اولین تجربه رانندگی آنرود و آفرود با شاسیبلند جدید گروه بهمن؛ لندمارک خودرو
سیستم تعلیق این شاسیبلند در جلو از نوع جناغی با میله پیچشی است که در طراحی یک شاسیبلند برای کوهنوردی کمک بسزایی میکند و همچنین در عقب مشابه کاپرا شاهد تعلیق فنر تخت هستیم . از جمله اصلیترین تغییرات لندمارک نسبت به کاپرا میتوان به بهرهگیری از 2 فن برای رادیاتور در مقایسه با رادیاتور تکفن کاپرا اشاره کرد.لندمارک همچنین در بخش ایمنی ضمن بهرهگیری از 2کیسههوا برای سرنشینان جلو به سیستم ترمز ضدقفل ABS و توزیع الکترونیکی نیروی ترمز نیز مجهز شده است. ما در این نوشته به بررسی کامل مشخصات فنی و معرفی خودرو لندمارک خواهیم پرداخت.
زیرا وجود آپشنهای متعدد برگ برنده خودروهای چینی است که این روزها باعث شده بسیاری از خریداران اقدام به خرید این دسته از خودروها کنند. پشرانه چهار سیلندر خطی 2.4 لیتری لندمارک که توسط کمپانی میتسوبیشی طراحی شده است، با تولید قدرتی در حدود 128 اسببخار و گشتاوری در حدود 200 نیوتنمتر، این شاسیبلند 1,855 کیلوگرمی را به پیش میراند. شایان ذکر است، گیربکس پنج سرعته دستی نیرو را به چرخهای این شاسیبلند دو دیفرانسیل منتقل میکند.
گفتنی است مصرف سوخت لندمارک اما نستبا قابل قبول است و برای کاربریهای روزانه در شهر اعدادی بین 12 الی 14 لیتر در صد کیلومتر چندان هم نامناسب نیست. اما باید به این موضوع اشاره کرد که لندمارک V7 نیز مانند سایر شاسیبلندهای دو دیفرانسیل توانایی رانندگی خارج از جاده و آفرودی را دارد. همچنین تصاویری از تست ایمنی این خودرو در اینترنت موجود است که در روسیه انجام شده است. شایان ذکر است، گیربکس پنج سرعته دستی نیرو را به چرخهای این شاسیبلند دو دیفرانسیل منتقل میکند. سیستم تعلیق این شاسیبلند در جلو از نوع جناغی با میله پیچشی است که در طراحی یک شاسیبلند برای کاربریهای آفرودی کمک بسزایی میکند و همچنین در عقب مشابه کاپرا شاهد بکارگیری سیستم تعلیق فنر تخت هستیم.
مزیت بهرهگیری از هر دو دیفرانسیل ضمن افزایش قدرت آفرود این امکان را فراهم میکند تا در حالت H2، رانندگی شهری با کمترین میزان مصرف و سبکترین حالت را تجربه و در رانندگی آفرود بتوانید از تمام قوای این خودرو استفاده کنید. در خصوص سیستم تعلیق لندمارک باید بگوییم که این شاسیبلند چینی از سیستم تعلیق جناغی با میله پیچشی در جلو و فنر تخت در عقب بهره میبرد. وب سایت خودرو با هدف اطلاع رسانی در حوزه خودرو در آذر 92 فعالیت خود را آغاز نموده است. سعی بر آن بوده که مرجعی برای اطلاعات و مشخصات فنی خودروهای داخل ایران باشیم و بتوانیم به صورت تخصصی مقایسه، قیمت، تست و بررسی خودروها را انجام بدهیم.
