از یک موتور 1.6 لیتری توربوشارژ با قدرت 197 اسب بخار بهره می‌برد. گیربکس فونیکس FX از نوع دو کلاچه WDCT (دو کلاچه تر) بوده و حداکثر سرعت آن به 206 کیلومتر در ساعت می‎رسد.

Fownix در دو تیپ مختلف به بازار عرضه شد و با تیگو 7 پرو و تیگو 8 پرو قوای فنی مشترکی دارد. این خودرو با قدرت و عملکرد بالا، طراحی زیبا و امکانات متنوع، توانست در میان رقبای خود جایگاه خوبی را به خود اختصاص دهد. در ردیف عقب فونیکس برای سرنشینان دو خروجی تهویه مطبوع، یک خروجی USB و یک آرم رست با دو جا لیوانی در نظر گرفته است. با وجود این که در ردیف عقب فضای خوبی برای سر و پای سرنشینان وجود دارد، اما به علت ارتفاع زیاد صندلی های جلو این ردیف مقداری دلگیر به نظر می رسد. فضای صندوق این خودرو نیز با 291 لیتر حجم چندان مناسب مسافرت های پر جمعیت به نظر نمی رسد؛ البته با خواباندن صندلی های ردیف عقب می توان به فضای بسیار بیشتری در این خودرو دست یافت. کنسول میانی خودرو میزبان یک شارژر وایرلس موبایل، شارژر ریموت کی‌لس، دسته دنده الکترونیکی، ترمز پارک برقی، کلید ولوم، درایو مود و دو عدد جالیوانی است.

اما با از راه رسیدن فونیکس FX سرانجام یک خودرو با ذات اسپرت به سبد محصولات فونیکس اضافه شد. در واقع فونیکس FX اف ایکس خودروییست که ضمن اینکه تمام قابلیت های لوکس و پریمیوم دیگر محصولات این برند را در خود حفظ کرده، با عملکرد اسپرت خود توجه قشر جوان را بیشتر به خود جلب می کند و سواری لذتبخش تری را ارائه می دهد. استفاده از نمایشگر عریض در میانه داشبورد ماشین فونیکس اف ایکس که به امضای جدید طراحان خودرو تبدیل شده است طراحی بسیار مناسبی در داخل ماشین فونیکس FX دارد.

روی داشبورد را متریال چرم نسبتا نرمی پوشانده که تا انتهای کنسول میانی ادامه پیدا می‌کند. صندلی های فونیکس FX دارای پوشش چرم مشکی سوراخدار بوده و در ردیف جلو دارای استایلی یکپارچه بوده که در واقع پشت سری با پشتی صندلی به صورت یک تکه طراحی شده اند. در بالای سر سرنشینان ردیف جلو، یک سانروف مربعی نصب شده و در این خودرو خبری از سانروف پانورامیک نیست. برای سرنشینان در ردیف عقب فونیکس FX دریچه مجزا برای سیستم تهویه به همراه یک پورت USB تعبیه شده و در بالای سر آنها نیز چراغ روشنایی تعبیه شده است.

فونیکس FX اکسلنت از پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو به همراه گیربکس CVT بهره می برد، در حالی که فونیکس FX پریمیوم از پیشرانه قدرتمند ۱.۶ لیتری توربو GDi بهره مند است که ان را به یکی از قدرتمند ترین کراس اور های بازار ایران بدل می کند. دیگر تفاوت دیگر دو تیپ FX در ایران نیز سیستم تعلیق عقب آن‌هاست که در تیپ اکسلنت یکپارچه بوده و در تیپ پریمیوم از تعلیق مولتی لینک استفاده شده است. این دو تیپ در طراحی ظاهری و همینطور امکانات رفاهی هیچ تفاوتی با یگدیکر ندارند و تنها راه تشخیص ظاهری آن ها، دقت به نوع اکسل عقب آن هاست. در هر یک از این حالت های رانندگی، پارامتر‌های مختلفی شامل حساسیت پدال گاز، تعویض دنده‌ها و میزان نرمی و سختی سیستم تعلیق تغییر می‌کند. به همین دلیل، حساسیت پدال گاز کاهش پیدا می‌کند و تعویض دنده‌ها در دور‌های پایین انجام می‌شود. در این حالت، دور موتور با کوچک‌ترین فشاری بر پدال گاز افزایش پیدا می‌کند تا خودرو چالاک‌تر شود.