اما نمای جانبی این خودرو بیش از هر بخش دیگری دارای هماهنگی بوده و دارای طرحی قابل قبولتر است. وجود خطوط حجمدهنده روی دربها و گلگیرها باعث شده تا در کنار طول4717 میلیمتری ظاهری گیرا ایجاد شود. اما ابعاد کوچک رینگ و لاستیکهای فابریک این خودرو بهگونهای است که هماهنگی نمای جانبی را زیر سوال میبرد. اما مالک خوش ذوق خودروی موردنظر ما در این مقاله با تعویض لاستیکهای فابریک با نمونه بزرگتر و گلدرشت آفرودی، ظاهری زیباتر را برای V7 خود ایجاد کرده است. اگر دنبال ماشینی هستید که آفرود مانند باشد ، بهتر است از ماشین رنو داستر و یا نیسان رونیز استفاده کنید ، زیرا این ماشین ها برای آفرود خوب می باشد .
همچنین ناهماهنگی میان بخشهای مختلف خودرو از دیگر مواردی است که سبب میشود لندمارک از نظر ظاهری مورد استقبال خریداران قرار نگیرد. گفتنی است لندمارک V7 از نظر فنی با پیکاپ کاپرا مشترک است، اما باید به این موضوع اشاره کرد که ضرایب دنده در این خودرو نسبت به کاپرا تغییر کرده است. زیرا ماهیت اصلی کاپرا حمل بار بوده و نیاز به گشتاور بالا در دورهای پایین دارد.
اگر ماشین شما دچار مشکل شود ، زمانی زیادی می برد تا درست شود ولی در ماشین هیوندای سانتافه این گونه نمی باشد و در کمترین زمان ممکن ماشین شما را درست خواهند کرد . پس از حدوداً یکسال از عرضه لندمارک V7 توسط بهمنموتور، شاهد عرضه نسخه فیسلیفت شده آن بودیم که تغییرات بسیار اندکی را به خود دیده بود. از مهمترین تغییرات این خودرو تعویض داشبورد و تریم داخلی بوده که شباهت بسیار زیادی با نسخه بروز شده پیکاپ کاپرا دارد. در واقع باید گفت که این تغییر روندی مثبت را در طراحی داخلی این خودرو به وجود آورده که باعث شده فضای کابین کمی رضایتبخش شود. اما درخصوص کیفیت متریال مصرفی باید گفت که هیچگونه تفاوتی بین این دو وجود ندارد.
خودري لند مارك E7 مشخصاتي شبيه به وانت كاپرا دارد و در حقيقت داراي پلت فرم يكساني مي باشند. گروه خودرو سازي بهمن در سالهاي گذشته وانت كاپرا را از اين خودرو سازي وارد و توليد مي كرد. در این مقاله از کیان باتری به نقد و بررسی لندمارک و مزایا و معایب آن می پردازیم. خودروي لندمارك يك شاسي بلند در رده متوسط مي باشد كه توسط شركت خودرو سازي ژانگ چينگ ZXAUTO چين طراحي و توليد شده است.
نمای عقب این خودرو نیز وضعیتی بهتر از سایر بخشها نداشته و از یک طرح بیهویت تبعیت کرده است. چراغهای کوچکی که در مقایسه با ابعاد کلی خودرو هماهنگی نداشته، تاحدودی از طرح چراغهای عقب تویوتا پرادو کپیبرداری شده است. یکی دیگر از مواردی که در ظاهر این خودرو بارز است، ارتفاع زیاد خودرو به نسبت عرض آن است که همین موضوع باعث شده فرم کلی خودرو کمی نامتعارف بهنظر برسد. این ماشین برای خنک شدن از دیسک جلو از هوا استفاده می کند ولی باری دیکس هوا نیاز به هوا نمی باشد و با کمک موتور و درگیر سیستم ها خنک خواهد شد . همچنین این ماشین بهترین سیستم ترمز را دارد و این سیستم در بین ماشین های رقیب حرف اول را می زنند . فضاي داخلي خودروي Lnadmark به لطف ابعاد بدنه خودرو براي سرنشينان بسيار مناسب مي باشد.
از تهويه اتوماتيك در اين خودرو خبري نيست و تمام ادوات تنظيم دماي داخلي بصورت دستي مي باشد. جای شما در این لیست خالی است، فروشگاه خود را در معرض دید بیش از یک میلیون کاربر روزانه زومیت قرار دهید. اگر قصد استفاده از این ماشین را به عنوان آفرود دارید، فاصله این ماشین با زمین مثل آفرود می باشد و می توانید از این ماشین به عنوان آفرود نیز استفاده نکنید.