نکته قابل توجه دیگر نیز حذف شیشه‌های لچکی از ستون C است که احساس استحکام بیشتر به این خودرو می‌بخشد. در نمای عقب اف ایکس پریمیوم، دارای چراغ دو تکه است که گرافیک و برآمدگی زیبایی دارد و به وسیله نوار قرمز شفافی به هم وصل شده است. دیفیوزر عقب هم با ترکیب قطعات نقره‌ای و مشکی، هارمونی لازم را به این قسمت بخشیده است. نمایشگاه ماشین رادخودرو با بیش از 15 سال سابقه درخشان در صنعت خرید و فروش ماشین های ایران خودرو، سایپا، مدیران خودرو و کرمان خودرو فعالیت میکند. همچنین با طراحی خارق العاده، امکانات مدرن و قدرت فنی برتر، یک انتخاب عالی برای هر فردی است که به دنبال یک خودروی شیک، قدرتمند و با کیفیت است. با همه این ویژگی‌ها، فونیکس FX پریمیوم می‌تواند همراه وفادار شما در سفرها و ماجراجویی‌های روزمره شما باشد.

در سال ۲۰۲۲ این خودرو برای اولین‌ بار در بازار چین عرضه شد و پس از گذشت مدتی توسط شرکت مدیران خودرو که نماینده انحصاری محصولات چری در ایران است به بازار ایران نیز راه پیدا کرد. فضای داخلی فونیکس اف‌ایکس مانند نمای بیرونی، چشم‌نواز است و می‌توان گفت بیشتر افراد آن را دوست خواهند داشت. کابین کیفیت خوبی در مقایسه با سایر محصولات بازار ارائه می‌دهد اما باید توجه داشته باشید که این خودرو در اصل (در چین) یک خودروی مقرون‌به‌صرفه است. فونیکس FX پریمیوم یکی از جدیدترین محصولات شرکت چری است که به تازگی وارد بازار ایران شده است. این خودرو با نام چری اومودا 5 شناخته می‌شود و در جریان نمایشگاه خودرو گوانگژو 2021 معرفی شد. فونیکس FX دارای مزایایی مانند موتور قدرتمند، هندلینگ خوب، ترمز های مطمئن،  ایمنی یورو انکپ، سیستم های کمک رانندگی متنوع و آپشن های کامل است.

چراغ های روشنایی روز به صورت نواری شکل در بالای سپر یک تکه این خودرو قرار گرفته است و به وسیله یک نوار کرومی رنگ به یکدیگر وصل می شوند. چراغ های اصلی فونیکس FX پرمیوم دررون سپر قرار گرفته است که موجب نور دهی بیشتر این خودرو می شود. در زیر چراغ های اصلی مجرا هایی وجود دارند که به منظور خنک شدن دیسک های ترمز طراحی شده اند که این قابلیت امتیاز ویژه ای برای این خودرو است. در حال حاضر فونیکس FX در دوتیپ با نام های اکسلنت و پرمیوم به بازار عرضه شده است که نسخه پرمیوم دارای مشخصات فنی بهتر و سطح امکانات بالاتری است. در زمینه امکانات داخلی، خودرو فضای داخلی نسبتاً بزرگ و مناسبی دارد و مجهز به انواع قابل توجهی از تجهیزات است. برخی از امکانات مهم شامل صندلی های چرمی، سیستم صوتی با کیفیت، پنجره های جلو و عقب برقی و سیستم کنترل دمای دو منطقه از جمله امکانات داخلی این خودرو هستند.

البته برخی مشکلات فنی و طراحی وجود دارد که ممکن است برای خریداران چالش‌برانگیز باشد. در مجموع، این خودرو می‌تواند انتخاب خوبی باشد؛ به‌شرط آن‌که بتوانید با نقاط ضعف آن کنار بیایید. در بسیاری از خودروهای چینی، به‌ ویژه مدل‌های فونیکس و ام‌ وی‌ ام، کاهش توان کولر در شرایط فشاری مشهود است. در فونیکس FX نیز هنگام فشار متوسط، عملکرد کولر کاهش می‌یابد و خنکی مناسبی ارائه نمی‌دهد که این موضوع می‌تواند باعث نارضایتی راننده شود.

جلوپنجره سه بعدی آن که در سپر ادغام شده به شکل ذوزنقه معکوس است و هندسه چهارضلعی هواکش آن نیز به شکل لانه زنبوری و با نگین‌های مشابه تیگو 8 پرو تزئین شده تا به طرح جلو پنجره کهکشانی خانواده تیگو هم وفادار باشد. فونیکس FX ابتدا با تیپ اکسلنت به بازار ایران وارد شد و در ادامه تیپ پریمیوم جایگزین آن شد و تا امروز هم تیپ پریمیوم با تغییرات بهینه در خط تولید باقی مانده است. با خرید فونیکس FX پریمیوم در کرمان، شما خودرویی را انتخاب می‌کنید که علاوه بر زیبایی ظاهری، فضای داخلی مدرنی را به شما ارائه می‌دهد. ضمن اینکه تست ترمز فونیکس FX را هم از سرعت 100 کیلومتر انجام دادیم که با کوبش کامل روی پدال ترمز انجام شد و نتیجه آن در ویدیو قرار دارد.

برخی کاربران احساس می‌کنند که استفاده از پلاستیک در بخش‌هایی از کابین به حس لوکس بودن خودرو آسیب زده است. درست زیر چراغ‌های جلو نیز حفره‌هایی تعبیه شده که در واقع برای خنک کردن دیسک ترمز در محور جلو طراحی شده‌اند و برای اف ایکس پر جنب و جوش یک امتیاز محسوب می‌شوند. هندلینگ دقیق و سیستم تعلیق نرم این خودرو، حتی در پیچ‌های تند و جاده‌های ناهموار نیز تجربه‌ای بی‌نظیر از رانندگی فراهم می‌کند. همچنین، سیستم‌های هوشمند این خودرو به کمک راننده آمده و رانندگی را آسان‌تر و ایمن‌تر می‌سازند.

موتور فونیکس FX پرمیوم برای بازار ایران نمونه‌ای آشنا است چراکه پیش از این، آن را بر روی تیگو ۸ پرو هم دیده بودیم. این موتور با توربو شارژر تقویت می‌شود و به این ترتیب می‌تواند باوجود حجم کم، قدرت بالایی تولید کند. توربو شارژر هوا را به‌صورت فشرده شده به داخل موتور می‌فرستد و به این ترتیب در حجم ثابت، میزان اکسیژن بیشتری به موتور خواهد رسید. اکسیژن بیشتر به معنای امکان تزریق سوخت بیشتر است و به همین دلیل می‌توان از یک موتور کم حجم، قدرت بالایی گرفت. در فونیکس FX ویژگی‌های استاندارد زیر، سیستم ایمنی خودرو را کامل می‌کنند تا درنهایت، فونیکس اف ایکس بتواند با امتیاز عالی ۵ ستاره Euro-NCAP در قسمت ایمنی ظاهر شود.

آن‌ها از قیمت مناسب‌تر و امکانات رفاهی گسترده در مقایسه با خودروهای کره‌ای و ژاپنی استقبال کرده‌اند. برخی دیگر نیز اشاره کرده‌اند که سیستم تهویه مطبوع به خوبی عمل می‌کند و باعث راحتی در سفرهای طولانی می‌شود. برای هر یک از این حالت‌های رانندگی، پارامتر‌های مختلف مثل حساسیت پدال گاز، تعویض دنده‌ و میزان نرمی و سفتی سیستم تعلیق در مغزافزار FX تعریف شده‌اند. در کنار این امکانات رفاهی، فونیکس FX پریمیوم با سیستم‌های کمک راننده پیشرفته مانند دوربین ۳۶۰ درجه، سنسورهای پارک، و کروز کنترل تطبیقی، تجربه‌ای امن و راحت از رانندگی را برای شما به ارمغان می‌آورد. این خودرو با موتوری 4 سیلندر به بازار عرضه شده است و توانایی 130 اسب بخار را دارد. فونیکس FX طراحی نوین و منحصر به فردی دارد که ممکن است به دلایل ذائقه‌ای، برخی از دوستداران خودروها را جذب نکند.