این ماشین نتوانسته است ستاره ای دریافت کند که نداشتن امنیت یکی از نکات منفی این ماشین می باشد . ارتفاع زياد و قابليت دو ديفرانسل بودن خودروي لندمارك، براي يك رانندگي كوهستاني بسيار مناسب مي باشد. اما بخاطر قدرت خروجي پايين اين خودرو گاهي اين مسئله را دچار مشكل مي نمايد و خريدران اين خودرو بايد در هنگام رانندگي آفرود اين مسئله را مد نظر قرار دهند.
نیروی موتور کم این خودرو در کنار وزن بدنه نسبتاً سنگین آن سبب شده تا با خودرویی نسبتاً کند مواجه شویم. با این مشخصات فنی و با توجه به وزن تقریباً دو تنی، کاپرا دو کابین صفر تا صد را میتواند در حول و حوش ۱۶ ثانیه پر کند و همین، آن را به یک وانت نسبتاً کند تبدیل کرده که میتواند مخصوصاً هنگامی که بار هم زده باشید، حسابی شما را کلافه کند. از این رو اگر شتاب اولیه خودرو برای شما موضوع مهمی به هنگام خرید یک وانت دوکابین است، سراغ کاپرا را نگیرید. در سال 1393 شرکت بهمن موتور برای اینکه بتواند در دسته خودروهای شاسیبلند نماینده جدیدی را معرفی کند، لندمارک V7 را به عنوان یک شاسی بلند قدرتمند و چهار چرخ محرک به بازار داخلی عرضه نمود. سانروف و سنسور دنده عقب نیز، تجهیزاتی هستند که به صورت سفارشی در اختیار خریدار قرار میگیرند. در پایان لازم به ذکر است، در جشنواره زمستان 93 محصولات بهمن موتور میتوانید این خودروی شاسیبلند را با قیمت 79,800,000 تومان به صورت قسطی (35,000,000 پیشپرداخت اول و مابقی زمان تحویل) خریداری کنید.
در سال ۱۳۹۳ شرکت بهمن موتور برای اینکه بتواند در دسته خودروهای شاسیبلند نماینده جدیدی را معرفی کند، لندمارک V7 را به عنوان یک شاسی بلند قدرتمند و چهار چرخ محرک به بازار داخلی عرضه نمود. این خودرو که از پلتفرم یکسانی با پیکاپ کاپرا برخوردار است، به دلیل طراحی بسیار ضعیف و کیفیت پایین متریال تشکیل دهنده با استقبال بسیار کمی از سوی خریداران مواجه شد، به همین دلیل تولید آن تنها تا سال ۱۳۹۵ ادامه داشت. در اتاق لندمارک چه میگذرد؟صندلیهای با روکش پارچهای نشیمن مناسبی را در اختیار سرنشینان و راننده قرار میدهند. تنظیمات صندلیها به صورت دستی انجام میشود و صندلیهای عقب با امکان خواباندن به صورت 60/40 فضای گسترده بار را به بیش از آنچه انتظار دارید تبدیل میکنند.
این ماشین قیمت بالایی دارد ولی شتاب خوبی ندارد و همچنین از سوخت بسیار بالایی برخوردار می باشد . این ماشین دارای صندلی سفت و بی کیفیت می باشد که در سفر های طولانی و یا مسافت های طولانی ، باعث اذیت شدن شما می شود . این ماشین از صندلی بی کیفیتی برخوردار می باشد ولی از قیمت بالایی برخوردار می باشد .