اگر شما هم قصد خرید یک کراس‌اوور مدرن، مجهز و البته اسپرت را دارید؛ در ادامه همراه ما باشید. این نظرات کاربران می‌تواند راهنمای خوبی برای خریداران بالقوه باشد تا با آگاهی کامل‌تری اقدام به خرید کنند. همچنین، بررسی دقیق نیازهای خود و مقایسه با خودروهای مشابه می‌تواند به خریداران کمک کند تا انتخاب بهتری داشته باشند. کاربران به مشکلاتی مانند کیفیت پایین خدمات پس از فروش و محدودیت گارانتی اشاره کرده‌اند.

این اطلاعات به آن‌ها کمک می‌کند تا با درک بهتری تصمیم به خرید این خودرو بگیرند و با انتخاب مناسب‌ترین روش پرداخت، تجربه خرید بهتری داشته باشند. به طور کلی، اف ایکس با ظاهری جذاب، عملکرد فنی قوی، امکانات ایمنی و رفاهی کامل، و همچنین قیمتی رقابتی در بازار ایران، توانسته است جایگاه خوبی را در بین خودروهای کراس‌اوور کسب کند. این خودرو انتخابی مناسب برای خریدارانی است که به دنبال خودرویی با امکانات مدرن و ظاهر متمایز هستند. با ملاحظه خودروهای هم‌کلاس فونیکس FX پریمیوم که در این بازه قیمتی وجود دارند می‌توان ادعا کرد که رقبای جدی و سختی برای این خودرو وجود دارد.

فونیکس FX اف ایکس که در سایر بازارهای جهانی با نام اومودا 5 شناخته می شود، از جدیدترین زبان طراحی این برند چینی موسوم به (هنر در حرکت) Art in Motion بهره می برد. باید قبول کرد که چری در زمینه طراحی محصول رشد سریعی داشته و طراحی محصولات این خودروساز بزرگ چینی به بلوغ رسیده اند. فونیکس FX حاصل سبک طراحی جدید این خودروساز چینی بوده که در نمای جلو هرچند شباهتی به محصولات خانواده یونی چانگان دارد، اما سبک طراحی خاص خود را داشته و چهره ای زیبا و تهاجمی را به نمایش می گذارد. اکثر کاربران از امکانات گسترده این خودرو، مانند سیستم‌های رادار و آپشن‌های متعدد، رضایت دارند. این امکانات شامل سیستم هشدار خروج از خط، دوربین‌های 360 درجه، و سیستم کروز کنترل هوشمند است که به تجربه رانندگی امن و راحت کمک می‌کند. با این حال، برخی معتقدند که سیستم‌هایی مانند ترمز اضطراری و رادارها به دلیل ترافیک سنگین و شرایط رانندگی در ایران کارایی چندانی ندارند.

این خودرو در سال ۱۴۰۱ توسط شرکت مدیران خودرو به بازار ایران راه پیدا کرد و به دلیل چهره اسپرت و مشخصات فنی خوب خود توانست میزان فروش خوبی را برای مدیران خودرو به ارمغان بیاورد. لازم به ذکر است که فونیکس FX  اف ایکس مورد بررسی نسخه پریمیوم یا همان مدل 1.6 لیتریست. فونیکس FX یک کراس اوور جمع و جور بوده و دارای طول، عرض و ارتفاعی به ترتیب معادل 4400، 1830 و 1585 میلی متر بوده و فاصله بین دو محور آن 2630 میلی متر اعلام شده است. با وجود ابعاد کامپکت، همین فاصله بین دو محور سبب شده که کابین فونیکس اف ایکس به نسبت ابعاد جمع و جوری که دارد، جادار باشد و راحتی سرنشینان در این خودرو تضمین شود. از نظر کلاس بدنه، می‌توان گفت که رقیب اصلی فونیکس FX در ایران دیگنیتی پرستیژ خواهد بود.

یک تفاوت دیگر میان این دو نسخه فونیکس اف ایکس FX وجود دارد که به سیستم تعلیق آنها مربوط می شود. نسخه 1.6 لیتری (نسخه پریمیوم) در اکسل عقب دارای تعلیق مولتی لینک بوده و نسخه 1.5 لیتری فونیکس FX دارای تعلیق یکپارچه است. ماشین فونیکس FX در ابتدا با دو تیپ فونیکس FX اکسلنت و فونیکس FX پرمیوم وارد بازار ایران شده است که هر تیپ مشخصات فنی و امکانات رفاهی متفاوتی نسبت به تیپ دیگر دارد. در تیپ اکسلنت فونیکس FX از موتور 1.5 لیتری توربوشارژر و نام آشنای چری استفاده شده است که به همراه گیربکس اتوماتیک CVT با 9 دنده مصنوعی عرضه می‌شود.

این دو خودرو از نظر سبک طراحی و همچنین ابعاد، شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند. دیگنیتی پرستیژ در بحث قوای فنی عملکرد بهتری از خود ارائه می‌دهد، در حالی که فونیکس FX با تکیه بر تجهیزات ایمنی و آپشن‌های خود، رقیب را به چالش می‌کشد. لاماری ایما و هایما 8S دو رقیب هم قیمت فونیکس FX هستند که هر کدام، ویژگی‌های منحصربه فردی دارند. لاماری ایما یک کراس‌اوور محبوب با طراحی زیبا است که طرفداران بسیاری در بازار ایران دارد.

به‌عنوان نمونه می‌توان به رانندگی خودران، گرمکن و سردکن صندلی‌ها، چراغ‌های LED جلو و عقب، صفحه نمایش دوتکه ۲۰.۵ اینچی کابین، نورپردازی چندرنگ داخلی، دستیار صوتی و … اشاره کرد. فضای کابین این خودرو کاملا اسپرت طراحی شده است و در آن فضای کافی برای پنج نفر در نظر گرفته شده است. سیستم تعلیق این خودرو همانند دیگر محصولات رقیب در این سگمنت در محور جلو مک‌فرسون و در محور عقب مولتی‌لینک قرار داده شده است که سواری نسبتا نرمی به‌عنوان یک کراس اوور چینی از خود ارائه می‌دهد.

البته این مصرف سوخت با رانندگی اسپرت و پرفشار می تواند تا بالای 10 لیتر در هر 100 کیلومتر نیز برسد. در فونیکس FX پریمیوم، به‌عنوان بالاترین رده از خانواده FX، هر سه حالت رانندگی به‌صورت استاندارد در اختیار راننده است تا راننده کنترل کاملی بر رفتار خودرو داشته باشد. این سه حالت رانندگی شامل وضعیت ECO یا اقتصادی، NORMAL یا عادی و SPORT یا رانندگی سریع است.

بازار کراس‌اوورهای کامپکت روز‌به‌روز بزرگ‌تر می‌شود چراکه تقاضا برای این خودروها در سال‌های اخیر به‌طور قابل‌توجهی افزایش یافته است. با وجود قیمت‌های فضایی خودروهای ژاپنی و حتی کره‌ای در این دسته‌بندی، واردکنندگان ایرانی در تلاش‌اند تا از فرصت استفاده کنند و با مونتاژ رقبای چینی، سهم مناسبی از این بازار پرطرفدار به‌دست آورند. فونیکس FX یکی از همین خودروهای مونتاژی است که با طراحی تهاجمی و آپشن‌های متنوع، مورد توجه قرار گرفته و توانسته است فروش خوبی هم به‌دست آورد. خب، مقدمه‌چینی کافی است؛ بیایید تا هرآنچه را که درباره محصول جدید مدیران خودرو می‌دانیم، مرور کنیم.

فونیکس FX با این سبک طراحی یکی از جذابترین کراس اوورهای چینی موجود در بازار ایران محسوب می شود. در سایر موارد مانند امکانات رفاهی و آپشن ها، رادار ها و سیستم کمک رانندگی ADAS، طراحی ظاهری و کابین همه چیز یکسان بوده و تفاوت های FX پریمیوم با FX اکسلنت فقط در موتور، گیربکس و تعلیق عقب خلاصه می شوند. مصرف سوخت فونیکس FX حدود ۱۱.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که برای خودرویی با این وزن و مشخصات فنی، قابل قبول به نظر می‌رسد و می‌تواند یکی از نکات مثبت این خودرو محسوب شود. هدف ما ارائهٔ نگاهی بی‌طرفانه و شفاف به عملکرد این خودرو است تا شما بتوانید تصمیم‌گیری بهتری داشته باشید. خرید اقساطی خودرو فونیکس  FX  یکی از روش‌های محبوب برای افرادی است که به دنبال خودرویی مدرن و با امکانات بالا هستند ولی نمی‌خواهند کل مبلغ خودرو را به صورت نقدی پرداخت کنند. این روش خرید توسط شرکت مدیران خودرو و برخی از نمایندگی‌های فونیکس مجاز این شرکت ارائه می‌شود.