در این شرایط گروه بهمن دست به کار شده و شاسیبلندی را برای عرضه در بازار ایران آماده کرده است که علیرغم قیمت مشابه دیگر شاسیبلندهای ارزان بازار مزیتهای بیشتری نسبت به رقبای هموطنش از چین دارد و در عین حال معنای واقعی آفرود را مانند یک قوچ کوهنورد به چشمبادامیهای سرزمین اژدها دیکته میکند. این شاسیبلند جدید لندمارک نام دارد و محصولی از شرکت خودروسازی ZXAUTO چین است. ما نیز برای آنکه ببینیم لندمارک برای آفرود واقعی به ایران آمده یا قدم زدن در خیابانهای آسفالت تصمیم گرفتیم ملاقاتی با این خودرو جدید ترتیب دهیم و آن را به آزمون آفرود و آنرود در ایران دعوت کنیم. شرکت اتومبیل ژونگ کینگ که به صورت کوتاه خودروسازی زد ایکس یا ZX Auto، نامیده میشود، یک خودروساز چینی است. این خودروساز ماحصل جوینت ونچر دو شرکت Tianye Automobile Group و Taiwan Unite Leading است که در حوزه تولید خودروهای تجاری سبک و نیمه سنگین فعالیت میکند.
ماشین لندمارک یک ماشین شاسی بلند چینی می باشد که در کمپانی ژانگ چینگ به تولید و عرضه می شود . این ماشین ظاهری آنچنان ندارد و با توجه به نداشتن ظاهری زیبا ، مورد استقبال قرار نگرفت و به فروش بالایی دست پیدا نکرد و آنچنان بازار خوبی نداشت . لندمارک V7 یک شاسی بلند جمعوجور چینی است که در سال ۲۰۱۲ توسط کمپانی ژانگ چینگ ZXAUTO چین تولید شده است. ژانگ چینگ به عنوان یک کمپانی خودروسازی تازه کار چینی شناخته میشود که تاریخ شروع فعالیتهای آن به سال ۱۹۹۹ بازمیگردد.
شرکت خودروسازی زد ایکس فعالیت خود را از ابتدای قرن 21 ام آغاز کرد هدف این شرکت از ابتدا صادرات بود و از این رو محصولات آن به صورت گسترده در خارومیانه و آمریکای لاتین عرضه شدند. مشهورترین خودرو زد ایکس در بازار ایران، پیکاپ کاپرا و کاپرا 2 است که توسط گروه بهمن به بازار ایران عرضه شدهاند. همچنین در بازه زمانی کوتاهی، نسخه شاسی بلند این پیکاپ با نام لندمارک V7 نیز تولید و عرضه شد.
از نقاط قوت وانت کاپرا میتوان به ارتفاع مناسب از سطح زمین، و قابلیت آفرود در حد معقول و فضای بار مناسب اشاره کرد. این ماشین دارای ایموبلایزر می باشد که این موضوع یکی از ویژگی های ماشین می باشد . این ماشین در حال حاضر دست دوم در ایران می باشد و فقط می توانید از دست دوم این ماشین استفاده کنید . بهتر است از دست دوم این ماشین استفاده کنید ، زیرا دست دوم این ماشین خوب می باشد . اگر دچار مشکلات ستون فقرات هستید، لندمارک کاملا آنها را منهدم خواهد کرد و اکر سالم هستید، احتمالا دچار مشکل خواهید شد. سفتی این صندلیها را میتوان به نشستن بر روی آسفالت تشبیه کرد، بنابراین اصلا بفکر صندلی راحت هم در لندمارک وی۷ نباشید.
4 لیتری لندمارک که توسط کمپانی میتسوبیشی طراحی شده است، با تولید قدرتی در حدود 128 اسببخار و گشتاوری در حدود 200 نیوتنمتر، این شاسیبلند 1,855 کیلوگرمی را به پیش میراند. این ماشین دارای باک بسیار خوب می باشد و این ماشین بهترین میزان تولید اکسیژن را دارد و همچنین استاندارد آلایندگی را . درباره سوخت ترکیبی ، داخل شهر و خارج از شهر اطلاعات کافی به دست نیاورد است ولی این ماشین سوخت بالایی دارد که این موضوع یکی از نکات منفی این ماشین می باشد .
اما عرضه این محصولات با قیمتهای نسبتاً گران به بازار کشور، از نقاط تاریک این همکاریها بهشمار میرفت. امکانات رفاهی ماشین لندمارک ، آنچنان زیاد نمی باشد ولی در ماشین هیوندای سانتافه اینگونه نمی باشد . ماشین هیوندای سانتافه از بهترین امکانات رفاهی برخوردار می باشد ولی ماشین لندمارک این گونه نمی باشد همچنین از امکانات رفاهی ماشین لندمارک بسیار بی کیفیت می باشد ولی ماشین هیوندای سانتافه خیر . این ماشین دارای خدمات پس از فروش خوبی دارد ولی به پای هیوندای سانتافه نخواهد رسید .
گفتنی است، این خودرو در بیشتر بازارهای جهان با 3 ردیف صندلی و ظرفیت 7 تا 8 سرنشین عرضه میشود، اما گروه بهمن با هدف افزایش فضای داخلی در این خودرو، 2 صندلی قسمت عقب را حذف و بدین ترتیب، لندمارک را به یکی از جادارترین شاسیبلندهای بازار (با قابلیت افزایش حجم تا 2000 لیتر) تبدیل کرده است. عطش ارتفاعسواری ایرانیان هنوز هم سیریناپذیر است؛ به گونهای که طی ماههای گذشته نام کیا اسپورتیج همچنان در صدر پرفروشترین خودروهای وارداتی به چشم میخورد. در این بین خودروسازان و شرکتهای متعددی در کشورمان سعی کردهاند هر یک سهمی از این بازار را در اختیار بگیرند اما عمدتا یا خودروهای شاسیبلندنما به بازار عرضه کردهاند یا قیمت شاسیبلندهایشان سر به فلک میکشد. در بحبوحه جنگ چهارچرخهای مرتفع سخت میشود شاسیبلندی پیدا کرد که هم بلند باشد هم اهل مبارزه با موانع طبیعت!
طراحي داخلي بسيار ساده و بدور از هرگونه تجمل و مشخصه خاصي مي باشد كه اين مهم در اكثر خودروهاي چيني مشترك مي باشد. متريال مصرفي داخلي اين خودرو از كيفيت مناسبي برخودار مي باشد ولي در مقابل مابقي رقباي چيني خود مناسبتر به نظر مي رسد. این ماشین امنیت خوبی ندارد و در برابر تصادفات عملکرد خوبی ندارد و با توجه به بدنه ضعیفی که دارد در برابر حوادث قوی نمی باشد و با برخورد ماشین جمع خواهد شد و خسارت وخرج بالایی را روی دست شما خواهند گذاشت .
با بررسی ضرایب گیربکس 5 سرعته دستی این خودرو و مقایسه آن با ضرایب گیربکس کاپرا میتوان دریافت که گیربکس برای دندههای یک تا 3 دستخوش تغییراتی شده تا با وزن 1855 کیلوگرمی این خودرو در برابر وزن 1730 کیلوگرمی کاپرا بیشتر هماهنگ شود. ضرایب دنده از یک تا 3 نسبت به کاپرا کاهش چشمگیری پیدا کردهاند که نشاندهنده تلاش برای دستیابی به دور بالاتر به جای قدرت و کشش بیشتر در مقایسه با این پیکاپ است زیرا در کاپرا اولویت اول ایجاد بهترین شرایط برای حمل بار است اما در لندمارک این مسئله جای خود را به سرعت داده است. ظرفیت باک لندمارک مانند کاپرا 74 لیتر است و سیستم ترمز این خودرو نیز مشابه کاپرا در جلو از نوع دیسکی و در عقب کفشکی است.
مزیت دیگر لندمارک در مقایسه با شاسیبلندهای همقیمتش در بازار علاوه بر فضای بهمراتب بیشتر برای سرنشینان فضای گسترده بار است. این در حالی است که شاسی بلند های چینی رقیب این خودرو در بازار با خوابانیدن ردیف دوم صندلی ها تازه فضای بارشان به 1900 لیتر می رسد و این در حالی است که لندمارک بدون خوابانیدن صندلی ها چنین فضایی را در اختیارتان قرار می دهد . مهمترین مشخصه لندمارک که آن را از دیگر چینیها مجزا میکند، بهرهگیری از سیستم دودیفرانسیل الکترونیکی است به گونهای که تنها از طریق یک کلید تنظیمکننده شما امکان انتخاب از بین حالتهای تکدیفرانسیل سبک (محور عقب فعال)، دودیفرانسیل سبک (4H) و دودیفرانسیل سنگین (4L) را خواهید داشت.
این ماشین در سال 1393 بود که وارد ایران شد ، این ماشین آنچنان طرفدار نداشت و آنچنان فروش خوبی نیز نداشت . این ماشین یک آفرود شناخته می شود و به دلیل آفرود بودن این ماشین ، یک سیستم چهار چرخ متحرک می باشد . این ماشین دارای ضعف نیز می باشد که ضعف این ماشین نداشتن ظاهری زیبا و استفاده بی کیفیت از متریال داخل کابین می باشد . اگر از جمله افرادی هستید که به شتاب یک خودرو اهمیت می دهید باید بگوییم که لندمارک وی 7 برای شما مناسب نیست، هرچند که گشتاور این خودرو بالاست ولی به دلیل وجود موتور 2. 4 لیتری قدیمی میتسوبیشی تنها توانایی تولید 128 اسب بخار دارا می باشد و جزو خودروهای کند به حساب می آید. این ماشین از بهترین جعبه دنده برخوردار می باشد و شتاب آن هم نیز عالی می باشد .
گزارش ها نشان میدهند که فولاد بکار رفته در بدنه این خودرو بعد از مدتی دچار فرسایش و زنگ زدگی میشود و مخصوصا زمانی که در شرایط آفرود از لندمارک وی۷ استفاده کنید، این بحث بیشتر مطرح میشود. در خصوص طراحي ظاهري اين خودرو بايد گفت كه لند مارك همانند ديگر خودروهاي چيني داراي زيبايي خاصي نمي باشد. مشكلات طراحي اين خودرو مواردي از قبيل عدم هارموني داشتن چراغهاي جلو وعقب مي باشد. باتری لند مارک در کیان باتری با قیمت مناسب و ارسال و نصب رایگان در شهر تهران است. در پايان بايد گفت مواردي كه به عنوان ضعف از خودروي فوق گفته شد بدليل اين مي باشد كه خودروي لندمارک يك خودروي اقتصادي با قيمت ارزان مي باشد و در صورت رفع اين موارد قطعا قيمت خودرو چندين برابر قيمت فعلي خواهد بود.
بگذریم، با این حال گروه بهمن در سال 1393 با عقد قرارداد همکاری مشترک با شرکت تازه تاسیس ژانگچینگ، اقدام به عرضه خودرو لندمارک V7 کرد. در واقع باید گفت این خودرو که بر مبنای پلتفرم پیکاپ کاپرا، که آن هم بر مبنای پلتفرم پاجرو نسل اول بوده، توسعه یافته است، به دلیل ضعفهایی، با استقبال خوبی همراه نشد و در حقیقت به خودرویی شکست خورده در بازار تبدیل شد. از همین رو تولید آن در بهمنموتور تنها تا سال 1395 ادامه داشت و دیگر شاهد عرضه آن به بازار نبودیم. در این مقاله از خودروبانک قصد داریم به سراغ یکی از لندمارکهای موجود در بازار برویم و ببینیم که این شاسیبلند چینی در عمل چگونه خواهد بود. ماشین لندمارک ویژگی فنی خوبی ندارد برای مثال می توان موتور این ماشین را نام برد که بعد از یک ماه صدای موتور در می آید و وارد کابین می شود و باعث اذیت شدن راننده و سر نشینان می شود ولی ماشین هیوندای سانتافه این گونه نمی باشد و از بهترین ویژگی فنی برخوردار می باشد . این چینی 4.7 متری که در دسته شاسیبلندهای متوسط قرار دارد، در مقایسه با لیفان X60 و ام وی ام X33 از 40 سانتیمتر طول، 10 سانتیمتر ارتفاع و 25 سانتیمتر فاصله محوری بیشتر برخوردار است که همین موارد، کابین آن را جادارتر و فضای بار آن را گستردهتر میکند.
دیدگاهتان را بنویسید