از جمله رقبا این خودرو می توان به، تیگو ۸ پرو، لاماری ایما X ، دیگنیتی پرستیژ، کی ام سی K7 و… اشاره کرد. در بخش میانی داشبورد ، به صورت نواری شکل، از پلاستیک پیانویی استفاده شده که دکمه های لمسی سیستم تهویه بر روی آن قرار گرفته است و سعی شده است با این روش ، طراحی کابین تا حدی لوکس و بروز به نظر برسد. نورپردازی به کار رفته در کابین فونیکس FX پرمیوم طیف رنگی گسترده ای شامل ۶۴ رنگ را شامل می شود و جلوه بسیار زیبایی در داخل کابین به وجود آورده است. همان طور که گفته شد فونیکس FX پرمیوم به طور کلی دارای طراحی بدنه اسپرت و جذابی است و ترکیب رنگ قرمز با رنگ اصلی هر بیننده ای را مجذوب خود می کند. در نمای جلو ، ابتدا سبک طراحی سه بعدی و کهکشانی جلو پنجره توجه ها را به خود جلب می کند.

این مجموعه با تجریه‌ی هزاران همراهی در خرید و با ارائه‌ی خدمات همه جانبه‌ی خودرویی، در مسیر خلق بهترین تجربه‌ی ممکن از خرید و فروش، کنار شماست. در نهایت به نمای عقب می‌رسیم که به لطف چراغ‌های به‌هم پیوسته، شیب زیاد شیشه عقب و بال دوتیکه با ترکیب رنگ قرمز و مشکی، حس یک خودرو اسپرت تند و تیز را به بیننده القا می‌کند. اواخر سال 2021 و در نمایشگاه خودرو گوانژو چین بود که شرکت چری از زیر مجموعه جدید خود با نام اومودا (omoda) و نخستین محصول این زیر مجموعه یعنی اومودا 5 رونمایی کرد. اومودا 5 که با نام اومودا C5 هم شناخته می‌شود از اوایل سال 2022 روی خط تولید آمد و به بازارهای هدف چری راه پیدا کرد. علاوه بر این، برخی کاربران معتقدند که اطلاعات کافی در مورد شرایط گارانتی به مشتریان ارائه نمی‌شود و این امر باعث سردرگمی آن‌ها در هنگام استفاده از خدمات گارانتی شده است. رودری‌ها هم طراحی ساده اما زیبایی دارند و همچنان ترکیبی از سه متریال متفاوت هستند.

فونیکس در نسخه پریمیوم قوی‌تر و پرآپشن‌تر از دیگنیتی و ایما ظاهر می‌شود و می‌توان گفت که در قسمت طراحی به‌دلیل ظاهر خشن و پالت دو رنگ، جذاب‌تر به نظر می‌رسد. با وجود این، زمانی که آن را با یونی-تی مقایسه می‌کنیم، همه‌چیز به نفع یونی-تی تغییر می‌کند. اکثر ما طراحی پخته‌تر یونی-تی در بیرون و ظاهر مینیمال و مدرن‌تر داخلی آن را بیستر دوست داریم. در بحث عملکرد و قدرت هم محصول چانگان یک سر و گردن بالاتر از فونیکس FX قرار می‌گیرد، با این اوصاف هنوز خبری از حضور یونی-تی در بازار ایران نیست و همین باعث شده تا فونیکس اف‌ایکس به بهترین گزینه در این رده قیمتی تبدیل شود. فونیکس FX (Fownix FX)، یک کراس‌اوور کوپه‌ی شیک و مدرن است که توسط شرکت چینی چری تولید و به‌واسطه‌ی برند فونیکس توسط مدیران خودرو در ایران عرضه می‌شود. مشخصات فونیکس FX در تیپ اکسلنت، شامل یک پیشرانه 1.5 لیتری توربو در کنار گیربکس اتوماتیک ضریب متغیر (CVT) است.

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *